Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8182 ggr
[Looseit]
5/10/11, 9:19 AM

Hjälp mig att stå emot mjukglass!

Jag fasade för detta. Jag  har varit så duktig och kört ganska strikt lchf sen starten i februari. Trillat dit 2 ggr och har tyvärr inte känt att sött smakat "äckligt sött" utan gott. Men jag har klarat de två tillfällena utan att trigga igång monstret.

Nu kommer nästa utmaning; min svaghet för mjukglass! Dessa varma sommardagar, hur ska jag klara det? Jag fick smaka lite på en kompis mjukglass igår och det smakade LJUVLIGT!

Hur gör ni andra? Vad består mjukglass utav egentligen? Kanske jag kan motstå och ni räknar upp en massa äckligheter… GråterFörvånadSkrikandesSkrattande

Annons:
[bittek]
5/10/11, 9:34 AM
#1

Jag har aldrig gillat mjukglass. Det är ju bara en klibbig sörja full av kemikalier. Och så undrar jag om de gör rent i maskinerna ordentligt. Det räcker förmodligen med att nån rest blir kvar och torkar till och drar till sig flugor och bassillusker och annat skräp. Tänk om man kommer då och beställer en glass och så börjar man äta och tycker att det är nån bit av nåt slag i glassen med tänker "äsch, det var nog en strösselbit" men egentligen var det nåt riktigt urkigt.

Hjälpte detta? Skrattande

frazze6
5/10/11, 9:46 AM
#2

Låter detta gott?

Har också varit en stor mjukglassälskare men sådant här brukar få mig att tappa aptiten…

Taget från GB Glace hemsida om deras mjukglass.

MJUKGLASSMIX VANIL J 10 LITER art. nr: 00391


Aseptisk mix för framställning av mjukglass.

Skummjölk, socker, vegetabiliskt fett (härdat), vasslepulver, torkad glukossirap, skummjölkspulver, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettyror), stabiliseringsmedel(natriumkarboximetyl cellulosa, guarkärnmjöl, karragenan, natriumalginat, fruktkärnmjöl), surhetsreglerandemedel (natriumcitrat), arom.

[Looseit]
5/10/11, 9:51 AM
#3

WUÄÄK! Skrikandes

Det lät ju verkligen inget gott alls!

Tack! Skrattande

yvonnel
5/10/11, 10:21 AM
#4

Aseptik är förfarande som syftar till att förhindra uppkomsten av sjukdomsframkallande mikroorganismer, till exempel genom rengöring och sterilisering. …
sv.wikipedia.org/wiki/Aseptik

Så kanske inte blandningen i sig är så farlig men vem vill ha surhetsreglerande medel, fettsyror och olika sockerater? + malda fruktkärnor? 

Att slicka i sig!!!!!!

BRRRRRR!!!!

Matgiken
5/10/11, 11:10 AM
#5

Uff, den där innehållsförteckningen var ingen rolig läsning. Hoppas att den hjälper dig att stå emot!

Själv slog jag till på en mjukglass en gång förra sommaren, och fick ett sådant jäkla magbryt som straff, så den dumheten gör jag inte om på länge. Skrikandes Obehagligt då förvisso, men bra för min del. Det räcker att jag tittar ner i en glassfrys för att jag ska bli påmind. Och en mage i uppror är det inte värt!

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Fiana
5/10/11, 12:43 PM
#6

Dels då att för det mesta är hygienen förfärlig när det gäller mjukglass, sist jag såg siffror så fick majorieten rejäla anmärkningar vid hälsokontrollerna. Dels så ja den där länkade innehållsförteckningen säger väl allt. Dvs, inte sockret som är problemet med mjukglass!

#4 Än värre är ju det härdade vegetabiliska fettet, vilket ju pja i bästa fall är i princip margarin och i värsta fall fullt med transfetter.

Annons:
Carinha40
6/9/19, 12:28 PM
#7

Hemmagjord glass/ mjukglass a la Lchf 3 dl grädde 3 ägg 1/2 dl ICA Sötströ 1/2 tsk vaniljpulver Gör så här: 1. Vispa grädden i en bunke. 2. Vispa ägg, sötning och vaniljpulver i en egen bunke. Vispa Ordentligt mycket. 3. Vänd ner den vispade grädden bland äggen. 4. Sätt på din glassmaskin och häll i den goda smeten. 5. Låt glassmaskinen jobba i ca 15 minuter om du vill ha mjukglass. Längre om du vill ha fastare konsistens! Tiden kan också bero på vilken maskin du har. Detta är ett superbra grundrecept på glass och du kan smaksätta med din egen favorit. Nästa gång ska jag prova med lakritspulver 😀 Har du ingen glassmaskin? Ställ in en bytta i frysen och rör runt vid flera tillfällen!

Sindri
6/10/19, 12:47 AM
#8

Med tillägget att man bara bör använda gulorna eftersom rå äggvita inte är så nyttigt då det förhindrar upptaget av en del näringsämnen i kroppen.
Och sötströ är verkligen inte nödvändigt, speciellt för en som har problem med sötsug.  Jag använder bara vaniljpulver, ibland lite mixad frukt eller bär och det gillas av såväl LCHF:are som icke-.

Och för övrigt; mjukglass är verkligen jätteäckligt. Smakar som vällingpulver med syntestiska smaktillsatser.

Zepp
6/14/19, 12:09 AM
#9

Mjukglass använder jag endast som laxermedel, dvs alla som säljer mjukglass skall ha fri toalett, en massa toaletter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
6/14/19, 6:48 PM
#10

Kör du upp hela struten då eller?😂

Sindri
6/14/19, 6:53 PM
#11

😂😂😂

hemul
6/15/19, 5:55 PM
#12

Ber om ursäkt. Men jag såg liksom en bild framför mig och kunde inte motstå. ☺️

Det funkar förresten åt andra hållet också. 😃

Upp till toppen
Annons: