Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Ketos: Hur ligger det till egentligen?

2008-01-03 20:32 #0 av: synvinkel

Jag har knappt en ytligt koll på ketos och jag är nyfiken på exakt hur det fungerar och vad som händer vid olika tillfällen.

Under en diskussion säger en vän att "det är väldigt komplext att ställa sig i ketos" och "om man får i sig kolhydrater så bryts ketosen". Jag har svårt att finna någon sanning bakom dessa kommentarer och jag hoppas att de inte stämmer.

Fråga 1: Kan man "vara kvar" i ketos trots att man har ett dagsintag på ex. 20g kolhydrater?
I så fall: Hur högt kolhydratsintag krävs för att man ska komma ur ketos?
Och: Prioriterar då kroppen kolhydraterna först och går sedan in på fettet direkt därefter?

Fråga 2: Hur mycket glukos behöver hjärnan per dag på ett ungefär?
Och: Hur mycket glukos "utvinns" av ett gram kolhydrater kontra ett gram fett och ett gram protein?
För: Innan man "är" i ketos så använder kroppen sig av protein, inte sant?


Förvånad
Anmäl
2008-01-03 21:19 #1 av: hemul

Enligt uppgift går man över till "fettdrift" när kolhydraterna reduceras till mellan 60 och 150 g per dag*), det är alltså individuellt. Den mytiska ketosen är oväsenlig, något man får på köpet.

Man lär behöva runt 50 g per dag sammanlagt för de funktioner som kräver glukos. Kommer inte ihåg den exakta siffran för glukosutbytet från protein, men det är runt 70% tror jag.

*) Källa: Barry Groves


Anmäl
2008-01-03 21:33 #2 av: [linda-pinda]

20 gram kh har jag läst någonstans att hjärnan behöver per dag. Minns dock inte var.
Hilfe bitte, Pasiiii?!

 

tillägg i efterhand: Fast dessa 20 gram tillverkar kroppen alltså själv av proteiner - fast det glömde jag ksriva... sorry!

Anmäl
2008-01-03 22:06 #3 av: NancyAlke

#2 Men Doc skriver på sin blogg i dag att man inte behöver kolhydrater alls, för att kroppen tillverkar det den behöver i alla fall.

Jag har också förstått att det där med ketos är en följd av fettförbränning, alltså inget som måste till. Jag har också förstått det som att man inte måste ha ketoner i urinen för att vara i ketos, utan ketonerna är ett överskott bara...och dom försvinner ofta när man börjar förbränna fettet effektivt.  Det viktiga är väl att ligga på fettförbränning och det gör man inte om man äter för mycket kolhydrater, hur mycket som är för mycket är väl väldigt individuellt.

Anmäl
2008-01-03 22:31 #4 av: hemul

Det var ju det som var frågan, hur mycket glukos hjärnan behöver.


Anmäl
2008-01-03 22:36 #5 av: Ulf-S

Hjärnan behöver ungefär 120 gram glukos per dygn.

Anmäl
2008-01-03 22:55 #6 av: mumsan

Om du skriver ordet ketos på sök så får du flera svar om ketos.

Anmäl
2008-01-03 22:59 #7 av: hemul
#5 Det låter väldigt mycket. Det kanske den gör av med om den har fri tillgång, men jag tror inte den behöver så mycket när den även använder ketoner.


Anmäl
2008-01-03 23:07 #8 av: Pasi

Hjärnan kräver mellan 400 och 500 kcal per dag.
Ca 70% kan fås direkt från fett.
Resten, 120-130g måste komma från glukos eller ketonkroppar.
Alltså kommer ca 20% (80g) från ketoner medans de sista 10% (40-50g) kräver glukos.

Upp till 5E% av fett är glycerol och används till största delen till glukos för hjärnan.
Resten av glukosen behöver tillverkas av aminosyror (1,6g protein/ 1g glukos).

Äter man över 150-200g fett per dag så räcker troligen glycerolen därifrån för glukosförsörjningen....i annat fall behöver extra protein (utöver kroppens övriga behov) intas för att tillgodose behovet. 

Så fort kolhydratintaget går lägre än behovet (120-130g) så inträder någon form av tillverkning av kroppen....ketoner (ketos), glukostillverkning via glycerol/protein eller utsöndring av kortisol för att sedan omvandla kroppsvävnad (proteiner) till glukos.
Vid vilken nivå ketonproduktionen inträder är svårt att svara på...det är nog lite flytande gränser, beroende på proteinintag etc.

Anmäl
2008-01-03 23:30 #9 av: Mimsivimsi

Pasi - så teoretiskt, vad skulle hända om man åt dessa 120g kolhydraterna per dag som bränsle för hjärnan och sedan lät kroppen ta resten av sin energi från fett? Slipper man gå in i ketos då och ändå bränna fett?

jag har märkt att jag mår bättre och att fettförbränningen ökar när jag äter grönsaker till varje måltid, men när jag äter strikt i bara en dag eller två får jag "snurr" i skallen och illamående, ibland huvudvärk.

Betyder det att då jag äter grönsaker till maten så får hjärnan lätt sitt bränsle för att klara dagen men kroppen får inte tillräckligt för att "lägga på sig" och tar därför sin energi från det fett som fyllt ut måltiden.

Eller betyder det att, då jag inte är i ketos, att kroppen tar energi från proteinet, och lagrar fettet istället??

så svårt det här att förstå..

Anmäl
2008-01-04 00:42 #10 av: Pasi

Det huvudsakliga intaget av kolhydrater, vid låga nivåer, går till hjärnan även när man äter så mycket som 120g.
Men nu kan det komma störande faktorer som insulinresistens eller förhöjda kortisolvärden pga stress el dålig sömn. Dessa 120 g kolhydrater kan nu höja blodsockret/insulinet så mycket att fettförbränningen i stort sätt avstannar och muskelcellerna är tvugna att ta sin energi från sockret, blodsockersvängningar uppkommer och kortisolet ökar för att tillgodose hjärnans sockerbehov mellan topparna med en sämre hälsa som följd.
Har man, eller har haft, övervikt så har man också ofta nån form av insulinresistens (eller problem med hungersignaler/ämnesomsättning) och då är det nog bättre att ligga lägre med kolhydratintaget.....ju större resistens desto lägre kolhydratintag.

Blir du snurrig vid riktig fakirkost så kan det vara övergående problem eller att du äter för lite protein/fett (råmaterial för glukostillverkning) och borde kunna kompenseras med ökat proteinintag.... men lite grönsaker behöver ju inte vara fel så länge vikten inte går upp. Lite kolhydrater underlättar troligen för kroppen.
En teori jag har:
Om kroppen får sitt blodsocker via fett så uppstår inga sådana problem men kan kräva att man äter minst 200g om dagen....detta ger tillräckligt med lättomvandlad glycerol för glukosbehovet. Äter man mindre så behöver man tillsätta mer protein eller kolhydrater.
Alla kroppar kanske inte har lika lätt att producera socker av protein och dessa kan då behöva kolhydrater istället.

Anmäl
2008-01-04 16:07 #11 av: Mimsivimsi

Men om man är normalviktig då och aldrig har varit riktigt överviktig?

Eftersom jag är så pass ung (24 år) och inte riktigt hunnit "förstöra" min ämnesomsättning och insulinproduktion, så undrar jag om jag faktiskt kan må bättre med ca 100g kolhydrater per dag och låta min kropp ta dessa till hjärnan och få energin till resten av kroppen från fett?

Jag har provat att äta lite mer kolhydrater än fakir nu och mår faktiskt bättre än när jag åt väldigt strikt. Har ätit LCHF i stort sett 1 år nu och mår superbra utan bröd, pasta, ris o socker, men senaste tiden har jag ökat med lite grönsaker, nötter o frön o även lite bönor och rotfrukter ibland (inte potatis) och mår faktiskt bättre än när jag bara åt kött o fett.......


Anmäl
2008-01-04 16:12 #12 av: Wildrat

Den enda som bestämmer är du Mimsivimsi. Mår du bra av lite mer kolisar så ät det, mår du inte bra så låt bli.

Är man inte sjuk av maten så har man ju helt andra förutsättningar. *Inte ett dugg avundsjuk*

Anmäl
2008-01-04 16:19 #13 av: Pasi

Precis....det är bara att prova sig fram och lyssna till kroppen.Glad

Anmäl
2008-01-04 18:02 #14 av: Skaldeman

Vi behöver inte äta några kolhydrater för att förse hjärnan med glukos. Enligt mina egna erfarenheter behöver vi inte äta särskilt mycket protein heller. Min praktik talar för att det är något grundläggande fel med hela det här resonemanget om vad hjärnan behöver.

/SSS

Anmäl
2008-01-04 18:38 #15 av: andreas0

Så länge man inte har några leversjukdommar och man äter tillräckligt så man inte svälter sig, så tror jag inte att kroppen mår bättre av högre andel kolhydrater till hjärnan.

Fanns det inte någon studie som visade att hjärnan var 25% mer effektiv när den använde ketoner? Tror jag läste det någonstans, men jag kommer inte ihåg var. Någon som vet?

Anmäl
2008-01-04 21:19 #16 av: Margareta

Hur vet man om man har leverproblem - som skulle innebära behov av kolhydrater?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-01-04 22:03 #17 av: andreas0

#16, det var väl någon tråd för ett tag sen om någon som hade nedsatt leverförmåga eller något, och som mådde bättre med en lite större mängd kolhydrater. Jag kommer inte ihåg detaljerna, men om personen läser det här kan han/hon skriva igen.

Sen om man är långvarig alkoholist kan det vara bra också att få i sig lite mer kolhydrater har jag fått för mig, om inte annat så för att undvika ketoacidos. Det där sista är bara en gissning från min sida.

Anmäl
2008-01-05 01:02 #18 av: Pasi

StenSture - Jag tror helt klart att kvinnor kan få brist på kolhydrater under fakir då många äter mindre än 100g fett och kanske under 60g protein per dag (fakir) men har en hjärna som kräver (nästanFlört) lika mycket glukos som en man, som ofta äter det dubbla.
Detta skulle oxå kunna vara en orsak till att man inte går ner i vikt då kroppen höjer kortisolet för att kompensera.
En höjning av fettet till 150g eller proteinet till 90g skulle kunna lösa problemen (eller att inta runt 20g kolhydrater såklart, fast då är det inte fakir längre).

Anmäl
2008-01-05 11:56 #19 av: Margareta

Jag tycker mängdangivelserna är intressanta - kan få mig att matregistrera ett tag igen för att testa på allvar.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-01-05 15:56 #20 av: Skaldeman

Pasi,

stoppar man för lite näring och energi in i ansiktet så äter kroppen från sina lager. Men detta förutsätter så klart att man har ställt om organismen till fettförbränning. Börjar man med fakir innan omställningen är klar (4 månader?) är det särskilt viktigt att inte äta för lite.

Sten Sture

Anmäl
2008-01-05 23:01 #21 av: Margareta

Jag undrar om jag gjort alla fel som går att göra när det gäller detta. Jag har periodvis ätit fakir och även om jag ätit LCHF - så har jag ett par rejäla avsteg vid 2 tillfällen som helt klart brutit ketosen.

Tar det fyra månader igen då att få igen fettförbränningen eller kommer den snabbare då? Ketosen kommer på några dygn - de gånger jag brutit den - men fettförbränningen verkar utebli.

Jag tror jag ofta äter för lite - eftersom jag blir mätt på lite mat -så jag försöker nu att äta större portioner - även om det tar emot.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-01-06 01:34 #22 av: andreas0

#21, den kommer igång mycket snabbare under påföljande gånger, max ett par dagar, och fettförbränningen bryts bara om man gör större avsteg över flera dagar. Så du behöver nog inte oroa dig för det.

Och den fettförbräningen vi pratar om här är den som sker i musklerna och övriga kroppen, ketos har så vitt jag har förstått det bara med förbränningen i hjärnan att göra. Musklerna kan ju bränna fettsyror direkt när dom väl lärt sig och behöver inte ha dom omvandlade till ketoner först.

Ketosanpassningen tar ju en vecka att göra, och har inget att göra med den här anpassningen som går ut på att lära övriga kroppen att använda fett som bränsle, vilket tar ett par månader.

Anmäl
2008-01-06 01:47 #23 av: Pasi

StenSture - Problemet jag nämnde bör kunna uppstå då förbränningen inte är större än vad jag nämnde (många kvinnor som inte morionerar och har liten muskelmassa verkar inte förbränna mer än 1000-1500kcal). Det enda sättet för kroppen att då få de extra kollisar som behövs är via kroppseget protein, vilket innebär kortisolutsöndring....med div biverkningar.Glad

Anmäl
2008-01-06 13:02 #24 av: Skaldeman

Pasi,

Jag har ingen invändning mot ditt resonemang. Förmodligen talar vi om olika damstorlekar. Det du säger kan mycket väl vara korrekt för gruppen veckotidningsbantare. Jag har min mesta erfarenhet från kvinnor som skriver direkt till mig. De är vanligen redigt stora och bor av någon anledning ofta på landet. Det är sådana där som skulle kunna knalla omlring med en kalv under armen, om den fick plats...

/SSS

Anmäl
2008-01-06 14:19 #25 av: Pasi

LOLSkrattande

Anmäl
2008-01-19 13:15 #26 av: Jennix

Lite om Ketos...

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.