Annons:
Etiketthälsa
Läst 4439 ggr
Skadlig
2008-03-04 16:32

Rössner i chat i Aftonbladet

Rössner har chattat med läsare i Aftonbladet igen.

Min personliga favvorit:

"Var står du i kriget mellan dietister och GI/Atkins/lowcarb-anhängarna?
Stephan Rössner säger: Atkinsimperiet har fallit, ingen står ut med att leva på biff med bearnaise länge! GI är egentligen inget nytt, fiberrikt och fettförsiktigt har varit bra länge. Att påstå att mättat fett är "hälsokost" är inte korrekt, mättat fett ökar blodets kolesterolhalt och oavsett effekten på vikt skadar detta kärlen och ökar risken för åderförkalkning."

Hur är det, står ni ut med biff? :)
Ryktet går att SSS och Dr D har jättedåliga värden
När varken Annika som tillhör medlel-LCHF:aren eller SSS som tillhör "extremisterna" har dåliga värden så känns det som om man ganska mycket kan ignorera hans åsikter.

Annons:
copia
2008-03-04 16:36
#1

Jag har "levt " på det i två år snart, inte har jag tröttnat..men så äter jag ju lite ägg och fläsk emellanåt oxå..*S*

Skadlig
2008-03-04 16:40
#2

Hade varit en rolig utmaning dock. Se vem som tröttnar först, en av oss som bara äter biff och baernaissås eller någon som följer en meny enl talriksmodellen.

Meningslös fakta. Ordet talrik kommer från italienskans "skärbräda". Antar det är det man blir hos kirurgerna sen om man följer deras metod…

andreas0
2008-03-04 16:45
#3

Dom har slutat ignorera oss i alla fall, utan bestrider istället det vi säger.

_“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.” --Mahatma Ghandi _

teresaewa
2008-03-04 16:46
#4

ja vad skall man säga det är ju svårt att inte lita på dr R uttalande men vi är ju många här som är levande bevis på att lchf fungerar.Det jag funderar på är om det finns några undersökningar hur det påverkar kroppen över tiden säg inom 5-10 år.Några av oss går väl och tar olika prover och vad säger proverna?? Själv skall jag traska till doktor kring maj,då har jag levt med lchf i 5 månader.Vikten står stil men mår prima fö.T

Mervi
2008-03-04 16:59
#5

Jag har inte tröttnat ännu efter 2,5 år.

andreas0
2008-03-04 17:09
#6

Själv äter jag mycket mer varierat nu än tidigare. Tidigare var det bara pasta och skräpmat varje dag. Numera lagar jag massa hemlagat och äter både godare och mer varierat än någonsin. Tröttna? Vem försöker dom lura igentligen?

Sitter och tuggar på en god biff stroganoff just nu. Glad

Annons:
Skadlig
2008-03-04 17:24
#7

Var det förresten inte underhållande hur han gled undan frågan om diabetes. Han sa inte emot oss direkt men…

#6 Känner igen det också. Speciellt när det gäller renheten i varorna. Tror att det är få grupper av folk som ser till att ha så lite tillsattser i maten som vi. Intressanta är att det verkar mest bli som en possitiv bieffekt.

grona-marie
2008-03-04 18:25
#8

Jag har hört argumentet att det blir tråkigt med "biff och bearnaise" i längden tidigare. Jag förstår inte riktigt hur han tänker, vad är det som är så kul med pasta, potatis och spannmål? Jag äter också minst lika varierat nu som jag gjorde när jag åt enligt GI eller tidigare. Äter nästan aldrig biff förresten…

Aniara4
2008-03-04 18:31
#9

Skulle jag bli tvungen att äta biff och bea varje dag kanske jag skulle börja vänja mig och sluta avsky bearnaisesås? Jag tycker det är skitäckligt!

 Men mat med lite kolhydrater lär det nog dröja länge innan jag tröttnar på.

Pasi
2008-03-04 18:55
#10

Jag skulle vilja se R i en offentlig debatt med U Ravnskov ang det mättade fettet, kolesterol och dess farlighet! Han har ju uttalat sig och borde väl våga försvara kolesterolhypotesen, som den expert han är!?Glad

elize-l
2008-03-04 19:02
#11

Jag har nog gjort fel, inte ätit biff och bearnaisesås en enda gång sen jag börja med detta för 4 veckor sen =)

Skadlig
2008-03-04 19:58
#12

#10 Oh, släng med en dietist i leken och kanske SSS så hade jag betalat dyra pengar och bjudit alla närvarande på LCHF motsvarigheten till popcorn :D

Men visst äter vi alltid biff och baernaissås på samma sätt som "skärbrädorna" alltid äter biff, baernaissås och potatis.

Karin20
2008-03-04 20:00
#13

Jag äääälskar biff, oxfile, entrecôte med bearnaisesås, egengjordSkrattande

//Karin

Annons:
kaisakavat
2008-03-04 20:24
#14

Överhuvudtaget skulle det vara roligt att se en seriös debatt/samtal mellan olika auktoriteter på området, där debattörerna pratar till punkt och där man som lyssnare känner att diskussionen leder nånstans. Alltså inte som "Debatt" där diverse svammel får bryta in och förstöra alltihop och sålunda helst utan Paulo Roberto…Räcka ut tungan

ejaeja
2008-03-04 20:46
#15

Jag såg en liten del av ett tv 24 program idag med claude Marcus, där han visade på ett test med barn som skulle minska på sockret men även på fettet. Det var "självklart" att de skulle äta magra mejeriprodukter!!

Trist att det fortfarande är fast i sitt lätt-tänk

Doc
2008-03-04 22:39
#16

Jag skrev någrta kommentarer till Rössners chatt här…

Magne
2008-03-04 23:01
#17

"Ingen står ut med biff o bea…"

Återigen ett kulturellt argument i en debatt som borde vara vetenskaplig.

Det ringer lite Charlotte Albertsson-Erlandson-klockor: "Det finns anledningar till att vi inte sitter och gnager på en kycklingklubba vid fikabordet…" Inga hårda ändpukter direkt…

Kom med fakta istället! "Inga långtidsstudier på LCHF" (förutom evolutionen), få se nu… Fanns det det för de fettsnåla kostråden när de kom? Finns det jämförande studier nu som visar fettsnål fördel? Skrikandes

Skadlig
2008-03-05 10:08
#18

#17 Upprepa en lögn nog många gånger och…

Yakamoto
2008-03-05 10:16
#19

Jag måste göra fel. Men det är klart. Jag äter ju KARRE och bea nu och då (aka snabbmat till matlådan) .

Jag retar mig dock BLÅ på ett annat svar han ger där han skriver OXÅ. OXÅ? OXÅ?  Det heter O C K S Å  

Aniara4
2008-03-05 10:30
#20

#19 Han har väl snappat upp att det är så ungdomarna skriver när de chattar, så han vill visa att han hänger med. Cool

Annons:
Fnyfniken
2008-03-05 11:14
#21

Men min fråga är vem som inte tröttnar på tallriksmodellen? 1/3 kokt potatis, 1/3 kokta gröna bönor/morötter, 1/4 kokt kycklingbröst, 1 klick lättcremefraiche med citronpeppar.

Ovan smakar ingenting, men går att variera i all oändlighet.
Men 0 x ∞ är fortfarande 0. Så oändliga möjligheter som smakar tråkigt är väl inte kul det heller? Har han tittat på Airams hemsida? Tråkigt? Nä…

Tilda-T
2008-03-05 11:18
#22

Dessutom håller man sig inte mätt utan är lika sugen direkt efter måltiden

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MillisB
2008-03-05 11:48
#23

Och i tillägg får man mardrömmar av kolhydrater, i alla fall får jag det…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

elize-l
2008-03-05 18:05
#24

Det är ett stort problem för mig när jag försöker leva på största delen grönsaker, jag blir aldrig mätt ju eller hungrig efter bara en liten stund igen =(

Upp till toppen
Annons: