Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 31394 ggr
Indiania
3/10/11, 8:03 PM

Hård i magen

Har ni några bra tips att komma med när det är problem med magen, jag har stenhård avföring för det mesta.

Har hållit på med LCHF kosten i 6 veckor och gått ner 4 kg.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
MimLan
3/10/11, 8:06 PM
#1

Ta kokosfett i kaffet/teet. Eller ät mer fett i kosten om det ligger på en låg nivå.

Indiania
3/10/11, 8:07 PM
#2

Tycker inte det hjälper, äter mycket fett.

" Var nära naturen - var när dig själv "

FatboySlim
3/10/11, 8:08 PM
#3

Psyllium-frön! Föresten, det går över :)

Mvh
FatBoy

BLOGG: http://sverigesfetaste.wordpress.com/

Indiania
3/10/11, 8:10 PM
#4

Jag brukar ta 1msk krossade linfrö varje morgon…

Hoppas verkligen det går över för detta är jobbigt. :-)

" Var nära naturen - var när dig själv "

Qamilla
3/10/11, 8:10 PM
#5

Tillskott av magnesium hjälper mig att hålla magen igång. Tar 250 mg om dagen.

Indiania
3/10/11, 8:16 PM
#6

Tack för tips men jag tar 2 tabletter daglligen som innehåller 300gr magnesium.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
KarinJ46
3/10/11, 8:40 PM
#7

Vad äter du på en dag?

goffa
3/10/11, 8:46 PM
#8

Jag är också hård i magen, eller snarare förstoppad. Äter en ganska LC-betonad kost men kör ibland med kokosfett i te/kaffe. Äter linfrö dagligen men det verkar inte hjälpa nämnvärt…

Jag är förvisso gravid också så det bidrar ju inte till förbättrad peristaltik precis, men fortfarande frustrerande. Initialt när jag började äta lchf:igt fungerande tarmen topp, men sen hamnade jag i detta… Jag misstänker dock att mitt problem delvis beror på ett ganska högt intag av ost, som jag förstått kan verka stoppande. Dock svårt att undvika då det är så gott med ost/smör-rulle och ffa lättillgängligt på exv jobbet.

Jag tänker iaf inte återgå till tidigare blodsockersvängande och sockertrolltendenser bara för detta.

Hoppas det reder sig för dig TS!

Indiania
3/10/11, 8:59 PM
#9

#7 Morgon grekisk youghurt + 1msk krossade linfrö, en skiva finn crisp med mycket mjukost tex. kräftost eller salami och kaffe.

Lunch broccoligratäng med kassler eller bacon, äggstanning på grädde/ mjölk som jag häller över broccolin + riven ost. En kopp thè.

Middag blomkålsmos och köttfärsbiffar.

När det är mindre fett i maten brukar jag ha creme fraiche kryddad med persilliade.

Dricker vatten mellan målen och varierar matsedeln så gott jag kan.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Indiania
3/10/11, 9:01 PM
#10

#8 Tack skall du ha! :-)

" Var nära naturen - var när dig själv "

misty09
3/10/11, 9:43 PM
#11

1/2 - 1 tärning Frukt och fibrer hjälper garanterat. Innehåller visserligen 5 kolhydrater styck men vad gör man inte……. Att vara förstoppad är ju inte bra det heller. Börja med 1/2 tärning och ett stort glas vatten på kvällen Toabesök på morgonen brukar då vara nödvändigt Flört

Finns på hälsokost och apoteket. Innehåller bara naturliga ämnen och är sååååå effektivt.

vimsig
3/10/11, 10:00 PM
#12

Har IBS (föstoppningsvarianten) och i början av LCHF tiden (för drygt 1 år sen) fungerade magen perfekt men sen har det blivit värre.

Jag tar nu dubbel dos magnesium samt bulkmedel ifrån Apoteket, Nu funkar magen bättre. Jag har kommit på att i samband med ägglossning och mens så krånglar magen och har fått det bekräftat av läkare att det troligen är anledningen. Blir det riktigt jobbigt tar jag en Dulcolax-tablett, men de ska man vara försiktig med.

Indiania
3/10/11, 10:15 PM
#13

Tack för era svar, får testa för annars går det jättebra med denna dieten. Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
[linsen90]
3/11/11, 6:28 AM
#14

Kokosflingor fungerar bra för mig. Äter säkert 100gram om dagen och det ger 16gram fiber och ungefär 6-8 gram kolhydrater

Fiana
3/11/11, 2:31 PM
#15

Hårdost kan vara totalstoppande för en del även i ganska små mänger (mjukost i form av smältost är också hårdost i det fallet - alltså hårdost som motsats till färskost).

På det du listar ser det inte ut som du äter särskilt mycket fett av "rätt" sort för att hjälpa magen. Fett från grädde/creme fraiche etc. är mer troligt att i så fall stoppa ytterligare.

Som nämnts tidigare kan kokosfett sätta en rejäl fart på magen.

Indiania
3/11/11, 2:37 PM
#16

#15 Jag har kokosfett hemma också men hur länge skall det dröja innan det blir någon effekt.

Du får gärna ge mig tips på rätt sorts fett.Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Fiana
3/11/11, 3:03 PM
#17

#16 Naturligt fett kött, kokosfett och smör är väl de vanligaste. Mejerier förutom smör är generellt stoppande istället. Det finns inget med av det i de du listade utan bara mycket mejerier och ost som då är stoppande, möjligen köttfärsbiffarna om de är gjorda på riktigt fet färs.

Kokosfett i t ex kaffe kan i vissa fall ha *väldigt* snabb effekt om man inte är van att äta kokosfett.

Indiania
3/11/11, 3:22 PM
#18

Tack snälla Fiana jag verkar ha fått en del om bakfoten. Nu skall jag dricka thè med kokosflott! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

hijk
3/12/11, 10:54 AM
#19

Hej,

jag är väldigt dålig på att få in grönt i min kosthållning, vilket leder till att jag får i mig lite fibrer.

Finns det något substitut till det gröna, som innehåller få kolhydrater.

För det är väl i det de flestas magproblem ligger, i fibrerna alltså.

Zepp
3/12/11, 11:15 AM
#20

Vi behöver inte direkt tänka på att få i oss fibrer, utom då när man har problem med hård mage, då fibrerna ger en viss volym och binder vatten och stimulerar peraldistiken.

Sen så får man skilja på fibrer och fibrer, tröskavfall är inte av godo men däremot är sk frukttråd antagligen mest positivt för tarmen och dessa finner man i frukt, grönsaker och rotfrukter, man kan även köpa dessa löst som PO-fibrer.

Sen så skall linfröerna vara hela, undvik krossade såvida du inte kokar upp dessa först.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
maxis
3/12/11, 12:15 PM
#21

jag har haft samma problem, var rejält hård i magen och toalettbesöken var plågsamma.

tar nu ungefär en halv tesked hela linfrön varje morgon tillsammans med ett glas vatten. funkar utmärkt! enkelt också Glad

Zepp
3/12/11, 5:07 PM
#22

På mig fungerar det med en näve jordnötter.. antagligen går det lika bra med andra nötter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lersjoed
3/12/11, 6:17 PM
#23

Hur mycket dricker du om dagen. Vätska löser avföring, sedan ca. 1år

dricker jag minst 11/2-2 liter dagligen. Jag måste tvinga mig att dricka så mycket, är inte törstig, men magen sköter sig fint.

hijk
3/13/11, 12:01 AM
#24

Nu är det stopp. Vill ha en snabb lösning och en långsiktig.

Får i mig bra med vätska. Har provat linfrön förut. Det blev lite bättre. Dags att ta upp igen tror jag.

Coronella
3/13/11, 9:47 AM
#25

Har haft problem med magen "hela mitt liv". Har provat "allt" (fibrer, bulkmedel, lavemant..) och blivit röntgad och coloskoperad på längden och tvären.

Äntligen verkar jag ha hittat det som funkar för mig: hästdoser med magnesium. Började med 2*350 mg morgon OCH kväll. Efter två dagar fick det effekt - med besked. Nu provar jag mig fram till optimal dos. 2*350 mg på kvällen verkar funka. Men ibland måste jag öka dosen tillfälligt. Har förutom att läsa på nätet kollat med en "riktig" doktor. Hon säger att det är helt ofarligt även med höga doser.

Så jag är verkligen SKITGLAD! Om uttryckdet tillåts ;)

Kanske ska tilläggas att LCHF gjort ungefär halva jobbet. Magnesium blev sista pusselbiten..

hijk
3/13/11, 3:09 PM
#26

Vad är bäst då, lin- eller psyliumfrön?

Hur ska man dosera?

ulrikaj
3/21/11, 11:38 AM
#27

Hej

Jag har alltid varit hård i magen, så länge jag kan minnas. Gått på toa en gång i veckan. Sen var jaghos en "hokus pokus" doktor som tittade i mina ögon (är lite skeptisk till det) MEN han sa att jag inte var laktos intolerans men att jag var känslig mot pencillinet och möglet i mjölken. Ex vis om kossorna är förkylda så får dom pencillin och då skall dom mjölkas efter ngn dag då medicinen skall ha försvunnit ur kon, men det kan finnas kvar. Sen så äter korna hö som kanske legat och möglat lite som kommer ut i mjölken. Så jag har slutat helt med mjölk, ost, ägg och går på toa varje morgon, precis som en klocka.

Dricker bara havre mjölk eller soja mjölk. Det tåls att testas.

Annons:
LIPO
3/21/11, 12:54 PM
#28

Jag har kommit fram till att när jag är hård i magen (sällan numera) så blandar jag en tesked Dolomit i ett glas vatten. Inom 6 timmar brukar magen fungera som den skall.

Dolomit finns hos hälsokostbutikerna.

annsoe
9/19/11, 2:47 PM
#29

Nu tar jag upp en gammal tråd här och hoppas på nåt svar… Försökte hitta nån gammal tråd som tar upp mitt problem och detta var väl det närmaste, har någon ställt frågan innan får ni gärna guida mig vidare :) Jag haade problem med hård mage länge och äter nu tillskott av magnesium, vilket har hjälpt mig en hel del. Problemet är bara att jag ena dagen är jättehård i magen för att andra dagen vara jättelös, hittar ingen balans alls :( Vad tror ni att jag gör för fel?

Sweli
9/19/11, 3:58 PM
#30

Jag är ofta förstoppad då går jag över till 10 gröna oliver/dag och det hjälper.

Ost har jag insett att det är min mages fiende.

Så fort jag äter ost har jag problem med magen.

Qamilla
11/18/11, 11:03 AM
#31

Man behöver ta rätt sorts magnesium för att det ska hjälpa mot förstoppning. Det ska vara magnesium oxid. Den tas upp i kroppen med högst 2% så den behöver man inte vara orolig att få för hög dos. För bästa resultat är det bra att ta ca 1/2 tablett till varje mål samt precis innan sänggående. Räcker inte det kan man öka till även 1/2 direkt efter man vaknat. Ät sedan samma dos i minst en vecka innan man gör justeringar.

Detta kan man sen äta resten av livet, om man behöver, eftersom det inte påverkar tarmen som vanliga laxeringsmedel kan göra.

Sweli
11/18/11, 4:41 PM
#32

Jag tar magnesium 500mg på kvällen men verkar inte hjälpa s å mycket.

Tar inte magnesium på morgonen då jag tar D-vitamin och de fungerar inte tillsammans läste  jag på en tråd här på KiF.

Äter jag ost blir magen hård, det är bara så.

Så jag har löst det med att när jag äter mycket ost, tar jag  några droppar av Laxoberal innan sängdags och nästa morgon har jag inga  problem.

Majsan61
11/23/13, 11:56 AM
#33

HEJ!!

Eftersom detta är en gammal tråd, men jag är ny LCHF:are vill jag blåsa liv i den.

SUPER trög mage, men det löser jag med, inte optimalt, men fungerande, 2-3 kiwis 2-3 ggr/vecka.

Men efter att jag läst denna tråden, skamagen få magnesium också. Passar bra då jag börjat få krampkänningar i mina ben 😃

M
2/2/21, 3:30 AM
#34

Varmvatten med havssalt i funkar kanon

1 liter kokt vatten
1/4 tsk Celtic sea salt finns på bodystore.com

Drick det och sen dricker du vanligt vatten efter nån timme.

Grädde funkar med. Drick grädde sen varmt vatten efteråt. Grädden drar till sig vatten som slutar i diarré med lös avföring.

Jag vet vad jag pratar om annars hade jag aldrig skrivit detta.

Apropå laktosintolerans så är man inte laktosintolerant. Man har ofta IBS mellan hård och lös avföring. Det beror på att man har SIBO i tarmen en bakteriell överväxta till problemen. Du kan även vara drabbad av Candida

Annons:
Zepp
2/2/21, 10:06 PM
#35

#33:
Iomed att det är en gammal tråd där jag skrivit i innan.. så vill jag först säga som så.. att hård mage är ett vanligt nybörjarproblem!
Dvs det kan gå över med tiden om man bara sköter allt annat rätt!
Hur som helst så är det inte trevligt och man mår inte alltid så bra heller under tiden.
Nu så var jag som som så redan från början, dvs bajsade typ 2-3 gånger i veckan, det funkade för mig.
När jag lade om till LCHF blev det värre.. jag blev aldrig bajsnödig!
Var lite panik där i början, men till slut gav det med sig!
Inte nog med det, tror jag lärt mig lite om mina toavanor och vad som gör vad!
Dvs jag behöver lugn och ro/ingen stress så att jag känner när signalerna kommer och det gör de typ 3-4 gånger per dygn.. missar man de tillfällena då kroppen vill göra sig av med fekalier, så dröjer det till nästa gång!
Väntar man för många gånger så blir man stenhård/förstoppad på slutet!

Såå, man får lite skilja på vad man äter och hur ofta man har tillfälle att sköta sin tarmtömning!
Dvs normalt så har jag skött det på företaget jag jobbat på, så när signalerna pockar på så har jag uppsökt närmaste toa, det var upptaget, gå till nästa, upptaget det oxå, oså är alla upptagna, sen så avtar signalen, i bästa fall har den återkommit hemma.. men jag är singel.. inte säkert det funkar i en familj.. där man skall laga mat det första man gör.. oså är alla toa upptagna av barn och makar hur som helst!

Oså några visdomsord på vägen;
De flesta går till jobbet för att tjäna pengar, andra för att göra karriär.. småbarnsföräldrar går till jobbet för att kunna gå på toa utan att bli störda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bjorne
4/26/21, 12:26 PM
#36

Ursäkta svordomen men xcenicaltabletter gör susen :-)

Upp till toppen
Annons: