Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Insulinfri!

2007-12-05 15:10 #0 av: Guntan

Hej!

Jag ville berätta lite om mig. Jag fick diagnosen diabetes typ 2 som startade som graviditetsdiabetes för snart 4 år sedan, jag har både tablett (Metformin 1x2) och insulinbehandling (Lantus 12 enheter/dygn). Efter att ha pluggat Skaldemans böcker så har jag sedan drygt 4 veckor ätit och följt hans råd. Hade stäng kontroll på mitt blodsocker och efter en vecka var jag tvungen att trappa ner insulinet, och efter ytterligare 5 dagar så tog jag bort insulinet helt. Var till min diabetessköterska igår och tog prover, långtidssockret låg på 5.0, hon hade svårt att tro på mig när jag sa att jag hade slutat med insulinet. Det är härligt att slippa sprutorna, slippa allt sötsug som är bortblåst, och -5 kg är jag inte heller ledsen över Skrattande. Eftersom allt känns helt problemfritt så är det nog inte några svårigheter att fortsätta att leva naturligt, att slippa ta sprutor är motivation nog.

Anmäl
2007-12-05 15:22 #1 av: Brynhilde

Glad Jättegrattis!!!! Glad 

Så roligt att du slipper medicinera längre

Anmäl
2007-12-05 15:23 #2 av: ullebull

Grattis och lycka till i fortsättningen.

Anmäl
2007-12-05 15:24 #3 av: AnnaCathrina

Toppen! Grattis! Det är fantastiskt att läsa sånt här.

Anmäl
2007-12-05 16:57 #4 av: copia

Blev så glad när jag läste ditt inlägg, så jag röstade fem stjärnor!!!!

Anmäl
2007-12-05 17:00 #5 av: hemul

Jag med. GladGladGlad

Anmäl
2007-12-05 17:08 #6 av: Mona-Stina

Jag röstade också fem stjärnor. Fy tusan vilken höjdare.

Anmäl
2007-12-05 17:15 #7 av: molana

Samma här.  Glad

Anmäl
2007-12-05 17:21 #8 av: shintaida

Gratttis, Vännen!!

// Shintaida 

Anmäl
2007-12-05 18:32 #9 av: Pasi

Kan man inte rösta 7 stjärnor?Flört

Anmäl
2007-12-05 18:35 #10 av: [linda-pinda]

Vad härligt att läsa! Tack för att du berättar!

Anmäl
2007-12-05 18:37 #11 av: Mervi

Gratti! Vad härligt det måste vara att slippa insulinet och må bra.

Anmäl
2007-12-05 18:43 #12 av: Babz

Vilken solskenshistoria!!! Stort Grattis!!!  Fem stjärnor!

Glad

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Anmäl
2007-12-05 19:05 #13 av: volley

Superhärligt! Grattis. Har själv varit i liknade situation men då endast en kort tid ätit metformin. Men mådde inte bra. Sedan tog mina stickor till mätaren slut. Och då kollade inte jag mitt blodsocker för en tid. Det kanske låter knasigt men så blev det. Började äta LCHF kosten och har nu börjat kontrollera mitt blodsocker igen och det ligger bra! Så jag förstår din glädje.

Idag har jag fått hem GI noll och skall börja läsa, för att få mer inspiration och ideer. Jag tycker att detta är så bra.

Anmäl
2007-12-05 19:22 #14 av: Guntan

Skrattande Tack för era inlägg......motivationen ökar enormt med erat stöd. Önskar er allihop lycka till.

Anmäl
2007-12-05 19:23 #15 av: Karin20

Jättegrattis från en annan typ2a

//Karin

Anmäl
2007-12-05 19:25 #16 av: Shawy

Grattis! Hälsovinsterna är det bästa med lchf!

Anmäl
2007-12-05 19:31 #17 av: Karro

Grattis grattis grattis!!!!

Anmäl
2007-12-05 20:00 #18 av: Sagittaria

Härligt att höra! Grattis!

Anmäl
2007-12-05 20:38 #19 av: Margareta

Jättegrattis från mig med!

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2007-12-05 22:03 #20 av: Doc

Bra jobbat, grattis! Lika kul varje gång man hör sånt.

Anmäl
2007-12-05 22:36 #21 av: MillisB

Fantastiskt!

Lycka till vidare... Så hoppas jag på uppdatering här också!

/Millis Ballong
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Anmäl
2007-12-05 22:49 #22 av: venuseva

Grattis.

Anmäl
2007-12-06 11:32 #23 av: NancyAlke

Grattis och välkommen till gruppen insulinbefriade diabetiker Flört

Vi har en par fördelar mot de "friska" också. Somliga vill ju gärna kommentera våra kostvanor, men då brukar jag säga att jag gärna hoppar över bröd och pasta när jag samtidigt slipper ta sprutor varje dag...  då brukar jag genast få medhåll...

Var på en konferens där dom försökte bagatellisera mina kostönskemål. När jag talade om att jag var diabetiker och inte hade med mig något insulin eftersom jag inte räknat med att äta kolhydrater... då blev det full service sedan Flört

Vi kanske ska döpa om vår diagnos från diabetiker till kolhydratsallergiker *fniss*

Anmäl
2007-12-06 17:26 #24 av: Arnedanc

Grattis!

Anmäl
2007-12-06 17:52 #25 av: MegN

Skrattande

Anmäl
2007-12-07 00:50 #26 av: Skaldeman

Trevligt att höra. Jag har fått ett hundratal privata rapporter med samma innehåll. Diabetes typ 2 är sockersjuka. Den försvinner när man slutar att äta "socker".

/SSS

Anmäl
2007-12-07 12:32 #27 av: Guntan

Hej igen!

Jag gör en lite uppdatering.....hade idag en telefontid med min läkare efter mina prover jag tog tidigare i veckan hos diabetessköterskan.....mina njurar var inte i toppskick utan jag skulle genast sluta med metforminen om jag skulle fortsätta med denna kost som jag även fick höra att min läkare inte var förtjust i.....kunde tydligen får något (som jag inte kommer ihåg vad det hette) i njurarna som kunde bli livshotande....skulle tillbaka för nya prover om 2 veckor....och dricka mycket vatten.Förvånad

Anmäl
2007-12-07 17:59 #28 av: Doc

Mhm...  man skall inte äta Metformin vid njursvikt. Lite olika var man drar gränsen men över 130 i Krea-värde (Vissa säger redan vid 120) bör man antagligen avstå även om det i mycket är dosberoende. Vad var ditt kreavärde fick du höra det? Svårt att tro att dina njurar skulle vara så dåliga med tanke på att du är relativt ung och inte haft diabetes så länge?

Förhoppningsvis klarar du dig dock bra utan Metformin, med tanke på att du hade låg dos och ett normalt långtidssocker redan efter bara 4 veckor på lchf...

Anmäl
2007-12-07 18:18 #29 av: Guntan

Tack Doc_ för dom orden...jag kan återkomma med värdena senare för jag tänkte be om en kopia på min journal när jag ska dit den 19:e för nya provtagningar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.