Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5170 ggr
ynnaf
2011-03-29 13:02

hur mycke kokta grönsaker kan jag äta

hur mycket broccoli blomkål brysselkål mm kan man äta till en måltid är det obegränsat eller är det en viss mängd

Annons:
Cessy
2011-03-29 13:14
#1

Det beror helt enkelt på var du själv har satt din kolhydratgräns per dygn o hur myckt annat du får i dig per dag som också innehåller kolhydrater. Här har du en tabell som visar hur mycket kolhydrater olika grönsaker innehåller.

Wildrat
2011-03-29 13:27
#2

Tänk på grönsakerna som pynt till maten så äter du inte för mycket…

LatMask
2011-03-29 13:34
#3

Ät en redig bit kött/fisk/ägg, är det inte fett i sig själv lägg till t ex kryddsmör eller en gräddsås. Lägg till färska eller kokta grönsaker efter egen smak, för ögats och magens förnöjelse.

Så kan man i korthet beskriva LCHF-maten. Jag brukar inte ange några mått (annat än i recept), det är aptiten som ska bestämma.

Men Ynnaf - ta inte illa upp, jag vill absolut inte angripa dig, det här är mina allmänna reflektioner - det lilla ordet OBEGRÄNSAT säger en del… Det brukar ofta betyda f d fetttskrämd viktväktare, som hoppas att för en gångs skull få äta sig mätt.

Vi LCHF:are äter oss mätta på näringsrik mat, får lite c-vitaminer från en halv paprika och är nöjda och belåtna.

Så mitt råd är: Ät hur mycket du vill av maten. Lyssna till din kropp. Får du ont i magen vill den meddela dig nåt…

Li@
2013-05-20 02:25
#4

Sen ska man inte dra det för mycket åt andra hållet heller. Så att man istället blir rädd för att äta grönsaker. Dem innehåller mycket bra. Väljer du ovanjord grönsaker så väljer du ju bra grönsaker. Innehåller lite kollisar. Ett bra mått som jag använder mig av är handflatan. En handflata grönsaker till lunchen och en till middagen. Funkar perfekt för mig. Jag brukar ligga runt 20 gram kolhydrater då inklusive mejerier. Testa, våra kroppar tål ju olika mängd kolhydrater och skulle du inte gå ner i vikt om det nu är det du vill så kan du ju alltid minska ner efter hand. Lycka till : )

MimLan
2013-05-20 05:03
#5

Maxgränsen grönsaker är så mycket du orkar äta utan att dra ner på det som är essentiellt, av fett och protein.

[Baiyoke]
2013-05-20 05:47
#6

Är nu själv inne på min 4.e LCHF dag och tycker om surkål. Det ger en fräschör under tiden och efter man har ätit sin feta måltid. Dessutom så har fermenterad grönsker andra fördelar. För mig hitintills så har surkål varit avgörande för mig att ta mig ända hit till den 4:e dagen. Dessutom som du vill göra att äta grönt gör nog att magen inte proppar igen helt!

Ät dina grönsaker från ovanjord och du kommer nog att känna dig finnemang!… för att bli helt fjärtfri krävs nog stramare tyglar. Men vad gör en fjärt om dagen om hundra år?

Annons:
dufva
2013-05-20 09:22
#7

Det är sällan de kolhydratsnåla grönsakerna som är problemet om inte kosten fungerar

Det är i allmänhet stärkelse mejerier eller nötter eller ibland alkohol som smyger sig in i för stor omfattning som kan ge problem

Lagom med protein fett till mättnad och så mycket grönt man vill är ett recept som sällan misslyckas 😃

Li@
2013-05-20 14:54
#8

#7 mycket bra skrivet dufva. Kunde inte sagt det bättre själv : )

Tyroidea
2013-05-20 19:42
#9

Jag äter 500 gram grönsaker och bär varje dag inom ramen för mina max 25 gram kolhydrater. Det funkar jättebra och det finns en hel del nyttigheter i tex spenat och blåbär som inte jag vill gå miste om.

Dra ned på grädde, nötter och yoghurt om det blir för mycket kolhydrater men inte på grönsakerna.

Upp till toppen
Annons: