Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7465 ggr
LatMask
4/2/11, 4:19 PM

Rostbiff

Köpte rostbiff i manuella disken i förmiddags. Fick visst lite mer än jag beställde:

"Rostbiff, portvinsmarinerad. Tillverkad av: Sverige Skrattande

Ingredienser: Nötkött, kryddor ( Peppar, koriander, kummin, paprika, lök) koksalt, portvin (1%), druvsocker, potatisstärkelse, hydrolyserat vegetabiliskt margarin (majs), antioxidationsmedel E 301, konerveringsmedel E415."

Vet faktiskt inte vad som är värst… Vad tror ni? Det där hydrolyserade verkar inte vara någon höjdare, Jag bredde i alla fall på lite philadelphiaost med gräslök, och det smakade helt OK.

Annons:
Zepp
4/2/11, 4:29 PM
#1

Mumma.. köpte du den i kemikalieaffären?

Jag undvikar alltid sådana "marinerade" produkter.. till 99% handlar det om att man drygat ut köttet med vatten, och därför behövs de andra ämnena.. blää!

Och inte smakar det gott heller.

Altså.. vem har för övrigt hört talas om marinerad rostbiff??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LatMask
4/2/11, 4:48 PM
#2

Jaa, Zepp, känns inte riktigt som människoföda! 269 kr/kg dessutom. Köpte rostbiffen i den manuella disken på mitt ICA MAXI.

Jag hade gått runt och tittat på vad som fanns i färdigförpackad form, och det var inte roligt, antingen var det socker eller E 621 i. Så manuella disken var min enda räddning, eller… ja…

starhawk
4/2/11, 4:52 PM
#3

Tänk att dom där j-vla amerikanerna ska tryckka in sitt förbaskade majsöverskott i allting, hur vore det om dom gjorde om majsodligarna till vallar och odlade kor istället?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

DesK
4/2/11, 5:45 PM
#4

Nästa gång du blir sugen på marinerad rostbiff så föreslår jag att du gör den själv Glad

Örtagårdsstek
1.5 kg nötstek
Salt
Svartpeppar
Vitlökspulver
Någon blandad örtkrydda

Gnid in köttet med kryddorna. Stick i en köttermometer och ställ in i 150 grader i ugnen. Låt stå tills termometern visar på 65 grader för röd rostbiff annars lite längre. Under tiden kokar du upp:

1 l vatten
1 dl soya
1/2 dl salt
Kryddor som ovan
2 vitlöksklyftor
1 gul lök

Skär löken i grova skivor och pressa eller finhacka vitlöken och blanda ned i den varma kryddlagen. Ta en bra fryspåse och lägg ned det varma köttet i den och häll sedan på kryddlagen. Låt svalna och ställ sedan in i kylen i minst 1 dygn men gärna 24 dygn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LatMask
4/2/11, 6:51 PM
#5

Wow DesK, låter maffigt! Men 24 dygn - färskt kött, menar du verkligen det?

Anterrabae
4/2/11, 11:33 PM
#6

Tippar på 2-4 dagar… eller?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Jojo55
4/2/11, 11:55 PM
#7

Jag gissar 24 timmar!

DesK
4/3/11, 7:59 AM
#8

Ursäkta jag missade ett litet mellanstreck där det ska vara 2 till 4 dygn Skäms#6 har helt rätt Glad Vad som är bra med detta är att man utan problem kan välja fransyska istället för innanlår eller rostbiff. Som ni säkert fattar så kan man variera kryddningen av lagen på en mängd olika vis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Pennylane1]
4/3/11, 8:37 AM
#9

ja hade det varit 24 timmar så hade det varit i paritet med det berömda: "Pizzan är klar på 15 minuter, en kvart " Skrattande

DesK
4/3/11, 8:43 AM
#10

Pennylaine Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jojo55
4/3/11, 12:44 PM
#11

Läste slarvigt…Skämseller rättare sagt inte alls…

gun92884
4/3/11, 1:48 PM
#12

#3

… nasta gang du sager "de javla amerikanarna …" lagg till en brasklapp (kommer jag ihag ratt ord har?) att det ar the Dpt of Agriculture du pratar om :0) inte gemene man.

The Dpt of Agriculture ar ocksa regeringsavdelningen som foreslog att jordbrukare skulle anvanda sig av hundavel som inkomstkalla nar inte jordbruket gav tillrackligt att forsorja sig pa … Lador har for mig ingen charm langre eftersom landsbygden (sarskilt omraden med Amish och Mennonites) ar full av puppymills med hundar som avlas till dods … och det ar densamma Dpt of Agriculture som vander ryggen till nar det debatteras om strangare lagstiftning sa folk forstar hur ordentligt husbandry ska ga till.

kaisakavat
4/3/11, 1:53 PM
#13

Min omedelbara tanke: hydralolja i maten? Tungan ute

Annons:
starhawk
4/3/11, 3:35 PM
#14

#12: Jag tycker det framgick klart av inslägget att det inte gäller gemena man, hur många av gemene man har ett majsöverskott liggande omkring? (utom då möjligen i dom matvaror dom köpt)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
4/3/11, 4:53 PM
#15

Verkar vara ett lite trevligt och gott gammaldags recept, något liknande tjälknöl, liksom rejält.

Men varför sojasås? det kunde vara på tiden att vi letar oss bort ifrån allt som har med soja att göra, liksom glutamat och andra konstigheter som på lång sikt bara förstör för oss. Helt säkert smakar det precis lika gott utan sojan.

Ev. kan du/ni bryna det kryddade köttet (innan ugnen) runtom i järn/stekgryta med smör och eller kokkosolja. Det blir ju lite mer jobb, men smaken blir också större. (utan soja). Det går ju dessutom bra att ställa in stekgrytan i ugnen på lägsta galler, då får man möjlighet att ta tillvara köttsafterna på ett enkelt sätt. Locket behöver inte vara på grytan det är ju lättare att passa termometern då.

DesK
4/3/11, 4:59 PM
#16

#15 Smarta tips Glad Ja visst påminner det om gammaldags tjälknöl, men man slipper omvägen via frysen och den långa tiden i ugnen Flört Sojan kan mycket väl skippas men då får man ta mer salt. En skvätt vin i marinaden är också gott Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Pennylane1]
4/3/11, 7:52 PM
#17

fast när sojan är fermenterad är den väl inte skadlig?

Ingrima
4/3/11, 11:52 PM
#18

I det receptet på örtagårdsstek som jag följer steks steken utan kryddor på nedersta falsen i ugnen vid 125 grader till ca 60-62 grader, det tog häromdagen drygt 3 timmar till 62 grader för ett innanlår på 2 kg som var nästan tinat (-2 grader i mitten).  I örtlagen används enligt det receptet inte soja men i övrigt samma ingredienser som i #4+ grovmalen svartpeppar. Minst 3 msk färska blandade örter t.ex. rosmarin, timjan,oregano,persilja behövs per liter lag.Jag gjorde 2 liter lag till 2 kg stek. Steken läggs i avsvalnad lag och får normalt ligga i kyl 4-5 timmar, tas upp ur lagen och får ligga i kylen minst en timme innan den skärs upp i tunna skivor. Den stek jag gjorde häromdagen fick ligga 12 timmar i lagen, den blev mycket god. Ganska röd, saftig men inte blodig. Vägde ca 1,6 kg när jag skar upp den, dvs. den tappar inte så mycket i vikt, räckte till 20 personer.

Det låter bra att man kan låta den ligga i lagen ännu längre.

yvonnel
4/4/11, 2:35 AM
#19

#17…….fast när sojan är fermenterad är den väl inte skadlig?

Nej, det tror inte jag heller men om man tänker på hur mycket regnskog och natubefolkning som det flyttas/utrotas för att få plats med sojabönsodling och all energi som går åt i hanteringen att avgifta den där bönan och förvandla den till något ätbart så kan man undra var någonstans sans och måtta har tagit vägen. Dessutom är det vanligt med söjabönsallergi trots alla olika sorters fermenteringar, allergi är ju en sorts skada, den kan dessutom uppkomma i tredje hand via foder till våra annars goda köttdjur.

DesK
4/4/11, 9:11 AM
#20

Ingrima ja så där nånting ser de flesta recept på örtagårdsstek ut Glad Numera bryr jag mig inte om att vänta på att lagen ska svalna det funkar lika bra i alla fall. Den kan som sagt gott ligga några dagar i lagen, men inte 24 dagar Flört Färska hackade kryddor är så klart allra godast och min svartpeppaer blir alltid grovmalen Glad

yvonnel mycket tänkvärt om soja! Dags för mig att läsa på mer om det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
squeezetoy
4/4/11, 12:17 PM
#21

Mitt örtsgårdstekrecept ser ut som Ingrimas, mycket god. Jag orkar heller nästan aldrig vänta på att lagen ska svalna, varken för örtagårdssteken eller tjälaknulen och det funkar jättebra vilket som. Antalet timmar i lagen brukar variera kraftigt. Jag lagar gärna den här typen av stek när vi åker bort över dagen, och då plockas de helt enkelt upp när vi kommer hem.

Jag har en egen liten örtagård på sommaren, sen på vintern brukar jag alltid ha frysta örtkryddor, förutom en del torkade. Och så åker det emellanåt med någon sån kryddkruka hem från matbutiken… Måste ju ha lite persiljestjälkar till bearnaisen.

DesK
4/4/11, 12:27 PM
#22

#21 Vilka kryddörter har du fryst med gott resultat?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

squeezetoy
4/4/11, 12:45 PM
#23

#22 Dill, basilika, persilja är det jag testat. Dessa finns även i frysdisken när det tagit slut på egna resurser. Sen vet jag att det finns någon kryddblandning från findus tror jag som innehåller en hel massa mer kryddor. Så det är nog bara att testa sig fram.

Jag har finhackat och spritt ut på en plåt och frusit och sen hällt ner det frusna i en burk. Då ligger det fluffigt och det är lätt att få fram önskad mängd sen.

Har funderat på att testa frysa timjankvistar också. Brukar sommartid ha citrontimjan som jag tycker är underbar, men den brukar inte finnas att köpa som kruka i butiken på vintern.

DesK
4/4/11, 12:51 PM
#24

Då gör du ungefär som jag Glad Vill passa på att tala om att man kan göra så även om man "bara" har fönster eller balkongodlade kryddväxter. Citromtimjan är underbart Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

yvonnel
4/6/11, 4:30 PM
#25

Måste kanske varna för att  använda varmluften när ni ugnsteker rostbiffen, det går himla mycket fortare. Jag hade värmen på 150 C med varmluft, steken vägde 1820 gram, jag hade visserligen brynt den runtom  men den var ju kylskåpskall när jag började och jag satte klockan på ringning 3 timmar, men det var för mycket,  redan efter 2 timmar var den mer än klar. Kan bara hoppas att det inte smakar alltför dåligt med överstekt rostbiff.

Försökte kompensera  lagen med rödvin och smulad Karljohans-svamp och lite trattkantarell. Men det till trots så blev jag arg på mig själv som inte tänkte mig för. Nu får det stå tills imorgon men jag återkommer med rapport.

DesK
4/6/11, 7:55 PM
#26

#25 Oj då det var ju inte riktigt roligt och jag borde ha sagt nåt om det, förlåt jag skäms Skäms Låt steken ligga några dygn i lagen om tid finns, så blir den okej i alla fall. Jag har genomstekt rostbiff med flit någon gång eftersom jag har vänner som absolut inte kan tänka sig att äta "rått kött" Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Ingrima
4/6/11, 11:07 PM
#27

#25 Vad trist. men det går nog bra att följa DesK s råd.

 För mig tog det som jag skrev drygt 3 timmar i 125 grader i vanlig ugn med 2 kg stek som var minus 2 grader i mitten och inte brynt. Rekommenderar att alltid använda en stektermometer som larmar vid uppnådd temperatur. det kan variera ganska mycket hur lång tid det tar beroende bl. a på stekens form.

Annons:
squeezetoy
4/7/11, 3:38 PM
#28

Finns viss risk att steken blivit väldigt torr och då kommer den kanske att smaka väldigt salt eftersom den suger upp så mkt vätska då.

[Lokira]
4/10/11, 5:26 PM
#29

Suck… Har precis nyss ätit upp en god grillad & marinerad rostbiff nyss, tillsammans med béasås, den var så god.. Men nu när jag läste den här tråden, så kändes det inte lika bra. Jag som kände mig duktig idag…

Så rostbiff är egentligen inget att rekommendera??

DesK
4/10/11, 6:54 PM
#30

Rostbiff är bra mat, men som med så mycket annan mat är det bäst och nyttigast att steka den själv Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Lokira]
4/10/11, 6:58 PM
#31

#30.. tack för ditt svar, får väl äta den ibland. :)

Får testa och steka den någon dag, äter inte den så ofta och när jag äter den så blir det alltid färdig grillade rostbiff.

yvonnel
4/10/11, 8:36 PM
#32

Det är ju god ekonomi och kanske bättre utan suspekta kryddor att göra själv, dessutom kanske det blir en bra sak att ha portioner i frysen, det tycker iaf jag.

DesK
4/11/11, 7:02 AM
#33

Ja visst är det god ekonomi att steka rostbiff själv, jag brukar passa på när den kostar cirka 75-80 kr /kg, steker den direkt, marinerar den och sist skivar upp den och packar i lagom paket och fryser in. Sen när vi blir sugna på rostbiff så tar vi fram ett paket åt gången Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Lokira]
4/11/11, 7:40 AM
#34

DesK.. Tack för tipset! får ta extra koll efter dem i bland :)

Annons:
DesK
4/11/11, 7:45 AM
#35

Om man gör som jag beskriver ovan kan man använda innanlår, fransyska eller rostbiff. Jag väljer det som har bäst pris i min butik för tillfället, men vanligen passar jag på när någon av dessa bitar säljs till extrapris Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
4/13/11, 9:41 PM
#36

# 35 Jag gjorde på ytterlår, en biff/stekbit som är likvärdig med fransyskan i tillagningstid, det blev bra. Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DesK
4/14/11, 7:24 AM
#37

#36 Japp det funkar också bra, Glad glömde bara skriva det ovan Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

LatMask
4/18/11, 8:48 PM
#38

Nu har min affär rostbiff för 69:kr /kg, så jag funderar på att göra Des smarriga Örtagårdsstek - mumma!

DesK
4/18/11, 8:56 PM
#39

LatMask  jag hade inte tvekat en sekund! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: