Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 12960 ggr
Fibblan
8/9/06, 12:46 AM

coleslaw

Copia:  Skulle jag kunna få reseptet på din coleslaw ??  Låter väldigt intressant:))

Annons:
copia
8/9/06, 8:23 AM
#1

Ja, det kan du visst det, så enkel så!

Jag hyvlar ett vitkålshuvud med osthyvel, eller skär i tunna strimlor me kniven, lägger i en stor bunke, klickar över en bra majonnäs, börja med en dl till två liter kål.En skvätt vinäger, salt, peppar, oregano, fransk senap, om man tycker det är gott!!

Den håller sej ett par dagar i kylen, kanonbra som tillbehör till grill!

Amiechan
8/9/06, 10:43 AM
#2

…och här kommer mina recept på cole slaw:

Min vardags-cole slaw:

skär ner vitkål i strimlor
skiva stjälkselleri tunt. Ta med bladen också!
skiva morot tunt (jag har inte så mycket i utan bara för färgen)
vispa ihop majonnäs, vispgrädde, dijonsenap, vitvinsvinäger, salt och peppar

För omväxlings skull brukar jag lägga i mycket färska kryddor:
timjan, basilika, gräslök, provencalska örter (finns djupfrysta paket med örter i frysdisken som är perfekta att hiva i!)

Jag&maken gör cole slaw för hela veckan på helgen som sen förvaras i yoghurthinkar i kylen.

Röd cole slaw:

rödkål
rött äpple
morot
rödlök
valnötter

Görs som ovan med samma dressing. Innehåller mer kolhydrater och blir därför en lyxvariant! Men det är trevligt med omväxling!

Fibblan
8/9/06, 11:18 AM
#3

Tack så mycket tjejer.  Ska bli spännande att prova. Skrattande

Lynxx
2/19/08, 7:31 PM
#4

Nam-Nam!

Skaldeman
2/19/08, 8:00 PM
#5

Jag gör en basdressing av två delar majonnäs, en del creme fraiche, fransk senap och citron. Och redigt med citronpeppar. I denna dressing rör jag ner:

- vitkål, eller blomkål, eller rödkål, eller broccoli, eller något annat ur kålfamiljen. Samt en finhackad lök. Vill jag göra Floridasallad av detta tillsätter jag finhackad och knaperstekt bacon. Om en stund ska jag äta fläskkarré med just en sådan Floridasallad.

/SSS

Lynxx
2/19/08, 8:15 PM
#6

#5 

Bara det inte e S:ta Marias citronpeppar med E-621 (Mononatriumglutamat) så! Förvånad

Du kanske har egentillv. blandning¿

Annons:
copia
2/19/08, 10:15 PM
#7

Va kul det är när gamla länkar från 06 ploppar upp igen! jag blev precis påmind om coleslaw igen, var längesen jag gjorde den. Men det där med citronpeppar..jag stog och tittade på en burk i affären igår, jag använde massor av den kryddan förr, nu är jag glad att jag inte köpte den!

Baglady
2/24/08, 11:07 PM
#8

Jag gör cole slaw av spetskål som jag finstrimlar och blandar med salt, en gnutta stevia, vitvinsvinäger(ca1msk) och peppar. Jag blandar med händerna och kramar och trycker till kålen ordentligt. Sedan blandar jag i en stor sked stark söt senap, majonnäs och yoghurt (ca 1½ - 2dl) en halv finstrimlad röd lök och en liten riven morot. Kanske inte optimala proportioner men det funkar på mig. Jag har ätit den här salladen i över ett år och jag har inte tröttnat.

Marylojs
2/24/08, 11:14 PM
#9

#6 Jag använder fortfarande produkter med glutamat, har gjort ett medvetet val och mår inte dåligt av det. Vi är alla olika…

Pasi
2/24/08, 11:27 PM
#10

Jag slakar ofta kålen innan jag blandar med cf och majjo. Kryddar ofta med finstrimlad lök och pepperrot.

Blenda01
2/29/08, 11:04 AM
#11

Vår coleslaw gör jag med vitkål, lök och kryddar gojjan med chilipulver. Jättegott!

Nigi
4/28/08, 11:14 AM
#12

Kan man göra coleslaw med bara LITE majonäs som kryddning? Majonäs tillhör något av det värsta jag vet. Helt i klass med oliver och tomater. Brrrr. Annars får jag göra någon form av pizzasallad.

greensis
4/28/08, 11:37 AM
#13

#12 Vi blandar majonäs och creme fraiche som kladdet till coleslaw, prova med det om du inte gillar majonäs.

Fabricati diem, pvnc!

Annons:
Baglady
5/9/08, 1:12 AM
#14

Gillar man inte majonnäs, ta enbart  turkisk eller grekisk yoghurt(10% i hink). Det smakar hur gott som helst.

Uttelille
5/9/08, 1:15 AM
#15

Jag vill tipsa om att riva i lite ost i coleslawen också. Det blir VÄLDIGT gott!Glad

greensis
5/9/08, 9:13 AM
#16

#15 Oooh, DET måste jag prova. Gillar ost.

Fabricati diem, pvnc!

Mcshep
5/9/08, 9:51 AM
#17

#15 Hmm, det måste jag prova. Gillar också ost. Vilken sorts ost brukar du använda.

mooos
5/9/08, 10:50 AM
#18

Ska prova SSS tips på Coleslaw för det verkade väldigt gott.       Jag älskar citronpeppar och ang glutamat så har jag samma åsikt som #9

Uttelille
5/9/08, 12:40 PM
#19

#17

Jag använder en ost som inte övertar i smaken. Det är ganska mycket konsistensen av osten som gör "det goda"Glad

Menita
7/5/08, 11:06 AM
#20

Hmm,jag gjorde min på gräddfil igår,är det bättre med cf kanske?

Ska prova om det är godare.Glad

Annons:
Pasi
7/5/08, 2:31 PM
#21

#20 Ja, cf är ju både fetare och godare, men till ungefär samma pris. Lätt val!Räcka ut tungan

Menita
7/6/08, 7:23 PM
#22

Tack Pasi. Ska göra den ikväll Glad

UBCL
7/23/08, 12:45 PM
#23

Jag kollade på http://www.metrobloggen

och blev så himla sugen på Coleslaw! Tack för att ni finns alla bidragsgivare!

Cool

Annabbk
7/23/08, 12:52 PM
#24

O coleslaw som är så gott. Villken bra tråd! Nästa tur till stan ska här köpas vitkål!

birma
8/14/08, 3:47 PM
#25

Har ganska mycket vitkål kvar i kylen som blev över efter tillagningen av Vimsans kålpudding. Äter gärna vitkålen som den är som måltidstillbehör. Behöver lite knaper ibland och inte bara mjuk mat. Fick nu tankarna på coleslaw. Gjorde en sökning och kom hit. Det slår mig att det är en hel del mjölkprodukter i (goda sådana). Det håller jag på att skära ner på. Hm, det var synd. Eller så får det bli lite synd då helt enkelt. Får väl se vad som åker i varukorgen när jag går och handlar. Lite trist att behöva dra ner på sådant, men det är vad jag gjort.

moos
8/15/08, 3:29 PM
#26

Här är den godaste Cole slaw jag vet:

300 g vitkål
1 morotter
1 liten purjolök
½ dl majonnäs
½ dl crème fraiche
1 msk dijonsenap eller fransk senap
grovmalen svartpeppar

alphyddan
12/17/08, 4:41 PM
#27

Cole slaw kan man blanda som man vill (tror jag).

Har provat många kålblandningar.

Jag har nästan jämt en i kylen.

Sist tog jag hyvlad/småstrimlad rödkål, grönkål + ekologisk crème fraiche, lite salt & peppar.Cool

Annons:
[Pennylane1]
12/17/08, 8:57 PM
#28

jag gör olika varje gång, ids inte följa recept, men det blir jättegott var gång också, bra rätt, kan inte misslyckas! Sist gjorde jag rosa, maken hade lagt in rödbetor, med lite sukrin ist. för socker. Tog lite av spadet och kanske tre eller fyra skivor och hackade fint och tog med… sen är det majonnäs, CF och salt och peppar, citronsaft. Tja det är väl det hela. Kanske tog jag lite rosmarin med.

MillisB
1/10/09, 8:14 PM
#29

Bra med en länk om cole slae, det behövde jag i kväll!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Rund-59a
1/12/09, 11:41 PM
#30

Ha ha…. det här är underbart!!

Det ser ut som om det finns lika många recept på coleslawe som det finns kockar.
Härligt!! Det är bara att ta fram osthyveln och sätta igång och sedan blanda i det som finns hemma i form av smakattribut - och så cremefraich och majonäs då….

Himla tur… efersom det är såååå gott. Glad

Uttelille
1/12/09, 11:45 PM
#31

Jag tror jag nämnt det förut, men det är jättegott att riva i lite ost i coleslawen!

Rund-59a
1/12/09, 11:47 PM
#32

Det där med osten ja… det lät spännande…. får nog hacka ner lite ost med när jag ändå är igång här i köksregionen.

almeotto
1/26/10, 10:54 AM
#33

Vääldigt gott tillbehör… Till all mat faktiskt.

Tack för alla goda recept!

Janice
1/26/10, 11:00 AM
#34

Mmmm, vad gott. Gjorde en laddning coleslaw igår faktiskt. Riktigt gott!

Annons:
Mozzarellan
2/26/13, 5:42 PM
#35

Puff. Idag för jag min första Cole slaw ever. Vad jag förstår kan den stå ett tag i kylen, lika bra o föra en rejäl dos.

Sindri
2/26/13, 5:50 PM
#36

Mmmmm! Så gott! Min egen favvo just nu är rödkål blandat med kålrabbi! Underbar smak.
Ibland blir det dressing med CF och/eller TY, just nu bara med olja-balsamvinäger+2 droppar sherry.

Rivet citronskal är också gott som krydda i dressingen.

Adeon
2/26/13, 6:56 PM
#37

Någon som vet exakt hur länge coleslaw håller i kylskåp? Kan man låta den stå längre än en vecka?

yvonnel
2/26/13, 7:50 PM
#38

Man kan slaka kålen med salt eller med kokande vatten, låt den rinna av ordentligt och kanske man inte behöver blanda i såsen till hela satsen på en gång. Om man nu gör jättestor sats.

Härovan fanns ju flera recept på goda såser, man kan ju pröva ett par av dem till samma grundjobb med själva kålen.

Eva CB
2/27/13, 8:15 AM
#39

Har man i lite vitlök i salladen så håller den minst en vecka i kylen. Förresten apropå majonäs, är ni så duktiga så att ni gör den själva allihop? Annars har jag hittat en riktigt god på COOP. Jag tror den heter Hallermans och den innehåller nästan bara bra grejer plus att den smakar riktigt gott!

Upp till toppen
Annons: