Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 45647 ggr
Margareta
2006-11-11 00:03

Kycklinglevermousse

Ett enkelt och oerhört snabblagat recept för den som gillar lever.

  • 400g kycklinglever
  • smör
  • 2dl vispgrädde
  • kryddor

Stek kycklinglevern i rikligt med smör tills den är väl genomstekt (det går fortare om den är delad i mindre bitar).

Krydda med salt och peppar och tillsätt andra kryddor efter smak (jag tar lite örtkryddor och vitlök)

Mixa den genomstekta levern i maskin tillsammans med grädden och lite extra smör och ev lite mer kryddor. Häll smeten i en form som går att täcka med lock. Det blir en lös smet som stelnar i kylskåpet.
Låt stelna.

Den som vill kan steka med champinjoner (annan svamp?) eller lök eller både ock… allt mixas färdigstekt med grädden. Tilläggen gör patén något mindre sammanhängande. Den blir typ "bredbar" utan och lite grynigare med.

Resultatet blir en (för oss som gillar lever) paté med vanlig leverpastejkonsistens, helt utan tillsatser.
Kanske något för julbordet?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
SysterYster
2006-11-11 01:08
#1

Tack för receptet Margareta! Stod senast idag i affären och konstaterade att innehållet i köpt pastej inte är riktigt vad man trorFörvånad

Detta recept verkade riktigt enkelt! Det skall jag testa.Glad

Pasi
2006-11-11 09:56
#2

Jag med! Glad

Skaldeman
2006-11-11 10:46
#3

Kul och enkel variant. Mixa gärna med ett par ansjovisfiléer, det brukar jag göra när jag gör "patéer".

Sten Sture

Airam1
2006-11-11 11:04
#4

Mums, den verkar god och superenkel. Tack - jag ska absolut prova Ditt recept.

Margareta
2006-11-11 17:11
#5

Ansjovis skall jag testa, tack Sten Sture för tips!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Mervi
2006-11-13 18:23
#6

Tack Margareta, låter som en bra ide till julbordet och annars också. Hittar inte leverpastej utan kolisar.

Annons:
Margareta
2006-11-13 18:54
#7

Jag har inte heller hittat leverpastej utan kolhydrater och det här är ett recept jag hittat i Anna Bergenströms kokbok "Rotation i köket", hon är inte precis fettskrämd… Det är lite mer komplicerat i original med konjaksflambering och annat, men det har jag inte testat själv…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Diana61
2006-11-13 23:21
#8

WOW! Detta låter som om detta skulle passa mitt Julbord! TACK!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Mervi
2006-11-18 11:54
#9

Nu har jag gjort kycklinglevermoussen och den står i kylen för att stelna. Jag tog i lite anjovis också. Jag kunde ätit den direkt från skålen så gott var det. Hoppas att mannen gillar det så slipper han den köpta pastejen. Jag har varit riktigt duktig idag Förvånadoch bakat nötbröd, en stor limpa som kommer räcka hela veckan och lite till.

Pasi
2006-11-22 12:13
#10

Gjorde pastejen med snöbollschaminjoner, lök, anjovis, mejram…..den blev fantasiskt god. Vilken pastejälskare som helst skulle prisa den här!!!!!! Bästa pastejen jag smakat!
MUMS!Räcka ut tungan

Margareta
2006-11-22 12:22
#11

Haha, vad glad jag blir!
Jag visste ju om att det är så när jag la ut receptet, men det verkar nästan för bra för att vara sant att något så enkelt kan vara så outstanding.

Jag har gjort detta i flera år eftersom boken jag fått det ur är gammal, men innan, då jag var fettskrämd, fick det bara finnas tillgängligt till jul… nu är det jul året om och jag är så glad att jag slipper alla pastejer i affärerna som har så mkt tillsatser…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

bila
2006-11-22 12:27
#12

Margareta, hur är hållbarheten på pastejen? även om pastejen låter jättegod finns det väl gränser för hur mycket jag kan konsumera alldeles ensam (singelhushåll)…

Den kanske går att frysa?

bila
2006-11-22 12:28
#13

Hoppsan, jag höll på att redigera men lyckades skicka inlägget innan det var klart. Förhoppningsvis blev det begripligt ändå!

Nu har jag redigerat ovanstående, tack Amiechan!

Annons:
Amiechan
2006-11-22 12:38
#14

Bila - du kan redigera dina egna inlägg även efter publicering :) Under ditt namn till vänster kan du klicka på "Hantera" och sedan välja "Redigera". Då kommer du in i inlägget igen och kan fixa till det du missade :)

Margareta
2006-11-22 12:51
#15

bila: den går utmärkt att frysa, men man kan också halvera receptet. Eftersom den går utmärkt att äta som "mat" tror jag även den som är ensam hinner äta upp den, för den håller sig alla gånger några dagar i kylskåp. Jag har aldrig hunnit frysa och jag gör ibland dubbel sats…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

bila
2006-11-22 12:54
#16

Så bra. Om man nu ändå håller på att göra en maträtt är det ju mer tidsekonomiskt att göra flera portioner på samma gång. Jag ska göra en sats och frysa hälften, tror jag - det blir nog i helgen.

navarro
2006-11-22 18:25
#17

Nar den val fanns i kylen, ar det latt att hitta nya recept. Den ar sa god att man kan ata varje dag pa olika satt. Jag anvande ju istallet for kottforssas med aubergine och ost for att gora typ lasagne. Ha ingen hund i narheten nar ni ater denna lackerhet. Min gar med huvudet sa hogt han kan och sniffar den goda aromen. Han har inte fatt smaka, vet inte om det ar bra for hundar. Kanske battre an torrfoder?

Pasi
2006-11-22 23:21
#18

Ingen risk att den hinner bli gammal! Flört
Jag använde:

  • 500g kycklinglever
  • 250 g smör
  • 2dl grädde
  • 6 ansjovisfiléer
  • 1 tsk mejram
  • 2 små lökar
  • 200g förvällda champinjoner
  • salt o vitpeppar

När jag skulle öppna ansjovisburken så sprayade den ner hela mig, golvet och lite till med kladdigt, osande spad…..då slår det mig att det inte var första gången. Konstigt att jag alltid ska göra samma misstag med ansjovisburken…..SkrikandesSkrattande

sissabella
2006-11-22 23:57
#19

Tack Margareta och alla ni andra…detta tillagades i afton…..Mmmmm….såååå…gott Glad

Margareta
2006-12-01 13:04
#20

Nu har jag själv modifierat mitt eget recept med inspiration av er andra.

Jag hårdstekte ett paket bacon och tillsatte sen smör och 400g kycklinglever och gjorde som vanligt.

Baconsmaken sitter kvar i pastejen och ger den en pikant smak som kändes som rolig omväxling.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Gittan-Xyz
2006-12-01 15:55
#21

Har ni hittat ansjovis utan socker?

Pasi
2006-12-01 16:26
#22

Nä, tror inte det finns. Men mängderna som används här är ganska små så man kan nog bortse från dem.

birmalover
2007-04-27 22:38
#23

Nu har jag gjort moussen .Blandade i dragon o färsk timjan o pressad vitlök får stå i kylen till i morgon. Spännande att se om jag tycker om det. Jag avskyr lever men gillar leverpastej. Det luktade gott i allafall men vågade inte provsmaka den varma "geggan" får ta en sked i morgon när det svalnat. Skriver jag inte mer i forumet har jag inte överlevt levernSkrattandeSkrattandeSkrattande

zeretki
2007-04-27 22:47
#24

Åhh, jag måste prova detta! Har varit så sugen på leverpastej men det är för mycket socker i för mig. Men detta måste provas!

Margareta
2007-04-27 23:36
#25

Den är underbar för oss som gillar leverpastej. Den som inte tycker att leversmaken är störande kan testa med annan lever än kyckling.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

birmalover
2007-04-28 10:09
#26

nu smakade jag den på morgonen och………. DET VAR JÄTTEGOTT!!! Tack Margareta för tipset

mammam
2007-04-28 20:59
#27

Hittar ni kycklinglevern i frysdisken eller är den färsk?

Jag kollade på Ica maxi och hittade kycklinghjärtan (är det nyttigt och i så fall hur kan man tillreda det?) och andra kycklingdelar men ingen lever.

När jag kom hem kom jag på att jag borde kollat i frysdisken också.

Annons:
birmalover
2007-04-28 21:21
#28

Jag köpte min färsk

Margareta
2007-04-28 21:24
#29

Jag köper oftast färsk, men kronkyckling har fryst

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pasi
2007-04-29 01:50
#30

Jag köper fryst på willys för 12,90:- / 500g

Mervi
2007-04-29 13:45
#31

Jag har köpt både och , det blev gott vilket som.

navarro
2007-04-29 14:21
#32

Idag blir det mousse igen. Det ar bra att denna lank kommer upp da och da eftersom man blir pamind om detta goda recept, som man kan ata utan daligt samvete. Jag anvander lite konjak, bara en liten, liten skvatt.

navarro
2007-04-29 22:59
#33

Har antligen blivit fardig men moussen, som blev annu godare an forra gangen. Koksmaskinen gick sonder och efter manga om och men gick det bra att mosa med en gaffel.

Margareta
2007-05-11 20:15
#34

Här kommer mitt recept på kycklinglevermousse

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Anterrabae
2007-05-11 20:22
#35

Tack!

*ska prova genast*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2007-05-11 23:53
#36

Den var verkligen jättegod! *tack*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Sara40
2007-05-12 00:35
#37

Mammam - jag köper ofta kyklinghjärtan till mina hudnar. De älskar att få dem råa. Men själv vet jag inte om jag skulle vilja äta dem, när det gäller inälvsmat är nog lever min gräns.

Margareta - hur god leverpastej som helst! Hur länge tror du den håller i kylen? Skall testa med lite bacon nästa gång och kanske tom lite konjak. Funderar på att bjuda vänner på detta till förrätt tillsammans med cumberlandsås och små gurkor till de som vill ha.

navarro
2007-05-12 15:49
#38

Jag anvander nastan alltid lite konjak och bacon. Apropa kycklinghjartan skär jag av dem och lagar till hunden samt de sma lite underliga bitarna pa kycklinglevern, gar ner i grytan till Milu. Jag laste nagonstans att hundmat i form av pellets ar steril och att de mar bra av lite hemlagad mat ocksa.

LottaO
2007-10-21 20:18
#39

Nu har jag gjort min första sats.

Stekte levern i MASSOR med smör. Mortlade torkad blandsvamp (svärmor både plockar och torkarRäcka ut tungan) hällde på mer smör, så att även svampen sög åt sig. Lät allt bli genomstekt.
Hällde 1 dl grädde och 1 dl creme fraich i mixer och körde. Chreme fraich bara för att jag inte hade tillräckligt med grädde. Tror det bör funka.

Hoppas det blir gott. Har höga förväntningar. Det jag vill ha det till i första han är frukost.
Tycker det är jättesvårt att veta vad jag ska äta till mina ägg. Ost äter jag en del, men för mycket ger stopp i magen. Bacon är för salt och Jag känner mig inte så "köttig" på morgonen.
Har köpt leverpate ibland. Den innehåller ytterst lite socker i alla fall. Men den egna innehåller ju inget alls, och det tog ju typ 10 minuter att göra.

Jag meddelar hur det blev.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

Mona-Stina
2007-10-21 20:44
#40

Kanske man skulle kunna mixa alla ingredienser råa, därefter hälla i form och grädda i vattenbad i ugnen. Som leverpastej.

Ska ta mig tusan prova.

Margareta
2007-10-21 20:50
#41

Jag har testat Mona-Stina och blev inte helt nöjd, minns inte variför. Den här blev bättre och är väldigt mycket enklare och ger samma resultat i känslan.

Min favorit helt enkelt!!!

Jag gör i flera små askar och fryser ner.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Mona-Stina
2007-10-21 22:06
#42

Okay, då skippar jag "proveriet" och testar din variant.

Margareta
2007-10-21 22:17
#43

Mona-Stina: Testa den här först och den andra sen och jämför… Du kanske lyckas bättre än jag.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

venuseva
2007-10-21 23:00
#44

Skall också testa detta. Tack för receptet.

LottaO
2007-10-23 00:37
#45

Nu har jag testat. Supernöjd.
Det var def. inte sista gången 

Tack! /LO

Dansa kan man alltid göra!

Margareta
2007-11-02 13:08
#46

Haha… kännt från s 107 i Sten Stures nya bok GI-noll!

Det känns jättekul! Cool

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

asagasa
2007-11-02 15:08
#47

Ja, den här får man inte glömma att göra till jul om inte annat!

Anterrabae
2007-11-02 16:06
#48

Har gjort den på kyklinglever.. ska testa nötlever nästa gång.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
solskensbarn
2007-11-02 17:25
#49

Åh! Vilket spännande recept, lät inte dumt alls!

Sara40
2007-11-02 18:28
#50

Jag gör den här moussen ofta och i olika varianter och det blir som oftast hur gott som helst! Min favorit just nu är med lite lök, vitlök och en burk sardeller lindade runt kapris (jag saltar inte extra) *mums*

Jag har även testat med nötlever, tyvärr blir den inte alls lika god i mitt tycke. Dessutom har jag testat att baka den genom att tillsätta ett par ägg och lägga rå i vattenbad i ugnen - mitt försök blev totalt oätligt!

Margareta
2007-11-02 18:31
#51

SAra40 - mitt försök med vattenbad blev inte heller så lyckat - så jag rekommenderar det aldrig - men om någon får till det vore det ju kul.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LottaO
2007-11-05 23:38
#52

Jag gjorde en variant igår som jag vill varna för…

När jag stekte levern så tärnade jag i lite fett från rökt fläsk. Tänkte att det skulle ge lite sälta och extra fett.

Det resulterade i RÖKT pastej och det passar i alla fall INTE mig - urk! Det är ju synd att behöva hiva så mycket fin pastej. För jag kan inte äta den.

Dansa kan man alltid göra!

Pasi
2007-11-05 23:40
#53

Blanda den med köttfärs o gör köttbullar eller så….gott!

LottaO
2007-11-06 21:25
#54

Tack Pasi Kyss

Lilltjejen (3,8 år) tycker det är superkul att göra köttbullar och hela familjen tyckte att de var jättegoda. Så vi är MYCKET nöjda med tipset.

Dansa kan man alltid göra!

tamari
2007-11-07 10:05
#55

Jag gjorde kycklinglevermousse i söndags och satte till vitlök. Jättegod faktiskt. Åt den som pålägg. Brödet från SSS GI-noll. Det med keso, ägg… Kändes skönt i munnen att tugga "bröd".

Nu får en del mousse åka i frysen för jag är rädd att den far illa. Hinner säkert inte äta upp och gubben min gillar den inte.

Annons:
odezza
2007-11-25 18:24
#56

Nu har även jag provat kycklinglevermoussen… definitivt tummen upp! Ska absolut göra det fler gånger. Räcka ut tungan Jag har ingen matberedare, men en mixerstav med en liten burk som man kan hacka t ex nötter i… den använde jag och det gick bra… 

Den här gången kryddade jag med timjan och vitlök… kanske att jag hade något lite för mycket vitlök, men man lär sig. Ansjovis ser jag fram emot att testa, denna gång hade jag ingen hemma.

Jag funderade länge på hur jag skulle inta det… mindes mina forna leverpastejmackor med gurka… och så kom jag på att göra små kanapéer!

Jag skar 1/2 - 1 cm tjocka gurkskivor på snedden, för att få dom så stora som möjligt. På dom bredde jag ett tjockt lager kycklinglevermousse… toppade med oliver, skurna i halvor, och några flingor flingsalt, då jag inte hade saltat moussen…

Jag gjorde 4 st, tänkta att ha som ett litet mellanmål till en kopp te, och när jag slukat dessa 4, gick jag och gjorde 4 till… Räcka ut tungan

"still lost in space and time"

Margareta
2007-11-25 18:38
#57

Kul odezza - det gav mig tips till en kommande julbuffé

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pasi
2007-11-25 18:49
#58

Moussen smakade lika bra när den var gjord på nötlever som på kyckling dito.Glad

odezza
2007-11-25 19:01
#59

Kom att tänka på att om man ska ha gurkkanapérne på ett buffébord, så kanske man borde skära gurkan lite i förväg, och låta skivorna ligga tll sig och torka till lite, först… har dock inte hunnit testa detta, undrar om det funkar med att lägga dom på hushållspapper…

Det jag tänker på är att det kanske kan bli för vattnigt annars, om det har legat ett tag på buffébordet…

"still lost in space and time"

Pasi
2007-11-25 19:08
#60

När de torkar brukar de väl bli sladdriga och det kanske du inte vill!?

odezza
2007-11-25 19:13
#61

Tänkte att om man har tjocka skivor gurka, och givetvis inte låter dom torka för länge, bara så att de blir lite torra på ytan… men jag har som sagt inte provat… Här finns utrymme för lite experimenterande! Flört

"still lost in space and time"

Mervi
2007-11-25 19:57
#62

Polarbrödet + mousse, låter gott. Det måste jag prova.

Annons:
grona-marie
2007-11-25 20:15
#63

Detta  ska jag absolut prova, har gått och läst på leverpastejspaketen i kyldisken då odh då det senaste året men hittar ingen som duger.

Prova att steka skivor av squash som kanapéer, det blir inte lika fuktigt.

[linda-pinda]
2007-11-26 21:30
#64

Hej!
 
Igår vågade jag äntligen prova den här leverastejen och oj, vad gott det blev! Jag äter ju fortfarande bröd och sådant, så jag har njutit av denna otroligt goda leverpastej på hembakat, rykande färskt bröd idag! Tack för receptet! För leverpastejen i affären vågar man ju inte stoppa i sig längre - inte sedan jag började jaga tillsatser och dylikt skräp!
 
/Linda

[linda-pinda]
2007-11-28 16:54
#65

…och nu frågade jag min svärmor om de vill smaka på min alldeles hemgjorda och tillsatsfria leverpastej. Men de äter inte leverpastej eftersom det är så fett!
*gaaaah*
Hon ger dessutom mina barn lättmjölk och becel, samt vägrar låta dem äta mer än ett ägg eftersom det är farligt med ägg. *såååå arg*

Pasi
2007-11-28 18:58
#66

Du har rätt att förbjuda henne att ge dina barn kemisk smörja!

Mervi
2007-11-28 21:28
#67

linda-pinda, säg ifrån. Det är samma sak som om jag matade mina barnbarn med kött när de är vegetarianer.

Jag är glad att de äter ägg och smör, speciellt den lilla hon brukar  be om det när hon är hos mig.

zeretki
2007-12-14 18:35
#68

Jag gjorde nyss en variant på detta: kokt lever, blandat nöt och kyckling, några skedar smör och en slatt grädde som fanns kvar.

Körde i mixern och smakade nu med sked. Mmm, vilken smaskig röra! Jag hade ingen aning om att lever var så gott! Skrattande

Jag som alltid har undvikt det…

Margareta
2007-12-14 22:40
#69

Vilken tur Du hade som gillade det då! Tänk vad du gått miste om! Skrattande

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
zeretki
2007-12-14 22:43
#70

Lever har en mysko eftersmak som jag inte gillar… Men det är ändå gott! Jag kanske måste vänja mig bara. :)

Och blandat med smör blev det fantastiskt.

Margareta
2007-12-14 23:02
#71

Smör och grädde och lite "viltkryddor" är toppen med lever.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

andreas0
2007-12-17 15:32
#72

Testade det här receptet, och det smakar som leverpastej, fast mycket starkare. Tyvärr är jag inte helt förtjust i leversmaken, men jag vill ändå få i mig lite inälvsmat för att det är så nyttigt.

Att äta moussen bara som den är gick väl, men jag klarar inte av mer än ett par teskedar i taget. Man kanske vänjer sig vid smaken efter ett tag.

Någon som har tips för vad man kan göra med moussen förutom att äta den som den är? (förutom att blanda med köttfärs när man gör biffar som redan nämts)

korseett
2007-12-17 15:42
#73

ställ den på julbordet

korseett
2007-12-23 00:09
#74

jag slår ett slag för denna nu i juletider. Jag gjorde min för första gången och den blev jättegod. I min variation stekte jag även upp 3 ansjovisfiléer och 1 mycket finhackad gul lök. Som kryddning blev det salt, vitpeppar, mejram och timjan.

Margareta
2007-12-23 00:24
#75

Jag gjorde min igår - även jag med ansjovis och lite lök

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Sara40
2007-12-23 00:53
#77

Andreas0 - Om jag gör en gräddsås av steksky så brukar jag tillsätta några rejält rågade matskedar av levermoussen till såsen. Till och med min sambo som inte är särskilt förtjust i lever annars tycker att det blir en mycket god ch mustig smak på såsen av levermoussen. (Såsen kan bli lite grynig dock om man har i mycket men jag tycker inte att det gör något.)

Wildrat
2007-12-23 14:43
#78

Tänkte göra levermoussen men behöver lite hjälp. Hur mycket salt och peppar behöver jag om jag gör enligt orginalreceptet (det högst upp i tråden) och vilka örtkryddor (och hur mycket av dem)?

Pasi
2007-12-23 14:49
#79

Smaka av när du mixar.Glad

Wildrat
2007-12-23 14:54
#80

Jag vet ju inte hur det ska smaka eftersom jag aldrig gjort det förut. Vet inte ens om jag tycker om det så jag behöver nåt mer exakt att gå efter…

Kom igen nu alla som gjort moussen, hur mycket kryddor hade ni i? Kryddmått, teskedar, matskedar?

Hur var det nu med hjälpsamheten på det här forumet..?

Anders-S
2007-12-23 15:03
#81

Istället för att hålla på att vispa så jag gjorde helstekt lever i en glasskål i ugnen. Kyld går den att skiva tunnt, gärna med maskin, och ersätter skivad pastej på julbordet. Tillbehör små gurkor eller rödbetor.

Wildrat
2007-12-23 15:07
#82

HUR MYCKET OCH VILKA KRYDDOR SKA JAG ANVÄNDA?

Margareta
2007-12-23 16:37
#83

Salt peppar och timjan är det jag använder.

Inga teskedar av salt och pepar.

KANSKE ½ tesk salt, några duttar peppar och timjan efter behag. Thats it.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Playja
2008-01-03 16:23
#84

Jag ville bara tacka för ett super recept på denna kycklinglevermousse. Gjorden en variant med  bacon,lök,vitlök å svamp och en skvätt konjak till julbordet som blev väldigt uppskattad.  Skrattande Så…. Tack…tack!  Skrattande

korseett
2008-01-03 17:35
#85

vilken succé det här recept och min variant har gjort på julborden vi haft. Frös in halva och tog med till mina föräldrar som helt enkelt älskade den!

Margareta
2008-01-03 18:01
#86

Vad glad jag blir! Tack skall ni ha! Generad

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

boiblg
2008-01-20 05:44
#87

Hejsan Här är det bara proffs på mat.Trevligt att försöka lära mej lite                                               boiblg

Mervi
2008-01-25 21:23
#88

Här är ett bra recept på Kycklinglever , ett riktigt vitaminpiller.

nyfikenA
2008-02-10 20:37
#89

Hmm… jag har aldrig varit nån "levermänniska", men nu blir jag minsann lite nyfiken. :) Måste se om jag får tag på kycklinglever i affären imorrn.

=]

Pasi
2008-02-10 20:40
#90

#89 Det smakar fint med nötlever oxå!

Annons:
Margareta
2008-02-10 20:42
#91

Om Du är rädd för leversmak skall du vräka på med mer kryddor och inte vara rädd för smör.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

nyfikenA
2008-02-10 20:49
#92

Pasi, Margareta - tack för tipsen. Massa kryddor blir det! ;)
Läste att anjovis också passar bra.

Inleder min 4:e vecka som LCHF imorgon. En månad?!
Tiden går snabbt. Inte en potatis, inte ett riskorn, inte ett
bröd, inte en makaron, inte en havreflinga, inte en bulle,
inte en karamell - på EN MÅNAD. Detta är otroligt.
*klappar mej själv på axeln*

Flört

bluegoose
2008-02-10 20:49
#93

Den här kycklinglevermoussen har blivit standard i mitt kylskåp. Jag gör en laddning nästan varje vecka och delar upp den i två byttor - en del kryddas med lite grönpeppar och den mumsar jag själv i mig under veckan. Den andra delen får vara naturell och heter "leverpastej". Den käkar framför allt lillflickan med förtjusning - oftast utan smörgås till. (Hon hävdar bestämt att det godaste är att bre leverpastejen på kokt ägg. Jaja, om hon säger det, så!)

Båda ungarna vägrar all sorts lever i okamouflerat format, men leverpastej är ju något helt annat, eller hur!

Tack för ett suveränt recept Margareta! Skrattande

Margareta
2008-02-10 21:10
#94

Flört

Ansjovis har jag testat till jul - det är gott - men för sött tillvardags för mig.

Grönpeppar var en god idé som jag inte testat

(Skriver upp att handla Grönpeppar i minnet)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

aussiemia
2008-02-14 02:45
#95

och idag ska jag prova…sist jag åt kycklinglever var på 80-talet i Florida då min värdmamma panerade och friterade. Jag minns inte alls vad hon serverade till, men tror bestämt (efter lite tankeverksamhet så här på förmiddagen) att det var Uncle Bens ris och soya. Och DET faller ju fetbort, för att använda tonåringarnas uttryck Glad

aswedishsmorgasbord.com

monkan
2008-02-14 12:01
#96

Jag hittade färsk kycklinglever på butiken häromveckan och gjorde en fantastiskt god gryta med massa svamp, lök och grädde, men detta recept måste ju också testas. Det blir en ny tur till den butiken i eftermiddag!

Aniara4
2008-02-24 12:26
#97

DÄR var den! Glad

En fråga bara: Jag har ingen mixer, funkar det att hacka smått och köra med elvisp tror ni? Fundersam

Annons:
Babz
2008-02-24 13:16
#98

Vet inte Aniara4, men prova, vetja! Det som kan hända är väl att den inte håller ihop så bra som den mixade varianten, men det kanske inte gör nåt?

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mervi
2008-02-24 13:31
#99

Har du en hushållsmaskin med kniv så funkar det jättebra med den.

Aniara4
2008-02-24 13:59
#100

Nä, inget sånt alls. Ledsen

Det verkar som att jag kommer att bli tvungen att skaffa en om jag ska kunna använda alla bra recept här!

kaisakavat
2008-02-24 14:34
#101

Ooooh Margareta! Tack för påminnelsen.

Jag har förut brukat göra kycklingleverpastej till jul och det är ju underbart gott. I det förra receptet skulle det vara konc. glögg - alltså sött, men en blandning av glöggkryddor utan sött måste ju fungera MKT BRA. Kan ju varieras med t ex örtkryddor åxå…

 Ska genast inhandla kycklinglever, trallallaaaaaaa

Aniara4
2008-02-24 17:46
#102

Sådärja, nu har jag varit och köpt mig ett paket färsk kycklinglever, så nu ska det bli mosa av!

Aniara4
2008-02-25 22:08
#103

Kan meddela att med elvisp gick det - SKITDÅLIGT!

Både köket och jag är brunprickiga och pastejen är full av leverklumpar. Då finhackade jag den ändå så mycket jag orkade innan. Och inte hade jag någon vitlök hemma heller som jag trodde. Ledsen 

Men min pojkvän som just klev innanför dörren uppskattade leverbitarna som jag plockat undan som förrätt. Han gillar sånt, den konstiga typen…

Pasi
2008-02-25 23:58
#104

#103 Stackare! Skrattande

Annons:
Marylojs
2008-02-26 00:17
#105

Jag funderar på att prova detta, men jag är lite feg för lever… Konsistensen är ju bara för läskig. (men jag minns att jag var en av de få som gillade leverbiffarna i skolan)

Pasi
2008-02-26 00:32
#106

Marylojs - Klart att du vågar!Glad

Margareta
2008-02-26 09:57
#107

Klarar du leverbiff klarar du detta - det är inte värre…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Aniara4
2008-02-26 10:58
#108

Jag energiberäknade den med 50g smör. Den bör då väga ungefär 650g.

Energi kcal:

1566,00

Energi kJ:

6550,50

 

Proteiner:

82,10

Fiber:

0,00

 

Kolhydrater:

9,00

Vatten:

416,80

 

Alkohol:

0,00

Fetter:

 

Fett:

135,20

Kolesterol:

2113,20

 

E-mättade:

32,35

Mättade:

84,90

 

F-mättade:

6,40

Vitaminer:

 

A:

39001,50

B1:

2,00

 

B2:

9,80

B3:

48,05

 

B6:

3,20

B9:

7975,00

 

B12:

128,60

C:

136,00

 

D:

2,50

E:

13,10

Mineraler:

 

Fosfor:

1457,00

Järn:

29,50

 

Kalcium:

181,00

Kalium:

1227,50

 

Magnesium:

93,50

Natrium:

553,00

 

Selen:

187,05

Zink:

10,25

400Gram Kycklinglever
200Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Smör 80% fett

Marylojs
2008-03-03 01:48
#109

Funkar det med mixerstav tror ni? Eller bulliten? Har handlat kycklinglever idag och ska försöka hinna fixa det imorgon. Vad är gott att äta till?

Pasi
2008-03-03 07:37
#110

Marylojs - Det funkar nog fint med båda, själv har jag testat mixerstav och det gick ju fint.
Jag tycker om att äta den till annat kallt som ost, ägg, rökt fisk/kött…som en delrätt helt enkelt.

Aniara - jag brukar använda 100-150g smör, tror jag. Sen har jag nästan alltid i en lök….den höjer smaken på lever avsevärt (har märkt samma med levergrytor).

Aniara4
2008-03-03 10:23
#111

Jag hade också i lök, och planerar att ha i lite allt möjligt annat nästa gång, men jag räknade på grundreceptet som det står (typ - smörmängden står det ju inget om mer än att man steker levern i det) för att ge en fingervisning om innehållet. Självklart kan man ha i mer smör och få ännu bättre värden! Räcka ut tungan

Annons:
Margareta
2008-03-03 13:08
#112

#111 I grundreceptet står det att man mixar med extra smör.

När jag skrev ut det här receptet vågade jag inte skriva hur mycket jag själv använder och det vågar jag inte nu heller.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Aniara4
2008-03-03 13:16
#113

Jaja, strunt samma, jag ville bara visa på det ungefärliga näringsvärdet. Proportionerna lär ju inte direkt bli sämre om man har i mer smör!

Själv fick jag ta över en gammal matberedare av en kompis, men när jag plockade fram min elvispade mousse och körde den (för att få bort leverklumparna) började den RYKA. Skrikandes 

Matberedaren åker raka vägen till grovsoprummet och jag är tillbaka på ruta ett, men jag har åtminstone en liten klatt klumpfri levermousse!

MaMaMade
2008-03-03 13:39
#114

Bred ut en rejäl klick på ett blad av isbergssallad. Strö lite hackad lök över o lägg dit ett par krispiga baconskivor. Vik ihop till ett pkt o stoppa i munnen. *Mums*!

kaisakavat
2008-03-05 00:02
#115

Å Herregud, så gott!!!!!!   Skrattande 

Mitt recept: 300 g kycklinglever, 1/2 - 1 gul lök (efter smak..), smör att steka i, 1 tsk basilika (torkad), 75 g smör, 1 tsk salt, vitpeppar

Tillvägagånssätt: Finhacka löken och dela levern i mindre delar. Stek till levern är genomstekt - kan vara lite lätt rosa och ändå vara klar. Kör sedan detta i matberedare/mixer till en slät smet. Tillsätt basilika, smör (lite i taget) coh smaka av med peppar och salt. Häll i en fin skål och ställ att stelna.

Varieras efter smak…. kanske ett par msk rött vin eller nåt annat %igt….??

MaMaMade
2008-03-05 00:13
#116

Nästa ggn tänker jag bryna svamp o lök o mixa ihop m levern. Kanske några droppar tryffelolja också.

nobban7
2008-03-14 08:46
#117

Så! Nu står den i kylen för att stelna. Smeten vispades ihop i ett nafs och smakade mums. Tack för receptet!

nobban7
2008-03-29 11:40
#118

Fick lite kritik för den markanta leversmaken så idag har levern fått dra ur i mjölk innan jag steker den. Kommer nog att tillsätta ansjovis och lök också.

Annons:
andreas0
2008-06-29 00:18
#119

Puttar upp ett gott och nyttigt recept.

Babz
2008-06-29 15:49
#120

Tack för påminnelsen andreas0! Hade nästan glömt dtta suveräna recept!

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

birma
2008-08-04 18:36
#121

Inte klokt. Egenhändigt tillverkad leverpastej (mousse) står i mitt kylskåp. Aldrig gjort något liknande förr. Och det var enkelt. Smakar bra också. Vill tacka för receptet. Jag körde varianten med lök och champinjoner och blandade med stavmixer. Trodde väl aldrig att det skulle bli bra. Men det blev det.

lime44
2008-08-04 19:32
#122

#112  Jag gjorde denna moussen för första gången i förra veckan. Hittade receptet i Skaldemans GI Noll! Där står att man ska ta 100-200 gr smör. Jag tog 100 gr och tänkte "hualigen så mycket". Men, så god den blev. Delar satsen i 4 portioner, har fryst in några. Tar du ännu mera smör Margareta???

missaz
2008-08-06 00:47
#123

Gjorde denna idag för första gången, supergod!!!! De två små baarnen gillade den skarpt, men storkillen (snart 12 år) gillade INTE! Jaja, han gillar ju inte vanlig pastej heller! =) Jag hade inget extra smör hemma att ha i, så det blev en magrare (och säkert lite skarpare i smaken) variant, jättegod ändå!

Nästa gång ska jag se till att det blir extra smör i och lite ansjovis med tror jag. MUMS vilket recept!!! TACK!!!!!!!

Margareta
2008-08-24 22:08
#124

Idag är det dags för mig att göra detta… det var länge sen sist

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

pitch
2008-08-29 18:12
#125

Samma här..

Underbara lever!!!

Varför glömmer jag dig?

Annons:
Margareta
2008-08-30 00:35
#126

Ja varför glömmer vi?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pasi
2008-08-30 01:27
#127

Jag gör levermoussen kontinuerligt. Skitgod, och nästan alla som fått smaka älskar den!
Smaksättning med bara lök, vitpeppar och älgbuljong var en riktig höjdare.Tungan ute

Lithia
2008-09-03 18:35
#128

STORT TACK för detta recept. Jag är LCHF-nybörjare (har stealthat omrking här i ett par dagar) och en stor älskare av leverpastej (men har som alla andra upptäckt hur mkt socker och tillsatser det var i den färdigköpta).

Nu skall här handlas ingredienser på vägen hem :D

/L

MiaKia
2008-09-26 22:11
#129

*puttar*

navarro
2008-10-03 17:01
#130

Läste om denna tråd och känner nostalgi. Det är svårt att hitta kycklinglever här i Arvika, både färsk och frusen är sällsynt  I Granada var den färsk varje morgon hos slaktaren, både lätt och billigt att få tag på. Kanske är det för att många lagar denna goda rätt och det går åt mer än förr. Har frågat på Coop och dom säger att det ligger ständigt på beställningslistan, men kommer inte i leveransen.

pitch
2008-10-03 18:29
#131

Nuförtiden är inälvsmat bannlyst.
För att få sälja inälvsmat som människoföda krävs att du tar hand om det på ett speciellt sätt. Pata med din bästa matleverantör och säg att du vill ha det till hund/kattmat så finns inga problem längre ;-)

navarro
2008-10-07 22:35
#132

Tack!

Annons:
ernie
2008-10-08 12:24
#133

Kanongod! Jag skar av en bit ost och hade som smörgås, levermoussen på och sen en gurkskiva… Åt alltid leverpastejmacka med ost och färsk gurka när jag var yngre… Det här är godare :-D

korseett
2008-10-08 15:31
#134

märkligt navarro för på coop hos oss i säffle finns det alltid kycklinglever i 500 gr från kronfågel

Margareta
2008-10-20 21:30
#135

Nu har jag gjort moussen igen och blir lika förvånad varje gång att den är så god.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Karen
2008-11-01 18:25
#136

Jag ska prova, kanske nagot for det ''engelska'' julbordet?!

Definitivt mitt eget iallafall!!!!  Vi har fryst kycklinglever i ett horn i Tesco har jag sett.

glitterfisk
2008-11-01 19:14
#137

Har köpt fryst kycklinglever och tänkte prova detta recept. Men jag är lite rädd för leversmak. Tror ni att man kan blanda i köttfärs för att få en neutralare smak. Steka med kanske 200 g när jag steker levern?

Brukade göra någon pate till jul förr, då jag blandade färdig leverpastej i rå köttfärs och stekte i smörpapper i micron. Blev god.

Thyra4
2008-11-01 23:36
#138

Jag har fått tips från en bekant att stoppa levern i kokande vatten för att få bort en del av den starka leversmaken. Bara stoppa i och sen upp igen. <Har inte provat själv men det kanske kan hjälpa mot stark leversmak.

nobban7
2008-11-02 09:32
#139

#137 Låt den ligga en stund i mjölk

Annons:
glitterfisk
2008-11-02 22:57
#140

Typ, rå, då eller? Alltså lägga rå lever i mjölk innan jag steker den?

mulligast
2008-11-03 16:30
#141

400gr lever

ca 25-50gr smör att steka i

½lök

lite salt och peppar

steks och mixas

blandas med

150gr smör och

1dl grädde 

= GÖTT

Margareta
2008-11-03 21:19
#142

Kycklinglever har inte så stark leversmak

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

nobban7
2008-11-05 08:08
#143

#140 Japp, rå i mjölk.

Aniara4
2008-11-05 10:03
#144

Sambon medförde matberedare, så igår kunde jag äntligen försöka igen. Hade i torkad (blötlagd) karljohansvamp och mejram efter Pasis tips. Det blev jättegott!

Om jag tränar lite till kanske jag törs göra ta-med-burkar till jul, kanske rentav till svärföräldrarna som är riktiga finsmakare och brukar köpa med sig patéer och sånt från Frankrike där de bor delar av året. Fast då får jag nog hitta på ytterligare någon knorr förutom att den är hemgjord… Vad var det där om konjaksflambering? Får leta upp originalreceptet!

kaisakavat
2008-11-05 15:10
#145

Funderar på att göra en julvariant - med svamp och några frysta lingon. Det kan inte bli mkt kh av ett gäng lingon, men ändå rätt mkt smak.

Vilken örtkrydda tror ni på som kombination till lever och lingon?

Kanske lite rosmarin?

Eller?

Aniara4
2008-11-05 15:36
#146

Jag funderar också på jultemat. Lite nejlika i kanske? Kryddpeppar? Kanel? Tungan ute Nä, ok, nån måtta på juligheten får det kanske vara!

Annons:
kaisakavat
2008-11-05 15:50
#147

Hmm….

Ska prov-snosa på nejlika och kryddpeppar och fundera lite. Det är ju inte jul riktigt än, som sagt.. Flört

Man skulle ju kunna göra hälften med en kryddning och hälften med en annan..

Kom just på - torkade enbär!! DET kan passa till lingon… Måste snosa å fundera på det också!

nobban7
2008-11-05 17:16
#148

Enbär och rosmarin kanske?

Orange
2008-11-16 15:36
#149

verkar vara ett kanonrecept!

men finns det något sätt man kan ersätta grädden, eller åtminstone lite av den på? exempelvis med äggula och smör (=äggmjölk ;))

går ju på fakir nu, och grädde fungerar inte så bra för mig har jag märkt.

kaisakavat
2008-11-17 01:03
#150

#149 Jo, jag har ett liknande recept som jag tror är helt utan grädde.. (springer nu till köket och kollar)

…jo, såhär:

300 g kycklinglever

1 gul lök

skäres i mindre bitar och stekes i smör. Mixa sedan ihop med:

1 tsk torkad basilika (eller valfri kryddning)

75 g smör

Ställ på kylning..

Det blir något lite "torrare" i konsistensen har jag för mig. Men inte mkt. Och det blir gott. Själv tar jag mindre lök, men har provat mixa i t ex lite svamp och vitlök istället. Kanongott det också..

SaJo123
2008-12-13 16:28
#151

Åh! ska testa detta recept. 400 g kycklinglever ligger i vasken i kallt vatten för att tina. Har lagt 2 tsk torkad svamp i 1 dl grädde för att dra till sig lite vätska. Tänkte krydda med grönpeppar  loch kanske lite vit madeira som jag hade i skåpet. Kanske kan göra två olika med lite olika smak. Vad gäller konjac så har jag bara Xante - päronkonjac hemma… Tror ni det funkar? Kapris? Bacon kanske…

He,hee - är supersugen på lever just nu!

Margareta
2008-12-13 17:00
#152

Bacon låter lysande - jag vet många som använder ansjovis. Själv tar jag timjan direkt från busken - även vintertid.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

SaJo123
2008-12-13 18:08
#153

Såg på Leilas mat att hon använder lika mycket smör som lever. Dvs 400 g smör till 400 g lever… (he,hee!)

Länk

Annons:
SaJo123
2008-12-13 19:10
#154

Det blev trattisar, bacon, grönpeppar, timjan (salt o peppar) och vit madira i! Min man slickade rent redskapen och skålen! :-)

Margareta
2009-03-02 20:45
#155

Nu har jag gjort lever igen - jag lessnar aldrig - jag har aldrig vågat skriva hur mycket smör jag har i - detär en hel del. Mängden grädde står eftersom det påverkar hur lös smeten blir. Smöret stelnar så det påverkar inte konsistensen lika mycket.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

andreas0
2009-03-02 22:30
#156

#155, Vågar inte skriva hur mycket smör du har i? På den här sidan är det väl för lite smör man inte skulle våga skriva om. Tungan ute

Margareta
2009-03-02 22:32
#157

Det är sant andreas0…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Puhlo
2009-03-02 22:38
#158

Om man har leverkänslig pojkvän så kanske man kan mixa i köttfärs? Dvs köra köttfärsen till smet, som man gör när man gör fiskpaté?

Jag vill hemskt gärna testa, men jag är lite orolig för att det smakar för mkt lever för pojkvännen.

Annars om man är intresserad av lingon i, som kajsakavat var, så kanske man kan göra bakad pastej? och ha som penslad gelé på toppen?

andreas0
2009-03-02 23:11
#159

#158, Det är väl bara att testa, och tycker han inte om det så frys ner det och ät det själv någon annan dag.

Eller gör moussen som det finns recept på tidigt i tråden, och ha som tillbehör till maten. Vill pojkvännen inte ta så behöver han väl inte.

Kiasara
2009-03-02 23:44
#160

Tack vare LCHF har jag återupptäckt kycklinglever. Brukar äta den stekt med bacon till. Mycket gott! Denna vecka ska jag testa ett kycklinglevermousse recept. Spännande! Glad

Annons:
Sindri
2009-03-03 00:02
#161

Har gjort min egen kycklingleverpastej i många år. Gör på 2 pkt färsk lever åt gången (ca 900 gram) Steker lök med levern, använder philadelphia cream cheese + smör då blir den lite fastare. Tllsätter även lite sherry efter behag. Mums!

Jag fryser endera i små plast- eller glasburkar (typ gelé från den tiden man åt sådant). Det går också bra att frysa i platta små paket i glad pack. Tinar snabbt, sedan lägger man över i burk.

Fast….hmmmm, nu när man inte äter mackor längre, vad skall man ha pastejen till då? Förutom att krydda köttbullar eller -biffar med då och då.

nobban7
2009-03-05 07:40
#162

#161 - Äta med sked? Spritsa i champinjonhattar eller på gurka, breda på ostskivor, breda på stekt bacon…

Kiasara
2009-03-07 01:55
#163

Nu har jag gjort min första men inte sista kycklinglevermoussepastej! Den blev jättegod. Jag använde:

500 g kycklinglever (fryst som fick tina över natten)

200 g smör + smör till stekning (ska nog ta mer nästa gång)

2 dl vispgrädde

0,5 tsk salt

1 krm timjan (ska ta mer nästa gång)

1 krm svartpeppar

Tack för grundreceptet Margareta!

Det känns verkligen bra att kunna äta en leverpastej utan en massa kolhydrater och E-nummer! Glad

Anders-S
2009-03-07 16:47
#164

#161 "vad skall man ha pastejen till då?"

Kärna ur och dela en paprika i 6 delar på längden och fyll i med pastej! 

Eller på vitkålsblad eller endivesallad.

Skivad på assiette med rödbetor eller smågurkor.

Gott även att blanda vitlök i smeten.

rullz
2009-03-07 16:50
#165

Ska man ta bort dom seniga slemmiga bitarna med ådror på? Skrikandes

Margareta
2009-03-07 16:59
#166

#165 Om jag steker levern och äter den som den är putsar jag bitarna - men om jag kör ner allt i en maskin struntar jag i det.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rullz
2009-03-07 17:39
#167

Usch, okej Tungan ute Det luktade Janssons Frestelse innan det åkte in i kylskåpet.. får se vad det smakar.

Annons:
Cissit
2009-03-07 19:22
#168

Jag borde lära mig tycka om lever. Gillar leverpastej, men inte de mer "hemlagade" varianterna utan det ska vara de med massa läskiga tillsatser och hackad gurka och grejer i…Mår illa av lukten som blir när man tillagar lever, men jag vill så gärna lära mig äta det, det sägs ju att det är nyttigt ;) Är kycklinglever mildare?

Margareta
2009-03-07 19:23
#169

Kycklinglever är mycket mildare och du kan blanda med köttfärs i början och vänja dig successivt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Cissit
2009-03-07 19:32
#170

Kanske får testa det då. Maken gillar ju lever annars så han äter säkert gärna upp det om jag inte gillar :)

Thyra4
2009-03-07 23:49
#171

Jag har alltid tidigare gjort leverstuvning på ungnötslever och tycker att den har varit mildare än kycklinglever, men då har jag ju haft potatis till. I går gjorde jag levergryta på kycklinglever,bacon, lök, morötter, philadelphiaost och grädde. Supergott tillsammans med kokt strimlad vitkål.

tirren
2009-03-08 00:17
#172

Nu blir jag sur…

Jag skulle så gärna vilja testa det här receptet, men jag har ingen maskin att mixa allt i. :( Hade passat perfekt nu när fantasin har börjat tryta och jag behöver nya tillbehör…

Anders-S
2009-03-08 10:34
#173

#172  "har ingen maskin"

Går bra med en mortel också eller att mosa direkt i gjutjärnspanna eller gryta.

tirren
2009-03-08 23:13
#174

Vad ska man mosa med för att få samma konsistens då? Mina slevar och liknande är inte gjorda för mosande. :/

Annons:
bluegoose
2009-03-09 11:08
#175

#174 En mos-stamp kanske? (Sån där man gjorde potatismos med på kolhydratstiden.) Potatispress skulle kanske också funka, fast då blir det ju väldigt finfördelat…

tirren
2009-03-09 17:12
#176

Hmm..bra idé…får nog avvakta ändå. Har inga pengar att lägga på sånt om jag ska ha råd med lite mer mat den här månaden. :)

Emea67
2009-03-09 19:00
#177

Kan man frysa levermoussen?

Eller den kanske är så god att man äter upp allt direkt Flört Jag gillar kyckling lever så vill gärna prova.

andreas0
2009-03-09 19:22
#178

#177, Det går bra att frysa. Se kommentar #15.

Emea67
2009-03-09 19:24
#179

Tack #178 Skrattande

korseett
2009-03-09 19:59
#180

#174 Du kan använda potatispress eller en fin sil och trycka ut levern genom nätet

tirren
2009-03-09 20:32
#181

#180

Jo, dom tipsade om det, men jag får som sagt vänta tills jag kan fixa något sådant. :)

Annons:
tirren
2009-03-14 19:33
#182

En sådan mos-stamp gjorde att det hela fick samma konsistens som köttfärssås, fast det kanske ska vara så? :)

bluegoose
2009-03-14 20:54
#183

#182 - Det beror väl på hur mycket man mosar? Sedan brukar smeten bli ganska lös när man gör den, men sen stelnar den i kylskåpet.

tirren
2009-03-14 22:56
#184

Jo, men jag mosade som en idiot, det blev ändå som köttfärs. :) Men skitsamma, tänkte bara skriva hur det blev så att andra som kanske inte har mixer vet hur det blir. :)

rullz
2009-03-15 14:51
#185

Hur länge håller levermoussen i kylskåpet med folie över?

Margareta
2009-03-15 14:53
#186

Några dagar skulle jag gissa - men vi har aldrig problemet.Flört Den tar slut innan den blir dålig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rullz
2009-03-15 14:58
#187

Våran har stått där i en vecka nu och vi har "bara" ätit upp upp det som var i ena skålen (två skålar) och hälften ur den andra. Undrar om den fortfarande är bra att äta efter en vecka?

Margareta
2009-03-15 15:04
#188

Om den inte luktar illa eller smakar konstigt är det nog inget problem. Mats med smör och vispgrädde håller sig länge.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Anders-S
2009-03-15 15:09
#189

#187 Knappast någon fara om du haft den i kylskåp.  Utgår från att du stekt levern och värmt upp ingredienserna, så den är inte rårörd.  Fettet isolerar så syret kommer inte till.  Helst bör man förstås förvara allting i kylskåp med tillslutna lock och inte i öppna skålar. Lätt att det möglar annars.  Provsmaka.  Våra sinnen är bättre än regler.

rullz
2009-03-15 15:09
#190

Okej, tack, vad bra :)

rullz
2009-03-15 15:10
#191

Det är folie tätt runt skålen, så den står inte helt öppen och har aldrig gjort.

magma
2009-04-29 12:29
#192

Jag plockade fram mitt paket med kycklinglever ur frysen igår och ska nu göra moussen åt katten…Skäms Klarade inte av lever, trots försök så nu får katten den.

Fick hem en tunn och dåligt musklad katt igår som kan behöva lite näringsrik kost, men undrar nu om det fungerar att blanda i ett par äggulor också? Katten tappar mkt päls, och gulor ska ju vara bra för katter (också) har jag hört, och hon vill inte äta dem som de är, dvs råa.

Cissit
2009-04-29 12:33
#193

Oj vilken gourmetmat kissen får! Det borde väl gå bra att blanda i lite äggulor kan man tycka, antagligen blir konsistensen lite annorlunda, men katten är kanske inte så kinkig :)

magma
2009-04-29 13:01
#194

Tungan ute

Kanske man skulle köra in den i ugnen ett tag om man använder gulor, så den får stelna t.ex i vattenbad ett tag? Så funkar det att skiva den och blir lättare att portionera.

babo
2009-05-22 16:55
#195

Margareta, jag har gjort levermousen nu för första gången (annars inte så intrrseserad av matlagning). Befarar dock att jag lagt i före lite smör, kanske inte stelnar… smakar jättegott!

Annons:
Uttelille
2009-05-22 17:00
#196

Jag gör kycklinglevermoussen i perioder när jag känner behov av lever. Det är så himla gott! Jag har kycklinglever+bacon+smör+grädde+salt+svartpeppar i min leverpastej.

Ni måste prova att äta leverpastejen med majonäs! Vilken smakkombinationGlad

Anterrabae
2009-06-01 02:27
#197

magma: bara så du vet, katten mår utmärkt av att äta levern rå… även med äggulor. (den lagar inte maten den jagar ute) dessutom blir det mindre jobb för dig. Flört

Däremot ska man vara lite försiktig med mjölkprodukter, många katter kan ha svårt med det.

Det här vet du säkert, men iaf…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2009-06-12 13:17
#198

Med för mycket lever för katter skall man också vara försiktig. Vi ger våran bara 50 gram lever per veckan.
Katter ska få i sig max 150 gram lever per veckan, aftersom de får förgiftning med vitamin A om de äter för mycket lever.

Rå lever kan ge diarré och stekt eller kokt lever förståppning.
Vi mikra leverbitar 10 sekunder med 900 watt så är en del av leverbitar kokt och resten rå. Det går absolut utmärkt och våra katter älskar sådan lever.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

birma
2009-06-12 15:22
#199

#198 storost
Tack för informationen. Suttit och läst i tråden tidigare och funderade då länge över orsakerna till varför lever endast kan ges mycket begränsat till katter. Kunde bara komma ihåg ATT det ligger till på det viset men kom inte på orsakerna, inte med säkerhet. Själv är jag mycket försiktig med att ge lever till mina katter. Men små mängder är ok. Tur i alla fall när man kommer ihåg att det finns varningsklockor även om själva orsakerna ibland flyger ur minnet. Eller man blir osäker på dem, de som trots allt poppar upp i huvudet. Tack för bra information. Gillar också att du ger konkret information. Att som jag skriva "små mängder" det kan betyda vad som helst. Tänker på Melker i Saltkråkan, för er som minns. Salt efter behag… Jag uppskattar din mer precisa beskrivning, när du förklarar för oss andra.

andreas0
2009-06-12 15:36
#200

#198, Det beror väl på vilken form av lever det är, det är ju skillnad på lever och lever. Lever från nötdjur som är det vanligaste har ju dubbelt så mycket Vitamin A som lever från kyckling.

Så då borde man alltså kunna ge 300 gram kycklinglever om man kan ge 150 gram nötlever? Om det är vitamin-a förgiftning som är det enda "farliga".

storost
2009-06-12 17:24
#201

#200

Det kan jag inte svara på. För oss gäller det all typ lever (nöt, kyckling, rådjur, hjort, kalkon osv.) 50 gram per veckan fr katterna, inte mer.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2009-06-13 03:17
#202

hos oss får de katterna lever bara någon gång ibland, om vi kommit över det billigt. De har aldrig haft problem med att äta den rå iaf.. *ler* mina katter har "järnmagar" *flinar*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
marialan
2009-06-23 00:14
#203

Gjorde kycklinglevermousse i helgen "crunchy" med baconbitar slarvigt nedslängda sista sekunderna i mixern…

Himelskt!

Jag frös in smeten i 6 st plastmuggar som jag satte gladpack över samt ett gummiband i kanten.

Idag tog jag med en frusen mugg till jobbet med en sked och hade på så vis en praktisk måltid nedslängd i handväskan som blev lagom tinad tills jag skulle ha den. Tog även ett kokt ägg med som gjorde att jag höll mig riktigt länge och som smakade bra till.

babo
2009-06-23 00:44
#204

det låter jättegott och praktiskt - jag måste göra detta snart igen Tungan ute

Margareta
2009-06-23 00:53
#205

#203 Härligt tips - det skall jag testa.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[ngupa]
2009-07-07 15:36
#206

Denna ska testas, först den utan grädde och sedan när jag tillåter mig grädde blir det enligt Margaretas recept…

Margareta
2009-07-07 15:39
#207

Bra att ni påminner mig att köpa lever, jag vill absolut testa varianten med portioner i frysen. Detta med crunchy pga bacon låter gott!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

babo
2009-07-07 15:56
#208

Marialans tips om plastmuggar är suverän- När jag gjorde levermousen, så frös jag in små bollar (som stora köttbullar). Lade gladplack/folie emellan så det var lätt att plocka ur. Det var smaskens när jag var sugen på något, bara ta fram ett par bollar. Vovvarna får smaka också.

Rosalita
2009-07-07 17:23
#209

Det här måste testas. Jag tycker mycket om leverpastej, och det vore ju perfekt att kunna göra egen utan en massa tillsatser.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
babo
2009-07-13 12:32
#211

Ska göra receptet idag :)

Margareta
2009-07-13 12:40
#212

Bra ni påminner mig, jag har lever i frysen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

MdM-Cernita
2009-07-13 13:01
#213

Hittade sardeller utan kolisar la i en halv burk i smeten, mycket gott och lagom salt.

ulrika5
2009-08-13 20:18
#214

Jag gjorde en variant med 1/3 nötlever och 2/3 kycklinglever. Smaksatte med grönpeppar och ansjovis. Det blev mycket gott! Skall börja titta på paté recept. Det är ju också gott.

MissMullig
2009-08-22 23:37
#215

Mmmm gott jag saknar leverpastej så detta recept skall jag prova

Margareta
2009-08-23 01:08
#216

Jag gjorde den igår och är alltid lika glad när det är gjort. Det är så enkelt och går så fort ändå blir det sällan av.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Joula
2009-09-19 18:39
#217

Gjorde precis leverpastej av nöt och oj vad gott det varTungan ute tack för grundreceptet!

Mitt recept blev ungefär så hä:

600 g nötlever som steks i 50 g smör, ca 10-15 min

Hacka 1 gul lök och stek tillsammans med levern i ytterligare 5 min.

Tillsätt 2 msk tomatpuré, svartpeppar, rosmarin, spiskummin, paprikapulver, chilipulver och salt.

Häll över i matberedare och tillsätt 3 dl grädde. Mixa!

MissMullig
2009-12-20 03:48
#218

Dax göra en sats nu till julbordet Skall sätta lite julkryddor i den

Margareta
2009-12-20 10:39
#219

Även jag påmindes om detta igår när jag läste om att man kan tillsätta vanlig färs och julkryddor för att göra den mer barnvänlig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

MissMullig
2009-12-27 16:14
#220

Har bara ett problem nu om jag gör enligt grundreceptet och tar en tsk  av pastejen då den är klar vad får jag då för värden att skriva in i Matdagboken? Är kass på att räckna ut sådant Oskyldig Någon snäll skäl som är mig behjälplig?

Margareta
2009-12-27 22:56
#221

Det beror på hur noggrant du räknar.

Jag räknar själv bara kolhydrater och det blir inte så många på hela satsen. 1 tsk måste vara väldigt lite.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

majala
2010-01-19 20:21
#222

PUTT

O…M…G! Varför kände jag inte till det här receptet innan? Jag ÄLSKAR det!!! Alltid tyckt om leverbiff och leverpastej (men avskyr leverkonsistensen när man äter det som det är). Nu är jag nyfrälst och ska börja tillsätta lite levermousse i allt! Köttfärssås, gräddsåser, köttbullar, you name it.

Kycklinglever är ju dessutom så billigt att till och med luspanka jag har råd med det. Smarrens!

Margareta
2010-01-19 20:27
#223

Kul att du hittade det till slut.

Jag åt en portion till lunch idag, hade inget annat.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
majala
2010-01-19 20:31
#224

Jag ska äta det till middag. :-)

soderen
2010-01-19 21:57
#225

Jag har i frysen, perfekt att ta med som matlåda. Att äta direkt ur burken med en sked. mummmss

Nästa gång skall jag göra en beräkning i minmat. Vill hålla stenhård koll på vad jag äter.

sepersl
2010-04-20 15:16
#226

Nu har jag gjort min andra laddning av denna fantastiska mousse. Återstå att se om ungarna gillar den - mellis om 1,5 timme - undra om den hinner stelna så fort? Obestämd

Margareta
2010-04-20 15:40
#227

Jag tror den hinner!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sammet1
2010-04-20 21:03
#228

Tips: moussen är jättegod att bre mellan två lövbiffar och sedan steka på snabbt i het stekpanna!

**Surface of Velvet
**Core of Steel

sepersl
2010-04-20 21:43
#229

den hann stelna! den var kanongod!

LarsCarlHansFson
2010-04-28 00:58
#230

Så har även jag hunnit laga denna som jag läst om på flera ställen. Mycket riktigt blev den kanongod! Var lite skeptisk eftersom jag aldrig gillat lever och när jag försökte steka kycklinglever nyligen så var det okej men inte jättelätt att få i sig.

Men med mycket kryddor, smör och vispgrädde blev det kalas!

Finns det fler tips på vad man kan äta denna med för tillbehör? Hade man ätit bröd så hade det ju varit ett givet pålägg. Kanske på en oopsie eller lembas nån dag.

Annons:
Margareta
2010-04-28 01:52
#231

#230 Kul!

Jag äter den tillsammans med kokt ägg, på salladsblad, som smaksättare till köttfärs (på hemgjorda hamburgare tex)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

sepersl
2010-04-28 10:18
#232

på ett vitkålsblad är den kanon!

soderen
2010-05-01 12:04
#233

#231

Jag smaksatte mina kalvfärsbiffar med den. Blev kanongott!

LarsCarlHansFson
2010-05-01 22:25
#234

#233 gjorde samma sak idag med min stora blandfärsbiff, smakade både gott och nyttigt :-P

LarsCarlHansFson
2010-05-03 14:45
#235

Lunch!

Idag samlade jag tipsen i denna tråd och tog ett stort vitkålsblad, bredde på kycklinglevermousse, skivade kokt ägg på och toppade med hackade oliver, salt och peppar. Mums! Avslutade med några gurkskivor med mousse på.

Tack för alla tips och självklart för receptet!

MissMullig
2010-05-11 02:14
#236

Dax att göra en ny sats. Är så lätt att ta som mellanmål på kolonin,finnchrisp och saltgurka till då blir det riktig fest

jbson
2011-05-05 19:44
#237

Nu har jag varit och inhandlat kycklinglever för första gången i mitt liv! Glad

och nu ska här göras pastej.

köpte fina skogschampinjoner, charlottenlök, anjovis och timjan som jag tänkte smaksätta med, kanske en vitlök också…

En fråga till Margareta; jag är absolut inte fetträdd, men blir 400-500 gram smör förmycket?

Hoppas på svar för nu börjar jag strax steka kycklinglevern… =)

Annons:
Margareta
2011-05-11 19:21
#238

Svårt att säga när jag inte vet hur mycket lever du använder.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

jbson
2011-05-11 23:09
#239

Jag följde receptet så 400-425g kycklinglever…

gun92884
2011-05-12 13:07
#240

#237

… i min variant som jag forst sag pa 80-talet (fran judiska kokets 'chopped liver', utan bacon forstas) sa steker jag upp min lever med hackad lok, vitlok, krossade enbar, echalottes, timjan och knaperstekt bacon … dessutom haller jag i en skvatt konjak eller armangnac nar jag stoppar det hela i matberedaren … i originalreceptet har man i 2 hardkokta aggulor ocksa i matberedaren. Denna pastej gar jattefint att frysa …

Thyra4
2011-05-12 23:29
#241

Har inte läst hela tråden, men jag har gjort kycklinglevermousse och den var jättegod, men kan jag använda samma recept till lammlever? Har tre stycken i frysen.

Pasi
2011-05-13 04:39
#242

#241 Fungerar med all lever.

Aliki
2011-12-17 11:49
#243

Så enkelt o gott!

Fryst kycklinglever ( 500g.) , lök,  1/2 paket bacon, mejram, 1 dl torkade kantareller, salt o peppar, grädde o mycket smör.

Det var vad jag hade hemma, nästa gång utan bacon tror jag….

gun92884
2011-12-17 14:15
#244

#243

Använde du de torkade kantarellerna som de var eller la du dem i blöt? Jag har torkade kantareller som jag har dragit mig för att använda eftersom jag ville vara säker på att jag inte slösade bort dem … här kostar de an arm and a leg Rynkar på näsan … skulle vilja göra pastej till vår julmiddag på fredagskvällen … vi gör den då så vi kan använda lördagen att bli färdiga för resan på juldagen …

Annons:
Aliki
2011-12-17 16:12
#245

Jag lägger i blöt och kramar ur vattnet…sedan får de fräsa med kompisarna en stund.

I grytor som ska koka länge har det hänt att jag smulat ner småbitar av torkad svamp som den är.

(Igår kväll blev jag bjuden på en köttgryta, som var god i smaken, men där värdinnan troligen varken blötlagt eller fräst kantrarellerna. De var hela, trådiga och otroligt "sega". Jag lämnade faktiskt flera stycken på tallriken Skäms. )

yvonnel
2011-12-18 02:17
#246

Har man torkade trattkantareller så kan man gärna lägga dem i blöt lite innan man använder dem, och hackar dem, om det ska vara i en i övrigt "torr" maträtt men i tex. en gryta så funkar det utmärkt med smulade trattisar, blir ju både krydda och utmärkt redning till såsen.

Men det är bäst att krossa dem om de ska användas som redning. Jag har en burk med pulveriserad Karl-Johan och en burk med trattkantareller, det är bara att trycka till dem ner i burken efter torkning. Tar mindre plats också.

Jojo55
2011-12-18 12:43
#247

#243

Ungefär de ingredienserna hade jag tänkt att använda mig av men jag är inte begåvad med kantareller och ska använda färska champinjoner istället. Hur mycket champinjoner motsvarar 1 dl torkad svamp tro?

Aliki
2011-12-18 13:00
#248

Vet inte…5-6 st kanske. Det blir säkert bra med både mer eller mindre svamp

[Pennylane1]
2011-12-18 17:24
#249

tror det blir mer än fem sex om de inte är riktigt stora… har torkat champinjoner och en normalstor blir ju pytteliten, inte mer än nån cm. stor tvärsöver hatten. Klart om man lägger dem hela i dl måttet (fast jag tror det blir fler ändå)  men om man krossar dem lite så går det nog ett tiotal på en dl skulle jag tro. Elller kanske ännu fler.

Jojo55
2011-12-18 18:05
#250

Menar inte Aliki 5-6 DL färsk svamp=1 dl torkad tror du? Nåja nu har jag gjort det, tog hela paketet sådeså. Står i kylskåpet och svalnar nu. Mitt första försök!

[Pennylane1]
2011-12-18 18:08
#251

aha ja det var det nog! Tyckte det lät lite lite Skrattande

Annons:
Jojo55
2011-12-18 19:47
#252

Mmmmmmmmmmmm!

Har just provsmakat kycklinglevermoussen. Så gott så, så gott! Jag gjorde ungefär som #243 Men jag hade färska champinjoner istället för torkade kantareller.

Det var 450 g kycklinglever i paketet så jag tog hela.

Hade ett nytt paket smör när jag började att steka levern och tog sedan resten av paketet i matberedaren.

Chaminjonerna blev väl kanske 6-7 dl när jag skurit dem i skivor.

Jojo55
2011-12-19 23:29
#253

Som sagt underbart gott men - så FUL! Förslag på dekoration?

[Pennylane1]
2011-12-20 08:16
#254

ernst dekorerarde leverpastej i går, han la på tunnskurna äppelskivor skurna på tvären så det blir en stjärna av kärnhuset, och vad det var mer på (stjärnanis?) och sen slog han sherrygele över

Sweli
2011-12-20 08:34
#255

jag brukar dekorera med tunna skivor carambole med silverkulor och över en sherrygelé .
Det blir väldigt festlig till jul

Jojo55
2011-12-20 19:55
#256

Strålande!

Margareta
2011-12-20 21:38
#257

Det är bra att ni påminner mig om vad jag skall göra innan jul :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Bivax
2012-03-28 22:39
#258

Jaha, då har jag lagat ännu en omgång av denna suveräna kycklinglevermousse! Tack Margareta för receptet! Jag smaksatte med en hemgjord grillsås, det blev jättegott!

Annons:
odezza
2012-04-01 10:15
#259

Jag gjorde en sats igår. Jag brukar krydda med timjan och mejram, förutom salt och peppar. Jag tycker att ärtsoppekryddorna passar bra till kycklinglevermoussen.

Jag brukar bre en rejäl klick kycklinglevermousse på en gurkskiva, och toppa med en ituskuren oliv, helst en sort som är fylld med chilipeppar.

Några sådana "kanapéer" till min äggfrukost, eller som mellanmål… mums!

"still lost in space and time"

Margareta
2019-05-11 12:24
#260

Tänk att det här receptet lever om än modifierat ännu. Jag hittar det överallt ute i LCHF-världen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

odezza
2019-05-12 18:36
#261

Nu blev jag sugen! 😛

"still lost in space and time"

Margareta
2019-05-22 22:49
#262

Haha jag äter det ofta. Bloggat nyligen om mina olika varianter

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: