Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

LANTUS vara eller inte vara?

2007-11-25 21:03 #0 av: Tilda-T

Jag har en fråga till doc . Jag är diabetiker typ 2 sen 10 år tillbaka.Idag tar jag 40enheter Lantus till kvällen och snabbverkande Novorapid vid tillfällen när jag "tror" att det behövs, dessutom tar jag 2 Metformin både till morgon och kväll.

Nu har jag suttit och läst i en annan tråd att du anser inte Lantus vara så bra, så min fråga är kan jag försöka att minska på Lantus för att sen ta bort den helt och hellre ta Novorapid dom enstaka gånger jag ev. behöver få ner mina sockervärden.

Den här kosten funkar jättebra men jag minskar inte i vikt så som jag borde eftersom jag har mycket att ta av.

Anmäl
2007-11-26 18:34 #1 av: Tilda-T

Putt, jag vet inte om Doc kanske inte vill svara på sådana här frågor eller om han bara missade den igår?

Anmäl
2007-11-26 18:51 #2 av: Pasi

HAn svara garanterat så fort han har tid! Glad

Anmäl
2007-11-26 18:55 #3 av: Tilda-T

OK jag tänkte att det var för personliga frågor kanske?

Anmäl
2007-11-26 19:37 #4 av: kitabu

Vi är flera diabetiker typ 2 med övervikt som kunnat skära ner på insulinet eller till och med sluta helt med det. Jag hade 40 Lantud och 30 Novo Rapid per dag. JAg trappade ner mycket fort när jag gick över till LCHF. Det viktigaste är att kolla blodsockret OFTA.

Du kan maila mig om du vill

hesselmark@gmail.com

Doc har tidigare svarat på många personliga frågor. Han kommer att svara dig med.

Anmäl
2007-11-26 19:50 #5 av: Tilda-T

Jag har förut i en omgång av viktnedgång och LCHFande minskat Lantus från 40 till 20 enheter och märkte då inte av någon skillnad på mina sockervärden (vilket är lite konstigt) det känns som att jag tar ett långtidsverkande insulin som inte har någon större verkan på mitt socker.

Nu har jag på eget bevåg påbörjat minskningen av Lantus och i stället tar jag ytterligare 2 Metformin mitt på dagen.Så får vi se var det hamnar.

Vill också säga att jag har stenkoll på mina värden så dom får inte löpa hur dom vill!!

Kan du klara dig helt utan insulin nu Kitabu?

Anmäl
2007-11-26 20:17 #6 av: NancyAlke

Jag har slutat med insulinet med hjälp av Doc. Först trappade jag ut måltidsinsulinet och sedan det långtidsverkande. Har klarat mig med 3 Metformin om dagen i snart ett år nu... Det handlar om att plocka en par enheter i taget och mäta och ha koll.

Doc svarar säkert snart, han är en klippa när det gäller det här...

Anmäl
2007-11-26 21:05 #7 av: Doc

Hej Tilda T!

40E Lantus är mycket om man skall kunna gå ner i vikt. Eftersom det insulinet sitter i dygnet runt "blockerar" det fettförbränningen till stor del. Utmärkt att du har trappat upp Metforminet så länge du inte har någon kontraindikation (ex mycket dålig njurfunktion). Mer Metformin gör att du kan minska på Lantus lite och ha samma sockervärden - men bättre fettförbränning.

Om du äter riktig LCHF bör du kunna prova att sänka Lantusdosen 10E i taget. Testa sedan blodsockret några gånger om dagen och om det ligger bra (helst inte över ca 8 mer än vid något enstaka tillfälle) under ett par dagar kan du testa att sänka igen. Se hur låg dos du klarar dig med. Kan räcka att sänka insulindosen lite för att viktnedgången skall komma igång. Du får prova dig fram, kanske är 20 för lite men 30 går bra, då kan du testa 25. När du sedan gått ner lite klarar du dig kanske med än lägre dos.

Det är lättare klara sig helt utan insulin ju kortare tid man haft sin diabetes. Men kan du få ner Lantusen till 10-20E med ok blodsocker så kommer du garanterat få lättare gå ner i vikt. Måltidsinsulinet är också bra om du kan försöka hålla nere ev doser av då det är mycket fettinlagrande, därför är det jättebra att äta måltider med mkt lite kolhydrater, då behövs ju inte så mycket.

Anmäl
2007-11-26 21:22 #8 av: Tilda-T

Tack för ditt svar Doc!

Jag har en gång för ca ett år sedan lyckats minska Lantus till 20 enheter och då gick jag ner 13 kg sedan har jag av olika anledningar inte lyckats hålla mig till LCHF och gått upp alla kilona igen . Nu ska jag ge detta ytterligare ett försök och börja med att försöka ta bort Lantus till att börja med och sen får vi se hur det går.

Anmäl
2007-11-26 21:23 #9 av: Doc

Berätta gärna i den här tråden om några veckor eller så... Lycka till!

Anmäl
2007-11-26 21:54 #10 av: kitabu

Javisst, klarar jag mig, jag tar inget insulin alls.

Du måste fortsätta att skriva hur det går. Vi håller tummarna.

Anmäl
2007-11-26 22:02 #11 av: Tilda-T

Naturligtvis kommer jag att uppdatera.

Anmäl
2007-11-27 09:35 #12 av: NancyAlke

Lycka till Tilda! Jag lovar att man inte fattar hur mycket som blir "tiltat" av insulinet och hur mycket bättre man mår utan, förrän man slutat.

Anmäl
2007-11-27 17:32 #13 av: Tilda-T

# 12 Då har jag något riktigt bra att se fram emot!

Jag har nu plockat bort 20 enheter av 40 som jag tog förut och idag har mitt socker legat på ca 10. Känns som jag måste vänta lite och se vart det tar vägen.

Eller kan jag gasa på och ta bort resten också och se var det hamnar?

Anmäl
2007-11-27 17:55 #14 av: NancyAlke

Jag skulle avvakta och se vad som händer. Min erfarenhet är att kroppen behöver vänja sig vid att producera eget insulin. Jag lät det gå en vecka mellan varje sänkning och sänkte kanske inte så kraftigt som du gjort, utan bara någon enhet i taget med det långtidsverkande insulinet.

Doc skriver ju faktiskt att du skulle sänka med 10 e och sedan vänta någon dag och mäta och att bs bara ska ligga över 8 vid något enstaka tillfälle... så du bör helt klart avvakta lite nu...

Anmäl
2007-11-27 17:57 #15 av: Tilda-T

Då gör jag så

Anmäl
2007-11-27 18:50 #16 av: Doc

Jo då skulle jag avvakta och tom kanske plussa på 5E igen om sockret håller sig runt 10. Får du igång viktnedgången med den lägre dosen kan du antagligen sänka mer längre fram...

Anmäl
2007-11-27 19:00 #17 av: kitabu

Jag hade ju inte frågat någon hur man skulle göra, så det blev snabbavslut. Men det gick bra.

Anmäl
2007-11-27 19:33 #18 av: Doc

#17 men du hade kanske inte haft diabetes tio år? Oftast lättare klara sig utan mediciner ju kortare tid man haft (ej perfekt kontrollerad) diabetes...

Anmäl
2007-11-27 19:35 #19 av: kitabu

Nej, just det, jag hade haft det i 4 år.

Anmäl
2007-11-27 23:03 #20 av: NancyAlke

#18 Gissar jag rätt om jag tror att 10 års perfekt behandlad diabetes fått kroppen att dra ner på insulinproduktionen så mycket så att det finns risk för att man inte får tillbaka den helt? Kroppen har lixom blivit lat om man säger, eller? Går det isåfall tvinga den att börja producera om man tar det lite försiktigt och på nåt sätt överlistar den lata produktionen???

Anmäl
2007-11-27 23:05 #21 av: Tilda-T

Det är faktiskt lite så jag har tänkt med min minskning av Lantus, Nancy

Anmäl
2007-11-27 23:07 #22 av: Doc

Nej jag menade alltså att ju sämre kontrollerad den varit (höga blodsockervärden) desto högre risk att man bränner ut sin insulinproducerande förmåga.

Undantaget är möjligen behandling med insulinfrisläppande tabletter (daonil, mindiab etc) som visserligen sänker blodsockret men ev kan påskynda utmattningen av bukspottskörteln... 

Anmäl
2007-11-28 08:53 #23 av: NancyAlke

Ajdå Doc, där missuppfattade jag dig helt.

Jag kan i alla fall känna mig lugn som snabbt tog mig ur "insulinträsket" och fick ordning på mina värden!

Anmäl
2007-11-29 01:33 #24 av: Tilda-T

Jag tog faktiskt bort ytterligare 5 enheter igår och tänkte så här att om det skulle bli högre socker än 10 så har jag Novorapid att ta till. Idag har det inte höjts ett enda dugg utan legat stadigt på 10.0-10.4. Jag har tänkt göra ett test för att se och i kväll tog jag bara 10 enheter Lantus och så får vi se i morgon hur det ser ut.

Anmäl
2007-11-29 02:09 #25 av: Doc

Jag tycker du minskar onödigt mycket jag, inte alls bra i längden med högt blodsocker heller, 10 är ändå lite mycket. Men det är din kropp såklart!

Anmäl
2007-11-29 18:50 #26 av: Tilda-T

Andra dagen med bara 10 enheter lantus och idag har värdena varit lite lägre 8,5-9,5. Måste säga att det är bra facinerande att man kan klara sig utan insulin i den utsträckning som jag har gjort ett par dagar nu.

När jag åt vanlig mat med kolhydrater och tog 40 enh.Lantus +10 enh.Novorapid till varje mål så låg mina värden ändå på ca.15 och det var då jag insåg att nåt måste göras för insulinet verkade ju inte funka på mej.

Det ska bli väldigt kul att se vart det tar vägen till slut.

Anmäl
2007-11-29 18:52 #27 av: Pasi

Jag håller tummarna!Flört

Anmäl
2007-11-29 18:57 #28 av: kitabu

Jag är med dig hela vägen....

Anmäl
2007-11-29 19:04 #29 av: Doc

Kul att höra! Tycker som sagt det är smartast att skynda långsamt, men du verkar ju ändå ha koll på vad du gör. Låt inte sockret dra iväg för högt bara, onödigt råka ut för bakslag. Lycka till och fortsätt gärna berätta hur det går.

Anmäl
2007-11-29 19:11 #30 av: Tilda-T

Tack för all peppning,jag återkommer

Anmäl
2008-02-09 12:12 #31 av: Gullilla

Mycket intressant att läsa om försöken att minska på insulinet, som Tilda T. håller på med. Själv har jag ätit LCHF-kosten i c:a 2 år nu och när jag startade så var mitt insulinintag 126 enh/dygn, uppdelat på morgon och kväll av "långtidsverkande". Ändå så låg jag som oftast på mellan 10-15 och vissa dagar ända uppåt 20 vid blodkontrollerna. Jag har det s.k. "hoppande diabetes" och är mycket svårbehandlad (enl. mig).

I början av LCHF-ätandet så lyckades jag få ned insulinintaget till, som mest, 25/enh. x 2 och jag gick ned 10 kg på endast 3 mån. Sen stod det stilla - både med viktnedgång och insulinintaget! Men så i höstas så började jag få höga värden igen och rätt som det var så kunde jag ha 20-23 och nästa dag kunde jag få ett sockerfall ned till omkring 2, som  minst 1,8 och det på bara nån timme, utan att jag gjort nåt "annorlunda"(????????)

Nu har jag varit tvungen att  succesivt höja under vintern, så nu ligger jag på 38 enh. x 2, vilket JAG tycker är mycket! Jag har börjat gå upp i vikt (bara 2 kg visserligen, men det är "fel håll") igen. Kan det ha betydelse för mitt hopplösa försök att minska ned insulinet vara att jag varit typ2-diabetiker sen -88 (sprut-behandlad i 3 år) ? Jag har i 40 år (är nu 63) levt på EXTREMT fettfri kost, eftersom min mor var ytterst "fettskrämd" och det blev en livsstil + att jag älskar grönsaker! Brukade alltid säga att jag är "halv-vegetarian". Jag åt inte gärna kött, men jag älskar "havets läckerheter". NU äter jag mellan 20 - 40 kolh./dygn och resten är "fett". VAD gör jag för fel? Finns nån som känner igen sig, eller ? Skulle gärna vilja kunna minska ännu mer, både på vikten och insulinintaget, men.........

Tilläggas bör att jag har för 1 mån. sedan fått veta att jag har KLL och det kanske åxå har en viss inverkan på det hela? Min läkare trodde inte det, men jag tror det! Doc. kanske vet mer om sånt?

Anmäl
2008-02-09 12:48 #32 av: Pasi

Vad är KLL?Glad

Anmäl
2008-02-09 20:10 #33 av: Doc

KLL är en form av kronisk leukemi som man kan leva länge med. Det påverkar blodsockret mest om man får behandling med kortison.

Om du haft diabetes så länge är det inte konstigt om du ej klarar dig helt utan insulin. Har du mycket övervikt kan det vara bra att ta Metformin också för att klara sig med mindre insulin och få jämnare blodsocker. Ännu mindre kolhydrater kan också hjälpa, om du kan tänka dig det.

Det är också mycket möjligt att du skulle klara det bättre att kontrollera blodsockret med fler sprutor varje dag ex basinsulin x1 och måltidsinsulin x3. 

Anmäl
2008-04-30 08:27 #34 av: Tilda-T

Måste få uppdatera denna tråd lite.

Var på kryssning med Kif för ca 14 dagar sedan och fick då träffa bla Kitabu och höra henne berätta om sin drastiska nedskärning på insulin och då tänkte jag att det ska vara f-n att jag  ska traggla med mitt insulin på det här viset.

Sagt och gjort kom hem och på sön kväll tog jag inget långtidsverkande över huvud taget. Har inte tagit fler sprutor sen dess varken långtid eller måltid!

Jag väntade mig sockervärden som skulle gå i taket, men tij fick jag .Har nu inte tagit en droppe insulin sedan den 18/4 och har värden som ligger på mindre än 8.

Det enda som jag har gjort nu är att vara strikt till tusen med LCHF och inte äta några som helst mjölkprodukter alls och minimalt med grönsaker samt att jag har minskat ner portionsstorlekarna något.

Verkar som det börjar röra sig på viktfronten också ner 2 kg sedan 18/4. Hoppas, hoppas att jag har lyckats vända på spiralen och få den att gå åt rätt håll!

Vill också passa på att tacka Kitabu för hade det inte varit för ditt brinnande anförande på kryssningen så hade jag fortfarande harvat på i samma hjulspår, nu vågade jag ta språnget, är så glad för detSkrattande

Förresten ska jag träffa diabetessköterskan den 14/5 undrar vad hon säger då? Hon är positiv till LCHF i alla fall!

Anmäl
2008-04-30 09:45 #35 av: pusse

Jag har ätit LCHF kost i 11 månader och har helt slutat med såväl Novorapid (cirka 45 enh/dygn) och har nu varit utan Insulatard i cirka 1 månad. Mitt fasteblodsocker ligger på strax under 5 och med hjälp av Metformin håller det sig där hela dygnet (förutom nu ett par veckor pga pollenallergi då jag brukar ha förhöjda värden). Jag har gått ner 23 kg under det här knappa året, den tidigare värken har försvunnit och jag mår bättre än på mycket länge! 

Maila gärna: wibekenybble@spray.se

Anmäl
2008-05-01 03:43 #36 av: odezza

Det var radikalt, Tilda.T! Grattis till blodsockervärdena och viktnedgången! Hoppas på varaktig framgång!

Kram! 

"still lost in space and time"

Anmäl
2008-05-01 09:36 #37 av: greensis

#34 Modigt, och grattis till att det har fungerat hittills!

Anmäl
2008-05-01 13:19 #38 av: kitabu

#34 En strålande modig början, Tilda.T

Det kommer att fungera alldeles utmärkt i fortsättningen också.

Tack för alla de vänliga orden. Jag hoppas nu att retorikens store Aristoteles ger mig sitt stöd på onsdag i Uppsala vid SLV hearing om kostråden.

Tilda och alla andra med och utan diabetes, gå in och läs på den här länken. Allt du inte visste eller fick reda på om diabetes, alla lögner etc

http://www.phlaunt.com/diabetes/

Anmäl
2008-05-01 14:49 #39 av: Mervi

Grattis ! Så härligt att det funkar även för dig.

Anmäl
2008-05-03 21:20 #40 av: Margareta

Grattis Tilda och det är bara att fortsätta!

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.