Annons:
Etiketthälsa
Läst 4320 ggr
Gumman
1/23/07, 10:11 AM

Kolestorol

Vi diskuterade kolestorolhalter på jobbet igår vid frukosten vilket resulterade i att jag skall gå till doktorn imorgon för att kolla hur jag ligger till!

Jag är VÄLDIGT dåligt insatt i ämnet kolestorol! Är det någon här som vill dela med sig av sin kunskap?

Vad bör jag tänka på att äta för slags fett? Är det OK med ägg varje dag? Vad är absolut INTE bra att äta?

Vågar jag tala om för doktorn att jag äter LC eller skall jag ligga lågt med det?

Många frågor som söker svar….

Annons:
Mervi
1/23/07, 10:32 AM
#1

Läs här. Jag har läst Ravskovs bok och är inte längre rädd för kolesterolet.

Pasi
1/23/07, 10:37 AM
#2

Du behöver inte bry dig om kolesterolet så länge du äter rätt och mår bra.Glad
Sambandet kolesterol-åderförkalkning är obefintligt och kolesterol-hjärtinfarkt är väldigt svagt. Allt har bara varit en skräckpropaganda för att läkemedelsbolagen ska få sälja en massa mediciner till i övrigt friska människor!!!!
Däremot visar det sig att lågt kolesterol ger ett kortare liv genom hjärnblödning, cancer, depression/självmord osv.
En del anser att det är vitalisernade att inta så mycket kolesterol matvägen som är möjligt…så ägg, lever rekommenderas!Räcka ut tungan

SvartKaffe
1/23/07, 11:06 AM
#3

Du får i dig ca 20% kolesterol via mate, resten producerar kroppen själv i levern. Följ Mervis länk och läs om kolesterolmyten, skriv ut valda delar och ta med till jobbet.

Gumman
1/23/07, 12:33 PM
#4

Tack för era kloka svar!

Jag var lite oroad med tanke på att min mor dog knallfall när hon var 49 1/2 år ung och min far av samma orsak (hjärtat) när han var 58. Och själv närmar jag mig de 40….

Vill ju ha lte mer än 10 år kvar av mitt liv, så kan jag göra något för att minimera risken att råka ut för samma öde, så gör jag det! Jag trodde att koll på kolestorolen var ett led men det behöver ju inte alls ha med saken att göra, tydligen!

Jag satsar istället på att bli av med kaggen och leva minst 50 år till! (Min faster i norra Finland blir 80 år i sommar, så vi har långlivade gener i släkten också, får hoppas att jag brås på henne!)

/numera Glada Gumman!

Margareta
1/23/07, 12:55 PM
#5

Skrattande

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pasi
1/23/07, 1:00 PM
#6

Om man tittar till hur det ser ut i realiteten så är det som så här:
Folkgrupper som inte äter veg-fett/margarin (undantag verkar vara olivolja och kokosfett), spannmål, homgeniserad mjölk har inga eller väldigt få folksjukdomar oavsett kolesterolvärde.
Folkgrupper som äter ovanstående har massor av folksjukdomar oavsett kolesterolvärde.

När de undersökte sambandet mellan hjärtinfarkt och klolesterol så hade de med 2 byar från Finland,
den ena med högt kolesterol och få infarkter,
den andra med betydligt lägre kolesterol men massor av infarkter.
När de slog ihop värdena så fick de ganska högt kolesterol och ganska mycket infarkter… och i jämförelse med t ex Frankrike, som har något lägre kolesterol men mycket mindre infarkter pekade det på ett tydligt samband mellan högt kolesterol och hjärtinfarkt! Eller hur?

Högt kolesterol kan tyda på att något är fel i kroppen men felet botas inte av att sänka kolesterolen.

Man kan sänka sitt kolesterol med hjälp av fleromättat fett, men eftersom sänkning antagligen beror på skador i cellväggarna så är det knappast hälsosamt o inget att rekommendera. Inte heller minskar det risken för hjärt-kärlsjukdomar, vad jag vet.

Annons:
Gumman
1/23/07, 2:58 PM
#7

Jag har beslutat mig för att inte försöka göra något åt mitt kolesterolvärde om det nu skulle visa sig vara för högt!

Skulle det vara för lågt så skall jag öka min ägg-konsumtion! "Vitaliserande" lät ju roligt!

Skall bli intressant att höra doktorns åsikt om det hela!

Kanske återkommer jag med ett och annat klokt ord?

(Tror inte det…)

JohanW
1/23/07, 3:04 PM
#8

Problemet med kolesterol är väl just att det finns så många olika uppfattningar om hur det förhåller sig.

Enligt mycket av den info jag sett, och som andra sagt ovan, så kan kolesterolet behövas för att ta hand om skador i kroppen. Ett högt kolesterol kan då tyda på att mycket händer just nu som gör att kolesterolet behövs för att uppehålla kroppens hälsa.

En jämförelse här är att tänka på kolesterolet som brandmän. När det brinner nånstans (kroppen är skadad) så skickas en massa brandmän dit för att släcka. Om då en pyroman är i farten, leder det givetvis till att fler brandmän måste ut och jobba, och detta ses som ett stort problem.

Den rådande åsikten är dock att brandmännen är problemet, och inte pyromanen. Så man sätter brandmännen i fängelse, sen förklarar man i nyheterna att nu blir allt bra.

Frågan är.. vad händer då med alla bränder? :)

Gumman
1/23/07, 3:54 PM
#9

Vilken fin jämförelse med brandmän å pyroman…

Men vad för typ av skador är det kolesterolet hjälper mot?

JohanW
1/23/07, 4:12 PM
#10

Kommer inte ihåg detaljerna så bra att jag vågar säga för mycket om det.. Men kolla gärna länken ovan, och om jag kommer ihåg så ska jag ta en titt i boken jag har för att se vad det står :)

dufva
1/23/07, 4:30 PM
#11

Kolesterolet är inblandat i många processer i kroppen

Det fungerar bla. som kroppens "plastic padding" ett rent lagnings och förstärkningsmaterial

Om man har inflammationer i hjärta och kärl skickas lagningsmaterial ut i blodbanan eftersom vår visa kropp inser att om kärlväggarna brister är det slut med oss omedelbart.

Efter åratal av lagningsbehov drabbas vi av ett mer långsiktigt problem.

Kärlväggarna blir styva och plackbelagda av allt "lagande" kroppen tvingats göra

Det är alltså inte lagningsmaterialet som ska bort utan orsakerna till inflammationerna.. 

När vi äter LCHF och det i början ser at som att vi förlorar kalcium och magnesium kan det faktiskt vara så att kroppen har börjat tillfriskna och avkalkar blodkärlen (Detta är förstås min egen lilla teori)

Gumman
1/23/07, 8:14 PM
#12

Tack Dufva! Du förklarar ju så bra att t.o.m. en liten gumma kan förstå!Flört

JohanW: Jag ser fram emot vad du kan hitta (om du har lust).

Jag läste länken som Mervi  tipsade om, men stod det något om vad det var bra för där? Fundersam

Pasi
1/23/07, 8:18 PM
#13

Kolesterolet används som tidigare sagt för reparationer men också för tillväxt/förnyelse av muskler, celler (inte enbart som plastic padding utan även som tegelsten och bruk) och för tillverkning av hormoner, d-vitamin,
Lipiderna som man mäter för att fastställa kolesterolet används också för att transportera de korta fettmolekylerna (upp till 16 eller 18 kolatomer!?) ut till cellerna. De längre kopplas till triglycerider istället.
Trevlig läsning och ett nyhetsbrev man kan prenumerera på!

Annons:
Bengt-Olov
1/23/07, 10:30 PM
#14

Dufva, du tror inte att det kan finnas något samband mellan kolesterolvärden och natrium/kaliumbalansen. Alltså, detta är bara s.a.s. ett hugskott, från min sida (långt ifrån lika säker som att RA i första hand beror på felaktig balans av fleromättade fettsyror). Dock är det ett intressant konstaterande att de som övergår till en LCHF-kost inte bara verkar gå upp ganska rejält i kolesterol inledningsvis, utan även förefaller att dra på sig ökade symtom på en obalans av kroppens natrium/kalium. (Har inget statisktiskt underlag, men kolla in denna och andra liknande sajter…) Sedan förefaller dessa symptom minska (i takt med att man kanske lär sig att inta mindre salt), ja, på samma sätt som även kolesterolvärdena efter en tid börjar att bli bättre.

Kaliumläckage ställer ju till oreda på en massa sätt i kroppen. Är det utifrån din synvinkel helt otänkbart att detta på något sätt kan påverka kolesterolvärdena?

dufva
1/24/07, 12:35 AM
#15

Bengt Olov

Det mesta som får kroppen i obalans kan säkert bidra till att höja kolesterolvärdet. Ett högt värde indikerar ju egentligen att en läkningsprocess är på gång.

Detta kan ju som sagt ovan vara både på gott och ont i det långa loppet 

Att vi får i oss för mycket natrium pga koksaltet är ju ett faktum

Jag klacificerar inte koksalt som människoföda utan som en produkt framställd att i första hand tillfredsställa den kemiska industrin

Ett bra havssalt med sitt breda spektrum av salter behöver man däremot inte vara så rädd för att använda

Margareta
1/24/07, 12:38 AM
#16

Herbamares Örtsalt är numer det enda salt jag tillsätter och jag tycker det går bra.

Lite Seltin används nog när gubben/sonen står vid grytorna..

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

spirit
1/24/07, 1:59 AM
#17

Vad händer om jag äter salt sill?

Jag får i mig salt och sedan blir jag törstig, dricker vatten och sköljer ur överskott på salt. Jag ändrar inte på saltbalansen i kroppen alls.

Vad händer om jag äter för litet salt, svettas och det är varmt?

Jag får för låg salthalt i kroppen, drabbas av värmeslag och eller cirkulationskollaps. Jag kan dö.

Med andra ord, ät salt i tillräcklig mängd och drick lagom mycket vatten för att undvika cirkulationskollaps.

Lagom med vatten? Drick så att du kissar 2-5 ggr dagligen. Det räcker. Mer vatten gör att man blir inkontinent.

Bengt-Olov
1/24/07, 11:58 PM
#18

Dufva, om jag får besvära dig igen. Om ett högt kolesterolvärde indikerar att en läkningsprocess är på gång, så kanske det går att koppla det höga kolesterolvärdena i västvärlden (inte Japan väl, som äter mycket färska marina födoämnen), med vår fruktansvärda obalans på de fleromättade fettsyrorna!? Ja, att kroppen med kolesterolet försöker kompensera obalansen ifråga… Ja, men att behovet - av i så fall kanske förklarliga skäl - inte är lika starkt i Japan… ???

dufva
1/25/07, 12:23 AM
#19

Bengt-Olov

Japanerna har som bekant låga kolesterolvärden och mindre hjärtinfarkt än västerlänningar

Däremot är dom lika åderförkalkade som vi.

Det fett dom får i sig har en bättre kvot mellan omega3/6 kanske skyddas dom något av detta trots igenkalkade ådror.

Vad beror då deras åderförkalkning av?

Tja, dom äter ju stora mängder frön (dvs ris)..

Pasi
1/25/07, 12:57 AM
#20

De har desto mer hjärnblödningar…och jag tror att cancer och Depression (självmord) är hyfsat vanligt, typiskt vid lågt kolesterol….eller vad vet ni andra?
Just deras åderförkalkning beror nog på det som Annika brukar nämna som dess största faktor - insulin.

Vet inte om högt kolesterol behöver betyda obalans på någonting alltid…..utan det kan vara ärfligt, vissa folkgrupper har högt o andra lågt. Stora mängder omega6 drar ner kolesterolmängden, men knappast på nåt bra sätt.

Annons:
odezza
1/25/07, 3:01 AM
#21

Minns att jag har läst, förmodligen i Uffe Ravnskovs bok "Kolesterolmyten" att ett högt kolesterolvärde verkar ha en skyddande effekt på äldre kvinnor, när det gäller risk för att få hjärtinfarkt, dvs tvärt emot alla rådande föreställningar inom skolmedicinen. Jag har inte kollat mina värden, men jag oroar mig inte det minsta. Jag äter ganska mycket ägg, och jag ser till att det är kravmärkta ägg, då dom har en bättre omega3/omega6-kvot.

"still lost in space and time"

Bengt-Olov
1/25/07, 9:53 PM
#22

Pasi, är du säker på att Omega 6 drar ner kolesterolet? Finns det tillräckligt med pålitliga vetenskapliga studier som visar detta? Alltså, ifrågasätter dig inte alls. Tänker mig att detta inte riktigt går hand i hand med det Dufva menar, att kolesterol har läkande funktioner.

Pasi
1/26/07, 11:34 AM
#23

Bengt-Olov - Det finns en bok om hur de fleromättade fetterna drar ner kolesterolet…hänvisning finns i Uffe Ravnskovs "kolesterolmyten"….har själv inte läst den ännu, alltså boken om fleromättat. Förr när jag var sjuk och baserade mitt fettintag på rapsolja så hade jag jättelågt kolesterol…och det går ju alltid att testa själv om man vill bli bevisad. Ledsen att allt blir i blocktextform, men för tillfället fungerar inte iFokus i min IE så jag kör med Opera…då funkar inte radbrytning!? :/

Men jag förstår inte hur påståendet att höga halter av omega6 drar ner kolesterolet motsäger det dufva skrev!? :)

Bengt-Olov
1/27/07, 12:12 AM
#24

Jo, jag menar att stora mängder Omega 6 torde åsamka kroppens vävnader stor skada. Ett konstant högt intag av omega 6, torde därför vidare göra att kroppen dras med ett stort behov av reparationer, och att en läkningsprocess därför ständigt är i pågående. Om höga kolesterolvärden just indikerar att en läkningsprocess är på gång, så borde väl rimligen Omega 6 snarare hålla kolesterolvärdet högt, än lågt!?

Pasi
1/27/07, 12:22 AM
#25

Ok, då förstår jag vad du menar. Jag vet inte hur det fungerar…och jag undrar om någon har koll på det….men det säga att sänkningen beror på att åtgången av kolesterol är stor. Uppenbarligen kompenserar inte kroppen för detta helt ut. Samma sak kan man se vid stort fiberintag…detta drar både kolesterol och könshormoner med sig ut och sänker båda nivåerna i kroppen. :) Därför borde i praktiken ett rikligt kolesterolätande höja kroppens kolesterol något…vilket borde kunna vara nyttigt. :P Om inte intaget av kolesterol spelar någon som helst roll för kroppens kolesterolnivå så borde ju inte heller spela någon roll om lite kolesterol dras ut via fibrer, eller!?

Pasi
1/27/07, 12:26 AM
#26

Jag glömde berätta en sak som kom fram i ett samtal med Calle Carlsson. Han berättade att hjärtinfarktpatienter eller i vissa fall döingar, hade väldigt lågt kolesterol…att detta sänktes kraftig ett tag innan ett anfall. Detta tyder ju på att nåfot allvarligt fel föreligger, och antagligen förbrukas stora mängder kolesterol vilket leder till sänkningen. Det är iallafall en möjlig tolkning. :)

odezza
1/27/07, 1:02 AM
#27

Hm Pasi, jag har läst det motsatta, tror att det var i Ravnskovs "Kolesterolmyten" att då man obducerade människor som dött i hjärtinfarkt så visade det sig att dom hade höga kolesterolnivåer, och att det var därför man drog slutsatsen att ett högt kolesterolvärde var farligt. Ravnskovs invänding till det är ju att det höga kolesterolvärdet kan orsakas av kroppens försök att avvärja faran. En riskfaktor alltså, inte en orsak!

Men det kan ju vara både och… en del hjartinfarkter har höga värden, andra har som du säger låga, för att systemet kanske har hunnit flippa ut, innan döden inträder…?

"still lost in space and time"

Annons:
Pasi
1/27/07, 10:26 AM
#28

Antagligen kan det variera och båda har rätt…de koncentrerar sig nog på att beskriva varsin ytterlighet.

Upp till toppen
Annons: