Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 8518 ggr
Ulf-S
2007-06-06 01:46

Tips om lever...

När jag var yngre gillade jag verkligen lever. När det serverades leverragu eller leverbiffar åt jag med god aptit. Jag har alltså alltid gillat lever i min föreställningsvärld, men för någon vecka sedan åt jag kalvlever anglais på restaurang och gillade inte alls den överväldigande leversmaken. Det kan ju vara en väldigt speciell smak…

Jag har också köpt lever och tillagat själv, men tyckte att det var riktigt obehagligt att hantera den och att äta den. Lever är nyttigt och jag vill kunna äta det!

Såå… Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan tipsa om någon typ av färdig lever med riktigt mild smak, utan en massa potatismjöl eller skumma tillsatser!

Jag brukar köpa en fantastisk gåsleverpastej med stora bitar svart tryffel, men det känns liksom lite för lyxigt och dyrt att äta till frukostäggen. Bortsett från det faktum att gässen tvångsmatas och säkert inte alls mår superbra.  

 Fundersam

Annons:
maxiq
2007-06-06 02:09
#1

Gräddstuvad lever åt jag ofta när jag var liten och minns det som mycket gott! Då åt jag det med lingonsylt men det var då det…


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Koylie
2007-06-06 02:13
#2

Margareta har lagt in ett toppenrecept på kycklinglevermousseGlad

Ulf-S
2007-06-06 02:21
#3

Koylie, jag vet! Det låter jättegott, men jag står bara inte ut med att se på och hantera den råa levern!

Det är helt irrationellt av mig, jag kan skära och karva i rått kött utan att blinka, men rå lever ger mig krypningar i hela kroppen… Konsistensen och den våtblanka ytan är bara så otäck!

Sotlugg
2007-06-06 02:49
#4

Jag brukar köpa kycklinglever i små påsar. Dom behöver man inte skära i för dom är så små. Sen lite lök, salt och peppar, stek och på med creme fraiche. Underbart gott med lite vitkålssallad till. Nyttigt också.

hemul
2007-06-06 03:29
#5

Vet inte om det skulle funka för dig, men kan du få nån annan att strimla och steka upp levern? Har alltid en stor påse stekt lever i strimlor i frysen. Inte för att jag tycker det är äckligt. utan tvärtom. Jag vill gärma ha lite till frukostäggen. Det skulle kanske funka för dig, att äta lite varje dag? Om du kan få nån att göra förberedelserna alltså. Kyss

Airam1
2007-06-06 11:03
#6

Kanske kan Du mäkta med att bara slänga ned levern i matberedaren tillsammans med en lök, ett eller ett par ägg, grädde och lite salt & peppar. Och mixa Din egen leverfärs alltså. Den klickar Du bara sen med sked ut i smör i het panna. Leverbiff är fina grejer ;-)

Annons:
Tilda-T
2007-06-06 11:18
#7

kycklinglevern har ju inte riktigt samma äckliga konsistens som vanlig lever har.

Ett recept som funkar på dagisbarn:

Stek kycklinglever och bacon, krydda och häll över grädde eller creme fraice

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

paronskrutten
2007-06-06 11:51
#8

gåslever..skulle aldrig i mitt liv äta det, har aldrig smakat och tänker aldrig göra det heller.

Nötlever tyckte jag smakade gott när jag var liten, men jag åt det för kanske två mpnader sen, och då var det inte alls gott.

Helena

Kia
2007-06-06 16:58
#9

usssss. Lever är nog en sån sak som man antingen gillar eller inte. På tanke på mitt första ord förstår Ni vad jag tycker *S*

Babz
2007-06-06 17:31
#10

Har levt ett helt (eller halvt?) liv i tron att jag inte gillar lever, men så blev jag bjuden på älglever i skivor, stekt i smör, med stekt lök, bacon och gräddsås och upptäckte att det var gott! Konsistensen är lite si o så, men smaken bra!

Ulf_S - kan du inte be i charkdisken i butiken att de skivar/strimlar/mal levern åt dig?

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mervi
2007-06-06 20:05
#11

Kycklinglever gillar jag, jättegott och mycket mildare i smaken är "vanlig" lever.

Ulf-S
2007-06-07 03:05
#12

Tack för tipsen, kanske provar dagisvarianten! Eller köper någon slags mixerhistoria och blundar hårt när jag kastar i levern. Kycklinglever då…

Ska nog helt enkelt köpa torskleverolja och köra med en sked då och då istället för att hetsa mig själv att äta lever till varje pris.

 Cool

Mervi
2007-06-07 09:55
#13

Usch, torskleverolja plågades man med som barn…

Annons:
MiaP
2007-06-07 14:50
#14

Det gäller att lägga levern i mjölk ca en halvtimme för att få bort det mesta av leversmaken. Jag tror att om ni har ätit lever på restaurang så kanske de inte har tagit sig tid att lägga levern i blöt. Men kycklinglever är nog den mildaste  och därefter kalvlever. Även lammlever är jättegott, jag tycker nog att den är en aning fastare än andra leversorter. Till hösten när lammslakten är igång brukar det finnas jättefin och billig lammlever i butikerna.

mammam
2007-06-07 15:14
#15

#14 Men tänk om mjölken "lakar ur" det nyttiga i levern?

Baglady
2007-06-07 17:02
#16

Jag har också svårt att skära i rå lever. Jag brukar lägga levern i frysen en stund så att den blir så där halvfrusen. Då är det inga problen att skära den i riktigt tunna strimlor. Bacon och lever i strimlor, smör stekt tillsammans med purjolök salt o peppar och ordentligt med grädde. Gott, gott

MiaP
2007-06-07 21:43
#17

Har alddrig hört att levern skulle bli mindre nyttig om man lägger den i blöt i mjölk. Det har man gjort så länger jag vet och jag har lärt mig det av min mormor som var kokerska. Nä, man äter ju upp levern i alla fall. Det är ju bara för för att få smaken lite mildare.

navarro
2007-06-07 22:28
#18

Att djupfrysa levern ar valdigt praktiskt, nar man har den halvtinad, ser det inte ens ut som lever. Jag har alltid en liten burk med "Margaretas kycklinglevermousse" i kylen. Gor en stor sats och fryser ner i mindre forpackningar. Tar en sked da och da, dels ar det valdigt gott, dels ar det bra naring. Idag har jag frossat i lammlever, brynt i ister och smor. Blandade i gradde, peppar och salt och det blev godare an gott!

MegN
2007-06-07 23:04
#19

Lustigt, jag har inga problem att hantera rå lever. Däremot avskyr jag smaken. I julas skulle jag göra hundgodis på ett antal grislevrar (heter det så i plural?) som blev över efter korvtillverkningen. Skar i tärningar, kokade och torkade sedan i ugn. Men lukten ("stanken") av den kokta och torkande levern gav mig svåra kväljningar och satt dessutom i huset i flera dagar. Så det var första och sista gången. Det får bli torkade blodpuddingstärningar framöver till hundarna - det luktar inget. Och verkar vara nästan lika gott.

soni
2007-06-08 00:16
#20

jag styckfryser små små bitar och sköljer ned dem frysta och råa med lite vatten. Man hinner aldrig känna smak eller konsistens. Min dotter älskar att tugga på dem. Det är dock inget som jag själv gillar…

Annons:
hemul
2007-06-08 00:46
#21

soni, det var en riktigt smart idé. Jag gillar ju tillagad lever men jag skulle inte kunna äta rå, utom kanske med din metod. Hur stora fördelar får man av att äta levern rå? Nån som vet?

Pasi
2007-06-08 01:23
#22

Rått = Oförstörda vitaminer…borde höja denna vitaminbomb ytterligare ett snäpp…har själv funderat på att prova det men inte riktigt vågat ännu.
Gillar ju inte stekt lever, kanske smakar rå lever bättre!? Eller?

hemul
2007-06-08 01:57
#23

Jo, det fattar jag. Men vet du hur stor skillnaden är?

Pasi
2007-06-08 10:43
#24

Nä, tyvärr inte!

Mervi
2007-06-08 11:01
#25

Jag äter nog hellre tillagad lever.

Tack för tipsen om kycklinglevermoussen, jag skall göra och frysa den.

soni
2007-11-27 21:26
#26

Nu har jag uppdaterat vår råa lever, har nämligen kommit på att det är smartare att  frysa den i skivor som är ganska tunna och sedan tärna den/skära av små bitar i fruset tillstånd. Det som inte går åt  av skivan lägger jag tillbaka i frysen. Jag sköljer ner små bitar med vatten och dottern tuggar sina bitar……

Tilda-T
2007-11-27 21:47
#27

Det finns ingen risk att man får i sig nåt olämpligt om man äter rå lever? Jag tänker på att man ska undvika att äta tex rå köttfärs eller annat kött som inte är behandlat.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
Pasi
2007-11-27 21:49
#28

Det gäller egentligen bara gris och kyckling…allt annat kan i praktiken ätas rått.

Tilda-T
2007-11-27 21:49
#29

OK

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

paronskrutten
2007-11-27 23:21
#30

om det är färskt dvs.

Helena

Mona-Stina
2007-11-27 23:25
#31

"Huvva!"

Pasi
2007-11-27 23:50
#32

Mona-Stina - Hurra stavas med R, inte med V!Flört

magma
2007-11-27 23:55
#33

Då säger jag päkkavalika då istället…Oskyldig

Besika
2007-11-27 23:58
#34

huh, vad skönt att det inte bara är jag som har vääääldigt svårt för att hantera levern… Synen borde väl bli bättre av lever också? "Den som lever får se"…. ;)

Annons:
Pasi
2007-11-27 23:58
#35

Betyder det oxå hurra?Fot i munnnen

magma
2007-11-28 00:02
#36

Man kan väl säga att man får tolka det utefter eget huvud.Skrattande

Baglady
2007-12-05 00:00
#37

Hette det inte den som har lever får se, he, he.

Henkez
2011-08-14 02:56
#38

Har aldrig köpt lever men tänkte att man kanske ska börja äta det eftersom det är så nyttigt men var finns levern i affären, i charkdisken ? Vilken sort ska man köpa och hur ska man tillaga den ?

Aliki
2011-08-14 07:47
#39

Nästa gång ni tänder grillen måste ni se till att ha några skivor lever kryddade med salt, peppar (och lite oregano) färdiga att slänga på.

Blir snabbt färdiga, på gränsen till brända på utsidan, men löjligt gott!! Ät nygrillade med några droppar citron eller som jag med en skiva smör på..Tungan ute

Inget fel på stekt lever eller leverstuvning….allt är gott, men kolgrillad är speciellt.

raphanus
2011-08-14 10:23
#40

Felen många gör är att de använder lever från för gamla djur, att de inte vattnar ur den, att de inte skär bort alla hinnor och att de steker levern för länge, så att den blir torr. Detta är fyra skäl till varför lever lätt kan bli oaptitlig. Om man dock håller sig till lever från unga djur, vattnar ur den, skär bort hinnor och steker den lätt, blir det god och nyttig mat av den. Själv föredrar jag lammlever bäst, men gillar även nötlever.

Brynhilde
2011-08-14 10:53
#41

Jag gillar all sorts lever. Ett litet påpekande bara. Mejerier (ex grädde, mjölk) hämmar upptaget av järn, medan C-vitamin hjälper upptaget.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Annons:
Pasi
2011-08-14 12:39
#42

#41 C-vitamin behövs bara för upptag av "icke-hemjärn", vilket endast bistår med mindre mängd (utom för vegetarianer, som saknar animaliska källor).

Upp till toppen
Annons: