Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8588 ggr
Skaldeman
7/7/07, 1:08 PM

Intensivkurs med Calle Carlsson och SSS?!

Hallå där!

Detta är en intresseförfrågan. Jag har just kommit hem från Calle Carlsson och hälsovårdshemmet i Österäng. De behöver avlastning och jag har fått en förfrågan om samarbete. Samarbetet skulle t ex kunna ha formen av weekendkurser på hälsovårdshemmet. Där skulle det ingå stor provtagning (drygt 40 prov), medicinsk undersökning och genomgång med Calle Carlsson. Därefter ett par dagars matlagning och peptalk med mig. Inackordering på hälsovårdshemmet. Det är en intressant idé, men det blir ganska dyrt och människor måste bära kostnaden själva. Det kan säkert vara en idé för stora företag som vill få hjälp med långtidssjukskrivna, men kan det vara en idé för privatpersoner också? Vad säger ni?

Sten Sture

Annons:
Ulf-S
7/7/07, 1:17 PM
#1

Det beror nog på hur pass dyrt det blir… Allt är ju relativt, vad som är dyrt för mig är en spottstyver för någon annan.

Men visst låter det intressant för mig som privatperson! Och vem vet, jag kanske, kanske skulle kunna få jobbet att betala…  Flört

Koylie
7/7/07, 1:20 PM
#2

Helt klart låter det intressant för mig som privatperson. Finns nån MTP-analys (Mellan Tummen å Pekfingret) av hur mycket "ganska dyrt" egentligen är? 2000? 5000? 8000? 10 000?

MarieO
7/7/07, 1:26 PM
#3

Håller med, det beror på vad det kostar när man som privatperson måste betala själv. Men det låter intressant.

Skaldeman
7/7/07, 1:47 PM
#4

Calle carlsson har en son som är ekonom. Han skulle räkna på detta. Den medicinska delen kostar runt 2.000. Helpension ett par dagar blir väl något liknande. Och så en slant till mig. Jag skulle gissa att man hamnar på 5.000 spänn för en weekend. Det är klart dyrare än en spavistelse, alltså.

Sten Sture

Mona-Stina
7/7/07, 1:58 PM
#5

Låter väldigt intressant men det är som sagt kostnaderna…

Koylie
7/7/07, 2:41 PM
#6

Tja… en spavistelse är ju något helt annat det, och 5000 pix beror väl på vilket spa man väljer om man nu ska/kan göra den jämförelsen. Kolla här eller här.

Annons:
Bengt-Olov
7/7/07, 3:42 PM
#7

En mycket god idé! Fast kostnaden blir väl bara FÖR stor… Det skulle inte gå att minska på inslagen, så att man kommer ner i alla fall ner emot 3000!?

Måste tillägga att - i samband med att rörelsen våran så småningom bildar en riktig förening, och när Calle så småningom drar sig tillbaka, så har jag haft en förhoppning om att rörelsen (då vi hunnit bli några tusen till - lär inte ta så lång tid) helt enkelt kunde köpa Calles utrustning. (Calles läkardotter har nämligen ingen tanke på att ta över, och tydligen fanns ingen annan intressent av detta heller, i varje fall inte i höstas.)Givetvis måste en lokal och annan läkare till också, men är inte detta en god vision!? Calle tror nog inte på detta, då han menar att läkaren även måste vara en stor tekniker, för att klara av utrustningen. Fast större problem har väl lösts i världshistorien…

Skaldeman
7/7/07, 5:01 PM
#8

Det är en intressant tanke. Det vore synd om Calles verksamhet dog med honom, eller kanske snarare med hans hörsel. När vi blivit många nog kan vi kanske gå samman, starta en stiftelse och etablera en egen kursgård? Weekendkurser är nog bra, men helst skulle man behöva 14 dagar för att bryta dåliga vanor och etablera ett nytt livsmönster. Gjorde man det i vandrarhemsutförande och med gemensam matlagning så skulle man kunna få ner kostnaderna rejält.

Sten Sture

ovkyhn
7/7/07, 5:42 PM
#9

Calle tyckte ja skulle starta ett hem o bota diabetiker , men ja skulle akta mig för att utöva det på min arbetsplats då skulle risken vara stor för att få sparken.

Skaldeman
7/7/07, 5:58 PM
#10

Det är en komplex situation. Diabetes typ två är enkel att bota. Jag har gjort ett hundratal åldersdiabetiker medicinfria, resten har kunnat minska medicineringen. Jag har gjort detta ideellt och därför kan dom inte åtala mig för verksamheten. Hade jag gjort det yrkesmässigt hade jag suttit inne. Det är nämligen förbjudet för amatörer att bota diabetiker yrkesmässigt. (Men det är inte förbjudet för läkare att förkorta diabetikernas liv med hjälp av hälsofarliga kostråd.) Alltså måste man ha en läkare knuten till en yrkesmässig behandling och därmed blir det dyrt.

Sten Sture

Margareta
7/7/07, 6:34 PM
#11

Bitten Jonsson gjorde ju ett försök med något liknande i Hudiksvall (jag hann dit) och det gick ju inte så bra eftersom det var omöjligt att få bidrag.

Den dagen det blir allmänt känt att folk verkligen bilr rehabiliterade borde det bli möjligt att få bidrag. Bitten var nog för tidigt ute och hade kanske inte hela konceptet, det kanske var för smal inriktning hos henne.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ovkyhn
7/7/07, 7:25 PM
#12

Det var nog mer ett önsketänkande från Calle han vill ju att människor ska bli friska , o ju fler som kan hjälpa ju fler blir friska.

Men tanken har varit på tapeten mer än en gång, ja o min syster brukar dilla om de.

Gojkan
7/7/07, 10:01 PM
#13

Helt klart jätteintresserad. Kostnaden avgörande

För många blir det ju dessutom resekostnader.

Annons:
MiaP
7/8/07, 2:23 AM
#14

Jag tycker det låter väldigt intressant. Och att investera i sig själv borde väl få kosta. Vad är detta mot en spa-behandling, den leder inte till så mycket som en sådan här, som vi talar om.

Gojkan
7/8/07, 10:45 AM
#15

Det är nog inte alla som har råd med SPA heller. Allt handlar om utrymmet mellan inkomster och utgifter. Blir det lite över så har man inte mycket att röra sig med, hur gärna man än vill. Själv har jag nog möjlighet att genomföra det hela, nu när jag har heltidslön, men jag har haft tider då jag inte hade kunnat avvara 2-4.000:.. utan STORA svårigheter.

Gronstedt
7/8/07, 11:10 AM
#16

Det är viktigt att LCHF kommer under objektiv vetenkaplig bedömning, och en klinik kanske kan bidra till att en sådan kommer till stånd. Bidrag från olika håll är ju villkorade snarare av vetenskapliga bevis än av en massa individer som helt ovetenskapligt bara mår bättre. Så länge det inte finns verkliga vetenskapliga studier, repeterade och verifierade, blir det svårt att lansera konceptet som något annat än en av dessa förkättrade modedieter. För den som inget vet kan det ju låta lika dumt att vräka i sig smör som att får höra att en problem beror på "brist på magnet".

Fakta måste föras fram i den vetenskapliga studiens form, och det tycker jag är bra - det finns många som är övertygade om saker, och säljer dem för dyra pengar, utan att det finns några bevis för att det fungerar. Om ett koncept fungerar måste det tåla granskning.

Skaldeman
7/8/07, 11:21 AM
#17

Okej. Visst intresse finns men kostnaden utgör ett hinder. Den skulle utgöra ett hinder för mig också…

Låt oss se på en annan variant. Jag bor i ett hyrt hus på ett säteri i Sörmland. Här finns hjortar och vildsvin och man arrangerar jakter etc. Under lågsäsong finns det lediga byggnader. Eftersom jag bor på gården kan jag nog få ett bra pris. Här skulle man kunna arrangera ett intensivdygn där vi lagar middag, frukost och lunch och snackar, snackar, snackar. Inklusive en övernattning kan man nog klara det på 2.000 spänn per person. Men då ingår ingen medicinsk del. Skulle det vara ett intressantare alternativ?

Sten Sture

Bengt-Olov
7/8/07, 11:48 AM
#18

Jorå!! Synd att gå miste om den medicinska delen, bara… Kanske kan kompenseras av ett jakt pass? Flört

Gojkan
7/8/07, 11:57 AM
#19

Är starkt intresserad vilket alternativ det än blir. Maken vill nog också deltaga.

Karin20
7/8/07, 12:33 PM
#20

Hänger absolut med på säteriet i Sörmland.

Behöver du hjälp?

//Karin

Annons:
Skaldeman
7/8/07, 3:35 PM
#21

Just nu lyssnar jag bara. Jag tycker att det lutar åt egna aktiviteter i magasinet eller smedjan. Då går det att hålla nere kostnaderna. Ska vi ta in på herrgården och äta middag i riddarsalen så blir det en annan nota. Jag ser detta främst som en intensivkurs i GI-Noll! En vildsvinssafari kan man kanske få in. Och svampplockning är gratis. Vill man jaga and eller hjort så finns det säkert billigare ställen.

Sten Sture

ovkyhn
7/8/07, 3:58 PM
#22

Det är intresant.

MiaP
7/8/07, 5:06 PM
#23

Jättteintressant särskilt med svampplockning och dina utmärkta kunskaper på det området, eftersom du även skrivit en bok om svamp. Fast jag tycker ju att kantarellerna är godast i alla fall.

 Kyss

Skaldeman
7/8/07, 6:45 PM
#24

Jag äter mycket svamp och har gjort så under hela min viktminskning. Här är folk rädda för vildsvinen, så man får plocka i fred. (Är de inte rädda så blir de det efter att ha lyssnat på mig…) Svampen är ingen växt så den har frisedel hos mig.

/SSS

Gojkan
7/8/07, 9:17 PM
#25

Kan man inte be något företag som producerar TV-progrem stå för det hela under parollen:

Ät rätt

Bli mätt

Liten och nätt

Maybelline
7/9/07, 12:44 PM
#26

Är lite intresserad bara av det här med medicinska delen. Vad är det för kostnad att köra en så här heltäckande analys? Försökte titta på hemsidan utan att få uppfattning om det.

Margareta
7/9/07, 12:54 PM
#27

Jag betalade 1600 kr veckan efter midsommar för min "utökade" test. Då ingick först provtagning (blod, urin, EKG, andningstest, därefter ett mycket långt och ingående samtal med Calle. Inte en sån där 15-minutare som på vårdcentralen, han tar sig all tid man behöver.

Jag fick alla provsvar skriftligt med massor av förklaringar till, inte bara "goda kolesterolet" utan också vad olika saker är bra för och lite om hur man drar slutsatser. Jätteintressant.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Bengt-Olov
7/9/07, 1:16 PM
#28

Det kanske skulle kunna gå att boka en "grupp-provtagning" hos Calle i samband med dagen hos SSS!? Kanske vi kan få någon hundring i rabatt (det relativt låga priset ändå, till trots), och att vi ordnar med samåkning från säteriet? Förutom individuella samtal som ingår, så kanske man kan få en eller två timmars allmän föreläsning av Calle… Då skulle den sammanlagda kostnaden visserligen rusa iväg uppåt igen. Dock ej ända upp emot 5000. Å en vidare resa ner dit skulle ju då vara valfritt för de som verkligen också vill testa sig… Om man ändå snart hade tänkt testa sig, så skulle det ju vara ett lämpligt tillfälle. Detta skulle ju också möjliggöra för dem som i första hand var intresserad av just den medicinska biten… 

Ska bli intressant och se om Skaldeman - semestern till trots, ändå inte kommer att titta in här igen - rätt snart…

Karin20
7/9/07, 2:09 PM
#29

Det vore väl kanon,

ett alternativ med bas och sedan "tilläggsprodukter" som diverse kontroller. Då vet man vad man betalar för (som på SPA!) och kanske, kanske finns det möjligheter att någon annan står för kontrollerna, vad vet jag

//Karin

Margareta
7/9/07, 2:56 PM
#30

Det är långt mellan Calle och Sten Sture.

Calles Österäng ligger i Götene och Sten Stures säteri vid Mälaren i Stallarholmen… knappast görligt…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Goosan
7/9/07, 3:20 PM
#31

Vad synd att det är så långt bort. Det låter så intressant och skulle gärna vilja vara med men tyvärr.. Har bara en liten sjukpension så jag har ingen möjlighet.Ledsen Och långt är det också bara resan dit slukar mycket pengar.

Bengt-Olov
7/9/07, 3:37 PM
#32

Tror du verkligen att det är så svårt? Om läkarbesöket förläggs efter besöket hos SSS, blir ju detta på hemvägen för dem i väst, och kanske inte allt för lång omväg för dem i syd. För oss sthlmare har vi ju redan kommit en bit (om än kort) på vägen då, om vi nu ändå hade tänkt åka till Calle Carlsson här framöver… Å längre på vägen för dem med samma tankar blir det ju för dem i norr… Om det skulle vara OK för Carlsson, så är det väl bara upp till oss intresserade att avgöra… Gissar att det är här "skon kommer att klämma"; Att vi inte blir tillräckligt många för att göra någon grupphistoria av det. Fast nog kan väl i alla fall frågan vädras!?

Margareta
7/9/07, 4:26 PM
#33

Absolut… alla idéer är bra, särskilt de som går att genomföra.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

MarieS
7/18/07, 10:18 PM
#34

Åh, det vore superkul, det sistnämnda Sten Sture! Att få träffas hos dig, snacka med varandra, käka lite och snacka lite, traska i skogen lite… Ingen jakt och bara få umgås, hos dig DET låter som den ultimata summeringen som svar på din ursprungsfråga. Jag skulle garanterat komma på en sån grej. /Marie Svantesson

Annons:
Monsun
7/19/07, 1:28 AM
#35

Jag är jätteintresserad med weekend hos Calle och har i dagsläget inga problem med kostnaden.

Om det inte blir något av med det - vart vänder man sig för att komma till Calle själv?

Ulf-S
7/19/07, 1:35 AM
#36

Jag är mest intresserad av Calle och vill också gärna veta mer…

hemul
7/19/07, 1:39 AM
#37

Man vänder sig direkt till Calle.
http://www.halsovardshemmet.se/

Monsun
7/19/07, 1:43 AM
#38

tack!! Har just suttit och försökt hitta något via nätet men tji

hemul
7/19/07, 1:59 AM
#39

Jag vet. Det är omöjligt att googla fram.

Gunnilla
7/27/07, 4:44 PM
#40

Värt varenda öre!

Skaldeman
7/27/07, 5:46 PM
#41

Eftersom jag antagligen flyttar ner till Calle om ett par veckor släpper jag planerna på att anordna kurs här på säteriet. Jag ska prata med Calle och hans fru under helgen för att diskutera olika upplägg. Jag tror att den kompletta hälsoundersökningen numera kostar ca 2.000 kronor. Ett par timmar med mig kommer gissningsvis att kosta en tusenlapp, om nu inte hälsovårdshemmet vill göra ett påslag. Kanske går det att få grupprabatt, jag ska lyssna om det också. Detta handlar alltså om endagsbesök. Talar vi om övernattning etc blir det självklart ett annat pris.

Sten Sture

Annons:
folke
7/27/07, 6:01 PM
#42

Jag kom aldrig till Bitten, så detta vill jag vara med på,,,,

När börjar vi ??

Förvånad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Bengt-Olov
7/28/07, 2:00 PM
#43

Helsike Skaldeman! Nu får man väl inte se dig i någon gemensam LCHF-utflykt i Sthlmsområdet, heller!?

Skaldeman
7/28/07, 2:19 PM
#44

Jag kommer säkert att vara i Stockholm då och då för journalistiska jobb. Jag måste ju försörja mig också. Med lite jämkande hit och dit bör det gå att ordna. Vi får ta upp den frågan när flyttningen är avklarad (eller förkastad).

Sten Sture

Upp till toppen
Annons: