Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 17273 ggr
Inkanyezi
5/14/11, 10:02 AM

Fet ost, vad betyder det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har länge retat mig på att ostdisken bara innehåller magra ostar på 28+ och 31+, men på senare tid har det dykt upp fullfeta ostar i liten utsträckning, vilket jag välkomnar. Upprepat ser man i tidningsartiklar och SLV:s och FHI:s råd om kost att man inte ska äta så mycket fet ost. Hur sjutton skulle det ha gått till att äta fet ost, när det inte finns någon fet ost att köpa i butiken, utan enbart magra, undantaget vissa utländska dessertostar? Som jag ser det har nästan ingen här i Sverige kunnat frossa i fet ost.

Någonstans har jag sett att man har angett 28+ som fet ost, och det gör mig lite fundersam över vad som egentligen betraktas som fett när det gäller ost. Man kan kanske förvillas av att ostens fetthalt anges i procent av torrsubstans och inte som procent av vikten. När det gäller mjölk anges fetthalten som gram per 100 g, vilket är procent av varans vikt. Helmjölk utan någonting borttaget innehåller i Sverige i regel mellan fyra och sex procent fett, och efter blandning i tankarna vanligen strax under fem procent. Den "röda" mjölken, som innehåller 3% fett är alltså inte helmjölk, utan en del av grädden har skummats bort. Förr fanns också V-mjölk, som innehöll mer fett än standardmjölken. När jag var barn blev det gräddsättning på både den vanliga mjölken och V-mjölk. De var alltså inte homogeniserade.

Mjölkens fördelning mellan protein och fett är ungefär 60% fett mot 40% protein. Helfet ost borde ha i stort sett samma fördelning, varför en ost som är 50+ eller mer kan betraktas som "helfet", vilket var en benämning som förekom ofta förr. När man också började göra magrare ostar förekom beteckningarna halvfet och mager, där halvfet var ungefär 30% fett och mager mindre än 20% fett.

En ost med fetthalt 28+ är alltså inte fet, utan den håller ungefär samma fetthalt som mellanmjölk, och jag skulle nog snarare se den som mager. St Clemens Danablu är 50+ och PRÉSIDENT Fransk landbrie har fetthalt 60+. De ostarna är inte gjorda på grädde, utan på helfet mjölk, och är därmed helfeta ostar. Det finns ostar som i butiken saluförs som "gräddost" och som innehåller mindre fett än 60%. Det ser jag som falsk varubeteckning, eftersom ost gjord på 15% grädde borde ha en fetthalt på minst 75%. Man kommer till 60% fetthalt i osten med vanlig mjölk.

Ost med fetthalt 28+ eller 31+ är alltså gjord på avskummad mjölk, mager mjölk med låg fetthalt, och de innehåller mindre fett än motsvarande fullfet vara, vilket borde ge den nyckelhål enligt propagandan som SLV häver ur sig om det varumärket. Den är inte fet, utan den är mager, magrare än motsvarande fullfeta vara, eftersom fett har tagits bort. Den allra värsta varianten är väl det som kallas "margarinost" och där fettet helt har tagits bort och till en del ersatts med skosmörja för att ge osten lagom konsistens. Skosmörjeosten brukar ha fetthalt 17+.

Min favoritost för tillfället är PRÉSIDENT Fransk landbrie 60+

Annons:
agge65
5/14/11, 10:08 AM
#1

Tack för ntressant läsning. Jag som alltid vill ha fetast möjligt har trott att osten i kylen, Ekologiskt herrgård på 28 % är fet.

Får bli mer brie hemma hos oss framöver, och hoppas att det faller övriga familjemedlemmar i smaken.

http://enovalkommengast.wordpress.com/

konichiwa
5/14/11, 10:24 AM
#2

Vad lurad man kan bli!

Jag gillar Åseda gräddost och trodde den var riktigt fet.

NU ska jag leta efter den där brieosten. Förr tyckte jag inte om brie för jag hade fått lära mig hemifrån att man ska äta kanterna och det ger en lite besk smak och en känsla i munnen som jag inte tycker om, därför har jag inte ätit brie förrän en fransyska talade om för mig att i Frankrike tar man bort kanten innan man äter och DÅ är det ju gott!

MimLan
5/14/11, 10:30 AM
#3

Har svårt att se att det inte handlar mest om semantik.

Är gräddost en dålig ost just för att den heter gräddost och inte mellanmjölkost? Är den plötsligt dålig i smaken? Mager? Ofet?

Alla ostar kan inte ha samma fetthalt som en fet brie, det handlar även om vad man vill ha för konsistens t.ex.

konichiwa
5/14/11, 10:35 AM
#4

Gräddost är inte alls dålig utan jättegod men jag vill ha så hög fetthalt som möjligt eftersom jag inte hör till dem som kan äta kokosfett eller smör med sked, eller använda äggmjölk, brrr!

kaisakavat
5/14/11, 10:39 AM
#5

I och för sig bra att få en genomgång på det här.. men i övrigt är jag benägen att hålla med MimLan.

Något mindre fet ost funkar faktiskt. Finns många goa och användbara i såser, gratänger, eller bara som de är. Om man använder de feta varianterna av mejeriprodukter i övrigt, så kommer man fort upp i bra mängd fett, mer är inte nödvändigt.

Men jag gillar de feta franska ostarna - t ex fransk brie smakar ju nåt åxå.. medan 'vanlig' brie är helt meningslös enligt mig.. Glad

Inkanyezi
5/14/11, 11:07 AM
#6

#3, Visst är det semantik, i allra högsta grad, men det gör det ju inte mindre förvillande.

Att kalla en ost som man har gjort på avskummad mjölk "fet" ser jag som att vrida lite på fakta och benämna den med en felaktig beteckning. Helfet ost håller en fetthalt på 50% eller mer, och ost med omkring 30% fett är "halvfet", vilket faktiskt har varit en benämning som man använde om den osten förr.

Sedan kan ju smaken variera, och man kanske vill ha en halvfet ost, det är en annan sak. Inlägget jag startade med handlar ju om semantik. Jag tycker att det är bra om man kan kalla saker vid sina rätta namn, och en ost med 28+ i fetthalt är inte fet, vad skälet än är till att den fetthalten har valts såväl av tillverkare som köpare.

Jag vill alltså gärna ha helfet ost, men en längre tid har det inte funnits en enda helfet ost att få tag på, inklusive ostar som kallas gräddost. Boxholms gräddost innehåller 38% fett och är alltså gjord på avskummad mjölk. Dess konsistens behöver inte nödvändigtvis ha med fetthalten att göra. Visserligen är brie en ganska mjuk ost som knappast kan skivas, men Danablu är hård, och den har 50% fett. Det går så klart att göra skivbara ostar med hög fetthalt. Förr, om jag minns rätt var fullfet ost minst 40% och jag har inte sett någon 45+ i hyllan under flera decennier, men när den fanns var den mindre lös i konsistensen än exempelvis Boxholms "gräddost" eller den vanliga hushållsosten (26%). Också cheddarost, som är ganska fet, är tämligen hård.

När det gäller brie och camembert och andra franska vitmögelostar, får de sin fulla smak när de har mognat, och de serveras bäst rumstempererade. Jag brukar låta osten ligga några dagar i rumstemperatur för att mogna. Brie får en syrlig smak, och camembert får en mycket specifik stark smak och blir nästan rinnande. Och visst sjutton äter man "skalet". Det har väldigt lite smak, det som smakar är inuti. Jag tycker att brie smakar bäst när den har blivit krämig innanför skalet, men medan den fortfarande har lite kärna kvar. Camembert mognar annoarlunda och blir krämig inifrån. En mogen camembert luktar lite stall.

Men när det gäller våra svenska ostar har jag inte hittat någon fullfet ost överhuvudtaget sedan flera decennier, och den så kallade gräddosten är alltså inte gjord ens på vanlig fullfet mjölk, än mindre på grädde. Hur de har gjort för att kalla den gräddost vet jag inte, kanske har de tillsatt lite grädde, men den är inte gjord på grädde.

Annons:
jbson
5/14/11, 11:07 AM
#7

Jag brukar köpa Allerum Prästost 35% vällagrad, trodde också att det var en bra fet ost… Okey, ska också leta efter ännu fetare ost…

Om efterfrågan blir stor så måste ju handlarna ge oss alternativ!

[Pennylane1]
5/14/11, 11:13 AM
#8

bara att ta lite mer smör så är man hemma, jag äter den ost jag tycker är god, sen vad det står för fettprocent bryr jag mig inte mycket om, mer än att jag inte köper !7% förstås!

Inkanyezi
5/14/11, 11:20 AM
#9

Och jovisst kan man få i sig mer fett om man tar smör, men ostens mognad och smak har väldigt mycket med fetthalten att göra, och det är ju knappast så att en fetare ost är mindre hälsosam, vilket hävdas från Livsmedelsverket och Folkhälsoinstitutet. Ser man bara till priset på fettet, så är det ju billiigare att köpa smör för en femtiolapp kilot än att köpa ost för kanske det dubbla, och man får ju mer protein om osten är magrare. Det är egentligen inte det min klagan rör, utan just att jag inte kan hitta någon fullfet ost, vilket fanns förr, och att jag tycker att den feta osten smakar bättre. Smaken är olika, och jag godtar utan vidare att andra kan tycka bättre om en magrare ost, men jag vill ha möjligheten att välja en fet ost, eftersom jag tycker att feta ostar som jag tidigare har smakat, inte bara cheddar, utan också herrgård, smakar bättre än ostarna som är gjorda på avskummad mjölk.

En fet ost mognar annorlunda och får mer smak än en mager.

MimLan
5/14/11, 11:47 AM
#10

#9 Det finns ju flera små osttillverkare numera, kontakta dem och be dem ta fram helfet ost.

gun92884
5/14/11, 12:02 PM
#11

… har far man letaletaleta for att hitta ordentligt feta ostar och man maste vara beredd att betala priserna for import …

Sag ett program pa franska kanalen igar … det koptes en bit Parmesan som var lagrad over 80 manader (6+ ar) vilket aven dar var ovanligt. Affarsagaren var inte riktigt saker men trodde att hon hade nog ATMINSTONE 250 olika (franska) ostar i sortimentet + nagra andra fran omkringliggande lander. Nu var detta inte en specialaffar men na't som man hittar i manga franska stader … jag trivs i Staterna men nog saknar jag franska mataffarer ibland … Michigan ar granne med USAs 'oststat' Wisconsin men tittar man pa ostproducenternas deklarationer sa ar det svart att hitta fullfet ost aven hos dem …

Fiana
5/14/11, 12:10 PM
#12

Det blir som sagt lite semantik av det hela, men visst vore det väl väl om det fanns alla "sorter" om det finns folk som vill ha det (måste ju finnas en tillräckligt stor marknad för att någon ska tycka det värt att sälja den).

Själv tror jag inte jag skulle gilla hårdost som är (mycket) fetare än de som redan finns -  t ex 31% präst känns många gånger för fet i matlagning (så länge den inte smälts funkar det). 28% känns lagom för mig. Däremot har jag inget emot fetare färskost (mascarpone etc.), men mögelostar är jag inget stort fan av oavsett fetthalt.

Alla gillar ju olika, själv hör jag till de (få?) som faktiskt gillade de riktigt magra ostarna, i alla fall de 10% nere på 5% var det lite mer si och så, och åt dem gärna i rejäla bitar som proteinrikt mellanmål på den tiden jag åt lågfett. Äter faktiskt mycket mindre ost utanför matlagning när jag nu "måste" ha fetare sorter.

Det jag däremot tycker blir lite tveksamt här är att bland semantiken så smygs det in en "känsla" av att de "vanliga" ostarna skulle vara ett dåligt val och att de jämställs lite med "light" mejerier etc. Tycker alltid det är så synd när nybörjare får för sig att de inte får äta vanlig 28% ost att det skulle vara ett otillåtet val och tvingar sig att köpa de få som är något över 30% fett även om de inte tycker om dem eller de är för dyra. Har väl även varit några med dålig ekonomi här på KiF som tror de inte kan äta lchf för de inte har råd med det…. Äter man så många hekto ost om dagen så att det spelar någon större roll ska man nog snarare fundera över om det är en särskilt nyttig idé i sig.

[Pennylane1]
5/14/11, 12:16 PM
#13

har just skällt på min gube för han äter kiloivs med ost! Köper hem tvåkilos filéer och vips så finns det ingen ost till mig fast det bara gått några dagar!! Förvånad

Annons:
Fiana
5/14/11, 12:34 PM
#14

#13 Säg till honom att ni nu äter Atkins istället! och att då bara typ 113 gram ost om dagen är tillåtet! (inte 100% säker på hur många gram det var men däromkring) - mycket billigare!

yvonnel
5/14/11, 1:38 PM
#15

#0---------------Den allra värsta varianten är väl det som kallas "margarinost" och där fettet helt har tagits bort och till en del ersatts med skosmörja för att ge osten lagom konsistens. Skosmörjeosten brukar ha fetthalt 17+.------------------------Och den osten dröjde det ganska länge innan den fanns i sortimentet och när den kom så var den inte så billig heller, den blev dessutom liksom en kvalitetsvärdering på om affären hade den hemma.

Jag tycker verkligen att den lektion vi fick här är värdefull att ta till sig, vi konsumenter har under de senare 20-40 åren blivit så bortkollrade av industrins informationsmetoder att vi knappt har förmåga att ifrågasätta vad som är kvalitét.

Tror att det började med lättmjölk.

MimLan
5/14/11, 1:46 PM
#16

#15 Mig veterligen var skummjölk magrare än lättmjölken..

Brynhilde
5/14/11, 2:19 PM
#17

Lättmjölk är en mjölksort som introducerades 1967 och innehåller 0,5 % fett.[1] Eftersom vitaminer finns naturligt i det separerade mjölkfettet, så berikas lättmjölk med A- och D-vitamin.[2] Enligt Arla rekommenderas lättmjölk av näringsexperter på grund av sin låga fetthalt.[3] Till matlagning och bakning lämpar sig standardmjölk och mellanmjölk bättre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ttmj%C3%B6lk

Skummjölk är mjölk från vilken grädden avskilts genom separering. Den innehåller alla mjölkens näringsämnen utom fett och fettlösliga vitaminer såsom A och D. Skummjölken kan blandas med olika mängd grädde till de standardiserade mjölksorterna eller indunstas och torkas till mjölkpulver (även kallat torrmjölk).

Skummjölken såldes tidigare till konsument, men den ersattes 1969 av lättmjölken.

Ett gammalt namn för skummjölk är blåmjölk, eftersom den skimrar i blått. Detta ska inte förväxlas med nutida (2008) lättmjölk, som enligt Arlas färgkod säljs i kartong med blå dekoration och därför skämtsamt kallas "blåmjölk." Denna mjölk innehåller dock mer fett än den gamla blåmjölken, som innehåller nästan inget fett alls, när man genom separeringen skattat den på så mycket grädde som möjligt. Den skummjölk som såldes i dagligvaruhandeln förr hade en fetthalt på 0,05%

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skummj%C3%B6lk

Minimjölk är en mjölksort som innehåller mindre än 0,1% fett. Minimjölk har en lätt sötaktig mjölksmak och lanserades 1990Sverige med den då okända modellen Emma Sjöberg i stor reklamkampanj. Arlas minimjölkpaket var då gult med snirklig röd skrift och skilde sig från markant övriga mjölkpakets design. Minimjölken brukar vara vitaminberikad med vitamin A och D. Den lämpar sig inte till matlagning och bakning, i stället rekommenderas då standardmjölk eller mellanmjölk.

Ingredienser : Lågpastöriserad skummjölk fetthalt mindre än 0,1%, vitamin A och D.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Minimj%C3%B6lk

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Pasi
5/14/11, 2:43 PM
#18

#14 Men ost är ju inte speciellt dyrt:
En 28% prästost för 65 :- per kilogram kostar 18:- per 1000 kcal. Sen finns det ofta billigare och/eller kaloririkare ost att välja, som följdaktligen blir ännu billigare.

#0 Svenska kor har avlats för att producera så mycket mjölk som möjligt, helst med låg fetthalt (politiskt korrekt och mer pengar för mjölken) - och även fodret har ändrats så det ska bli kostnadseffektivt. Detta har gett konsekvensen att fetthalt* har minskat något medan protein har ökat.
Ser man då på statistiken för mjölkens innehåll vad gäller torrvikt** (räknar bort det mesta av kolhydraterna och en del av mineralerna) så hamnar fetthalten på strax över 50%, protein på närmare 45% (inte ens 25% mer fett än protein om man räknar mer exakt)… vilket motsvarar en prästost på 31% ganska väl. Den är alltså fullfet med dagens råmjölk.

*Även fettsammansättningen har ändrats - mättat fett och total fetthalt har sjunkit samtidigt som andelen omättat fett ökat.

**Man får inte glömma att mjölk/ost innehåller annat än protein och fett - vi har ju vitaminer (bla C-vitamin) och mineraler, som räknas till torrvikten.

[Pennylane1]
5/14/11, 3:11 PM
#19

# 14 det hjälper nog föga, jag kan knappast bestämma vad han äter, men han får köpa sin ost själv och låta bli min har jag däremot sagt Flört

Fiana
5/14/11, 3:32 PM
#20

#19 Tyvärr är det väl så! Låter som en bra idé!

#18 Det förutsätter att alla människor (eller de ifråga) äter ett konstant kaloriintag, vilket de oftast inte gör även om de "borde". Har stött på ett antal män i min närhet som just med ost ökar sitt intag något oerhört, ta bort eller begränsa osten och de äter ungefär samma som de åt utöver osten, lägg dit "fri" ost och det blir gärna närmare  minst 0.5 kilo ost *ovanpå* det andra per dag. Och då spelar det inte så stor roll hur mycket den kostar per 1000kcal. (och ja de går oftast ner i vikt om man lyckas övertala dem att låta bli osten, och upp eller står still när de frossar ost trots övervikt). Så oavsett hur mycket man tycker att det "borde" göra så att om man tillsätter 1000kcal ost till deras diet så "borde" de automatiskt äta 1000kcal mindre av något annat så verkar det inte fungera så för en hel del. En del kan äta i princip hur mycket som helst utan att begränsas av mättnad av vissa saker och behöver en begränsning för vad som är logiskt rimlig mängd av något.

Annons:
Pasi
5/14/11, 3:44 PM
#21

#20 Låter mycket knepigt; jag tror inte jag stött på någon som inte känner mättnad av ost (lägger till ostkalorier utöver vanligt kaloriintag).

Fiana
5/14/11, 4:12 PM
#22

#21 Hänger nog en hel del ihop med att man är dålig på att känna av hungersignaler, eller helt enkelt bry sig om att inte äta mer än nödvändigt. De går forfarande inte hungriga utan osten. Men ost är gott - så om det är "fritt fram" att äta så mycket ost man vill….. pja då verkar det kunna bli mycket.

Inkanyezi
5/14/11, 6:10 PM
#23

Jag äter gärna en hel del ost, och jag föredrar feta ostar, som äkta cheddar eller camembert, eller den mycket fina danablu som görs på Bornholm. Alla de ostarna är fullfeta, med omkring 50% fett. Jag har själv bott på bondgård ett par år, med mjölkkor, så jag vet ganska väl hur mjölken var före 1960. Vår mjölk höll i regel 6,5% fett, och eftersom proteinhalten är cirka 3,3% så varr det nära dubbelt så mycket fett som protein i mjölken. Gammaldags mjölk som säljs av Arla håller nu mellan 3,8% och 4,5% fett, vilket ändå är betydligt mer än proteinet.

Jag har också bott några somrar i Normandie, nära en mjölkgård, och där höll mjölken aldrig lägre fetthalt än 6,5% men ofta nära 8%.

När man gjorde ost förr på gården eller fäboden, så hade man först handskummat av grädden för att göra smör, så allt fettet fanns inte med. Det är därför en fullfet ost håller 40+ eller 45+. Vore mjölken oskummad skulle den ha betydligt högre fetthalt. Men att det skulle komma ner så långt som 28% efter handskumning är orimligt. Det skulle innebära en fetthalt av ca 1% hos mjölken som ystas. När man har skummat av grädde med slev återstår normalt åtminstone hälften av fettet, och då kan osten inte få så låg fetthalt som 28%.

Jag har aldrig hävdat att en mager ost skulle vara ohälsosam. Det jag har hävdat är att i stort sett alla ostar som nu säljs i livsmedelshandeln har orimligt låg fetthalt, och att de flesta inte faller mig i smaken, bland annat för att de har låg fetthalt. Jag vill ha valmöjligheten att köpa fullfet ost, och när jag var yngre var den herrgårdsost som jag tyckte bäst om 45+, vilket är ganska mycket mer än osten som jag hittar i ostdisken idag. Det finns inte en enda svensk ost som är 45+. Den fetaste jag hittar i min affär är Boxholms gräddost, 36%, och även den är gjord på avskummad mjölk, eftersom det räcker med en fetthalt på 3,5% i mjölken för att komma till 50+. Även om det finns annat än protein, fett och socker i mjölken, så handlar vitaminerna om milligram och behöver inte tas med i en överslagsberäkning. Sockret rinner bort med vasslan och finns bara kvar i så stor utsträckning som osten också innehåller vassla efter pressningen.

Bristen på fet ost i dagligvaruhandeln är en av följderna av SLV:s lögnaktiga propaganda mot riktig mat. Jag är uppriktigt förbannad på lögnarna inom SLV och FHI, som påstår att det mättade fettet i mjölk är dåligt och att det kan orsaka hjärtinfarkt. De har ingen som helst täckning för det påståendet, och det är propaganda av det slaget som leder till att vi inte har lätt att hitta fullvärdig mat. Jag hävdar inte att mager ost skulle vara skadlig, men den magra osten är ett livsmedel där väsentliga delar av innehållet har tagits bort. Jag vill helt enkelt ha äkta vara.

Fiana
5/14/11, 6:19 PM
#24

#23 Det blir lite rörigt att läsa din text både i #0 och den här när du blandar torrsubstans värdena och % värdena om man inte har det klart för sig vad som motsvarar vad. Tror inte så väldigt många idag har koll på det. Och i #6 verkar du skriva fel då du refererar till en ost med 28+, inte helt säker men av sammanhanget skulle jag gissa att du där menar 28% vilket de flesta ostar som säljs idag har - men då jag inte har koll på exakt hur mycket 28+ skulle motsvara i % har jag svårt att veta säkert och hänga med i resonemanget.

Pasi
5/14/11, 6:57 PM
#25

#22 Och du menar att de inte blir mer mätta om de äter en massa ost utöver normal måltid - Låt dessa peroner äta enbart ost under en måltid och se om det mättar.
Teoretiskt sett borde dessa peroner alltså fortfarande vara hungriga efter t ex 1000 kcal ost - annars måste nästan "hungern" skyllas på det andra de normalt äter (det kan inte vara osten som ska beskyllas).

Om jag själv äter extra mycket energi under en måltid, en dag eller tom en vecka, så resulterar det bara i att jag får mer mättnad (mindre hunger). Detta inträffar oavsett om jag äter ost eller fläsk, och oavsett om det är gott eller inte.Flört

Inkanyezi
5/14/11, 6:58 PM
#26

# 24 Det är rörigt, eftersom ost alltid anges som torrsubstans och fett och protein i mjölk som andel av den fullständiga varan utan vatten borttaget.

Protein i mjölken är 3,3 g/100g, och om fettet är ca 3,5 g, dvs 3,5% så blir ostens fetthalt ungefär 50%. Mjölken från bonden innehåller om man ska utgå från Gammaldags Mjölk minst 3,8% fett och ända upp till 4,5%. Om vi utgår från att proteinet är 3,3 g, så behövs det bara knappt 5 g fett för att få en ost med 60% fetthalt och ungefär 3,5 g fett för att komma till 50%. Mjölk som har mindre än 3,5 g fett per 100 g har man skummat av grädde från.

Visst är det rörigt, och jag har inte räknat ut hur mycket socker som kan finnas kvar i osten, men det är en väldigt liten del, eftersom det mesta av vasslan rinner av. Mineraler och vitaminer behöver man inte räkna vid ett överslag, eftersom de är så liten del av det hela. Det som kan skilja i vikt handlar främst om mängden socker i kvarvarande vassla.

Fiana
5/14/11, 7:19 PM
#27

#25 Problemet är väl att de inte följer denna mättnad eller hunger, utan att de helt enkelt överäter utan att reflextera över det på samma sätt som om det är med kött etc. Så man kan se hur teoretiskt man vill på det, resultatet är ändå det samma att det verkar vara en hel del män som gärna käkar jättemängder ost utöver mat som egentligen räckt för att inte vara hungrig bara för man "får". (män är naturligtvis en generalisering men bara varit män i min närhet med de jättemängderna och det var pennylanes gubbe hon klagade på åt upp all ost). Varför det är så med ost kan man ju alltid spekulera i, kanske bara så enkelt att det är lätt att gå och "småäta" det mellan måltiderna eller ta i lite extra med antalet skivor etc.

Vi vet att det för dig funkar alldeles utmärkt med hungerregleringen så att du inte överäter på lång sikt, men det är inte fallet för alla och kan även över lång sikt äta mer än de behöver även av mat med mycket fett och lite kolhydrater och därmed gå upp eller stå till i vikt. Steget mellan "tillräckligt" och "inte hungrig" till hur mycket man kan äta om det är gott kan vara väldigt många kalorier för en del. (utan att de för den skulle är så mätta att de kräks och inte vill äta alla).

Folk äter av alla möjliga skäl som inte alla är direkt hunger. Och ja i just manliga fall i min närhet kan det vara närmare 500 gram extra ost i värsta fall ovan på mat som är tillräckligt för de inte ska vara hungriga. Själv skulle jag aldrig lyckas med det eller heller att äta 900 gram kött på en gång (och ändå vara hungrig dagen efter precis som vanligt).

Annons:
Fiana
5/14/11, 7:22 PM
#28

#26 Men skriver du + efter siffran så anger du att det är i torrsubstans - så ja en ost med 28+ som du skriver i #0 skulle vara mager en normal 28% ost ligger väl närmare 40+ om jag inte minns helt fel (har som sagt inte 100% koll på de siffrorna) men torrsubstans siffran är alltid större än vanliga % siffran.

Men det blir väldigt tokigt när de blandas fel (eller man helt enkelt råkar skriva fel då det helt plötsligt blir något annat)

Fiana
5/14/11, 7:26 PM
#29

Ah där nu hittade jag en siffra från någon näringsanalys av det som säger att:

"Fettinnehållet kan även uttryckas som fetthalt i torrsubstans

och betecknas som t.ex. 45+ för ost med 28% fetthalt."

edit: nämen se där hittade jag en större lista över hur de "översätts"

20+ = ca 10% per 100 g ost
30+ = ca 17% per 100 g ost
45+ = ca 28% per 100 g ost
50+ = ca 31% per 100 g ost
60+ = ca 38% per 100 g ost

Inkanyezi
5/14/11, 7:52 PM
#30

Det är inte så tokigt som det kanske verkar, eftersom fetthalt i ost alltid anges i procent av torrsubstans, vare sig man gör det med tecknet % eller +.

Det som kan vara knepigare är att bedöma hur fetthalten i mjölk förhåller sig till fetthalt i torrsubstans av ost, eftersom drygt en tredjedel av mjölkens torrsubstans är socker och en del av det sockret finns kvar i osten i kvarvarande vassla. Det kan handla om någon procent av ostens torrsubstans. Mjölken har 3,3% protein i torrsubstansen, vilket är cirka 40% av den del av torrsubstansen som inte är socker. Fettet är mer än proteinet i fullmjölk och något mindre än proteinet i standardmjölk.

Det är alltså inget problem om ostens fettprocent anges med ett bestämt procenttal eller med ett plus, eftersom det senare bara innebär att den kan innehålla mer fett än siffran anger.

Den magra osten är ett minne av andra världskriget, som vi faktiskt borde ha kommit över för länge sedan. Jag tror att de två starkaste skälen till att den finns kvar och dominerar marknaden är dels att mejerierna kan tjäna mer på att sälja fettet för sig, och att propagandan från SLV gör det lättare att sälja den fettfattiga produkten.

http://www.ostforum.se/osthistoria/osthistoria/mager_ost.html

Vattenhalten är så klart olika i olika ostar, beroende på pressning och lagring.

http://www.ostforum.se/osttillverkning/osttillverkning.html

Lägg märke till att fullfet ost enligt Ostforum är 45+, och att ingen av ostarna i butikens hylla har den siffran.

Fiana
5/14/11, 8:09 PM
#31

#30 hmm nu tror jag nog du missförstått något… 45+ är just samma sak som de vanliga 28% ostarna du hittar i hyllan. Det är *inte* samma sak att säga 28% och 28+. De anges inte alls i torrsubstans när de anges med procent utan precis som vanliga varor.

Just den sidan ostforum om du klickar på "ostens sammansättning" så finns där en fin tabell som visar hur + värdena och de vanliga % värdena håller ihop och visar hur sammansättningen är.

45+ = 28% ost - så är det definitionen på en fullfet ost så är de flesta ostarna i hyllan just det.

edit: här är direktlänk till det diagrammet i större format
http://www.ostforum.se/resources/Osttillverkning/cheesecontent.pdf

Cowboy
5/15/11, 7:27 PM
#32

Det är väl fel att fett i ost anges i torrsubstansen. En ost med 35% fett innehåller just 35% fett. 60+ som en helfet ost är en beteckning för att den ska innehålla minst 6+% fett i torrsubstansen. Det är också lätt att bli förvirrad av importerade ostars angivelser av fett i torrsubstansen.

Anledningen att man har ändrat till totalprocenten är väl att man får lägre värden på så sätt och att man anger andra matvaror så.

Att man tidigare angav i procent av torrsubstansen var säkert för att man ville ha en högre siffra.

Skummjölk har väl aldrig varit avsedd för mänsklig konsumtion. Det var nåt man som leverantör kunde ta tillbaka för en billig peng för att ge åt grisar.

Det har nog aldrig varit ett avelsmål att få ner fetthalten i mjölken men mängden mjölk har varit viktigare än fetthalten men fetthalten har alltid påverkat betalningen.

dycheryl
5/15/11, 8:56 PM
#33

Fiana #29 och inlägg#30 HON HAR HELT RÄTT!!!Ostens Torrsubstans räknas som + och dess procent av vikten som FÄRSK i %

Titta på hennes lista på nr#29 Den är vad som stämmer ute i handeln!!!!

misty09
5/15/11, 9:18 PM
#34

Vill ni ha ett recept på en supergod osträtt till buffé eller lördagkväll till ett glas vin.

Sätt på ugnen på 225°

Lägg en liten ( ca 15 cm) rund hel brie ost på en bit folie.

Blanda 1 dl olja med valfria hackade färska kryddor ( jag brukar ta timjan )

Dela några coctailtomater i halvor

Lägg tomaterna på osten, slå på olja

Vik ihop folien

Gratinera ca 15 min

Vik upp folien, skär bitar av osten…som smälter ut på talriken…..ös gärna över nån sked av oljan också……..ät och njut

Förföriskt gott.

Ett sätt att göra osten fetare Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: