Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 15734 ggr
Glennart
2007-10-24 14:24

crockpot/slow cooker

Någon som vet om det finns att köpa/beställa nånstans?

Skulle vara skönt till buljongkoken!

Annons:
hemul
2007-10-24 14:59
#1

Betvivlar att det finns här. Jag letade livet ur mig för något år sedan. Finns i UK, men de verkar ofta lite konstiga, upphottade liksom. I USA finns ju massor, men då är det problemet med olika strömstyrka. Jag kan inte tyska, men jag tror det kan vara idé att leta på tyska sajter. De har många gammaldags grejer. Torkmaskiner, inkokningsapparater och sånt.

parsley
2007-10-24 15:36
#2

Är det en tryckkokare du menar? Undrar om inte dom dyker upp på LIDL någon gång om året?

hemul
2007-10-24 16:24
#3

Nej. Tvärtom mot tryckkokare. :-)

Det är en manick med en lerinsats och timer. Man kokar alltså långsamt i den. Typ häver ner allting, sätter timern på 9 timmar och det är lagom klart när man kommer hem från jobbet.

Den här är poppis i USA.
http://www.crockpot.com

Glennart
2007-10-24 16:53
#4

Vad tråkigt. Ledsen

Jag har sett att de har börjat släppa nötkött med ben här på ica butikerna.Typ nötbringa och lägg och sånt. Skulle vara perfekt med en sån där makapär till det.

Tidigare har det varit förbjudet. Verkar som galna ko sjukan fobi tjollret har gått över.

hemul
2007-10-24 18:03
#5

Va? Är det därför det inte är ben på någonting? Men galna ko sitter väl inte benmärgen, bara i hjärnan och ryggmärgen. Förvånad

Man kunde ju köpa från England, men det är mycket lättare att söka på amerikanska märken och får reda på vilka som är bra.

venuseva
2007-10-24 18:26
#6

Har skickat ett mejl till crock pot och frågat om de säljer sina produkter i Sverige. Meddelar när jag får svar.

En lergryta från Römertopf är alltid bra att laga mat i.

Annons:
Glennart
2007-10-24 18:46
#7

Yes hemul det är därför det inte har sålts. Trots att det inte finns nått belägg för att människor skulle kunna bli sjuka av det.

Men det  verkar som sagt som det släppts nu. Jag har köpt nötbringa som jag ska göra suppe på.

Monsun
2007-10-24 21:22
#8

crockpots är jättebra! Lätt och så är maten klar när man kommer hem från jobbet!

hemul
2007-10-24 22:16
#9

Men varför då, Glennast? Inte finns väl smittan i benmärg?

Glennart
2007-10-24 22:25
#10

Det tror jag inte men det var det som var anledningen.

hemul
2007-10-24 23:03
#11

Jag som har trott att det var för att förenkla hanteringen kamoflerat till att kunder vill ha befritt.

Nä, jag har aldrig hört annat än att smittan finns bara finns i hjärna och ryggmärg.

Ladybird
2007-10-24 23:57
#12

När jag frågade (ifjol) efter kött med ben på Hemköp sa de att det var pga galna kosjukan de inte hade det.

Glennart
2007-10-25 00:38
#13

Jag hoppas de börjar ta hem mycket delar med ben. Det är på tiden att folk lär sig ta vara på alla delar av djuren!!

Sedan är det skön känsla att gnaga från ett ben också. Skrattande

Annons:
hemul
2007-10-25 01:48
#14

De säljer ju för sjutton märgben separat! Så löjligt!

venuseva
2007-10-25 01:51
#15

Brukar köpa det när jag gör kalops.

Skogiz
2007-10-26 00:25
#16

Hade aldrig hört talas om crockpot förut…

I HAVE TO GET ME ONE OF THESE!

Glennart
2007-10-26 00:37
#17

#16 DÅ MÅSTE DU HITTA VART FASEN MAN KAN KÖPA DEM?!?! GråterSkrikandes

Skogiz
2007-10-26 00:44
#18

Hm… posta nån av ungarna till texas med en packe döda presidenter så att dom kan köpa en crockpot och sen posta sig själva, i grytan, hem till dalarna?

Tvshop?

Samla ihop stålar från alla som vill ha en och tvinga bookjones att springa ut & handla?

Banka ihop en själv från en gammal hembrännare?

Om ingen av mina avancerade planer funkar får man väl söka efter återförsäljare som skickar overseas. Skrattande Det brukar vara rätt billigt att skicka efter från amerrrrka. Men det kanske blir billigare ändå att köpa slow cooker från england.

Miggy
2007-10-26 01:06
#19

men funkar det el-mässigt och så att ha en amerikansk crock pot? dom har konstiga el-uttag i väggarna, men nån sorts transformator kanske kan fixas? Det finns crock pots med stainless steel och stoneware, vilken ska man ha?

det verkar vara en himla fiffig gryta :) skönt när maten kan få "laga" sig själv *asg*

hemul
2007-10-26 01:20
#20

Kontakten är inget problem, däremot att de använder en annan strömstyrka där. Det är nog bättre att köpa från UK i så fall.

Annons:
Bookjones
2007-10-26 05:13
#21

Samla ihop stålar från alla som vill ha en och tvinga bookjones att springa ut & handla?

Fnittrar… Skulle gärna göra det om ni kan lösa strömstyrkeproblemet. De är billiga här man kan hitta från 15 dollar och upp.

Hittar du en så se till att den har det utlyftbara skålen inuti. De blir lättare att göra ren då.

hemul
2007-10-26 10:31
#22

PayPal? Skrattande

Det finns väl någon slags transformatorer. Jag tror det är en sån här. Behöver säkert den dyraste. Ledsen

korseett
2007-10-26 11:03
#23

varför inte använda lergryta helt enkelt? det blir ju samma funktion

smartmat
2007-10-26 11:17
#24

Precis min tanke, lergryta måste fungera lika bra i ugnen på….tja…lämplig värme

dufva
2007-10-26 12:13
#25

En timer till ugnen med både start och stopptid skulle man ha.

"Seniltimers" finns väl men den kanske bara stänger av? 

Finns det nån bra makapär på marknaden tro?

Gronstedt
2007-10-26 12:55
#26

Inte så mycket annan strömstyrka som annan spänning, va?

*ja, jag är en petimäter, men jag har betalt för att märka ord*

#25: Om du har en enfasspis är det väl bara att dra fram den och ansluta en vanlig Clas-i-sjön-timer. Trefasspisar är det nog värre med, då ska väl en elektriker blandas in.

asagasa
2007-10-26 14:04
#27

Jag har en ganska ny ugn som har den funktionen! Jag kan bestämma när den ska starta, vilken temperatur den ska ha och när den ska stänga av sig. Problemet är väl bara att lära sig programmera den… Glad

Annons:
hemul
2007-10-26 14:54
#28

Hur var det med miljötänket nu då, Gronstedt? Skrattande

Gronstedt
2007-10-26 14:56
#29

Va väl inte ja som skulle långkoka?

hemul
2007-10-26 16:09
#30

Nä, jag mende att låta hela stora ugnen stå på så länge istället för en liten crockpot. Glad

Men jag använder också ugnen så ibland. Jag vill ha en krockpot därför att de verkar balla. Cool

Glennart
2007-10-26 16:16
#31

http://www.electricshopping.com/shop/shop.do?cID=44

De där skickar tydligen till sverige… Då är det bara fråga vilken konverter/adapter/tidsmaskin man behöver?

parsley
2007-10-26 16:58
#32

http://www.ebay.co.uk/

Det verkar finnas sådana på t ex brittiska ebay + ett antal receptsamlingar för fettsnål matlagning i crockpot.

Vad använder man crockpot till och varför ska man ha slow-cocker?

Om de ska stå på en spisplatta kan man inte köpa en minispis med bara en platta, ansluta denna med hjälp av timer så den slår på vid en viss tidpunkt. En brittisk elmojäng bör väl kunna i funka i i ett svenskt uttag med hjälp av en reseadapter?

Miggy
2007-10-26 17:14
#33

åh vad bra Glennart, de verkar vara seriösa försäljare. Frakten var ju inte farligt dyr heller. Nu gäller det som sagt att hitta nån transformator av nåt slag.

jag har mailat företaget och frågat vad som gäller om man ska få en engelsk kontakt att passa svenskt vägguttag, samt om de har samma Volt som Sverige.

Glennart
2007-10-26 18:22
#34

Snart kommer de att få leverera ett helt gäng cookers till sverige.Skrattande

Annons:
hemul
2007-10-26 18:27
#35

Ähum, la ni inte märke till priset på en tranformator? Det finns massor med crockpots i England också, Det är som sagt bara det att det inte är lika lätt att hitta omdömen på nätet.

hemul
2007-10-26 18:30
#36

Sorry! Jag såg inte att din sajt var  engelsk, Glennart. man behöver ingen "konverter" då. Minns inte om kontakten är samma som vi använder, men det är ju en fråga om någon tia om man behöver en adaptergrej till den.

Glennart
2007-10-26 18:33
#37

Men var finner man en sådan? att hitta en som man kan använda när man reser bort är ju inga problem men tvärtom är svårare?

Miggy
2007-10-26 19:28
#38

Hej Glennart och gänget, jag fick svar av företaget som du länkade till ang. crockpot:

Dear Patricia,

Thank you for your email. Yes, the item will work on your power supply in Sweden. But, you will need an adaptor plug for the item. We have one available on the site. Please add product code EUPL to your basket as well.

Regards,

John
electricshopping.com Customer Satisfaction Team

Glennart
2007-10-26 19:32
#39

Sweet!

Glennart
2007-10-26 19:37
#40

Hittade även den här sidan med USA till Europa om man skulle få för sig att beställa nått skräp därifrån.

http://www.beststuff.co.uk/electrical_plug_adapters.htm

hemul
2007-10-26 19:44
#41

Jaha, då kanske de har de där långa platta polerna på engelska kontakter? Jag har en sån med adapter, men jag har glömt varifrån mina prylar kommer.

Annons:
Miggy
2007-11-06 16:45
#42

Halloj allihopa

Är det någon som till slut införskaffat sig en slow cooker från den där engelska sajten?

Jag tror jag gör det i slutet av månaden.

Ha det bra allihop!

BarbroE
2007-11-06 23:22
#43

Är det nån som har tänkt på vad som händer med näringsvärdet i mat som hålls varm en hel dag? Drar parallell till livsmedelsindustrins processade mat, dom får ju tillsätta syntetiska vitaminer på slutet.

magma
2007-11-06 23:38
#44

Men å andra sidan så tillagas ju maten från början till slut på låg temperatur, medan den processade maten tillagas på "vanliga" temperaturer först- sedan varmhålls de. Låg tillagningstemperatur sägs ju annars vara en fördel när det kommer till att bevara vitaminerna?

BarbroE
2007-11-07 00:08
#45

Vad handlar det om för temperatur egentligen?

Bookjones
2007-11-07 03:39
#46

Min crockpot går mellan 110-180 grader fahrenheit (efter alla dessa år härborta kan jag fortfarande inte konvertera). Vid lägre tempen kan man slänga ingredienserna i grytan på morgonen och det är färdigt vid middagstid. Halvera tiden vid den högre tempen.

hemul
2007-11-07 04:02
#47

43 - 82 °C. For all your conversion needs. Glad

Det är verkligen irriterande att de är så mycket billigare i USA! Skrikandes

Fnyfniken
2008-01-02 19:41
#48

Som sagt, köpte någon en crock pot? Jag vill nämligen också ha!

Annons:
Bookjones
2008-01-03 07:14
#49

På Amazon.com kan man köpa både crockpot ($30.00up) och adapter ($1.00up) och de skickar till Sverige. Dollarn är ju billig i Sverige nu så kostnaden borde vara överkomlig.

hemul
2008-01-03 07:36
#50

Har du direktlänk till adaptern? Det är alltså en transformator som behövs, inte bara en adapter för kontakten.

hemul
2008-01-03 07:44
Bookjones
2008-01-03 07:44
#52

Jag sökte på amazon efter "electric adapter" och fick denna sida

electric adapter

Bookjones
2008-01-03 07:47
#53

ps. om nån beställer se till att din crockpot är stor nog. 5 qts åtminstone.

andreas0
2008-01-03 23:56
#54

Jag funderar på att köpa en och ha att koka buljong med. Är det verkligen ingen som vet var man kan få tag på en i sverige?

andreas0
2008-01-03 23:59
#55

Eller å andra sidan kanske det är bättre med en tryckkokare att göra buljong med, och ha den kort tid istället. Vad tror ni?

Annons:
Ulf-S
2008-01-04 01:59
#56

Jag har kokat buljong i tryckkokare och den verkar bli helt OK, så länge man låter den sjuda som vanligt ett tag och skummar av den innan locket åker på.

Jag har gas och den går ju att ställa in väldigt exakt, så jag brukar faktiskt låta buljongen sjuda under natten när jag sover.

hemul
2008-01-04 09:32
#57

#52 De billiga är bara för att få själva kontakten att passa i hålen i väggen.

Fnyfniken
2008-02-15 12:03
#58

Har någon hittat en vettig slow-cooker i sverige? Jag är sugen på en.

Lynxx
2008-02-15 14:27
#59

Det enda jag hittar e:

Cookers - electricshopping.com

Incredible savings on thousands of brand name products, all with Free UK, and low cost European delivery.

Mellan 400-800 kr + frakt.

andreas0
2009-07-02 13:42
#60

Puttar upp den här gamla tråden, 1 1/2 år har gått sen sist, finns det några inköpsställen i sverige ännu?

babybel
2009-07-02 14:27
#62

Rekommenderar verkligen slow-cookers!! Vi har en här i UK och använder den flera gånger i veckan. Idag t ex blir det kycklingbitar, purjo och broccoli kokta i hönsbuljong och vitt vin. Perfekt med en stor klutt CF för att öka fetthalten. Häromdagen gjorde jag en hel lammstek.

Köpte med en gryta åt mamma sist vi var i Sverige, hon formligen äääälskar den och lagar massor av olika rätter i den! Hon använder den med en av våra rese-adapters och det funkar jättebra.

Och nej, det funkar inte riktigt på samma sätt som en lergryta - det är enklare!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Annons:
JohanKarl
2010-06-04 00:23
#63

Crock-pot? Crackhead? Pothead?

Nåja, jag snubblade över den här gamla tråden och väcker den till lif.

Apropå slow-cooking - är det nån mer än jag som noterat att Dr Eades (www.proteinpower.com/drmike) har gett sig på att sälja en mackapär som kallas 'sous-vide supreme'. Det är en avancerad balja vatten med en doppvärmare och en noggran termostat - så vacuumpackar man sin köttbit tillsammans med kryddor och slänger i den i ett antal timmar, och eftersom temperaturen är inställd på vad man nu vill ha i sin stek så blir den perfekt varje gång (tro't den som vill…) Till sist bryner man på stekyta efter behag.

Maffe48
2010-08-06 14:57
#64

Hej

Köpte en Slow Cooker i England- helt fantastisk. Stoppar i kött och grönsaker på morgonen. När du kommer hem har du en otroligt god och mustig köttgryta. kan också göras på kvällen - då tar du med dig mat till jobbet och till kvällen.

Jag använder lite buljong och ibland inget annat. Däremot lök, vitlök och champinjoner. Det blir hur gott som helst. Köttet blir mört och fint och fettet smakrikt.

Jag testade kyckling, det blev sådär. Lamm-, fläsk och oxkött är fantastiskt.

Min favorit är lamm.

gellivareiusa
2010-09-11 07:53
#65

Hej,

Har anvant crockpots i manga ar i USA. Jag anvander min huvudsakligen till ratter typ kalops, stuvning, kott, etc., dvs stadig husmanskost. Men de kan forstas anvandas till mycket mer. Det basta ar ju att man kan satta ingredienserna i sin crockpot pa morgonen, sla pa den, tryggt ga pa jobbet och komma hem till ett hem som doftar som om ens mormor varit dar och lagat mat hela dagen! Mitt vanligaste, och basta, recept innehaller notbringa, lok, morotter, potatis, kottbuljong, rott vin, lite vitlok, lite tomatpure, timjan, lagerblad, salt, peppar, och persilja. Var sa goda, det blir valdigt gott!

Jag rekommenderar crockpots pa minst 5 quarts. Min haller 6 quarts. Anvand amazon.com for dar kan man kolla folks rekommendationer. Kolla department/avdelning 'electronics' och 'crockpot', sedan kan du se stjarnorna till sidan. Tryck pa hogsta numret stjarnor sa far du se vilka ar hogst rekommenderade och valj den billigaste av dem. De ar alla bra.

Och Maffe (ovan), jag har aldrig lagat lamm i min crockpot. Tack for iden!

Dessutom kan ni kolla crockpot recept genom google. Det finns tom crockpot.com. Lycka till!

Anders_55
2012-01-02 16:05
#66

Hej Sådär lite mer än ett år senare :)

Jag är grymt sugen på att skaffa en slow cooker. Jag vet att detta är ju en ganska gammal tråd men jag har sökt runt lite på google och de enda jag hittar är crock pot vilka jag inte tycker är bra, eller snygga.. Det är viktigt för min sambo. Tungan ute Har ni tips på andra slow cookers i Sverige och vegetariska recept som går att göra i den?

Det ska va gött å leva annars kan de kvitta

Fnords
2012-01-24 12:42
#67

Anders: Gå in på amazon.co.uk och sök på "slow cooker". Massor av snygga modeller, bra priser och fraktfritt om den modell du väljer säljs av Amazon (och beställningen är på mer än 25UKP). Köp till en adapterkontakt på ClasOhlson för 40 SEK, eller be en elektriker fixa dit en svensk jordad kontakt om du inte bryr dig om garantin. Glad

Några exempel, läs gärna recensionerna innan ev köp, det är ofta bra saker om egenheter och finesser som tas upp:

Morphy Richard chiliröd

Morphy Richard Aubergineblå

Crock pot 5.7 liter (samma som kostar 1700 i sverige)

3.5 liter är lagom för 4 och då brukar det bli lunchlådor kvar, över 5 liter så är det nog för 6-8 personer. Amazon brukar leverera inom en vecka (7-9 dagar) på sånt här, emellanåt har jag råkat ut för att det tar längre tid.

En riktigt bra kokbok för slökokaren är den här.

Vad gäller att koka vegetariskt i slökokaren så skulle jag säga att curry, chili och soppor borde bli jättebra men se upp med rotfrukter då de ofta inte blir färdigkokade (behöver högre temperatur för att bli mjuka) ens efter flera timmar i kokaren. Man kan lösa detta genom att förkoka rotfrukterna lite. Se också upp med vissa typer av bönor som man kan bli dålig av om de inte förkokats (tror det är kidneybönor) då de innehåller "giftiga" ämnen som bryts ner vid kokning.

gun92884
2012-01-24 13:54
#68

#67

Titta vad jag hittade Glad

Crock Pot Cheesecake

This recipe is actually easier than cooking in the oven (unless you are
making a really big cheesecake). If you are a cheesecake person, give
this one a try!

*Ingredients:*

Crust:

1 cup of toasted almonds (unsalted) or pecans ground to a meal in a
blender or food processor
2 TBSP coconut oil (or butter)
1 egg
stevia to taste (optional)

Filling:
2 packages of cream cheese (16 ounces total)

2 eggs
1 tsp stevia or powdered stevia leaf (can also use up to 1/2 cup honey
or pure cane sugar)
1 tsp vanilla
4 Tablespoons heavy cream
1 Tablespoon coconut flour

*How to Make Crock Pot Cheesecake:*

1. Mix toasted almonds/pecans with coconut oil, egg and stevia (if
using) and press into bottom of a pan that will fit in the bottom of
your crock pot with a little room on each side. I used a 1 1/2
quart oval corningware in my 6 quart oval crock pot and it worked
great, though even a bowl or round cake pan (or loaf pan) could work
depending on your crock pot.
2. Mix filling ingredients and blend well with blender or immersion
blender. Taste to make sure it is sweetened to taste.
3. Pour over crust in your dish.
4. Put about 1 cup of water in the bottom of your crock pot.
5. Slowly and carefully place the dish with the cheesecake into the
crock pot, making sure not to get water in it. Put lid on.
6. Turn crock pot on high and cook about 2 hours (check every hour or
so to make sure there is still water in it).
7. Done when middle is set and top barely starts to crack.
8. Turn off heat and leave in crock pot until cooled.
9. Chill in fridge for a few hours before serving.
10. Enjoy!

*Serving Suggestions:*

* Melt dark chocolate and drizzle on top before chilling
* Slice strawberries and serve on top

Took
2015-07-12 20:42
#69

Tre och ett halvt år senare och nu finns det en hel drös slowcookers på den svenska marknaden! Både hyfsat billiga sådana med manuellt vred och lite mer avancerade med elektronisk display och timer. Är det någon som har erfarenhet av bägge och kan säga om det är värt att betala dubbla priset (närapå) för en med timer, eller om man klarar sig lika bra med en manuell?

Annons:
hemul
2015-07-12 23:34
#70

Har inte timer på min, men det kan nog vara bra, även om inte nödvändigt eftersom det är så långa tider det är frågan om. Inte kostar de så mycket mera? Det är nog det elektonisk larvet som kostar.

Margareta
2015-08-29 11:57
#71

Jag har en tidig manuell och saknar varken timer eller digitalt lull. Är jag osäker på om jag hinner hem kör jag låg temp och en timme hit eller dit är inte så noga då.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

parsley
2015-08-29 16:01
#72

Jag valde en stor manuell och är nöjd med den. Inget lull-lull och ingen timer. Använder den till långkok när jag är hemma och kan ha den under viss tillsyn.

Upp till toppen
Annons: