Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 5191 ggr
Gronstedt
5/22/07, 6:06 PM

Testosteron?

Pasi, du hade skrivit på Kost.iFokus "Man vet även att kosten ökar testosteronet Räcka ut tungan i män, vilket ger ännu mer muskeltillväxt och fettreduction." Men vad händer i kvinnornas kroppar? Får de mer testosteron av denna diet, eller? Även tjejer verkar bränna mer och bygga mer muskler, men varför?

Det räcker inte att få höra ATT något fungerar, jag är alltid nyfiken på HUR …

Annons:
DaMum
5/22/07, 11:11 PM
#1

Det här var en mycket intressant fråga. Puttar upp den lite…

[Anki_]
5/23/07, 12:23 AM
#2

Mycket intressant! Jag tror att hormonerna hos kvinnor normaliseras med LCHF vilket innebär att testosteron halten hos kvinnor med PCOS minskar.

Hög testosteron halt kan vara en bieffekt vid Pcos, boven är dock insulin resistensen! Insulinet gör att ägglossningen uteblir och äggstocken producerar mer testosteron (vilket kan leda till ökad kropps behåring, acne, håravfall etc) Här nedan finns en super intressant länk om just kopplingen kolhydrater och PCOS där testosteronhalten nämns: (författaren menar att lösningen för PCOS är minskat kolhydrat intag (30g) och ökat fettintag. Hon har lite andra teorier också, men det är intressant läsning!)

http://www.sensible-alternative.com.au/polycystic_ovarian_syndrome.html

Fortsatt god kväll till er alla!

Kram

dufva
5/23/07, 1:17 AM
#3

Oavsett om vi är män eller kvinnor har vi alla både testosteron och östrogen som flyter omkring tillsammans med en mängd andra hormoner i systemet..

När mängden insulin i blodet normaliseras ges både tillväxthormoner och könshormoner tillfälle att nå sina optimala nivåer i kroppen.

Därigenom mildras ofta pcos och andra sjukdomar som beror på hormonobalanser

Faktiskt förbättras både kroppens muskelbyggande förmåga såväl som den fettförbrännande funktionen när insulinet inte längre överskuggar de övriga funktionerna som kroppen har

Ulf-S
5/23/07, 1:28 AM
#4

Precis, hormonerna normaliseras för både män och kvinnor. Glad

Det beror nog till stor del på att vi får i oss så mycket bra fettlösliga vitaminer i t.ex. smör och äggulor, förutom att vi slipper kolhydraternas påverkan på insulin och gud vet vad…

Pasi
5/23/07, 4:18 AM
#5

Japp!
Främst GH, tillväxthormonet, som ökar ganska mycket, men har så mycket bra effekter som muskeltillväxt o fettreduktion.
Detta beror på att glukagon är det dominerande hormonet och är nödvändigt för GH-utsöndring.
Kolhydratätare får endast detta under natten (om de inte äter ett sent kolhydratmål) medans vi har det hela dygnet (mer el mindre).

Att testosteronet (östrogenet hos kvinnor) ökar hos män kan kanske bero på normaliserade kolesterolnivåer, kolesterol som är grunden i många hormon, men även är viktigt för muskelbygge och inlärningsförmåga….men kanske även på minskningen av kortisol (tack vare mindre blodsockersvängningar).
Finns fortfarande massor av luckor i förklaringsmodellerna om varför hormonbalanserna blir fördelaktiga och jag väntar att det ska komma studier som fyller på det som fattas.

Margareta
5/23/07, 11:00 AM
#6

Här finns mycket att lära sig…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Gunnilla
5/23/07, 11:03 AM
#7

Vi får väl mer östrogen?

Skogiz
5/23/07, 12:48 PM
#8

Det märks ganska tydligt också, jag börjar bli betydligt mera ludenGenerad så snart ser jag ut som en björn! Men förhoppningsvis en slank & stark björn. Skrattande

Pasi
5/23/07, 1:20 PM
#9

Gunnilla - De kvinnor med för låg östrogen verkar få en höjning, dvs de som haft utebliven mens eller de som haft svårt att bli gravida (tom kvällstidningarna skrev om denna effekten för en tid sedan, tyvärr med hänvisning att man skulle äta glassSkrattande), många i klimateriet verkar oxå bli hjälpta.
Verkar hur som helst som om just den hormonella påverkan av kosten är större (o bättre) än vad man insett tidigare.

susanne.s
5/23/07, 4:54 PM
#10

Rätt killar. Jag är mindre luden och min mens kommer som en klocka och jag har ingn mensvärk. Jag var inte så drabbad tidigare heller men några dagar fram och tillbaka kunde det krångla och ont hade jag lite till och från och humöret var inte att leka med. Nu är jag mest go och glad.

Gronstedt
5/23/07, 5:40 PM
#11

Oj, det var många kloka repliker. PCOS hade jag inte ens hört talas om. Fascinerande att det inte slagit vetenskapen att det kan vara riskabelt att tratta i folk hormoner hur som helst (P-medel bland annat).

Inte för att jag har problem med ludenheten, men musklerna, som i många år inte hållit att använda, blir bara bättre och bättre - efter bara några veckor. Jag tänkte först ge den här dieten högst 14 dagar, men jag tror jag sak utöka prövoperioden till i alla fall ett halvår. Tänk en hel grillsommar utan att vara hungrig! Med kryddsmör! Mums!

StinaLisa7
5/23/07, 6:21 PM
#12

Aha, jag som var på väg att ringa gyn och be om en koll pga rikliga uttdragna blödningar (har bara blivit värre och värre de senaste åren).

Men jag valde att avvakta då de senaste varit ganka "normala". Jag hade inte en tanke på att detta sammaföll med att jag började med LCHF!

Ulf-S
5/23/07, 7:11 PM
#13

Jag har inte märkt att jag har blivit hårigare, fast det kan ju bero på att jag redan var luden som ett troll… Eller rättare sagt skulle vara luden som ett troll om jag inte höll efter. Tur att jag är blond så det inte syns så tydligt!

Fast när det gäller att bygga muskler har jag verkligen märkt skillnad!  

    SkrattandeSkrattandeSkrattande

Annons:
Jens89
7/5/20, 6:55 PM
#14

Hej på er, har sett att det finns väldigt mycket nyttig information att hämta på denna sida och vill därför höra med er vad ni anser om tillskott som sägs kunna öka testosteronet? Är själv ganska skeptisk men vill ändå inte ge upp hoppet!

Hittade ett tillskott på https://manlig.nu/maxulin/ men är det fake? Har någon testat?

Tacksam för svar!!

mooonlight
7/6/20, 11:21 AM
#15

#14  Det beror helt och hållet på vad problemet är. Det är inte så enkelt som att säga "för lite testosteron" och ta något godtyckligt preparat för det. 

I Sverige mäter man gärna endast totalt testosteron, utan att ens titta på SHBG, och därmed har man inte en susning om hur mycket tillgängligt (fritt) T man har. Samma för östradiol, som för övrigt är oerhört viktigt även för män. 

Om man nu har för lågt fritt T, så kan och bör man fråga sig varför. För lite av dess pre-hormoner (t.ex. pregnenolon), för snabb eller oproportionerlig metabolism till E2 eller DHT, osv osv osv.  
Först då kan man börja bilda sig en uppfattning om vad för tillskott eller medicinering man kan behöva. Det finns ingen "one size fits all"-lösning.

Upp till toppen
Annons: