Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 14414 ggr
maximilianL
3/5/11, 7:36 AM

Max LowCarb-meny - bad stuff?

Käkade Max LowCarb-meny igår eftermiddag till lunchen.

* Salladsburgare

* Mineralvatten

* Friterad ost / chili cheese

* Mozarella sticks

* 2 max dressingar

Efter 2 timmar hade jag hjärtklappning, blev törstig som en galning, och hungrig efter bara 3-4 timmar igen. Idag känner jag mig svullen och trött.

Har lite svårt att tro att själva burgaren innehåller kolhydrater, men kanske är det så?

Eller så var det ost-grejerna som innehåller något skräp?

Blev lite ledsen för jag hoppas ju att man kan äta sånt här ute på stan då och då.

What did I do wrong? :(

Annons:
misty09
3/5/11, 7:47 AM
#1

På denna sida har du närings och innehålls information. Mjöl i vissa av sakerna du åt samt en del saker jag inte ens kan uttalaFlört

http://www.max.se/produktinformation.aspx

( Kan inte länka in sidan tyvärr, går inte att klicka på länken ovan)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
LCFia
3/5/11, 8:28 AM
#5

http://max.se/naringsvarden.aspx Här kan du se näringsvärdena i max produkter.

Chilicheese och mozzarellasticks innehåller ganska mycket kolhydrater/portion. Jag brukar ta lc-burgaren med en bea-dipp och grönsallad :)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
fenixthebasketcase
3/5/11, 8:55 AM
#7

det är massa glutamat i den där "lchf"-burgaren om jag inte minns helt fel. ><

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Diran
3/5/11, 10:01 AM
#12

Jag gissar på dressingarna!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
maximilianL
3/5/11, 10:15 AM
#15

Ja, nu ser jag ju exakt var problemet ligger.

Mozarella sticks och Chili Cheese innehåller massor av kolhydrater. Dressingen var rätt OK ändå, 2.5 gram per portion.

Tar man en lowcarb-meny utan dressing med extra ost och bacon (kanske?) så blir det ju trots allt riktigt bra. Är man hungrig kan man beställa två :)

Skogstrollet-igen
3/5/11, 10:15 AM
#16

Vill bara tipsa om att Burger king har en väldigt bra näringsinnehållförteckning på sin sida. Man kan komponera en helt egen meny där och få den beräknad. Kan ju vara bra med snabba lösningar på stan ibland. Mvh

Denna kommentar har tagits bort.
Aniara4
3/5/11, 10:22 AM
#18

Ja, det där kommer upp här då och då, och vi får ofta göra folk besvikna genom att göra dem uppmärksamma på att Low Carb-burgaren (och menyn) är kassa. Helt obegripligt varför de valt att ha i så mycket skit!

Säga vad man vill om McD i övrigt, men när jag är i nöd köper jag en hamburgare (gillar inte ost), använder brödet som hållare och drar ut hamburgaren med tänderna. Det gäller att inte vara för hungrig så man tappar behärskningen och biter rakt över!

BK funkar också, men Max - nej tack!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
MimLan
3/5/11, 2:09 PM
#21

Max kött är inte bara rent kött som nämnts. Vill man äta på Max ändå, är det bättre att köpa något annat mål, som har mer kött och bacon och som kostar betydligt mindre. Man ber att få den utan bröd bara. Low Carb-målet är dåligt och dyrt.

maximilianL
3/5/11, 3:35 PM
#22

Tack för all respons.

Ta-Co
3/6/11, 8:20 AM
#23

Jag märkte samma sak som dig, jag blev fort hungrig efter jag ätit lowcarb målet på max och dessutom fick jag cravings. Nu äter jag kebabsallad på pizzeria istället när jag är i stan och blir hungrig. För mig mättar det så mycket bättre och dessutom tycker jag det är mycket godare Glad

Strax40
3/6/11, 8:55 AM
#24

Åt en sån Maxburgare med sallad runt igår för första gången. Tog inga tillbehör utan nöjde mig med hamburgaren och vatten. Var jättenöjd med smaken och hamgurerkänslan. 6,6 g kolhydrater stannade den lunchen vid och jag var mätt och nöjd i fem timmar efteråt. Definitivt den snabbmat jag kan tänka mig att unna mig någon enstaka gång emellanåt.

Jag är kanske inte lika strikta som er andra.

[ngupa]
3/6/11, 9:57 AM
#25

vi brukar fetta upp low carben på MAX, med extra kött, bacon, ost, majonnäs och äter man det vid 15 tiden håller vi oss mätta till nästa dag…. kan vara ett ok alternativ en gång ibland.

[Pennylane1]
3/6/11, 10:02 AM
#26

# 24 men hade det varit bara kött i den hade det inte blivit några 6.6 gram kolhyddrater. Kött ost och sallad borde bli nåt gram, resten är onödiga (och onyttiga) tillsatser

Strax40
3/6/11, 3:02 PM
#27

Nr 26. Klart att det är tillsatser i hamburgaren. I min värld låter det ändå överkomligt. Svårt att hitta snabbmat så det gäller att sålla ut bättre och sämre alternativ. Med hungriga barn måste en reservplan finnas tillhands.

Annons:
Aniara4
3/6/11, 3:17 PM
#28

Som jag redan har sagt, hamnar jag i akut behov av snabbmat väljer jag hellre McD eller BK och får en hamburgare med bara kött och inte en massa skiti.

För mig är 6,6g kolhydrater mycket på en måltid, jag försöker hålla mig runt 10g/dag och absolut inte mer än 20. Det är inte ens UFO eller fakir utan en ganska vanlig LCHF-nivå att döma av det här forumet.

[Pennylane1]
3/6/11, 3:39 PM
#29

# 27 lite lustigt att fråga om folks åsikter och sen avfärda alla med att det inte betyder något Tungan ute vad var det du ville veta då?

MimLan
3/6/11, 3:50 PM
#30

#27 Hittar man en Max finns det garanterat mer lätthittad, och bättre snabbmat i närheten..

Strax40
3/6/11, 4:46 PM
#31

Nr 29. Jag har inte direkt frågat efter åsikter. Kommenterade bara att jag provat den och den känns ok för mig som inte är superstrikt. Jag avfärdar inga åsikter utan tar tacksamt emot dem. Vet bara att det inte alltid är lätt att göra 'rätt' val. Ville bara göra ett litet inlägg i debatten men kanske bästa att vara tyst.

[Pennylane1]
3/6/11, 5:29 PM
#32

ah jag blandade ihop dig med trådstartaren!

Agnez94
3/6/11, 6:05 PM
#33

På Burger King kan du beställa den största hamburgaren (Big King XXL) och ändå njuta med gott samvete. Den innehåller bara 6,4g kolisar, 50.1 g protein och 63g fett! Helt j*vla toppen och dessutom en sk*t god hamburgare. Den håller en mätt från lunch till kväll. Toppen bra!!! Älskar denna hamburgare!Cool

cainer
4/5/13, 10:01 AM
#34

Varför tror ni att Chili cheese och Mozarella sticks ingår i low carb-menyn? Det är väl uppenbart att dessa innehållet kolhydrater. Vad skulle annars frityrsmeten vara gjord av? Att hamburgaren och dressingen innehåller en del kolhydrater får man ju också räkna med. Finns väl inte en enda dressingburk eller frysta hamburgare utan kolhydrater att köpa på affären. Varför skulle Max vara annorlunda? Tycker många här är så löjliga som kastar skit på Max för att det finns några få kolhydrater i burgaren. Det är väl toppen att de försöker göra ett så bra mål som möjligt för oss som äter lågkolhydratkost. Max påstår ju inte heller att den innehåller noll kolhydrater, utan just LOW carbs. Skärpning!

Annons:
[Petronella Pip]
4/5/13, 10:09 AM
#35

nu hissade du upp en två år gammal tråd… men har du läst innehållsförteckningen på Max hamburgare? En hiskeligt lång lista när det bara behövs kött och salt och peppar.

Och Max hamburgare (alltså enbart själva burgaren) ÄR annorlunda mot Burger King tex där är det inte all denna skit i.

cainer
4/5/13, 10:10 AM
#36

#33 Big King XXL innehåller 45,4 g kolhydrater. Jag vet inte vad du har fått ifrån att den skulle innehålla 6,4 g, den innehåller ju två brödskivor?

cainer
4/5/13, 10:16 AM
#37

#35 - Att tråden är gammal spelar väl ingen roll, ämnet är väl aktuellt idag också? 

Du säger att det endast behövs kött, salt och peppar. 

Ja, om du ska göra en hamburgare hemma ja. Det är ju lite skillnad om du är en hamburgerkedja som säljer tusentals hamburgare om dagen och måste ha ett lager av dessa. 

För det första måste de ha en viss hållbarhet, för det andra vill många ha något sorts bindemedel för att få rätt konsistens på burgaren, och för det tredje vill man så klart få ned priset på burgaren.

Om man nu är så rädd för att få i sig minsta lilla gram kolhydrat eller annat som du kallar "skit", då är det väl bara låta bli att äta där?

[Petronella Pip]
4/5/13, 10:17 AM
#38

Jag preciserade att det är själva BURGAREN  dvs köttet jag talade om, kings innehåller 0,1 gram. Nu hittar jag inte längre max uppgifter, de kanske har fått så mycket kritik att de väljer att mörka dem nu.

Och skit kallar jag tillsatser som andra tillverkare klarar sig utan som smakförstärkare, stärkelse, socker och annat.

Man kan utmärkt väl få en burgare som håller i hop utan detta , det finns sk pressar som fixar saken.

cainer
4/5/13, 10:28 AM
#39

Detta innehåller en hamburgare från Max: 

"Nötkött, potatis, vatten, ägg, koksalt, natrium, potatisfibrer, potatismjöl, potatisstärkelse, buljong (köttbuljong, salt), kryddextrakt (rosmarin)."

Inget som jag tror att jag dör av att få i mig. Men om folk är rädd för sådant så är det väl bara låta bli. Hamburgaren är ju likt förbannat Low Carb.

Lite lustigt också att människor som tidigare ätit mängder av mjukglass, bakelser, kakor, pizza, hamburgare, pommes osv, nu är livrädda för att få i sig lite potatisfibrer.

Jag kan ju bara tala för mig själv men anledning till att jag vägde alldeles för mycket och mådde dåligt var inte på grund av att jag ätit för mycket potatisfiber/stärkelse.

[Petronella Pip]
4/5/13, 10:34 AM
#40

Nu verkar de inte lägga ut det exakta innehållet längre men hittade en näringsförteckning, 10,2 % kh i Lowcarbburgaren… inte speciellt imponerande måste jag säga.  Varifrån kommer dessa kolhydrater, det är mer intressant för mig än mängden.

Förutsätter förresten att de Big Mac XXL Angnez94 talar om är förutom bröd och ev pommes. Då blir det inte över 40 gram.

[Petronella Pip]
4/5/13, 10:37 AM
#41

Ok såg inte din innehållsförteckning innan jag skrev, var hittade du den? Det var mer annat i när jag kollade senast, de kan ha ändrat. Men mycket potatis av olika slag var det. Potatisfiber är jag definitivt inte "rädd" för, det använder jag själv i bakning men jag avstår helst stärkelse.

Annons:
Lilltilda
4/5/13, 10:38 AM
#42

Håller med dig #39! Det är INTE potatisfibrer och tillsatserna i Max hamburgare som gjorde mig fet precis…

Jag tycker att Max Low Carb-mål är ett ypperligt alternativ en dag på stan om behovet av snabb och relativt billig mat dyker upp.
Fördelen är också att då kan jag äta tillsammans med mina vänner och slipper vara "Hon som ändå aldrig kan äta nåt"

~God loves you, and I´m trying! ~

cainer
4/5/13, 10:43 AM
#43

Innehållsförteckningen finns på Max.se under Produktinformation.

Margareta
4/5/13, 10:51 AM
#44

Man kan ta extra bacon till burgaren på Max, det är en fördel. För mig är den låga fetthalten ett större problem än några kolhydrater från potatis. Gluten är betydligt värre som kolhydratkälla för mig. Maximalt vore en "ren burgare" med extra bacon och beadip. Ingen ost för den lär också innehålla stärkelse. Maxgrillen ringde mig för ett tag sen och frågade vad vi tyckte (de ville nog att vi skulle markadsföra dem i LCHF-magasinet) och då svarade jag att vi INTE kan rekommendera deras LowCarb- burgare så länge den inte OCKSÅ är LCHF vilket ställer högre krav. Men alla äter ju inte LCHF försökte den representanten släta över och då svarade jag att, nej men vi som gör tidningen ställer det kravet för marknadsföring svarade jag. Vi får väl se om de lyssnar på oss. Minst 75% fett och max 5% kolhydrater, glutenfritt och msg-free(glutamat) var mitt förslag för att bli godkända av oss.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: