Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har högt/lågt blodtryck

Högt blodtryck

2006-08-31 11:32 #0 av: Margareta

Enligt önskemål har jag idag lagt till en grupp om högt blodtryck

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2006-08-31 12:19 #1 av: irren

Tack Margareta!!

Kanske är det fler än jag som äter medeciner mot högt blodtryck? Har ni oxå märkt att det är svårare att bli av med övervikten nu. Jag fick högt blodtryck för 4,5 år sedan (jobbade på ett ställe där jag vantrivdes och behandlades som skit.inga kloka raster och mattider har så lett till +30 kilo) slöt där för  lite mer än 1,5 år sedan. men det tycks inte spela roll vad man gör.Jag går inte ner iallafall. Nu har jag ätit SSSkost i 4 veckor och mår helt ok av det men ännu har inget hänt på vågen eller runt magen i cm. Inte för att jag tänker ge upp detta ,men kanske nån som har erfarenhet.Sen vet jag ju att ALLA är olika.

Men jag är oerhört tacksam att jag hittade detta forum.

Kram//Irren

Anmäl
2006-09-22 14:41 #2 av: Ra95

Hej irren! Hoppas du mår lika bra av denna kost som jag. Många goda effekter har i alla fall jag upplevt. Dock går det sakta med vikten, men totalt har några kilo försvunnit.

jag har ätit Diovan (80 mg x 1) sedan 2004, men när jag gick över till LC sjönk bltr. ganska snabbt, och sedan slutet av juli tar jag ingen med. Hade en del besvär med huvudvärk i början, men det hade inget med bltr att göra. Hjärnan fick nog en chock!!

Jag tillhör gruppen som startade efter TV-inslaget med Annika D. i början av juli. Hade dessutom diabetes  på gång, men även dessa besvär har försvunnit. Fick även statiner för kolesterolet, men den med. har jag inte tagit efter all info på Annikas sida. Eftersom jag är reumatiker är jag glad för alla med. jag kan bli av med. Målet = med. fri, men dit är vägen lång det förstår jag. Jag tror verkligen på det här.

Kramisar och hoppas ditt bltr. också stabiliserar sig.

Anmäl
2006-09-22 15:34 #3 av: Margareta

Vad glad man blir när man läser detta...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2006-09-22 18:41 #4 av: irren

Hej Ra95!!

Blir glad av att läsa att du mår så pass bättre. Visst har mitt tryck stabiliserat sej ,men inte så att jag kan sluta med medeciner än.Men det kanske kommer.Jag tänker ju inte sluta precis. Och det är ju som du skriver -har man bara tron så underlättar det ju åxå.

Kram från

Irren

Anmäl
2006-09-23 20:00 #5 av: Mervi

Ra95: Så roligt det är att läsa om alla förbättringar som sker med hälsan. Jag tror också på detta. Jag har också fått rådet att äta statiner men jag vägrar. Det är för mycket biverkningar och för lite nytta.

Irren:Blodtrycket har jag inte haft problem med men jag har hört att det går ner med kosten och ditt har ju gått ner en bit.

Anmäl
2006-11-06 07:57 #6 av: tessie

Min undran är hur märker man att man kan sluta med mediciner?

Skall man blanda in läkaren då?

Jag äter mediciner och mina värden är nu kanonbra är det dags

att sluta.

Anmäl
2006-11-15 16:00 #7 av: susanne.s

Hej!

Jag har en undran: Går blodtrycket ner av att man blir smalare eller av kosten utan att man går ner i vikt.?Jag kommer inte ner i vikt liksom jag står still nästan upp faktisk.Jag gör säkert nåt generalfel!

Anmäl
2006-11-15 17:05 #8 av: hultiz

Jag märkte själv att jag fått ett lägre blodtryck, hade knappt styrfart. Kontaktade då min läkare, mycket riktigt det var alldeles för lågt. Medicin dosen ändrades och blodtrycket kollades regelbudet var 14:e dag efter ytterligare 3 månader minskades den nya dosen till hälften och nu efter yterligare 3 månader tar jag inge medicin längre. När det gäller statinerna slutade jag med dessa på eget bevåg då de har biverkningar och när jag inte tog statinerna inga biverkningar. Det visade sig att det var ett korrekt beslut i mitt fall, jag har aldrig haft så bra värden som nu även med statiner.

Jag kan inte rekomendera andra att sluta sin medicinering på eget bevåg, utan att man bör göra detta i samråd med sin läkare.

När det gäller vilket som har betydelse för sänkning av blodtrycket tror jag att det är en kombination av kost och viktminskning.

Viktminskning för mig tidigare har inte automatiskt varit lika med lågt blodtryck.

Anmäl
2007-01-25 18:07 #9 av: tessie

Jag har varit inne och tittat på en ny bok om socker.

Det står att man ska sluta med blodtrycksmediciner

innan man sätter igång med LC.kost. Man kan få

allvarliga blodtrycksfall.http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/72411236.pdf

Se sidan 59.

Är det någon som hört något liknande.

Anmäl
2007-01-25 19:19 #10 av: Katti

Det låter konstigt tycker jag. Ett bättre råd är väl i så fall att man skaffar en egen blodtrycksmätare och håller koll på sitt blodtryck. Jag har ätit LCHF i två månader och mitt blodtryck, med medicinering, har inte förändrats ett dugg (ligger för högt tyvärr, trots medicinen). Det innebär ju att om jag hade slutat med medicinen i förebyggande syfte hade det varit tok-högt nu...

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2007-01-25 20:17 #11 av: Mervi

Jag har ätit LCHF i 1,5 år drygt och inte märkt några blodtrycksfall. Har inte tagit bloktrycket på länge men snart är dags för min årliga kontroll. Blir interessant att se.

Tessie: ställ frågan till Annikas Frågelåda!

Anmäl
2007-01-25 21:41 #12 av: Margareta

Jag har lågt blodtryck sen förr och har inte fått lägre av den här kosten vad jag vet... snarare led jag mer av blodtrycksfall medan jag åt så att jag fick stora blodsockersvängningar...

Jag tillhör nog de få som ätit blodtrycksHÖJANDE under graviditet... det var helt nödvändigt.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-01-25 21:53 #14 av: Sotlugg

Jag tror det var i Lauritzons bok jag läste att dom som har svårt att gå ner i vikt är bl a dom som äter medicin för högt blodtryck. Jag äter själv Normorix Mite som är ett vattendrivande preparat. Doktorn har sagt att jag kan få slippa det om jag går ner tio kilo för det är viktrelaterat. Vet inte hur hon förstår det men jag har en väninna där doktorn har sagt att det inte är viktrelaterat så det finns väl något som gör att dom kan säga så. Jag började den 7.1 med LC och tänkte ringa doktorn efter en månad för att göra koll  och ta en diskussion. Läste också att man kunde få blodtrycksfall som var farliga, men så länge jag mår bra så håller jag min plan. Jag ligger "nära" diabetes enligt läkaren så det ska bli intressant o se resultatet efter en månad på LC. Jag har skrivit det någon annanstans men jag vill inte väga mig (får noja av det sedan VV-tiden) utan mäter mig en gång i månaden så jag vet inte om jag står still eller går ner. Men det känns annorlunda i kroppen.

Anmäl
2007-01-26 17:44 #15 av: sussie

För mig är det kosten som sänkt BT, jag har nästan inte gått ner alls. Mitt råd är att köpa en BT-manchett och kolla själv, sen bör man nog konsultera sin läkare och sätta ut medicinen väldigt sakta.  Jag höll på och hattade upp och ner med medicinen i början, blev yr minskade för mycket och blev tvungen att höja dosen, det kändes som ett nederlag  men när jag tog det riktigt sakta gick det jättebra. Det tog mig ett drygt halvår att sätta ut 100 mg Seloken.

Anmäl
2007-10-24 10:58 #16 av: gamlingen

Min diabetessköterska, även min husläkare säger att mitt blodtryck,140/72, är alldeles för högt trots att jag käkar Amlodipin 10mg. 1 tabl./morgon.De har rått mig käka grönsaker ofrukt enl.tallriksmodell men det hjälper inte alls.Dessutom motionerar jag 30_40 min.varje dag.Tyvärr är jag sjuttio år men i tanken och sinnet är jag 28. Min fråga till alla er med lite för högt  blodtryck: Hur ofta under dagen kollar ni ert tryck och vad anser ni är "för högt"?

Anmäl
2007-10-24 13:38 #17 av: Margareta

Vad tycker din sköterska/läkare är lagom?

Jag har lägre övertryck än du, men ganska ofta högre undertryck och jag äter ingen medicin alls.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-10-24 16:27 #18 av: Anidoni

Svar till gamlingen. Normalt tryck anses vara 140/80, inte högre, så du ligger väl bra till vad jag förstår.

Blodtrycket var orsaken till att jag böjade med LCHF. När jag läst vilka biverkningar man kunde få så vägrade jag ta medicinerna.Hade hört att man kunde äta sej ifrån det höga trycket så jag hittade Annika Dahlqvistbloggen.

Har nu hållit på ca 5mån och har aldrig haft bättre blodtryck! På köpet gick jag ner ca 10 kg och fortsätter sakta mot normalvikt som är 5-6kg till. Verkar som kroppen balanserar sej själv när man äter LCHF.

Revolutionen är igång!

Alla mina glasögonkunder får höra om detta och många har blivit mycket bättre och sluppit många krämpor och mediciner.

Enda sättet att ändra på världen är underifrån. Sprida budskapet mun till mun och på nätet. Sen kan dom sitta där med sina mediciner och taskiga kostråd.

Har ni tänkt på hur samhället måste förändras om detta blir allmänt känt? Jordbruket, sjukhusen, fitnessindustrin, veckotidningarna........osv.

Otroligt spännande!

Anmäl
2007-10-24 19:38 #19 av: Margareta

Anidoni - jag tror som Du - det sprider sig som ringar på vattnet...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2007-10-24 20:14 #20 av: venuseva

Som jag skrev någon annanstans - Vi är i plogrörelsen, banar väg för andra i vår undergroundrörelse.

Anmäl
2007-10-24 22:24 #21 av: Pasi

Jag hade blodtryck på runt 137/80 förut...nyligen tog jag blodtrycket under stressiga förhållanden (mitt under pågående flytt) men hade bara 120/70...perfekt mao.Glad

Anmäl
2008-02-03 17:54 #22 av: Larspeter
Jag har läst nånstans att blodtrycket är väldigt personligt och alltså kan vara olika mellan olika personer. Dessutom lär det vara helt naturligt att det ökar med stigande ålder. Förr i tiden gällde ju 100 + ålder som normalt blodtryck. För ett antal år sedan rekommenderade man 160 för att efter ytterligare några år rekommendera 140. Nu talas det om att sänka det ytteligare till 130. Min undran är : vad finns det för vetenskapliga underlag för dessa rekommendationer. Ellr är det läkemedelsbolagen som ligger bakom. Blodsänkande mediciner är ju en guldgruva för dem.
Anmäl
2008-02-03 18:16 #23 av: anki1

Hmm. här har jag missat. Mitt övretryck låg vid senaste mätningen i dec på 130 det undre ligger kvar vid 90. Det har sänkts från som jag vet 160 som det var i våras.

Anmäl
2008-02-03 18:33 #24 av: Margareta

#22 Den frågeställningen gillar jag skarpt

Kan Du inte kopiera den till en ny tråd och lägga i Dr Andreas frågelåda.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-04 14:19 #25 av: Larspeter

#24 Tack  för "bifallet".Jag har gjort som du föreslog

Anmäl
2008-02-15 16:21 #26 av: ullakarin

Jag köpte bltr mätare för ca 300 kr på Homeshop av alla ställen. Den sätts runt vänster handled. Lätt som en plätt! Husläkaren uppmuntrade mig och jag fick den kollad/jämförd med den proffsiga på vårdcentralen. Min mätare var OK.

Jag har ätit LCHF i ca tre veckor nu, lite hattigt i första veckan visserligen. Jag har tappat 2-3 kilo. Och bltr har gått från genomsnitt 143/100/100 till 136/90/93. Övre tryck/undre tryck/puls. Gladast är jag för pulsen. Nu kommer mitt hjärta att orka slå lite längre.

Jag har inte ändrat på något annat i mitt liv! For sure!

Anmäl
2008-03-06 11:26 #27 av: kaay

Perfekt med denna tråd ... ska precis börja med att äta efter LCHF å var lite orolig över trycket som ligger lite högre efter hanvadeskapsförgiftning och hållit sig högt efter bebis kommit.

Hoppas nu att det ska sänkas å jag ska tappa i vikt ... så vi kan fokusera på nästa bebis =)  

Anmäl
2008-03-06 12:32 #28 av: Amiechan
#27: Vad bra! Hoppas du får ordning på ditt blodtryck :)
Anmäl
2008-03-06 18:19 #29 av: DrAnna

#16# 140/72 är bra. Vad jag vill minnas så har du gått ner i vikt och förbättrat dina blodsockervärden också. Dessutom regelbunden motion. Jag förstår inte vad de klagar över!Glad

Anmäl
2008-03-06 18:21 #30 av: DrAnna

#16# glömde...:  tycker inte man ska kolla blodtycket flera gånger dagligen, inte heller varje dag eller varje vecka. Blodtrycket ändrar sig litet under dygnet beroende på vad man gör och hur man mår. Man kan lätt bli fixerad och stressa upp sig.

Anmäl
2008-08-30 12:29 #31 av: Yrja

Gammal tråd - men aktuell för mig just nu!

Innan hade jag högt blodtryck 160/100 och äter 2 olika mediciner -- Metoprolol GEA Retard 100mg och Normorix Mite - vilket stabiliserade värdena.

Jag har nu ätit LCHF i 9 månader och senaste månaden haft problem med blodtrycksfall när jag reser mig upp.

Har nu kollat mitt blodtryck ett par dagar och det ligger nu konstant på mellan 94-99/68-75 och pulsen på 80-92.

Jag hade ändå tänkt göra en läkarundersökning nu i höst för att kolla mina värden för att se om kosten gjort något - i.o.f.s. var kolesterol o allt sån bra innan men det jag vill bevisa är att det inte är skadligt för mig som många tror. 
Kanske dags att diskutera att ta bort lite blodtrycksmedicin också.

Jag har gått ner 15 kilo på dessa 9 månader - och ändå har jag varit lite slapp nu under sommaren och stått stilla de 2 senaste månaderna. Stormtrivs iallafall och känner att jag hittat rätt sätt att leva.

Anmäl
2008-09-02 00:17 #32 av: Inkanyezi

Yrja, det ser ut som om du kan sluta med blodtrycksmedicinen, om inte helt plötsligt så ändå ganska snart. Men räkna med att fortsätta med metoprolol om din puls fortsätter att vara hög.

Jag började medicinera med blodtryck på 246/160 för några år sedan. Det var kritiskt tyckte mer än en läkare, ambulans till sjukhuset...

Sedan har jag provat ungefär alla sorters mediciner som finns mot högt blodtryck, den första som provades var en betablockerare, som gjorde noll och ingenting, sedan sattes en kalciumkanalblockerare in som gav mig svullna fotleder men som minskade trycket till omkring 140/90. Jag föreslog läkaren att pröva diuretikum, efter att ha läst om ALLHAT och sett rekommendationen om hur blodtrycksmediciner bör sättas in.

Diuretikum visade sig betydligt effektivare än de dyra preparaten av nyare typ, jag fick ner trycket till 120/80 med Amiloferm och atenolol.

Betablockeraren har bytts mot metoprolol, jag märker ingen skillnad mot atenolol. Den påverkar inte trycket nämnvärt, men den sänker farten på pumpen. För tillfället ligger min vilopuls på mellan 50 och 60 och om jag är aktiv mellan 60 och 70.

Efter att jag började med LCHF har jag barit tvungen att minska dosen, jag är nu nere på en fjärdedel av vad jag hade tidigare, och trenden är fortfarande att trycket minskar. Jag siktar på att hålla det kring 120/80; när jag har lägre känns det inte bra. Om allt går bra kommer jag att kunnaa sluta med medicin så småningom, men jag gör inga tokigheter, jag kollar trycket då och då, och när jag minskar dosen har jag haft väl lågt tryck i åtminstone en vecka (omkring 115/73).

Jag ska in på provtagning om lite drygt en vecka, då lär jag få facit på vad LCHF kan ha gjort med lipiderna. Jag mår faktiskt rätt bra, och undrar lite om uppmaningen inför provtagningen att äta fettsnålt kvällen före... Jag har inte minsta tanke på att äta fettsnålt; hellre äter jag inte alls...

Anmäl
2008-09-02 00:52 #33 av: Pasi

#32 Har blodtrycket följts åt av en viktminskning eller har du fått sänkning även utan viktminskning?

Anmäl
2008-09-02 06:59 #34 av: axelina

Här är en till som har slutat att medicinera för blodtrycket efter att ha ätit enligt LCHF i 8 månader och minskat 13 kg i vikt, åt tidigare två olika blodtrycksmediciner, kunde sluta med den ena efter 5 månader och efter ytterligare en månad den andra, numera ligger mitt tryck omkring 130/90.

Fick stora besvär med för lågt tryck innan medicinerna sattes ut, 85/60 och yrsel.

Anmäl
2008-09-02 15:01 #35 av: Inkanyezi

Pasi, verkar inte hänga ihop med viktminskning; de första sju kilona tappade jag innan jag började med LCHF, och under den tiden kunde jag inte minska medicinen nämnvärt. Hade dessutom en kärlkrampsattack (instabil angina), och fick efter den statin (verkar vara förklaringen på blåmärkena jag får). Jag överväger starkt att sluta med statin eftersom det gör mig svag och jag får ont i musklerna. Jag misstänker att LCHF gör mer åt blodfetterna än statinet. Jag ska in på provtagning om en vecka.

Den rätt raska nedgången i blodtryck verkar helt hänga ihop med LCHF. Jag har minskat två kilo sedan jag började för ett par månader sedan, men jag tror inte att min vikt kommer att gå ner mycket mer, 163 cm 61 kg.

Anmäl
2008-09-02 23:46 #36 av: Pasi

#35 Jag tänkte väl det!
Orsaken att jag frågar, är för att clådan alltid påstår att hälsoförbättringarna kommer av viktminskning...och att det inte spelar nån roll på vilket sätt man minskar i vikt. Jag åandra sidan anser att man får hälsoförbättringarna av LCHF, oavsett viktnedgång. Därför var det intressant att veta att det var som jag tänkte/trodde.Cool

LCHF kanske inte gör något åt blodfetterna, men däremot gör det troligen nåt mot det som orsakar infarkter, kärlkramper etc. Jag skulle personligen aldrig äta statiner, oavsett vad läkaren säger. Men det är ett personligt val man får ta.Glad

Anmäl
2008-09-03 10:34 #37 av: Inkanyezi

Det är naturligtvis mycket svårt att veta vilka (bi-)verkningar som hör ihop med vad när man har ett flertal mediciner och ändrar livsstil dessutom. Därför undviker jag att ändra för många saker på en gång, men när jag låg där med slangar och sladdar och klisterlappar på magen hade jag inte så mycket val. På testscykeln visade det sig att något inte stod riktigt rätt till, och när dom gjorde kranskärlsröntgen visade det sig vara idé i att öppna lite med ballong... 

Jag har slutat med statinet nu, och jag märker redan efter två dygn en viss förändring av hur det känns i musklerna efter någon mils cykling. Trycket är stabilt, jag ändrar ingen annan medicin de närmaste två veckorna. Ska se hur det går och hur proverna ser ut. Jag är inbokad den elfte september. 

Anmäl
2008-09-03 14:28 #38 av: Pasi

#37 Jag håller tummarna för provtagningen!

Anmäl
2009-05-25 16:09 #39 av: Faidra

Jag är 14 år och har haft högt blodtryck sen jag föddes. Både min mamma och min morfar har det.

Jag började äta blodtrycksmedicin när jag var ½ år, slutade när jag var 12 år, men jag går fortfarande på kontroller varje år, och nu senast (ungefär en månad sen), sa läkaren att jag ska börja ta medicin igen, vet inte vilken medicin det blir den här gången.

Lite jobbigt.

Anmäl
2009-06-29 13:19 #40 av: MalinH

Hej, Nu var det väl ett tag sedan tråden var aktell. Känns dock skönt att jag hittade er här och fått läsa om era erfarenheter med högt blodtryck. Jag har det konstaterat sedan februari 09 och har velat fram och tillbaka med massa mediciner under halvåret. Har nu hittat en kombination som fungerar utan värre biverkningar. Dock går undertrycket inte under 100. Övertrycket är normalt på 130-125, och undertrycket ligger som sagt ganska stabilt på 100.

funderar på LCHF inte bara för tryckets skull, utan för att få bort vätska, sötsug och sådant som jag dragits med. Under detta halvår med mediciner hit och dit har jag gått upp 4 kg, det resulterar i 10 kg för mycket för att jag skall må bra.

Har nog egentligen ingen fråga. Skönt ändå att veta att LCHF kost fungerat för erat blodtryck. Vill ju ha ned mitt, för det är inte kul att vara 24 år och äta mediciner för Högt bltr.

Hoppas jag kan liva upp tråden lite iaf..Glad

Anmäl
2009-06-29 17:46 #41 av: Inkanyezi

#40 Du borde inte ha någon vätska som spökar om du tar medicin mot blodtrycket, undantaget om du inte har något diuretikum alls. Det kan vara värt att se över vilka mediciner du har, vilka du har haft, och vilka du har upplevt biverkninger av och hur. Diuretikum brukar inte ge några nämnvärda sidoeffekter, och för de flesta tar det ner trycket ganska effektivt. Det finns flera olika att välja på, men de som brukar nämnas i första hand är hydroklortiazid i olika varianter, eventuellt kopplat till kaliumsparande diuretikum som amilorid. Amiloferm är en av de medicinerna, men det finns flera med samma sammansättning. 100 eller mer för det låga trycket är definitivt inte bra.

Jag har kommit till godtagbart tryck utan medicin nu och fortsätter med LCHF. Om trycket stiger kommer jag att börja ta medicin igen, men jag håller tummarna för att det ska gå med enbart rätt mat.

Så se över vilken kombination av preparat du har för blodtrycket och se om det går att trimma in bättre, antingen genom att byta ut något eller att lägga till någonting med synergieffekt, som inte ger dig oacceptabla biverkningar.

Anmäl
2009-06-29 19:40 #42 av: MalinH

Oj, vilka saker du nämner. Har ingen aning om något alls, förutom vilka mediciner jag har tagit och vilka jag tar. Jag tog Felodipin och Alfadil en längre tid. Fick för mycket vätska i kroppen av felodipin, provade med minskad dos av den + alfadil + en mindre verksam vätskedrivande medicin (som f.ö inte fungerade alls) men i kombination med kaliumhöjande Kaleorid tyckte jag att det blev för många tabletter (7 st om dagen). Konsulterade läkaren och fick istället atenolol och sparkal. Dessa har jag ätit en månad nu ca och fungerar bra, förut om en smått orolig mage och liite för högt bltr. Undetrycket låg på 90 innan bytet, men nu på 100 då.

Känns som jag ändå har mycket vätska i kroppen, men visst. Förlorade 2 kg i vatten när jag slutade med felodipin, så det var ju skönt. Men ändå. Jag har lite för många kg på min kropp och de värsta kom nu efter konstaterandet av högt bltr. Mest i form av att jag inte kunde aktivera mig lika mycket som innan (i kombination med stillasittande livsstil). Hade med de andra medicinerna problem med kraftlöshet, ont i lederna, bröstsmärtor (som alla hörde till biverkningar). Men som tur är är dessa bieffekter borta nu och jag tänkte ta tag i mitt liv, ändra livvstil och gå ned några kg.

Långt svar, men men... utveckla gärna ditt svar med (om du kan utläsa annan info av det jag skrev)

Anmäl
2009-06-29 20:58 #43 av: Inkanyezi

#42 Om du inte har provat några andra mediciner innan, som har satts ut på grund av endera biverkningar eller att de inte var effektiva, så strider behandling i första hand med Felodipin och doxazosin (Alfadil) mot anvisningarna för sekvensen för hur blodtrycksmedicin bör förskrivas. Det finns också data som talar mot att använda alfablockerare för blodtrycksbehandling.

Det man i första hand bör sätta in är diuretikum (vätskedrivande), och där i första hand tiazidbaserade diuretika. Amiloferm, Normorix, Tenormin, Sparkal.

Ser att du nu har Sparkal tillsammans med Atenolol, som är en beprövad kombination och som inte brukar ha några besvärliga biverkningar. Atenolol har egentligen sällan någon direkt verkan på blodtrycket, utan mer på hjärtrytmen, men den har synergiverkan med diuretikum, så den hjälper till att sänka trycket tillsammans med Sparkal. Du skulle kunna föreslå din läkare att byta atenolol mot metoprolol (Seloken), vilket eventuellt kan ge bättre verkan. Metoprolol är en medicin av samma typ som Atenolol, men med ett annat verksamt ämne.

Om du inte kommer ner i önskat tryck på den medicineringen bör du i samråd med läkaren överväga att sätta in ännu en medicin utöver diuretikum och betablockerare.

En sak att tänka på när man tar betablockerare (atenolol, metoprolol) är att man inte får så bra fart på hjärtat om man har hög dos, så att dosen kanske bör minskas för att få ordentlig ork om man rör på sig mycket. När hjärtat inte kommer upp i fart får man inte ut tillräckligt med syre till musklerna och blir lättare trött. Kolla din puls, både i vila och när du är aktiv. Om pulsen inte kan stiga ordentligt när du går i rask takt eller anstränger dig, kan det vara lämpligt att ha något lägre dos på betablockeraren. Synergieffekterna gör att den ändå verkar på blodtrycket.

Anmäl
2009-06-29 23:19 #44 av: MalinH

Tack, vilka underbara råd/tips du ger! Känns skönt att kunna diskutera med någon. Läkaren har tyvärr inte varit så pratsam. Men det är för att jag ff är under utredning. De rekomenderar att man träffar sin läkare på VC istället, så det ska jag ta tag i snart, och då diskuterar annan medicinering med denne. Men ja, för nu fungerar atenolol och sparkal.

Anmäl
2009-06-30 00:26 #45 av: Inkanyezi

Det kan ju vara av intresse att veta att vi fortfarande inte vet hur diuretikum påverkar blodtrycket, alltså vilken funktionsmekanism det har. Det finns teorier, eller snarare hypoteser, men vi vet inte. Vad vi däremot vet är att det har använts med framgång i mer än femtio år, och att det alltså är en mycket väl beprövad metod. Sparkal är en kombination av hydroklortiazid, som är det äldsta och bäst dokumenterade medlet, och amilorid, som gör att man inte får kaliumbrist, vilket annars är en risk om man tar ren hydroklortiazid.

När man tar betablockerare tillsammans med diuretikum så förstärks verkan av det vätskedrivande preparatet, men vi vet naturligtvis lika lite om hur eller varför. Tiazider är inte särskilt dosberoende, så verkan står inte i proportion till dosen. Man kan ibland få god verkan av mindre dos, i synnerhet om det tas tillsammans med andra mediciner som har synergiverkan. Omvänt ska man inte förvänta sig bättre verkan på blodtrycket om man höjer dosen, men man kanske kissar mer.

Om man får kramper i samband med att man använder diuretikum så är det troligt att det beror på att man har kissat ut för mycket kalium. Det är inte troligt att man ska få sådan biverkan av diuretikum med amilorid tillsatt (Sparkal exempelvis) eftersom de inte ger så stor förlust av kaliumjoner.

Vid rätt dos är det ovanligt med biverkningar, men diuretiket fungerar lite olika mot betablockeraren. Av Sparkal kissar man, så det bör man ta på morgonen, men inte på kvällen när man ska gå och lägga sig. Betablockeraren (atenolol eller metoprolol) kan man ta när som helst under dygnet, den har långtidsverkan och går ur kroppen ganska sakta. Det går bra att ta båda samtidigt, så om man inte måste ta mycket diuretikum kan det räcka med en dos på morgonen, annars en vid morgon och en mitt på dagen, men ingen på kvällen. (Inte så kul att behöva gå upp och kissa på natten.)

Om man ska sätta ut betablockerare, och också när den sätts in, är det bra om man kan göra det gradvis, exempelvis med minskad dos en tid. Men om man ska byta från atenolol till metoprolol t.ex. så kan man göra det direkt.

Alla blodtrycksmediciner har relativt trög verkan, man märker kanske inte en förändring på en vecka, utan snarare två till tre veckor, så det är viktigt att man tar medicinen regelbundet varje dag under en hyggligt lång tid innan man bestämmer sig för några förändringar. Målblodtrycket bör ligga på cirka 120/80. Omkring 130/100 är väl högt, så om du kan komma ner lägre så är det bra.

Anmäl
2010-12-30 18:13 #46 av: MattiasH

Hejsan allihopa!

mattias heter ja, 26år gammal bor i lilla staden sandviken,  otroligt tacksam för att folk lägger upp såna här inlägg.

har dock en stor oro över mitt blocktryck, var till läkaren veckan före jul och gjorde en Riktig kontroll, alla sorters prov man kan tänka sig, men icke, sen när dom tog Blodtrycket så var de 189/95 och sa inte ett jötte om det alls, ingen efterkontroll eller så, så ja idag kontaktade ja en sjuksköterska som gjorde en ordentlig koll, och fick fram att ja låg på 160/90, ska jag uppsöka läkare och prata om kanske börja ta medecin eller ska ja fortsätta kontrollera varannan vecka? för hon sa inget heller, förutom att " ja det är lite högt för din ålder"

mvh Mattias

Anmäl
2011-04-08 10:24 #47 av: Sopproten

Idag firar jag 2-årsjubileum med LCHF. Började mest av nyfikenhet, isynnerhet på blodtrycket. För ett antal år sedan konstaterade företagsläkaren att jag hade högt blodtryck och skrev raskt ut recept på medicin. Min fråga om jag kunde göra något själv viftades i princip bort. Men jag försökte. Tog dagliga raska promenader, gick ner i vikt, slutade med kaffe, började meditera, minskade på salt, testade ett antal preparat från hälsokosten och homeopatin. Inget hjälpte.

För nio år sedan gav jag upp mina egna försök och började jag medicinera. Men efter ca 3 veckor med LCHF märkte jag att trycket sjönk. Jag hade redan egen blodtrycksmätare och mätte trycket varannan vecka. Det sjönk stadigt, så efter ett knappt halvår med LCHF kontaktade jag en vårdcentral för att försöka få tag i en läkare som åtminstone inte var direkt fientlig till mitt sätt att leva. Jag ville inte sätta ut medicinen utan OK från läkare. Distriktssköterskan, som själv var positiv till denna mathållning, bokade tid hos en av deras läkare. Jag började berätta mina erfarenheter för honom. Han lyssnade förstrött och när jag nämnde att jag gått ner några kilo, hakade han snabbt på och konstaterade att det var därför trycket hade gått ner. Sluta med medicinen och gå ner mer i vikt, så sjunker trycket ytterligare.

Jag kollar fortfarande blodtrycket. Det ligger lite i överkant, men långt ifrån så högt det var innan jag började medicinera. För min del är det ett klart samband mellan LCHF och blodtrycket, och min vikt (som i och för sig är bara några kilo över BMI) har ingen påverkan på blodtrycket.

Helene G

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.