Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

om IBS

2007-06-05 13:23 #0 av: bejbe

IBS eller kolon irritabile definieras som "gaser och uppblåsthet i samband med måltider, smärtor i magen, oregelbunden tarmtomning osv"

läkare har ingen aning vad denna tarmkänslighet beror på så de bestämde att det beror på stress.

eftersom jag lidit av dessa symptom i nästan hela mitt liv så gick jag en gång till läkare och fick en massa konstiga mediciner som jag testade och fick olika biverkningar men de hjälpte inte för magen.

efter att ha testat alla möjliga koster har jag hamnat på LCHF och har inte några besvär längre.

hur vågar de påstå att det som de kallas för IBS beror på stress ner det beror bara på fiber och kolhydrater! sista tio veckor har jag stressat massor men har aldrig blivit uppblåst i magen! Skrikandes

Anmäl
2007-06-05 13:28 #1 av: Ulf-S

För mig är det spannmål, baljväxter och stärkelse som ställer till det...

Alla kolhydrater är ju inte likadana!  

Anmäl
2007-06-05 13:33 #2 av: Margareta

För mig är det samma som Ulf_S men jag får lägga till fruktsocker och alltför mkt mjölksocker (laktos) också, det gör mig uppblåst...

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-06-05 14:50 #3 av: bejbe

samma här, spannmål, bönor, laktos i mjölken. jag menade inte alla kolhydrater då jag tål jätte bra frukt och grönsaker och även rotfrukter. men det är uppenbart att det beror på kosten och inte på stress!

Anmäl
2007-06-05 15:05 #4 av: dufva

Ta bort spannmål och mjölk och, vips är alla med ibs friska..

Anmäl
2007-06-05 17:34 #5 av: Mervi

Jag har inte fått diagnosen IBS då jag aldrig gick till läkaren med besvären. Jag har själv märkt att jag blir uppblåst, får gaser och ont med kramper av massa fiberrika livsmedel,  som bröd, vissa grönsaker, många frukter, kål, osv. Med LCHF  slipper jag detta.Skrattande

Anmäl
2007-06-09 01:47 #6 av: Frodekatt

Min mage gick från mycket irriterad till totalt lugn när jag gick över till den här maten. En semestervecka utomlands, där jag hade svårt att äta rätt, gav tillbaka irriterad mage tillfälligt.

Jag klarar inte mjöl och inte så mycket frukt (men litet går bra). Har inga problem med mjölkprodukter: grädde, youghurt, ostar, som jag äter väldigt mycket av eftersom jag inte äter kött.

Det är möjligt att magen blev värre av stress förr i tiden - men nu påverkar stress inte alls, när jag äter rätt. "Felsteg" får jag däremot betala med magen, oavsett hur icke-stressad jag är just då.

Anmäl
2007-06-09 01:51 #7 av: HannaM

jag blir sån av kött.... knasigt va

http://hannasskafferi.blogaholic.se/ http://www.classicferret.se
Anmäl
2008-01-17 08:46 #8 av: kannikanjag

Jag har haft svåra problem i 4 år, vilket är en ganska lång tid då jag är 19 år. Har fått gått om skolan och när det var som värst kunde jag inte gå utanför dörren. (i ca:6 månader) Tappade kontakten med vännerna och kunde inte ens handla. Kön var en mardröm.

Mitt stora problem är/var att jag får en otroligt uppsväld mage och gaser. Det andra är ju inte heller toppen :P
Har, efter många tester hos läkaren, fått diagnosen ibs.
Var hos en dietist som visade vilka produkter som inte gav gaser/hjälpte magsmältningen osv, och vad jag skulle undvika/äta av. Hjälpte det? Gissa? NO!
Har även testat andra dieter och sätt, motionerat regelbundet osv. Men det spelade ingen roll om vad jag åt, efter varje måltid var det lika dant.
Sen märkte jag att när jag strunta i "den nyttiga kosten" så började min mage må bättre, och jag åt mer fett + mer socker.
Har varit bättre i ett halvår nu, men inte en vecka utan ett par dåliga dagar.

Men sen hittade jag Dr Dahlqvis-blogg. Tänkte att det kunde ju inte skada. (http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=irriterad_tjocktarm_ibs_irritable_bowel)

Idag har det gått 6 dagar med LCHF kost, och det är 5 symtomsfria dagar. Helt tyst. Helt platt.
Herregud. Obeskrivligt. Hoppas de håller nu. =P=)

Anmäl
2008-01-17 09:00 #9 av: starhawk

Jag har haft IBS i åtskilliga år, fick ingen direkt medecin för det i början annat än det där pulvret Inolaxol heter det visst, värdelöst, efter att jag helt självständigt hittat en medecin mot gaserna gick det väl bra tills besvären tilltog då fick jag Laktulos, det var nog avsett för tillfälligt bruk men det fungerar så bra att jag fortsatte med det, nu har jag gått över till animalisk högfettkost och hållit på med det åtminstone ett år, men jag märker ingen skillnad på mitt tillstånd, jag behöver fortfarande mina medeciner så i mitt fall har det inte botat min IBS

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2008-01-17 09:18 #10 av: PiKaWe

Håller med! Tror det är en diagnos som man gärna tar till när man inte hittar nåt annat fel, det är samma sak för mig. Magen är otroligt mycket lugnare på LCHF-kost.

Anmäl
2008-01-17 13:35 #11 av: Wildrat

Också diagnos IBS för min oroliga mage. Har blivit bra (helt bra om jag undviker mjölk) i magen av LCHF. Märker att jag inte tål fibrer. Har ätit köttfärsbiffar med krossat linfrö och magen blev inte så glad över det. Är känslig mot spenat också men ska testa vid nåt tillfälle om jag tål det nu...

Anmäl
2008-01-17 13:48 #12 av: NancyAlke

#10 IBS är en samlingsdiagnos som ska ställas när man har våra symtom och verkligen utrett att inga andra magsjukdomar florerar i tarmarna.

Jag är en, av ganska få tror jag, som har både IBS och Crohns sjukdom (kronisk tarminflammation). Alltså, trots att dom ställt diagnosen Crohn, så säger vissa symtom att jag även har IBS.

Mina IBS besvär gick över på några dagar på LC kost och jag har också mått bra i min Crohn. Visst har jag bakslag och blir urdålig i magen ibland, men tyvärr kan ja ju oftast inte säga vilken av sjukdomarna som spökar.

Min mage tålde inte heller mjölk i någon form (alltså inte bara laktos) men efter två månader på LC utan mjölkprodukter, så läkte tydligen tarmen, för nu kan jag äta mjölkprodukter igen. Kanske inte överkonsumera vissa saker, men ost verkar jag klara hur mycket som helst.

Anmäl
2008-01-18 16:25 #13 av: Yrja

Mycket intressanta upplysningar detta.
Min sonhustru har alltid haft problem med magen - sett gravid ut.
För några år sen fick hon veta att hon var gluten-allergisk och sattes på hård diet först där även mjölken uteslöts eftersom tarmen var i så dåligt skick.
LITE bättre mådde hon och så småningom fick hon lägga till mjölk igen.
Men BRA har hon aldrig blivit.
För 6 månader sen gick hon istället till en homeopat och han konstaterade snabbt att det varken var gluten eller mjölk - hon tålde inte socker helt enkelt.
Nu avstår hon från allt godis och även socker i maten och mår mycket bättre - ingen uppsvälld mage alls trots att hon äter vanligt mjöl.
När vi träffas nästa gång ska jag se om jag kan vinna över henne på LCHF-sidan. Tror hon skulle vinna ytterligare hon också på den här kosten.

Anmäl
2008-01-19 12:35 #14 av: Margareta

Jag tillhör också IBS-gruppen som blivit bra på den här kosten - men jag har fått återfall sista tiden utan större avvikelser.

Jag åt under advent/jul några clementiner och drack glögg. Jag har ätit lite mörk choklad och har varit på ett par restaurangbesök där allt inte varit till 100%.

Min mage är som en uppblåst ballong och jag har inte förstått varför - innan har det varit efter stärkelse och det har jag inte ätit. Det verkar vara socker även för mig.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-01-19 13:19 #15 av: Yrja

Socker är en "styggelse" - bara att konstatera!

Anmäl
2008-02-01 23:29 #16 av: MillisB

Nu letar Aftonbladet efter folk som har haft IBS etc och som har blivit bra:

Kropp & Hälsa

Har du haft irriterad tarm eller ballongmage (colon irritabele eller IBS) - och blivit bra?

Mejla och berätta! Maila till: bo.svernstrom (a) aftonbladet . se (skriv riktig adress i mailen!)

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2008-02-02 18:33 #17 av: Cattis77

Det här var en intressant länk. Jag går just nu på utredning för min mage vilket jag tror är IBS.
Får oerhörda kramper i magen nästan varje kväll. Och är uppblåst som en ballong och ser gravid ut från tidig eftermiddag. Detta är väldigt jobbigt och jag avskyr hur man ser ut ibland.
Gaser till tusen har jag oxå.
Fått svar på många utav mina prover jag precis gjort och alla verkade bra. Ska tillbaka på onsdag och göra laktosbelastning och ytterligare en vecka efter det ska jag göra nåt som mäter om man har en bakterie som satt sig i magsäcken. (kommer inte ihåg vad det heter).
Ska även in på ultraljud för gallan. Skönt att hittat en läkare som tar till allt och lite till för att försöka hjälpa mig.

Men som sagt...det här låter väldigt intressant. Och jag antar att det inte skadar att prova. Är ju lite som GI tänk om jag förstått det rätt. Kommer sakna bröd allra mest. Älskar grovt bröd ju:-)

Anmäl
2008-02-02 20:29 #18 av: Pasi

Cattis77 - När man märker hur bra man mår utan spannmål så slutar man sakna bröd...jag vet eftersom bröd varit min stora passion, brödbakning ett av mina dominerande intressen under 15 år.Glad

Anmäl
2008-02-02 23:55 #19 av: Margareta

Och jag håller med Pasi som vanligt - man saknar inte det man blir sjuk av - när man vet hur det känns att vara frisk.

Det Du gör hos läkaren nu - har jag gjort. De hittade ingenting men jag fick bära hem bärkassar med fibrer på recept som skulle lösa mina problem.

När jag gjorde TVÄRTOM och tog bort allihop och åt fett istället - blev jag frisk.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-03 03:33 #20 av: Sagittaria

Jag hör också till dem som troligen haft denna sjukdom tidigare, fast jag har aldrig gått till läkaren för det. Enda gången på dygnet min mage var platt var på morgonen eller efter en magsjuka. Många trodde att jag var gravid, och jag hade nästan alltid ont i tarmarna. Det tog inte lång tid på lchf innan jag blev helt bra. Det är så fantastiskt skönt! Jag har varit en riktig mackoman, och trodde att det skulle bli svårt att undvika bröd. Konstigt nog, och som tur är, var det hur lätt som helst. Glad

# 17. Cattis77, hoppas att det ordnar sig för dig på något sätt. Och jag hoppas att du bestämmer dig för att testa lchf! Du kan ju sätta upp en viss tid du ska pröva, säg en två månadersperiod. Efter det kan du ju, om du fortfarande vill, äta som förr i ett par månader, för att sedan utvärdera hur magen mår på de båda kosthållen. Jag gissar att den blir bättre på lchf, eftersom det finns massor av människor här på sajten som har vittnat om just detta.

Anmäl
2008-02-03 11:20 #21 av: Cattis77

Är väldigt inspirerad att prova LCHF-metoden och ska nog bannemej göra det. Måste bara vänta tills onsdag eftersom jag måste vara laktosfri nu i tre dagar. Och det blir för mkt nytt att tänka på. Gillar inte dieter och har aldrig behövt tänka på det förut då jag nog tillhör en lycklig skara som av naturen är smal och kan äta det mesta.

Men som sagt - nu är jag så less på att må dåligt och detta påverkar ju i sin tur min familj. Min dotter på 2½ år har fått för sig att hon har ont i magen lite då o då och jag tror hon får det genom att lyssna på mig:-(

Anmäl
2008-02-03 12:04 #22 av: Margareta

Lycka till Cattis77 och berätt gärna hur det går för Dig

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-03 12:13 #23 av: hissen

vad äter man om man ska utesluta mjölk i lchf kosten, när man inte få ha grädde i mjöken o äta ost o skinkrullar??????

Anmäl
2008-02-03 13:25 #24 av: Wildrat

#23 Oatly iMat, havregrädde. 6g kolhydrater per 100g och sen är väl inte ingredienserna de allra bästa men det får gå ändå. Sojagrädde kan man väl också använda om man vill och tål... Osten får man skippa helt och bara äta skinkan...

Hissen, finns det nån särskild anledning till att du vill skippa mjölkprodukter?

Anmäl
2008-02-03 13:36 #25 av: hissen

egentligen inte men jag har ibs, läste itråden att man blir bättre av att sluta med mjölkprodukter,

Anmäl
2008-02-03 13:47 #26 av: Wildrat

#25 Kanske. Det är ju bara att testa. Jag har ibs och är dessutom mjölkproteinallergiker men nu med lchf klarar jag smör riktigt bra och grädde och ost sådär. Känner av allergin lite med grädden men magen är lugn. För mig är nog fibrer värst och spannmål på andra plats.

Anmäl
2008-02-03 15:58 #27 av: Cattis77

Nu har jag  varit och handlat:-)

Blev ägg i massor, aubergine, sallad, vitkål, fläskkarré i storpack, mjölkfritt smör 80% (borde vara lika bra som typ bregott eller?), creme fraich (både mjölkfritt och vanlig), bacon, för att nämna lite som jag ska börja med.

Får med mig min man i det här oxå då han vill droppa ett par kilo och försökt med diverse dieter förut. Det gör det hela lite enklare.

En fråga som nån säkert har svar på. Är det ok att äta nån skiva Wasa sport knäcke om dagen? Vill ju så gärna ha kvar nån macka till frukost. Vill äta detta för att må bra i magen och inte för viktminskning.

Anmäl
2008-02-03 16:44 #28 av: Wildrat

Laktosfritt menar du väl, inte mjölkfritt?

Ja du kan äta en skiva Wasa sport knäcke men du behöver det inte för att må bra i magen, du blir bra i magen ändå om du äter tillräckligt med fett.

Anmäl
2008-02-03 16:51 #29 av: Ulf-S

Jamen Cattis, just spannmål är ofta det som knäcker magen... Om du tänker på fibrerna så behöver vi faktiskt inte alls så mycket som det påstås. Särskilt inte olösliga fibrer från spannmål!

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men som det är nu funkar min mage som ett urverk. Skulle jag äta en skiva knäcke om dagen skulle det vara "hela havet stormar" igen... 

Jag vill verkligen rekommendera dig att prova en vecka utan några som helst spannmål och se vad som händer. Prova sedan med knäcke och lägg märke till hur du reagerar!

Anmäl
2008-02-03 17:26 #30 av: Cattis77

#28. Ja jag menar förstås laktosfritt. Allt så nytt för mig så jag blandar ihop det.

#29. Ok, jag förstår. Ska göra ett försök med typ bara ägg och te på morgonen. Makrill är ju supergott oxå men jag är osäker på om man är sugen på det så tidigt.

Vad äter ni om ni blir lite småsugna på något framåt kvällen?? Nåt att tugga på...

Anmäl
2008-02-03 17:32 #31 av: Wildrat

Bacon, jordnötter (lite mycket kolisar men ändå), laxrester...

Anmäl
2008-02-03 18:13 #32 av: Margareta

Cattis77 - jag kan äta ost på kvällen

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-03 18:52 #33 av: magma
Cattis77: Försök helt utan spannmål, och kanske gärna även utan kålen... Har en svåger med colon irritable- vilket väl är en diagnos inom IBSspannet?- som är symtomfri så länge han äter LCHF så gott som utan fibrer och frukt, han kan dock klara vitt mjöl vid enstaka tillfällen och i mindre mängd och han äter ibland ett äpple utan att få ont.

Han fick diagnosen laktosöverkänslighet och levde så i flera år, men när han började med LCHF visade det sig att han tålde alla möjliga slags feta mejeriprodukter! Som creme fraiche, grädde, naturell yoghurt osv. Om du saknar brödet på morgonen och har svårt att äta kött, makrill, ägg osv så prova med fet naturell yoghurt istället. Lycka till!
Anmäl
2008-02-03 18:58 #34 av: Margareta

Colon irritabile = IBS (Irritable Bowel Syndrome) - skillnaden är att förr ansåg man problemen sitta enbart i Colon (tjocktarmen)  - nu inser man att det är fler tarmar än så och inkluderar det i nya namnet IBS - om jag fattat allt rätt.

(har diagnosen själv)

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-03 19:29 #35 av: Margareta
På den här sidan hittade jag en hel del som stämmer på mig

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-03 20:41 #36 av: Ulf-S

#33: Visst håller jag med om det mesta. Laktosintolerans kan vara en sekundärintolerans om tarmarna är väldigt inflammerade, alltså ingen riktig intolerans.

Jag skulle nog undvika både laktos och spannmål ett tag, för att senare prova med mejeriprodukter först och spannmål senare. (Även om jag personligen anser att spannmål alltid bör undvikas i möjligaste mån.)

Anmäl
2008-02-03 21:04 #37 av: Margareta

Det är precis så jag gjort för att bli bättre Ulf_S.

Jag tog bort allt först och har aldrig lagt tillbaka spannmål. Jag är fortfarande osäker på mejeri. Blir fortfarande svullen ofta och vet inte till 100% vad det är. 

Jag har ingen smärta alls längre och DET är det bästa. Den som vet vad det där knipet innebär vet vad jag menar.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-03 21:08 #38 av: Cattis77

Har precis ätit nötbrödet med smör och ost på tillsammans med en kopp te. Hur gott som helst. Tog dom nötter jag hade kvar sedan julbaket - hasselnötter och sötmandel. Strödde på lite havssalt innan den åkte in i micron och det gjorde nog mkt tror jag.

Nån som har tips på nåt litet mellanmål som är lätt att ta på jobbet? Om jag äter kokt ägg och en kopp te vid 7-tiden så lär jag nog vara småhungrig som vanligt vid 9,30. Måste vara laktosfritt!!!!

Anmäl
2008-02-03 21:10 #39 av: Cattis77

Just det...glömde skriva som ett tillägg i förra inlägget att jag faktiskt mår riktigt ok i min mage idag. Och det enda jag gjort är att inte äta nån pasta eller annan stärkelse till lunch och middag. Kunde inte motstå en liten bit mörk choklad (70%) till kaffet efter maten.

Inga kramper och inte så mkt gaser som annars:-)

Anmäl
2008-02-03 21:50 #40 av: Wildrat

Du ser, bara du tar bort spannmålet så är hälften vunnet :)

Anmäl
2008-02-03 21:53 #41 av: kickelina66

Har ätit LC/LCHF(vissa dagar blir det lite mer grönsaker) i  veckor nu.  Jag äter inga mjölkprodukter förrutom lite ost. Min mage har blir mycket lugnare, är inte lika uppsvälld som tidigare. dessutom har jag gått ner ca 8 kg. för mig är nog största vinsten att jag tagit bort brödet. grönsaker och frukt tål jag ganska bra. men det är nog väldigt individuellt vad man tål.

kommer i håg när jag jobbade på en gastroenhet för 15 år sedan. där höll en läkare på med hypnos mot IBS. Undrar vad det blev av det? får ta och kolla upp det vid tillfälle.

Anmäl
2008-02-03 22:08 #42 av: Ulf-S

Cattis, vad bra att du mår bättre idag!

Det kan gå väldigt snabbt att bli kvitt ett långvarigt elände bara man får lite konkreta råd och tips...

Skulle det inte räcka med att utesluta spannmål och ev. laktos skulle jag skippa nötter och frön också. Men om du åt nötbrödet utan problem kanske det inte är någon fara för dig!

Glad 

Anmäl
2008-02-04 09:57 #43 av: Cattis77

Åt ett kokt ägg med smör och nästan en hel makrillburk till frukost imorse. Helt ok även om jag inte trodde att jag skulle vara sugen på det så tidigt.

Är det ok att ha lite kaviar på ägget?

Det känns som bomull i magen just nu och som om det är smörjande på nåt sätt:-). Har dock lite svårt med det feta smöret. Jag får lite äckelkänslor och tycker att det sitter fast i gommen under flera timmar. Men jag tror att det faktiskt är det som gör verkan så det är väl bara att vänja sig.

Till lunch blir det köttfärsbiffar, sallad, avokado och beanässås.

Anmäl
2008-02-04 13:36 #44 av: Amiechan
Det låter som om du skulle kunna hålla dig mätt till lunch med marginal dessutom :)
Anmäl
2008-02-04 13:43 #45 av: Wildrat

#43 Smöret är enklast att steka i och ha i sås. Naturellt tycker jag också att det är jobbigt. De få gånger jag äter ostrullar så har jag helst bregott i, inte smör...

Ju längre du håller på med LCHF desto mindre gör fett dig illamående. Jag har alltid avskytt fettet på köttbitar men nu behöver jag inte vara lika petig längre. Det kommer väl att ta ett par år innan jag äter fettranden på fläskkotletten men att inte ta bort fettet på fläskfilé är ett stort framsteg för mig...

Anmäl
2008-02-04 18:38 #46 av: Margareta

Cattis77 - om Du menar Kalles kaviar så är det nästan bara socker - Du måste ta reda på hur mkt kolhydrater den innehåller och räkna på det.

Vägen till 65

ut LCHF-magasinet.

Anmäl
2008-02-04 19:09 #47 av: Cattis77

#46. Jag förstod det. Har hört det förut att det mest är socker i kaviar. Well, well, en liten klick är nog inte hela världen för mig då jag inte behöver tänka på vikten utan mest ska utesluta spannmål och äta mer fett för min onda och krångliga mages skull.

Jag mår hur bra som helst i magen idag oxå. Inget ont, inga direkta gaser. Vilken skillnad!!! Och detta är bara andra dagen. Känner mig lite "flötig" bara av att använda så fett smör. Har varit grav motståndare till allt fett tidigare.

Anmäl
2008-02-04 19:15 #48 av: Wildrat

Fett är som bomull för magen.

Anmäl
2008-02-06 13:41 #49 av: Cattis77

Var inte laktosintollerant! Har varit och testat det på VC idag.  Gött...

Anmäl
2008-02-06 13:46 #50 av: Sagittaria

Vad skönt då! Det var ju ett bra besked. Glad

Anmäl
2008-02-07 20:50 #51 av: Cattis77

Hmmm, haft lite ont i magen ikväll. Tror att det kan vara ifrån löken som jag hade i köttfärsgratängen vid middagen. Har ju skött mig exemplariskt annars idag. Hoppar över den som lunch imorgon för att inte riskera fredagkvällen med magont.

Första bakslaget det här. Jag som mått så bra hela veckan.

Anmäl
2008-02-07 20:57 #52 av: Wildrat

#51, men nu är du en erfarenhet rikare. Lättare att må bra om man vet vad man ska undvika.

Anmäl
2008-02-07 21:23 #53 av: Ulf-S

51 & 52: Visst lär man sig allt efter som!

Men dagsformen kan ju också variera.

Har man problem med magen ska man förstås se till att få en ordentlig undersökning, men ofta hittas inget "onormalt" och då är man utelämnad till kosten och sig själv.

De senaste dagarna har jag varit lite småsvajig i magen och funderar på vad det kan bero på...  

Anmäl
2008-02-14 10:34 #54 av: Ulf-S

Jag kom förresten på varför min mage var lite svajig: kokosoljan!

Det borde ju inte komma som en överraskning eftersom många säger att den kan sätta sprutt på magen, men jag brukar ta en matsked morgon och kväll, eller tillsammans med måltider, bara för att det är allmänt nyttigt och stärkande. Jag har inte fått problem tidigare.

Men jag insåg att jag också lagat mat med massor av kokosgrädde senaste tiden, så det blev nog lite överdos där. Nu när jag minskat ner på kokosen är allt frid och fröjd igen!

Glad 

Anmäl
2008-02-14 11:44 #55 av: Cattis77

Är broccoli gasbildande? Åt det till lunch igår och fick ganska ont i magen på kvällen. Märkte att det var luft som ville ut och därefter kändes det bra. Rannsakade vad jag ätit under dagen o kom fram till att det borde vara broccolin som var boven. Annars var det bara yoghurt med nötter till frukost och karré med sås och sallad till middag.

Anmäl
2008-02-14 14:18 #56 av: Amiechan
#55: Javisst. :) Alla kålsorter är gasbildande...
Anmäl
2008-02-14 20:27 #57 av: Ulf-S

Vill bara tipsa om att L-glutamin kan vara ett suveränt tillskott om man har tarmproblem. Det hjälper till att stärka, lugna och läka irriterade tarmar och är bra på alla sätt och vis tydligen.

Det säljs ofta som ett träningstillskott som ska påskynda återhämtning osv., men det gör alltså mer än så! 

Anmäl
2008-02-20 15:39 #58 av: Cattis77

Kan ju meddela här att jag nu är inne på min 3:e vecka med LCHF och jag mår riktigt bra i min mage. Nån enstaka gång har jag känt mig lite svullen på kvällen men märkt att det har ett samband om man ätit mkt broccoli som ger mig lite gaser.

Är så glad över denna skillnad. Vad skönt det är att må bra för en gång skull!

Anmäl
2008-02-20 19:22 #59 av: Mervi

Så skönt det är när magen inte känns.Flört

Anmäl
2008-02-27 18:37 #60 av: Cattis77

Åt ett halvt äpple idag och lade mig sedan en stund i soffan innan det var dags att hämta barnen på dagis. Och jag fick sååå ont i magen efter det. Svullen och gasig. Blääää!

Blir nog till att lägga ytterligare en sak till listan som man inte bör äta.

Anmäl
2008-02-27 19:19 #61 av: Shawy

Om jag ätit strikt ett tag och sen lägger till broccoli kan jag bli lite gasig, men går över sen när jag vant magen.

Även nötter kan jag bli gasig av, men dem går bra om jag bara tar ett par st.

Anmäl
2008-02-27 19:27 #62 av: Aniara4

Apropå att förklara det med stress så är det ett genomgående mönster i läkarvetenskapen att säga att allt man inte riktigt begriper måste vara "nåt psykiskt". Av någon anledning verkar man alltid tro att man lever i den mest fulländade av tider när all kunskap har blivit uppenbarad och det inte finns något mer att lära sig. Redan de gamla grekerna... trodde sig kunna förklara allt!

MS var en form av kärringhysteri tills man utvecklade magnetröntgen och kunde se själv att det inte stod rätt till i hjärnan - hoppsan! Epilepsi var också "stress". Och magsår fick bittra och förgrämda typer som stressade mycket, det visste ju var och en. Att bakterier skulle kunna leva i magsyran - fnys! Det går ju inte! Lika befängt som att det skulle vara jorden som snurrar runt solen och inte tvärtom, det vet väl alla att det är jorden som är Guds skapelses krona och universums centrum...

IBS är stress, fibromyalgi beror på att man känner efter för mycket, och mättat fett är ondskan manifesterad. Så det så! 

Anmäl
2008-03-17 11:29 #63 av: Kalle-B
Bra talat "Aniara 4" - Instämmer till 100%. Har en hustru som dragits med fibromyalgi i många år. Har själv drabbats av hudproblem i samband med arbete framför bildskärm. (men besvärsfri idag). Och vi har väl alla disskussionen om amalgam i färskt minne..  Listan kan bli lång över "specialisternas" misstag.

Det som inte står i läroböckerna på läkarutbildningen måste helt enkelt vara nåt "psykiskt" Räcka ut tungan. För det kan väl inte inte vara nåt fel på vedertagen vetenskap som utformats av samhällets maktelit?

Anmäl
2008-03-17 12:06 #64 av: blodtopp

Ett stort fel är också att många läkare inte kopplar ihop kropp och själ. De behandlar bara symptomen som syns i kroppen, men de tar inte hand om orsaken till symptomen. Det är det som är felet med den vsterländska medicinen.

Kollade på en dokumentär om ayur veda igår. Där var det en kvinna som jobbat så mycket att hon fick hörselproblem av stressen. Hennes läkare skrev ut kortison mot hörselnedsättningen! Hon vägrade äta mer tabletter och åkt till Indien istället, för att testa ett ayur veda-spa. Där fick hon behandling mot stressen direkt, för de såg på en gång att det var den som hade skapat hörselproblemen för henne.
  Det säger en hel del om skillnaden mellan öst och väst i läkekonstens kunskaper.

Anmäl
2008-04-14 15:55 #65 av: starhawk

Hade väldiga besvär med gaser tidigare, störtont i magen, men det försvann när jag låg på rygg! men så fort man reste sig kom värken tillbaka. till kvällen spelade man en hel konsert med pruttar och sedan kunde man resa sig utan värk!
Men man kan ju inte leva livet i ryggläge så jag började kolla på antigasmediciner hos apoteket, och numera käkar jag Dimetikon, tre om dagen och har väldigt sällan ont i magen, och när jag har ont är det inte på långa vägar så illa som förr. Det verkar som om LCHF kost sätter ner frekvensen av magont ännu mer

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2008-04-14 16:29 #66 av: MillisB

Hade problem med ibs när jag var student och åt dåligt och stressade rejält. Nu med några veckor i kolhydratträsket har det varit många dagar med ont i magen, gas och annat otrevligt som har kommit ut.

Det ska bli skönt att återgå till en tyst och lugn mage nu med lchf-maten. Har återigen börjat äta den bästa maten!

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2008-04-15 11:55 #67 av: Ulf-S

puttar upp...

Anmäl
2008-04-16 12:51 #68 av: Kalle-B

Egentligen kanske man kan säga att väldigt många som idag prognosticeras med IBS är helt friska. Vi råkar bara tillhöra dom som har ett mag/tarmsystem som inte accepterar "nymodigheterna" i kosten. Om vi äter som våra kroppar är avsedda för skulle troligen många av oss inte alls betraktas som sjuka???Flört

Har själv blivit betydligt bättre i min mage efter en dryg månad på LCHFSkrattande, men jag kan inte säga att jag är helt bra. Lagt av med min dagliga dos Dimor, tar bara ett par tabletter när jag blir dålig(= diarré), kan hända som reaktion på viss mat ibland.. Tex. äpple, eller när jag fuskar med mörk choklad.

Ska bli väldigt spännande att följa fortsättningen på den egna utvecklingen, mina magproblem har varit framförallt ett socialt problem i många år. Jag har även en "psykologisk" del av det här som är framkallad av många år då jag inte kunnat "lita" på min mage. 

Anmäl
2008-04-16 14:15 #69 av: kisstank

^- Spot on, det är jag.
Psykologiskt nerbruten och socialthandikappad.
Det är nästan som att man inte vill att LCHF skall fungera, det betyder ju bara att jag slängt bort så många av mina "bästa år" helt i onödan. Vid 20+ skall man ju resa och se världen, inte undra om man fixar att ta tbanan till jobbet eller inte.

Anmäl
2008-04-26 20:33 #70 av: Sinain

Jag har haft IBS i 17 år. Nu är jag frisk. Har ätit LCHF i två veckor och mår paradisiskt. Magen blev frisk på en gång nästan. Finns inga ord som kan beskriva känslan av att inte längre behöva vara handikappad pga IBS:en. Magen är inte längre en konstant hindrande faktor! Kan 
vara lugn och avslappand och fokusera på det jag behöver göra
och inte på hur det ska gå med magen. Tack, tack, tack!!!

Anmäl
2008-05-03 16:36 #71 av: Cattis77

Jag MÅSTE komma igång med LCHF igen!!!! Min mage är skitless på det jag stoppar i mig verkar det som. Kommit av mig en månad ungefär. Märks direkt!!!!

Anmäl
2008-05-12 18:01 #72 av: Uttelille

Har en fråga och puttar därför upp tråden.

Om man påstår att fiber är en dålig sak att äta om man har IBS, Vad har man då för belägg för det? Skule behöva argument.

Visst vet jag att jag mår bra på denna kost, och många andra, men släng in nåt argumentRäcka ut tungan Snälla

Anmäl
2008-05-12 18:38 #73 av: bonnieblue

Min mage har varit söndertrasad av fibrer. Har väl förstått det tidigare, men ej kunnat sluta. Ville ju vara hälsosam.

Testade denna kost för ca 2 månadersedan och blev mkt bättre. Nu när jag ätit detta ett tag så har jag kunnat testa ut precis vad det var som orsakade mina magsmärtor. För mkt råkost, nötter, frön, sura/"starka" frukter, kli och fullkornsprodukter. De har rivit och ömmat och spännt i min tarm. Min underbara hemgjorda musli har varit förödande. synd, för jag gilar allt detta.

Behöver mjuka produkter. lena för tarmen. Har nu testat en del kolhydrater för att få igång magen. Magen blev mindre gasig och öm, med LCHF men nästan hårdare. kanske en balans finns? Efter en grötportion på "vanliga" havregryn (ej fiberhavregryn med tillsatt kli) så fick jag gå på toa. och magen tycktes fixa detta. tror även att isbergsallad ocha andra typer kan ge ont. Så testar mig nu fram och byter ut råkosten mot kokta grönsaker. men man måste ju testa ett tag för att se om det hjälpt. men fibrerna har min största finede. Och jag har de senaste 5 åren lytt alla råd om att äte mer fibrer. Numer ryser jag. Hu. men det är svårt att hitta en balans.

Anmäl
2008-05-12 18:53 #74 av: Wildrat

#72 Kolla här och se om du hittar nåt...

Anmäl
2008-05-12 22:05 #75 av: magma

Uttelille: Du underade "Om man påstår att fiber är en dålig sak att äta om man har IBS, Vad har man då för belägg för det? Skule behöva argument."

Det enda argument/belägg jag har, är vad personer i min bekantskapskrets har berättat. T.ex så har min svåger haft problem sedan tonåren(han är nu 30 år), han fick Losec som 17-åring, fick diagnosen laktosintolerant, ulcerös colit osvosv. Efter ett par veckor på LCHF utan grönsaker, frukt eller bär så var han helt smärt och symtomfri! Och upptäckte att han kunde äta grädde, creme fraiche, yoghurt etc helt utan problem. Däremot är i stort sett isbergssallad och gurka samt ibland ett äpple det enda av frukt/grönt han kan äta, och ibland äter han vitt mjöl i mindre mängd.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.