Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Enkla "ta-själv" mellanmål för barnen?

2011-06-10 14:45 #0 av: makena

Hej! Jag försöker hitta alternativa mellanmål till mina skolpojkar. De har brukat äta massor av mackor eller mjölk och cornflakes typ när de förser sig själva. Och det är ju lätt och smidigt. Nu skulle jag dock vilja hitta nått bättre alternativ som inte kostar skortan ;-) Ngn blandning de kan ha i fil, eller dyl. Det behöver inte vara helt LCHF men jag vill att det ska innehålla näring och mätta. De är alltid hungriga ;-) Visst kan jag steka LCHF pannkaka till dem ibland, men det finns det långt ifrån alltid tid och ork till. Så ngt smidigt mellanmål som de lätt kan fixa själva och som man alltid kan ha hemma mottages tacksamt! Även frukost förslag vore välkommet. Under sommarlovet brukar de få fil och cornflakes, istället för gröt. Nu skulle jag vilja ha det lite nyttigre än så. Cornflakes verkar ju inte innehålla så mkt "matnyttigt"vad jag har förstått. Tacksam för svar!

Anmäl
2011-06-10 15:33 #1 av: kaisakavat

Hej!

Man kan helt enkelt käka en korv. ICAs bratwurstar är glutamatfria har jag för mig - tre ordentliga korvar för.. drygt en 20:a.. tror jag. Inte jättebilligt, men en sån korv är MAT, och helt LCHF. Sen finns ju andra korvar förstås, bättre och sämre.

Hackade nötter funkar i youghurt/fil (servera gärna youghurt med hög fetthalt - 10 %). Torr-rostade i stekpanna blir nötterna ännu goare. Gillar de kokosflingor, så är det åxå bra att ha i. Några hallon, blåbär..

Min kompis ungar gillar ost, milda billiga sorter. Skär upp i pinnar och lägg i ask/ostkupa färdigt i kylen.

Kommer inte på nåt mer just nu - det är väl för varmt! Men du får säkert fler tips.. Tungan ute

Anmäl
2011-06-10 19:09 #2 av: tankgirl

Vad sägs om LCHF-pizza? Gör massor och frys in! Skär pytte-bitar som de kan ha med sig...

Anmäl
2011-06-10 19:49 #3 av: BbBh

Äggmuffins

Anmäl
2011-06-10 19:49 #4 av: BbBh

Som du gjort innan alltså. Lätt att ta fram ur frysen.

Anmäl
2011-06-10 20:23 #5 av: [RockarFett]

Kokta eller stekta ägg.Funkar ju kalla om de inte kan göra det själva.

Tonfiskröra som pålägg blir ju billigt om de gillar det.

Anmäl
2011-06-10 21:58 #6 av: makena

Oj tack för alla era svar!! Fet yoghurt äter jag ofta själv, men tyvärr gillar de inte det. De ska ju köpa det också ;-) Speciellt en av dem är lite anti mitt LCHF:ande. Men LCHF pizza som man fryser in lät som ett jättebra tips! Ska nosa upp nått bra recept på det då. Koka ägg kan de göra själva, men även om de gillar ägg, så vill de inte ha det varje dag. Har försökt göra sk äggmuffins odyl, men det blir ju omelett och det hatar de tyvärr. Inte helt lätt att tillfredställa mina ungar alltid. Men smakar bara pizzan hyfsat vanligt så lär de älska det!! Tack igen!!

Anmäl
2011-06-10 22:42 #7 av: Miyu

LCHF plättar :)

Anmäl
2011-06-11 01:24 #8 av: Jojo55

Jag är lite "barnslig" i min smak och jag gillar Meze-yoghurt som är tioprocentig fast jag inte gillar vanlig turkisk eller grekisk yoghurt. Det skulle kanske slinka ner? Med lite nötter och frön i?

Anmäl
2011-06-11 10:15 #9 av: squeezetoy

Kanske den där ryska yoghurten som finns i små hinkar nu kan passa? den smakar milt.

Gör egen musli, rosta i stekpannan el långpanna i ugnen. Basera på nötter och frön, kanske lite kokosplingor och så kanske havregryn om de nu inte ska vara strikta med spannmål.

Kan de göra äggröra själv?

Kesoplättar. Jag gör

Jag har sett lite olika lchf-varianter på amerikanska pannkakor, det kanske passar.

LCHF-ostkaka

Anmäl
2011-06-11 13:08 #10 av: yvonnel

Om man blandar 50/50 Meze och vispgrädde och vispar ½tjockt och tillsätter/rör i frysta hallon eller jordgubbar ungefär ½ mängden mot gräddeblandningen så får man en tjock röra/glasstyp som nog gillas av ungdomar, behöver inget socker, möjligtvis någon ersättare. Gör man en större sats så kan man frysa in i tex. små burkar från typ philadelphiaost/keso, hemgjord glass är väl fint att ha hemma, om pojkarna gör själva kanske det blir ännu bättre/roligare. 

Anmäl
2011-06-11 14:18 #11 av: Beate

Du kan ju baka Ngupas "Vitt bröd - rostebröd", det blir väldigt brödigt. Och kanske göra muffins-varianter av samma smet/deg. Och om inte de har anledning och lust att äta strikt lchf så brukar ju många barn gilla morotsstavar och gurkstavar t ex.

Du kan också mixa yoghurt med frusna bär och mjölk el grädde som kan stå i kylen färdig att hälla upp i glas och drickas m sugrör. Lite milkshake-aktigt som kanske går hem.

Anmäl
2011-06-11 15:37 #12 av: MimLan

Hm. Lite roligt hur många som "tipsar" om yoghurt efter att det klargjorts att ungarna inte gillar det. :)

Gör platta färsbiffar i mängder och kalla det hamburgare. Rör ihop stark ajvar och majonnäs (ev lite tomatpuré) i en burk och ha det som dressing. Grönsaker om de gillar sånt. Orkar de göra mer än att värma kan de steka bacon och smälta ost på burgarna.

Anmäl
2011-06-11 22:41 #13 av: Miyu

Lindahl har börjar sälja turkisk yoghurt i 200 grams burk. Ser ut som vanlig yoghurtburk. Den är väldigt krämig och god.

7 g kolhydrater per 100 g.

Anmäl
2011-06-13 19:42 #14 av: Sammet1

Om ungarna inte behöver äta LCHF fullt ut, så fungerar sådana här mackor utmärkt. Eller dessa.

Eller lägg på tonfisk- eller makrillröra med majonnäs/cf, lök och kryddor.

Eller gör "Dagobert"-mackor med flera olika pålägg (min icke-LCHFande man gör sina med leverpastej, kokt ägg, salami, gurka och tabasco!).

Anmäl
2011-06-13 20:37 #15 av: [Nilla59]

Hamburgare med bröd kanske. Jag lägger mina i ouppsiesbröd. På med hamburgerdressing denna goda nyttiga tex:  http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1177

ett salladsblad, en stekt hamburgare kanske en ostskiva som fått steka med, tomat, röd lök ev en inlagd gurka, locket på. Voila en supergod hamburgare.

Om de måste ha ketchup på vet jag inte något tips tyvärr.

Sen finns det recept på hamburgerbröd här:  http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1142

Har inte testat men ska.

Sen finns ju varma smörgåsar med tex skinka, tomat och ost då kan man tex använda ouppsies det har jag gjort. Helt ok. Smält ost är inte att förakta. Jag tar även rökt korv/salami, tomatpure och ost lite oregano på topen och det blir en lite pizza ;)

Anmäl
2011-06-13 23:45 #16 av: jbson

SkrattandeOm grabbarna gillar filmjölk skulle jag satsa på Arlas Gammaldags filmjölk, mer fett = mättar bättre! Samma med Gammaldags mjölk.

Anmäl
2011-06-15 17:50 #17 av: Jeanikee

Nu har jag inte läst igenom alla svaren ovan, men här kommer mina tips.

• Röror med kokta ägg
  • korv
  • grönsaker i bitar och nån form dip gjord på cf
  • pannbiffar/köttbullar
  • skinkrullar
  • ostrullar
  • ostbitar
  • tonfiskröra/annan röra med ett par finn crisp
  • lchf-våfflor kan göras innan
  • smoothie kan du frysa till glass i formar
  • ugnspannkaka
  • hallongrädde
  • varm choklad på äggmjölk + ev. vispad grädde
Anmäl
2011-06-15 23:21 #18 av: [Nilla59]

Kan bara skriva Ngupas Mariannes vita rostebröd. Smakar som bröd och det kan man ha till mycket.

Anmäl
2011-08-05 20:56 #19 av: Ullis65

Lite frysta hallon och en skvätt grädde gillar mina barn.
En köttfärsbiff från frysen som de tinar och sedan skivar ost över och sedan in i mikron igen.
Ölkorv - låter brutalt men de är höga i fett och låga i kolhydrat, hållbara och gott! Mina barna älskar dem!
Turkisk Yogurt och lite musli. Sådan musli man kan blanda själva på vissa affärer. Du kan välja solrosfrön och andra fröer.

Anmäl
2014-02-06 14:07 #20 av: Ove-D

En gammal tråd, jag vet men puttra gärna upp den för fler tips.

Jag har problem med min son som är besvärlig i maten men när han kommer hem från skolan behöver han äta något mellanmål och det ska vara lätt att göra. Jag funderar på om jag ska ha en skål med nötter och frön som han kan mumsa på... Pumpafrön, solrosfrön, mandel, nötter osv. Är det en bra idé?

Anmäl
2014-02-07 08:41 #21 av: Lady Q. Longworth

En skål nötter skulle nog mina barn uppskatta (lägre skolåldern) annars brukar de koka eller steka ägg själva.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.