Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 13226 ggr
parsley
2008-01-18 13:56

Smör med kort datum

Som den djurvän jag är hamstrade jag på mig ett par paket smör med kort datum på Willys idag. Hur länge efter bäst före datum klarar sig smör i kylen? Är det bättre att frysa in smöret i portionsförpackningar och ta upp det som behövs per dag?

Annons:
NancyAlke
2008-01-18 14:00
#1

Jag skulle nog frysa det i portionsförpackningar… vad blir det i dom… 1 kg? Räcka ut tungan

blodtopp
2008-01-18 14:01
#2

Min erfarenhet av smör och bregott med kort datum är att det inte är några som helst problem att spara i kylen. Min pappa köpte alltid mängder med bregott när det var billigt (det gör han nog fortfarande iofs ;o) och ställde i kylen. Och när vi kom till det sista paketet kunde bäst-föredatumet ha gåtts förbi med flera månader. Inga problem alls.

Men det gäller väl att man har ordentligt kallt i kylen, eller ställer det på det kallaste stället i alla fall.

Mammeli
2008-01-18 14:04
#3

Själv fryser jag allt som datumet håller på att gå ut för. Barnen har lite roligt åt mig o tror att jag ställt det i fel skåp, frys istället för kyl!Cool

MaMaMade
2008-01-19 12:48
#4

Jag tycker det där är väldigt olika från ggn till ggn. Igår gjorde jag aromsmör till dagens middag o det smakade inte bra när jag provsmakade. Det visade sig att det gott ut för några dagar sedan. Andra ggr har det varit helt OK.

Som ngn sa; rejält kallt o kanske förvara i en lufttät bytta så att det inte oxiderar. Men jag skulle nog dela upp det o stoppa i frysen för säkerhets skull.

Tilda-T
2008-01-19 16:10
#5

Som med allt annat är det väldigt olika, ibland kan smör med bara några dagar över tiden smaka blää, och ibland kan man ha först haft den i frysen nån mån  och sen tar det några dagar att förbruka ett paket men den smakar helt ok i alla fall, gör som husmödrar i alla tider har gjort använd näsa och mun för att testa.

Tänk på att förr fanns ingen datummärkning utan man fick lita till sitt eget omdöme!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Karro]
2008-01-19 18:32
#6

Jag tipsar också frysen, gör själv så funkar skitbra :) och som sagt "småförpackningar" 500g förpackning funkar ju alldeles lagom :D

Annons:
Babz
2008-01-19 18:51
#7

Har man någorlunda kallt i kylskåpet håller smöret åtskilliga veckor efter "bäst före"-datum. Tror inte skillnaden är så stor i frysen. Det finns en liten, men dock, risk att konsistensen blir annorlunda efter upptining om du fryser smöret.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Wildrat
2008-01-19 19:33
#8

Kanske göra ghee av smöret med kort datum? Borde hålla längre då…

Upp till toppen
Annons: