Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Ökar kaffe förbränningen?

2006-08-28 11:05 #0 av: Fernis

Jag är inte speciellt förtjust i kaffe, men jag kan dricka det om jag häller i en rejäl skvätt grädde. Jag har hört att om man dricker kaffe, speciellt före träning, så ökar det förbränningen. Är det riktigt? 

Hälningar Fernis.

Anmäl
2006-08-28 11:16 #1 av: Margareta

Jag vet faktiskt inte.
Däremot får man insulinpåslag av kaffe eftersom det innehåller kolhydrater och det är negativt för oss.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-08-28 11:55 #2 av: bantarirren

För ett halvår sedan drack jag 10-12 koppar om dagen kände mej speedad och skakig hela tiden men det var väl normalt visste ju inget annat (jag rökte även då) Men jag bestämde mej för att trappa ner på kaffekonsumtionen och numera dricker jag ALDRIG mer än två koppar om dag.Och mår kanon av det. Så även om det skulle va bra för förbränningen så utsätt INTE din kropp för kaffe ,speciellt inte som du skriver "att du inte gillar det".

Det skall va gott att leva

Anmäl
2006-08-28 12:07 #3 av: Mervi

Jag dricker kaffe men har också minskat lite på mängden. Jag mår illa om jag dricker för mycket, bra att kroppen säger till.

Jag har börjat gå ner i vikt igen så jag tror att kaffet för min del inte påverkar. Men vi inte lika någon av oss, så det gäller att prova.

Anmäl
2006-08-28 13:47 #4 av: Dossan

Vad jag hört och läst, så skall det vara bra med kaffe ca 1/2 timme före träning, för det hjälper kroppen att frigöra de lagrade fettsyrorna och använde dem som bränsle. Jag brukar ta en liten kopp varje gång jag tränar och verkar fungera bra med det.

Men man skall nog inte äta något tillsammans med kaffet. Sen är det bra om det gått ca 2 timmar efter maten innan man tränar för då har kroppen också lättare att använda det lagrade fettet som energikälla

Anmäl
2006-08-28 18:36 #5 av: Kia
De brukar ju rekommendera att man dricker en kopp kaffe innnan man går en morgon promenad. Det ska tydligen vara bra har jag läst ngn stans
Anmäl
2006-08-29 01:10 #6 av: Venus

jag dricker Yerba Maté numera. Har slutat helt med kaffe. Men i värsta fall kan jag ta en kopp, men blir så pigg att jag oftast blir sömnlös hela natten.

Anmäl
2007-02-26 13:50 #7 av: navarro

Hittade den har lanken eftersom jag markt att jag dricker mer kaffe nu. Det ar nog sa att kaffe med gradde ger hemlangtan till kaffestunderna med grannar osv. Har ar det ju expressokaffe med kokt mjolk som galler. Men jag anvander Nescafé, kokt vatten, smor och gradde. Finns det åsikter om detta ar bra eller daligt? Ibland gor jag i en liten kaffekokare (men eftersom det tar sa lang tid blir det mest nescafé).

Anmäl
2007-02-26 13:51 #8 av: Gittan-Xyz

Paulun rekommenderar 1-2 koppar kaffe före morgonpromenaden som intas på fastande mage.

Det finns en sorts "bantarkaffe" (som ska öka förbränningen) i h-kost.

Anmäl
2007-02-26 14:29 #9 av: susanne.s

Enligt Maria Tausons rekomendationer så ska man inte dricka kaffe utan grönt te för att inte få insulinpåslag som då ordakar fettinlagringFundersam. Skaldeman drack kaffe så....bra fråga

Anmäl
2007-02-26 15:29 #10 av: Pasi

Vissa förespråkar kaffe andra avråder ifrån det....för mig verkar det som om effekterna åt endera hållet är små att det inte går att fastställa om det är klart bra eller dåligt.....så tycker man om kaffe och känner att man inte mår dåligt av det så kan man nog dricka det med gott samvete.Glad

Anmäl
2007-02-26 15:36 #11 av: Margareta

Kaffe är insulinhöjande och det är nog olika hur man tål det.
Jag avstod ett tag för att se skillnaden och den största skillnaden var att jag blir hård i magen utan.

Jag dricker mycket mindre kaffe nu till förmån för Roiboste med kokosfett, men vill gärna ha de koppar jag fortfarande dricker...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-02-26 15:36 #12 av: Gittan-Xyz

Så koffein ger insulinpåslag men inte tein?

Anmäl
2007-02-26 15:37 #13 av: Margareta

Antagligen tein också men det finns inte i Roibos.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-02-26 15:38 #14 av: Pasi

Det är nog kolhydraterna (speciellt på tom mage) som ger insulinpåslag!?
Te innehåller också kolhydrater!Fundersam

Anmäl
2007-02-26 15:39 #15 av: Karin20

Kaffe har insulinindex 11, har jag läst någonstans. Tror att det var något inlägg på Annika Ds blogg. Sen dess har jag försökt få reda på vad insulinindex innebär och vad 11 står för. Men jag har inte lyckats. Någon annan som kan?

//Karin

Anmäl
2007-02-26 15:47 #16 av: Pasi

Man mäter nog mängden insulin som utsöndras vid intag av 100g av matvaran. Med kaffe undrar jag om man intog 100g kaffe (malda bönor) eller bara kokvattnet?Flört
11 är hur som helst lågt.

InsulinIndex samt här

Anmäl
2007-02-26 16:08 #17 av: bocco

Grönt te kan öka förbränningen.

Jag läste också på någon sajt att en kopp kaffe innehåller 0.7 g kolhydrater och te/örtte innehåller 0.5 g. 

Anmäl
2007-02-28 16:30 #18 av: navarro

Jag har tappat bort min egen fraga haromdagen angaende kaffe! Ar det mindre nyttigt med nescafé an bryggt kaffe? Jag dricker 3 koppar om dagen och nar jag tanker byta ut det mot gront eller rott te, tappar jag kanns det motbjudande!

Anmäl
2007-02-28 19:20 #19 av: Bengt-Olov

Min gissning är att kaffes betydelse för förbränning och lagring av kroppsfett är försumbar.

En mer relevant fråga till kaffe tror jag skulle vara: Hur mycket påverkar egentligen kaffe (läs koffein) vår sömn? 

Jag har börjat sova markant sämre sedan årsskiftet. Detta sammanfaller med att jag då efter en studiesejour börjat jobba igen och då ökat mitt kaffeintag ganska rejält. Ja, även om jag låter bli att dricka efter kl 6 på kvällen. Har verkligen misstänkt kaffet, dock utan att ännu ha försökt "lägga om" (även här). Nu hörde jag en tjej på jobbet idag som helt slutat med kaffe, just p.g.a. att hon hade dålig sömn. Hon säger sig ha börjat sova MYCKET bättre efter detta. Enligt vad hon hört, så har man 12 timmar efter intag av koffein bara gjort sig av med hälften. Stämmer det, så antyder väl det också om att kaffe - i alla fall för känsliga individer och vid stor förbrukning - verkligen har stor betydelse för sömnen, även om man undviker kaffe på kvällen. Ska försöka sluta själv så småningom. Frågan är då bara vad man ska ta som substitut. (Förutom att äta helt konstigt, så kan man ju inte också sluta att fika med arbetskamrater... För egen del vill jag nog även här hemma ha något att ta emellanåt.) Te ska ju inte vara bra heller, i varje fall inte örtteer. Grädde och kakao, kanske?

Anmäl
2007-02-28 23:04 #20 av: SvartKaffe

Jag kan dricka kaffe sent på kvällen utan problem att somna sedan. Min pappa var likadan fast värre, han behövde en kopp "att sova på".

Anmäl
2007-03-01 07:27 #21 av: mezza

Jag slutade dricka kaffe för insulin påslagets skull.

På köpet fick jag mycket lättare att hantera min ångest!

Rooibos te dricker jag gärna lika så varmt vatten med kokosfett (helt okey!)

Sedan har jag blivit lite för kär i kakao och kokosfett somman rör ihop och sedan häller på varmt vatten...

För förtjust för att jag med min missbruks personlighet alltid måste vara vaksam när jag väldigt gärna vill ha något.......Generad

Anmäl
2007-03-01 07:40 #22 av: Mervi

mezza: tack för varningen!!! Jag fick mitt kokosfett igår, smakar riktigt gott, tänkte att i kakao skulle det  nog göra succe. Men jag får nog låta bli, inte ens tänka tanken. Jag kommer bli beroende av det om jag börjar. Usch vad tradigt att inte kunna kontrollera vissa saker. Men det lättaste är att avstå helt när man inte har denna spärr som gör att man klarar av en kopp då och då. Ledsen

Anmäl
2007-03-01 08:46 #23 av: Margareta

Beroende av kokosfett måste väl vara ett ovanligt "bra" beroende Mervi?

Vilken sort köpte Du?

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-03-01 21:55 #24 av: Mervi

Margareta, beroende av kokosfett är bra men inte beroendet av att blanda kakao i det.Ledsen

Jag köpt hos Crearome och den med kokosmak. Det är jättegott i te.  Och jag har även ätit den med teskedHemlis  och det brukar jag göra med smör också.

Anmäl
2007-03-02 00:40 #25 av: Margareta

Då har vi samma Mervi och jag håller med dig... det är gott. Matsked går bra...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-03-02 01:01 #26 av: Gugge

crearome-handlare

jag var inne på sajten och kollade, minimiorder 500,-. om ni inte vill fylla hemmet med cocosfett, vad mer för braha-saker köper man?

Anmäl
2007-03-02 08:07 #27 av: Mervi

Jag tyckte också det var mycket man skulle handla men så gott som det är går det ju åt. Jag tänkte dela med dottern, om hon gillar det så kan vi beställa ihop. Gugge, du kanske har någon du kan dela med.

Anmäl
2007-03-02 11:20 #28 av: Margareta

Tråden handlar förvisso om kaffe... eller hur Fernis?
Jag är tveksam till att man skall dricka kaffe för att öka förbränningen om man inte VILL ha kaffe egentligen.

Själv räknar jag kaffe till drogerna, som man borde kunna vara utan... fast somliga av oss kan inte...Generad

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-03-02 11:27 #29 av: Fernis

Jag har inte börjat dricka kaffe. Jag kan inte pina i mig det när det inte är gott. Konstig jag är va! Vad jag däremot tycker är gott är ett fruktte eller jordgubbste med en skvätt grädde. Man håller sig mätt länge om man är sugen och vikten har börjat sjunka så sakteliga.

Anmäl
2007-03-02 12:41 #30 av: Margareta

Klokt Fernis!!! Kokosfett i Roiboste och en skvätt grädde är min favorit...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-03-09 11:00 #31 av: Haakan

Jag dricker en hel del 'snabb'-kaffe, fast eftersom det bara går åt 200gr i månaden så är det väl mest färgat vatten som slinker ned. Men på jobbet går det en del 'vanligt' kaffe. kanske dags att sluta med det. Har börjat med (mellan)grädde i kaffet, smakade sisådär i början men nu är det gott! 

Anmäl
2007-03-23 15:46 #32 av: candy

Hallå. Är det nån som vet om snus ger insulinpåslag?

Anmäl
2007-03-23 21:28 #33 av: Pasi

Eftersom det är blad så borde det innehålla lite...men bara lite kolhydrater. Men det påverkar knappast så länge du håller dig under 500g per dag! Flört
Skämt åsido....smakextrakten som finns i snus kan innehålla både socker och annat...typ glycerol....men dagsdosen är ju så liten så man borde kunna bortse från den....eller så får du göra eget snus, inte så svårt (matberedare, ugn, tobak, salt, soda och lite glycerol)!Glad

Anmäl
2007-03-23 22:58 #34 av: Sotlugg

Jag dricker numera koffeinfritt kaffe med vispgrädde varje morgon. Nästan lika gott som vanligt kaffe och så kan man ha gott LC-samvete.

Anmäl
2007-04-11 02:37 #35 av: cambiasso

koffeinfritt kaffe har jag provat......men insåg att de var värdelöst för min del så då blev det gevalia brygg igen...

Anmäl
2007-04-11 03:18 #36 av: cambiasso

har jag läst att koffeinet lurar kroppen att det kommer stora mängder kolhydrater när man dricker kaffe så därför producerar den mycket insulin....om det är sant eller inte det vet jag ej för i den här brachen är det mycket troende/sanna och osanna rykten....och jag är varken bättre eller sämre på att sprida dem 

Anmäl
2007-04-11 12:12 #37 av: Margareta

Jag vet att jag testade helt utan kaffe en gång och fick igång fettförbränningen, men det resulterade i förstoppning istället så jag gav upp.

Min tes är aldrig kaffe på fastande mage, utan efter maten när kroppen vet att den fått mat. Som sagt bara teorier/tankar...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-04-11 12:16 #38 av: Pasi

Ännu mer teorier - Men samtidigt kan ju kaffe hindra järnupptag och kanske annat oxå...så jag dricker gärna på fastande mage.Hemlis

Anmäl
2007-04-11 12:24 #39 av: PaulaW

Nu har jag mätt mig både här och var och höstens fina resultat är som bortblåsta, nästan. Jag har alltså gått upp i vikt. Jag undrar, eftersom alla tillgängliga källor varnar för det, om det är kaffe som påverkar detta. Jag äter så lite kolhydrater, och nästan inga från växtriket, de kommer från ägg tex. att jag inte kan tänka mig andra källor än kaffe. Är det någon som reagerar på kaffet här? Mitt energi-intag är normalt, alltså jag äter inte massor. Jag har misstänkt att kaffe höjer insulinet hos mig.

Anmäl
2007-04-11 12:39 #40 av: Margareta

Pasi vad bra att vi är överens någon gång... jag håller med dig angående järnet, men vad ska man göra?

Sista tiden har jag faktiskt druckit mitt kaffe på fastande mage, jag har börjat med kaffe och kokosfett och det mår min mag/tarmkanal så HIMLA bra av att det känns som en HIT...

Magen går igång och sköter sig som en klocka resten av dygnet och det är a&o för mig, betydligt viktigare än all viktminskning i världen.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-04-11 13:04 #41 av: Pasi

Margareta - Ja, tänka sig - vi är överens!FörvånadFlört

Stegvis - Det finns så mycket som kan påverka att man inte går ner i vikt...jag tror att kortisol är en av de vanligaste faktorerna...ofta beroende på stress men ofta även på andra faktorer. Du kan ju alltid testa att dra ner på kaffedrickandet och se om det hjälper!?Glad

Anmäl
2007-04-11 15:22 #42 av: PaulaW

Hmmm. Jag är inte det misnta stressad just nu i mitt liv, inte som jag vet i varje fall...

Anmäl
2007-04-24 02:43 #43 av: cambiasso

#37 maggan....jag har ketos dvs förbränning om jag förstått det rätt äver om jag dricker kaffe vilket jag gör flera gånger om dagen...med smör eller grädde i eller båda delarana...

Anmäl
2008-01-25 17:08 #44 av: monica1942

Jag tror att jag läste i Litsfeldts bok att  det var mindre kohydrater i koffeinfritt kaffe. Är det så? Jag känner ingen skilnad på smaken det och vanligt kaffe.

Anmäl
2008-02-05 18:01 #45 av: Frualbertsson

Jag dricker numer koffeinfritt kaffe med kokosfett till frukost, det är lika gott som det vanliga. Men om det är färre kolisar i det vet jag inte.

Annars dricker jag bara ört"teer" dvs sånt som är helt fritt från koffein och tein.

Anmäl
2008-02-05 21:01 #46 av: Mammeli

Men oj vilka bekymmer om några stackars kolhydrater!!! Kaffe  är gott!!!

Anmäl
2008-02-06 00:04 #47 av: DaMum

#46Mammeli!

Det kanske kan verka fånigt att sila mygg så här, men jag tillhörd helt klart den gruppen av människor som är extremt insulinresistenta. Jag bör alltså ligga så nära 0 gram kolhydrater per dag som möjligt.

Om nu koffeinet i kaffet ger insulinpåslag o s v, så kan det var droppen som stjälper mig.

Vad jag lärt mig nu efter c:a 1 år med LCHF är att finliret för min del innebär just att inte låta små oskyldiga saker passera. Det är det där lilla grammet kolhydrater där, och det andra lilla grammet här som tillsammans ibland får nivån att bli för hög för mig.

Jag har också bytt till koffeinfritt kaffe. Det smakar likadant, men "kicken" uteblir tyvärr.

Men jag nöjer mig med de kickar jag får av kosten!

Kram! 

Anmäl
2008-02-06 11:43 #48 av: andreas0

Koffeinfritt kaffe skulle jag aldrig dricka, efter att ha fått hört talas om hur dom egentligen gör när dom tar bort koffeinet...

För övrigt så var det någon som skillde på koffein och tein ovan. Det är exakt samma ämne. Det är nämligen så att koffein fick lite av en negativ klang när det upptäcktes, därför så hittade teälskade på ett eget ord. Men det är bara två ord för samma ämne, så det är ingen som helst skillnad på det.

Anledningen till att grönt te skulle vara bra för diabetiker skulle vara att en undersökning har visat att det kanske kan höja insulinkänsligheten i kroppen. Detta var något annat ämne som skulle göra det, och hade inget med koffeinet att göra.

Om kaffe ger insulinpåslag vet jag inte. Jag dricker det någon gång ibland för att det är gott, men inte varje dag. När jag dricker det så dricker jag den riktiga versionen (jag mal till och med mina bönor själv, och har lite av en "hemmagjord" kaffebryggare som gör kaffet precis som jag vill ha det).

Anmäl
2008-02-06 12:07 #49 av: Livianna

Nämen ojdå... Detta var bra att veta, jag häller ju i mig minst en liter kaffe om dagen... eller ja en halvliter, resten är grädde! =) Kompenseras det då? =)

Hört att cocosfett är jättebra och min mor är överförtjust i det, men finns det nån sort som inte smakar Cocos? Tycker tyvärr inte om denna speciella smak...!? 

Anmäl
2008-02-06 12:12 #50 av: andreas0

#49, Det är en svår fråga att svara på. Grädde har ju lite mjölksocker i sig, vilket kan ge insulinpåslag för en del.

Men det finns också teorier om att fett minskar insulinpåslag eftersom sockret tar sig ut mycket jämnare och långsammare i kroppen. Dom flesta klarar av grädde utan problem och dom flesta klarar även kaffe utan problem. Så fortsätt du att njuta av kaffe med grädde, det är ju så gott!

Om du efter ett par veckor/månader på kosten skulle märka att viktminskningen inte kommer igång så kan det vara en bra ide att testa att ta bort det ett tag, för att se hur kroppen reagerar. Men ge varje förändring minst en vecka, så kroppen hinner anpassa sig. Och gör bara en förändring i taget. Eftersom du är relativt ny på LCHF kost kanske du ska vänta lite innan du experimenterar hit och dit, så din kropp hinner vänja sig vid själva LCHF först.

Anmäl
2008-02-06 12:19 #51 av: Livianna

#50 Va bra, jag sitter nämligen här på jobbet just nu med en rykande hett kopp kaffe som jag just skulle sätta i mig när jag loggade in och började läsa detta...! =) Så nu känns det bättre!

Ja, jag får nog hålla mig till det jag gör just nu. Har ju fått reda på att mitt beslut att sluta röka va en förändring för kroppen som tar lite tid, så dessa två stora förändringar(LCHF och Nicotinbristen) gör att jag får vara försiktig! Men kaffet är ju min morot på morgonen... Eller ska jag säga smörklick? =) 

Anmäl
2008-02-08 12:37 #52 av: Mammeli

DaMum, inte menade jag ngt elakt med det, jag blev bara så förvånad av engagemanget i den frågan! Det verkar vara jobbigt att vara så känslig för kolhydrater och ännu jobbigare att räkna gram. Än så länge slipper jag men jag kanske hamnar där också. Hittills har jag bara gått ner 2,5 kg o det var det jag gick ner de första två veckorna= vatten. Om jag vill gå ner mer får jag nog börja sila myggor eller äta kameler också!!!

P.S. Väldigt trevligt att höra dig på Karlavagnen. Du låter som en väldigt snäll och intelligent och trevlig person. D.S.

Anmäl
2008-02-08 16:07 #53 av: shin

jag gillar inte kaffe så värst, tar 2st koffein tabl. på mogonen,inte bra va...?Hemlis

Anmäl
2008-02-08 17:22 #54 av: Pasi

shin - Det är väl helt ok, men jag tycker kaffe är godare (innehåller dessutom grymt mycket antioxidanter, om det nu över huvudtaget är bra!?).

Anmäl
2008-02-20 15:06 #55 av: kaisakavat

har ni provat Rooibos-Lime. MMMMmmmmm - och inget koffein. Funkar bra med en skvätt grädde åxå..

Anmäl
2008-02-26 20:34 #56 av: Livianna

...Jag tror att om man vill lyxa sig lite, kan man dricka kaffe och te(grönt, rött, gult, svart eller lila om man vill!) Bara man har den skvätten grädde el kokosfett i så att man känner balansen jämna ut sig till slut! =)

Kaffe/Grädde 50/50 MMM!!! 

Anmäl
2009-03-01 01:59 #57 av: Blow

#19 Sorry för att jag plockar upp en sån här gammal tråd, men jag är lite nyfiken på detta med kaffets och teets påverkan på insulin och kortisol.

Jag mår inte heller bra av kaffe, men du, Bengt-Olov, skriver att särskilt örtteer bör undvikas. Varför då?

Finns det nåt särskilt te som istället är att föredra? Jag vill gärna ha en varm dryck till mitt kokosfett och dricker väldigt stora mängder, säkert minst 15 koppar om dan.

Anmäl
2009-03-01 09:57 #58 av: fianh

Detta var ju en intressant läsning.. själv så började jag stenhårt den 6 januari i år och slutade helt med kaffe och alkohol och samtidigt strikt fakir, och det undligaste var att jag hade mest problem med kaffet.. alltså det gick inte att sluta med det, var trött och grinig så tillslut fick jag unna mig en kopp kaffe efter lunchen men sen tog jag även en kopp på morgonen och misstänker att den koppen har sabbat min viktnedgång.. men uppenbart har jag mer behov av koffeinet än man kan tro. Dricker 3 koppar robioos te per dag med men vet inte hur jag ska klara mig utan kaffe Skrikandes

Anmäl
2009-03-01 10:01 #59 av: lizaohman

Jag har inte druckit kaffe idag - och därmed inte intagit någon grädde heller. Valde grönt Havtornste, som är godast utan mjölk. Få se om jag kan hålla detta några dagar eller en vecka i bästa fall. Och kanske få igång viktminskning. Blodsockret ids jag inte mäta längre. Jag har i vilket fall som helst slut på nålar och mätstickor.

Anmäl
2009-03-01 14:22 #60 av: fianh

jag har börjat ha ägg mjölk i kaffet ist ... och funderar om de kan hjälpa nåt eller om det fortfarande ger högt utslag... hmm klurigt detta vad jag ska ta på morgonen för att vakna...suck

Anmäl
2009-03-01 18:35 #61 av: ejn04013

Förut innan jag hade problem med sköldkörteln drack jag mycket kaffe och tyckte inte att det på något sätt störde vikten. Det är möjligt att kaffe har den effekten om man är mycket kolhydratkänslig eller är diabetiker. En sak kan jag ju säga efter att ha drabbats av sködkörtelsjukdom och det är att jag efter det inte längre klarar av kaffe, inte ens en enda kopp. Trotsar jag det så blir jag fruktansvärt darrig, speedad och stressad. Jag har testat även koffeinfritt kaffe och det är ännu värre, kanske kanske därför att det koffeinfria kaffet är så behandlat med kemikalier för att få bort koffeinet. Sköldkörteln är ju väldigt känslig för kemikalier och miljögifter. Det problemet är jag inte ensam om utan delar det med många sköldkörtelsjuka.

Anmäl
2009-05-17 01:38 #62 av: AnnaB72

Enl GI-experterna (Ola Lauritzson, Fredrik Paulún) ökar kaffe förbränningen om man dricker det i måttliga mängder (3-4 koppar/dag) och före träning. Dvs man bör dricka en eller ett par koppar kaffe på morgonen innan man tar en jogging- eller cykeltur el rask promenad på fastande mage. I större mängder triggar dock koffeinet i kaffet insulinproduktionen och kan få motsatt effekt.

Anmäl
2009-05-17 11:21 #63 av: Pasi

#62 Ganska ointressant egentligen ( om kaffe nu verkligen ökar förbränning) då det resulterar i ökad hunger. Det finns människor som bränner 1000, 2000, 4000 kcal som har viktproblem....hungern styr alltid ätandet till att möta kroppens krav på energi.
Det viktiga är att se till att kroppen kan ta en del av energin från fettdepåerna...om man vill minska i fettvikt.

Anmäl
2009-05-23 08:20 #64 av: [ngupa]

lustigt... för jag upplever tvärtom, när jag tar en kopp kaffe kan jag stå mig någon timme eller två till innan jag måste äta Obestämd Dricker förstås högst en om dagen, ibland kan det gå några dagar mellan koppen också.

Anmäl
2009-05-23 11:02 #65 av: Pasi

Centralstimulerande medel som koffein och amfetamin har en hungerdämpande effekt....men kroppen kan kompensera i efterhand.
Att en gammaldags skogsarbetar äter mer än stillasittande person beror på att den ökade förbränningen ökar hungern vilket påverkar matintag. Vi skulle inte blivit långlivade på jorden om vi inte haft ett sådant reglersystem för energi/bränsle.Glad

Anmäl
2009-06-16 02:49 #66 av: Mala09

Helena Jernström forskare v Lunds universitet: Kaffe kan minska risken för bröstcancer,men kan också ge mindre bröst.Att dricka 2-3 koppar kaffe om dagen innebär minskad bröstcancer risk för kvinnor med en viss genvariant.sam-tidigt minskar bröstens storlek hos dessa kvinnor.Orsaken är hittills okänd,men en möljig förklaring kan vara att koffein hämmar cellväxten.Kaffe innehåller dessutom växtöstrogener,som kan påverka kroppens hormonsammansättning och därmed också bräststorleken.

Jag blev nyfiken på en teori, om koffein hämmer cellvext-kan det hämma insulinproduserende cellers växt? Hm.Mejlade forsaren men hon hadde inte forskad på diabetes och kunne inte svara på det.Intressant iallefall att man kan minska risk för brystkreft och få mindre bröst.Har mycket med genetikk att göra hur man reagerar tror jag.Vi dricker mycket kaffe i min släkt och gärna till kvällen att sova på.Men det handlar litt om kultur och väder att göra också.var på et barista kurs och frågade om "läraren" tyckte om brygg kaffe, och han sa, ja-om jag är i Skåne på en landlig gård ute.Enig.Sommar gillar jag mest espresso.(med grädde eller utan.)Cool

Anmäl
2010-07-27 00:04 #67 av: Braille

Gammal tråd - men jag har hört att kaffe tömmer glykogenlagren i kroppen - dvs höjer blodsockret ganska fort. Därav kan det vara effektivt innan träning. Men om man inte använder blodsockret blir det ju insulinpåslag och fettinlagring istället. Om jag har förstått det hela rätt.

Anmäl
2011-05-19 18:57 #68 av: skogsstjärnan

Jag vet att detta är en gammal tråd, men...

#11 #14 Vill bara påpeka att roiboos eller rött te inte kommer från te-plantan. Det är en buske som växer i sydafrika och dess namn är afrikaan för röd buske. Dessutom är det koffeinfritt.

Hur det är med kolhydratsinnehåll har jag dock ingen aning om.

Anmäl
2011-05-20 16:58 #69 av: Miss-S

Jag hittade en trial fran 2004 med lite intressanta resultat. Drop out procenten var ratt hog i studien.

http://care.diabetesjournals.org/content/27/12/2990.full

Resultaten:

After 2 weeks, coffee consumption tended to lead to higher fasting glucose concentrations, but no appreciable effect was observed after 4 weeks (Table 1). Fasting insulin concentrations, measured only after 4 weeks, were higher after the coffee period than after the no coffee period (Table 1). Tests for carry-over effects did not indicate that these existed (insulin: P = 0.79; glucose: P = 0.27).

Study 2

Of the participants that completed the study, 56% were women, mean age was 40 ± 14 years, and mean BMI was 24 ± 3 kg/m2. Fasting glucose concentrations were similar after the caffeine, coffee, and placebo period (Table 1). Compared with the placebo period, fasting insulin concentrations tended to be higher after the coffee and caffeine periods (Table 1).

Jag hittade lite mer pa den har GoogleScholar sokningen, men manga av studierna ar observationsstudier och andra mycket sma och korta trials.

http://scholar.google.co.uk/scholar?hl=en&q=coffee+trials+blood+sugar+insulin&btnG=Search&as_sdt=0%2C5&as_ylo=&as_vis=0

Anmäl
2011-05-25 14:12 #70 av: lizaohman

Hm, jag undrar hur man mäter kg per kvadratmeter på sin kropp ;D

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.