Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 20727 ggr
Inke
3/24/08, 6:50 PM

Magnesiumbrist?

Jag har väldigt ont i underbenen på morgonkvisten. Jag tar dolomit 1 tsk och sen blir det bättre.

MEN varför får jag magnesiumbrist. ?????? Ätit LCHF i 7v.

Annons:
ikna
3/24/08, 6:51 PM
#1

LCHF innehåller inte mycket magnesium.

Inke
3/24/08, 6:55 PM
#2

I vilka livsmedel finns magnesium?

andreas0
3/24/08, 6:57 PM
#3

En del får magnesiumbrist dom första veckorna på LCHF, det  spolas ut en del när man tappar vatten ur kroppen. Dina problem bör ha gått över inom en månad eller två.

Babz
3/24/08, 7:07 PM
#4

Jag äter fortfarande magnesiumtillskott, vågar inte riktigt lägga av med det än… Har ätit LCHF i 1½ år. Jag har märkt att de tillfällen när jag får vadkramper är (mycket) färre nu. Jag har oxå märkt att jag får mer vadkramper om jag dricker ett par glas vin.

Så  håll ut, Inke - det blir bättre!

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

felixifokus
3/24/08, 7:34 PM
#5

Allmänt om magnesium länk

Inke
3/24/08, 7:36 PM
#6

I början tappade jag vikt ( vatten) Men det var ju länge sen. Jag dricker mer vatten . Ja inte vet jag . Igår drack jag en halv burk öl och en fingerborg snapps. Åt lite mer kolhydrater.( sill)Och imorse hade jag rejält ont. Men nu är det bra.

Men tack för synpunkterna!!

Annons:
ikna
3/24/08, 8:39 PM
#7

Du hittar magnesium i bl a nötter och sötmandel.

Inke
3/24/08, 9:51 PM
#8

Tack allihopa. Jag ska forska vidare på vad jag ska äta.

Frualbertsson
5/3/08, 11:03 AM
#9

Jag tar ett par matskedar Mivi Total varje dag för att få i mig magnesium. När vi var på Cypern tog jag inget och veckan därefter glömde jag bort det tills jag vaknade en natt med värsta krampen i vaden!!! Hua!! Nu tar jag allt mitt Mivi Total varje dag, för så som jag skrek av värk!!! Folk trodde nog att jag födde barn mitt i natten Skrattande

Inke
5/3/08, 11:47 AM
#10

#9Jag har också glömt några dagar och hade rejält ont i morse. Men varför denna magnesiumbrist??????

Frualbertsson
5/3/08, 11:51 AM
#11

#10 ja det är väl lite lite magnesium i den kost vi äter… tror jag =)

odezza
5/3/08, 12:57 PM
#12

Det ligger nog en del i vad #3 skrev… eftersom många upplever att kramperna avtar med tiden.

Själv fick jag krypningar i vaderna i början, inga svåra kramper alltså. Så jag har bara tagit magnesium då jag har känt att jag behöver det, alltså inget jag tar regelbundet. Men krypningarna kommer, när jag gör avsteg.

"still lost in space and time"

gejsa
5/3/08, 1:22 PM
#13

Peppar, peppar men jag känner ingenting i mina vader. Ätit kosten i minst 6 veckor i sträck nu. Innan åt jag kosten i ca 5 v och med uppehåll ca 10 dagar. Så sammanlagt 11 veckor på några månader.

Annons:
Frualbertsson
5/3/08, 3:12 PM
#14

#12 men jag har ätit så här sen i januari…. min kropp är väl lite trög kanske =)

Inke
5/3/08, 3:38 PM
#15

#12 3 mån ganska precis. Så jag väntar på bättre tider.

Margareta
5/4/08, 1:13 AM
#16

Jag har ätit LCHF i över 3 år och behöver fortfarande extra magnesium mellan varven - även om jag kan vara utan i perioder.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

greensis
5/4/08, 1:17 AM
#17

Jag märker att min träningvärk minskar med magnesium.

Jag kände inte av kramper just vid kostomläggningen, men ihängsen träningsvärk och muskelsmärtor/ömhet efter hårda pass. Så nu fortsätter jag att ta låga doser magnesium då och då, men definitivt de dagar jag tränar.

Det kan vara inbillning eller tillfälligheter, men problemen med de hårda hjärtslagen försvann när jag började med magnesium…

Fabricati diem, pvnc!

MiaKia
5/23/08, 1:55 AM
#18

Tänk att jag sitter här med värsta aha-upplevelsen.

För 2 år sen var jag dödens dålig. Var hemma med 4åring och 1åring som jag ammade. Försökte förklara för min husläkare att jag var JÄTTEDÅLIG och fick till svar från sköterskan på husläkarmottagningen att jag skulle gå till Viktväktarna och sluta gnälla. En läkare vägrade testa mitt Blodtryck (fråga mig inte varför).

 När jag inte gav mig fick jag träffa en annan läkare där och mitt Blodtryck var skyhögt och min järnreserv var 5, dvs ingenting.

Jag började äta en massa järn och fick blodtrycksmedicin. Järnet började stiga och efter 4 månader kändes det inte som jag skulle dö om jag gick upp för trappan hemma. På detta fick jag blåsljud på hjärtat och fick veta att det var rätt vanligt vid anemi (vid det här laget hade jag lyckats hitta min väg till en endikrinolog och en ny husläkare).

 Järnvärdet blev till sist bra, men det kvarstod ett mysterium. Mitt Blodtryck höjs hela tiden och jag har för mycket cortisol (fick testa med suppression test, då man stänger av produktionen av cortisol i kroppen och jo, jag hade fortfarande för mycket, men inte tillräckligt för att det skulle vara en tumör (som kan producera cortisol))

Nu, 2 år senare har jag blivit skickad till en framstående cardiolog, som reagerade på min höga puls trots betablockerare.

Jag VET att jag när jag började googla om järnbrist för 2 år sen, stötte på magnecium deficiency och då fick jag höra "vi tar en sak i taget" och sen glömdes det bort.

Inser nu att min "rastlöshet och hjärtklappning" som jag börjat få efter 6v på LCHF är ett tillstånd jag haft MÅNGA, Åh så många gånger i mitt liv. Har jag lidit av magnesiumbrist ALLA dessa år?

Aldrig har någon en nämnt magnesiumtillskott till mig. 

Ikväll ska jag börja ta det, vilken dos ska man börja på? Tänk om det här är "ledtråd nr 2" till mitt friska liv?

*tar mig för pannan, hoppfullt dock*

MiaKia
5/23/08, 1:57 AM
#19

Jo, och sockerintag (och alkohol) driver magnesium ur kroppen, och jag som fulllkomligt balat i mig socker de sista (manga) aren…

Gick igenom mina symptom och gjorde en checklista pa min blogg, den blev ganska omfattande.

andreas0
5/26/08, 6:23 PM
#20

#18, 400mg är lagom att börja på. Köp dom från hälsokostaffärer, dom på apoteket är för lågdoserade.

Hoppas det hjälper.

Annons:
MaMaMade
5/26/08, 9:52 PM
#21

Hittade den här sidan tidigare idag:

http://www.kvicksilver.org/abs/magnesium.html

Jag undrar om det är viktigare för oss kvinnor som kommit in i menopausen att äta kalcium/magnesium-tillskott för att förhindra osteoporos?

Har inte lika mkt problem m muskelryckningar o kram nu, efter 4 mån men märker av det mer när jag fuskat o/el sovit dåligt. Tänker börja äta tillskott framöver…när jag får lite pengar över till det. (Har sökt ett jobb! Håll tummarna för mig!)

JohanBaltic
5/27/08, 4:01 PM
#22

Kakao är en bra mineralkälla - jag blandar med lite grädde. Finns ekologisk kakao också Glad. Om man använder lilla baristavispen och tar lite grädde i ett glas och en tesked kakao så blir det en perfekt lite gräddmousse!

Har gjort en liten sammanställning med diagram - obs logaritmisk skala. Bifogar den som pdf-fil.

edit: är per 100 gr kakao.

andreas0
5/27/08, 9:29 PM
#23

#22, En tesked är 5 gram, vilket inte ger mineraler i några större mängder.

Sen kan man äta det ändå, för att det är gott, men det är en annan sak. Tror jag ska testa ditt recept. Glad

JohanBaltic
5/28/08, 11:49 AM
#24

#23 Helt rätt - man får äta rätt mycket kakao för att få i sig RDIGlad. Det är svårt att äta 100 gram kakaopulver, eller mer om dan… blir lite bittert i längden när man inte har i socker.

Det blir mer som ett gott komplement - en liten Chokladmousse.

#0 När man går över till LCHF, dvs ersätter grönsakerna/kolhydraterna med animaliskt fett så övergår man samtidigt till en helt annan kosthållning avseende näringsintag. Kolhydratrik kost är extremt snål på bl a A/D vitaminer samt ett antal mineraler. Vegetarianer är troligen undernärda vad gäller detta.

A/D vitaminer är helt essentiella för ett antal viktiga kroppsfunktioner. Bl a så reglerar D-vitamin kalcium och magnesiumhalterna i kroppen - eller rättare, med ökat D-vitaminintag kan en urlakning av magnesium och kalcium ske. (Det kan vara en av orsakerna till att en del får krampkänningar vid övergången till LCHF).

Detta är alltså en följd av att man helt plötsligt äter bättre mat. Vilken i sin tur innebär att du behöver fylla på med kalcium och magnesium - vilket ju är lätt med komplement etc.

Vitaminerna:

A-vitamin är lätt - käka lever t ex, A-vitamin kan vi också lagra i kroppen. Inga större problem att få i sig tillräckligt.

D-vitamin är knepigare, finns i bl a makrill och ägg, eller som tillskott. Solen (UvB-strålningen) gör att D-vitamin bildas i huden - men det hjälper tyvärr inte oss på våra nordliga breddgrader - man måste ner under 45:e breddgraden för att UvB-strålningen ska vara tillräcklig (Stockholm ligger på 60:e!). D-vitamin kan heller inte lagras i kroppen på samma sätt som A-vitamin - vi måste alltså få i oss vår dagliga dos på något sätt.

I Sverige är UvB strålningen alltså inte alls tillräcklig ens mitt på dan på sommaren för att ge oss tillräckligt med D-vitamin. Det finns särskilda lampor som är gjorda för att ge UvB-strålning - för mig som är ljushyad borde 10-15 minuter per dag solning i en sån lampa av hela kroppen ge mig dagsbehovet av D-vitamin. Mörka behöver mer tid… Ska nog skaffa en sån lampa men väntar nog av psykologiska skäl tills det blir höstrusk..

Obs vanliga solarier är inte lämpliga alls! Ger mest UvA strålning som är den som gör oss bruna (eller mig röd).

Artiklar jag har läst pekar på att vi behöver mycket mer D-vitamin än RDI. Obs, Jag har just börjat specialintressera mig för detta ämne (vitaminer alltså) och vill inte på något sätt påskina att jag är expert eller att jag har rätt i allt jag skriver Glad, jag forskar runt och läser och tänker helt enkelt och tar givetvis gärna emot kommentarer.

Sammanfattning:

  1. Övergång till animalisk föda ger oss mer A/D-vitamin
  2. D-vitamin reglerar magnesium och kalcium. Mer D-vitamin kan laka ur magnesium och kalcium
  3. Vi behöver mycket A/D-vitamin!
  4. Vi får kramp…och andra symptom på magnesiumbrist vid övergången till animalsik föda = mer D-vitamin(svar på #0 fråga)
  5. Vi behöver öka magnesium och kalciumintaget när vi ökar D-vitaminintaget.

Mer läsning: http://www.westonaprice.org/basicnutrition/vitamindmiracle.html#miracle

olandsfamiljen
6/1/08, 10:42 PM
#25

Hur kan denna kost ge magnesiumbrist om det är i nötter o mandel det finns? Det äter man ju lika mkt/lite nu?

Margareta
6/1/08, 10:48 PM
#26

Jag tror de flesta har magnesiumbrist utan att veta om det.

Min teori:

När man blir så mkt bättre i kroppen på LCHF att man blir kräsen och vill må ännu bättre. Kroppen reparerar sina muskler och det kräver massor av magnesium. Alla äter inte nötter och mandel på LCHF och man måste äta mängder för att tillgodose behoven.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

rebens
6/1/08, 10:58 PM
#27

**Magnesium behövs för
**Nerv- och muskelfunktionerna behöver magnesium liksom många av de enzymer som behövs för att cellerna skall fungera.
Magnesium finns i
Framför allt gröna grönsaker som spenat och brysselkål, men också i ärter och bönor samt i fisk, kött och spannmål.
Om du får för lite
Brist på magnesium kan göra att du får svårare att koncentrera dig, att du blir förvirrad, får depressioner, krampanfall, domningar, stickningar, förstoppning samt diarré. Du kan också få magnesiumbrist om du äter vätskedrivande medel (diuretika).

Annons:
olandsfamiljen
6/2/08, 12:44 PM
#28

Gröna grönskaker vräker jag i mej, äter fick 2 gånger i v o kött resten, borde inte ha brist. Har inget av ovanstående heller men värk i muskler av fibro…

WilliamJ
6/2/08, 1:09 PM
#29

Jag kan inte låta bli att äta lite jordnötter då och då. Ser att 100gram ger 67% av rek dagsintag. Kanske därför jag aldrig kännt av detta. Kolhydrater ligger på 10,3 per 100g och fett 49g/100g så det är mycket bättre än godis i övrigt.

JohanBaltic
6/2/08, 3:43 PM
#30

Jag äter 500 mg magnesium/dag just nu, håller krampen borta hyfsat.

Wildrat
6/2/08, 3:45 PM
#31

500mg/dag håller mina myrkrypningar borta men vid enstaka tillfällen behöver jag lite mer.

olandsfamiljen
6/2/08, 9:38 PM
#32

1 timme efter jag tagit 250 mg magnesium började det bullra i magen i fick springa på toa, o var lös, känns som det hade samband… synd om det inte funkar för mej hade varit intressant för fibron…

JohanBaltic
6/3/08, 5:44 PM
#33

#32 När jag vaknade av tokkramp i vaden härom natten så testade jag med 1000 (tusen) mg i två dar, men jag blev lös då så jag gick tillbaks till 500 mg/dag - vilket verkar funka för mig.

umbra55
6/4/08, 12:22 AM
#34

Jag orkade inte läsa igenom alla inlägg så om jag repeterar nåt svar, ber jag om ursäkt!
Läste i Sanna Edins bok att kroppen använder mängder med magnesium när den lagar sig..

så vid idrott är det vanligt tex.. eller vid sjukdom .. att man får magnesiumbrist. Eftersom LCHF sägs hjälpa kroppen reparera sig, lär det suga magnesium, helt logiskt

Annons:
mikaelka
3/21/09, 1:47 PM
#35

Jag har efter 2 månader på LCHF fått ihållande muskelryckningar i min vänstra triceps (!), jag äter nötter och så och gröna grönsaker och har svårt att se varför jag helt plötsligt skulle få magnesiumbrist! Detta har pågått under några dagar nu,det är inte konstant men händer irriterande ofta!

Har under ett par veckor innan detta började varit extrem törstig under vissa tillfällen, till och med så att jag blev törstig alldeles efter jag druckit vatten (detta efter jag tränat). Ska kolla mitt Blodtryck för i samband med detta så kissar jag mycket mindre och mer koncentrerat, undrar dock vad som kan ha hänt.

#34: Det där lät mycket intressant och skulle nog förklara en del för mig för dels har jag ökat mängden träning och har även märkt att musklerna börjat växa som bara den!

B-Maria
5/11/09, 7:57 PM
#36

Ben och fotkramp. LCHF sen mitten av februari. Har förstått att det är brist på magnesium. Hur mycket bör jag ta? Räcker det med 90 mg för att det skulle kunna ge effekt? Finns nämligen så mycket i den multivitamin som jag tänkte börja att ta. Eller är det bättre att jag inhandlar ren magnesiumtablett?

Hoppas någon som vet.

Lev i nuet.

andreas0
5/11/09, 9:45 PM
#37

#36, 90mg räcker inte, runt 400mg är en lagom dos att börja testa på. Köp ren magensium från en hälsokostaffär.

B-Maria
5/12/09, 12:35 AM
#38

Ok, tack andreas0

Lev i nuet.

mumin61
5/12/09, 1:21 AM
#39

Det står överallt i olika trådar om magnesiumbrist. Kan man ha brist på magnesium utan att få några symtom som t ex kramp? Bör alla som äter LCHF ta extra magnesium?

keja01
5/12/09, 2:42 AM
#40

#39

Man behöver inte känna av kramp för att ha magnesiumbrist. Det finns fler bristsymptom som kan förekomma en eller flera samtidigt vid magnesiumbrist. Här är en lista.

migrän, huvudvärk, på grund av att blodkärl i huvudet drar ihop sig,

trötthet trots att man har sovit tillräckligt,

långsamma rörelser och dålig kondition (musklerna behöver magnesium för att ta upp energi),

övervikt på grund av att man inte gör av med så mycket energi när man är ständigt trött,

hjärtklappning, förhöjt Blodtryck (man hör hjärtslagen tydligt i huvudet),

torra ögon,

svårt att somna trots trötthet,

mer obehag av att det är både för varmt på sommaren eller för kallt på vintern.

mumin61
5/12/09, 11:02 AM
#41

Jisses, mycket utav det har ju jag ont av. Jag måste nog prova med magnesium.

Kan man överdosera? Vad händer om det inte är brist på magnesium jag har o jag ändå äter det? Hur lång tid tar det innan man får effekt?

 Jag har alltid tyckt att man ska få det man behöver genom maten, så jag har aldrig tagit några vitaminer eller mineraler. Men nu tänker jag prova.

Annons:
stefanie
5/12/09, 11:21 AM
#42

Vad ska man ta för magnesium? har sett att det finns brustabletter på ica bla. men ska man köpa på häölsokost eller på apoteket? och vad heter märkena ni köper?

gluffgluff
5/12/09, 12:27 PM
#43

#32, #41: Det ska inte vara farligt att överdosera, men du blir lös i magen, och bajset är lite grått. Jag har precis provat. Är gravid och har ätit tillskott sedan jag började få lite krypningar och krampkänningar. Det har funkat bra tills för någon vecka sedan. Jag testade att ta två tabletter en kväll, men tydligen så var det inte magnesium som var problemet nu. Det kan vara kalciumbrist, annars misstänker jag att problemet är att jag slutat med D-vitaminet som hjälper i upptagningen av mineralerna. Ska testa att köpa nya D-vitaminer.

Eller så är det helt enkelt salt/ vätskebalansen som är lite rubbad eftersom jag verkar samla på mig lite vätska inför sista tiden av graviditeten. Det skulle ju kunna vara ett skäl till att man ofta får kramper vid övergång till LCHF, kroppen släpper ju vätska då, eller vid avsteg, då kroppen samlar på sig vätska.

#42: Jag har köpt på hälsokosten, Great Earth, 375 mg.

andreas0
5/12/09, 1:00 PM
#44

#42, Köp på hälsokosten, både det på ICA och det på Apoteket är skräp.

Det märket jag har testat en gång var twinlabs 400mg, och dom var helt okej.

keja01
5/12/09, 2:19 PM
#45

#40

Enligt min erfarenhet verkar magnesiumtillskott på bara ett dygn mot trötthet. Jag tänker forsätta ta en dagsdos per dag för resten av livet eftersom det gjorde så tydlig skillnad på mej som har haft flera av bristsymptomen i många år. Bristsymptomen har varierat i styrka med vad jag ätit utan att jag tidigare vetat vad det beror på. Kosttillskott kostar bara cirka 1 kr per dag.

Märker man ingen förbättring på någonting på en vecka med magnesiumtillskott och inte heller på en ordentlig mängd av magnesiumrik mat som till exempel nötter, så har man uppenbarligen inget extra behov av magnesium.

chapp
5/12/09, 6:46 PM
#46

Tar magnesium regelbundet fortfarande, får kramp och svårt att sova om jag inte tar det, efter över två år på kosten. Jag tänker mig det som livslångt, att ta magnesium.

Dessutom tar jag åter D-vitamin, som jag hade slutat med nu i maj, eftersom jag började få en förkylning. Den försvann. Jag tolererar inte att ha en förkylning längre! Tala om krav på perfekt hälsa…

EvilEye89
5/13/09, 2:48 PM
#47

Hej! jag har läst att RDI för en man är 350mg. jag har magnesium som inehåller 300mg + att jag tränar mycket 2tim 4ggr/veckan + 1mil promenad/ jogging 3ggr i veckan.

Bör jag öka mitt intag eller klarar jag mig med 300mg?

keja01
5/13/09, 7:22 PM
#48

Maten man normalt äter innehåller ofta bara 200 mg magnesium per dag. Det läggs ihop med tablettens 300 mg. Det borde alltså vara med marginal tillräckligt med en tablett tycker jag. Om man känner något besvär går det ju alltid att öka.

Annons:
keja01
5/13/09, 7:38 PM
#49

Om man dricker mycket i samband med fysisk ansträngning behövs det extra magnesium utöver RDI. Proffsidrottare som dricker mycket har tillsatt magnesium, kalium och salt i vattenflaskan.

EvilEye89
5/13/09, 8:11 PM
#50

Tack för svaren då räcker nog 1tablett för mig :) jag dricker mycket då jag tränar annars torkar jag ut! men då är de magnesiumpiller from ikväll då.

kajsa71
7/3/09, 11:38 PM
#51

Jag har de senaste dagarna känt stickningar i ett par fingrar, som sockerdricka. Kan det vara magnesiumbrist. Jag är på semester och har nog glömt att ta mina magnesiumtabletter sista tiden. Kan värmen bidra till stickningarna? Någon mer som känner igen symtomen?

spkn1
7/3/09, 11:51 PM
#52

Jag får kramper om jag äter salt. Känns som det är proportionerna natrium- magnesium som spökar. Går väl att lösa med tillskott också, antar jag… själv undviker jag saltet

Joula
7/4/09, 4:50 PM
#53

Jag har köpt magnesiumtillskott idag, 300 mg/tablett, och tänkte ta en tablett med en gång men så ser jag att det står att man ska ta den före sänggående. Varför då? Blir man trött av dem?

Hoppas att tillskottet ska hjälpa för jag har både kramper i hålfoten och så  hårda hjärtslag flera timmar efter att jag sprungit att jag har svårt att somna :(

Har ätit LCHF i 4 veckor och tycker också jag dricker ovanligt stora mängder vatten, det har iof varit väldigt varmt men jag förstår inte vart allt vatten tar vägen…?!

andreas0
7/4/09, 9:28 PM
#54

#53, En vanlig orsak till att man tar magnesiumtillskott är för att man vaknar med kramper på natten när man sover. Då fungerar det bäst att ta tillskottet på kvällen. Är det inte därför du vill ta magnesiumtillskott så kan du ta den när du vill.

Wildrat
7/4/09, 10:56 PM
#55

#53 Upptaget av magnesium och kalcium är bättre på natten av nån anledning, vissa tillskott kan man bli trött av också men jag har aldrig märkt av det.

Du kan ju ta dem när som helst men upptaget är bättre under natten.

Jag behöver minst 500mg per dag för att slippa mina myrkrypningar, ofta tar jag närmare 750mg, jag behöver mer innan mens.

Annons:
sepersl
7/4/09, 11:14 PM
#56

vad är rekommendationen för magnesium och kalcium tillsammans? det jag menar är: om jag tar x mg magnesium hur mycket kalcium ska jag då ta för att det ska bli optimalt för kroppen?

Wildrat
7/4/09, 11:20 PM
#57

#56 1:2, alltså dubbelt så mycket kalcium som magnesium är det som brukar rekommenderas. Jag tar 500mg magnesium och 1000mg kalcium, men som sagt ibland behöver jag mer magnesium och då tar jag bara det…

sepersl
7/5/09, 12:20 AM
#58

tack!

kajsa71
7/5/09, 6:50 PM
#59

I inlägg #51 ställde jag en fråga ang stickningar i fingrarna. På denna fråga har det inte kommit något svar, men jag tror jag nu kan svara själv! Jag började med dubbel dos magnesium den 3:e och igår, efter två dagar,  hade stickningarna försvunnit! Så jag gissar att det var magnesiumbrist som gav mina känningar i fingrarna. Återstår att få svar på om det kan finnas något samband med den extrema värmen som rådde i förra veckan!

lil-sis
7/5/09, 7:08 PM
#60

Jag tar magnesium för jag sover mkt bättre då. Mindre konstiga drömmar och vaknar inte efter halva natten som jag gör utan. Pendlar mellan 400mg och 800mg beroende på hur jag sovit.

marialan
9/13/09, 2:20 PM
#61

Lång och bra tråd om magnesium och kramper!

PuttGlad

Ligonskrutt
11/20/11, 8:20 PM
#62

Är magnesiumbrist en trolig orsak till stickningar/domningar i fingrar och läppar? Har inga kramper i vaderna men däremot trötthet (som dock var värre innan lchf). Har haft stickningar från och till även innan lchf men tycker det har blivit värre, kan bero på att andra saker såsom yrsel och blodsockerfall har försvunnit med lchf så jag tänker på domningarna mer… Innan lchf var jag vegeterian (åt dock fisk), så kanske hade jag magnesiumbrist redan då, för magnesium finns i bla kött…?

Annons:
hus-musen
11/20/11, 8:41 PM
#63

Hmm mysko att så många får magnesiumbrist.. Har ätit lchf i snart ett år och har aldrig haft problem. Äter inte nötter eller liknande över huvud taget och tar inga tillskott.
Äter inte särskilt mycket gröna grönsaker hellerObestämd

Qui dormit, non peccat

 


[Pennylane1]
11/20/11, 9:09 PM
#64

är väl inte helt ovanligt med magnesiumbrist hos "normalkostare" heller…

nä just det… var väl det jag hade på känn…

http://www.grongava.se/info/articles/32/byid

Wildrat
11/20/11, 10:34 PM
#65

#62 Låter mer som B12-brist. Gå till doktorn och kolla det. De ska ta prover på B12, folat och homocystein. Är B12 normalt eller lågt och homocystein högt så har du B12-brist. Då ska du ha recept på tabletter eller sprutor av läkaren. Helst sprutor till att börja med då stickningar tyder på nervskador… B12-brist kallas även perniciös anemi vilket betyder dödlig blodbrist.

Du ska även ha tabletter med folsyra vid B12-brist då dessa vitaminer hjälps åt.

Lchfman
6/14/13, 8:30 AM
#66

Läst noga, men kan ändå inte få ett bra svar på vad man skall äta. Piller är inget jag vill börja med. 100g kakao känns så där tex. Så vad har jag missat, vad kan man äta extra av för att få mer magnesium? I natt vaknade jag skrikandes, skrämde livet ur frun, och jag är öm i vaden fortfarande :) Hur gör ni?

Wildrat
6/14/13, 8:39 AM
#67

#66 Gå till hälsokosten och köpt några bra magnesiumpiller. I bästa fall behöver du bara äta en burk, sen är besvären över. Att hålla på med mat funkar om man inte har stor brist men vaknar du skrikandes behöver du nog tabletter…

Mandel innehåller en hel del magnesium men också en del kolhydrater.

Mozzarellan
6/14/13, 9:12 AM
#68

Magnesium hjälper mig. Har oxå vaknat med kramp i vaderna som gör svinont. Äter någon mandel då och då.

ajlin
6/14/13, 11:33 AM
#69

Jag är inne på min fjärde vecka med lchf. Vaknat mitt i natten med kramp i vaden två gånger, det är f*n inte nådigt! Så nu ska jag minsann gå och köpa magnesium tabletter :) hoppas det lindrar.

Annons:
Lchfman
6/14/13, 8:06 PM
#70

Köpte mig denna idag: http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/magnesium-800-100-kapslar Skall bli intressant och se om krampen försvinner. Passade även på att testa ett nytt kokosfett. http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/raw-kokosolja-virgin-eko-400-gram

Lchfman
6/19/13, 9:03 AM
#71

Började käka för ett par dagar sedan, fick inga mer känningar efter det alls på nätter eller morgon när man typ vaknar och sträcker sig.

Vet inte om det är en tillfällighet, eller om det funkar så omgående.

Men i morse kom det tillbaka, och då slog det mig att jag inte käkade magnesium i går alls.
Undra om det är så tydligt fungerande eller om det bara är tillfälligheter?

Intressant i alla fall.

Wildrat
6/19/13, 1:21 PM
#72

#71 Jag tar mot myrkrypningar och jag känner effekt på 15 minuter.

luddet77
7/15/13, 2:35 AM
#73

vilket slags magnesium tar ni? Det finns en jäkla massa olika och alla funkar inte. kan ni rekommendera ett märke?

cherra
7/15/13, 7:50 AM
#74

Jag har tagit magnesium långt innan jag började med LCHF. Jag är en sockerråtta som svettas ymnigt, särskilt vid styrketräning så jag har antagligen svettats och kissat ut mitt magnesium även på vanlig kost. Fick rådet att ta magnesium av min massör när jag gång på gång klagade på mina ömma, lättuttröttade muskler.

Tar det man kan köpa i hälsokosten och kör samma dos nu med LCHF-kost som tidigare och det verkar fungera nu också.

Missar jag en dag märks det direkt i vadmusklerna.

Lchfman
7/15/13, 8:10 AM
#75

#73 Jag har köpt magnesium från gymgrossisten. Ok pris tycker jag. Kolla in det.

MimLan
7/15/13, 9:20 AM
#76

Märke och märke. Kanske mer intressant vilken typ av magnesium man köper, jag väljer magnesiumcitrat.

Annons:
luddet77
7/16/13, 12:13 AM
#77

mimlan, ja absolut är det viktigast. Jag vill gärna ha tips på burkar som innehåller densortens magnesium. :-)

MimLan
7/16/13, 8:00 AM
#78

#77 Enklast är att söka där du vill handla. Om du vill handla på bodystore/gymgrossisten finns Solgar.

Jag handlar utomlands då det är billigare. Healthdesigns.com och iherb.com.

Zepp
7/16/13, 11:40 AM
#79

Ja altså, magnesiumbrist är vanligt hos hela befolkningen, trots att all magnesium finns i maten!

Men.. iomed att vi bara äter vissa delar av djuren så får vi inte heller i oss lika mycket, samt att vi förlorar mycket till stekpannan som försvinner ut med diskvattnet.

Så egentligen borde vi äta som våra förfäder antagligen gjorde.. dvs koka köttet med ben o allt, samt äta märgen!

Såå.. hemmakokt buljong ersätter tillskott på burk, mandlar och nötter bidrar med lite samt gröna bladgrönsaker.

Muskler dras ihop med hjälp av kalcium, magnesium gör att de slappnar av, så det handlar oxå om en balans mellan dessa.

Sen så varför får så många magnesiumbrist på LCHF.. dels så tror jag det är mest i början, då man dricker o kissar rätt frekvent, dels kan det beror på att som sagt vad, befolkningen ligger lågt på magnesium och hur man än gör så med LCHF så tar man bort en del livsmedel.. och kanske någon källa till magnesium.

Sen så kan man gå över till att använda mineralsalt med mer magnesium, i stället för vanligt koksalt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: