Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt

Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå upp i vikt

Hallå! Finns det fler smalisar i detta forum!

2006-09-28 09:28 #0 av: Smalis

Ja, det är precis det jag undrar. Finns det flera här som har intresse av att att diskutera LCHF för den som väger lite?

Smalis 

Anmäl
2006-09-28 12:00 #1 av: Margareta

Jag vet en som varit här tidigare (citron) och känner några som inte är med på iFokus, men jag skall absolut tipsa dem.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-09-29 10:26 #2 av: Smalis

Tack, Margareta.

Jag tänkte att jag skulle skicka ut ett hallå och se om det händer något. Men gör det inte det så har jag ju ändå en väldig nytta av de flesta inläggen här.

Smalis

Anmäl
2006-09-29 13:18 #3 av: hemul

Jag jobbar på att bli en. Räknas det? Kyss

Anmäl
2006-09-29 17:59 #4 av: Smalis

Hemul. Efter vad jag har sett i dina inlägg här och där så är du en bra kock med mycket matglädje. Det är en fin inspiration för alla smalisar och magrisar och benisar. Glad

Anmäl
2006-09-30 03:19 #5 av: hemul

Nämen tack! Generad

Det är nog så att jag var en ganska bra kock i mitt förra liv, det där livet där jag var ung smal och rik. Allting är relativt, vet ni! Sedan tappade jag både intresset och matlusten. Vem vill varken äta eller laga utan grädde och smör? Så nu tycker jag det är så roligt att intresset vaknar till liv igen. Fast det blir ju mest fläsk försås. Räcka ut tungan

Ska jag säga som det är så är jag väldigt intresserad av er smalisar. Jag tror nämligen att det är ni som kommer att bana vägen för vår kost. Om jag, ett superfetto, går ner i vikt och blir frisk, då kommer man att säga att jag blev frisk för att jag bantade ner mig. Viktminskingen överskuggar allt. Den valsen går ju inte med er! Dessutom kan det ju FAKTISKT vara så att vissa krämpor blir man av med för att vikten minskar. Men ni, ni är vår måttstock på hälsovinster som är direkt beroende av kosten!

Anmäl
2006-09-30 14:29 #6 av: Margareta

Nu hemul sa Du något klokt som jag funderat på länge och inte riktigt kunnat sätta ord på.

Jag blir glad när alla mår bra av vår kost, men GLADAST när någon som inte har mkt övervikt mår bra. Innan har jag inte kunnat sätta fingret på varför, men nu sa Du det så att det bara klickade till och kändes så RÄTT.

Det är så klart de ICKE-överviktiga eller de som har "kosmetiska" kilon som ska bana väg för att vi skall bli riktigt många...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2006-10-01 08:07 #7 av: Citron

Hej smalis!

Jag vet ingenting om dig, men jag lider både psykiskt och fysiskt utav att vara mager, det är någonting jag verkligen skämms över.

Hur varmt det än är utomhus, har jag ändå två stycken tröjor på mig. Alltid en tjock-tröja med luva på också. Detta för att jag inte ska se så smal ut.

Jag har testat nästan allting när det gäller att försöka gå upp i vikt. Jag har testat ätit lite, mycket, ingenting och lagom. Jag har försökt med olika träningsformer. Men aldrig har jag hittat någonting som fungerar. Jag går aldrig upp i vikt, hur mycket fett jag än äter eller ofta jag än sitter vid soffan och tittar på tv. Jag går ned ungefär 5kg per år i vikt, men går aldrig upp ens 1 gram. Nu väger jag 55kg villket är på tok för lite för min längd och ålder.

Direkt efter maten känner jag mig glad. Då är magen en aning uppsväld och revbenen syns inte lika mycket. Men sedan tar det 1 - 2 timmar, sen är jag lika smal och ledssen igen.

Alla olika tekniker man läser här på kolhydrater.ifokus har jag aldrig ens hört talas om förut. Ännu mindre har jag hört talas om LCHF. Är det någonting som kanske fungerar? Isåfall skulle jag gärna villja veta mer om vad det innebär.

Det är många som inte vet hur vi smalisar verkligen lider. Att vara för smal är inte roligt. Folk tittar snett på en och man verkligen ser i deras ögon hur de funderar på om man har ätstörningar. Jag har fått många frågor om hur jag äter eller om jag ens äter alls. Det är inte ofta de tror på en när man berättar hur mycket och vad jag stoppar i mig varje dag. Ingen kan tro att jag kan vara så smal efter det.

Jag har dock så gott som gett upp minna matvanor nu. Jag äter knappt alls längre. Jag går inte fortare ned i vikt för det, heller går jag inte upp. Jag behöver ju inte äta så mycket när det ändå inte gör någon skillnad. Nu för tiden är det bara middag och ibland kvällsmat som gäller, sedan är jag nöjd. Men visst stoppar jag i mig nån hamburgare eller någon macka när jag känner mig hungrig. Jag äter nu bara inte så jag går propp-mätt för jämnan. :-)

Någonting som jag har funderat starkt på är skillnaden mellan oss smala och överviktiga personer. Jag äter väldigt mycket fett, chocklad och socker. Kan det vara så att vi ligger i samma risk-zoner som en överviktig när det gäller hjärt och kärl-sjukdomar?

Det där med LCHF skulle jag som sagt villja veta mera om. Finns det någonstans man kan läsa om det på internet? :-) 

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Anmäl
2006-10-01 10:40 #8 av: hemul

Jadå, det ska funka för dig också. Vikten *normaliseras*. Smala går upp och feta går ner. Alla får mer muskler. Glad

Om du inte har något emot att läsa på Engelska så är det här två böcker jag rekommenderar varmt.

Barry Groves: "Eat Fat Get Thin". Bry dig inte om titeln! Det funkar åt andra hållet också! Den tryckta upplagan är tyvärr slutsåld.
http://www.second-opinions.co.uk/eatfat.html

Wolfgang Lutz: Life Without Bread. Originalet på tyska om du föredrar det.
http://www.amazon.co.uk/Life-Without-Bread-Low-carbohydrate-Your/dp/0658001701/sr=8-1/qid=1159684482/ref=sr_1_1/202-1369153-2454258?ie=UTF8&s=books
Lutz har t.o.m ett avsnitt om smalisar. Jag postade några citat förut, men jag har svårt att hitta tillbaks till gamla trådar här.

Det finns massor med information på nätet. Googla "lowcarb" eller "low carb" och sortera bort de varianter som inte förordar mycket mättat fett. För svenska sajter kan du kolla under "Länkar" i menyn överst på sidan.

Anmäl
2006-10-01 10:56 #9 av: Smalis

Hej Citron!

Usch, jag förstår att du har det jättejobbigt. Jag vet hur jag kände mig i somras och då var mina problem pyttesmå om man jämför med dina.

Har du kollat de vanligaste orsakerna till undervikt på vårdcentralen? Om du inte har gjort det, tycker jag att du ska göra det. 

Vad du än gör, om du går upp eller ner behöver din kropp en massa bra näring. Du behöver ju protein och bra fett och vitaminer och mineraler. Att sluta äta leder inte till något bra. Ät minst tre gånger om dagen.

Du skriver att du äter mängder med fett, men jag vet att vi smalisar kan tro att vi äter mängder med fett fast vi inte gör det. Tidigare trodde jag att jag åt rätt mycket fett. Nu förstår jag att jag inte gjorde det. Om du äter lightprodukter tycker jag att du genast ska sluta med det och äta vanlig filmjölk och ost, om du nu äter det, och ha bregott på mackorna. Ingen lightleverpastej och liknande.

Du kan titta på Doktor Dahlqvists blogg:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika 

Där kan du hitta hennes kostprogram i högerspalten. Det är lätt att förstå, tycker jag.

Smalis

Anmäl
2006-10-01 11:02 #10 av: Smalis

Och lätt att börja med, tycker jag. Det var så jag gjorde. Men jag var tvungen att börja med att göra sådant som att byta ut den 0,5-procentiga yoghurten jag åt på morgoenen mot 3-procentig. Men du kanske inte är fullt lika fettskrämd som jag var. Kvinnor brukar ju vara värst på det området.

Smalis

Anmäl
2006-10-01 15:49 #11 av: magma

Hej Citron!

Mina lästips är Sten sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt", han har en webbplats också: www.skaldeman.se samt Litsfeldts bok "Fettskrämd" http://www.fettskramd.se/

Båda har jag köpt på Bokus, finns på diverse olika ställen. De handlar om LCHF men är inte så mycket åt recepthållet, förklarar snarare grunden i LCHF. Skaldeman var intressant och kul att läsa och täcker upp det som jag behövde veta, samt inspirerade mig att lägga om kosten radikalt, samt mer eller mindre "botade" min pappas diabetes så att han inte längre behöver sina sprutor. "Fettskrämd" är mer ingående på ett djupare plan, han skriver om metabolism, atomer, sockerarter mm. Jag upplevde hans bok som mindre lättläst (inget man läste halvsömnig i sängen:) men mycket bra.

Skaldemans har mer eller mindre myntat sitt eget ordspråk:"Om vi äter som vi är avsedda att äta, så får vi den kropp och den hälsa som vi är avsedda att ha." Enligt honom så normaliseras kroppsvikten av att äta naturlig föda, vare sig man är över eller underviktig. Jag tillhör som så många andra den första kategorin och har ätit SSS-kost sedan 23 juli-06, minskat ca 10 kg sedan dess och har därmed kommit ungefär halvvägs.

Hoppas du gör oss sällskap, här får alla intresserade platsGlad

Anmäl
2006-10-01 23:28 #12 av: Siss

Till er smalisar...
Vill bara säga att jag förstår er,
jag har till viss del varit "i dina kläder".

När jag var yngre, var jag och min syster jättesmala, folk kunde säga till oss:
Vad ni är Magra eller Beniga, hur kul är det?
Vi har alltid ätit riktiga grejor, inga light produkter eller fettsnålt när vi växte upp, men vi la helt enkelt inte på oss...

Tycker det är helt galet för vissa folk tror att det är ok att kalla någon mager eller spinkig, men det känns faktiskt när man inte kan gå upp i viktSkrikandes...
Det är en hel annan sak när det gäller tvärtom, ingen skulle säga:

Hej, åh vad du är tjock och fläskig, du måste ju bantaFlört.
Nä, det är konstig dubbelmoral där...

Numera är jag helt normalviktig, så det rättade till sig till slut...

Anmäl
2006-10-02 00:09 #13 av: Citron

Tack för alla svar. Jag ska genast börja min forskning i LCHF och se vad jag kan uppnå med det. Kanske finns någon bok på bibliokteket också. Jag återkommer på tisdag med all information jag lyckats sammla på mig. :-)

Men jag tycker det hela låter lite konstigt. Ät rätt och bli smal, ät samma sak och bli tjock. Finns det någon logisk förklaring? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Anmäl
2006-10-02 01:27 #14 av: magma

*s* Nja, det hela går enligt SSS ut på att äta naturlig föda så långt som det i dagens samhälle går att göra det. Alla kan kanske inte gå ut och hugga ner en bisonoxe numera, men oprocessat kött, äkta smör, fet ost etcetc. Dvs så få tillsatser som möjligt ska tillföra kroppen så mycket näring som den behöver, för det den behöver utföra. Vare sig det är viktminskning eller viktökning, antar jag:) Det är ett ganska nytt påfund att äta säd, korn, fröer, grönsaker och frukt för människan som art, om man ser det i ett perspektiv som räknar in tiden sedan människans födelse...På ett ungefär lite sammanfattat där av en trött hjärna som min nu är.

Anmäl
2006-10-03 00:04 #15 av: Smalis

Hej igen Citron!

Jag vet bara att jag har gått upp ett kilo på två månader då jag har ätit LCHF. Är man jättesmal äter man kanske inte likadant som en människa som vill gå ner. Jag kan fläska på med massor med grädde och yoghurt och ost av olika slag och också äta nötter och mandel. Det kan inte alla som vill gå ner. Jag äter också två frukter om dagen eller en frukt och bär varje dag. Det kan heller inte alla som vill gå ner. Jag har tänkt att frukten och bären och nötterna skulle hjälpa mig att gå upp. Sedan tyckjer jag att det är gott också.

Det är mycket möjligt att du som är en ung kille bör äta ytterligare fler kolhydrater än vad jag gör. Man får prova sig fram. Ja, och så äter jag mellanmål också och kan mycket väl äta på kvällen.

Det är inte alltid så kul att vara underviktig. Men vi har ändå en stor fördel. Vi behöver inte vara försiktiga med maten.

Smalis

Anmäl
2006-10-10 21:47 #16 av: Shaara

Hej!

Ja är en tjej som är intresserad, ja vill inget annat än gå upp i vikt men de är svårt ska ja säga.........

Anmäl
2006-10-11 21:53 #17 av: Smalis

Hej Shaara, välkommen hit!

Anmäl
2006-10-11 22:47 #18 av: magma

Instämmer med Smalis, välkommen Shaara!

Anmäl
2006-10-12 01:32 #19 av: Margareta

Hej Shaara och välkommen säger jag också...

Nu är ni några stycken som vill gå upp i vikt... hoppas vi kan hitta fler.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2006-11-05 13:16 #20 av: odezza

Hittade inte den här tråden förrän nu Cool Jag vill också gärna gå upp lite i vikt. Då jag började med LCHF gick jag ner från 50 kg till 43 på ca 2 månader. Jag hade gärna velat stanna på 45. Men sedan gick jag upp igen till 44,5, och det verkade ju lovande. Jag väger mig inte så ofta, men inspirerad av denna tråd så ställde jag mig på vågen idag. 43!!!. Visserligen har jag slarvat lite, ätit lite mer kolisar än jag brukar, men det borde jag ju gå upp på!

Jag är dock mån om att min viktuppgång ska handla om att jag får större muskler, istället för att lagra fett. Jag tränar inte aktivt, men idag tänkte jag gå ut och ta ett tag med motorsågen i vedhögen, nu när snön har tinat bort. LCHF tänker jag fortsätta med då jag mår så bra av det i övrigt. En vacker dag kanske jag känner mig så pigg och stark (psykiskt) att jag lägger in ett träningspass i veckan också... Glad

"still lost in space and time"

Anmäl
2006-11-05 13:58 #21 av: Smalis

Ojdå, Odezza. 43 kilo, det var inte mycket. Hur lång är du?

Anmäl
2006-11-05 20:22 #22 av: odezza

156 cm, så det är inte så farligt som det kanske låter. Och jag har fortfarande en liten kula på magen som jag skulle vilja bli av med. Men som sagt, några kilon upp, bestående av muskler vore inte så dumt...

Anmäl
2006-11-05 21:47 #23 av: Margareta

Protein behövs för att bygga muskler...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2006-11-06 00:45 #24 av: odezza

ja, jag försöker peta i mig lite proteiner också... äter kött varje varje dag... och det blir ganska många ägg...

Anmäl
2006-11-06 09:11 #25 av: Amiechan

Maken är en "smalis". Han äter lc/hf sen februari/mars nångång. Trots att han väger så lite hade han en litenliten mage - den försvann dock på lc/hf utan att han gick ner i vikt. Han har inte gått upp något i vikt dock som han önskat.

Anmäl
2006-12-15 20:35 #26 av: precis

jag måste också passa på att anmäla mig. :) hej alla! :)

Inte för att jag börjat äta LC, men för att jag läser mycket om det och har lagt om kostvanorna åtminstone till viss del. Och börjat motionera på allvar nu i höst.

Jag är 192cm lång och har alltid vägt 63kg ända ifrån 18års ålder. men jag har å andra sidan bara vägt mig 4-6 ggr på 17 år :)

Det enda jag "lidit av" är lätt astma, ständigt kalla händer och fötter, och nån lättare yrsel ett par gånger per vecka, men det kanske bara är lågt blodtryck?

de perioder jag tidigare jobbat mycket har jag också ätit enormt mycket, t.ex. ett helt paket Pyttipanna på 1,5 kg på en dag (uppdelat på lunch/middag såklart)

Och jag måste säga att jag är bara enormt jävla trött på alla dessa "ta en XXX till, du behöver det" genom hela uppväxten...

mvh johan

www.precis.to/johan

Anmäl
2006-12-16 16:36 #27 av: Smalis

Hej precis!

Välkommen hit. Det är är ett bra ställe där man kan få råd från andra om hur man kan äta för att må bra. Om du är intresserad av LCHF rekommenredar jag dig att titta på doktor Dahlqvists blogg.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Där hittar du Annika Dahlqvists kostprogram och i högerkanten finns massor med bra länkar.

Smalis

Anmäl
2007-02-05 22:08 #28 av: precis

jag har gått ner :( 58kg i morse... ska jag öka eller minska på kolisarna? jag har inte stenhård disciplin, nu äter jag ca 20-40gram per dag. Men... det kanske är perfekt läge att öka träningsdosen och börja lyfta skrot och dubbla proteinintaget?

Har iallafall fått syrran att köpa Sten Stures bok :) hon har en sambo som bär runt på dubbla ölkaggar.

Anmäl
2007-02-05 23:03 #29 av: Pasi

precis - Prova att käka 1,2 -2 g protein/ kg kroppsvikt. Ät ofta och mycket. Lyft lite skrot - Träna tungt och intensivt men absolut inte för ofta eller för mycket (högst 3 set för varje muskel).
Både detta ätande och den högintensiva träningen sätter fart på de anabola reaktionerna i kroppen.
Dra gärna ner på muskelnedbrytande träning, typ löpning etc.
Vad tror du om det?Glad
Anmäl
2007-02-06 00:38 #30 av: precis
#29 tack pasi, det låter som en bra rekommendation.
mer än 120 gram protein per dag eller måltid?
Men jag kan nog inte lära mig att äta ofta, ibland glömmer jag bort att äta överhuvudtaget mellan frukost och sänggående. (när jag jobbar mycket)

och för övrigt så kan jag inte jogga alls, pga odiagnostiserad astma, bara powerwalking, när det inte är is på cykelbanorna...
Anmäl
2007-02-06 00:53 #31 av: nikita3

Klock/mobilalarm finns för de glömska!

Ville bara hjälpa!

God natt alla! 

Anmäl
2007-02-06 01:14 #32 av: Pasi

Protein/dag!
Min astma har blivit väldigt mycket bättre på denna kosten....nåt du också märkt?Glad Annars kan man ta en ventoline eller liknande i förebyggande syfte innan träning.
Du får nog införskaffa en ät och sovklocka som nikita3 förespråkade....eller börja ställa fram oststavar och annat som du kan äta av medans du arbetar.

Anmäl
2007-02-06 01:15 #33 av: precis

#31 hehe, jag vet, men man ska komma ihåg att ställa in det också ;) och veta vad det är man ska göra när det ringer ;) Skalmans "mat-o-sovklocka" ;)

Anmäl
2007-02-06 01:26 #34 av: precis

#32 :) jag har inte varit till läkare och kollat min astma än, men ventoline kanske är nåt receptfritt?

jag käkar redan ca 2 kg ost per månad ;)

...och det sitter en klocka i hörnet av dataskärmen, t.o.m. postit-lappar som sitter på kanten glömmer man ju ;)

vi hörs vidare om jag börjar märka nån skillnad! :)

Anmäl
2007-02-06 01:34 #35 av: Pasi

Ja, du måste ju berätta hur det fortlöper!
Ventolin är receptbelagt...kanske bra om du går till läkaren.

Anmäl
2007-02-13 14:14 #36 av: precis

Tjena igen.

jag har nu hittat en perfekt kniv, med lagom tjockt blad så att jag kan hyvla stora tunna "flarn" av smör att lägga på brödet. Det är en gammal "barnkniv i rostfritt" tror jag. Har haft lite problem med att få ut kylskåpskallt smör på mackan hittills.

Jo, jag äter fortfarande bröd, har hittat en limpa med 42% kolh. och det blir ca 10gram per skiva.

Efter att jag börjat käka ett kokt ägg till frukost då o då, så har ostkontot minskat något, till ca 100 spänn per månad. (ca 1,6kg de senaste 30 dagarna)

Jag har också hittat rätt i gräddhyllan, kan inte fatta att det finns "grädde" med 3 och 4% när det finns 36%.

Jag har såklart valt efter förpackningens utseende också. För vem f*n behöver en pappkartong med inbyggd skruvkork i plast? Det ska ju gå lätt att källsortera också. (se gärna mitt "Buy Nothing"-projekt: www.precis.to/johan )

Har också köpt krossat linfrö för att späda ut müslin med, för att minska proportionen spannmål vs. nyttigt. Nästa steg kanske blir att göra müslin helt från grunden? är Solrosfrön bra/dåliga? vad mer kan man ha i som ersättning?

Anmäl
2007-02-13 16:11 #37 av: Pasi

Inga frön är människoföda...så egentligen går mussli, bröd, linfrön och solrosfrön fettbort! Alla frön innehåller antrinutrienter och gifter för att förhindra att bli uppätna...människan har av naturen inte fått enzymer för att bryta ner dessa antinutrienter som t ex många fåglar, möss och sorkar fått.

Anmäl
2007-02-21 15:46 #38 av: [mjuue]

Jag e en smalis :P Alltid varit :) är nöjd med det och mår bra. Väger ca 49 kg . Är 169 cm lång.. och har ett bmi på 17 = underviktig. Vad LCHF är för nånting vet jag inte :P

Anmäl
2007-02-21 16:52 #39 av: Margareta

LCHF är en kost baserad på väldigt lite kolhydrater och desto mer fett. Bläddra i grupperna till vänster och läs gärna mera.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-02-22 18:31 #40 av: [mjuue]

Aha okey. Tack.

Anmäl
2007-06-01 18:31 #41 av: emee

hej jag är smal och är undernärd enligt BMI Förvånad ...och jag skulle gjärna gå upp lite, men det är extremt svårt Ledsen

Anmäl
2007-06-01 18:58 #42 av: odezza

emee, har du provat LCHF? Jag är ett exempel på att man kan gå upp genom att äta LCHF-kost.

Då jag började med det, vägde jag 50 kg. Jag började med LCHF för att undvika att få diabetes typ2, som jag har ärftlig disposition för... och gick till en början ner till 43 kg, klart underviktig med ett BMI på 17,4...

Men sedan har jag gått upp, nu efter ca 11 månader med LCHF-kost väger jag 51 kg... och dom sitter på de rätta ställena! DVS jag har gått upp 8 kg pga muskeltillväxt, och slipper numera bl a ryggproblem. Förutom en massa andra hälsovinster: min astma har förbättrats, min utbrändhet o depression har förbättrats, sover mindre o bättre, är piggare när jag är vaken, fått bättre hy mm mm

Men det är bra att läsa på ordentligt, innan man lägger om kosten, så at man vet vad man gör. 

Anmäl
2007-06-01 19:31 #43 av: emee

vad är LCHF? Fundersam ...fast det att man går ner först är nog inte så bra jag väger runt 43 kg nu...

Anmäl
2007-06-01 21:08 #44 av: odezza

LCHF (Low Carb High Fat) innebär att man äter ca 5% kolhydrater, 20% protein och 75% mättat fett, dock kan mängderna variera lite individuellt...

Kolla länkarna (länkar i menyraden) där hittar du bl a en länk till Annika Dahlqvists kostråd, som kan vara en bra start, trots att hennes kostråd i första hand vänder sig till överviktiga och diabetiker... På hennes blogg finns det gott om länkar till mer att läsa...

Det finns mer att läsa om du kollar gruppen LCHF för nybörjare, som du hittar om du scrollar här till vänster. Ännu mer hittar du under rubriken "Artiklar"

Att man går ner först är nog ingen regel, att jag gjorde det berodde nog på att det jag hade på kroppen var fett, trots att jag inte vägde så mycket, och att de muskler jag hade var ganska förtvinade... När du har fått kläm på hur du ska äta, och eventuellt märker att du skulle börja gå ner, så kan du ju alltid öka mängden kolhydrater något, om du skulle vilja det.

Det fina med den här kosten är att den som är överviktig går ner, och den som är underviktig går upp, men man måste anpassa den individuellt efter ens egna förutsättningar. Men för att kunna göra det så måste man läsa på först, för att förstå hur det hela fungerar. Och den som är underviktig behöver nog inte vara lika strikt som den som är överviktig, utan kan kanske unna sig lite mer kolhydrater... som sagt, det får man prova sig fram till.

Men grunden är att om kroppen får mättat fett (smör, grädde, feta mjölkprodukter) och protein (kött, fisk, ägg,) så får den de byggstenar den behöver för att kunna bygga upp musklerna. Och för mig har det fungerat utan att jag direkt har styrketränat.

Anmäl
2007-06-01 22:41 #45 av: emee

det verkar intressant Fundersam  ...men mättat fett är ju onyttigt jag äter mest omättat som oljor och nötter av olika slag sen äter jag inte fisk och kött Förvånad och väldigt sällan ägg, jag äter mycket bönor istället, för proteinet, men jag ska nog kolla upp detGlad  ...jag skulle mest vilja ha en näringsreserv kan man säga, för nu har jag problem med att jag blir yr när jag reser mig upp snabbt, speciellt på morgonenLedsen

Anmäl
2007-06-02 00:16 #46 av: Gronstedt

#12 skrev "Tycker det är helt galet för vissa folk tror att det är ok att kalla någon mager eller spinkig, men det känns faktiskt när man inte kan gå upp i viktSkrikandes...
Det är en hel annan sak när det gäller tvärtom, ingen skulle säga: Hej, åh vad du är tjock och fläskig, du måste ju bantaFlört."

Det kan ni ge er sjutton på att det finns många människor som både skulle säga och säger! Inte bara läkare eller välmenande råd inom familjen, utan på jobbet, på krogen, på bussen, på gatan ... Många tycker att de hjälper en, de tror verkligen att man skulle gå ned i vikt bara de talar om för en att man är tjock (som om man inte visste det!), andra tycker man är vidrig och borde sluta finnas på samma planet. Fy fan för folk som måste anmärka på andras utseende!

Anmäl
2007-06-03 12:23 #47 av: parsley

Jag har en bakgrund som smalis, inte underviktig, men smal. Som barn var jag kräsen och åt väldigt lite. Började äta i tonåren, men mådde ständigt dåligt, kände mig kraftlös och hade ont i magen. Med tiden har det blivit barn och några kilos viktuppgång till följd av detta. Sedan hamnade jag i 1 kg per år ger 10 kg på 10 år, åt sämre och sämre, blev mer och mer beroende av socker. Sedan jag la om kosten till LCHF för några månader sedan mår jag betydligt bättre, mer ork, mindre magproblem.

Min slutsats är att det är bättre att äta enligt LCHF även som smalis. Kroppen får det den behöver och man får förhoppningsvis en rad andra hälsovinster på köpet. Tänk inte så mycket på vikten, utan mer på hur du mår. 

Anmäl
2007-06-03 14:26 #48 av: odezza

emee, du skriver att omättat fett inte är nyttigt... det har vi nog alla varit indoktrinerade till att tro... pga av en forskare, Ancel Keys, som på 50-talet "bevisade" att mättat fett inte är nyttigt, genom att sammanställa forskningsresultat på ett felaktigt sätt. Läs mer om detta på sajten fatlies.

Men jag tror att det kan bli lite knepigt för dig att få till en LCHF-kost, om du inte äter fisk och kött, och väldigt sällan ägg, men jag vet att det finns en och annan som ändå försöker få till det... det borde kunna gå om du kan tänka dig att äta ägg, smör, grädde osv... 

Det viktiga är ju att du informerar dig, och sedan själv tar ställning... Glad 

Parsley, jag håller med dig om att LCHF förmodligen är bäst, för både tjock som smal... LCHF är ju inte någon bantningsdiet, utan ett sätt att äta för att må bra! Med individuell anpassning förståss, efter ens egna genetiska förutsättningar.  

Anmäl
2007-06-04 12:28 #49 av: JohanW

Om det kan vara till hjälp för någon, så har jag haft lite framgång med att gå *upp* i vikt med hjälp av följande:

- Rent allmänt LCHF-inriktad kost; ca 60% fett, 25% protein, 15% kolhydrater.

- Tre huvudmåltider, försökt se till att bli ordentligt mätt.

- Mellanmål på förmiddagen: 1 burk makrill 125g

- Mellanmål på eftermiddagen: 1 burk keso 250g + ibland utblandat med kesella för bättre konsistens.. ha på *lite* honung och en massa kanel för smaken :)

Anmäl
2007-06-05 11:58 #50 av: soni

Jag har alltid varit normalviktig men åt det smala hållet. Efter graviditet och amning med svensson kost rasade jag i vikt fick en massa symtom och sjukdomar, bla konstant kass i magen. När jag slutade med kolhydrater hände något. Magen började kunna tillgodo göra sig allt jag stoppar i mig och många av mina symptom minskar stadigt ( har ätit såhär sedan januari).

Men framför allt märker jag att kroppen fått tillbaka förmågan att bygga sig själv. Har lagt på ordentligt med muskler och har t o m fått tillbaka förmågan att lagra lite fett om jag höjer andelen kolhydrater. Så nu är det superenkelt att justera vikten. När jag lagt på mig några gram fett så minskar jag bara på kolhydraterna.

Anmäl
2007-06-05 12:36 #51 av: soni

Jag tror själv att det var gluten eller kolhydraterna i sig själv som stressade magen och blockerade näringsupptaget. Antagligen förvärrades  symptomen kraftigt efter graviditeten eftersom kroppen blev ännu mera utarmad på mineraler och vitaminer.

Jag tror att jag tagit stor skada av den moderna kostens fokus på näringsfattiga livsmedel som bröd mm. och har nog alltid varit undernärd på vitaminer och mineraler. Mina tänder var i oreglerat skick skrämmande lika de felnärda personerna i weston a prices forskning. 

Om jag ätit tillräcklig med protein vet jag inte har väl legat lite över genomsnittet med  kött eller ägg 3 ggr om dagen. Och som tonåring var jag extremt fettskrämd. 

Anmäl
2007-06-05 18:17 #52 av: JohanW

Det är väl olika vad folk anser "tillräckligt" med protein :) Det är nog svårt att få "akut" brist på protein med en LCHF-kost eftersom man oftast äter kött/fisk/ägg både två och tre gånger om dagen..

Jag har dock funderat på att beställa Protein Power Lifeplan för att se vad de säger där.. Det jag uppfattat från diskussioner kring boken är att den förespråkar en ganska stor proteinmängd, men vet inte om det gäller alla - tydligen så får man kolla i en tabell beroende på vikt, mått, hur aktiv livsstil man har, osv.

Något experiment man gjort i det militära någon gång i USA, visade att ett proteintillskott kan förbättra immunförsvaret, minska risken för ledskador, osv osv.. Men lite av detta vet vi väl redan, och många här upplever nog mycket av de effekterna. Om det sedan kommer sig av ökat protein eller färre kolhydrater vet jag inte, kanske båda.. fast i experimentet tror jag alla höll samma kost förutom att en grupp fick mer protein.

Nåja.. bara lite funderingar :) Ganska off-topic egentligen. 

Anmäl
2007-06-14 15:42 #53 av: Johanna-Soderlund

Större proteinmängd ger ju jämnare blodsocker (på grund av glukagonutsöndring).

Anmäl
2007-06-14 16:15 #54 av: Ulf-S
Jag är personligen helt övertygad om att man bör äta minst 1 g protein/kilo kroppsvikt som ett absolut minimum. Gärna upp mot 2 g.
Anmäl
2008-06-16 22:18 #55 av: cjy76

DEt är inte lätt de här. JAg är en till smalis med magproblem. Har ätit LCHF i tre veckor och går NER i vikt...bläää! Magen sväller fortfarande upp trots kost omlägget. Vet inte vilken del jag ska börja med bli av med magproblemen och försvinna på köpet eller få ordning på vikten men ont i magen. Suck blir så trött på detta trassel. Är glad att jag har hittat detta forum för att ventilera och inspireras.

Anmäl
2008-06-16 22:27 #56 av: sofiaw

52 kg/169 cm, hoppas på att bygga lite muskler och bli av med lite fett!

Anmäl
2008-06-17 00:04 #57 av: magma

#55: Även om man är smal så går man antagligen ändå ned i vikt i början under tiden man tappar vätska, och innan kroppen fattat att det är nya ordningar på G. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig snart!

Anmäl
2008-12-23 00:56 #58 av: SirfalasEmy

Citron

Nu har jag inte läst igenom alla svar *trött* men som SSS säger "Äter man den mat man är avsedd att äta, får man kroppen och hälsan man är avsedd att ha" Detta oavsett om du är under, normal, -eller överviktig. :) Jag tror att det stämmer.

Lycka till! :)

Anmäl
2008-12-23 00:59 #59 av: SirfalasEmy

Citron

Eller ja, om Skaldeman sa det där sista det vet jag inte, men det är så jag tolkat det.

Anmäl
2008-12-23 14:04 #60 av: ingrids

Ja, det stämmer trots att jag inte är helt strikt LCHFare har jag som smalis gått upp ca 5 kg. Detta genom att äta mycket mer naturligt fett och massor av ägg och dragit ner på bröd och frukt ganska mycket.

Ett tag var jag uppe i 7 kg mer men nu har det reglerats så att det håller ca 5 kg.

Anmäl
2009-03-04 01:52 #61 av: magros

Jag är underviktig (heter det så?) sedan jag fick UC och gick ner 12kg. Jag väger mellan 48-50kg och är 167cm lång. Vägde innan 61kg. Men maten går fortare igenom nu och kroppen hinner inte ta upp allt den behöver.

Jag har kört med LCHF i två månader och undrar hur fort man kan vänta sig viktresultat. Jag vet inte om jag äter rätt för att gå upp men jag tar alltid mer grönsaker än min sambo som vill gå ner.

En ytterligare omständighet är att jag är gravid och därav ser jag ju att magen börjar bli större. Men frågan är vad som orsakar eventuell viktökning. Kan säga att jag vägde 48,1 eller nåt när jag började och nu väger 50,2 efter två månader. Graviditeten och LCHF började ungefär samtidigt :P Åtminstonde fyller graviditeten ut vissa magra delar men vore ju bra att kunna känna sig hälsosamt normalviktig.

Jag mår ovanligt bra nu för tiden och det kan också bero på både graviditeten och kosten. Har haft sån tur att jag sluppit illamåendet nästan helt och kosten gör att det som kommer ut blivit fastare och jag behöver inte springa på toa så ofta längre.

Hoppas på tips om hur man kan gå upp lite i vikt. Har hört att man ska äta en frukt om dagen, är det bra?

Anmäl
2009-03-07 03:35 #62 av: Johanna-Soderlund

Med UC menar du väl en tarmsjukdom?

Lite frukt tycker jag att du ska äta, det kan stimulera apiten och på så sätt göra att du går upp i vikt. Även rotfrukter kan vara bra för dig. Men  akta dig för spannmål, det är ofta illa för tarmarna.

Anmäl
2009-06-16 11:23 #63 av: magros

Hej igen,

Jag har gått upp 6kg sen jag skrev sist men det beror nog främst på att jag är gravid. Ska bli intressant att se när barnet är fött hur vikten ser ut. Jag äter inte spannmål men ganska mycket grönsaker och unnar mig nåt lite sött då och då.

Anmäl
2009-06-16 12:18 #64 av: Million

Jag är en smalis. 60 kg till 180 cm. Vet inte riktigt mitt BMI men jag har för mig att jag räknas som "underviktig" om jag går ner något kg.

Jag har alltid varit jättesmal och när jag var yngre hade jag komplex för det. Fram tills för några år sen var det omöjligt för mig att få vikten högre än 57 kg. Nu tränar jag en del och har säkert mer muskler. Har legat på 60-61 i ett par år, men efter en utlandsresa med ganska dålig mat gick jag ner till 57 igen.

Nu trivs jag med min vikt och har vad ska man säga, accepterat att jag inte har en kurvig kvinnlig kropp, och inte kan få det heller. Flört

Jag vill alltså inte gå upp i vikt, det känns som att jag har min normalvikt trots att jag är en smalis! Däremot vill jag gärna gå upp några kilo muskler. :)

Har ätit LCHF 2½ månad ungefär, både vikten och måtten är oförändrade men man kan ana mina arm- och benmuskler, förut såg jag bara jättepinnig ut Skrattande

Anmäl
2009-06-17 22:03 #65 av: odezza

#63 Grattis magros!

#64 Million, kul med en smalis till! Med LCHF-kost och träning så kommer du med all säkerhet att bygga muskler.

Glad

Anmäl
2009-08-05 17:46 #66 av: Raefsan

Hejsan,

Jag började med LCHF i februari och var då "normalviktig".

Jag började med LCHF för att se om det kunde ha någon positiv effekt på hud- och hårproblem.

Fram tills nu har jag tappat ca 5 kilo och har enligt BMI blivit underviktig. Jag skulle gärna lägga på mig ett par kilo igen. men det är helt hopplöst.

Jag har försökt öka andelen fett i maten, mer grädde, smör och cocosfett, men jag bara fortsätter tappa.

Nu har jag börjat pröva med mer kolhydrater, äter ett par skivor bröd och ett par frukter om dagen. Men jag vet inte om det är rätt väg.

Finns det någon som har något tips eller som känner igen sig i det här?

Anmäl
2009-12-02 12:27 #67 av: magros

Efter graviditeten: Jag födde för 2,5 månad sedan och vägern nu 53-54kg. Det är alltså lite mer än innan graviditeten och det går inom gränserna för normal BMI. Hoppas att jag inte tappar de sista kilona också. Kanske amningen har något att göra med det.

För den som undrar födde jag ett litet barn ca 2,5kg. Men min släkt har en historia av att föda små barn. Själv vägde jag 2,7kg. Men min bebis växer så det knakar och väger redan över genomsnittet för sin ålder.

Anmäl
2010-01-04 14:39 #68 av: Million

Hur går det för er smalisar?

Själv har jag gått upp 3 kilo sen inlägget jag skrev i juni. Men har samma midjemått! :)

Anmäl
2010-01-04 17:03 #69 av: Raefsan

Hej, jag har styrketränat hela hösten och min vikt har stabiliserats nu. Jag är 168 cm och vikten ligger nu på 56-57 kg. Jag äter inte mer kolhydrater nu utan bara de som jag får i mig via grönsaker samt ett par skivor Finn Crisp om dagen. Jag är inte orolig längre, det här är nog vad jag ska väga.

Anmäl
2010-02-10 01:25 #70 av: mammanOpappan

Hej!

Jag är en fetis men min man är en smalis. Min man äter samma mat som mig men äter dessutom bra kolhydrater även om en och annan godisbit tyvärr slinker ner för honom. Han har sen jag började med LCHF för 5v sen gått upp i vikt, han har tidigare legat mellan 63-64kg till sina 190cm. Nu tvingade jag honom att väga sig i helgen efter att jag såg att han lagt på sig lite underhudsfett. Han vägde då 67,5 kg, ett steg i rätt riktning även för honom... :-)

Anmäl
2012-01-30 04:02 #71 av: veomi

Hej! Här är en till smalis :P

Som jag förstatt de ska vi "smalisar" alltsa äta mer rotfrukter o frukter? Mer fett och proteiner? Är de rätt sa? (och att äta mindre+ofta eller mer+mersällan)

Väger 45,3 kg nu till mina 159 cm, sa vill ga upp minst 5 kg!!

Vore otroligt tacksam för svar.

Anmäl
2012-01-30 09:02 #72 av: Million

Själv gick jag upp på ganska strikt LCHF, utan rotfrukter och frukt. Men har man jättesvårt att gå upp kanske det är bra.

Tror inte det spelar någon roll hur ofta man äter. Kanske att det är lättare att få i sig mer om man äter så små portioner att man aldrig blir riktigt mätt.. För mig har det funkat bra med att äta frukost , lunch och middag, plus mellanmål om jag blivit hungrig mellan måltiderna eller på kvällen. Glad

Gillar du att gymma så är det förresten superbra, muskler väger ju också Glad Lycka till med din viktuppgång!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.