Annons:
Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 15382 ggr
hemul
2007-12-09 07:02

Vitt pulver till låga dollarpriser

Förra året köpte jag stevia från USA. Minsta portionen man kunde beställa var så stor (1/4lb) så jag tänkte att jag skulle aldrig göra av med den. Så jag sålde en del och gav bort en del. Sedan upptäckte jag hur bra stevia funkar med inläggningar… och i drinkar… Räcka ut tungan Då går ju det ju åt lite mer. När det gäller inläggningar hälls ju det mesta ut i vasken i form av spad. Så hi och hej, nu var pulvret plötligt nästan slut och det var dags att beställa igen. Och dollarn är billig nu.

Jag roade mig med att räkna lite.

Billigaste förpackningen från stevia.se (plastpåse): 4:54/g.
Det är före frakt. Hittade inga uppgifter, men när jag köpte därifrån var frakten dyr. Borde ju bara kosta 2 frimärken, men icke. Låt säga att frakten kostar 35:-, då blir det 5:54/g.

Från USA köper jag för 1:80/g och det är med frakten inräknad! Jag tog en större förpackning denna gång, vis av skadan (1/2lb). Det gör så klart priset ännu lägre. Risken finns ju att torska i tullen, men det händer inte ofta för småsummor. Speciellt inte nu till jul med mycket paket i rörelse. Räcka ut tungan

Jag köpte alltså nästan ett kvarts kilo (227 g) för 418:25 totalt. Det levereras i plastburkar à 1oz/26.3g. Det gjorde det ivf sist när jag köpte 1/4lb. Det gör ju att det är jättelätt att dela flera stycken på en laddning.

Jag beställer härifrån. De är jättevänliga om man behöver hjälp och svarar snabbt på mail. De har en hel del andra roliga produkter också.
http://herbaladvantage.com/showproducts.cfm?UUID=BD243E21-3048-83DA-7AE8DF104CF90531.12082007&AID=1&CategoryID=1&Ltr=A-Z

Det här är också deras sajt. Lite mer info där.
http://www.stevia-plant.com/

Annons:
venuseva
2007-12-09 13:45
#1

Tack för tipset. Skall fundera på om jag behöver Stevia. Än så länge har jag klarat mig utan, men behovet kanske uppstår så småningom. Och har jag det hemma kanske det går fortare?

hemul
2007-12-09 21:18
#2

Att man använder det mer för att man har det tillgångligt, menar du? Jo, så är det säkert. Men för mig är det bra. Räddade julsillen förra året. Glad

Har man en hög "billig" stevia törs man ju experimentera lite friare och det tycker ivf jag är roligt.

svaleng
2007-12-09 21:40
#3

hemul vilken typ köper du?

Vit raffinerad? (Stevia White Extract Powder)

Hur smakar det? 

Jag har bara provat det gröna pulvret och det smakar bläää. Skrikandes

hemul
2007-12-09 22:36
#4

Ja, det vita. Tycker det är gott. Jag har en påse grönt sedan tidigare och jag tycker det har en stark bismak av höinfusion. Så det står och blir gammalt i skåpet. Räcka ut tungan

Gillar du stevia annars? En del pallar ju inte själva steviasmaken, menar jag.

LIPO
2007-12-10 01:01
#5

Har använt stevia ett antal år, mera förr än nu. Jag försöker medvetet vänja mig av med sötsug och då skall jag inte ha stevia heller.

Har ni provat att tillreda the utav stevia kross, (det gröna).     Det är riktigt gott, jag tycker det närmast smakar honungsvatten.

Max 1/8 tesked i en themugg, inte mer för då blir det ett beskt genomslag.

hemul
2007-12-10 01:38
#6

Nej, men färska blad tycker jag är goda. Då smakar de inte hö.

Annons:
svaleng
2007-12-10 14:41
#7

Nu förstår jag varför du importerar, hemul.

169:- för 35 gr. hos  http://www.stevia.se Skrikandes

hemul
2007-12-10 19:34
#8

Ja, det var ju det priset jag räknade på. Alltihopa kostar mig inte mer än 2 sådana påsar skulle göra med frakt. Då kan man ju slösa och experimentera, ge bort i present o.s.v.

Det skickades i söndags, så få se om jag får det innan jul.

Yrja
2007-12-18 02:39
#9

Har aldrig hört talas om Stevia förr - men mycket intressant.
kommer säkert att hitta användningsområden så småningom där jag behöver söt smak för att kunna laga familjens mat utan att dela på allt i mitt o ditt.
Men än så länge vill jag nog hålla mig borta från det söta - så sockerberoende som jag är.

hemul
2007-12-18 02:53
#10

Det gör du säker rätt i. Jag har inte det problemet så för mig förgyller det tillvaron. Godis/söta efterrätter gör jag inte så ofta. Men jag gillar inläggningar och t.ex. rödbetor funkar jättebra med stevia. Det funkar också superbra med citron om man känner för något läskande eller en drink.

Glennart
2007-12-18 11:28
#11

Knarklangare. Förvånad

Margareta
2007-12-18 11:52
#12

Yrja - Stevia är inte sött på det sätt som socker ger. Jag brukar säga att det snarare bryter surhet/beskhet.

Tar man för mycket smakar det stark lakrits eller nåt åt anishållet. Det blir inte sött som Du är van och därför är det inte säkert att det triggar. Jag är superkänslig för triggers och trillar lätt dit om jag tillåter mig något, men Stevia fungerar faktiskt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
2007-12-18 12:12
#13

Använder stevia i kakor, glass och godis för oss LCHFare. På så vis kan jg bjuda gäster eller ta med mig när vi är bortbjudna som ikväll. då blir det taccos och jag bakar polarbröd sen gjorde jag kokostoppar och ska ha chokladglasyr över som jag tar med som present. Köpte stevia i vår "gröna butik". Tycker det går åt så lite så jag unnar mig det.

Annons:
Brynhilde
2007-12-18 12:15
#14

#12 Då kanske jag vågar prova stevia. Är också känslig för triggers så jag har inte vågat köpa hem det.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

hemul
2007-12-18 12:24
#15

Du kan väl dela med nån. Det väger ju inget så det kostar ju bara ett frimärke att skicka hälften till någon annan.

Sedan när du fått det måste du prova min citrondrink som Glennart är så förtjust i. Skrattande

Brynhilde
2007-12-18 12:36
#16

låter bra. Citrondrinken, finns den i receptsamlingen här?

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Skogiz
2007-12-18 12:39
#17

Pressad citron, vatten, stevia och vodka. Gärna med is.

Den drinken HETER Hemul. Det har jag bestämt.

Brynhilde
2007-12-18 12:42
#18

Tack så mycket. Det låter inte så dumt. Klart den ska heta Hemul… Skrattande

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Margareta
2007-12-18 12:54
#19

Det låter som att även jag skulle kunna gilla hemul…Förvånad jag som knappt dricker sprit.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Yrja
2007-12-18 13:58
#20

Hmmmm.. ja man kanske kan prova nån gång iallafall.
Men var hittar man detta? Hälsokost??
Vill ju köpa lite,lite först innan man skickar efter för större summor - om det är något som passar mig!

Annons:
Wildrat
2007-12-18 14:09
#21

#20, Enklast är väl att köpa här http://www.stevia.se/ även om de är lite dyrare än att beställa från USA.

hemul
2007-12-18 14:23
#22

Lite? Ja, det kan man lugnt säga.  Varför går ni inte ihop och delar några stycken som är nyfikna? Det väger ju inget så det kostar ju bara ett frimärke att skcika till andra sedan.

#17 Skogiz, du har provat alltså? Du gillar den? Skrattande

Det är viktigt att ha mycket citron så det blir riktigt starkt - sting ska det va! Jag tar en hel stor citron i ett högt glas. Är inte dum varm heller nu på vintern. Man kan minska lite på vattnet och hälla vispad äggula på toppen så blir det hemultoddy! Räcka ut tungan

hemul
2007-12-18 14:25
#23

Hoppsan! Det där hade jag visst redan sagt. Generad

Skogiz
2007-12-18 14:33
#24

Har precis hunnit testa eftersom jag fick hem stevia för 2 veckor sen. Mycket smaskigt! Hemultoddy lät grymt, det måste jag göra till nyår.

Sen har jag hjortronlikör som jag liksom… Glömt. Den har alltså stått och dragit i källaren i 14 månader Generad säkert 1 hel liter. Nu vet jag bara inte om jag ska söta den med glycerol, stevia, en kombination, eller skita i att söta och blanda med mera vodka till hjortronsnaps. Bären måste väl ätas upp också Glad.

Wildrat
2007-12-18 14:49
#25

Mamma och pappa gjorde slånbärslikör en gång. Fick testa den både innan och efter socker och jag tyckte nog att den var godast innan…

hemul
2007-12-18 15:00
#26

#Kul! Det är ju ingen ny uppfinning direkt men det smakar friskt tycker jag. Jag blir sugen just på en sån där STARK smak ibland och då funkar det där fint.

Kombination tror jag på men prova lite med bara stevia först vettja. Kanske glycerin för att få lite simmighet? Stevia är gott i sig självt i vissa kombinationer tycker jag. Men i andra behöver det lite hjälp. Vet inte om det bara är jag, men när man blandar stevia och socker känner jag bara sockersmaken. Jag tar t.ex. 1 dryg tsk råsocker och lite stevia till en hel långpanna kålpudding och jag tycker det smakar helt normalt. Förvånad

Pasi
2007-12-18 20:30
#27

Slånbärslikör är bästa bärlikören!Glad

Annons:
hemul
2007-12-18 20:48
#28

Nej, för det är rönnbär!

Tilda-T
2007-12-18 20:55
#29

Klart man måste äta upp hjortronen som dragit i sig allt det gottiga, kanske det går att ha dom som varma till glass det är smaskens

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

blodtopp
2007-12-18 21:00
#30

Jag bara älskar rubriken på det här inlägget *S*

Pasi
2007-12-18 21:01
#31

Fast berberis, körsbär och svarta vinbär är inte heller så illa!
Skall prova rönnbär nån gång…….tror inte det är godare än slån…..Hemlis

hemul
2007-12-20 18:28
#32

Det kom idag, så knappt två veckor kan man säga. Inte så illa. Har inte hämtat det än dock så inga tiggebrev, tack. Räcka ut tungan

hemul
2007-12-30 03:58
#33

Ville bara tala om att jag provätit sillen med 50-50 socker och stevia nu. Det var i en annan tråd vi pratade om det, men det här var bästa stället jag kunde hitta nu.

Det blev helt perfekt! Tror inte att folk som inte vet skulle känna något konstigt alls. Förra året gjorde jag sill med bara stevia och det var väl bättre än ingen sill alls, men ingen kulinarisk upplevelse direkt.

1-2-3 lag blev 1-1-3 lag. I dl socker hade jag och lagen räckte till två paket djupfrysta filéer. Inte farligt per portion med tanke på att man inte dricker lagen. Ja, jag gör i alla fall inte det. Kyss

Pasi
2007-12-30 09:40
#34

Sockret kan dessutom bestå av fruktos, vilket minimerar blodsockerhöjningen.
Ska prova lägga in socker/stevia-sill.Räcka ut tungan

Annons:
hemul
2007-12-30 10:12
#35

Skulle avråda från det. Jag provade sill med fruktsocker när jag gick på Pauluns snack. Ingen höjdare.

Vet inte varför du föredrar fruktsocker. Jag tror ju GI blir helt meningslöst som vi äter. Värdena är ju uppmätta när personer har fått åta en viss mängd av produkten ifråga rent. Vi åter ju allt med massor med fett och dessutom små mängder av det kolhydratrika.

Nu har nog ingen kollat GI på ett par sillstjärtar följda av revbenspjäll och en stor smörklickRäcka ut tungan, men även ett tunt lager smör och lite ost halverar i princip GI på bröd, likså gör ättika. Vi får ju både ättika och fett samtidgt som sockermängden är mycket liten.

 

Vitt bröd (långfranska)

100

Vitt bröd med smör, inlagd gurka och yoghurt

55

Vitt bröd som äts med vinäger (som vinägrette)

64

Sedan verkar det ju också vara så att fruktsocker går värre åt immunförsvaret än andra kolhydrater.

Pasi
2007-12-30 10:54
#36

Det där med immunförsvaret…gäller det fettbrännare?Flört
Dessutom tror jag inte att de småmängderna jag äter skulle påverka mitt immunförsvar.

Jag föredrar fruktsocker eftersom det är det sockret jag reagerar minst på …..läggs in i mina glykogenlager….och det är ju där jag vill ha det. Dessutom är det det enda sockret jag råkar ha hemma! Glad

OT - Härom dagen slog det mig att ättika egentligen borde räknas som en extremt kort fettsyra (inte kolhydrat, som SLV identifierar den)….den kortaste fettsyran, för att vara mer korrekt.
Wikipedias def på fettsyra - " innehåller en karboxylgrupp som är bunden till en alkylgrupp"…ättika är just en karboxylgrupp som är bunden till alkylgruppen metyl, som jag ser det.Förvånad

Margareta
2007-12-30 23:38
#37

Honung - skulle jag vilja prata om ett tag. 80% kolhydrater men drygt hälften är fruktos Pasi (enligt fineli hemulenCool)

5g = 4g kolhydrater varav 2g fruktos.

När jag blev sjuk över juldagarna/mellandagarna tog jag Kokosfett och lite honung i Roiboste och jisses vad det lindrade i halsen - sen igår är all irritation borta - bara en intressant knorr på rösten.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pasi
2007-12-31 00:02
#38

Fruktosen brukar ligga på 50-75% men det varierar kraftigt…. honung sägs vara bra för immunförsvaret….hmmmmm, lurigt!?Räcka ut tungan

Margareta
2007-12-31 00:14
#39

Alltså minst 2g fruktos då per tesked - jag brukar ju försöka skriva siffror med marginalerna på rätt sida.

Jag blev av med halsirritationen efter första muggen - men då dundrade jag i med 1msk - eftersom jag minns sen innan att honung är bra mot onda halsar.

Det som också var intressant var att jag sov som en klubbad sik efteråt och det måste varit sockerfylla eller?

Nåväl - andra kvällen tog jag bara en tsk av det dyrbara guldet och så rejält med kokosfett och lite grädde i Roiboste - det är rena dynamiten för halsen. Den här gången funkade INTE silver ett enda dugg - det var för kraftig förkylning och slog till hårt på en gång - ingen smygare - öron och luftrör direkt inom ett dygn.

Jag fick honungsburken i julklapp Kyss - det är fin ekologisk KRAV-märkt honung från närbelägen biodlare!!!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Pasi
2007-12-31 00:31
#40

Jag skall prova honung nästa gång jag är krasslig.Glad

hemul
2007-12-31 02:49
#41

PSI - ok, Om du täl det bättre förstår jag att du föredrar det, men det jag kommenterade var ju att du sa att det minimerar blodsockerhöjningen.

Nej, det där med immunförsvaret är säkert inte mätt på fettätare. Men det är inte GI heller.

Annons:
Pasi
2007-12-31 10:27
#42

Det verkar vara blodsockerhöjningar, eller om det är insulinhöjningar, jag mår dåligt av (stärkelse höjer mest och fruktos minst)…..när sockret är lågt och jämnt så mår jag bra.Glad

Fnyfniken
2008-01-04 16:01
#43

Jag köpte en burk på Örtagubben i dag. 120:- för 75 g lät billigt.

Gissa min förvåning när jag öppnar burken och pluvret är kromgrönt! Jag håller ju på med keramik och det känns helt kontra-inutitivt att hälla något av detta pulver i något man ska äta.

Det är jättesött och kommer säkert att ha sin effekt. har någon annan grönt steviapulver?

hemul
2008-01-04 16:54
#44

Det är pulvriserade blad du fått. Skrattande Det är sött, men betydligt mindre sött än vitt pulver. Det är också mycket billigare.

Jag har grönt pulver, men mitt smakar som sagt höinfusuion! SkrikandesJag är väldigt nyfiken på om ditt har någon bismak. Du kan väl rapportera sedan? Det gröna har nämligen kvar de ämnen som anses nyttiga. Det vita extraktet har inte det.

För övrigt kan jag rapportera att jag hämtade ut min stash i förrgår. Ingen tull den här gången heller. Tiihii! Kyss

Men påsen är större än förväntat. Jättestor! Kan inte fatta att det bara är dubbelt så mycket som sist. Förvånad

LIPO
2008-01-04 19:39
#45

Grönt Stevia använder jag som the.

1/8 dels tesked i en themugg. Obs börja gärna med lite mindre och öka till det blir bra smak. Förmycket blir gärna en besk smak.

Fnyfniken
2008-01-04 20:01
#46

Jag tycker att mitt pulver luktar klippt gräsmatta, men så lite som jag har i teet smakar det inget av det. Däremot är det svårt att dosera aå att det inte blir toksött.

Det stod i infobladet att det var bra mot psoriasis, man kan gnugga det på utslagen. Om jag får något skov ska jag testa.

LIPO
2008-01-04 20:24
#47

Jag tycker det smakar närmast honungsvatten.

Kanske beror på hur gammalt det är.

Andina
2009-09-06 18:56
#48

Kanske värt att köpa därifrån fortfarande…?
Hur mkt är 1/4 lb - nå'n som vet ?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
hemul
2009-09-09 03:14
#49

113.4 g.Flört

Andina
2009-09-17 03:11
#50

Tack Hemul! :)

* * *

Beställde 1/2 lb Stevia White Extract Pwd (den som är "renad" från "lakritssmaken") från Herbal Advantage (som TS länkat till) - den 7/9. Beställde leverans med vanlig post. Fick leveransen idag.

Stevian levereras i en röd plastpåse med zipdragkedja + en tom burk (som motsvarar Stevia Premium-burken ungefär, som kan köpas från stevia.se för 149:- plus 40:- frakt = 189:- totalt - se här). Jag vet inte hur många så'na burkar jag kan fylla med stevian i den röda påsen, men jag gissar att jag får minst 7-8 burkar o troligtvis fler…)

Denna stevia är dessutom 300 ggr sötare än vanligt socker.
Stevian Premium från stevia.se är 100 ggr sötare än vanligt socker.
Så Stevian från Herbal Advantage är alltså mkt drygare.

1/2 lb ska alltså vara ca 227 gram.
Pris stevia: 51 Us-dollar = 363,89 SEK
Frakt: 290,75 Us-dollar = 212:27 SEK (inkl "katalogmaterial")
Totalt: 576:17 SEK

Trots den dyra frakten - så är jag jättenöjd med både priset och varan!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

hemul
2009-09-28 07:25
#51

Oj! Är det liv i den här gamla tråden. Men vad mycket dyrare det blivit - särskilt frakten.

Jag kan ju tala om att min röda påse fortfarande efter 2 år ser tämligen full ut och då har jag ändå varit rätt frikostig med pulvret. Använder det inte dagligen, men jag gillar att experimentera ibland och så har jag gett bort en del.

You are welcome, Andina (USA-pulvret får mig att prata sådär Flört).

Andina
2009-09-28 11:36
#52

:) Min stevia lär nog gå åt mycket snabbare än så! Jag använder det i kaffet varje dag. Och jag använder det även till mina kunder.

Jag vägde stevian som ryms i den 'gamla' burken från stevia.se - 27 g pulver fick plats däri om jag 'knackade ner' pulvret lite. Jag gissar att stevia.se säljer 25 g i varje burk. För 189 kr inkl frakt (om man enbart beställer en burk stevia). 
Så 1/2 lb-påsen bör räcka till 9 sådana burkar - vilket ger 64 kr/burk inkl frakt!
Och som sagt - USA-stevian är 3 ggr drygare/sötare än den från stevia.se…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-09-28 11:49
#53

jag har köpt premium från Tyskland, jag har bestämt för mig att det skulle vara 300 ggr sötare än socker? Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vaara sötare än det är, då skulle det vara närapå omöjligt att dosera tror jag! Man får ta en ytterst liten gnutta, typ bara doppa ner en torr sked till en stor mugg kakao t.ex.  100 gram kostar 16.9 € och frakten är 5 € alltså knappt 22 € vad blir det?

[Pennylane1]
2009-09-28 11:53
#54

förresten det där med hållbarheten funderar jag över… vad skulle kunna hända? Mitt gick ut förra månaden men lika sött är det ju iallafall… ja jag bekymrar mig inte , använder det till det tar slut. Men vad skulle kunna hända!?

Andina
2009-09-28 12:03
#55

22 € = 222,62 SEK idag. = 55:66/25 gram. Så lite billigare är den.

Stevia som är 300 g sötare än socker kan jag bara "pudra" väldigt försiktigt över kaffet (stor tekopp också)  - egentligen bara närma mig koppen med stevian - kanske motsvarar det att "doppa en torr sked" i pulvret, jag vet inte…? 
Varifrån i Tyskland köper du din stevia? är det motsvarande denna fp tysk stevia ?

Ingenting "händer" med din stevia även om "bäst före datumet" gått ut. Vad jag har märkt med flytande stevia är att sötman minskar när den blivit 'för gammal'. Gissar att sötmans koncentration kan minska aaaningens även med pulvret - men märks nog inte lika mkt som på den flytande stevian.

Så söta på du, söta du!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[Pennylane1]
2009-09-28 14:07
#56

ja det tror jag motsvarar det, jag doppar alltså spetsen av en torr sked, inte hela, bara dofta över som sagt!

nej härifrån är det

[Pennylane1]
2009-09-28 14:09
#57

fast jag har istället för att köra med det torra för det är så svårt att bara få den där lilla gnuttan, löst up ett ar teskedar i en droppflaska med smultronvodka! Om jag tar några droppar i ett glas bubblat vatten smakar det smultron och lite sött, gott faktiskt och bra alt. till läsk

soderen
2009-11-23 09:57
#58

Nu har även jag beställt stevia. Jag valde samma leverantör som Pennylane1. Hoppas nu bara att jag blir nöjd.

/Ullabritt

byggarn30
2010-01-12 22:47
#59

Såg att glycerin nämndes tidigare. Hur funkar det? Kolhydratmässigt menar jag?

byggarn30
2010-01-20 18:42
#60

Glycerin på Shenet - vad tror ni?

http://www.shenet.se/ravaror/glycerin.html

Fettbomben
2010-08-06 23:14
#61

Jag behöver lite hjälp, vad står lb för? Antar att det är någon måttenhet.

Det står 1/4 lb, 1/2 lb och 1 lb. Hur mycket är det?

hemul
2010-08-06 23:54
#62

1 lb (pound) = 453.5924 g. Det är därför tepåsar har så konstig vikt (1/2 lb = 227 g). Glad

Om du är på Windows, så ladda ner detta lilla behändiga gratisprogram så behöver du aldrig grunna över enheter mera.

http://joshmadison.com/software/convert-for-windows/

Annons:
Inkanyezi
2010-08-06 23:57
#63

1lb (pund)=453g (knappt ett halvt kilo)

lb står för libra, som är det latinska namnet på pund. Det kan också skrivas £, precis som valutan.

Fettbomben
2010-08-07 01:55
#64

Tack! :)

hemul
2014-03-29 01:14
#65

Gammal tråd, men jag tänkte det var bättre att hålla det samlat. Påsen jag beställde 2007 har tagit slut. Jag blev helt bestört, för jag trodde det bara var kanske två år sedan jag köpte den, så jag tvekade att beställa nytt med tanke på kostnaden och tullrisken. Men sen insåg jag att den räckt i 7 år!

Hur som anledningen till att jag väcker tråden till liv igen är att jag vet att flera här beställde från "mitt" ställe och gillade stevian. Den här gången tog jag Organic, för det var obetydligt dyrare (tror det skilde mer förut). Oh là là! Jag tyckte den vanliga stevian var god, men den här… Det är superstevian galore! Den har en helt annan smak, mycket mildare. Smakar nästan som stevia blandat med (gulp!) socker. Man kan ta mera av den utan att det blir äckligt.

Den här påsen kommer nog inte att räcka i 7 år. Jag tar mera, men kan faktiskt inte avgöra om stevian är svagare eller om jag gör det för att jag tycker den är så god. Lite av båda kanske.

Efter att ha smakat denna kommer jag ivf aldrig att köpa någon annan.😘

Margareta
2014-03-29 08:19
#66

Tack hemul, jag har också Stevia som är 7 år gammal. Min är inte ett dugg slut. Gissa varför? Tänk om du får mig att gilla det?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-03-29 14:44
#67

Om du inte gillar stevia alls kanske den här inte funkar heller. Men jag har för mig att du använder det ibland va? Jag är ju tillvand och gillar det nu. Men smaken är verkligen annorlunda på denna.

Jag gjorde ett litet glas chaklad(grädd)mjölk som jag gjorde riktigt sött, mycket sötare än jag egentligen vill ha, för att testa.  Det var inte äckligt att dricka upp, inte äckligare än jag hade tyckt om det varit sötat med socker. Hade jag gjort så starkt med den gamla stevian hade jag inte kunnat dricka det.

Det skiljer bara $7.10 på organic och vanlig om man köper 1/2£ och $5.67 om man köper 1/4£ och det är ju inte mycket att bråka om. Tull och moms riskerar man ju hur som.

Margareta
2014-03-29 22:20
#68

Inte ens en gång per år och bara om jag gör till någon annan och smakar själv. Lika besviken varje gång.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-03-29 23:04
#69

Du kanske det inte är något för dig helt enkelt.

Annons:
Margareta
2014-03-30 11:09
#70

Än så länge känns det tveksamt, men jag testar gärna och blir omvänd :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-03-30 18:00
#71

Du kanske kan hitta någon att dela med eller som är villig att ta över pulvret om du inte gillar det? Det blir ju rätt dyrt att testa från Herbal Advantage i.o.m. att minsta mängd man kan beställa är 1/4 lb + frakt och tullrisk.

Margareta
2014-03-31 08:59
#72

Hos mig blir det alltid tull eftersom jag har företagsadress, de verkar kolla då. Bättre att någon annan beställer och jag delar. Ska kolla runt lite.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2018-09-06 05:12
#73

Ha, lyckades hitta den här gamla tråden.

Om det finns några steviafantaster kvar här vill jag bara skvallra lite om att jag kanske kanske fixat så superstevian från Herbal Advantage kommer att finnas att köpa inom EU. Men det är alls inte klart än, kan spricka också. Återkommer när jag vet hur det går. Och nej, jag har inte något ekonomiskt intresse i detta (tyvärr!). Jag har bara sammanfört vad jag tror är rätt personer.

Jag beställde precis innan de nya reglerna började gälla. Skrev och förklarade sitationen och de skickade ASAP. Kom någon dag innan det förödande datumet. Men inte hjälpte det. För första gången åkte jag på moms och avgifter. Med nuvarande dollarkurs och ännu dyrare frakt än förut så blev det skitdyrt! Så kan man ju inte ha det! 😉

Upp till toppen
Annons: