Annons:
Etiketthälsa
Läst 6847 ggr
mumsan
5/30/07, 12:27 PM

Leverrensning?

Leverensning hur gör man den och varför?

Annons:
problembarn
5/30/07, 12:34 PM
#1

http://www.ehdin.com/?navid=118&sub=100

Här finns en hel del information… jag kan bara säga för egen del att oavsett vart de kom ifrån är jag glad att slippa släpa runt på alla de stenar som kom ut (flera hundra!!)!

korseett
5/30/07, 12:42 PM
#2

görs lämpligen på en helg. Man äter till frukost och eventuellt lunch kokt råris och grönsaksjuicer för att bygga upp trycket i gallan, inga mediciner eller kosttillskott den dagen. Efter kl 14.00 äter eller dricker du inget men du blandar 4 msk epsomsalt i 7.5 dl vatten och ställer in i kylen. Kl 18 dricker du 2 dl av lösningen, kl 20 ytterligare 2 dl. kl 21.45 blandar du färskpressad juice av blodgrape eller vanlig grape samt av en citron, minst 1,5 dl ska det vara. Häller i en burk och fyller på med 1,5 dl kallpressad olivolja. Sätt på ett lock och skaka om. Drick allt kl 22 inom 5 minuter. Behöver du gå på toaletten så gör det innan. Sedan är det direkt i säng och ligg på höger sida i minst 20 minuter. På morgonen kl 6-7 dricker du 2 dl epsomlösning igen och två timmar senare det sista av den. Du kommer att tillbringa dagen på toaletten. Det som de kallar gallstenar är oftast grönfärgade och flyter i toan. Man gör reningen för att rensa gallan på grus och för att få levern att kunna jobba bra igen.

Hämtat från Sanna Ehdins bok 12 steg till ett självläkande liv

problembarn
5/30/07, 12:46 PM
#3

Men det är väl levern man renar? INTE gallan?? Det är ju just det den här proceduren är till för? "man kan ha från hundra till mer är tusen små gallstenar i levern" (ur sannas text). Eller?

mumsan
5/30/07, 12:50 PM
#4

 Tack för länken!

Oj, vad mycket man fick veta. Det verkar ganska radikalt. så det gäller att vara förberedd och planera in reningen. Blir fundersam över att äta ris och vad det nu var vid kurens start. Gör ni så här som äter LCHF?

Mona-Stina
5/30/07, 12:52 PM
#5

Precis det jag funderade på. Ris och inga kolisar hänger liksom inte ihop.

korseett
5/30/07, 12:52 PM
#6

gallan produceras i levern och gallblåsan ligger där också. När inte gallan används samlas den i gallblåsan och om den blir starkt koncentreerad kan grus och stenar bildas. Vissa har mer produktion än andra

Annons:
korseett
5/30/07, 12:54 PM
#7

jag klara att äta ris men syftet är att gallan inte ska användas och att ett tryck ska byggas upp alltså inget fett får tillsättas den morgonen. Sedan kommer ju fettet i form av olivoljan och även det beska i grapen stimulerar produktionen av gallan

korseett
5/30/07, 12:54 PM
#8

om ni klarar av riset så kan jag lova att det i stort går rakt igenom kroppen pga det laxerande epsomsaltet

problembarn
5/30/07, 12:57 PM
#9

Jo det kände jag till, att det var så. Men det är väl fortfarande de stenar som bildas och stannar i levern man rensar ut i första hand?

Sara40
5/30/07, 1:35 PM
#10

Här är en länk till lite av allt som tidigare skrivits om leverensning här på sidan. Jag funderarde själv på att testa med la det på hyllan…

korseett
5/30/07, 1:49 PM
#11

njae stenarna är "gallstenarna" de menar alltså de som bildas i gallblåsan. I levern kan det nog inte bildas stenar vad jag vet iallafall utan man syftar till att levern får bättre drivkraft att jobba om man rensar gallgången och blåsan från skräp. Så tillvida om det verkligen är riktiga gallstenar som kommer ut skulle jag inte tro på för så bred är inte själva gallgången  så att den storleken tar sig ut av sig själv. men däremot kan trycket göra att gallan spolas ut och med det grus, som blir inkapslat och förtvålat skulle jag vilja säga i tarmarna- därav storleken. Men flera personer som har haft gallproblem säger sig ha blivit mycket bättre efter leverreningar. Att systemet blir tomt och får spola ur sig nån gång är nog bara bra så länge som det inte ligger sjukdom bakom orsaken till utspolningen.

Kan ju vara bra om man har problem sedan innan kostomläggning att man gör en leverrening för att sedan kanske slippa det med hjälp högfettskosten

Gronstedt
5/30/07, 1:49 PM
#12

Jag ställer mig också litet skeptisk. Jag fick en "spontan leverrening" en dag, morgonen efter att jag intagit en ovanligt stor mängd olivolja, dock utan citron- eller grapesaft och epsomsalt, och bildade mig följande, helt ovetenskapliga teori:

Klumparna som kommer ut består av förtvålat fett. Plötsligt, ovant fettintag kan verka starkt stimulerande på en otränad gallblåsa, och den producerade gallan ger klumparna av förtvålat fett den gröna färgen.

Detta kan nog verka som en "genomsköljning" av galla och gallgångar, och en och annan sten kan nog följa med, om man har några, men jag tror inte de där gröna grejorna finns inne i kroppen hela tiden. Någon gång vartannat år kan nog en sådan här leverrenning göra nytta i alla fall, men bara för att "spola igenom" systemet.

problembarn
5/30/07, 2:01 PM
#13

Ok, en del hävdar ju att kärnan i stenarna innehåller parasiter och bakterier (efter undersökningr av dem förstås…) och om så skulle vara måste det ju vara fantastiskt om kroppen på bara några timmar kan kapsla in så mycket skräp och skicka ut genom tarmarna :-)

Annons:
korseett
5/30/07, 3:02 PM
#14

precis- det gör nog mer nytta än skada iallfall.

problembarn
5/30/07, 3:26 PM
#15

Japp… jag tror så med… men som sagt, det är min tro! ;-)

mumsan
5/31/07, 1:30 AM
#16

Men att vara utan mat så långe och bara dricka lite och sen det starka lavemanget, undrar om man blir svimfärdig? Jag brukar inte vara utan mat, brukar inte må så bra då. Har inte några besvär nu men tänkte på att leverrensningen skulle vara bra för att jag har haft en medicinförgiftning efter en knähalvprotesoperation i höstas. Fick renande och stärkande naturmedicin för lever, njurar och mjälten. Är bra nu men tar bara lite medicin. Ska ta mig en funderare om leverensningen är aktuell för mig nu. Tror att jag måste vara mentalt förberedd, det låter kanske konstigt, men jag vill inte må dåligt i 2 dagar.

korseett
5/31/07, 11:06 AM
#17

man klarar mer än man tror mumsan och klockan tolv nästa dag får du ju äta igen men försiktigt. Jag åt ett par ägg med smör och kaviar då.

Ove-D
9/22/13, 1:14 AM
#18

När sätts magen igång? Är det alltid efter oljan innan sängdags eller kan man bli lös i magen även innan?

Upp till toppen
Annons: