Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Diabetes Typ 1

2008-01-25 18:50 #0 av: ulfhjalmar

Jag har med intresse läst mycket om LCHF och har nu alltmer börjat övergå till den dieten. Har haft Diabetes typ1 sen 1984 med mycket besvärliga svängningar (mellan <2 och >30). Har ingen övervikt, men ont i kroppen och dålig blodcirkulation i fötterna. När jag nu ätit enligt LCHF en kort tid har jag kunnat dra ned åtskilligt på insulinet.  Nu kommer några för mig viktiga frågor. I allt jag läst handlar det mesta om viktminskning och typ 2-diabetes.

Medför det risk för mig som typ1-diabetiker att äta strikt enligt LCHF? Jag förstår ju att jag måste ha full kontroll på mina sockervärden för att inte ta för mycket insulin, och det har jag,      men finns det andra faror eftersom dett alltid bara är typ2-diabets som det talas om?

Anmäl
2008-01-25 18:57 #1 av: Pasi

Det har faktiskt talats om typ 1or oxå. Med LCHF så blir sockret mycket jämnare och därför underlättas ju medicineringen.Glad

Anmäl
2008-01-25 18:58 #2 av: molana

Om Du tittar till vänster och rullar nedåt så finns det en tråd som handlar om diabetiker längre ned.

Anmäl
2008-01-25 19:01 #3 av: reamdn

LCHF är naturlig kost och ingen modediet med biverkningar. Jag ser inte varför en naturlig diet på något sätt skulle vara sämre än en onaturlig, oavsett om man har någon typ av sjukdom.

Anmäl
2008-01-25 19:08 #4 av: Bookjones
Här är en bra tråd. http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c293e2ac-8415-4cb8-8bbd-df22b3af38de
Anmäl
2008-01-25 20:00 #6 av: kitabu

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=diabetes_typ1

Detta är en länk till hälsovinster vid diabetes typ 1 från Annika Dahlqvists blogg.

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=109

Detta är en från Andreas Eenfeldts blogg, kostdoktorn.

Orsaken till att det skrivs mest om typ 2 är att detta forum i mångt och mycket riktar sig till överviktiga som får stora hälsovinster med lågkolhydratkost. MEN, eftersom kolhydrater är det som höjer blodsockret hos alla,  får naturligtvis även diabetiker av typ 1 hälsofördelar av att äta färre kolhydrater.

Orsaken till att man är mer restriktiv att ge råd åt typ 1 diabetiker kan också vara att man inte vill råka ut för "kvacksalverilagen" eftersom diabetes typ 1 är en sjukdom som inte "vem som helst" får syssla med.

Jag är typ 2 och har fått oerhörda hälsovinster med LCHF. Jag tycker att du ska prova eftersom du, som du skrev är så noga med dina blodsockerkontroller. Vad du äter är din egen sak. Det kan ingen bestämma åt dig. Jag hoppas att du provar och hittar precis hur DU ska göra.

Anmäl
2008-01-25 20:08 #7 av: miramy

Själv Typ-1 och har ätit enl LCHF sedan i november. Som jag kan se det så är den stora vinsten för oss att bs blir så otroligt mycket jämnare, vilket gör att man slipper toppar o dalar, som sliter på kroppen och gör att man mår dåligt. Men, kolla bs-värdena noga hela tiden! För mig sänkte jag insulindosen rejält (25%) den första månaden!

Därefter har jag hamnat på någon form av platå, men jag har inte behövt ökat insulindoserna, trots en stressig period på jobb mm.

Min fundering kring detta är att det skall släppa igen när livet lugnar ner sig.  

Tror inte på risker - snarare långsiktiga vinster  i o med att kroppen klarar sig med mindre insulin, och stabilare blodsocker!

Lycka till! 

Anmäl
2008-01-25 22:47 #8 av: Skaldeman

Diskussionen när det gäller typ1 är frågan om de kan bli helt insulinfria eller inte. Att alla kan minska insulindoserna är uppenbart. Läs Kwasniewski.

/SSS

Anmäl
2008-01-26 00:15 #9 av: Doc

Utöver att man får akta sig och justera ner sina insulindoser när man börjar finns mig veterligen inga kända risker. Just när det gäller svängningar finns stor chans att det blir betydligt bättre.

Att det pratas mer om typ 2 diabetes och lchf är för att de i övrigt har mer att vinna på sådan kost.

Har med en studie på typ 1 här. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.