Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Onda leder av kolhydrater

2011-04-27 22:18 #0 av: evis2

Jag har funderat på vad som händer i mina leder när jag äter kolhydrater. Jag har så gott som inget ont när jag äter LCHF, men om jag någon gång gör ett avsteg, senast var det en smörgås, så kommer ledvärken tillbaka direkt. Redan dagen efter finns den där igen. Vad är det som händer?

Jag förstår ju att kolhydrater kan driva på inflammationer i lederna, men det är ju sånt som pågår under lång tid. Hur kan man få ont dagen efter en smörgås?

Fast det är bra att det är så här, enkelt att hålla sig till kosten när man vet att man lätt tar sig ur sängen dagen därpå!!

Anmäl
2011-04-27 22:35 #1 av: [stuxen]

Kan inte svara på varför det som sker sker just dagen efter.

Men om man tänker sig in i hur leder fungerar och så kan man snart inte hur det borde vara.

Om vi äter 90% kolhydrater (Socker), lederna behöver smörjas vad har vi att smörja med jo det blir socker inte så bra att smörja med.

Om vi tittar på fett 90% fett, fett smörjer ganska bra lederna mår nog ganska bra.

Tänker vi på det hela med en motor så skär den om vi smörjer med en socker lösning troligt vis något liknande med kroppen.

Antingen smörjer den med socker eller skall den tillverka fett av alla kolhydraterna för att smörja vilket inte hinns med och det blir brist.

Nu är det troligt vis inte såhåär det fungerar men man kan ju ilustruera lite med tanken i alla fall.

Anmäl
2011-04-28 06:54 #2 av: Internettan

#1:

Antingen smörjer den med socker eller skall den tillverka fett av alla kolhydraterna för att smörja vilket inte hinns med och det blir brist.

Men att tillverka fett av alla kolhydrater för att producera bilringar - det hinns med..!?

Skrattande

Anmäl
2011-04-28 08:06 #3 av: Leifanders

#0 Jag kan tyvärr inte svara på varför det blir så men jag upplever samma sak, framförallt spannmål, socker och alkohol. När jag äter tex potatis eller något sådant har jag inte upplevt samma problem.

Som du säger blir det betydligt enklare att hålla sig till en kost utan de saker som gör att man får ont så på det viset är det ju bra att veta vad det är som orsakar problemen...

Anmäl
2013-05-19 21:04 #4 av: evis2

Nu funderar jag igen på mina leder som varit onda denna vecka. Har inte ätit något konstigt i veckan förutom mer ost än vanligt och färdiggrillade kycklingben som jag åt i två dagar. Kan det varit något i kryddningen på de? Eller varför fick jag ont nu? 

Anmäl
2013-05-19 22:09 #5 av: Leifanders

Kanske kan vara någon smakförstärkare/glutamat i kryddningen?

Jag har inte en aning, jag bara spekulerar... Går det att ta reda på vad kryddningen innehöll?

Anmäl
2013-05-19 22:49 #6 av: korseett

Spannmål är rikt på omega 6 och som i sin tur är inflammationsframkallande i fel dosering. Det är en orsak. Jag har samma problem

Anmäl
2013-05-20 18:39 #7 av: evis2

Men kan du förstå vad det var som jag reagerade på denna gång? Har verkligen inte ätit spannmål.

Anmäl
2013-05-20 18:52 #8 av: [förgätmigej]

Jag kollade någon gång innehållet i marinad till färdiggrillad kyckling, den innehöll glutamat. Så var den köpt färdiggrillad så kanske du har svaret där.

Anmäl
2013-05-20 19:18 #9 av: [tick]

Allting måste inte bero på maten heller. Du kanske hade en infektion i kroppen som ledde till ökad inflammation. Eller hade sovit dåligt. Eller så kanske du råkade ha en extra skön helg och du var avslappnad och kortisolnivån sjönk, och immunförsvaret vreds upp ett snäpp. Etc etc.

Anmäl
2013-05-20 19:19 #10 av: korseett

#7 citronsyra i kryddningen kan ge samma symtom som glutamat har jag förstått. Gissar på kryddning

Anmäl
2013-05-21 15:18 #11 av: [Baiyoke]

Behöver inte bero på enbart Omega-6. Jag tror en kombinationen av Omega-6 olja och kolhydrater kan gen dessa problem hos en del känsliga. Så, sluta upp med att inta dessa falska hälsoprodukter!

Anmäl
2013-05-21 15:31 #12 av: Loria

Jag var på en föreläsning om naturläkemedel en hög där de s tr man kunde få ont i lederna av att det samlades urinämnen i lederna, som nån slags slaggprodukt. På föreläsningen föreslog de enbär som bot för detta. Tänkte bara att det kanske bildas mer av dessa ämnen om man äter kolhydrater?

Anmäl
2013-05-21 21:31 #13 av: evis2

Det lät ju spännande med enbär. Vet du hur många man skulle tugga i sig om dagen?

I vad av det jag ätit är det mycket Omega-6? Har i alla fall inte kombinerat det med kolhydrater denna gång.

Ska bli spännande att se om jag reagerar likadant nästa gång jag äter något färdigkryddat. Om jag vågar prova.

#9 Eller så är det som du skriver, något helt annat som gjorde det denna gången. Har inte fått någon infektion i alla fall. Då brukar jag känna av mina leder.

Tack för att ni hjälper till att fundera åt mig.

Anmäl
2013-05-22 06:52 #14 av: Loria

Enligt en gammal huskur skulle man gå till en buske dag 1, äta ett enbär, dag två 2 enbar och fortsätta så tills man pt 10 enbär dag 10 o sedan gå ner igen tills man var nere på 1 igen. Jag gjorde detta i 4 dagar, men vätskan bara forsade igenom mig då, o jag har lite svårt att hålla mig, så jag var tvungen att sluta. Så jag tror ett enbär om dagen skulle räcka. Enbär är starkt urinseivande, så de sa att man skulle vara försiktig om om man vet med sig att man har känsliga njurar.

Anmäl
2013-05-22 09:03 #15 av: korseett

Den heter Kneippmetoden och om jag minns rätt så äter man dag ett-ett enbär, dag två-två enbär och fortsätter upp till 14 enbär innan man vände proceduren nedåt. Således skulle det gå en månad.

Anmäl
2013-05-22 10:24 #16 av: Loria

Ja så var det nog =) Som sagt jag klarade inet av att forstätta efter ett par dagar, för jag fick springa på toa KONSTANT. Går på toa ofta rens som det är ;)

Anmäl
2013-05-22 10:39 #17 av: korseett

Det blir bra fart på systemet ja ;)

Anmäl
2013-05-22 15:51 #18 av: patriknn1

Undvik både spannmål OCH mjölkprodukter! Prova en tid och se om det blir nån skillnad.
Spannmål undviker du väl redan, men prova oxå en tid att äta helt mjölkfritt, inte ens ost.
Extra omega-3, eller ät mer fisk o skaldjur. Gurkmeja o ingefära varje dag. Hemgjord benbuljong eller buljong på kycklingskrov.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.