Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

fibromyalgi och ledbesvär?

2008-02-16 11:17 #0 av: amenti

Hur snart bruka man märka positiv effekt på fibromyalgi och/eller ledbesvär av LCHF-kost?

Anmäl
2008-02-16 11:23 #1 av: Pasi

Min erfarenhet är att de flesta får bättring men att det kan ta 6 mån eller mer innan man märker någon större skillnad. Dock finns det flera som med tiden helt blivit av med sin fibro med LCHF.Cool

Anmäl
2008-02-16 11:38 #2 av: SvartKaffe

Kanske hittar du lite svar om fibro och förbättringar bland inläggen under rubriken "Vi som har/haft fibromyalgi" på vänstersidan.

Personligen så har jag ätit LC/LCHF sedan nov -06 och en hel del förbättringar har det blivit. Men ibland har det gått så gradvis att man inte märkt det, när jag gått tillbaka och tittat på gamla  dagboksanteckningar så kan jag ju konstatera att "den sortens" värk var det länge sedan jag hade.

En del som jag kommer på just nu som är bättre: Minskad stelhet i kroppen, nästan ingen inflammatorisk värk (så länge jag håller mig borta från sädesprodukter), nästan ingen stick/hugg-värk, mindre yrsel, mindre ont i huden (kan ha lite tajtare tröjor nu), mycket mindre fibrodimma, bättre uthållighet i muskler, mindre fipplighet/bättre motorik.

Hur lång tid det tar tror jag är individuellt. Jag har grundvärken kvar, varje dag, men den är mer lätthanterlig. Januaristormarna däremot däckade mig totalt och jag håller fortfarande på att hämta mig. Fick fibrodiagnosen i jan 2000 men har också stressproblem som ställer till det. 

Anmäl
2008-02-16 12:01 #3 av: amenti

Tack för svar! Jag har ingen diagnos, men min mamma har. Mina besvär liknar hennes... Ledsen

Anmäl
2008-02-16 13:37 #4 av: Lynxx

Den som har amalgam m.fl metaller i munnen bör sanera dessa åxå - för att få maximal effekt av bra kost.

Kvicksilver e det det mest potenta giftet som finns i naturen (förutom det som människan skapat) & skall absolut inte finnas i kroppen över huvud taget.

Amalagam i förening med andra tandlagningsmetaller - typ guld etc. förorsakar dessutom en väldigt ökad korrosion av amalgamet med större/snabbare förgiftning som följd.

Anmäl
2008-02-16 13:45 #5 av: [Norum]

Jag har fibro och visst mår jag lite bättre. Men om det är kosten eller deet milda vädret låter jag vara osagt. Det måste nog gå en längre tid innan man vet bestämt om man har blivit bättre pga kosten.

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2008-02-16 15:21 #6 av: SvartKaffe

# 5 Hur länge har du ätit LCHF?

Jag hade nog inte fattat hur mycket bättre jag blivit under det sista året om jag inte hade haft mina anteckningar. Vilken kverulant jag var... Generad Men just då mådde jag faktiskt så ämligt. Tycker ju fortfarande att jag mår låååångt ifrån bra men inser att det trots allt blivit bättre.

Anmäl
2008-02-16 15:26 #7 av: ebet

5 veckor tog det för mig innan jag märkte att jag kan halvera mina mediciner för reumatism.

Anmäl
2008-02-16 16:18 #8 av: amenti

Jag har ätit GI sen förra sommaren. Funderar nu på att köra LCHF!

Fast jag undrar lite om eventuella biverkningar, är det någon som upplevt sånt? På lång sikt alltså... Flört 

Anmäl
2008-02-16 16:55 #9 av: ebet

Jo, det finn en långtids biverkan. Man förblir frisk.Hemlis

Anmäl
2008-02-16 18:00 #10 av: Pasi

Biverkning : Hälarna blir så mjuka att man inte kan klia sig med dem. Ytterst irriterande!Flört

Anmäl
2008-02-16 18:32 #11 av: DrAnna

#10# Skrattande

Anmäl
2008-02-16 21:35 #12 av: amenti

Mjuka hälar minsann...    Flört

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.