Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Fylld Paprika

2008-01-23 08:28 #0 av: starhawk

Skaldeman jag är nyfiken på ditt recept på Paprika fylld med Wallenbergfärs, men jag gillar inte tillagningsmetoden går det inte att köra den i ugnen? i så fall vilken temp och tid?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2008-02-03 22:24 #1 av: starhawk

Eftersom jag inte fick något svar fick jag ta till eget letande och exprimenterande, jag fann ett recept på fyllda paprikor där man inte skulle "förbehandla" varken färsen eller paprikan, bara skära upp den och fylla den med färs och sen in i ugnen vilket passade mig perfekt! så jag fyllde ett par paprikor med Wallenbergsfärsen och körde dom 45 minuter i 200 grader, dom smakade utmärkt, men det blev lite mycket vätska på tallriken och färsen var fortfarande lös i konsistensen, så till nästa test tänker jag dra ner på grädden, undrar vad det blir för ratio om man minskar grädden till hälften?

Anmäl
2008-02-03 23:51 #2 av: MaMaMade

Tänk på att paprikorna också vätskar sig. Varför inte göra en gräddsås alt kall creme fraiche-röra att servera bredvid?

Anmäl
2008-02-04 03:55 #3 av: magma

Man får testa sig fram... Kul att du hittade en variant som passade dig! StenSture är en upptagen man har jag förstått, så antagligen har han inte läst din fråga ännu. Lycka till med kommande experiment:)

Anmäl
2008-02-04 08:35 #4 av: starhawk

#2: Tja jag tror inte att paprikorna vätskat sig direkt, dom hade fortfarande i stort samma struktur och var saftiga. Färsen är ju å andra sidan närmast flytande när man följer receptet, och ändå hade jag mer färs än receptet föreskriver

En fråga, någon som har ett bra tips hur man får paprikorna att stå när man stoppar dom i ugnen, den här gången hade jag dom i en brödform lutandes mot ändarna men det spillde lite och den blev ganska skitig

Anmäl
2008-02-04 09:44 #5 av: MaMaMade

Hmm, har inte gjort fyllda paprikor sedan min ungdom, då jag inte tål dem särskilt bra... Har du en muffinsform m stora hål från "den gamla" tiden före LCHF? Kanske de kan stå i den om du väljer ngt mindre paprikor?

Anmäl
2008-02-04 17:11 #6 av: Dora

Jag gör mina fyllda paprikor i en gryta. Först gör jag en god tomatbaserad sås på : lök, tomatkross, tomatpuré, (lite socker) vatten, samt kryddor, Fyller paprikan (den ungerska vita smala paprika)med färs/ägg/kryddor ej grädde, sedan lägger dem försiktigt i grytan, dem kan ligga också. Om inte tomatsåsen täcker paprikorna häller jag mera vatten på och sjuder sakta.

På slutet häller jag över grädde och gräddfil samt serverar jag med gräddfil.

Nästa dag blir alltid godare.

Anmäl
2008-02-04 19:17 #7 av: magma

Vilken tjusig bild, är det du som lagat maten och tagit bilden? *imponerad*

Anmäl
2008-02-04 20:16 #8 av: Dora

Tyvärr, idag lagade jag annat och bilden lånad från en ungersk matsite, men jag gör det ofta när jag kan få tag på denna paprikamodell.

Men i föra veckan på mitt jobb gjorde jag en vegetarisk variant på röda paprikan. /lagar specialkost i en privatskola/

Jag lovar, det blev succé, tom. ungdomar som äter vanlig mat var tvungna att smaka.

Jag hade fyllt paprikan med lite uppkokt ris och sojakött+ägg. Lagade maten 1 dag innan den skulle serveras eftersom det drar åt sig mera smaker. Vi har börjat laga mat åt  en förskola också, eftersom dem är dagisbarn var jag nyfiken på deras reaktionen. Det var mycket positivt.

Anmäl
2008-02-04 20:47 #9 av: magma

Vad kul med positiv respons från barnen, från dem får man ju alltid höra sanningen.Glad

Anmäl
2008-02-05 11:09 #10 av: starhawk

#5: Nä muffins har jag aldrig tyckt om ens på "den gamla goda tiden" det lär inte bli några stora paprikor i en sådan va?

Anmäl
2008-03-19 09:29 #11 av: starhawk

Har nu finslipat det här receptet, utgångspunkten var att jag ville att det skulle vara enkelt, inte intresserad av att tillaga paprikorna för sig och sen köttfärsen och sen på slutet blanda ihop alltsammans, så här blev det:

Tag två gröna paprikor, skär ur toppen och kärna ur, blanda 200gr köttfärs med 1 dl grädde + salt o peppar, sleva i färsen i paprikorna in med dem i ugnen i 200 grader i 40 minuter, ät och njut

Jag ställer dem i varsin ända av en brödform, dom brukar ju ha en tendens att ramla omkull åt ett håll, så då ställer man dem så att de lutar mot ytterkanten, om man har en lång form kan man köra fyra stycken, då stöder dom varandra. Det blir blött på tallriken, antagligen vätska från grädden för parikorna behåller i stort formen, men det är förbaskat gott!

Anmäl
2008-03-26 08:38 #12 av: starhawk

Tack MaMaMade för tipset om muffinsform, jag fick tag på en sådan i föräldrahemmet och testade den igår, paprikorna passade perfekt! ingen risk att dom ramlar omkull

Anmäl
2012-07-29 15:02 #13 av: [AntoniautanX]

Dagens fyllda paprikor blev så goda, så goda mmmmm....

Fyllning:

Köttfärs

Kycklinglever

Lök, vitlök

Fetaost

Grädde

Kryddor: salt, peppar, chili, koriander och spiskummin

Det är första gången jag har i fetaost, och det var verkligen lyckat. Kan tänka mig att det är gott med oliver isf lever.

Anmäl
2012-07-29 15:35 #14 av: Pelle Långlös

Åh detta skall jag pröva nångång.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2012-07-29 16:26 #15 av: starhawk

Måste bara tipsa om detta: Det finns en muffinsplåt king size Wilton för sex muffins som passar utmärkt till även stora parikor finns på bl.a. på Lyckasmedmat.se

Är det bara min affär eller är det inte säsong just nu? hittar bara små gröna paprikor, tycker dessa passar bäst till den här rätten dom andra färgerna finns i bra storlek men tycker inte dom smakar lika gott

Anmäl
2012-07-29 16:46 #16 av: [AntoniautanX]

Det var väldigt svårt att hitta rätt storlek idag. Fick leta länge, och hittade bara fyra som var någotsånär. Så det är nog den tiden på säsongen.

Bra tips med muffinsformen. Annars så kan man göra så att man väljer paprikor med fyra "ben" undertill, och skära av de runda topparna. Utan att skära hål i paprikan. Då brukar de stå rätt stadigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.