Annons:
Etiketthälsa
Läst 26992 ggr
[Sias]
2011-03-27 09:16

"Rena Värstingsockret" - modifierad majsstärkelse

"Modifierad majsstärkelse (även sirap) så kallad high fructose corn syrup, rena värstingsockret! Det ställer till stor oreda i din metabolism och skapar carving, starkt sug. Kallas också maltodextrin m m."

från boken "Sockerbomben - i din hjärna. Bli fri från ditt sockerberoende" av Bitten Jonsson och Pia Nordström - den nya, uppdaterade upplagan.

Kanske välkänt för många - men det här hade jag ingen aning om! I och för sig har jag haft mina misstankar, fast jag har inte rikigt kunnat tro att modifierad majsstärkelse, maltdodextrin, etc varit orsak till de besvär jag känt av. Nu förstår jag att det är så.

Jag försöker undvika allt som innehåller onödiga tillsatser, E-nummer (speciellt glutamat) p g a att jag inte mår bra av sånt. Och eftersom jag  inte tål någonting från sädesslaget vete är modifierad stärkelse av vete otänkbart, men av MAJS har jag tyck & trott att det kan väl vara OK för mig - att den lilla mängden, och de få gånger jag äter något med sånt i, inte kan ha nån betydelse. Men för en person som är sockerkänslig (och känslig för tillsatser) som jag är, har det  stor betydelse.

På nätet hittade jag den här informatonen. "Många försöker nu utesluta natrium glutamat MSG……………. modifierade majsstärkelse hör till en av dom tillsatser där det kan gömma sig utan att det behöver deklareras" 

Annons:
[Sias]
2011-03-27 17:36
#1

I många trådar här tas sockerkänslighet upp, men jag har inte någon gång stött på detta att modifierad majsstärkelse är rena värstingsockret - orsakar SUG - bör undvikas av den som är sockerkänslig.

Inte minst därför skulle det vara intressan att veta om modifierade majsstärklse, maltodextrin, etc är något som sockerkänsliga LCHF-are absolut undviker - och i så fall varför?

Om någon har kunskaper om/erfarenheter av dessa produkter att dela med sig av - tar jag tacksamt emot!

LatMask
2011-06-08 15:50
#2

Plockar upp den här gamla tråden och undrar om någon kan reda ut vad som är vad.

Är modifierad stärkelse och maltodextrin samma sak?

Finns det fler produkter som "låter ofarliga" men som är rena värstingarna?

Kernow
2011-06-08 16:11
#3

Jag har mest tänkt att det är värre i USA än här när jag hört om high fructose corn syrup som ju finns i allt där. Säger man att det är samma som maltodextrin så får jag ju andra tankar för det förekommer ju här…

Zepp
2011-06-08 16:57
#4

On September 14, 2010, The Corn Refiners Association applied for permission to use the name "corn sugar" in place of high-fructose corn syrup on food labels for products sold in the United States. According to a press release, "Consumers need to know what is in their foods and where their foods come from and we want to be clear with them," said CRA president Audrae Erickson. "The term 'corn sugar' succinctly and accurately describes what this natural ingredient is and where it comes from – corn."[86] The association, however, did not provide clarification as to a change in what the FDA already considers corn sugar, i.e., dextrose[87] or any of the other corn-derived sugars such as corn syrup and maltodextrin.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-fructose_corn_syrup

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LatMask
2011-06-08 18:42
#5

Men vad HETER corn sugar på svenska innehållsförteckningar?

blodtopp
2011-06-08 19:32
#6

Modifierad majsstärkelse eller maltodextrin är det på svenska

Annons:
[Looseit]
2011-06-08 20:33
#7

I vilka produkter finns detta gift? Bröd?

Wildrat
2011-06-08 20:37
#8

#7 Kryddblandningar, marinader, färdiga saker som maträtter, såser, allt möjligt och på fler ställen än man tror.

Zepp
2011-06-08 20:39
#9

I det mesta som är industriellt framställt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2011-06-08 20:50
#10

I vissa mejeriprodukter har det börjat dyka upp stärkelse. Minns inte exakt vilka, men t ex Daninos youghurt, som det görs reklam för i TV nu. Den som inte innehåller några tillsatser och är 'så himla bra så'..

Läs här om den, vad den innehåller..

Det finns också en Creme fr som är av märket Président (lite snirkliga bokstäver tror jag), som jag vet innehåller modifierad majsstärkelse, men jag hittar ingen hemsida som skriver ut innehållsförteckningen.  Den är vanlig ute i affärerna - ligger ofta framme i stora bingar i blickfånget - till lågt pris.

[Looseit]
2011-06-08 21:40
#11

Ajdå, jag köpte en CF President igår, den åker i sopen direkt!

Tack för upplysningar!

Zepp
2011-06-08 22:04
#12

Mnja.. det är inget dödligt gift, det är bara kolhydrater.. och ryms den i din kolhydratdos så ät den!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
2011-06-08 22:18
#13

Man kan undvika såna produkter, dels av hälsoskäl, men åxå av princip.

Modifierad majsstärkelse har, enligt min uppfattning, INGENTING i mejeriprodukter att göra!!

Annons:
Kernow
2011-06-09 12:24
#14

Nej slutar man köpa sådant så slutar det ju tillverkas. Men visst, har man redan köpt hem den så kan man ju äta upp den om det funkar.

Hörde häromdagen på nyheterna att svenskar är de som är bäst på att läsa etiketterna i butiken men enligt mig handlar det mest om att vi är de som har mest etiketter med tydlig text. Utomlands är det mycket svårare att hitta ingredienser (var t.ex. inne på 7Eleven i Köpenhamn och försökte se vad deras smoothies var gjorda på i värmeböljan häromdagen men inte en chans så det fick bli en trist islatte). Köper man utländska produkter i Sverige så ska de ju vara ordentligt lappade men de kan likförbaskat ha fraser man inte förstår i innehållsförteckningen. Direktöversatt av google snarare än svenska namn vi faktiskt använder för olika kemiska tillsatser t.ex.

susanneborg
2011-06-09 18:39
#15

Jag har läst om den här styggelsen i boken Rädda vår mat, som för övrigt är en skitbra bok skriven av Wilson (tror jag det var)

blodtopp
2011-06-16 15:23
#16

Letade vidare på nätet. Blev lite fundersam när jag tänkte efter vart man kan hitta maltodextrin.
Ja, maltodextrin är samma som modifierad majsstärkelse http://www.nimade.info/mat/2011/0106/Vad-ar-Maltodextrin.html
MEN det är INTE samma som HFCS som heter isoglukos eller glukosfruktossirap på svenska http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=774&tem=2&und=1

JazzBass
2011-06-16 16:03
#17

Det står lite om modifierad majsstärkelse i Hemlige kocken och/eller Äkta vara. Läs gärna, man vill helst undvika det efter man läst det.

#16 - Tack för infon!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-01-06 21:59
#18

Nja, tråden är gammal nu, men jag lyfter den igen med en likaledes gammal artikel ur aftonblaskan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18188871.ab

Det är väl ett år sedan ungefär som den här artikeln skrevs. Tydligen ska "nyheten" inte ha kommit till oss ännu, men finns i Europa. Giftet kan ha många olika namn tydligen, och det här förefaller vara en särskild kristallform av glukos, som är amorf och trögflytande. Den uppför sig inte som glukos och jag antar att den kan orsaka samma problem som HFCS, dvs i första hand omvandlas till triglycerider.

Som jag förstår kan det orsaka fettlever även hos den som har god insulinkänslighet.

Vi som i första hand ser till att handla råvaror och inte halvfabrikat lär väl lätt kunna styra förbi den här skiten, men man undrar hur den deklareras i innehållsförteckningar för hel- och halvfabrikat. Om den heter "modifierad majsstärkelse" så är det ju redan någonting man håller på mer än armlängds avstånd.

hellah
2018-05-11 13:34
#19

Skulle köpa en ny sorts Vitamin, att äta varje dag. Innehåller maltodextrin…..Har nu läst här ovan, och ska försöka hitta någonannan.

Zepp
2018-05-11 15:34
#20

Mm.. prexis man får fundilera lite extra.. när man köper lite olika preparat/vitaminer/mineraler!

Iallafall om det handlar om promillen i de preparaten så får de gå under tillsattsämnen!

Dvs det vore något helt annat om det ingick som en stor komponent i sk rätt vanliga livsmedel!

Dvs sk livsmedel som innehåller  hög andel maltodextrin är i princip bogus,, dvs junkfood!

Oså.. lite beroennde på vilka vitaminer/mineraler/andra essentiella näringsämnen.. promillen av maltodextrin är då sällan något problem.. det kan ha någon funktion för att ge konsistens eller annat till vist preparat.. ofta att det skall smaka sött, så att folk faktiiskt äter detta.

Jammen WTF.. vem äter/dricker något om det inte är sött och gott?

Dvs det är väl då vi få/udda som faktiskt äter LCHF?

Men för resten så skall allt nyttigt smaka sött?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hellah
2018-05-12 12:12
#21

Det var största ingrediensen. i en tablett jag ska äta varje dag Jag hittade en annan sort

Zepp
2018-05-14 21:40
#22

Prexis.. om den främsta ingrediensen är Maltodrextin så kan man dra örona åt sig!

Aså mest troligt så tror jag det handlar om att det skall smaka sött och gott, men WTF vem tar tillskott för att det skall smaka sött och gott?

Näring/tillskott som man tror sig behöva sväljer man som regel lite oavsett.. hellst utan att de smakar något!

Om de smakar godis… räkna då med att det faktiskt är godis!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: