Annons:
Etiketthälsa
Läst 14136 ggr
Hydraten
3/30/08, 1:46 AM

"Kramper" i benen pga högt blodsocker?

När jag har ätit riktigt mycket kolhydrater (snabba sådana och mycket utav dem…) så får jag de närmsta dagarna väldigt ont i underbenen när jag promenerar. VÄLDIGT ont. Först trodde jag att det var benhinnorna, men efter ett tag började jag koppla att problemen uppstod enbart efter kolhydratsfrosserierna och däremellan var jag problemfri och kan promenera bäst jag vill.

Har läst att diabetiker kan få vadkramper. Kan mina problem med underbenen bero på blodsockret/kolhydraterna på något vis? Kan min teori stämma?

Jag kan tillägga att mitt blodsocker ligger på 4-5 vanligtvis så jag har inte diabetes..!

Annons:
paga
3/30/08, 9:49 AM
#1

Samma gäller för mig-jag får benkramper efter kolhydratintag. Jag skrev en tråd om det häromdagen. Glad

Babz
3/30/08, 1:48 PM
#2

Jag har inga särskilda problem med vadkramper längre - om jag inte dricker några glas vin på kvällen, då dyker de upp! Har inte kopplat det till "annat" kolhydratintag, men ska hålla koll…

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Carinha40
12/30/17, 7:45 PM
#3

Jag får också smärtor i benen och kramp i vaderna när jag ätit mycket socker. Jag äter LCHF sedan 7 år tillbaka och det tog rätt länge innan jag upptäckte att kramperna kom varje gång jag gjort avsteg och ätit mycket socker. Värken sitter sedan i i flera dagar och det sitter inte bara i vaderna utan i hela benen. Jag trodde jag var ensam om detta men nu ser jag att det finns fler. Jag vet inte varför jag får dessa hemska kramper av socker och kolhydratsfrossa men jag vet nu med säkerhet att det är på grund av detta jag får kramperna och smärtorna i benen. Jag har aldrig annars kramp eller smärtor i benen. Ännu en anledning att undvika socker

CasaRamon
12/31/17, 1:21 PM
#4

Jag är LCHF-are sen 10 år tillbaka. Äter lite kolhydrater, är i ketos vilket min läkare inte är glad över. Han påstår att det är därför jag har kramper i benen. Han vill att jag ska äta mer kolhydrater, men det vill inte jag. Kör 16:8 så gott som alltid. Tar Magnesium dagligen och nu även B-vitamin  på inrådan av läkaren. Vissa nätter måste jag ta Alvedon för att kunna sova.

Så i mitt fall beror inte problemen på socker.

Zepp
1/1/18, 3:42 PM
#5

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CasaRamon
1/1/18, 5:08 PM
#6

Tack Zepp.

Ska överlämna dessa utskrifter till min läkare. Hoppas att han förstår att mina problem inte beror på LCHF. Han tillhör den gruppen läkare som är mer eller mindre motståndare.

Annons:
Wilbur
4/5/19, 8:18 AM
#7

Hej. Jag är 53 år, äter vanlig kost dricker inte så mycket alkohol eller äter så mycket socker. Jag har missbrukat nikotin i alla dess former sedan jag 16 års ålder. Jag har snusat 24/7 de senaste 30 åren. Under den perioden har jag vid två tillfällen varit nikotinfri (12-24 mån.) De senaste sex åren tar jag dagligen metylfenidat. Mina problem med kramper har eskalerat de senaste åren, för 10 år sedan inträffade de mer sällan, nu varje natt, om jag äter eller dricker för mycket. De gånger jag unnar mig lite för mycket av det goda, drabbas jag av samma liknande problem med kramper i undebenen som nämnts tidigare i "tråden" . Under sen kväll eller natt, en till två timmar efter ha druckit >2 glas vin eller ätit > 2-3 bulllar/sockerkaksbitar (snabba kolhydrater) kommer kramperna. En arbetskollega berättade för flera år sedan, att han tog vätskeersättning innan sänggående (han druckit alkohol) för att slippa kramp under natten. Eftersom jag inte hade så mycket problem med kramp då (och när det hände sammanföll det efter hög kroppsansträngning) glömde jag bort vad han sa. Under ett överdjävligt krampanfall, när jag såg rädslan i min yngsta dotters ögon, efter hon väckts av mitt gråtande och skrik på hjälp, kom jag ihåg vad min kollega hade sagt. Efter 1-3 minuter efter ett glas Resorb försvann krampanfallel. Sedan dess har jag alltid ett rör vätskeersättning och vatten nära sängen. Och det hjälper alltid. Det fungerar lika bra med andra fabrikat, använder Icas-märke nu eftersom det är billigare.

Margareta
4/6/19, 10:23 AM
#8

Ett känt knep vi pratat mycket om i det här forumet medan det var mer aktivitet är att det ofta beror på mineralbrist när man får benkramper. Det verkar vara magnesium många behöver extra av. Det finns många olika sorters magnesium och bäst är när man växlar och använder olika sorter.

Googlar man finns det många som säger att magnesiumoxid är bra mot förstoppning och magnesiumcitrat mot kramper. Men också att vissa sorter tar vi upp mer än andra. För mig har det där varierat, så mitt tips är att växla mellan flera. Det finns även magnesiumlaktat och magnesiummalat förutom de jag nämnde.

Tar man regelbundet magnesium verkar de här problemen avta. Resorb är en bra idé eftersom magnesium och lite annat brukar ingå, men jag tror det är effektivare att gå direkt på Magnesium.

Frågar du mig ser jag nackdelar med Resorb, det innehåller lite sånt som jag själv brukar avstå. Tillsatser och sötning. Handlar man däremot Magnesiumtabletter på Hälsokost får man en renare produkt

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Cim92
5/3/19, 11:24 AM
#9

Jag lider av liknande problem. Läkarna har gett mig diagnos Diabetesneuropati och Kronisk kompartment syndrom, något jag själv inte håller med om då de ska komma efter många många år med diabetes och jag ha haft dessa besvär så länge jag kan minnas och jag fick diabetes vid 10 års ålder. Personligen tror jag att det beror på inflammation, och att den lättast sätter sig i mina vader för att det är min svagaste länk av någon anledningen. Jag har alltid dessa besvär när jag stress-går eller går i uppförsbacke, men det blir mycket värre när jag ätit dåligt, vilket inte så är konstigt om min teori om inflammation stämmer eftersom att socker och kolhydrater driver inflammationer. Kan vara bra att se över omega 6-intaget som driver inflammationer och samtidigt inta Omega 3  då det hämmar inflammationer.

Jag gick på akupunktur ett tag och det hjälpte lite, men när jag slutade gå så kom besvären tillbaka. Så det var ju bara symptomdämpning. Var igår hos en kiropraktor (jag är på jakt efter läkning, är trött på detta!) men han kunde inte se något i rygg/höfter. Jag belastar min fot lite fel men det ska inte påverka vaderna och speciellt inte på båda sidorna.. så jakten fortsätter!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

odezza
5/7/19, 1:36 PM
#10

Jag använder mig av magnesium. För mig funkar Great Earth Supermagnesium i tablettform (finns även som kapslar, dom tyckte jag inte var lika bra).

För det mesta blir det så att jag tar en tablett då jag får kramp, inom 5 minuter är den över. Sedan tar jag en om dagen i några dagar i förebyggande syfte.

Har jag en period med mycket kramp (som t ex under förra varma, torra sommaren) tar jag ett kryddmått havssalt och ett kryddmått seltin i ett glas vatten. Seltin tar jag för att balansera kalium, som är viktigt för transporten av nervsignalen längs nervtråden. Då är det natriumjoner och kaliumjoner som byter plats tillfälligt, som gör att signalen löper längs nervtråden. Därför kan det vara bra att inte enbart fylla på med natrium.

"still lost in space and time"

Hanveden
5/8/19, 9:41 PM
#11

Det här kan vara ett alternativ och påverkar inte magen…

https://www.shopping4net.se/Common/PCCs/Products/Grpx/H4Net/Img-HM601-HL-60_1-large.jpg

mLCHFh 😎.

Upp till toppen
Annons: