Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 46475 ggr
Besika
1/28/08, 12:32 AM

Alla som ätit LCHF mer än 1 år

Kan inte alla ni som ätit LCHF i mer än 1 år skriva här och berätta viktnedgång, ev minskning av mediciner, blodvärden osv?

Vore väldigt inressant att få det samlat på ett ställe och se hur "farlig" den här kosten egentligen är… (obs! Ironi!)

Annons:
DaMum
1/28/08, 12:58 AM
#1

Hej!

Ätit LCHF - mest fakir - i ganska exakt ett år nu.

Minskat 30 kg i vikt. Blodsockervärdet ligger konstant och lågt, någonstans mellan 4,3 och 4,9 enligt mätningarna.

Blodtrycket normalt.

Levervärdena helt normala, förut var de FÖRFÄRLIGA!!!

Har dragit ner på en mängd mediciner, som t ex vattendrivande, ångestdämpande m m. Äter nu 2 preparat om dagen mot tidigare 8.

Inflammerade gallstenar som DT-verifierats 2 ggr har försvunnit "den naturliga vägen".

En dotter med ADHD, Asperger och Tourette som blivit smalare, gladare, lugnare och mer fokuserad på den här kosten.

Räcker det…? Flört

Besika
1/28/08, 1:00 AM
#2

Underbart, DaMum!!! :) Lyssnade precis på ditt fantastiska inslag i Karlavagnen också!! "Görbra" ;)

Medlem
1/28/08, 1:01 AM
#3

Det var en intressant tråd. Bokmärker!

Tizia
1/28/08, 2:46 AM
#4

Efter 15 månader med LCHF så har jag

-gått ner 25 kilo, vilket jag aldrig tidigare lyckats när jag försökt att banta

- minskat flera flera centimeter runt om kroppen

- fått någorlunda ordning på min PCOS, min mens har blivit regelbunden en gång i månaden, mina cystor har minskat vid senaste besöket

- min ansikts acne har slutat överfalla mig och lugnat ner sig

- mitt humör har gått uppåt

- min kondis har blivit bättre, nu kan man ta sig snabbare upp för trappan utan att flåsa som ett ånglokomotiv.

- mitt sockerberoende har flugit iväg, jag är inte längre sugen på att kasta mig över godis och frossa som jag gjort tidigare

finns säkerligen massa mer som jag inte får fram så här dags på dygnet Skrattande

Har hållt mig till smör, broccoli, gurka, lite blomkål, köttfärs, nötkött, fläskött, kyckling, ost, beasås och ägg. Det är detta som funkar för mig och jag känner inte att jag saknar något. Tack gode gud för äggrädde med te ;)

Det är är ingen bantningskur eller diet. Det här är min livstil och om några år kanske jag inte är så strikt som jag är idag då kommer jag kanske och det är ett väldigt stort kanske att ta till mig youghurt igen. Men nu lever jag livet och det är underbart!

korseett
1/28/08, 7:07 AM
#5

14 månader på den här kosten och 14 kilos viktminskning. Inget svängande blodsocker med koma två timmar efter mat längre. Bättre kontroll av sockermissbruket även om jag nu är inne i en tuff period. Bättre lymfcirkulation och bättre hy. Mer ork än förra gången jag vägde samma. Gallproblemen var orsakade av kolhydrater. Mage och tarmar fungerar utmärkt numer.

Mervi
1/28/08, 7:53 AM
#6

Efter 2,5 år mår jag bra. Magen är lugn, förr hade jag stora problem med förstoppningar och diarreer, gaser och svullen mage. Äter endast 3 gånger per dag, aldrig hungrig och väldigt sällan sugen på något.

Detta är en kost jag kommer fortsätta med.

Min man har fått ungefär samma förbättringar med sin mage. Han har också blivit av med en del hudproblem, torr och fnasig hud har blivit bättre.

Någon större viktminskning har vi inte fått men vår övervikt är mer kosmetisk än ohälsosam.

Annons:
Frualbertsson
1/28/08, 8:43 AM
#7

Jisses, vilken rolig tråd! Grattis till er alla som har fått sådana fantastiska resultat!

marimu
1/28/08, 9:27 AM
#8

Har ätit LCHF i drygt ett år. Gick ner nio kg (har tyvärr gått upp ett av dem sen julen). Har stått still med viktnedgången sen i höstas. Är 166 cm lång och väger nu 69 kg.

Magen som jämt var orolig förut med många toabesök varje dag har nu lugnat ner sig. Inga gaser längre, om jag inte slarvar, och ett toabesök om dagen för det mesta.

Hade problem med torr hårbotten, det snöade jämt på kragen förr. Det är så gott som borta.

Tandköttet blödde förut när jag borstade tänderna, det är borta.

Sötsuget har försvunnit. Jag kan äta en och annan vanlig chokladbit eller kaka borta utan att gå bärsärkargång efter mera. Kan dock inte ha något hemma. En mörk 86%-ig chokladkaka kan bli liggande i veckor numera. det vore helt otänkbart för ett år sen. Förr åt jag godis och kakor och fick hjärtklappning och kände mig nästan svimfärdig efter ett tag.

Jag har inte kollat Blodtryck och socker, varken före eller under, men mig veterligt har jag inte haft problem med det.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till den gamla kosten med mycket godis och kakor och smörgås!

Skadlig
1/28/08, 11:03 AM
#9

Påbörjar snart mitt tredje år

Äter en inte alltför strikt paleodiet/kost, jag äter till exempel en hel del yogurth.

Har legat tämligen stabilt på min vikt men jag skulle snarare behöva gå upp något kilo. Ser mig som ett exempel på att detta är rätt mat även om man inte vill gå ner i vikt.

Har om något förlorat det lilla fettet jag hade på magen. Antar att den vikten kilade iväg någon annanstans :)

Mindre problem med accne och min hud än vad jag hade tidigare.

Somnar inte klockan 13 efter lunch längre.

Brukar inte gå till läkare men var på en undersökning ca 6 mån efter jag började och då hade jag normala värden förutom kolesterolen (sex komma något tror jag) som var något hög men det är ärftligt.

Känner mig mycket gladare då min frus blodsocker har blivit stabilare ;)

Besika
1/28/08, 1:48 PM
Margareta
1/28/08, 2:30 PM
#11

Mervi - Du glömmer att berätta att Du behållit din fantastiska viktminskning. Även om Du inte gått ner med LCHF - så har Du inte gått upp allt - som brukligt är efter ett tag!!!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Neris
1/28/08, 4:43 PM
#12

Har ätit LCHF i nästan 2 år. Gått ner 11 kg vikt (nu 63 kg / 167 cm). Vikten har varit stabilt nu i ett år. Lite extra runt magen finns det visst fortfarande, men det får jag väl leva med Räcka ut tungan  Jag äter inte strikt (äter bär, choklad & mjölkprodukter), men jag har ingen lust att äta sötsaker och sånt.

Jag löptränar 4-5 dagar i veckan, långa distanser. Har aldrig haft problem med att inte orka och behöver inga kolisar att träna. Muskler växer "normalt" dvs jag har inte sett nånting negativt med kosten och att träna.

Mår i allmänt mycket bättre nu. Är gladare och piggare. Hudet känns mer elastiska nu än tidigare, och det är mindre torr nu på vinter.

Mina värden vet jag ingenting om, men har tänkt att gå in att kolla vad dom är.

Kommer definitivt att fortsätta att äta så här.

kitabu
1/28/08, 4:53 PM
#13

Jag har bara hållit på i 11 månader så jag väntar med att svara.

Annons:
Besika
1/28/08, 5:24 PM
#14

Margareta, du och din familj har ju ätit så här jättelänge med fantastiska resultat??! Det här är nämligen en liten o-vetenskaplig undersökning för att visa att det inte är farligt att äta LCHF en längre tid. Det finns massa trådar här om det, men här kan vi samla alla.

Sagittaria
1/28/08, 5:38 PM
#15

Jätteintressant tråd, det här. Bra initiativ, Besika!

Era fantastiska berättelser påminner mig om att jag borde ta och skriva ner alla krämpor jag hade och hur jag mådde innan jag började med den här kosten, så jag kommer ihåg hur eländigt det var för tre månader sedan. Jag börjar redan glömma - man glömmer ju gärna sånt så fort det bara går. Räcka ut tungan Sen i oktober kommer jag hit och fyller i jag med.

FrankN
1/28/08, 6:08 PM
#16

Har nu ätit LCHF i snart sex år, ungefär lika länge som Skaldeman. Om dietisterna hade haft rätt, skulle vi båda varit döda för länge sedan. Om vi hade lyssnat på dem, hade vi kanske legat i träfracken!

Jag gick ned 10 kg det första året och har hållit vikten utan ansträngning (och utan motion) sedan dess. Nu ska jag också börja träna, eftersom jag håller på med en bok omLCHF-kostens fördelar för den som idrottar.

Efter det första året skickade min då fettskrämda fru mig till läkaren, eftersom hon ifrågasatte om det kunde vara nyttigt att äta så hum hum mycket fett.

Alla mina värden var förbättrade och perfekta!
Särskilt nöjd var jag med värdet på triglyceriderna, där man har en referensskala mellan 0,45 - 2,6 och man ska ligga under 2,0.

Jag hade bara 0,39 och kom inte ens med på skalan!

Besika
1/28/08, 6:51 PM
#17

Tack för alla fantastiska svar!!

Sammanställning hittills:

8 personer

17 år

-99 kg 

Vilket i snitt ger 2,1 år och -12,3 kg per person.

Ingen har mått dåligt efter den tiden, utan kan bara berätta om fantastiska hälsovinster!!

Ser fram emot fler personer som berättar…

chapp
1/28/08, 7:17 PM
#18

17/2 fyller jag ett år på lchf.

Minskat 8 kg i vikt. Gått från 40-42 till 36-38. Kan faktiskt ha samma kläder som när jag var 25 även om jag nu väger 7 kg mer. Skumt…

Blivit av med migränen, huvudvärk och mensvärk. Lever inte halva livet i sängen längre (förutom på natten då).

Dragit ned mer och mer på kolhydraterna och ökat på fettet ju längre tiden går. Börjat äta enligt säsong så gott det går. Lärt mig laga god mat… En riktigt medveten matfanatiker som kokar egen fond har jag blivit, det går inte att komma ifrån. Men plågar inte min omgivning. Upplyser däremot gärna på förfrågan!

Samt är mycket stolt över att ha hjälpt andra få bättre hälsa, släkt och vänner och kollegor.

Margareta
1/28/08, 9:19 PM
#19

Jag mätte TRIG i höstas (det Frank skrev om) och hade 0,67 så jag fick vara med på skalan i alla fall.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Tizia
1/28/08, 9:29 PM
#20

Oh jag har också fått trycka till en dietist som ville skrämma slag på mig. Hon skickade under protester mina labresultat hem till mig, och hade då strykit över med svart tuschpenna referenserna. Det var en väldigt dålig penna för jag kunde läsa det när jag höll upp det framför ljuset. Men men. Hon ringde mig och sa att jag måste äta mycket fibrer, bums! För mina prover var helt åt skogen och var farligt höga. Pyttsan.

Tog med labresultaten till min läkare som är världens bästa, han skrattade och sa att mina prover såg jättebra ut och att jag inte skulle lyssna på dietisten. Det roliga är att alla mina resultat låg i den undre skalan av "ramen". Dietist stackarn vill gärna inte prata med mig längre sen jag sa till henne att min läkare tyckte proverna såg bra ut Skrattande

Annons:
[Karro]
1/28/08, 9:30 PM
#21

chapp vi verkar ha en liknande historia, jag till skillnad mot min mor har precis hoppat på tåget. Eftersom jag hade flyttat hemifrån när de började med denna trevliga kost men efter många samtal när man har vart på hemmabesök så var det ju omöjligt att inte äta så här? Så började innan jul, är inte jättestrikt men tänker verkligen på vad man äter så man inte äter massa skräp! Ingen aning om om jag gått ner/minskat i omfång osv! byxorna känns väl lite lösare :D

Besika
1/29/08, 1:36 AM
#22

Kom igen nu, ni är ju massor som inte har skrivit!!

Tänk er att skicka sammanställningen till Debatt….

Skaldeman
1/29/08, 1:46 AM
#23

6 år. Minus 65 kg. Alla hälsovärden normaliserade. Inte varit sjuk en dag under denna tid. Påstås ha det lägsta uppmätta värdet i Sverige för oxidativ stress. Det lär betyda att mina celler inte åldras…

/SSS

Besika
1/29/08, 1:55 AM
#24

Tack, Sten Sture!! Dina fantastiska siffror bättrar ju verkligen på statistiken! :)

10 Personer

24 år

175 kg

I genomsnitt: 2,4 år 17,5 kg/person.

Inga negativa hälsoeffekter.

vikingmormor
1/29/08, 3:41 AM
#25

Har hållit mig till denna livsstil i sju år nu. Har full koll på blodprover före, under och efter kostomläggning, alla blodprover bra, inom lägre normalvärdena förutom såna som Hb, som ligger högt. Jag kan inte se en enda anledning att byta kost. Jag mår så bra jag kan må - utifrån de förutsättningar som finns.

Det är dumt att fixera sig vid siffror - som vikt, blodfetter etc de första åren. Tror att det kroppen behöver en viss tid att ställa om sig till sitt "normala" jag.

Jag är fullständigt övertygad om fördelarna med att äta LCHF, kommer aldrig att ändra mig igen.

NancyAlke
1/29/08, 9:22 AM
#26

Började äta LC 1 oktober 2006, alltså ett drygt år nu.

Har tappat 19 kilo och ca 17 cm.

Jag har kunnat lägga bort insulinsprutorna men tar fortfarande insulin. Mitt HbA1c har klart förbättrats (som bäst har de legat på 4,4)

Mina andra värden har varken blivit bättre eller sämre, men jag har också en del krämpor att slåss med. Av dessa "åkommor" har jag i princip blivit fri en och det är mina IBS besvär.

Jag har också lyckats sluta röka efter 30 års blossande, det var mycket lättare nu än tidigare… men det kan ha med motivationen att göra också.

Pyttan
1/29/08, 9:25 AM
#27

Hej, jag är ny skrivare här men jag har läst ett tag…;-)

 Jag har hållit på med LCHF inte så strikt (jag äter kanske 30-40 gram kolhydrater per dag) i 16 månader och gått ner 16 kg, från att inte få på mig ett par jeans på 36 tum till att passa fint i ett par 29 tums jeans!
Min mage som alltid varit mycket bullrig är numera lugn o fin och jag blir förvånad när den hör av sig (ofta kommer det som ett brev med posten på natten eller dagen efter man har syndat…). Mina värden är bra mitt Blodtryck har sjunkit. Jag har oxå ett otroligt lågt triglycerid värde på 0,36! Min njurläkare kommenterade det med att säga att hon aldrig hade sett ett så lågt värde.

Annons:
catlin
1/29/08, 10:06 AM
#28

LCHF-are sedan 18 månader.

Vikt: -18 kilo första halvåret, nu stabilt på -15 kilo.

Blodsocker sänkt väsentligt, låg tidigare i riskzonen för diabetes.

Fibromyalgivärk mycket förbättrad.

Migrän och magkatarr borta.

Lägre Blodtryck, mindre hjärtklappning. 

Hud i bättre kondition, eksem borta.

Magbesvär (gaser, knip) ett minne blott. 

En enda förkylning under 1½ år. Den varade i fyra ynka dagar.

Jämnare humör, större uthållighet, mer livslust.

Aldrig att jag skulle slänga bort allt detta för att få äta mackor och potatis igen! Den här kosten är för livet - på flera sätt! :-)

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

LeifT
1/29/08, 10:22 AM
#29

Hej - jag får återkomma om 5 månader! Men hittills, (7 mån) är minus 18 kg, bättre ork, friskare leder (efter två meniskoperationer och ständig värk/svullnad i knäna = borta sen 3 månader!)

Men - den här tråden är jätteviktig! För trots att det är ett litet urval, rent statistiskt, och kan avfärdas ur en vetenskaplig synvinkel som anekdotiska berättelser, så kvarstår faktumet att vanliga människor här kan läsa om andra högst levande och välmående människor och om deras erfarenhet, vilket ofta väger mycket tyngre än torra vetenskapliga rapporter.

Mvh/Leif T

gammelmor
1/29/08, 10:39 AM
#30

Ätit kosten i ett år och 7 månader. Under de första tre månaderna gick jag ner 7-8 kg, sedan har det blivit ett par kilo upp och ner, uppgången antagligen beroende på att kroppen stressats av envis värk. (Förslitningsskada och ischias.) För att inte förstöra statistiken måste jag berätta att jag till hör kategorin "gamla tanter" och att jag strävar efter att må bra och leva gott och gillar grönsaker.

Men - evig magkatarr har helt försvunnit, liksom huvudvärk. Anfall av hetshunger inträffar bara om jag äter för mycket kolhydrater en dag. En effekt som gör att mina skuldkänslor för att jag överåt försvunnit och min livskvalitet ökat hur mycket som helst. Förkylningar ger sig inte på mig, trots nära samröre med virusarna.

Alla värden i bästa ordning, sänkt Levaxindos (fast den kan bero på viktminskningen också), huden mjuk och len. Jag känner mig lugn och harmonisk och mår så bra!

copia
1/29/08, 12:20 PM
#31

jag tappade 13 kilo i VK där jag åt enligt kalorimetod, men nästan inga kolhydrater då heller. Åt havregröt till frukost iofs.En diet mer liknande GI, var  det nog.  Sen hittade jag den här sidan, tror att det var syrran som kom först, och blev bara så glad. Allt föll på plats. jag fick äntligen äta som jag alltid hade velat, smör, fläsk, och ost. Nu har det gått snart två år, jag har hållt min vikt, åt som vanligt två veckor i somras på Irland, men det var inga problem att komma tillbaka, tvärtom. Så, jag är helnöjd!!

kajsa56
1/29/08, 12:40 PM
#32

och så har vi då oss som inte går ner i vikt på LCHF… för att normalisera statistiken lite kanske! Skrattande

har ätit enl LCHF sen oktober 2006 och har gått upp 7 kilo ungefär på den tiden.. det enda jag inte provat är fakirkost  - krävs mer motivation än jag har just nu..

men hälsovinster har jag fått, inflammationer i axlarna är borta, har inte varit förkyld mer än en gång på den tiden och jag tänker inte ändra kosten för jag vill inte ha diabetes som jag har i släkten.

Gittanglad
1/29/08, 12:58 PM
#33

Ett år och plus minus noll, 176 cm vikt 72 kg. Jag vill gå ner några kilo och börjar med att slopa grädden. Jag mår så himla bra och känner mig nästan pigg. Jag har fått diagnosen fibromyalgi, men jag lider inte särskilt mycket längre. Mest är det smärtpunkter på kroppen, och jag vill inte vara en "sjukdom", så jag är nog frisk!

ovkyhn
1/29/08, 2:22 PM
#34

Min man känner sig 20 år yngre, han har gått ner 10 kg och har slutat med de flesta av sina hjärtmediciner, han börja med lchf 060911,

Annons:
justanne
1/29/08, 2:42 PM
#35

Ett år och plusminusnoll - både våg och måttband.

En 15 år gammal inflamation i ena axeln är borta, men dessvärre vet jag inte när den försvann. Jag behandlade den sista gången i december - 06, en månad innan jag ändrade kost.

En ny inflammation i ena foten har dykt upp. Jag har dessutom fått ny värk i ett av mina ben. Jag är definitivt mer svullen i kroppen, genomsnittligt med den här kosten. Stövlar som jag köpte i november -06, kan jag inte ha uppdragna ända upp mer än vissa "bra" dagar.

Jag är definitivt lika öm, om inte mer, på onda punkter.  

hmf… 

Största fördelen är jag inte går upp i vikt, heller.

Lillianna
1/29/08, 2:45 PM
#36

Har ätit LCHF i snart 3 år och första året gick jag ner 25kg. Blev i samma veva av med mina självsprickor på fötterna som jag haft sen jag var liten. Upplever inte heller att jag har torr  och kliande vinterhud på kroppen längre. Detta kommer direkt tillbka om jag är för frikostig med kolhydraterna.

Vikten står ungefär stilla sen efter det första året då jag levde rätt strikt under långa perioder. Jag kommer fortsätta med LCHF.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Mona-Stina
1/29/08, 2:50 PM
#37

I mitten av februari har jag ätit LCHF i ett år, minskat i vikt men för tillfället har det stannat av vilket kan bero på att jag har det lite rörigt runt mig just nu.

Jag har varit hetsätare i hela mitt liv och det har nära på försvunnit, det händer att jag får ett återfall men ytterst sällan. Detta ser jag som den största vinsten.

Mina besvär med svettningar i och med klimakteriet har försvunnit, likaså de problem jag hade med inkontenens.

Livet leker och jag känner mig ung på nytt, värk i kroppen har jag fortfarande vissa dagar men det har jag lärt mig leva med.

Jag kommer ALDRIG sluta äta LCHF, jag ser bara fördelar.

Simo
1/29/08, 5:17 PM
#38

Jag har ätit lchf i 13 månader snart och kommer att fortsätta så även om jag inte kan säga att det har gått så bra.

Skrev en tråd. Sämre värden i allt.

Jag började på 99kg. Gick upp till 110kg. Nu är jag på 104kg.

Midjemåttet gick upp rejält men är nu på samma som när jag startade. Övriga kroppen är på +2 cm.

Sockret låg någonstan 7 om jag kommer ihåg rätt. Den klättrade upp ända till 25. Nu har den sjunkit o pendlar mellan 7-9 ca.

I övrigt gick allt åt fel håll så Doc rekommenderade mig att ta simvastatin och kvällsinsulin.

Jag har ätit väldigt lågt på kolhydrater 0-5g. Förutom  på bjudningar och när jag provat lägga till mjölkprodukter.

Hälsomässigt så kommer och går värken.

Magen kan vara på konstant diarré i veckor oavsett vad av det tillåtna jag äter.

Migränen har blivit bättre. Mer sällan.

Tål inte alkohol längre. Max 2 glas vin. Inget starkare. 

Får för hög urinsyra i blodet om jag äter mycket griskött. Gikt.

kitabu
1/29/08, 5:36 PM
#39

Det verkar vara litet flexibelt med tiden. Just nu har det gått 11 mån och 5 dagar sedan jag totalvände och började äta LCHF:

Jag slutade helt med insulin efter 3 dagar, jag använde 70 enheter/dygn.

Jag har minskat 32 kg.

Jag har 4,8% i HbA1c och alla andra labprover är bra. Senast var mitt fasteblodsocker 3,8 mmol.

Jag mår utmärkt och kommer att fortsätta med den här livsstilen för alltid.

Snart åker jag till Tanzania och på ön Zanzibar ska jag dela ut Annikas kostråd till de litet för runda damerna. Jag har redan förvarnat. Alla som lovar att prova LCHF ska få ett par läsglasögon (det hade de fått ändå, men de vet de inte)

Jacky
1/29/08, 6:03 PM
#40

I april blir det 2 år sedan jag gick över till LCHF, tyvärr har jag ökat 4-5 kg

Jag är (var) diabetiker men har slutat med tabletterna och värdena är bra, min läkare var förvånad att proverna var så bra.

 Min gasiga mage håller sej lugn.

Tumbasartrosen känner jag inte mycket av, stödbandagen har jag inte använt på länge, jag kan sticka och sy igen

En klart förbättrad livskvalité

Effie
1/29/08, 7:03 PM
#41

Har hållit på sedan nyår 2007. Mådde helt OK på kolhydrater, tyckte jag. Har blivit av med nästan 10 kg (vill bli av med ca 30 till), drygt 15 cm i midjan (vill bli av med 20-25 till). Sover bättre, lugnare mage, tappar mindre hår, hyn bättre (inga "finnar"), inga mellanmål, ingen paltkoma, inget sötsug (mer än att tanken på godis och kakor lockar ibland; men det är mer situationen än smaken som lockar). Det finns säkert fler små förbättringar som jag inte minns just nu.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Babz
1/29/08, 10:37 PM
#42

I mars har jag hållit på i 2 år. På den tiden har jag minskat ca 20 kg i vikt, känner mig piggare och mer "alert", sover bättre, har fått lust att börja träna…. Och bara det här att slippa det oerhörda godissuget!

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mimsivimsi
1/30/08, 12:33 AM
#43

Började med LCHF ganska så exakt för ett år sedan.

Före LCHF:

-var jag ofta trött och hängig
-hade mycket starka humörsvängningar
-hade spänningshuvudvärk några gånger i månaden
-Hade enormt illaluktande gaser och uppsvälld buk
-Fick enormt sug efter kolhydratrik mat och kunde ibland känna mig som en "alkis" och sukta efter kolisar
-jojobantade stup i kvarten för att nå min målvikt som jag aldrig nådde, tvärtom..
-Tänkte ofta "jag börjar på måndag" eller "jag ska bara"

Nu:
-är jag pigg och glad
-har helt jämt humör, vilken tid det än är på dagen
-har aldrig huvudvärk längre
-magen är problemfri
-allt sug efter kolhydrater har försvunnit
-går aldrig hungrig, äter mig alltid mätt
-har gått ner 10 kg och nått min målvikt för första gången i mitt vuxna liv
-kan koncentrera på roligare grejer i livet än mat
-har mer energi än någonsin och klarar så mycket mer med glädje än tidigare!

kommer äta så här i resten av mitt liv!

Margareta
1/30/08, 5:42 PM
#44

Finns det fler som vill skriva?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

vikingmormor
1/31/08, 1:44 AM
#45

Om vikten är det intressanta, så gick jag ner all viktuppgång som kom efter skadan, sedan fortsatte det neråt till jag nådde min 20-årsvikt, precis så som Atkins säger att man gör, när man lärt sig sin personliga gräns för hur mycket KH man tål. Det tog fem månader att gå ner 25 kg. I samband med ettl äkemedelsförsök mot nervsmärta fick jag flera biverkningar och gick  jag gick snabbt upp i vikt-tog en vecka-max, på mycket kort tid, det var otroligt trögt att få ner vikten till nästan normal nivå igen, Nu har jag fått en sköldkörtelundervunktion (möjligen beroende på nervsmärteläkemedlet) och Levaxin - så nu ligger jag bara två kg från 20-årsvärdet igen.

Tror att man ska vara observant på att vissa läkemedel har viktuppgång som biverkan, inte bara så att alla äter mera/ökad aptit, andra skaker kan ske, sköldkörteln kan t.ex påverkas, andra läkemedel kan öka vätskeupptaget i kroppen, en hel del läkemedel mot epilepsi ökar vikten, cortison likså, vissa psykiatriläkemedel. Man får prova sig fram, biverkningarna skall aldrig vara större än nyttan av ett läkemedel.

Man får prova sig fram till en modell som passar en själv, sen blir det ens livstil och man mår så bra det går utifrån ens egna förutsättningar.

PerH
1/31/08, 2:07 AM
#46

2 år och 12,3 kg ner, vikten kryper sakteliga nedåt.
Har inte kollat blodvärden,mår oförskämt bra.
flertal hälsovinster, slut på magproblen och prostataproblemen har
tonat ned kraftigt och därför kastat min Xatralmedicin, inre bukfettet borta och kan knyta skosnörena utan att storkna.
Piggare starkare,ökad fysisk uthållighet, bättre kondis med endast promenader.

Detta är en livsstil inte en diet.

odezza
1/31/08, 2:07 AM
#47

Jag har hållit på i 18 månader… och jag har gått upp 2 kg, men det gör ingenting, då ingångsvikten var 50 kg!

Som ni förstår så var det inte för att gå ner i vikt, som jag började… utan för att undvika att få diabetes, som min far har, och min farmor hade.

Jag har numera betydligt mindre migrän, min astma har blivit mycket bättre, min utbrändhet och Depression har blivit bättre, mindre värk i kroppen, ryggproblemen är borta, hyn är bättre, och jag har fått muskler!

Finns ingen som helst anledning att sluta med den här kosten!

"still lost in space and time"

chapp
1/31/08, 11:50 AM
#48

Det måste finnas fler som hållit på ett år eller mer?! Kanske är dom inte så ofta på forumet längre?

Annons:
Glennart
1/31/08, 11:55 AM
#49

Jag hade tänkt skriva en artikel så småningom. Måste bara bli klar med en massa skolarbete först! Skrikandes

jag har ju skrivit litegrann på paleodiet.nu kom jag på. Det får duga för tillfället. Flört

nomorecarb
1/31/08, 3:17 PM
#50

Har hållt på i 13 månader

Från 92kg till 72kg

Förut var jag kroniskt trött, värk i hela kroppen,svidningar i ögonen.drack Samarin dagligen, ofta sjuk.
Nu är allt som bortblåst Glad

Allting började med en liten dispyt, (MAN BLIR JU FET AV ATT ÄTA FETT)

Så jag började att äta fett, halkade in på Skaldeman och  Annikas hemsidor och tog bort kolhydraterna oxå.

Leifemil
1/31/08, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Jag vill ju inte förstöra er statistik, men ändå: Jag har ätit  i 28 månader och mår bra. Har förlorat 4 kg (av önskade 10) men bryr mig allt mindre om kilo på vågen. Försöker numera sänka min fetthalt och bli av med resterna av kalaskulan. Har minskat midjemåttet med 10 cm, men är fortfarande 24 cm för kort.

Snart hoppas jag ha en sån kropp som på bilden(vingarna har jag redan)

anki1
1/31/08, 4:18 PM
#52

Jag har ätit nu 1,5 år, fast inte så strikt, men det kommer. Det tog 1 år innan nåt märktes på vågen. Pga fibro och mediciner bla blodtrycksmedicin. Och så har jag jojo - bantat ch varit fettskrämd. Har ett starkt sockersug sedan barnsben. Under hösten försvann nästan 6 kg men några kom tillbaks under julen. Min hy har blivit bättre och jag ser lite piggare ut, det övre blodtrycket har sänkts rätt så mycket. Från 160 till 130, det undre är fortfarande 90.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

suzuki
2/2/08, 11:01 PM
#53

Ätit LCHF i snart 18 månader. Inte för viktens skull, utan mer för hälsan.

*Tappat 8 kg i vikt, men det känns som att jag fått mer muskler.

*Otroligt mycket piggare. Sover max 6 timmar per natt och vaknar pigg som en mört. Förut hade jag inga problem att sova över tolv timmar i sträck.

*Problem med gaser och lös mage helt borta. Från att ha sprungit på toa minst fem ggr per dag så går jag nu oftast en gång varannan dag. (pappersbesparing) ;)

*Halsbränna minne blott, hade det flera gånger per dag förut.

*Huvudvärk har jag aldrig mer, vilket hände ganska ofta förr. Slarvar jag med något sött så får jag huvudvärk inom fem minuter på ett specifikt ställe. Mysko.

*Otrolig konditionsförbättring, trots att jag inte längre tränar speciellt mycket. Får aldrig mjölksyra längre. Vilopulsen ligger på 43 slag per minut.

*Min syn har legat på -2,5 de senaste tio åren. När jag var hos optikern i höstas fick vi byta till -2.0. Helt underbart, hoppas det fortsätter neråt.

*Har inte varit förkyld eller haft influensa de här 18 månaderna. Har faktiskt varit anmärkningsvärt lite sjuk överhuvudtaget.

*Naglar och hud har blivit friskare, inte längre torra och fnasiga.

*Snarkningar helt borta. Underbart.

Den vitalitet man känner med den här kosten är fantastisk. Synd bara att fler inte vågar prova. Kommer aldrig att byta tillbaka till kolhydratstinn kost. Aldrig.

Beppe
2/4/08, 7:04 PM
#54

Det här var en riktigt kul tråd. Alla dessa hälsovinster, helt otroligt Glad.

nyfikenA
2/7/08, 6:12 PM
#55

*puffar upp tråden*

Annons:
Mervi
2/10/08, 10:32 PM
#56

Fler som ätit kosten mer än 1 år??????

hypos
2/11/08, 11:36 AM
#57

Har ätit kolhydratlågt i cirka 10 månader och gick ner 13 kilo på de första 6 månaderna men har därefter stått still i vikt, men kämpar på eftersom mina hälsovinster är så otroligt många. Har slutat med snarkningar som jag besvärades av varje natt och har blivit så pigg och orkar vad som helst utan att bli trött. Blodtrycket har sjunkit och mina problem med låg ämnesomsättning är som bortblåsta. Rekommenderar denna kost till alla som läser detta. Skulle människorna börja med att reducera sitt kolhydratätande skulle sjukvården få säga upp 50 % av sin personal. Jag håller mig kring 35-40 kolisar per dag och har gjort det hela tiden.

tamari
2/11/08, 1:12 PM
#58

Ätit LCHF sedan oktober 2006. Viktminskning ca 10 kilo. Många säger att jag blivit smal! Jag var väl inte speciellt sjuk tidigare, men kan väl säga att jag mår bra i största allmänhet, sover bättre än förr. Är lugnare och snällare!!

Syndar ibland rejält i samband med södern-resor och mår inte bra av det. Generad

Tombola
2/11/08, 1:45 PM
#59

Det är nu ganska precis 3 år sedan som jag startade med LCGF. 

Innan hade massor med konstiga krämpor i kroppen:

- kramper

- ledvärk

- huvudvärk

- dålig ork

- övervikt

- inlammationer i tjocktarmen (divertikuliter)

- uppkörd mage

Det mesta av problemen tror jag härrörde från inflammationerna i tjocktarmen och att jag var självförgiftad p g a läckage från tarmen (förstörda slemhinnor p g a inflammationer). 

Under det första året gick jag ned 25 kg på ungefär lika många veckor.

Min hälsa förbättrades enormt bara efter några dagar och det är numera sällsynt med några besvär överhuvudtaget.  Har inte varit förkyld sedan kostbytet.

Kort sagt fick jag livet tillbaka!

Numera kör jag enligt Skaldeman - min gräns för kolhydrater ligger nog kring 20 gram/dygn.

Timmermannen
2/11/08, 9:11 PM
#60

Håll tråden vid liv. Den 17 maj  har både Besika, hustrun och jag ätit LCHF ett år. Då kommer vår rapport.

Timmermannen
2/11/08, 9:13 PM
#61

**Vad fel det kan bli 17 mars skall det vara!
**

Besika
2/16/08, 8:14 PM
#62

Timmermannen, 14 mars är ett datum du bör komma ihåg…(Bröllopsdag)

Annons:
Besika
2/16/08, 8:22 PM
#63

Om jag nu har räknat rätt, ska kolla igen sen, så ser det nu ut såhär:

36 personer

69 år

-469 kg

I snitt:

36 personer har ätit LCHF i snitt i 1,9 år och gått ned 13 kg per person.

Återkommer med hälsovinster (och ev.förluster, vilka verkar vara väldigt få)

greensis
2/16/08, 8:59 PM
#64

Har ätit LCHF i 19 månader, och första, kolhydratreducerande stegen i GI-metoden någon månad innan dess.

Gått ned 24,5kg till ca 61kg, pendlar mellan 60-63kg beroende på hur strikt jag är. (Jag är 159cm) Bör kanske gå ned några estetiska 2-5kg till, men de ligger i en 5-års plan. Har i vilket frall gått från att ha svårt att knäppa storlek 44 till att i princip kunna köpa 36 oprovat från hyllan!

Hemma håller vi en relativt relaxad lowcarb-nivå. Vilket innebär att vi äter mindre mängder rotfrukter, frukt och alla mejeriprodukter. Har inte räknat efter, men gissar att jag ligger på 50-800g/dag när jag äter avslappnat, och 15-30g när jag äter "striktare" Det går lite i perioder, beroende på säsong och åtaganden.

Jag tillhör kanske de få här som verkligen går ned med tallriksmodellen, magen klarar fibrer osv. Den stora skillnaden är att med lchf går det lätt, självklart och man har de övriga hälsovinsterna. Med hclf går man strida för varje halvkilo och riktigt motarbeta kroppen. Inte sunt på sikt.

Gått från att träna kanske en gång i veckan till att regelbundet träna 2-4 gånger, mest kondition som löpning, cykel och gympa. Betraktar det som astmamedicinering - förutom att jag gillar det! Är gammal orienterare och gympat i många år, samt älskat cykling, så jag har verkligen saknat konditionssporterna under min "ökenvandring"

Rena hälsovinster: min astma har förbättrats - pef-värdena är 8% bättre utan medicin på två år (pga graviditet & amning). Perioral dermatit (i skov) har blivit mycket mer sällsynt. Infektioner/förkylningar har blivit mer sällsynta/lättare. Uthålligheten vid träning markant ökad - börjar efter ca 15min kontinuerlig aktivitet. Sällan träningsvärk. Fräschare i munnen (hade dock god tandhygien innan, så käftis har inte kommenterat) Regelbundna toalettbesök, med mindre kladd. Förbättrade blodvärden, kunnat bli blodgivare.

Bra-och-dåligt-förändringar: blodtrycket har rasat till underkant på normalt. Visserligen är det bra, men fått problem med yrsel. Troligen är det låga blodtrycket som ger pulsrusningar och hård hjärtklappning vid intag av kända tryckhöjare, som kaffe och alkohol. Blodsockret verkar ha rasat (hade inte metabolt syndrom/diabetiker) så att jag nu blir darrig och får hjärtklappning om jag äter något med rent socker i, tex tårta, choklad. (Frukt är OK än så länge, men är sällan sugen) Det har jag aldrig känt av förut och är läskigt och socialt struligt. Mycket törstigare när jag håller en strikt period.

Fabricati diem, pvnc!

aksi
2/16/08, 11:24 PM
#65

Jag har 8-10 kg att gå ner har inte gått ner mer än 1-2kg på snart 2mån.det tycker jag känns tröstlöst.Jag trodde att kilona skulle ramla av fortare,hade ju hört det.

greensis
2/16/08, 11:29 PM
#66

#64 - Hoppsan, ska vara 50-80g, inte 800g. Ber om ursäkt för stavfelen - det är vad som händer när man gör inlägg med en aktiv tvååring i knäet…

Fabricati diem, pvnc!

Besika
2/17/08, 1:58 PM
#67

Puttar upp denna "vetenskapliga" sammanställning… ;)

**36 personer

69 år

-469 kg**

 

I snitt:

36 personer har ätit LCHF i snitt i 1,9 år och gått ned 13 kg per person.

monica1942
2/18/08, 6:00 PM
#68

     Jag har ätit LCHF sedan 12 jan 2007.

Jag har fått ett nytt liv. Gick ner 15kg de första 4-5 mån. och har nu hållit vikten sedan dess. Helt underbart. Förut när jag bantat många gånger har jag gått upp igen.

Jag promenerar, ja inte dagligen men fler gånger i veckan och nu går det undan. Min man brukar säja att han knappt hinner med nu för tiden. Förr tyckte han att det var tråkigt att gå i sällskap med mej för det gick alldeles för sakta.

Jag var till läkaren i ett ärende och då talade jag om att jag hade ätit så här i ett år. Hon skulle genast ta en massa prover det var EKG njur lever kalk Hb och kanske det var fler. När jag fick svar så var alla prover helt normala. Förut hade jag nästan jämt blodbrist och var trött och hängig. Det är ju synd att jag inte vet hur mina värden var innan jag började med denna kost.

Mitt LCHF-liv kommer att vara för evigt.

Babz
2/24/08, 2:26 PM
#69

Puttar upp den här tråden till glädje för alla nya…

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Annons:
Mervi
2/24/08, 8:02 PM
#70

Den här tråden är härlig!

monred
2/25/08, 2:17 PM
#71

Jag är i början på min resa med LCHF, jag går upp och ned cirka 1-1,5 kg under  tiden 2-3 veckor. Det verkar som vikten inte vill stabilisera sig. Känner någon igen sig undrar

Monred

Margareta
2/25/08, 2:21 PM
#72

Du kanske skall ta upp det i en annan tråd monred - den här handlar om dem som ätit LCHF mer än ett år.

Om Du inte har en egen tråd kan du starta en och placera i gruppen Medlemmar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Frualbertsson
2/29/08, 9:49 PM
#73

Är det inte fler nu som ätit så här i 1 år?

AnnaMariaK
2/29/08, 11:52 PM
#74

Jag har ätit LCHF sedan mitten av januari 2004. Under det första halvåret gick jag ner 6 kg, men jag var rejält fettskrämd och vågade inte äta så mycket fett de första 3 åren. Jag minskade också på proteinet efter några månader. Kunde inte avstå från citrusfrukter och en och annan efterrätt som innehöll bär och vispgrädde. Det blev ytterligare ett par kilo sedan dess, men jag behöver nog gå ner 6-7 kilo till innan jag är nöjd.

Jag äter mycket striktare idag.

De besvär jag hade innan kostomläggningen var sockersvängningar, mag- och tarmbesvär, blödande tandkött och tandsten, ilningar i framtänderna, sura uppstötningar och halsbränna, fettlever, inflammerade fingerleder, värkande utslag i ansiktet, depression, lättstressad, ofta huvudvärk, Sjögrens syndromliknande symptom.

Idag har jag knappt några besvär. Magen blev lugn 2 dygn efter kostomläggningen. Mina värden har förbättrats succesivt och jag ska snart få möjlighet att göra ett oxidativ stress-prov.

Besika
3/1/08, 1:32 AM
#75

# 73, jo men av någon anledning vill inte alla berätta. Inte för att jag förstår varför…

grona-marie
3/1/08, 3:48 AM
#76

Härlig tråd, hoppas att jag själv har något att komma med när jag ätit såhär i ett år(9 månader dit)

Annons:
Pasi
3/1/08, 10:18 AM
#77

Jag började med LCHF i Juli 2006.
Hade fram till dec 07 fått ca 10kg mer muskler (tränade 4 månader i början)  och förlorat 10kg i vikt (=20kg fettviktsnedgång) men har under dec-feb haft mycket stress och gått upp 5 kg fett. Är nu på väg ner igen då sömn och allt börjat funka igen. Mao bara ca 5kg viktförbättring just nu men jag anser nog att minskad fettvikt (-15kg) skall slås ihop med muskelökning (+10kg) för att få en verklig bild över vikthälsoförbättringen, vilket skulle innebära närmare 25kg för mig.Cool
Kanske kan nämna att jag testat mig fram och mår som bäst på en kost helt utan kollisar, men älskar ju grädde, choklad men även grönsaker numera…så jag ligger trots det oftast mellan 10 och 20g, vilket är ganska lite med tanke på att jag normalt äter runt 4500 kcal och ibland mycket mer än så.

Hälsovinster:

  • Astma borta och bättre luftrör i stort (rökhostan som bortblåst)Räcka ut tungan

  • Hyn mycket bättre och ungdomligare…mindre leverfläckar.

  • Bättre ork. Lätt att bygga muskler.

  • Bättre Hb-värde

  • Biverkningarna av utbrändhet/kortisol i stort borta…(sömnproblem, minnesstörningar, motoriska störningar, svimmningskänslor - Allt borta).

  • Klart förbättrat mentalt mående, mkt gladare

  • Kan hålla koncentrationen uppe hur länge som helst

  • Magen har aldrig varit bättre

  • Minskat sug efter alkohol (var inte alkis tidigare men man ville gärna ha en fylla lite för ofta)Flört 

  • Mycket lägre blodtryck

  • Paltkoma och alla jobbiga blodsockersvängningarna är borta

  • Lägre insulinresistens (lägre blodsockerhöjning vid intag av kollisar än tidigare)

  • Kramper jag hade tidigare, även efter kostomläggning är numera som bortblåsta

  • Minskad svettning, speciellt märkbart på natten. Bättre kroppsdoft (var inget problem innan men kändes inte som "min")…men detta beror säkert på nivåerna av kortisol, eller nåt sånt!?

Margareta
3/1/08, 10:51 AM
#78

Om en vecka kommer Dr Annika Dahlqvists nya bok - där kan ni läsa om mig i förordet. Här kommer inledningen…

  • En och en halv timme mer vaken tid per dygn
  • Problemfri nattsömn med mindre snarkning
  • Bättre humör
  • Stabilare psyke
  • Fungerande matsmältning
  • En låg och jämn blodsockerkurva
  • Ett liv utan sötsug
  • Ett liv utan torrhosta
  • Bättre hy, hud och hårbotten
  • Ett liv utan klåda
  • Bättre kondition
  • Starkare muskler

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Frualbertsson
3/1/08, 11:08 AM
#79

Denna tråden måste vi ha långt upp för alla nya. Den är så otroligt inspirerande!

Bjorne
3/1/08, 11:44 AM
#80

Jag har kört med LCHF sedan januari 2007.
Vägde när jag började 98kg/1.77m. Det tre första månaderna gick viktminskningen som på räls och jag gick enkelt ner  7 kg utan att vara så strikt som jag är nu. Det verkade vara det perfekta svaret på min gamla önskan att komma ner till normalvikt. Men efter de tre månaderna var det tvärstoppp på viktminskningen och jag har sedan dess lyckats gå upp 4 kg till 95kg trots ganska strikt LCHF-diet (lite grönsaker och kruskakli).
Jag har trots allt fått flera betydande hälsovinster under den här tiden: Magen i perfekt skick, behöver inte längre äta magsyremedicin. Mina inflammerade hälsenor och armbågar blev helt återställda på ca 4 månader efter åratal av smärtsamma problem. Min sömn är otroligt mycket bättre. Sover hela natten, tidigare vaknade jag 3-4 gånger och låg vaken långa perioder.
På minussidan kommer att jag faktiskt nu har klassats som diabetiker typ2 efter att ha haft ett fasteblodsocker på drygt 7 flera gånger i rad. Långtidssockret visar dock perfekta värden. Även blodtrycket har visat tendenser till att ligga lite i överkant sista tiden. Tex 140/95. Alla andra prover på kolesterol och blodfetter var jättebra enligt vårdcentralen.
Jag tänker i alla fall äta så här så länge jag lever för maten är omväxlande och god och jag saknar faktiskt ingenting av den gamla kosthållningen. En rejäl bit stekt fläskcarre som simmar i smält smör är nu bland det godaste jag kan tänka mig.

Margareta
3/7/08, 11:12 AM
#81

Det börjar bli en lång tråd av den här…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

chapp
3/7/08, 1:26 PM
#82

#74 och andra! 

Blir alla blivit striktare med tiden? Jag blir allt striktare och får allt större problem när jag faller för gamla frestelser, får väldigt jobbiga omställningar efteråt. Efter ett år slutade jag med frukt och grönsaker som inte är säsong på. Äter nu ca 20 gr kh/dag. Mår ännu bättre!

Jag menar, den traditionella Atkins-dieten går ju i motsatt riktning, mot mer kolhydrater, mer "normal" kost.

Somliga som har bytt till lchf i min omgivning går mer mot GI-hållet. Lägger till bovete och sånt. De som aldrig lyckas tämja sin fetträdsla går nog gärna mot GI-hållet.

AnnaMariaK
3/8/08, 1:03 PM
#83

Kan det vara så att vissa av oss har blivit så mycket känsligare på LCHF att man omedelbart känner när man äter fel?

Så är det för mig. Jag åt mera kolhydrater för bara 2 år sedan mot vad jag gör nu. Jag är så van vid att ha ett välmående tarmsystem att jag känner av annorlunda kostsammansättning efter bara några timmar (t ex när jag äter ute, även om jag hoppar över potäterna och lägger till extra smör). Håller jag mig till protein och fett med ett litet inslag av grönsaker är magen lugn som en filbunke. Börjar maträtten påminna om tallriksmodellen är det problem direkt.

Annons:
chapp
3/14/08, 2:35 PM
#84

Kanske går det en gräns någonstans vid 30-40 gr kolhydrater (och 70-80 % fett), när man kommer under detta antal förändrar sig organen så att de inte längre godtar "gift" som skorpor och cous-cous och annat påstått nyttigt? Eller är det tidsfaktorn? Kroppen har reparerat sig kanske?

En liten pralin och jag kommer ur fettdriften och får en omställningsreaktion. För mig ökade detta när jag slutade med frukten för ett par månader sedan.

Kommer jag aldrig mer kunna äta en bit prinsesstårta? Aldrig mer kunna fuska? Äta medhavd grädde när andra äter tårta på jobbet! Vilket freak! Måste man acceptera att man verkligen valt sida?

godownkd
3/14/08, 3:18 PM
#85

Hej, Besika! 

Bara så att jag kommer med i denna genomgång. Jag tänker inte dra min korta historia. För mig är det fråga om livskvalite och vissheten om att hålla mig frisk i många år till. That´s it! Om någon orkar höra mera om mig så får ni fråga. LCHF är det enda riktiga om man vill hålla sig fit for fight hela tiden och livet!

 Jag startade min friskresa den 10 dec. 2005. Sedan dess har jag verkligen varit frisk också. Den banala orsaken till uppvaknandet var dels att jag bar hem kassevis med mediciner (onödiga, som jag nu vet)  samt att magen började växa efter pensioneringen. Det  gillade jag inte! Jag hittade vad det handlade om i Litsfeldts bok Fettskrämd och sedan har jag ju insett att detta är en mycket större och allvarligare historia än vad som angår mig privat.

Bersika! Jag skulle gärna vilja få veta hur många som ger sig tillkänna på denna Din förfrågan. Kan jag få det?

Hälsningar

Rolf Aronsson

Bookjones
3/18/08, 6:13 PM
#86

Insåg just att jag hade min ettårsdag på forumet den tionde….

Har gått ner från 233lbs till 205 igårnatt. C:a 14 kilo alltså varav de mesta de sista 3 månaderna då jag inte fuskat ALLS.

Besika
3/18/08, 6:50 PM
#87

Tack för att ni puttade upp den här tråden, jag hade ettårsjubileum igår!!!!!!! Och TImmermannen också! Timmermamman var något senare, men i stort sett samtidigt, så tre personer, 1 år var, och tillsammans ca 12 kg.

Besika
3/18/08, 6:54 PM
#88

Sammanställning hittills:

45 personer, 82 år och 8 månader, minus 546 kg.

I snitt: 45 personer har ätit LCHF i genomsnitt 1,84 år och har gått ned i genomsnitt 12,13 kg.

Jag gör ingen sammanställning över hälsovinsterna, det är bara att läsa här ovan… :)

Tack alla som är med!!

Om någon inte vill skriva ut här "offentligt", men ändå vara med i statistiken, så kan ni messa mig, så gör jag en sammanställning med er anonymt. Om nu vill att jag ska veta, vill säga… ;)

Saga2
3/19/08, 3:38 PM
#89

Hej Besika!

Jag har idag ätit LCHF i 1 år,

  • gått ner ca 11kg,
  • minskat en massa cm i midjan,
  • fått mycket finare hud i ansiktet,
  • håret & naglarna växer som ogräs,
  • bättre humör
  • sover bättre
  • näst intill inget sötsug

Har helt enkelt bara upplevt fördelar med denna kostenSkrattande

Nygammal
4/7/08, 8:08 PM
#90

Startvikt 86kg

Jag har ätit SSS sedan september 2005 och gick ner 16 kilo första året.

Då jag sedan gick över till AD-mat gick jag upp 2 kilo, och trots att jag hållit mej under 20g kolh. är det omöjligt att gå ner mera.

I nästan ett år har jag levt på fakirkost men inte gått ner ett gram förrän nu sista veckan då jag varit utan grädde och smör men tagit 3msk Kokosfett varje dag. Ner 2kg på en vecka.

Det positiva med kosten är att jag blivit 1. bra från Fibromyalgi, 2. sover bra, har 3. inte känt av min Ulcurösa Colit och därmed är 4. min Depression också bra. Jag slutade äta både statiner och antideppressiva efter tre månader på denna kost. Nu har jag skyhöga kolesterolvärden men vägrar ta statiner igen.

Nu är jag tillbaka på 72kg igen men känner äntligen hopp om nedgång. Vill gå ner 10 kg minst för jag är bara 156 cm.

Annons:
Bookjones
4/7/08, 9:01 PM
#91

Läste mitt inlägg och såg att jag bara sa nåt om viktnedgången (är minus ytterligare c:a 2 kilo så 16 totalt). Men vill påpeka att även om jag inte hade gått ner ett ynkaste kilo hade jag fortfarande ätit på detta sättet pga hälsovinsterna.

1, Hudproblem som jag dragits med i 6-7 år är helt borta, hade blåsor och skorvar på händer och fötter som både gjorde ont och var skämsiga.

2 Humöret är jämt och fint hela tiden. Minns inte när jag hade ett "pity-party" sist. Verkar som de känslor man har är RENARE liksom… Blir jag arg så blir jag. Ledsen med men det blir inga långa perioder av grunnande och ledsamma illtankar.

3 Huden är så len och fin. Överallt! Mannen som får ta i mig kommenterar ofta. "Like butter" jaja.. så blir det när man går på smördrift.

4 Magen! Ojojoj vilken skillnad. Minns hur jag led av förstoppning och gaser. Kunde inte knäppa brallorna och låg på sängen och led i gudomliga smärtor. Inte mer. Fiser man nu blir man förvånad och ser sig omkring för att se var kom DEN från?

5 PMS borta! Brukade lida pin i en eller två veckor innan mensen förut. Tjejerna gjorde förskräckligt ont och kramper i magen, deppighet och hetsätning var ett stort problem. Nu får jag kolla kalendern för att inte ha en olycka när det är dags för jag har inga som helst PMS symptom.

6 Inget plack på tänderna och munnen smakar inte död räv när jag vaknar på morgonen. Har till och med glömt bort at borsta tänderna vid några tillfällen.

Ytterligare vinster…. Hår och naglar växer som ogräs och är  blanka och fina. Energin är i topp. Sexlivet har blivit vääääldigt mycket trevligareHemlis. Jag gillar verkligen damen jag ser i spegeln varje morgon numer.

Ja det var min kommentar. Hoppas det inspirerar!

andreas0
5/8/08, 2:53 AM
#92

*putt*

DaMum
5/8/08, 10:39 AM
#93

Uppdaterar mig själv i denna tråd.

-40 kg nu.

Bensår borta. Blödningar borta. Humöret på topp. Nästintill medicinfri.

FRISK!!!

dufva
5/8/08, 11:01 AM
#94

Jag tappade 15 kg under första året och sen dess har jag nog gått upp ett par stycken.

Men den här gången är det i form av muskler.

Funderar inte längre över vikten eftersom jag anser att problemet är borta..

Problemet med överätning finns inte längre på kartan utan jag är alltid behagligt mätt och nöjd.. 

Har inte ens en våg längre Glad

Gittanglad
5/8/08, 12:12 PM
#95

Jag har kanske gått upp ett par kilo, tyvärr, men för övrigt mår jag så bra! Min vikt håller sig bra inom BMI, så jag får inte klaga. Min mage mår bra, jag är aldrig hungrig och jag har sluppit "paltkoman" d v s den förfärliga tröttheten jag hade innan. Jag kunde inte gå på bio med mina barnbarn utan att somna, hur bra filmen än var, men nu klarar jag det! Fibromyalgin känns nästan inte längre, bara lite ömhet vid tryck. Ibland längtar jag efter något sött, men då gör jag glass i min glassmaskin och sötar med Canderel  och hallon eller har i kakao. Nu äter jag mer kött än någopnsin och tycker att det är gott. Jag saknar inte potatis och grönsaker, men ibland saknar jag frukt.

Glömde skriva att jag har hållit LCHF-kosten sedan januari 2007 och tänker fortsätta för alltid!

[Karro]
5/9/08, 12:00 AM
#96

Denna tråden är underbar!

Jag har snart 6 månadersjubileum!

Annkis54
5/13/08, 12:56 AM
#97

helt underbart inspirerande tråd
hoppas jag ska skriva här om ett år

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
Torpet
5/13/08, 9:16 AM
#98

#93 DaMum, jag är stum av beundran..vilken bedrift..GRATTIS!! #96,97..Håller med, fantastisk tråd

greensis
5/13/08, 10:14 AM
#99

#64 Kompletterar mitt eget inlägg…

* Köpte igår utan att prova toppar i XSFörvånad - och de passade, trots att jag fortfarande har C-kupa
* Mycket hårdare och blankare naglar - det jag skämts så gräsligt över i alla år. Behöver ha korta, men i alla fall!

Jag har blivit lite striktare senaste månaden och det har förbättrat astman ytterligare ett snäpp, dvs när jag plocka bort magra mejeriprodukter. Nu säger jag som Anterrabae om diabetesen: jag har haft astma. (Jättejippi!Skrattande)

Fabricati diem, pvnc!

mikimoto
5/13/08, 12:48 PM
#100

Från början tallriksmodellen hösten 2004 efter diagnos diabetes typ 2, mild variant så jag fick ingen medicinering bara BS-mätare. Vägde då 70 kg till mina 160 cm. GIck ner lite grand i vikt med detta + promenader. Efter månad började jag plocka bort kolhydrater (visste inget om LCHF då) först och främst vitt bröd och potatis, frukt, ris och pasta m m. Ja ni vet. Efter lite mer än ett halvår hade jag minskat i vikt med 15 kg till min nuvarande vikt på 55. Blodsockret håller sig på plats. Kolesterolvärdena har gått upp något men är inte alarmerande höga. Äter medicin mot detta, när jag kommer ihåg att ta tabletterna.

Ska bli spännande att se vad jag har för värden vid diabeteskollen i början av julil.

 Fuskar dock med kostan ibland. Ett halvt äpple i halvåret. Lite smultron från egen odling och blåbär när dom mognar.

En liten brödbit (fullkorn) varje morgon = dagens kolhydrat.

Gör potatissallad ibland, man behöver ju bara äta några teskedar, och inlagd sill (1 bit) midsommar och jul.

Mår bra av att äta så här och jag tror att jag på det sättet sparar min bukspottskörtel så att jag även i fortsättningen kan klara mig utan medicinering.

Det jag saknar mest är nog vår pannkaksfest när bären är mogna samt crepes med stuvade kantareller när det är skördetid för detta. Men det kan jag leva med. Även om jag inte kan leva utan kantarellerna.

SvartKaffe
5/13/08, 12:56 PM
#101

Mikomoto, gör crepes på bara ägg och grädde, ungefär som du vispar ihop en omelett. Grädda sedan tunna pannkakor av detta och använd som crepes. Själv använder jag dom också som ersättning till tortillas när vi har taco-kväll.

mikimoto
5/13/08, 2:09 PM
#102

Tack för det förslaget, men hur gör jag svampstuvningen utan mjöl?

MiaKia
5/13/08, 2:21 PM
#103

#102 De är jättegoda om du bara har grädde istället för redning. MUMS!!

Är ju bara en lite (eller ja, inte så liten..) nybörjare, men då jag hoppat in i tråden vill jag bara säga till alla långtidsLCHFare:

HEJA ER!!!  Åh, jag satt igår kväll och läste den här tråden och jag blev helt gråtlycklig. Tänk att man kan må så bra bara av att äta naturligt och gott!

Heja er som står upp för vad ni gör så att vi nybörjare får mod att prova.

Kvinnlig40talist
5/13/08, 3:22 PM
#104

LCHF sedan juni 2007.
Inte särskilt överviktig, men minskat ungefär 10 kg.
Inga sjukdomar eller diabetes varken nu eller förut.
Har inte kollat några värden varken nu eller förut.

Allmäntillståndet är utmärkt, det känns att LCHF är rätt. Smärre ålderskrämpor bortglömda.

Annons:
Besika
5/13/08, 5:12 PM
#105

Kul med alla minsknigar!! :)

#102, svampstuvning kan du göra på creme fraiche, så blir den tjock och god. Och fet.. ;)

AnnaMariaK
5/14/08, 12:00 AM
#106

Jag har testat att använda arrowrot till svampstuvningen. Man behöver inte så mycket för att stuvningen ska tjockna. Jag gissar att den inte innehåller så mycket kolisar.

dahlith
5/14/08, 1:07 AM
#107

Var tvungen att kolla hur mycket kolhydrater det fanns i det.

Detaljerat näringsinnehåll per 100g

Visa näringsinnehåll för: Arrowrot, mjöl-- Visa samtliga --

Arrowrot, mjöl (Källa: USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 17)

Energi:

357kcal/1493.688kJ

Vatten:

11.37g

Protein:

0.3g

Fett:

0.1g varav mättat: 0.019g, enkelomättat: 0.002g, fleromättat: 0.045g, kolesterol: 0mg

Kolhydrater:

88.15g

Fibrer:

3.4g

Vattenlösl. vitaminer:

B1: 0.001mg, B6: 0.005mg

Fettlösl. vitaminer:

 

Mineraler:

Fosfor: 5mg, Järn: 0.33mg, Kalcium: 40mg, Kalium: 11mg, Magnesium: 3mg, Natrium: 2mg, Zink: 0.07mg

Jag föredrar nog philadelphiaost eller CF framför det.

Förresten hur mycket arrowrot uppskattar du att det går åt till svampstuvningen?

Sotlugg
5/14/08, 1:54 AM
#108

Jag har hållit på i snart ett och ett halvt år. Första året gick jag ner cirka 20 kilo (mätte mig bara) Sen har jag tagit det lugnt ett tag och stått stilla. (Gick upp nåt kilo när jag var i Italien under jul och nyår) Sen nån månad har jag börjat strama upp igen (slutat med nötter) och har börjat en resa som syftar till tio kilo minus till. Sen får vi se. På vägen har jag haft strålande hälsovinster. Kunde tidigt sätta ut Nexium mot kroniska uppstötningar. Efter ett par månader förbättrades Blodtryck, kolestrolvärden och triglyceriner. Efter nåt halvår lät doktorn mig sluta med blodtrycksmedicin och det gick bra. Dessutom har jag blivit så mycket piggare och därmed gladare. Ibland kan det vara lite trist med LCHF-kost när jag är ute och reser eller bara är på stan för överallt kryllar det av kolisar. Men jag har lärt mig att kryssa mellan dom och vad man kan ta. Nån enstaka gång fuska lite lite grand och ta en liten smakbit. Men det brukar inte vara så gott. Alla undrar över om jag inte längtar efter "vanlig" mat".  Men jag är så mätt hela tiden så jag tänker inte på det sättet. Längtar aldrig efter bröd och frukt. Bara glass ibland.

blackraven
5/14/08, 2:02 AM
#109

Puttar tråden

MamaMia
5/14/08, 11:05 AM
#110

Vi, min man och jag, har ätit LCHF i 1 år och 9mån. Min man har gått ner några kilon och sluppit den begynnande pondusen. Själv har jag gått upp ca 3 kilo, men nu har jag börjat äta enligt Annika Dahlqvists råd, 80 g protein, 80g fett och 20 g kolhydrater, och det verkar faktiskt som om det börjar peka neråt nu (vågar knappt ens skriva det!). Har ca 10 kg till mitt första mål - sen får vi se. Har tidigare jojobantat i minst 30 år och äter mediciner som inte befrämjar viktnedgång precis, så egentligen skulle jag väl vara nöjd med att mina migränanfall har reducerats med ca 30% och att det inte bullrar i magen längre. Mår faktiskt jättebra och tänker inte sluta med den här kosten!

chapp
5/20/08, 4:40 PM
#111

Hunden firar ett år med lchf, som i hans fall innebär en kost med övervägande kycklingdelar. Han får även inälvsmat och annat gott ibland. Vägrar vegetabilier, vänder bort nosen från potatis med sås. En riktig LC-hund med andra ord.

Hälsotillstånd? Gott! Pigg och rask. Har inte varit hos veterinär sedan… ett bra tag sedan. Fått betydligt mer päls på denna mat, en riktig lejonman har han nu där nacken fanns förut.

Äter mindre och skiter mindre - precis som vi!

Annons:
AnnaMariaK
5/22/08, 2:18 AM
#112

Jag har haft problem med internet en hel vecka och nu äntligen får jag läsa Kolhydrater iFokus igen.

Dahlith undrar hur mycket arrowrot jag använder till svampstuvningen. Det kanske blir en struken matsked på sin höjd. En liten glasburk innehåller 52 g arrowrot. Det lär bli många stuvningar.

Man behöver inte utesluta kolhydrater utan minska dem, så att man äter tillräckligt för att slippa kramper i benen. Det är oftast inte magnesiumbrist som orsakar kramp i vaderna utan för lite kolhydrater. Så där 30-40 g kolhydrater om dagen är helt okej enligt dr Kwasniewski. Dr Lutz hävdar att upp till 70 g om dagen räcker för bättre hälsa. Hur mycket man tål eller behöver är individuellt. Jag kan inte äta mer än 30 g om dagen.

dahlith
5/22/08, 2:26 AM
#113

Skönt att du har internet igen!

Även om du tycker att arrowrot är bra så kan jag ändå säga att jag tycker att CF och grädde är bättre. Där behövs ingen arrowrot för att reda såsen.

magma
5/22/08, 2:41 AM
#114

#112: "Det är oftast inte magnesiumbrist som orsakar kramp i vaderna utan för lite kolhydrater."

Var har du hittat de uppgifterna? Jag blir lite nyfiken eftersom väldigt många säger sig bli bättre vad gäller kramperna om de äter extra magnesium. Jag har t.ex en arbetskamrat som haft svåra kramper, men de har blivit mycket bättre av magnesium- och hon äter enligt tallriksmodellen, dvs en hel del kolhydrater.

lindhis
5/22/08, 10:50 AM
#115

jätte interessant tråd, får återkomma när jag gått på lchf ett år men kan kort nämna att jag utan veta det nästan gått på de ett år genom att köra rivstarten på GI och upptäckt att det fått mig att må bättre

förra våren va jag jätte dålig, hade värk som gjorde att jag inte kunde gå och man misstänkte fibromyalgi… sen  jag utesluter kollisar så slipper jag värken, mår över lag bättre, jämnare humör, mer ork, slipper mitt hemska sockerberoende osv…..

Har dessutom det senaste halv året tappat närmare 18 kg… men är fortsatt förkort till min vikt ;-)

AnnaMariaK
5/24/08, 12:10 AM
#116

Det här med kramper i vaderna och rådet att öka kolhydratmängden något läste jag mig till hos dr Kwasniewski. Han förklarar att för att bespara kroppen onödigt arbete med att omvandla proteiner till kolhydrater kan man äta en viss mängd kolhydrater i mängd motsvarande 0,8 g/kg önskad kroppsvikt. Jag har ätit mindre mängder än så och då drabbades jag av vadkramper som jag försökte få bukt med genom att äta magnesiumtillskott. Men kramperna gav sig inte och det var plågsamt att vakna mitt i natten och behöva ställa sig på benen för att häva kramper. Då läste jag att om man undviker kolhydrater under dagen och äter lite mer kolisar till kvällsmaten skulle kramperna upphöra. De gångerna jag har tillämpat det slapp jag kramper. Men jag är ganska dålig på att äta grönsaker (efter att ha varit utpräglad grönsaksätare i nästan hela mitt liv) och då blir det ofta för lite kolhydrater i stället och kramperna kommer tillbaka. Möjligen är jag extrem. Till frukost äter jag oftast äggröra och dricker en mugg kaffe med vispgrädde. Till lunch blir det en protein- och fettrik måltid med kanske ett par matskedar grönsaker (på sin höjd), vatten och kaffe med grädde. Till kvällsmat något liknande eller turkisk yoghurt med sesam-, linfrön, solrosfrön och nötter, en bit fet ost osv. Någon enstaka gång kan jag festa till med en halv grape eller kiwi. Vem som helst kan inse att det inte blir så mycket kolhydrater. Jag har svårt att förstå att jag skulle ha brist på kalk och magnesium som äter ägg och mjölkprodukter varje dag.

Henrik70
5/24/08, 12:59 PM
#117

Nu har även jag ättit  LCHF i lite drygt ett år.

Hälsofördelar.

Min utbrändhet har blivit enormt mycket bättre. Den hade nog varit ännu bättre om jag inte hade behövt strida för att barnen ska få bo hos mig efter en skilsmässa. Men jag har klarat av striden riktigt bra än så länge utan att bli sämre, vilket jag aldrig hade gjort utan LCHF.

Min hud har blivet bättre. Har inte behövt fila mina hälar på 1 år. Acnen är mindre.

Inga gaser i magen.

Har gått upp ca 8 kg, vilket är possitvt för mig. Jag börjar  äntligen växa i mina kläder.

Mitt psykiska tillstånd är mycket bättre. Jag är mycket oftare och under längre perioder riktigt glad. Mitt tålamod är enormt mycket större. Blir inte arg för småsaker så ofta längre. Mitt morgonhumör är mycket bättre.

Innan behövde jag äta var tredje timme anmnars fick jag ett vidrigt humör. Nu kan det gå 6 timmar mellan måltiderna utan problem.

Nackdelen är att jag får väldigt mycket tandsten. Om jag äter fakir blir innehållet i min mage som en cementklump. Jag måste äta en del fiber för att magen ska fungera. För mig är det en ganska dyr kost. Jag äter mellan 3500 och 4500 Kcal/dag. Jag tror att det är mer än innan jag ändrade kost. Det går åt ca 1,4 kilo smör i veckan. Men byter kost gör jag nog aldrig. Det enda jag saknar är danskt rågbröd med smör, ost och lite paprika till.

Uttelille
5/24/08, 1:24 PM
#118

#117

Skönt att höra att folk som behöver gå upp också får sådana bra resultat!

Annons:
qualitas
5/28/08, 2:38 PM
#119

Hållit på i ett år:

vikt svårt att säga men midjemått ner 6 tum (jeansstorlekar)

snarkning borta

halsbränna borta

paltkoma efter lunch borta

täta kissbesök på toa borta

inget hungersug

välmåendet toppen

qualitas
5/28/08, 2:44 PM
#120

Tillägg:

 glömde kanske det viktigaste:

min astma i princip borta

nästäppan avsevärt bättre

MamaMia
5/28/08, 3:42 PM
#121

Min man har just upptäckt att hans psoriasis är i princip helt borta. Kan det bero på maten,tro?

Vår härliga katt (se avataren), som vägde över sju kilo förra vintern, när vi ändrade hans diet till endast Mjau blötfoder, gick på fyra veckor ner till mycket mer lagom sex kg och har förblivit där sen dess!

chapp
6/19/08, 11:38 AM
#122

putt!

lime44
6/19/08, 12:20 PM
#123

Så roligt det är att läsa om alla vinster/framgångar med LCHF.

En fråga bara, antar att flera av er äter mycket ägg - hur påverkas era kolestrolvärden av det?

När min doktor hörde vad jag åt till frukost (3 ägg+bacon) vill hon omedelbart ta ett kolesterolprov. Hon ringde efter några dagar, något förvånad, och sade att jag kunde fortsätta. Mitt värde hade höjts från 2,8 till 2,9. Bör ligga under 3.0.

Minimum
6/19/08, 2:09 PM
#124

LCHF sedan juli 2006.
Inte särskilt överviktig, vikten +-0.
Inga sjukdomar eller diabetes varken nu eller förut.
Har inte kollat några värden varken nu eller förut.
Sockersuget helt borta, kan numera ha kex och annat liggande i skåpet utan att frestas.

andreas0
6/20/08, 3:50 AM
#125

#123, Strunta i vad din doktor säger om kolesterol och läs boken "Fett och Kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov istället. Kolesterol är inte ett dugg farligt, det är ett av dom största bedrägerierna i modern historia att det skulle vara det. Kollar man på studierna så är det inte fler som har hjärtsjukdomar som har högt kolsterol än som har lågt kolsteterol. Medicin som sänker kolesterol (så kallade statiner) är det som läkemedelsbolagen världen över tjänar allra mest pengar på, ändå så visar studier att dom medicinerna har en positiv effekt på mindre än 1% av alla som tar dom, och samtidigt som dom ger väldigt svåra biverkningar. Anledningen till att vi tror att kolesterol är farligt är för att den myten spreds i media under 70-talet, och sedan dess har den hållts vid liv. Och läkemedelsbolagen gör såklart allt dom kan för att sprida vidare myten, eftersom dom tjänar pengar på den. Det finns studier som visar att äldre personer i genomsnitt lever längre om dom har högt kolesterol. Tyvärr har även många läkare och liknande gått på propagandan.

Men alla har inte gjort det. Nätverket "The International Network of Cholesterol Sceptics" har många högt ansedda medlemmar, många forskare och läkare bland annat. Dessa personer har insett saningen om kolsterolmyten.

För övrigt så påverkar kosten inte kolsterol nästan något alls. Kolesterolet man får via kosten är en försvinnande liten del jämfört med mängden kolsterol som kroppen producerar själv. Äter man mer kolesterol så minskar kroppen produktionen, och tvärtom om man får i sig minre kolesterol via kroppen. Det märkte du ju själv, skillnaden mellan 2.8 och 2.9 kan lika gärna vara en statistisk slump.

Men tro inte bara på vad jag säger, läs boken jag nämde och bilda din egen uppfattning. Det ges referenser till varje påstående i bolen, så du kan kontrollera själv om det är något du inte tror på. Boken är rätt lättläst dessutom.

Under tiden kan du läsa Kostdoktorns "Snabbkurs i blodfetter / kolesterol", samt läsa Uffe Ravnskovs hemsida om kolesterol där han snabbt sammanfattar delar av sin bok.

Annons:
andreas0
7/28/08, 1:17 PM
#126

Puttar upp den här tråden.

pilo
7/29/08, 4:06 AM
#127

OJ, vad mycket läsning, har suttit i timmar och läst!

Är jätte imponerad av er alla med så fina resultat. Blir mycket taggad att fortsättaGlad och hoppas jag får skriva något på min 1 årsdag som är 24 Juli 2009.

pitch
9/19/08, 11:27 PM
#128

Började med LCHF 200703.
Jag gick ner från 119 till 99 på 7 månader. Sedan har det pendlat mellan 99 och 105. Numera står vågen på ca 103… Mitt problem kan vara laktos och stress men de är båda beroendeframkallande Foten i munnen

Vad gör man åt sådana beroenden; de är ju inte förbjudna…

glitterfisk
9/20/08, 12:01 AM
#129

Vad glad man blir av att läsa detta!

Allt detta har jag framför mig! Jag blir glad och inspirerad!

Fjallraven
9/20/08, 2:01 AM
#130

Vilken inspirerande tråd! Skrattande

Så roligt att läsa om era resultat, grattis allihop!

MillisB
9/20/08, 3:11 PM
#131

Fantastisk tråd!

Det här ger verkligen inspiration till att påbörja ett nytt liv utan kolhydrater. Har ju försökt flera gånger tidigare, men nu känns det helt rätt.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

sarag
9/20/08, 4:15 PM
#132

2,5 år.

Måste hålla rätt sträng diet för att gå ner i vikt. Är en av dom som bantat fettsnålt sedan tonåren. gisssar att kroppen min har långt minne.

Gått ner mellan 8-10  kg. För nu när jag tränar har jag fått mycket mer muskler än tidigare, så kanske att det är ännu mer fett som försvunnit än vad vågen visar.

8-10 kg minus

Piggare

Mina mage och mina tarmar friska igen

Sällan sjuk i förkylning eller likande-egenligen aldrig riktikt sjuk. Lite hängig en - två dagar bara.

Kattallergin mycket, mycket bättre

Inget sug

Annons:
denno
9/20/08, 5:00 PM
#133

Jahopp. Då har det gått ett år (plus minus någon månad).

Nuvarande vikt = startvikt.

(180cm/71 kg) BMI 22.5

21 år / man.

Har gått från någon typ av stenåldersdiet med mycket rötter, nötter och bär till 100% animalisk kost under året, men hela tiden väldigt mycket lägre än generella rekommendationer. Helt kolhydrat och växtfri sedan i påskas.

Hälsovinster:

- Svåra/handikappande hudproblem -> försumbara
- Kraftigt ökad fysiskt prestation (uthållighet)
- Minskat sömnbehov
- Ökad koncentrationsförmåga
- Ökad psykisk prestation (kanske beroende på de två övre)
- Verkar immun mot diverse förkylningar, trots att jag haft många i min närhet med krafiga sådana har jag inte drabbats mer än halsont som varat max några timmar.

Förluster:

- Ökad känslighet mot vissa födoämnen - ost verkar väldigt förstoppande medan kaffe ger diarré.

- Jag är nog lite knepigare att umgås med, man missar ju en del på det sociala planet när man undviker att äta ute.

- Lyckades bli smittad av toxoplasmos. En ofarlig parasit man vanligtvis får via katter men då jag inte varit i närkontakt med någon katt misstänker jag att det kan bero på dåligt kött (importerat gammalt vakuumförpackat skräp) innan jag visste bättre.

paltkoma
9/25/08, 10:47 AM
#134

Passar på att putta upp denna fantastiska tråd.

Har jag hållit på i cirka ett år med en relativ liberal variant där jag tillåter mig lite mörk choklad regelbundet, samt då och då en färskpotatis till sill eller lite ris till thai-grytan och är jag bortbjuden så äter jag det som bjuds helt enkelt. Jag är dock inte fettskrämd och unnar mig med glädje stora mängder smör, ägg, grädde och de fetaste bitarna på "söndagssteken".

Resultat:

- Tappat 10 kilo, det gick på 3 månader och har sedan behållit vikten utan svängningar (anser mig nu vara helt utan onödiga kilon).

- Blivit av med "kroniska" hudutslag

- Bättre i magen (hade inga stora problem innan men  den är helt klart lugnare nu).

- minskat sömnbehov

- Tål solen bättre??? (detta kanske är inbillning, men i somras brände jag mig ganska rejät - klantigt jag vet, har inte gjort det på åratal, men slarvade… hur som helst så hade jag förväntat mig att jag skulle flagna rejält vilket jag alltid tidigare gjort vid liknande tillfällen, men nu hände ingenting annat än att rodnade leda sig ganska snabbt och huden var hur fin som helst efter bara någon dag). Någon som kan förklara detta?

Besika
9/25/08, 11:49 AM
#135

#134, tja ditt immunförsvar är antagligen starkare och det klarade att ta hand om brännskadan snabbt…. Det är min teori, men det finns säkert någon visare person här som vet bättre… :)

Jättekul att läsa om er alla!!!

Vi får väl skriva ut den här listan och skicka till de som menar att det är farligt att äta så här under en längre tid…

Margareta
9/25/08, 1:00 PM
#136

Det borde ju vara många fler som nått 1-årsgränsen nu?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Teus
10/1/08, 4:01 PM
#137

Vilken fantastiskt uppmuntrande tråd! Har suttit här o läst nu. Jag är ny på sidan och hittar hela tiden massor med spännande läsning.

Jag har bara hållt på knappt 5 månader men känner redan många förbättrningar så som

Magen är betydligt lugnare, inga gaser
-9kg
Inte lika hängig och inte sjuk
Jämnare humör
Inget sötsug

Jag återkommer när jag hållt på ett år!

Hejja hejja allihopa!!

LenaK63
10/17/08, 10:23 AM
#138

Det blir ett år i början av november. Har inte gått ner mer än ca 3 kg men tycker att kroppen blivit fastare och att jag ser snyggare ut. (Kanske inbillning)

Mindre sömnbehov - sover ca 2 timmar kortare varje natt

Inga gaser eller uppkörd mage - vilket var besvärande socialt

Ingen hetshunger

Inget sötsug

Mår överhuvud taget bättre.

En förkylning under detta år. Den gick över väldigt fort. Det var efter en ansträngade resa.

Min man (som inte väger sig) har gått ner massor och han fuskar rejält av och till. Jag är inte heller så strikt men äter inte lika mycket kolisar som han.

Margareta
10/20/08, 9:22 PM
#139

Hälsovinster är på tapeten och då borde den här tråden komma fram

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Dessi101
10/20/08, 9:47 PM
#140

Skapade en egen tråd för ett tag sedan men jag kan ju skriva lite mer utförligt här.

Jag började med LCHF den 28:e augusti 2007 mha giviktkoll.se. Jag började äta nligt fas 1 (mindre än 20g kolhydrater/dag) och mådde bra. När jag sedan förflyttade mig till fas 2 mådde jag sämre, blev hungrig oftare.

Efter fler veckors velande mellan fas 1 och fas 2 (det var ju "farligt" att äta för lite kolhydrater under en längre tid) läste jag om LCHF och upptäckte att det inte alls var farligt och att Gi fas 1 egentligen hade ett annat mer klädsamt namn :)

Idag över 1 år senare har jag gått ner ca 11 kg. Jag startade på 74 kg och ligger idag på ca 63 kg. Jag är 157 cm lång och har ytterligare 10 kg att gå ner.

För att gå ner mina sista kilon försöker jag ligger på energiunderskott genom att äta mer protein. Idag äter jag mycket ägg och är nöjd med det :)

MegN
10/20/08, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Jag har ätit LCHF sen juni 2005, vilket alltså är snart 3 och ett halvt år. Kan inte påstå att jag har gått ner så överdrivet i vikt mer än en "viktsvacka" hösten 06. I nuläget är jag tillbaka på de 76 jag började på, men det beror nog mest på att jag fuskar rätt ohejdat med framförallt mjölkprodukter (några muggar mjölk och fil blir ett ANTAL gram kh per dag…!). Har inte brytt mig om det så mycket - är inte så gräsligt fet att det stör mig varje sekund på dagen (är 162 cm lång till de 76 kilona, men folk betraktar mig möjligen som mullig men inte som fet - bifogar foto från när jag gömde mig från solen på en kalifornisk strand för ett par veckor sen!!!).

Däremot gör ju hälsovinsterna att man inte känner någon drift att återgå till sockermat igen. Jag har också mindre sömnbehov, som någon nämnde. Men framförallt märker jag det på huvudet - inga korkade sockerdippar; och inga finnar (förrän jag fuskar lite med godis/bröd osv) och underbart ogasig och oplågad mage! Självklart inget sötsug eller "akut hunger". Inga förkylningar (jo, en enda på de här åren - jag som tidigare var rejält däckad 3-4 ggr per år).

andreas0
3/3/09, 2:38 AM
#142

Det här är en mycket viktig tråd som inte har varit uppe på länge. Vi får inte glömma bort den, så jag puttar upp den.

axelina
3/3/09, 3:52 AM
#143

Firade 1 år med LCHF i januari.

-13 kg de första 6 månaderna sedan oförändrat. Nu 22,1 BMI

Slutat med blodtrycksmedicin(2 sorter) normalt Blodtryck efter 6 månader. Fasteblodsocker normalt<5 tidigare 6,4-6,6.

Acne och torr hud borta, jämnare i humöret, inga förkylningar eller magsjukor på detta år. Magen lugn, inga gaser eller buller men tendens till förstoppning hur jag än försöker få till det (diareé varje dag första halvåret)

niloss
3/3/09, 8:52 AM
#144

verkligen roligt att sitta o läsa om så många med goda resultat, jag har bara ätit i 1 månad än men man blir inspirerad att fortsätta.

clajo
3/3/09, 9:11 AM
#145

Lchf i 1 år och 4 månader.

  • Minskat 21 kilo och lika många centimeter i midjemått.
  • Har hållt mig i stort sett frisk i nästan ett år. Bara haft två mini-förkylningar som knappt märkts.

(Jag har c:a 15 kg kvar av övervikt.)

Kalle-B
3/3/09, 9:52 AM
#146

Ett år nu nästan exakt..

Gick ner 8 kg på VLCD, övergick direkt till LCHF och fortsatte viktnedgången ca 3 kg.Numera "normalviktig".

  • Håller (nästan) vikten men har nu faktiskt börjat ha koll på kalorierna eftersom trenden är lite långsamt upp.

  • Magen - fantastisk förbättringSkrattande. Tidigare daglig dos av Immodium är sedan länge helt borttagen. (Typ IBS - men den diagnosen fanns inte då min mage började strula för många år sedan.)

  • Bra för självkänslan att man fått en större kontroll över vad man äter, och att man har en större kunskap om mat idag.

  • Ligger på ca 15-20g kohydrater på vardagarna, men kanske ca 30-60g? på helgerna.

  • Problem: Svårt att inte slarva med maten när man umgås med vänner på  helgen. Söta efterrätter är en ständig frestelse. Men godis är inget problem längre.. Känner sällan sötsug - men däremot "matsug".

Annons:
Aniara4
3/3/09, 10:40 AM
#147

Nu har det gått ganska precis ett år. Facit:

- 17 kilo. Lika mycket till så skulle jag vara nöjd, även om BMI-tabellen har en annan uppfattning. Sakta men säkert går det!

Handikappande inflammatorisk värk framför allt i knän och axlar nästintill borta. Jag kan gå i trappor och hänga tvätt igen! (Och det har inte bara med viktnedgången att göra, för när jag gjorde ett större avsteg i december kom alltihop tillbaka "with a vengeance" och det blev till att åka pisshiss i tunnelbanan igen.)

Nästan aldrig migrän längre. Spänningshuvudvärken har också minskat.

Magen har lugnat sig, jag slipper racerbajsa flera gånger om dagen. Går inte ens varje dag längre.

Blodsockret har slutat med sina bungy-jump, sötsuget och sockerberoendet har lämnat mig. Kan bli lite sugen i samband med pms, men det går att stå emot med lite viljestyrka.

Blodvärdena har jag inte kollat sen strax efter att jag började (då var de toppen), men sambon insisterar på att jag ska göra det snart för att lugna honom om inte annat, så jag får väl återkomma och rapportera. Om jag inte faller ner död på väg till provtagningen, ha ha.

Raring
3/6/09, 10:23 AM
#148

Idag har det gått ett år för mig.

Har skrivit en ganska långrandig men förhoppningsvis läsvärd sammanfattning här.

Sammanfattningsvis kan vi säga att jag står still i vikt, vilket beror på att jag var och är normalviktig. Har en något störd självuppfattning och tycker väl att det vore trevligt med några kg mindre.

På plussidan:

+ mätt länge
+ inget sötsug
+ inget behov av mellanmål
+ stabilt humör
+ nästan ingen PMS
+ mindre acne
+ naglarna skivar sig inte längre
+ magen är lugn och snäll, "pratar" inte längre med mig
+ det går faktiskt att bygga någon form av muskler

På minussidan eller ingen-skillnad-sidan:

* ingen skillnad på sömnen, sover lika lite som förut
* viss tendens till hjärtklappning (lågt Blodtryck?)
* det sociala - det kan vara ganska knepigt ibland

UBCL
3/6/09, 2:40 PM
#149

Hej alla 1-åringar!

Jag skrev här för några dagar sedan efter att ha passerat 1-årsdagen den 1/3 men av någon anledning har mitt inlägg fallit bort Skrikandes

Jag har enbart positivt att rapportera:

Smalare, -19 kg (dessutom ytterligare 12 kg på fulbantning från föregående år, tillsammans 31 kg)

Normalt blodsocker (HbA1c sänkt från 7,3 till 4,6)

Artros- och värkpiller helt avslutat, ingen ledvärk mera.

Sover ljudlöst och gott, jag snarkade ifs väldigt lite tidigare också!

Mycket bättre hud, nästan inga torrsprickor eller förhårdnader längre.

Tycker nog att det där livet efter 5 har blivit bättre (kan bero på att vi kommer varandra mycket närmare nu!)Glad

AnnaCathrina
3/6/09, 5:50 PM
#150

Jag har ätit LCHF i 1 år och 5 månader och har gått ner 20 kg och tappat 40 cm i midjan. Orkar mycket mer, har fått mer muskler, håller mig frisk och har fått bra hud, hår och naglar. Sover gott, snarkar inte och har inte andningsuppehåll på nätterna längre. Inget sötsug att tampas med och jag står mig länge på den mat jag äter. Har ett mycket mer okomplicerat förhållande till mat nuförtiden. Och jag är mycket lugnare i humöret och sällan orolig som jag ofta var förut.

En annan sak som LCHF:andet fört med sig är att jag har lärt mig väldigt mycket om kost och hur kroppen fungerar samt att jag blivit ännu mer medveten och engagerad i miljöfrågor och nyttig mat, närproducerat osv.

Margareta
3/7/09, 7:01 PM
#151

Det kanske är dags att starta en 2-årstråd - de som skrev när tråden var ny är ju uppe i två år nu om de hänger kvar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

UBCL
3/8/09, 12:43 PM
#152

#Margareta, när man äntligen kommit in i finrummet vill du förpassa ut oss i förstugan igenGlad

Margareta
3/8/09, 12:56 PM
#153

Nä det var inte så jag tänket UBCL - jag vill bara veta hur det går för 2-åringarna.

Jag själv är ju 4-åring och skulle vi ha en tråd blir den inte  värst lång. Skall faktiskt testa med en sån.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
UBCL
3/8/09, 9:29 PM
#154

#153 Och du lever än ?Förvånad

Bookjones
3/10/09, 6:02 PM
#155

Tvåårsjubileum för mig idag. 20 kilo minus …and holding… mår förträffligt!

nyttigajag
3/10/09, 6:06 PM
#156

bra intiativ Besika,den här tråden kan kanske annika  använda som referenser??

Margareta
3/10/09, 6:09 PM
#157

Nä - jag bor i en träfrack sixfeetunder

Tyst

Nu finns en ny tråd om hur länge man ätit LCHF.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

andreas0
5/21/09, 11:40 PM
#158

Jag tycker det börjar bli dags att putta upp den här underbara tråden igen! Det var ett tag sen vi såg den, och den är bra inspiration att se hur det har gått för andra som äter kosten.

Margareta
5/22/09, 12:47 AM
#159

Flört bra

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Marja-Liisa]
5/22/09, 9:52 PM
#160

Tiden går fort - det har blivit ett år för mig också.

- Astma och astmamedicin borta

- viktuppgången stoppat och lite neråt, går annars upp på vintern och ner på sommaren så att nu är trenden ner igen

- fasteblodsocker från 6,5 till ca 5, inga mediciner

- blodtrycket från 140/80 till under 120/75, får plussa på salt för att inte hamna för lågt - inga mediciner där heller

- intressant med ett nytt kunskapsområde, som pensionär har man gott om tid att läsa böcker och följa upp nytt forskning etc. Visst kan man bli lite skrämd också, tänk om man har samma kostråd kvar när det är dags för äldreboende--

Annons:
Adur
5/22/09, 10:32 PM
#161

Jamen då hoppar jag på ettårsklubben officiellt då! Det var väl i april nån gång som jag firade själva jubileet, så jag har påbörjat andra året till och med.

Jag kan nästan inte komma på något som inte har blivit bättre under detta år. Vikten, blodtrycket, sömnen, orken, magen, ryggen, tandköttet, immunförsvaret…

Men jag är fortfarande lika närsynt!  Glad

Pasi
5/23/09, 12:09 AM
#162

#160 Med rätt kost kanske du slipper äldreboende (hur du nu vill tolka detFlört).

Balanserad
5/26/09, 11:33 PM
#163

Putt

konichiwa
5/27/09, 11:48 AM
#164

Den 4 april var det ett år för mej.

Tyvärr har jag varit sjukare än vanligt 2009, först ett elakt virus 1 åtta veckor och sen oupptäckt borrelia.

Men utan LCHF hade det kanske varit ännu värre?

Dicken
5/27/09, 12:52 PM
#165

Började med LCHF i juni -08, med 40 kg för mycket fläsk på kroppen. Hade i julas gått ner ca 20kg, (från 130,3 till 110,3) men sedan verkade det vara stopp! Har varit noga med maten, men på helgerna har det blivit lite för många jordnötter till vinet ibland. Oftast när jag lagt till något "helgkilo" har jag fått bort det till onsdag - torsdag veckan efter. I påskas blev det ett par dagar med mera fusk. Smågodis, någon macka, en öl etc. Summa: +2,5 kg. Tog 8-9 dagar att bli av med, men det kändes nästan som att vikten "studsade" när jag kom ner till mina 110,3 kg!

Har tagit bort mjölkprodukterna (grädde i kaffet, ost och cf) någon vecka nu, och nu har det försvunnit ett kilo till…

Hälsan då?
Blodsocker ok. Kolesterol ok. Friskare tänder.

Har haft lite problem med "hemliga fröjder" där bak i en massa år - inte ett spår kvar! (Återkommer dock så fort jag "fuskat" ett par dagar.)

Har inte varit sjuk.

Huvudvärk bättre (har haft regelbundna problem i över 25 år).

Känner mig i övrigt mycket rörligare än på många år. Mindre stelhet… Det är inte så långt ner till fötterna längre till exempel.

missaz
5/27/09, 1:36 PM
#166

För mig blev det 1 år 3 april; har alltså snart varit LCHF:are i 14 månader.

Jag har:

- minskat 10 kg i vikt

- blivit av med uppsväldhet och gaser, haft mindre diarréattacker

- haft mycket mindre ledvärk

- varit piggare

På slutet har jag dock kommit in i ett skov i min led/magproblematik vilket i sin tur lett till enorm trötthet, men hur jobbigt det än är är det inte lika illa som innan LCHF.

sepersl
5/27/09, 1:44 PM
#167

#164 Borrelia är inte att leka med. Svenska läkarkåren anser att du är frisk efter en penicillinkur - det är du med största sannolikhet inte!!! Ett bra mått är: så länge som du har haft borrelian - lika länge måste du behandla. Kolla här: http://www.borrelia-tbe.se/

Även ett negativt blodprov kan betyda att du har borrelia. Ryggmärgsprov är det enda säkra. Räkan tyvärr inte med hjälp i Sverige, men i Tyskland kan du få hjälp. Ju längre du väntar dessto värre blir det. Borrelia är inte att leka med!!!

Annons:
QueenRoxy
5/27/09, 3:42 PM
#168

Härligt att läsa om alla som mår så mycket bättre!! Har själv ätit LCHF i "bara" 3 månader, men tar mej ändå friheten att berätta vad det inneburit för mej och min familj. Min fru och vår dotter (1,5) äter likadant som jag, men vår tre-åriga son älskar kolhydrater. Han får så klart äta det (plus massor av fett och en del protein), men vi ser till att det är av "bästa sorten".

plus:

- sällan hungrig (bara på morgonen..)

- torra fläckar på huden försvunnit

- djupa sprickor på ena tummen försvunnit helt

- tycker att jag fått lite större muskler på armarna (utan att träna)

- gått upp ca 3 kg (vägde 57 när jag började, 178 cm lång)

- lugnare mage (fast hade inga besvär tidigare heller)

- inga inflammationer i tandköttet

- frugan är nöjdare och börjar inte "sitt nya sundare liv" varje måndag

- Vår dotter har extremt torr och fnasig hud på sina händer, men det försvann när hon ätit betydligt mer fett några veckor. Nu är huden precis så mjuk och len som den ska vara på en ettåring:)

minus:

- tål absolut ingen alkohol längre - drack ett litet glas rödvin i helgen och kände mej helt bakfull dan efter. Fick t o m ta en huvudvärkstablett fast jag aldrig brukar ha ont i huvet.

- har blivit känslig för kolhydrater. Hade inga problem tidigare, men för nån vecka sen när jag åt lite linsgryta med råris protesterade magen genast.

Jag hade inga direkta besvär när jag började äta så här, men hade graviditetsdiabetes (behövde ej ta insulin) under min andra graviditet - och vill verkligen inte drabbas av diabetes. Mamma har hållit på i säkert 1,5 år och till slut blev jag väl så trött på hennes mat-tjat att jag började läsa om det själv.

Mormor(76) äter oxå LCHF och är mycket gladare till humöret och piggare än hon varit på länge. Hennes mage funkar en gång/dag istället för en gång/vecka - och det är hon överlycklig för!

/Sanna

egalia
6/16/09, 7:51 PM
#169

Ett år med LCHF denna vecka har resulterat i klart förbättrad fibromyalgi med allt vad det innebär, 18 kg viktminskning, minus 16 cm smalare midja, 19 cm smalare höfter och en stl mindre fötter. Flört

maudrenee
9/15/09, 3:36 AM
#170

jag puffar for denna inspiration!

Wtn3
9/15/09, 7:01 AM
#171

Tappat 30 kilo typ, aldrig gått på några mediciner och gör det fortfarande inte, har inte testat mina blodvärden varken före eller efter, men jag har ingen anledning att tro att de skulle blivit sämre.

nyborjare08
9/15/09, 9:53 AM
#172

Ett år och typ 47 dagar! Har tappat en del i vikt. Vet inte hur mycket men skulle gissa på 15-20 kilo minst. Har mycket kvar att ta av men det får ta den tid det tar! Är SÅ glad bara över att ha brutit trenden med sakta men säker viktuppgång!

Lugn mage

Sover bättre

Piggare, mer energi, mer ork utan att motionera.

Sötsug så gott som borta.

Har ännu inte märkt av någon förbättring av förkylnings- och pollenallergiastman men jag räknar med att det också kommer! Har dessvärre fått bakterieinfektioner som resulterat i fyra penicillinkurer det senaste året men jag antar att det hade varit ännu värre om jag inte hade ätit LCHF.

 

 

MamaMia
10/19/09, 7:55 PM
#173

I vår familj har vi hunnit fira 3-årsjubileum med LCHF. Det senaste året har vikten gått neråt ca 6 kg! Skönt! Fortsätter!

flikkan77
10/19/09, 8:15 PM
#174

Nu har jag också ätit i lite mer än ett år. Gick ner 15 kilo det första året, sen var jag tvungen att börja med några nya mediciner och gick upp 5 kilo på två veckor i maj. Har fått byta mediciner igen och går inte upp mer men har inte lyckats gå ner det jag har gått upp heller. Tvärtom så har jag gått upp 2 kilo till nu.

Just nu känner jag mig piggare men om det beror på att jag äter rätt kombination av mediciner eller att jag äter lchf vet jag inte. Har inte riktigt fått någon hälsoförbättring annars heller. Men så mådde jag bra när jag började med lchf också, enda problemet är min övervikt. Glad

"You just have to belive…"

Annons:
nr-9
10/19/09, 8:41 PM
#175

LCHF i 14 månader och 8kg upp! Tungan ute

(Men jag var väl underviktig innan). Har inte fått bukt med alla hälsoproblem än men det blir bättre i alla fall.

Blodsockret är stabilare. Sällan lågt och aldrig speciellt högt. Skönt att inte vara så hungrig eller proppmätt. Det bästa är tandhälsan! Blev ju ruinerad förut hos tandläkaren.

mikaelse
11/14/09, 1:06 AM
#176

15 månader på LCHF. Oförändrad vikt. Mår bra och trivs på LCHF mat.

Vinster.

Från mycket gaser och buller till i princip inget alls. Lugnt och fint.

Aldrig vrålhungrig. Står mig länge.

har kunnat minska medicinering mot högt blodtryck

Minskade problem med mjäll

stabilare och bra sockervärden

Mindre mängd förkylningar etc.

JAUS
11/14/09, 6:29 AM
#177

Har nu ganska precis ätit i ett år, minus 30 kilo (helt ok, hade dock hoppats på 50). Mår bättre rent allmänt, mer ork, lättare att sova, jämnare humor, starkare muskler etc.

Skaldeman
11/14/09, 4:46 PM
#178

Det börjar väl bli åtta år nu. Mår fortfarande utmärkt och planerar att fortsätta så här i tjugo, trettio år till. Sen får jag väl börja käka kolhydrater så jag slipper bli hundra.

/SSS

andreas0
1/13/10, 11:13 PM
#179

Var ett tag sen den här tråden var uppe. Det är en viktig tråd, så jag puttar upp.

Maja2
1/13/10, 11:25 PM
#180

Jag har ätit lchf i 1 år och 2 månader nu. Det är enklare att laga mat, billigare och roligare :)  Jag har blivit medveten om innehållet i mat som man köper.

Jag jobbar i livsmedelsbutik, och blir nästan full i skratt när jag tänker på hur många hyllor man bara passerar nuförtiden. Det finns hur mycket skräp som helst som man förut tryckte in i munnen. Skrämmande.

Skillnader mot förut….. är nog att jag inte fiser längre. Har knappt gjort det på hela tiden. Jag gick ner 9 kilo ganska snabbt, sen har det stått stilla. I övrigt har jag nog inte märkt nåt direkt.

negar
1/14/10, 1:35 AM
#181

Hej!

Jag har ätit LCHF-kost i snart 2 år! Tiden går fort när man har roligtTungan ute 

Mina främsta vinster är att jag slipper mitt ständiga sockersug, jag håller vikten (är inte överviktig) med god mat, slipper vara hungrig hela tiden, mindre förskylningar och är allmänt nöjd och lugn. Jag mår helt enkelt bäst med den här typen av kost Glad

Annons:
netza
5/14/10, 8:19 PM
#182

Har ätit LCHF i typ ett år nu.

-10kg

långt mindre migrän och dessutom mindre plågsam

mer energi

inga blodsockerfall

mättnadsskänslan håller i sig bättre

sockersuget sjunker när jag är strikt, lider dock ännu av svårt sockerberoende, men det har verkligen skett förbättringar!

alla nya goda recept!

JAUS
5/14/10, 10:28 PM
#183

Uppdatering: Har nu gått ner 45 kilo. Nu är det bara lika mycket kvar. -15 kilo på ett halvår sen förra inlägget är inte så dåligt, ändå även om det vore bättre om det gick dubbelt så fort. Cool

MissMullig
5/14/10, 11:03 PM
#184

sedan mars 09 gått ner 17,5 kg utan motion( kanapt iaf)

Enda nackdelen med LCHF är att mitt kolestrolvärde gått up till 9 nu från 4,5 i mars 09

Adur
5/15/10, 1:11 AM
#185

Jag har passerat tvåårsstrecket nu och fascineras över att så många fortfarande vill äta utfyllnadsmassa istället för mat.

Jag minns inte vad jag skrev här för ett år sedan, men jag antar att det handlade om samma hälsovinster som gäller idag också:

  • Har nått normalvikt och håller den automatiskt

  • Inga blodsockersvängningar med tillhörande raseriutbrott

  • Inget blödande tandkött

  • Den "kroniska" foglossningen är borta

  • Immunförsvaret 100 gånger bättre (sällan sjuk och frisk snabbt)

  • Inga torrsprickor i händer och fötter

  • Celluliterna har försvunnit

  • Sömnapnén är borta - jag sover som en stock och vaknar pigg!

  • Ingen vinternedstämdhet

  • Inget sötsug

  • Fått normalt blodtryck

  • Har en helt annan ork och energi

sepersl
5/15/10, 7:42 PM
#186

Nu har jag ätit lchf i 15 månader. Tyvärr har jag inte minskat i vikt (175cm, 84kg) men hälsovinsterna är:

stabilt blodsocker=inget dåligt humör pga hunger, mätt och nöjd, min hårda mage är borta, jag behöver inte tänka på när det blir mat nästa gång (ta med sig något typ frukt) utan kan vara lugn att jag klarar mig även om det dröjer länge innan maten serveras, att få äta "lördagsmat" alla mål och alla dagar

LenaK63
5/16/10, 12:37 AM
#187

Har ätit LCHF i 2 år och ca 6 månader. Hälsoeffekter är framförallt inga gaser!! Blodtrycket verkar bli lägre och lägre. Ser fram emot att sätta ut blodtryckstabletter.

Vikten (har inte såå mycket övervikt) har åtminstone inte ökat utan stannat av, tror att jag gått ner 3 kg. Men för mig spelar det inte så stor roll. Klart att valkarna skulle man ju gärna bli av med.

Inget sockersug, ingen hunger emellanåt. Man klarar sig många timmar på en god LCHF-frukost.  Med kolhydrater var jag nästan alltid hungrig. Jag vill inte hamna i kolhydratträsket igen.

willas
8/5/10, 9:03 PM
#188

Jag har nu ätit LCHF i ett år, en vecka och två dagar. Jag har ätit rätt strikt, kring 20 g kh, utom denna sommar då jag ätit en del glass. Mest hemlagad men också butiksglass. Dessutom har det blivit vin oftare än annars.

Jag började på 79,4 kg, var på 72,5 kg som lägst och är nu på 73,5 kg. Min ideal vikt skulle vara under 65 kg, men mitt mål är att åtminstone komma under 70 kg.

Jag har alltå inte gått ner i vikt så som jag önskat.

Fördelar med LCHF:

- min huvudvärk är nästan helt borta
- jag blir aldrig akut hungrig, så där att jag måste ha mat genast
- jag fiser inte 
- sockersuget minskat kraftigt
- klådan i hårbotten är borta
- jag behöver inte äta så ofta
- enklare matlagning (jag gillar inte att laga mat)

Nackdelar med LCHF:

- lite socialt obekvämt ibland, folk anser mig "besvärlig"
- jag saknar fortfarande bröd, trots alla hyfsade substitut
- jag känner fortfarande en osäkerhet av att gå emot allmänna rekommendationer

Fördelarna överväger alltså kraftigt, trots att vikten i försvunnit i ett nafs.

Annons:
dopeme
11/19/10, 6:27 PM
#189

Började med LCHF i skiftet jan/feb 2010, mer strikt fr o m mars, syndat mest med kolisar i form av öl…ändå tappat 25.5 kg (92.6 till 67.1, är 170 cm) Tror väl jag snittat på ca 30-40g kolisar/dag

 Ingen träning eller så heller…de sista 5 kilona har ju tagit längst tid att tappa men då jag nådde min målvikt 70kg tämligen snabbt ändå, så är jag nöjd!

Omgivningen är dock både förbluffad och i vissa fall oroad, men jag har triggat ett antal grannar att börja med detta

chapp
11/19/10, 10:38 PM
#190

Grattis dopeme! Gjort grannarna avundsjuka…

Och vad roligt att denna tråd kommit upp igen.

[Pennylane1]
11/20/10, 9:33 AM
#191

jag har hållit på i två och ett halvt år nu men ner går jag fortfarande inte… väntar och väntar… vill inte skruva för mycket för då ids jag inte mera. nåväl, jag går inte upp om jag är någorlunda strikt iallafall, kollar enbart på kläder. Men rejält FET är jag…

LatMask
11/20/10, 2:16 PM
#192

Här kommer LatMaskens bekännelser, kanske en liten tröst för andra som det går trögt för eller t o m uppåt för…

Jag började äta LCHF i början av 2007:

Jan 07 85 kg

Jun 07 84

Sep 07 86

Jan 08 89

Jun 08 86

Sep 08 84

Jan 09 81

Jun 09 80

Sep 09 81

Jan 10 80

Jun 10 78

Sep 10 76

Jag kan tänka mig att bli av med några kilo till, men jag har ingen brådska… för det har inte min kropp.

Gramps
12/23/10, 11:37 PM
#193

Började med LCHF Juli 2008 pga. en del problem med diabetes typ 1 (sedan 1976). Det mesta blev bättre med LCHF medan vissa siffror ev. blev mindre bra. Kort story om det hela och några färgbilder finns här:

FRAXA
12/24/10, 10:38 AM
#194

LCHF sedan 1 Jan 2010 och ner från 115 till 85kg på de första 4-5 månaderna. Sedan dess har det stått still runt 85, vilket jag är rätt nöjd med.

Däremot känner jag för att börja med strikt LCHF vid nyårsskiftet igen eftersom jag mår så mycket bättre.

Kebnekaise
12/24/10, 11:29 AM
#195

Jag har ätit LCHF i drygt 3 år. Ingen viktnedgång (100kg). Har haft svårt hjärtflimmer under 1 års tid på grund av felmedicinering (bra sedan 1 år) och fick i somras tungrotscancer. Behandling under hela hösten (70 strålningstillfällen bl.a.) varvid jag gick ner 14 kg. Hela magen risade ihop under sjukhusvistelse med morfin, glukosdropp etc. (ingen mat på 6 veckor). Har nu försökt komma tillbaka med en lättvariant av LCHF (30-75g kh/dag), men har fortfarande inte fått ordning på magen. Trots utebliven viktminskning och mycket sjukdom tror jag att en lättvariant av LCHF är bra. Äter kolisar i form av mjölkprodukter och grönsaker.

Annons:
Carinha40
1/5/12, 9:30 PM
#196

Jag har ätit LCHF i ett år.

Har gått ner 9,5 kilo, vilket jag gjorde rätt snabbt.

Sedan dess står jag rätt stilla med en normalvikt

164 cm lång, 57 kilo.

Jag är 46 år, alltså ingen ungdom längre.

Min värk i lederna är nästan borta och uppblåst mage, halsbränna och magkatarr har jag sluppit sedan jag började med LCHF.

Jag är inte så särskilt strikt, utan äter LCHF bröd från Carbzone till frukost och emellanåt tar jag mig en dag eller två då jag äter kolhydrater, när någon fyller år, när det är helgdagar eller om jag blir bortbjuden.

AnnaMariaK
1/6/12, 10:17 AM
#197

Nu har jag ätit LCHF i 8 år.

I mars förra året gjorde jag arteriografisk undersökning av de stora blodbanorna och tog andra prover. Min hälsa är utmärkt. Trots 60+ är jag i skick som en frisk 40-åring.

Jag blev glad över resultaten och mina närmaste och vänner som har velat testa LCHF men inte riktigt vågat, blev övertygade efter detta att börja minska på kolhydraterna.

När jag började äta lågkolhydratkost var många i min omgivning oroliga för jag skulle "äta" mig till hjärtinfarkt m m. Det var innan Annika Dahlqvist och Kostdoktorn. Nuförtiden finns inte enda lättmargarinask i vårt kylskåp på jobbet.

evion
1/6/12, 10:41 AM
#198

Har ätit LCHF sedan januari 2010. Smög igång så jag hade inga som helst omställningsbesvär. Gick ned från ca 70 kg (165 cm) till 53 kg. Tog ungefär 5 månader och jag var inte jättestrikt. Har fortsatt äta LCHF sedan dess men gör avsteg då och då utan att känna skuld. :) Min främsta hälsovinst är kraftig minskning av migränanfall och huvudvärk, samt att jag slipper springa på toaletten på natten. Är också otroligt nöjd över att jag numer får på mig ett par slalompjäxor utan att plåga skiten ur vaderna :D (har stora vader som nu krypmt betydligt). Kan också åka hela backar utan att behöva stanna och vila med mjöksyran skrikandes i benen. Och jag har för första gången i mitt liv flera stövlar i skohyllan! :)

Seglarina
1/6/12, 10:56 AM
#199

Tizia

Helt otroligt att dietisten kunde göra så, det är ju nästan brottsligt.

Trulte
1/6/12, 9:14 PM
#200

Hej jag har ätit LCHF från och till i två år och här har ni mina hälsoförbättringar.

Gått ned 20 kilo

Sockerberoendet är hanterbart

Mindre eksem och klåda i hårbotten

Borta är min IBS

Sover bättre

Piggare och gladare

Har fått normal ämnesomsättning

Känner av min fibromyalgi mycket mindre

Sällan huvudvärk

Ingen karies längre

blir inte lika lätt solbränd

MegN
1/9/12, 10:02 AM
#201

Jag har redan skrivit i den här tråden, för flera år sen. Kul att den fortfarande lever. Firade nyss 6½-års-jubileum (det blir alltså 7 år i juni!) på LCHF.

Under hösten har jag varit sjukskriven för trötthet och muskelvärk (stressrelaterat - insåg jag när det bättrade sig bara av att jag sade ifrån mig "tusen" ansvarsområden inkl politik och föreningar) och fuskat som attans. Så just nu väger jag mer än någonsin (80+)! Under långa perioder under hösten har jag inte ätit LCHF alls, utan samma mat som omgivningen. Och uppenbarligen tål jag inte det.

Nu har jag gått tillbaka till LCHF, mår bättre och är på väg ner i vikt igen. Det är bara att acceptera (ungefär som en alkoholist måste acceptera att han/hon inte kan ta "lite grann") att jag inte tål kolhydrater utan att "svullna"…! Och må dåligt.

julia61
1/9/12, 10:46 AM
#202

Jag äter lchf sedan 3 år tillbaka nu i februari, några avsteg här och där men inte långa.

Gick ned 26 kilo men opererades för magbråck och stannade av viktmässigt.

Har gått upp 7 kilo av de härliga 26 och kommer liksom inte igång med mer viktnedgång.

Massor av värk och stress, är sjukskriven pga ryggbesvär. Det är vad jag tror gör viktuppgången och stannandet.

Men mår bra av lchf och är fortfarande i behov av viktnedgång, ca 25 kilo till. Hoppas jag kommer ned igen när jag kan börja röra på mig och inte känna mig så här död….ja stilla och värkig alltså. ingen döing har väl värk men ni förstårGlad

Jag har mellan varven tillåtit mig att bli rädd för artiklar som gjort ned lchf, samt "vänner" som varit rädd för att jag skulle dö av kosten. Men insett att lchf är bra för mig och att jag inte är lika godissugen nu som före.

Nu är det mer att jag äter fel för att jag är så uttråkad av min situation.

Saknar inte fismagen och sockerdipparna.

Så de dagar jag "åker" dit så kommer jag snabbt på varför jag mår så dåligt av vanlig mat och hur bra jag mår av lchf.

Kanske jag tvivlar på min kropp lite, tror att den vill vara tjock och inte vill komma dit jag vill komma viktmässigt.

Men jag har bevis att jag gått ned, kläderna som jag köpt passar ännu!! Det är flera storlekar mindre än för några år sedan!

Annons:
Ary
1/24/13, 4:47 PM
#203

Med tanke på hur "farligt" det är att äta LCHF och att hjärnan inte funkar utan kolhydrater är det förbluffande hur bra det har gått för somliga både hälso och viktmässigt. Flört

Kul tråd att läsa så jag puttar.

Cina-y
1/27/13, 2:06 PM
#204

Tack Ary för putten

Jag hade inte sett tråden förut, mycket roligt att läsa så många bra resultat Skrattande.

Själv har jag hållit på av och till i flera år så det är svårt att säga hur länge, ska jag räkna hela tiden eller bara de perioder jag faktiskt följt dieten? Det tog ganska lång tid innan jag vågade äta fett.

Jag har upplevt att jag mår mycket bättre, men det är först på senare tid som jag börjat gå ner i vikt. Jag har diabetes 2 och har tagit insulin + tabletter i 5 år. Nu håller jag på att sluta med mitt insulin. När jag tar mindre går jag också ner i vikt.

OlgaMaria
1/27/13, 4:43 PM
#205

LCHF i 4 år.

Gått ner 13 kg.
Blivit av med akne.
Finare hud, naglar, hår.
Ligger bra viktmässigt och slipper oroa mig för viktuppgång (som jag behövde tänka på jämt förut).
Är befriad från att tänka på mat och socker hela tiden så att jag kan leva livet istället för att hålla på och kriga hela tiden mot ätbegär/svält/stoppa fingrarna i halsen.
Mina blodfetter är bra. Mitt Blodtryck är lågt.
Och inte minst, jag kan njuta av en massa god mat. Fett i alla dess former blir dessutom godare för varje år som går.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

graleh
1/29/13, 10:56 AM
#206

Jag har ätit LCHF mer än ett år för många år sedan och har inga värden men jag kan berätta om hur jag mådde:

Konstant illamående, magont, inget ork, ingen koncentration, dålig andedräkt, rejäl viktuppgång, gaser i magen/väderspänningar/illaluktande gaser.

När jag slutade och började äta mer enligt GI, dvs. bra kolhydrater och ta bort fettet, mådde jag prima igen. Ett år till spillo, men det var värt ett försök. Nu äter jag egenbakat bröd utan vetemjöl. Jag äter grovt ris, grov pasta, morötter och annat jag inte fick äta under LCHF. Och jag äter inget fett. Jag väljer inte fettsnåla produkter men jag äter aldrig grädde, majonnäs eller liknande.

Och mår prima ballerina :)

LCHF passar uppenbarligen inte för alla.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Eva CB
1/29/13, 11:54 AM
#207

Har bara hållit på i sju månader och ätit min egen modell av LCHF då min mage inte klarade av att äta så mycket fett som jag gjorde i början. Gick ej ner något heller de första månaderna men nu visar vågen -7 kilo. Är helt inne på att fortsätta äta så här, speciellt spannmålsprodukter skyr jag som pesten. Upplever också som så många andra att magen blivit bättre. Har inte alls samma problem med gaser och uppsvälldhet som innan. Märker också att jag äter ännu mer grönsaker än förut då halva tallriken alltid var fylld med potatis eller pasta. Blev först besviken på att jag inte rasade i vikt som så många andra, men har nu kommit på att det förmodligen berodde på att jag redan åt bra innan jag la om kosten.

Lilltilda
1/29/13, 4:17 PM
#208

Ätit lchf sedan januari 2012, så drygt ett år.
Fördelar:
* Viktnedgång (ca 37 kg)
* Stabilare hormoncykel och mindre humörsvängningar ihop med pms.
* Slipper "blodsockerdippar".
* Lugn och stabil mage
* Sover bättre

Nackdelar:
* Tappat mycket hår.
* Sämre sexlust, främst under första halvåret och numer för att jag känner mig rätt oattraktiv med all dallrig löshud som blivit över.
* Saknar energitoppar. Kan inte säga att jag är trött och orkeslös heller, men jag får inte de där energikickarna som jag fick förr (kan mycket väl bero på annat med, svårt att säga)
* Kan fortfarande uppleva kosten som socialt svåranpassad då vänner tycker att jag "äter konstigt och inte går att bjuda på mat" och att det fortfarande är svårt att gå ut och fika med vänner då lokala fiket inte erbjuder nåt jag kan äta och kaffe/te är lite trist.

Jag har aldrig kollat upp några kolesterolvärden och liknande så jag har ingen aning om något blivit bättre eller sämre på den fronten.
Det är något som jag kan ångra att jag inte kollade upp innan jag började med lchf så att jag haft något att jämföra med.

~God loves you, and I´m trying! ~

Medlem
1/29/13, 11:27 PM
#209

Började köra lchf sen slutet av 2007 men hoppade av och in hela tiden. Gick ner från 98 till 86 och håll mig där hela tiden, dvs vid 86 kg. Sen sep 2012 har jag kört lchf hela vägen och rasade 16 kg. Nu har jag en del kvar, det får min kropp bestämma när den vill bli av med dom. Dock har jag nu börjat dra ner på proteinet och fettet och ökat kolhydraterna. LCHF har gett mig näringsbrist. Jag tappar mycket hår, får mycket tandsten som jag måste ta bort hos tand.hyg 4 ggr/år, hjärtdunkningar trots jag tar magnesium, kalla händer och fötter,  förstoppning etc. Fördelarna med lchf är att jag tappat mycket av min övervikt, magen är lugn, blodsockret åker inte upp och ner, byggde muskler, bättre sömn och maten är enkel att tillaga, enklare än den jag lagar till familjen iaf.

Återkommer när jag nått min målvikt Skrattande

Annons:
sepersl
2/5/13, 1:05 PM
#210

Nu har jag ätit lchf i 4 år och jag lever fortfarande Flört

Hälsovinsterna är flera: viktminskning med 7kg, magkatarren är borta, piggare och mer ork, inget dåligt tålamod (med barnen) pga svajjande blodsocker, slipper höra kommentarer om att jag ska äta något (så jag blir trevlig igen).

Är väldigt nöjd rent generellt Skrattande

Lägger mycket fokus (tid och pengar) på ren mat, oprocessad mat, inga tillsatser, ekologiskt, kravmärkt, naturbeteskött, närproducerat etc. Svider lite i plånboken med det avkastning i form av mindre sjukdomar och färre sjukdomsdagar och mindra vård av barn Skrattande så i det långa loppet är det inte dyrare

Lyx-LCHF
3/17/13, 8:16 AM
#211

I april 2013 blir det sex år med LCHF, och jag har bara gott att säga om denna njutningsmetod. Här följer några av mina hälsovinster:

  • Blir inte sjuk

  • Bättre uthållighet vid träning

  • Snabbare återhämtning efter ett träningspass

  • Ingen karies

  • Känner mig allmänt piggare och gladare

  • Munherpes är borta

  • Bättre hy

  • Mina kärlekshandtag är borta (hmm…saknar jag de?…nej!)

  • Magen är så lugn och tyst

  • Inget sockersug alls

  • Inflammationerna och värken är borta

Finns säkert fler hälsovinster som jag inte kommer på nu. Jag mår fantastiskt bra med LCHF…

Adur
4/18/13, 4:20 PM
#212

Nu har jag precis firat femårsjubileum med LCHF och än har inte de långsiktiga biverkningarna som det varnas för dykt upp. Jag mår tvärtom utmärkt - som jag har gjort ända sedan april 2008. Frisk och viktstabil. Farligt värre på sikt. ;-)

Acerventus
4/29/15, 10:29 AM
#213

Trevlig tråd! Jag har precis börjat med lchf. Endast ätit enligt principen några veckor, och håller fortfarande på att lära mig. Är inte kraftigt överviktig. Men märker redan hälsofördelar som att jag är piggare och har mindre ont i leder. Mkt uppmuntrande inlägg.

AnnaMariaK
4/29/15, 1:04 PM
#214

Nu blir det ett nytt inlägg i den här tråden, det förra var för 4 år sedan.

Jag är inne på mitt 12-e år med LCHF. Ska snart fylla 66 år och är fortfarande i arbetslivet och arbetsför. För att inte vara långrandig med alla hälsofördelar kan jag bara konstatera att jag håller på och gräver ur min andra damm (1,5 m djup) för hand och har på de tre sista åren hanterat mer än 70 ton jord, sten, lera, grus, vatten, pellets mm. Min uthållighet och styrka har jag kosten att tacka för. Så här års har jag långa arbetsdagar, först heltid på jobbet, sedan kvällspass hemma på ett par tre timmar ute på tomten. Det är bara mörkret som hindrar mig att jobba längre. Utöver styrka och uthållighet har jag fått psykisk stabilitet som inte har endast med ålder att göra. Maten gör mig nöjd och tillfreds.

Siggebus
4/29/15, 7:22 PM
#215

Har ätit lchf sedan början på 2010 och fyller 55 i oktober.
Har gått ner 45 kilo, blivit av med migrän och svåra magproblem (diarréer var och varannan dag etc).
Kommer inte ihåg när jag var förkyld senast och har lyckats undvika kräksjukor etc också trots arbete i hemvården där både arbetskamrater och vårdtagare avlöser varandra med dessa åkommor.
Tog lite prover för ett tag sedan och de visade följande:

Blodsocker (morgon fastande) 5.1

Blodvärde: 145

Kolesterol: Total/HDL = 6.5/2.2 = 2.95

Triglycerider= 0.7

Blodtrycket var tillfälligt lite högt ett tag pga tillfälliga omständigheter men ligger nu på ca 120/75

SpurtAnne
4/30/15, 12:59 PM
#216

Är inne på mitt fjärde år med strikt lchf. Jag mår bra, har inte gått ner i vikt, snarare upp ett par kilo eftersom jag börjat träna på gym. Vägde 59 när jag började med lchf, gick ner till 56, sen har det klättrat upp till 60-61 efter att jag börjat gymma.  Jag har varit förkyld en gång sen jag började. Ledvärk är borta. Alla värden perfekta.

Annons:
Kajak11
5/1/15, 8:17 PM
#217

Bra att läsa AnnaMariaK…tror du är förebild nu…66 år och den ork! Flott. Och det ger mig optimism. trevligt…ochdå att höra nytt från Siggebus och SpurtAnna. Är på 4. Året men har konstigt nog ibland lust på 5 stycken lakrits…tyvärr….händer inte ofte… Mår annars bra på mit 4. år på LCHF. Det är bara i sociala lag på fritiden när andra äter bröd och kaka att jag tänker i avstek. Inte att jag egentlig gör dom så mycket men kan bli frestad. Äter kött. Fågel…fisk. .mycket bra grönsakor och smör och kokosfett. Tar en tesked kokosfett på fastande mage på morgonen..har snart tid hos läkaren…kanske blir det blodtryckskoll..kännar det inte som om det är högt men vi får se. Har no Vit rock syndrom….får nog testa hemma innan:-)

Siggebus
5/2/15, 8:26 AM
#218

Kajak11:

Ja testa hemma i lugn och ro också!

Jag har också "vita-rocks-syndromet" så när det för ett tag sedan visade väldigt högt så inköpte jag en mätare från apoteket och kollade hemma. Fortfarande högt (inte längre!) men MYCKET lägre än när de tog det på läkarstationen!

Margareta
5/3/15, 5:42 PM
#219

Jag började med kolhydratreducerad kost 2004 mår bättre för varje år. Mina hälsovinster listade jag 2012 när jag startade bloggen http://www.sunsoft.se/?p=295. Det finns ingen väg tillbaka och avstegen blir färre för vart år. Det är inte värt mödan att ta sig tillbaka.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kajak11
5/3/15, 11:36 PM
#220

Det var inte i kväll jag skulle ta mitt Blodtryck. Det var 2,5 år sedan jag testade det sist hemma. Då var det inom gränsen. Åt lchf då i 9 månader.Det var det inte i kväll. Men vi fick ochså skakiga nyheter i kväll inom familjen. Dålig kväll att testa. Hmm. Vill inte på tabletter. Motionerar året om..och kännar mig fräsch…. Äter lchf. Och vill förtsätta men om man kanske har ärvt detta blodtryck…hmm. får se…bara jag vet jag skall kolla blir det panik. Godnatt

AnnaMariaK
5/4/15, 7:52 AM
#221

#220

Om man känner sig stressad ökar blodtrycket.

Blodtryck ska man helst mäta 3 gånger med några minuters mellanrum för att se om resultatet är ungefär lika. Först då kan man börja fundera. Det har hänt mig att första gången jag mäter är blodtrycket högre än de följande. Sedan har jag kollat den andra armen också och det visar sig att jag har ungefär lika. Mitt Blodtryck är närapå perfekt och då motionerar jag bara ute i trädgår´n och genom att gå i trappor i stället för att ta hiss.

Kajak11
5/4/15, 4:37 PM
#222

Ja och jag springar 3 gångar i veckan minst…hmm. ja psykisk stress över sjukdommar i familjen….frukten för koll hos läkaren…vill inte medicin.

Upp till toppen
Annons: