Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Urinsyra

2011-03-15 16:26 #0 av: Lettirtjejen

Har förhöjda värden på urinsyra i mitt blod riktvärde 350 och jag har 570.

Har spondartrit ont i ledfästen och muskler 10 år tillbaka.

Är det någon fler som har förhöjda värden på urinsyra?

Anmäl
2011-03-15 19:43 #1 av: Zepp

Fundera på det om du har gikt?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2011-03-15 20:51 #2 av: Lettirtjejen

Har fått gikt medicin! Men läkaren tyckte inte att det var ett solklart!! Vissa säger att det beror på för protein rik mat men jag äter bara 65gr protein/dygn och resten fett upp till 1800 kcal har ätit lchf 14 månader nu. Har varit jätte trött här i vinter haft Irit (regnbågshinneinflamation).

I fjol feb-juni gick jag ner från 73-65kg. Höll vikten till i okt. Nov-mars har jag gått upp till 70 kg så jag undrar om urinsyran har att göra med viktuppgången också!?!

Anmäl
2011-03-15 21:56 #3 av: rylandes

Fruktos skapar urinsyra. Finns i socker frukt mm.

Anmäl
2011-03-15 22:11 #4 av: Zepp

Man brukar säga att man skall undvika Purinhaltiga livsmedel, öl och alkohol.

"I princip bör du försöka att minska ditt intag av livsmedel som är kända för att ha en hög purin innehåll. Urinsyra bildas från puriner som finns i många livsmedel.

Hög purin livsmedel är:

• Kött - särskilt rött kött och slaktbiprodukter, såsom lever och njurar hjärta och kalvbräss
  • Game - till exempel fasan, kanin, hjort
  • Seafood - särskilt musslor, krabba, räkor och andra skaldjur, ansjovis, sill, makrill, sardiner, skarpsill, småsill öring, fiskrom, kaviar
  • Jäst innehåller livsmedel och drycker som Marmite och öl.

En måttlig mängd purin finns även i nötkött, griskött, fågel, fisk och skaldjur, sparris, blomkål, spenat, svamp, gröna ärtor, linser, torkade ärtor, bönor, havregryn, vetekli och vetegroddar."

http://www.news-medical.net/health/Gout-and-Diet-(Swedish).aspx

Vad jag hört men är osäker på är att högdos C-vitamin kan hjälpa!?

Anmäl
2011-03-16 00:48 #5 av: Pasi

#4 Hehe, man ska helst inte äta kött, inälvor, slaktbiprodukter, fisk, fågel, skaldjur, blötdjur, svamp eller kålväxter - vad ska man då äta (ägg, insekter och orm nämns inte som tur är)?Skrattande

Anmäl
2011-03-16 09:29 #6 av: Lettirtjejen

Proverna visade att jag låg på 560 och gränsvärdet är 350 om jag förstått rätt! Hur mycket förhöjd är det?? Ja det är frågan vad ska jag leva på då?

Hur är det med kaffe?

Jag tycker att mina mat alternativ bara krymper och krymper........Jag får hålla mig till Älg, mager fisk!

sparris,blomkål, spenat och svamp är ju ok lchf grönsaker vad ska jag då hitta på!

Anmäl
2011-03-16 11:31 #7 av: Zepp

Altså med urinsyraproblem behöver man inte ligga på höga mängder protein och man kan undvika de med högst purinhalt, vitfisk skaldjur och inälvsmat, vilka är de främsta purinhaltiga livsmedlen.

Till det kan välja grönsaker med lägsta purinhalt.

Sen så är LCHF en fettbaserad diet, och man kan gå ner till 0,5 gram protein per kilo och dag, vilket skall var minimi som vi behöver.

Anmäl
2011-03-16 12:02 #8 av: ebet

#2 Vet inget om urinsyra, vill anknyta bara till det reumatiska och iriter. De kan jag mycket om :) Har själv haft i 20 år. (iriterna 2-3 ggr om året i 10 år)

Efter kostombytet har jag direkt kunnat mer än halvera medicinerna. Iriterna fortsatte som förut i två år. Sedan bara försvann. Otroligt, men jag har inte haft irit på 1,5 år.

Anmäl
2011-03-16 16:29 #9 av: MimLan

Frågan är om uratnivån spelar någon roll för dig. Jag har också högt och det spelar ingen roll alls.

Har du haft högt förut, och det är något nytt? Eller är det första gången provet tas?

Anmäl
2011-03-17 03:22 #10 av: Pasi

#9 Jag tror, <= lägg märke till ordet Flört, nog som du Mimlan -  problemet vid gikt (om det nu är det du[TS] har) är att urinsyran kristaliseras i lederna, inte att nivån är hög. Kristalliseringen behöver inte hänga ihop med mängden urinsyra i blodet.

Anmäl
2012-02-15 11:41 #11 av: pippilotta2003

Hej, sen 2009 då jag började med LCHF (men ingen extrem LCHF)

höjs mina urinsyrevärden. Varje år mer och mer, idag är värdet 543.

Läkaren skrev:

"Jag rekommenderar fettfattig och laktovegetarisk kost, minskning av kött, korv och fisk. Detta bör ätas högst 2-3 gånger i veckan. Undvik skaldjur. För övrigt kan man få protein i mjölkprodukter, ägg, spannmål."

Med LCHF är ALLA andra värden jättebra, jag kunde sluta att ta bluthögtrycktabletter. (är 54 år)

Jag har inte gikt, har artros i några fingrar, men det kan komma ifrån att jag är massör.....

Hur ska jag äta nu då? Vad tycker ni? Tacksam för lite råd.

Mvh

pippilotta

Anmäl
2012-02-15 15:48 #12 av: MimLan

#11 Jag har ingen som helst påverkan av lab-värdet så jag äter som vanligt.

Anmäl
2012-02-15 16:41 #13 av: Aniara4

Här är en till! Det upptäcktes i somras iom att jag fick ett giktanfall. Ena stortåleden svullnade upp och var röd och gjorde ont, så det var ingen svår diagnos direkt. Provtagning visade att urinsyran var hög. Jag fick Voltaren och sen förebyggande (som ska sänka urinsyran), som jag snart glömde bort att ta. Jag borde verkligen plocka upp den där tappade tråden, det var meningen att det skulle följas upp men jag orkade bara inte iom bröllopet och kraschen efteråt... Sen har jag ju inte haft så ont, hade jag haft det hade jag säkert tagit tag i det!

Den läkaren sa i alla fall att även om det inte fanns några belägg för det så tyckte han utifrån sin erfarenhet att fläskkött verkade kunna göra det värre och att det kunde vara bra att undvika. Men det finns som sagt inga vetenskapliga bevis för det vad jag vet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.