Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Autoimmuna sjukdomar

2007-04-08 22:36 #0 av: Besika

Trodde min lilla mac inte fixade det här forumet, men den här tråden hade tydligen inga inlägg.

Jag har psoriasis-artrit, vilket är en autoimmun sjukdom.

Några fler här som har det??

Ska skriva mer sedan, just nu håller jag på att laga en LCHF-middag, så jag ber att få återkomma... ;)

Anmäl
2007-04-08 22:52 #1 av: Tanten

Hej jo det har jag också begåvats med men harfått lära mig övningar som sitter i ryggraden och motarbetar att jag stelnar i lederna. Ta i trä, men än så länge vinner jag.

Fick en kur med glukosamin på ett par år med god effekt. någon ville pumpa migfull med Hexotrecae (ursäkta om jag stavardet fel) men jag tycker inte man tar till storsläggan så där utan vidare. Vad skall man då göra när eller om det blir riktigt illa. visst kan det göra ont och svullna, speciellt i tårna men med hård träning så brukar det ge sig.

Tycker mig märka att det är litet färre attacker eller i alla fall inte lika onda sedan jag bytte kost. Eftersom jag baraär inne på min fjärde månad så är det litet tidigt att veta.

Som en parentes så älskar min katt de där tåövningarna jag gör framför TVn. Måste se upp så hon inte sätter klorna i mina tår för hon tror tydligen att de är ett lovligt byte. .-)))))))))))

Anmäl
2007-04-08 22:56 #2 av: NancyAlke

Jag nöjer mig med att ha Crohns, som också är autoimmun. Tror också att jag har någon reumatisk sjukdom på G, inte helt ovanligt med Crohn.

Anmäl
2007-04-09 01:43 #3 av: Besika

Hej,

ja hade det hjälpt med övningar så vore det ju bra... ;)

Själv var jag 25 år när jag tvingades byta mina höftleder.

Har försökt med ALLT, men har insett att jag behöver lite hemska medicner för att inte låta alla leder bli förstörda. Har ätit Metotrexate (är det det du tänker på, Tanten?) i 11 år nu. Och har Enbrel, en TNF-alfa hämmare. Försöker bygga upp min kropp så gott det går för att slippa biverkningarna på dessa mediciner och har hittat "hem" med aloe vera, så jag får i mig massa näring i form av vitaminer, mineraler, aminosyror och mycket annat som balanserar kroppen. Tack vare det har jag fått ett helt nytt liv, men är inte frisk. Läste om hur kroppen reagerar på kolhydrater och beslöt mig för att testa att skippa det så mycket som möjligt. Har blivit piggare, verkligen mycket piggare!!! :) Har bara hållt på i 3 veckor så det ska bli spännande att se hur jag mår i övrigt.

Anmäl
2007-04-11 07:03 #9 av: Myggan

Hejsan Jag har flera Autoimmuna sjukdomar , bland annat har jag fått byta lever pga det, nu står njurarna på tur och dessutom har jag vitiligo.

Anmäl
2007-04-11 12:20 #10 av: Margareta

Oj Myggan, det lät mycket. Hur har det gått för dig att byta lever? Är det länge sen och hur mår Du nu?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-04-11 13:05 #11 av: Pasi

Myggan - Vad är det för fel på njurarna...och vad är vitiligo?

Anmäl
2007-04-29 14:43 #12 av: Moonbeam

Jag fick diagnosen SLE för 8-9 år sen. Fick en massa medeciner av vilka jag endast tar Metotrxare numer. Har gett mej fn på att bli frisk. Ett sätt att prova är HFLC kost. Jag har precis börjat så jag vet inga resultat än. Är det fler som har SLE som har provat HFLC med resultat?

Anmäl
2007-04-29 14:53 #13 av: Besika

Nä, men jag har också Metotrexate. Och Enbrel.

För tidigt att säga något ännu, men jag mår bra... :)

Lycka till Moonbeam!!! Det borde ju gå att bli i varje fall bättre!

Anmäl
2007-04-29 19:11 #14 av: svaleng

Jag har Hashimotos (autoimmun sköldkörtelsjukdom) som övergått i underfunktion. Äter en låg dos Levaxin.

Jag mår mycket bättre av LCHF men kilona sitter kvar. Har gått ner som mest 5 kg för att gå upp 1-3 kg under mensen.

Jag har märkt sedan jag började med LCHF att jag verkar vara extremt kolhydratkänslig, tål ingenting, och gick förr med ständig hjärtklappning.

Försämrar sköldkörtelproblemen möjligheten att gå ned i vikt med LCHF, och finns det i så fall något att göra åt det?

Har någon annan liknande problem?

Anmäl
2007-04-29 20:01 #15 av: Moonbeam

märkligt det där du skrev om hjärtklappning Svaleng. Jag har det ibland men vet inte varför. Det känns obehagligt.

Anmäl
2007-04-29 20:40 #16 av: svaleng

Hej Moonbeam.

Hjärtklappningen har i stort sett försvunnit sedan vi lade om kosten, och jag känner mig mycket lugnare inombords. Men så fort jag äter något kolhydratrikt så sätter hjärtklappningen igång.

Varför det blir så vet jag inte säkert, men jag har mina funderingar. Läkarna har i flera år sagt att jag har känsligt blodsocker men inte diabetes, ingen av dem har förklarat HUR man får känsligt blodsocker, vad det beror på. Men jag antar att det har med en utmattad bukspottkörtel att göra?

Det är lätt att hålla sig till LCHF när man så tydligt känner fördelarna, önskar bara att vikten också började bli till fördel...Räcka ut tungan

Anmäl
2007-04-29 21:12 #17 av: MiaP

Pasi, Vitiligo är en sjukdom som innebär att pigmentet försvinner fläckvis. Sjukdomen kan uppträda redan hos barn men bryter även ut hos vuxna i alla åldrar. Vi har ett barnbarn som har det. Det är också en autoimmun sjukdom en del säger att det hör i hop med psoriasis och även med struma. Barnbarnet har en stor nästan vit fläck på magen och det är också så att de har lättare för att få hudcancer pga att de inte har tillräckligt solskydd där fläckarna finns.

Anmäl
2007-05-06 02:41 #18 av: Anterrabae

Moonbam: Jag har oxå SLE.. och massa annat. *ler* Åter kortison, Imurel och får Remicadeinfusioner för att hålla alla autoimmuna eländen i chack..

Resultat har jag fått på denna kosten. Inflammationerna i organen minskar och funktionen förbttas.. Men det är för tidigt att säga hur bra jag kommer bli. 

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2007-05-06 12:22 #19 av: shintaida

Jag har också psoriasis-artrit i alla leder.

Ryggen är värst. Har haft det i många år, men tar vara på de tider som gör mindre ont. Köra MC.

Har "planerat" ont, helt enkelt.

"Gör jag det här, tar jag smärtan sen".

MEN - sen jag började med LC-kost har det blivit bättre, speciellt i händer och fingrar.

Psoriasisen har också gått tillbaka otroligt mycket.

Slår ut över näsan när jag mår dåligt. Annars har jag haft PSORIASIS GUTTATA med inflammation i vissa fläckar.

// Shintaida 

Anmäl
2007-05-06 15:07 #20 av: Ra95

Svaleng: Hittade en bra blogg när jag sökte på sköldkörteln

http://blogg.expressen.se/skoldpaddor

A-C som har bloggen skriver för att informera andra om hur stort problemet med underfunktion av sköldkörtelhormon är, och hur svårt det är att få en riktig diagnos. Just nu har hon en enkät för att sammanställa hur läget är för oss med sköldkörtelproblem.

Jag upptäckte bla att man aldrig tagit prover på mig för att se om jag kan omvandla hormon på egen hand, så nästa projekt är att försöka få dessa prover tagna. Jag har fått tid hos min husläkare i slutet av maj. Blir intressant att höra vad han anser om det.

A-C som äger bloggen om sköldpaddor förklarar detta på ett mycket bättre sätt.

Anmäl
2007-09-14 14:55 #21 av: starhawk

Jag har också en autoimmun, tror jag. Är inte riktigt säker på om IBS räknas dit. Men det är lite besvärligt man får stoppa i sig en hel del antiförstoppningspreparat dagligen. I början räckte det med lite fibrer men nu tar jag dubbel dos av två antiförstoppnings medel. När vi reste till England hade jag med en separat väska med mina preparat, det ena är flytande så jag undrar hur det går om jag får för mig att flyga, jag vågar ju inte riskera att bagaget slarvas bort så jag måste ju ta det som handbagage

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2007-09-17 17:21 #22 av: Fnyfniken

Jag har också proriasis-artrit, mest värk i händer och fötter, mest "problem" i ländrygg och nacke. Men det jobbigaste tycker jag ändå är tröttheten och den kognitiva dimman.

Jag började LCHF för en dryg vecka sen, åt lågt GI innan dess 3 veckor. Vet inte om jag känner någon skillnad ännu direkt, men jag får väl se om ett år eller så.

Lustigt, du skrev ditt första inlägg på min födelsedag!

Anmäl
2007-09-17 18:24 #23 av: korseett

jag misstänker att jag har en autoimmun sjukdom och är nu under utredning men är precis i starten så det lär väl dröja ett tag innan man får något svar

Anmäl
2007-09-17 18:28 #24 av: anki1

21, Jag har oxå IBS-mage, men jag måste ta semestermage piller för att hålla den i styr. Fibrer har aldrig funkat utan tvärtom förvärrat det hela. F.n. tar jag 2 piller varannan dag.

Anmäl
2007-09-17 21:19 #25 av: Besika

har nu hållt på i 6 månader.

Känner mig stark.

Har abslout inte blivit sämre!! :)

HB har gått upp från 120 till 140!! :)

Anmäl
2007-09-18 11:05 #26 av: NancyAlke

Anki, har du diagnosen IBS? Vad jag förstår så får inte läkaren ställa den diagnosen utan att ha uteslutit bl a de autoimmuna tarmsjukdomarna... Den läkare som började utreda mig berättade att det slarvas rejält med diagnosen IBS och därför får många dras med tarmbesvär i "onödan".

För att utesluta Crohn/UC måste dom göra en koloscopi, så kräv det om dom inte har gjort det... det verkar sanslöst att du ska behöva gå på "semestermagepiller"!

Jag har både Crohn och IBS och de flesta IBS besvären försvann efter en par veckor på strikt LC kost... får små slängar ibland, men inte som förr, och det är väldigt sällan jag måste ta till dom små gula (Dimor).

Anmäl
2007-09-19 14:51 #27 av: starhawk

#24: Vad är det för piller du tar? Jag måste käka Dimetikon eller Minifom annars får jag ont i magen

#26 Jag fick diagnosen "colon irritabiles" eftersom IBS inte fanns på den tiden, efter att ha läst om det inser jag att det är IBS jag har. Koloscopi är det den där grovtarmröntgen? jag har även blivit catscannad.

Mår mycket bättre sedan jag gått över till LCHF, förr kände man sig tjock och seg på något vis, jag har iofs gått ner 10 kilo men det är räknat från toppnoteringen

Anmäl
2007-09-19 18:34 #28 av: anki1

NancyAlke, Den ingår som "delsymtom" till fibromyalgi, som är min diagnos. Alla med den diagnosen har inte det problemet, eller i sån liten omfattning att det inte påverkar det dagliga livet.

starhawk, dom tabletter jag tar heter Dimor. (egen behandling) de bromsar hjälpligt upp magen så att jag vågar vara mer än 3 meter från toan. Fast på sista tiden upplever jag att magen har stabiliserats något, men om det beror på kosten eller att jag tar en annan sorts medicin för min fibro än jag gjort tidigare. eller om det är en kombo, är inte lätt att veta. Iaf så tar jag numera 2 tabletter varannan dag, sedan ett par veckor tillbaka. På sikt hoppas jag att jag inte behöver dom mer än någon gång då och då.

Anmäl
2007-09-19 21:51 #29 av: Besika

anki1, har du testat aloe vera för din mage?

Anmäl
2007-09-20 11:29 #30 av: starhawk

#28: Jaha du har det andra besväret, min mag är för långsam så jag måste dagligen ta antiförstoppningsmedel, inget bromsande här inte!

Anmäl
2007-09-20 12:20 #31 av: Mervi

starhawk, ta lite kokosolja i te eller kaffe så får du nog fart på det hela.

Anmäl
2007-09-20 18:41 #32 av: starhawk

Jag har prövat olika mat som enligt uppgift skall sätta fart på magen, deras effekt är negligerbar om den överhuvudtaget existerar. Jag tar för närvarande två dubbla doser av medel mot förstoppning varje dag för att hålla magen igång

Anmäl
2007-09-20 21:41 #33 av: Besika

jag kan ju verkligen rekommendera er båda att testa aloe vera, som BALANSERAR magen. Ger den rätt PH, osv. Balanserar både om den är stoppad eller för lös.

Anmäl
2007-09-21 12:14 #34 av: starhawk

Nja, jag vet inte jag, inga naturmedel som jag provat har haft någon reel effekt, dessutom vill man inte exprimentera, jag har spräckt ändtarmsöppningen två gånger och det är inte något jag vill uppleva igen. Eftersom mina antiförstoppningsmedel fungerar så hållar jag mig till dem.

Anmäl
2007-12-04 15:33 #35 av: affe

Hallå... Har också Psoriasisartrit..sedan 2002, har legat inlagt periodvis pågrund av svåra plack... för mina leder har jag just nu endast Methotroxat 6X/per vecka samt folsyra..

Har prövat enbrel, samt remicade... remicaden avsLutades efter det att jag hamnade på IVA.. med utslag och feber, yrsel mao döds sjuk, det är stora risker med dessa mdeiciner som påverkar imunsystemet, i USA är remicade inblandat i flest dödsfall inom vårdet i hop med embrel.

LCHF kosten har gjort mig mer eller mindre besvärsfri gällande artriten, vissa leder fortssätter att "krokna" lite typ lillfingrar, men jag kan röra mig bättre samt böja mig framåt och knyta mina skor vilket tidigare var nästintill omöjligt..

Affe

Anmäl
2007-12-04 16:19 #36 av: Fnyfniken

HÄRLIGT, Affe!

Jag blir rätt ofta ganska arg när PsoA ofta beskrivs som en "mild" artrit. Jag är inte så ansatt som du, men jag vet många som är väldigt sjuka. Hur kan man ignorera dem?

Det skulle nog behöva gå väldigt långt innan jag provade Remicade, då jag också har hört om riktigt dåliga biverkningar. Jag gick ju själv på vioxx-smällen. Lite för ung och frisk för hjärtinfarkt, men jag kände nästan för att försöka kräkas upp den sista tabletten när jag läste om skandalen. 

Anmäl
2007-12-04 16:26 #37 av: Besika

Kul att höra!

PsoA kan vara väldigt aggressiv, när jag var 25 år satt jag i rullstol med inflammation i varenda led, höfterna helt slut, inget brosk kvar. Åt "normalt" men vägde 44 kg till mina 178 cm. "Kan äta själv" stod det i journalerna. Då var man vääääldigt glad äver Remicade...

Efter några år med det blev jag allergisk och har numera Enbrel. Visst, biverkningarna kan vara hemska, men man har väldigt många leder i hela kroppen och jag är glad att jag har några hela kvar...

Hoppas på sikt kunna sluta med både Enbrel och Mtx, tack vare lchf. Är jätteglad att ha lärt mig så mycket om hur kroppen fungerar och på så sätt se att den optimala kosten är lchf!

Anmäl
2007-12-04 18:51 #38 av: Fnyfniken

Ja, jag kan som sagt inte föreställa mig hur det skulle vara. Jag har t ex alltid fortsatt med ridning och träning av hästar fast jag hade hälsporre på båda fötterna och kunde inte gå på morgonen, men det låter ju som en bris i jämförelse. Jag har dessutom nöjet att bara ha entesit, så mina ledytor är ganska OK, bara en stortå som gått åt. När det är som sämst stapplar jag, kan inte öppna burkar och spännen och har bara gröt i hjärnan, och när det är som bäst glömmer jag att jag har en sjukdom. Jag tycker nästan de kognitiva dimman är värst. Jag är van att vara snabb, smart och intelligent. Emellanåt är jag numera lethargisk, afatisk och småkorkad. Men jag känner mig lyckligt lottad ändå.

Anmäl
2007-12-04 20:06 #39 av: Befa

Hej!

Jag har SLE samt några till autoimmuna sjukdomar. Min SLE har jag haft i 63 år! Jag var 9 år när den drabbade mig. Jag har en lite annorlunda variant, enl en läkare är det säkert en variant de inte hittat på ännu. Jag har haft ständig aktivitet under alla år, men inte så kraftigt. Skov har jag fått iallafall. Jag har provar LCHF, gick ner ca 5 kg och kände mig ganska bra i början, men levervärdena blev högre och jag började rapa allt värre och kände mig trött och allmänt vissen. Har nu slutat, vågade inte låta lervern arbeta så hårt, jag har ingen mjälte som kan hjälpa till. Jag har Hemolytisk anemi orsakad av SLEn så avgången av röda blodkroppar belastar levern ganska mycket. Tyvärr, jag tror verkligen på LCHF. Hoppas ni andra med SLE har större nytta av LCHF än jag.

Anmäl
2007-12-04 20:51 #40 av: Besika

Intressant för mitt ALAT gick upp rejält i början av LCHF. Men sen har det gått ned.

Jag undrar om det bara är ett "illasinnat rykte", att levern får arbeta hårt (för hårt) om man äter mycket fett. Många menar ju att det är så.

Jag har ställt den frågan här tidigare och fått svaret att det inte är så...

Anmäl
2008-02-04 23:41 #41 av: bernil55

Hej!

Ramlade in här nyss och kan passa på att berätta det roligaste, att jag har MS (som bedöms vara autoimmun)! Har bl a trötta händer, så jag orkar ej skriva mycket, men tänker tills vidare tassa kring här och försöka lära mig lite om denna underliga lära... Flört

Anmäl
2008-02-04 23:57 #42 av: umbra55

Jag har psoriasis, men ingen artrit tack o lov, samt MS. Dessutom dialaterad kardiopati med hjärtsvikt och har haft hjärntumör (meningiom) Det "lustiga" är att alla sjukdomarna kan härröras till autoimmuna orsaker.'
När jag var i Kina senast blev jag diagnostiserad av en kinesisk läkare, med traditionell kinesisk medicinsk examen. (för infots skull: de har först 4 års studier av samma slag som våra västerländska läkare, det femte året väljer de inriktning- traditionell eller västerländsk) Hans avskedsord till mig var " Du tror du har tre sjukdomar- men du har bara en" - det tycker jag var en klar bekräftelse på att det är mitt immunförsvar som spökar lite lätt.
Men vad jag reagerar på här, det är att så många har ett autoimmunt problem?! Är vi genetiskt känsligare än andra, vi överviktiga? Och iså fall; vad är hönan och vad ägget???Finns det samband mellan kolhydratreaktion, övervikt och autoimmun reaktion??

Anmäl
2008-02-05 00:07 #43 av: Wildrat

Jag har Hashimoto tyreoidit, autoimmun sköldkörtelsjukdom. Kroppen angriper och förstör sköldkörteln i skov. Har dessutom astma och allergier.

umbra55, jag är inte överviktig, har alltid varit smal tills jag fick problemet med sköldkörteln och gick upp 5-7kg. Ligger högt men fortfarande normalvikt så min autoimmunitet har inget med vikt att göra. Däremot har mitt immunförsvar alltid varit överkänsligt, kanske pga mammas rökning eller margariner...

Anmäl
2008-02-05 10:47 #44 av: bernil55

Av någon anledning är det vanligt att man får flera autoimmuna sjukdomar. Det berättas bl a bland MS-folket jag diskuterar med. Det finns många försök till förklaringar på alternativsidan. Mjölk är en som blivit väldigt aktuell, nu även inom "vetenskapen". Diskuteras om det är samma orsak bakom diabetes och MS.

Inte fel på mjölken i sig kanske? men homogeniseringen är verkligen skum.  Tycker jag! 

"Idag genomgår vår vanliga dryckesmjölk flera olika processer på mejeriet; pastörisering, separering, standardisering, homogenisering och paketering"

Mjölk

Men själva utlösandet av en latent atomimmun sjukdom verkar kunna ha många orsaker.

Men jag ska nog inte surra så mycket "på fri hand". Hjärnan är inte bra. Heller. Generad 

Anmäl
2008-02-05 11:44 #45 av: Besika

Och jag är sur. Har blivit sjuk. Hostat hela året. De har hittat en förtätning på 6 cm i lungtrakten!! Ska göra biopsi på måndag. Tror själv att det kan vara Wegeners, hittade en fallbeskrivning som stämde på pricken. Och många av symptomen också. Det sura är att jag ju skulle bli frisk nu när jag bytt kost... :(

Anmäl
2008-02-05 11:53 #46 av: Wildrat

Att man får fler autoimmuna sjukdomar när man redan har en är väl inte så konstigt. Det är ju immunförsvaret som är trasigt och ger sig på nåt och det är väl lätt hänt att det fortsätter. Särskilt som ingen vet varför det ballar ur från början.

Anmäl
2008-02-05 12:04 #47 av: Besika

nä, men om det nu är den sjukdomen är det konstigt eftersom jag redan går på immunsuppressiv behandling som man även ger mot den här "nya"... eller?

Anmäl
2008-02-05 12:16 #48 av: NancyAlke

Som Wildrat säger, så har man ju lixom autoimmuniteten i kroppen och då drabbas man tydligen av just dom här sjukdomarna, ibland flera. Man undrar liksom om dom vet något egentligen... som med Crohn, som sägs vara ärftlig, men då måste det väl vara autoimmuniteten som är ärftlig tycker man.. alltså borde mina barn ha ökad risk även för andra autoimmuna sjukdomar...

En av behandlingarna för Crohn är Remicadinfusioner, används även på UC och reumatism (Humira) . I biverkningarna, dom sällsynta, står MS...  Man tycker att det är konstigt, hur har dom kommit fram till det? Det måste ju vara så att har man autoimmunitet så ökar risken att få MS, då fattar jag inte hur dom kan säga att det är en biverkning på en medicin mot själva autoimmuniteten (för det är så medicinen verkar)

Bernil55 skrev att hjärnan inte är bra... det är nog inte min heller, den verkar gå på högvarv nämligen... måste vara smöret Flört

Anmäl
2008-02-05 12:21 #49 av: korseett

separering förstör inte mjölken utan där får man loss grädden som man kan göra smör av. Jag har i hela min uppväxt alltid druckit helmjölk eller skummad från gårdens kor. Det är först när jag flyttade hemifrån som det blev köpmjölk.

Anmäl
2008-02-05 13:01 #50 av: Wildrat

Det är homogeniseringen som vissa tror är dålig. Fettet slås sönder så det fördelar sig jämnt i mjölken istället för att samlas ovanpå som är det naturliga. Teorin är att partiklarna blir så små att de tar sig igenom tarmslemhinnan och ställer till problem.

Pastöriseringen (uppvärmningen) ska tydligen inte heller vara bra...

Anmäl
2008-02-05 13:23 #51 av: ragnhildar

Finns det någon undersökning av förbättring/utläkning av IBS, Crohn, Ulcerös colit genom lchf diet?

Anmäl
2008-02-05 13:34 #52 av: NancyAlke

#51 Har inte hört talas om det, förutom att många vittnar om det när det gäller IBS. Utläkning av UC och Crohn lär väl inte vara aktuellt, men jag tror att man kan förlänga tiden mellan skoven.

Anmäl
2008-02-05 13:35 #53 av: Wildrat

#51 Det finns nästan inga undersökningar alls på LCHF.

Anmäl
2008-02-05 13:37 #54 av: Wildrat

Och utläkning av IBS är det väl inte frågan om heller. Det är som med diabetes, går man tillbaka till den gamla kosten så blir man sjuk igen. När det gäller IBS så är det nånting magen inte vill ha och det reagerar den alltid på, problemet är att det är lite olika saker man reagerar på...

Anmäl
2008-02-05 19:51 #55 av: Fnyfniken

Det här med nedärvd fallenhet för autoimmuna sjukdomar, har ni testats för antigenen HLAB-27? Jag tror inte alla med autoimmuna sjukdomar har den, men många, och jag kan föreställa mig att den kanske är vanligare ändå hos de som har flera sjukdomar. Jag har den, men bara en sjukdom. Dock har släkten RA, SLE, PsoA och Sjögrens. Och pappa har artros men det är nog han som är sliten...

Anmäl
2008-02-05 21:46 #56 av: bernil55

Ej testad för antigenen HLAB-27. Kommer ej ihåg att den diskuterats på ms-listan heller. Vet ej om att det funnits några autoimmuna sjukdomar i släkten. Bara vanlig cancer och död av läkemedel och såna "naturliga" saker. Är jag ironisk tror ni? Oskyldig

Anmäl
2008-02-07 04:29 #57 av: Sagittaria

Jag har testats för HLAB-27 och har den faktiskt inte, trots att jag har den sjukdom som kanske är mest förknippad med den: pelvospondylit eller Morbus Bechterew (ryggradsreumatism).

Förutom min reumatism har jag astma och allergier av olika slag, och det är ju också automimmuna sjukdomar. Fast astman har jag knappt sett röken av sedan jag började med lchf i höstas. Glad

Jag funderar på att äntligen tacka ja till Enbrel el.dyl. när jag ska till reumatologen på måndag och det vore kul att höra era erfarenheter av den medicinen, ni som har prövat eller hört något. Jag har haft det ganska jobbigt med värk på sistone så jag tror att det vore värt ett försök. Besika, du skrev att biverkningarna kan vara hemska? Det låter ju inte så bra, minst sagt.

Anmäl
2008-02-07 18:58 #58 av: Wildrat

*putt*

Anmäl
2008-02-21 10:56 #59 av: elind

Jag har atopiska eksem som i sina värsta stunder har täckt stora delar av kropp och ansikte. Just nu har jag bara små utbrott (ca 15 cm i diameter) i armvecken och några fjällande fläckar under ögonen.

Anmäl
2008-02-21 11:22 #60 av: Besika

Saggtiaria, jag har inte sett din fråga om Enbrel.

Jag har gått på Enbrel i flera år och dessförrinnan Remicade.

Remicade blev jag allergisk mot.

Det är fantastiska mediciner, de flesta av mina leder var förstörda, så bara känslan att veta att inget mer förstörs är härlig!! Det luriga är väl infektioner.

Nu är jag ju inte helt 100 på att de beror på Enbrel, men det är väl troligt. Jag har haft cysta, misstänkt abcess, två ggr i ena njuren.

Och nu är jag sjuk, lite sur är jag allt efter att ha ätit LCHF i nästan ett år... Det började med värk i bröstbenet i oktober, trodde det var lederna. Sen var jag OK i dec, men fick världens hosta i början av januari.  Så småningom hittade man på röntgen en 6 cm stor "biljardkula" precis där det gjort ont!!!

Misstanke om TBC (risken för det ökar av de här medicinerna), vaskulit  och nu efter biopsi är det en inflammation, misstanken är kronisk lunginflammation!

Jag tror att det beror på medicinen, men är ju inte säker.

Ändå ångrar jag inte att jag tagit den, jag har haft ett bra liv på grund av den i flera år. Och det här hoppas jag ska fixa sig. N har jag hållt upp i ca 1 månad och mitt ena knä är stort som en fotboll. Alla andra leder är dock bra... hoppas det håller i sig....

Fråga gärna om du undrar mer, så ska jag försöka svara... 

Anmäl
2008-02-22 13:20 #61 av: Margareta

Dela gärna upp alla automimmuna sjukdomar i varsin tråd - så blir det lättare att följa.

Gruppen finns redan - men den har gapat tom länge eftersom alla lägger sina trådar i början av forumet - oavsett vad de handlar om...

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-22 20:41 #62 av: Skaldeman

Jag har en mycket lång rapportlista på botade eller förbättrade autoaggressiva sjukdomar. Jan Kwasniewski rapporterar samma sak från sin praktik.

/SSS

Anmäl
2008-06-30 22:55 #63 av: Meva

Jag har nyligen drabbats av proctit efter en antibiotikakur mot magsårsbakterien. Min proctit kanske är reaktiv i stället för kronisk, men min läkare lyckas inte riktigt förklara det för mig.

Kognitiv dimma, hjärtklappning, hälsporre...  Jag känner igen så mycket av det ni skriver om här! Hur är det, har ni också problem med ögonen, återkommande bakterieinfektioner, dålig andedräkt, ömma fotsulor och torr hud?

Jag mår mycket bättre sedan jag minskade på kolhydraterna. Det kanske är kolhydraterna som ger mig hjärtklapping. Hoppas på att få hela kroppen mer i balans så småningom.

Anmäl
2008-06-30 23:59 #64 av: Fnyfniken

Ögonen kan ju höra ihop med samma mjukdelsreumatism som t ex PsoA tillhör, genom Sjögrens. Jag har inte Sjögrens diagnosticerat men har torrare ögon nu, och kan inte ha linser längre. Detta kan väl också bero på åldern vad jag förstår och större problem än med linserna är det inte. Tur att min fåfänga gått över...

Anmäl
2008-06-30 23:59 #65 av: Bengt-Olov

#62: Ja, alla talar om sina autoimmuna sjukdomar. Fast har de inte blivit BÄTTRE ändå sedan ni lade om!? Min ledgångsreumatism är i alla fall t.ex. bara 10-20 % av vad den var tidigare (då jag gick på medikamenter). Nog för att det visst kan finnas något genetiskt som gör att många av sjukdomarna inte kan botas helt och fullt - men nog tusan borde ALLA kunna MILDRAS, med rätt kost!?

Anmäl
2008-08-01 12:06 #66 av: magma

Vitiligo- är det någon här som har den sjukdomen, och har erfarenhet (eller funderingar) av om LCHF kan ha någon inverkan eller ej? Min man har idag fått veta att han har fått just vitiligo.

Anmäl
2008-08-01 12:35 #67 av: Flobi

Oj vad många det är som har problem med diverse sjukdomar. Själv har jag följande.

Jag har Hashimoto tyreoidit, autoimmun sköldkörtelsjukdom. För detta äter jag Levaxin och har gjort i många år. Har dessutom en massa allergier som gör att jag äter allergimedicin varje dag året runt.

Har divertiklar på tjocktarmen som plågar mig ibland. Blir förstoppad och har varit så sedan jag var baby. Fel på matsmältningen men vet ej riktigt vad. Lider även av Fibromyalgi som plågar mig värre än de andra sjukdomarna. Fick även endometrios redan i unga år. På vänster fot har jag en hälsporre som plågat mig i sex år.

Höger knä är opererat och fungerar men gör ofta ont. Jag föddes med för liten Q-vinkel vilket gjorde att knäet hoppade ur led ganska ofta. Det slutade med att de skapade ett benbrott och flyttade hela knäets senfäste under knäet inåt några centimeter för att dra knäet rätt. Lårmuskeln är förtvinad så höger ben är svagare än vänster.

Har en muskel på skuldran som släppt i ena fästet och det gör ont då jag överbelastar. Har även arbetsskador i nacke, armar, axlar och skuldror.

Polyper som återkommer i näshålorna med jämna mellanrum och kronisk inflammation i nässlemhinnan efter åratals missbruk av nässprayer.

Är allergisk mot massor av mediciner så jag har ingen smärtmedicin utan får enbart ta alvedon då det krisar. Många medicciner ger mig Quinckes ödem eller nässelutslag. Pga att jag inte tål kortison så har jag ingen underhållsdos för min astma utan tar bara akutmedicin i form av Ventoline evohaler.

Bortsett från detta så är jag helt frisk Skäms

Anmäl
2008-08-01 12:57 #68 av: wine

Själv fick jag diagnosen "Löfgrenssyndrom" (akut sarkoidos) för nästan exakt 2 år sedan.  Symptomerna försvann efter 2 veckor med Prednisol (usch!) men sedan dess har dem ändrat min diagnos till kroniskt sarkoidos med ingen bra prognos för "remission".

Har tur att vara symptomfritt och gå utan medicin - men den kan ändras närsomhelst. För mycket D-vitamin (genom solen, mjölk/skaldjur produkter, osv) kan "trigger" dem akuta symptomerna - men jag lever som vanligt och inte oroa mig för för mycket D-vitamin nu när jag är ändå symptomfritt.

Anmäl
2008-08-01 13:33 #69 av: Wildrat

#67 Precis som man sitter och tycker synd om sig själv kommer det nån annan och har det mycket sämre Skrattande... Usch du har det inte lätt du. Här har du en till med Hashimoto, har väl kanske skrivit det tidigare också men ville bara hälsa...

#66 Ingen bot eller direkt erfarenhet men tänkte tipsa om att det finns solskyddskräm på Apoteket med solskyddsfaktor 100 som kan vara bra att använda på de vita fläckarna. Den står nog inte framme så man får fråga efter den...

Anmäl
2008-08-01 15:33 #70 av: Flobi

Det spelar ingen roll hur man har det så finns det alltid någon som har det värre. Men, man får faktiskt tycka synd om sig själv. Men, bara en kvart om dagen sedan får man ta sig i kragen igen.

Det är rent bedrövligt hur många sjuka människor det finns runt omkring oss utan att vi ens vet något om det. Jag önskar att alla människor får vara friska. De som är det tar det bara för givet. En dag kanske de förlorar hälsan själva. Man, ska vara tacksam om man får vara frisk för det är få förunnat i vårt samhälle idag.

Kram på dig hälsar Flobi Cool

Anmäl
2008-08-01 17:25 #71 av: Meva

Flobi - jag har haft "hälsporre" i 4-5 år, men när jag kom till en naprapat och fick min ländrygg manipulerad försvann smärtan i hälen nästan helt. Det var rena miraklet, jag kunde använda mina fötter lite mer normalt igen, ta rentav ta långa promenader. Det visade sig nämligen att det var nerver som satt i kläm, och inte alls det som kallas hälsporre. Jag märker direkt när jag blir stel i nedre delen av ryggen att hälarna börjar göra ont igen. Kanske det är någonting sådant för dig också? I så fall finns det kanske hjälp att få även för dig.

Anmäl
2008-08-01 21:58 #72 av: magma

#69: Tack Wildrat för tipset!

Anmäl
2008-08-02 10:17 #73 av: Autoimmun

Hej!

Jag har Autoimmun hepatit sedan två år. Gick raskt upp 22 kg vid sjukdomsdebut. En del av dessa kg berodde nog på de höga cortisondoserna. Nu äter jag 5mg Prednisolon och 50 mg Azatioprin/dag, och värdena har varit i stort sätt stabila sedan oktober 07.

Jag har kämpat, och gått ner 9 av mina överskottskilon, och nu ska resten bort. Jag har blivit nyfiken på LCHFkost, och hållit på i 6 dagar. Är det någon mer här på tråden som har AIH, eller erfarenhet av den sjukdomen? Skulle vara intressant att dela erfarenheter.

Kram!

Anmäl
2008-08-02 11:45 #74 av: Bengt-Olov

Blir ni alla inte så mycket bättre i era autoimmuna sjukdomar på den här kosten!? Om inte, balanserar ni ert intag av Omega 3 och 6 tillräckligt bra!? Jag har  bara kvar 10-20 % av min reumatism, och det är jag övertygad om att jag har att tacka min frenetiska ambition att få så bra balans av intaget av dessa två antagonistiska fettsyror... 

Ät inte konventionellt framställt kött och fett! Jo, jag är hård - men så har jag själv också nått stora framsteg i MIN autoimmuna sjukdom... Kanske något för andra också att testa!? Håll er åtminstone till KRAV, men förstås allra helst gräskött! (Pengar får ni spara in på annat - om hälsan kommer först, och det gör den ju, om ni hunnit få lite andra erfarenheter av hälsovinster genom evolutionsanpassad kost...) Jag misstänker att en minimering av intaget av Omega 6 ger bättre "balansvinster", än en ökning av intaget av omega 3. Finns förstås fler åtgärder att få en förbättrad omegabalans än att överge konventionellt framställt kött. Kan väl återkomma i frågan... Fast ta gärna del av Jenny Reimers artikel här på sajten, hon förklarar så mycket utförligare och bättre... 

Anmäl
2008-08-02 12:45 #75 av: tjosan

Magma, får man fråga var de här vita fläckarna "debuterade", jag misstänker att min sambo har fått Vitilgo, nu är det så här att fläckarna sitter på ett ställe "där solen inte skiner"och inte där bak!därför vägrar han att gå till läkaren, förvisso orsakar fläckarna inte ngt obehag, förutom oro.

Anmäl
2008-08-07 01:51 #76 av: magma

Hej tjosan!

Först fick han två små i ansiktet, kring munnen- men vi trodde bara att han fått vitt skägg just där, det var först senare jag såg att självahuden var blek också. Det som fick mig att reagera var när han fick fläckar på händerna, i tumgreppet, som spred sig ganska snabbt. Han har en svag fläck på ena armbågen också.

Har bara fått veta att det inte finns någon bot och ingen bra behandling heller som man kan säga garanterat hjälper. Googla på "vitiligo" så hittar du massor! Har läst att det oftast sitter runt munnen, armbågar, knän och runt genitalierna.

Anmäl
2008-08-12 01:36 #77 av: Anterrabae

Det ställdes en fråga här uppe om vi är svagare eller mer degenererade eller nåt sånt eftersom autoimmuna sjukdommar verkar slå "väst"-folk hårdare? Har jag fattat frågan rätt?

Isf kan jag tipsa om en bok som handlar om ett fenomen som heter basallergi.. tanken är att vi slår ut vårt immunsystem redan som spädisar. Detta går även i arv.. Man utvecklar allergier så att säga, och dessa yttrar sig bla om autoimmuna sjukdommar.

Boken heter "Nu räcker det"- Av Ursula Jonsson Superbra är den.. riktigt informativ.

//Ida

Anmäl
2008-08-13 00:01 #78 av: Flobi

"71"

Nejdå jag har allt en hälsporre. Har varit på röntgen och sett utväxten själv på röntgenplåten. Så jag undrar lite om du har fått din fot röntgad någon gång?

Oj, nu ropar maken för ett program börjar på TV som vi brukar följa.

Kram från Flobi Cool

Anmäl
2008-08-13 00:38 #79 av: Meva

Hej Flobi!

Mina hälar har inte blivit röntgade (i detta sammanhanget i alla fall), men eftersom smärtan försvann så gott som fullständigt efter behandling av korsryggen kan det knappast röra sig om den typiska hälsporreutväxten, i mitt fall. Att sedan diverse läkare har kallat det "hälsporre", och velat trycka in kortison i hälen, är en annan femma. Kortison - mirakelmedlet som hjälper mot allting, du vet. ;-)

Medan jag fortfarande trodde att jag hade hälsporre hittade jag den här sidan, där det står att det går att behandla hälsporre med någonting som kallas Radial Shockwave Therapy:

http://www.stockholmnaprapat.se/maskinen.html

Go'natt!

P.S.

Vilket TV-program? *nyfiken*

Anmäl
2008-10-08 15:37 #80 av: EVALIE43

Hej Jag är en 43 årig kvinna som har haft SLE sen jag var 18 år och har ätit kortison och imurel i peri. oder. Nu står jag på Metrotexate och 10 mg kortison men känner att det inte hjälper mig+ att jag tar flera citodon om dagen. Jag undrar ifall det är någon med SLE som har testat något annat som har hjälpt tex de nya biologiska läkemedlen?

Anmäl
2008-10-11 02:30 #81 av: magma

Jag har inget svar till dig Evalie43, men puttar upp tråden och hoppas att svar dyker upp..!

Anmäl
2008-10-15 12:04 #82 av: Snoozan1

Hej!

Ett tips till alla med reumatiska sjukdomar är att logga in sig på reumatikerförbundets forum www.reumatiker.se  Själv har jag Bechterews och har fått många tips och råd av snälla själar som sitter i samma situation. Ju fler vi är på samma ställe desto bättre blir det Glad

Anmäl
2008-10-24 02:08 #83 av: monkan

#79 Jag har provat tryckvågsbehandling som det heter på svenska - på min kroniskt inflamerade hälsena. Jag har haft problem med den i 10 år och ingenting har hjälpt - men - detta fungerade! Sjukgymnasten hade ingen tro på den själv då jag gått med det så länge, men efter 6 behandlingar var jag nästan som ny igen. Det gör ont, man måste ta det lite försiktigt efteråt - men det fungerade för mig iallafall.

Anmäl
2008-10-24 09:04 #84 av: Meva

Hej Monkan!

Det var intressant. Är det själva behandlingen som gör ont? Hur går den till?

Har du varit inflammerad enbart i hälsenan, eller även i andra delar av foten?

Anmäl
2008-10-24 12:17 #85 av: Bengt-Olov

# 82: Är det inte bättre att du rekommenderar dem med reumatism som hänger omkring på en "läkemedels"-sponsrad sajt, att komma in HIT istället!?

Anmäl
2008-10-25 14:13 #86 av: monkan

Meva - man ligger på en bänk och så har de en apparat som skjuter ut tryckvågor mot området. Det är lite som de där gubbarna som stod i gatan och hackade upp den med tryckborr - fast det är inget vasst. Det fungerar så att det skjuter sönder den inflamerade väven eller de förandringar som vuxit - vet inte riktigt hur det är då... men det gör att en läkeprocess dras igång i kroppen. De börjar med ganska lätta tryckvågor, men efter några behandlingar kan de öka trycket. Det gör ond där å då - men inte när du går därifrån. Däremot ska man vara lite försiktig och inte överanstränga senan de närmaste dagarna efter en behandling.

Anmäl
2008-12-17 13:45 #87 av: Ingeli

Jag har också psoriasisartrit och äter Plaquenil och Orudis, det fungerar hjälpligt och jag kan fortfarande jobba heltid (även om det är kämpigt mellan varven så klart). Nu har jag läst om så många som blivit bättre av LCHF att jag också tänkte börja.

Min fundering är om någon vet om det går att vänja magen vid fett? Orudisen jag äter är superdum mot magen och jag har konstanta magkatarrssymptom. Detta är inget som är speciellt bra att kombinera med fett har jag märkt. Pest eller kolera. Ska jag sluta med Orudisen ett tag och äta fett istället eller går det att vänja magen vid fett?

En annan fråga: är det fakir som gäller för att kicka igång eller kan man mjukstarta? Jag har väl ca 10-15 kg övervikt och är pga sjukdomen just nu inte i "träningsfas"...

Anmäl
2008-12-17 13:58 #88 av: Aniara4

#87 Att gå över gradvis eller rycka plåstret på en gång är en smaksak. Utdragna övergångsbesvär eller några dagars helvete... Att gå direkt på fakir är däremot onödigt, bättre då att sikta på någon nivå som 20 eller max 60g kolhydrater/dag till att börja med.

Anmäl
2008-12-27 09:32 #89 av: Ingeli

Tack! Idag börjar jag, rycker plåstret på en gång så att säga. Men siktar på ungefär 20 gram kolhydrater per dag!

Anmäl
2009-02-07 13:02 #90 av: tiadina

Hej! jag har någon form av reumatism. , spondartrit eller något sådant. Började med ont i ryggen för ca 15 år sedan med ischias m.m. Sen har jag haft bra perioder emellanåt. För 10 år sedanfick jag ont i ryggen och nacken jättelänge, sen började vandrande inflmmationer nästan i alla leder ca 2 dagar på varje ställe samt hälsporrar. Sen har jag haft väldigt mycket ont i fötterna med krokiga tår som följd trots åtskilliga cortisonsprutor. Ont i knän sen länge också. i sept. -08 började jag få ont i armar och axlar samt nacken ibland. Började med Plaqueniel i okt. Äter också Orudis sen många år. Har inte blivit bättre utan snarare sämre. Jag började också med Lchf i okt.  Mina armar har blivit jättesvaga och dallriga typ som om alla muskler försvunnit orkar knappt lyfta något längre, värker alltid i musklerna i armarna och i armbågar, axlar och händer. Någon som känner igen sig och som har lite hopp att ge mig om att bli bättre. Tacsam för svar frå.n en numera svagis

Flört Tiadina

Anmäl
2009-03-06 10:54 #91 av: Liva

#71 Jätteintressant. Jag har haft "hälsporre" i många år. Jag har också väldigt spänd och ond ländrygg. Jag har märkt att smärtan i hälen kan lätta lite när jag stretshar vaderna ordentligt. Så det är nog ngt liknande som du har.

Tack för tipset! Glad

Anmäl
2009-04-21 15:30 #92 av: Lottalis

Hejsan!

Någon aktivitet???

Själv har jag en massa av A sjukdomar.

Anmäl
2009-04-24 00:59 #93 av: Anterrabae

# 92:

Då är vi två.. Hela jag är autoimmun.. Flört

//Ida

Anmäl
2009-04-24 01:12 #94 av: Lottalis

Tänkte just ta natt men såg att någon kommit in.Skrattande

Vilkav Autoimmuna sjukdomarna har du?

Det lär finns 50-60 olika.

Såg just på en annan länk att du också går på kortison.

Anmäl
2009-04-24 01:24 #95 av: Anterrabae

Japp.. kortison i massor.. Sen nästan 10 år tillbax.

Jag har något som liknar SLE (reumatiskt)
födoämnesallergier
kroniska inflammationer i ögonen
diabetes typ 1
hypotyreos (nedsatt sköldkörtelfunktion)

Inte så många olika diagnoser, men det räcker till... de är utspridda och omfattande.

Helt sjukskriven sen 8 år..

Själv då, vad är du drabbad av?

//Ida

Anmäl
2009-04-24 01:39 #96 av: Lottalis

Kortisonet äter jag nu för Autoimmun hepatit =infl.lever.

Diabetes symtom hade jag under graviditeterna och nu blossade det upp med kortison.

Innan hade jag Astma, så jag kände till vissa biverkningar med kortison. Parfym allergiker, pollen-,djur- och dammallergi.

Högt blodtryck tror jag inte räknas in men det är de svåraste nu.

Sen har jag Antikroppar för Sjögrens syndrom och reumafaktorn. De är inte utredda ännu när jag går på kortison.

Känns som jag glömt nåt.....å andra sidan får man nog vara glömsk med de här......Skrattande

Det finns alltid de som har det värre.

Anmäl
2009-04-24 13:28 #97 av: Anterrabae

Det är väldigt sant. De finns de som har det värre.. Dessutom så finns de det med mindre grejor som mår sämre...

Jag är ganska uppåt, vanligtvis. Klart man har sina downs men det är som att när jag väl accepterade vad som hänt kunde jag se mig som "på tillfrisknande" snarare än sjuk... (även om jag aldrig kommer bli helt frisk) Men det är en bättre utgångspunkt.

Har varita ganska oregelbunden här det sista året. Fick barn, och blev under grav mycket sämre i mina ögon.. I perioder har jag mao inte sett att läsa texten här och det trots att jag har största inställningarna osv.

Klassas sen ett par-tre år som synskadad...

//Ida

Anmäl
2009-04-24 15:54 #98 av: korseett

Inbillningsfrisk är ett bra ord som min väninna myntade. Hon avled i cancer men mådde så bra emellanåt så då kom hon på det ordet.

Sen så får man lov att känna sig nere och sjuk och dålig även om det finns de som har det värre. Var och en har nog av sin plåga

Anmäl
2009-04-25 03:23 #99 av: Lottalis

Inbillningsfrisk det var ett bra ord.

Berättade åt flickorna och det var som om de sett min sjukdom från en annan sida och förstått den bättre.( De är ju bara 19år).

Visst har man sina sämre stunder men samtidigt gläds man över att få ha det så pass bra ändå. Då tanken går till de som har det sämre.

Är jag glad, blir omgivningen glad vilket gör att jag orkar vara positiv och orkar med mig själv.Skrattande

Fann en person här på ifokus som frågade varför de sätter så många........ sen igen .... Det blev ett 40 tal först gången sen tror jag det var 12 något. Han hörde det läsas upp så då hörde han 40 "punkt" läsas upp efter varandra osv

Har du möjlighet till sånt om din syn blir sämre? Att få meddelanden uppläst, att du kan hänga med även om du har sämre turer.

Anmäl
2009-04-25 03:54 #100 av: Margareta

ViTal heter en talsyntes, det är väl det du tänker på Lottalis?

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2009-04-27 19:14 #101 av: Anterrabae

Jo talsynteser finns, har en som heter zoomtext som både förstorar och kan läsa upp om man behöver det. Problemet är att jag inte fått den att funka i webläsaren. Den läser textdokument och så men det är svårt på nätet.

Får ta och snacka med syncentralen så de får fixa problemet. Man ska få tummen ur oxå.. *ler*

//Ida

Anmäl
2009-04-27 19:43 #102 av: Muskrat

Har reagerat på detta förut.. vet inte om det är inbillning men känns som om det finns oproportionellt mycket "sjuka" inom LCHF, jag själv är inget undantag även om mina problem är mer ah.. psykologiska. Asbergers och djupa deprisioner sedan en så tidig ålder som 6 år gammal.

Anmäl
2009-04-27 21:39 #103 av: Anterrabae

Vanliga symptom på allergi (de allra flesa allergiker får inte akuta symtom utan mer kroniska besvär över tid) är: autoimmunitet, mag-tarmbesvär, värk, ögonproblem, depression, ångest.. dvs de flesta sjukdommar som folk åker på.

Det vanligaste man är allergisk emot utan att eg veta om det är spannmål och komjölk eftersom det är dessa "livs"medel som vi får som väldigt små, ofta före 6 månader. Immunförsvaret är då inte färdigt och vet inte hur det ska hantera dessa artfrämmande ämnen vilket i sin tur leder till att fel i systemet... -allergier m.m.

Det är därför inte konstigt att så många blir avsevärt bättre i sina sjukdommar och tillstånd när man har gått på LCHF ett tag, för kanske första gången så får kroppen möjlighet att läka. Den blir av med allergenerna och får vila.

//Ida

Anmäl
2009-05-02 00:45 #104 av: Lottalis

#100 Tack Margareta för namnet på den.

# 101 Kontakten med andra är ju viktig. Hoppas du får den att fungera.

# 102 Muskrat. Jag tror många passar på att berätta om sina "krämpor" här där man inte känner varandra. Nära och kära tröttnar och orkar inte alltid. Går jag till mig själv så är det lättare att  skriva av sig här. Är jag sämre, de värker eller fått en ordentlig flunsa -- här kan jag berätta det --hemma går allas tankar till om jag överlever den här gången. Visst pratar vi men inte ofta. Livet är lättare när man kan dela med nån som inte är nära också det lilla extra positivt el negativt.

När jag hittade LCHF gav det mig nytt hopp.

Anmäl
2009-05-02 17:51 #105 av: Besika

Jag har varit lite "besviken" på att jag inte mått bättre i mina leder med LCHF. "

(Har svår psoriasis-artrit och medicinerats med Enbrel och Mtx)

Var förra året tvungen att göra uppehåll med dessa mediciner då jag fick en jättekonstig lunginflammation, som var biverkan... I år fick jag det igen!!!

Båda gångerna fick jag kortison, lågdos, 5 mg/dygn, vilket inte alls hjälpte förra året. (Har ätit LCHF sedan mars 2007)

Men nu har jag förrutom kortisonet också fått börja med Methotrexate, och det funkar riktigt bra. Tror definitivt att det är kosten.

Och jag vågar inte tänka på hur jag mått (kanske inte alls) om jag inte ätit så här! :)

Anmäl
2009-05-07 15:20 #106 av: Lottalis

Jag tror för mig har det kommit många positiva ändringar av kosten.

På reuman har det inte "bitit", den tycker jag framträder mer och mer. det kan ju också bero på andra orsaker.

GT ett levervärde hade sjunkt nu, jag tror det är pga kosten. de 2 andra var lite förhöjt men innom gränsen. Det kan ju också bero på kosten Levern är ju ett reningssystem. (el av mer värkmedicin genast innan provtagn.)

För mig behövs mera tid med kosten innan något är säkert.

Kortisonet tar jag nu bara varannandag 5mg.

Anmäl
2009-05-08 14:29 #107 av: Anterrabae

Jag har inte heller blivit nämnbart bättre i lederna just med lchf, däremot i spontanvärken i musklerna. Den sk fibrovärken har klart minskat. Samt massa andra positiva effekter på diabetesen och hyoptyreosen bla.

Känner dock av värken vid väderomslag, blåsighet och när jag "tagit i" för myket, gjort för mycket mao.

Själv har jag fått nya mediciner jag med, eller delvis iaf. Jag går fortfarande på Imurel, men har bytt remicaden mot Humira. Ännu så länge verkar den funka. Ögonen är nog något stabilare. Än har det gått lite för kort tid för att säkert veta. Smärtmässigt funkar den hyfsat, ett par dagar innan det är dax för ny spruta (tar varannan vecka) så ökar värken..

Idag regnar och blåser det, det gör ont.

//Ida

Anmäl
2009-05-08 15:26 #108 av: EVALIE43

Jag har SLE och har ätit Litomove nyponkapslar+sälolja och det har hjälpt mig. Tar även Prasterone sen 2 år tillbaka ett licenspreparat som innehåller dhea som är lågt när man har sle och den medicinen har gjort att jag har fått krafterna tillbaka. Tränar åxå en hel del wet väst och prommenader i naturen.

Anmäl
2009-05-08 15:52 #109 av: andrea365

Jag har vitiligo och celiaki (hade även barnreumatism när jag var 2-3 år, opererades i leden och sen försvann det men jag tror det var en autoimmun sjukdom) Fick i a f vitiligo i tonåren och nu just reda på att jag har celiaki. Någon annan med vitiligo på LCHF?

Jag hoppas på att min vitiligo ska vara stilla eller kanske dras tillbaka lite, men jag äter mjölkprodukter.

Anmäl
2013-04-14 16:45 #110 av: Yred3

Hej Befa,

samma här: SLE, hemolytisk anemi, Raynauds Fenomen(vita fingrar+proppar framförallt i fingrarna)+divertiklar. Ser mkt dåligtnu,var på VC i fredags, blodtrycket 190/80. Det är ingen höjdare, Ska få remiss till ögon. Inser att jag borde få en till reumatologen också. Har ej varit på reumatologen sedan mars 2002, blev sjuk på juldagen året innan, fick diagnosen efter en månad. Har haft högt bltr tidigare, när jag väntade mitt andra barn(ung och smal= 59 kg) så var det 250/120 så jag fick ligga inne 2 veckor i juli månad.

Det är roligare att skaffa sig fakta numera om SLE eftersom det inte är så nattsvart längre. Numera finns ju biologisk medicin som enligt en bekant är mycket bra. LCHF har och är jättebra för mig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.