Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9228 ggr
hoynala
4/21/08, 12:26 PM

Test av Sukrin...

Då har Sukrin från Norge anlänt.

Smakar som socker, dock lite mindre sött, samma struktur som socker men om man bara tar detta känns det som en blandning av socker/druvsocker dvs smälter ganska snabbt. Med tanke på att detta är 100% naturligt, tandvänligt, ingen bismak och noll GI så kan jag bara säga äntligen något som verkar vara riktigt bra för oss LCHF:are.

En annan possitiv sak är att det inte är så dyrt som övriga, 65 kr för 500 gram.

För mer info: http://www.sukrin.no/

P:S jag har inget med detta företag att göra D:S

Annons:
Wildrat
4/21/08, 12:31 PM
#1

Har du tänkt prova att mäta blodsockret efter intag också?

hoynala
4/21/08, 12:31 PM
#2

Glömde säga att det ej skall vara laxerande heller… :-)

hoynala
4/21/08, 12:33 PM
#3

#1 Står följande på deras hemsida "Gir ingen blodsukkerstigning (null GI)" men skall för säkerhets skull kolla detta när jag har möjlighet…

Wildrat
4/21/08, 12:40 PM
#4

Ja reklam kan man inte lita på Glad

hoynala
4/21/08, 12:42 PM
#5

Frågor och svar från deras hemsida:

Spørsmål om Sukrin

Er Sukrin naturlig?
Ja, Sukrin finnes i naturen, og har blitt konsumert i små mengder siden tidenes morgen. Sukrin finnes i en del frukter, som meloner, pærer og druer. I tillegg finnes det i fermenterte matvarerer, som ost, vin og soyasaus.

Er Sukrin det samme som Splenda (sukralose) eller aspartam?
Nei. Splenda og aspartam forekommer ikke i noen planter eller frukter, og er ikke naturlige. De er laboratorie-fremstilte stoffer som er flere hundre ganger så søte som sukker. De er så søte at det må tilsettes et kaloriholdig fyllstoff, vanligvis maltodextrin eller dextrose, for at det skal kunne brukes i hverdagen.
Sukrin brukes i sin rene form.

Er Sukrin det samme som fruktose/fruktsukker?
Nei. Fruktose er en sukkerart med 400 kalorier per 100 gram, akkurat som vanlig sukker (sukrose). Sukrin er ikke en sukkerart og har 0 kalorier.

Er Sukrin karbohydrater?
Ja. Sukrin er betegnet som karbohydrater, men oppførerer seg ikke som vanlige karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilt ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke telle med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbo-kosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater.

Er Sukrin trygt om man har candidaoverfølsomhet?
Ja. Candidasoppen kan ikke nyttiggjøre seg av Sukrin.

Er Sukrin trygt for diabetikere?
Ja, Sukrin gir ingen blodsukkerstigning, og påvirker heller ikke insulin-utskillelsen. Sukrin kan derfor trygt brukes av diabetikere.

Er Sukrin trygt om man har fruktosemalabsorpsjon?
Ja. Sukrin inneholder ikke fruktose, og blir heller ikke omdannet til fruktose på noen måte i kroppen.

Hvordan blir Sukrin fremstilt?
Sukrin (Erythritol) finnes i små mengder i frukter og andre matvarer, men ikke så mye at man kan utvinne det i store mengder. Man bruker en bakteriekultur for å fermentere karbohydrater (glukose), som da blir omdannet til Erythritol. Det blir renset, krystallisert og tørket, og resultatet er et rent produkt, Erythritol.
Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er derfor helt naturlig.

Er Sukrin godkjent i Norge?
Ja, Sukrin (Erythritol) ble godkjent for EU (og Norge) sommeren 2006 etter en grundig vurdering. Det har vært på markedet i Japan siden 1990 og i USA siden 1996.

Hvor mange kalorier har Sukrin?
Sukrin har 0 kalorier. Til sammenligning har vanlig sukker (sukrose) 400 kalorier. Kalorier er betegnelsen på hvor mye energi en matvare gir kroppen når den forbrennes. Når vi får i oss flere kalorier enn vi bruker, blir overskuddet lagret som fett.

Hva er sukkeralkoholer?
Sukkeralkoholer er en gruppe stoffer som opptrer i naturen. Kjemisk sett har de likheter med både sukker og alkohol, men på tross av navnet, er de ingen av delene. Du blir altså ikke full av å innta Sukrin!
Sukkeralkoholer kalles også polyoler. Sukrin er basert på en sukkeralkohol som heter Erythritol. Erythritol er et ganske nyoppdaget stoff, som har vist seg å ha svært lik smak og konsistens som sukker, men uten ulempene.

Hvordan er Sukrin forskjellig fra andre sukkeralkoholer.
Kroppen behandler Sukrin litt annerledes enn de andre sukkeralkoholene. Sukrin er det minste sukkeralkoholet vi kjenner. De andre sukkeralkoholene er store, og blir ikke tatt opp i tynntarmen, slik Sukrin gjør. De som ikke blir tatt opp i tynntarmen, går videre til tykktarmen, og fermenteres av bakterier der. Det resulterer i at vann trekkes ut til tarmen (pga. osmotisk trykk), og kan føre til løs mage. Fermenteringen gjør at små fettmolekyler dannes og tas opp i kroppen som energi. Sukrin blir altså tatt opp i tynntarmen og blir ikke fermentert, og gir derfor ikke energi eller mageubehag.

Har sukkeralkoholer noen ulemper?
Til en viss grad, ja. De fleste sukkeralkoholer kan føre til magebesvær ved høye inntak. Sukrin er et unntak, og toleransen for inntak er mye høyere enn for resten av sukkeralkoholene (2-4 ganger så høy). Andre sukkeralkoholer er : Maltitol, Xylitol, Sorbitol og Isomalt.

Hvordan brukes sukkeralkoholer?
De brukes i sukkerfrie produkter, for å gi volum, konsistens og søtsmak til produktet. Høyintensitets søtstoffer (som aspartam og sukralose) bidrar kun med søtsmak, og ikke med volum eller andre egenskaper.

Hvorfor står det: ”Skal ikke benyttes til produksjon av drikkevarer” på Sukrinposen?
EU har bestemt at sukkeralkoholer ikke skal benyttes i drikkevarer, fordi man lett kan få i seg større mengder ved å drikke enn ved å spise. Alle sukkeralkoholer går under samme lovgivning. Sukrin må derfor ha denne advarselen, selv om den er langt mindre problematisk enn andre sukkeralkoholer.

Hvorfor har ikke Sukrin kommet på markedet før?
Sukrin har vært brukt i Japan og USA i mange år, og det er vanskelig å si hvorfor det ikke kom til Europa før i 2006. I tiden fremover forventes det å komme flere produkter på markedet som inneholder Sukrin.

Kan jeg være helt sikker på at Sukrin er trygt å bruke?
En kritisk og grundig gjennomgang av alle forhold rundt Sukrin ble foretatt i 1998. Intet negativt ble funnet.
Her er konklusjonen på den 36 sider lange studien:

The large body of published data supports the conclusion that the intake of erythritol would not be expected to cause adverse effects in humans under the conditions of its intended use in food.
The available studies demonstrate that erythritol is readily absorbed, is not systemically metabolized, and is rapidly excreted unchanged in the urine.
Moreover, erythritol occurs endogenously and naturally in the diet. Both animal toxicological studies and clinical studies have consistently demonstrated the safety of erythritol, even when consumed on a daily basis in high amounts. Based on the entire safety data package on erythritol, it is concluded that erythritol is safe for its intended use in food.

(Food and Chemical Toxicology 36 (1998) 1139-1174)

hoynala
4/21/08, 1:26 PM
#6

En timme efter test, känner mig lite "speedad" testade en Keto-Diastix sticka och denna visade glukose "Negativ", tillförlitlig?

Annons:
andreas0
4/21/08, 2:49 PM
#7

#6, Glukos på dom stickorna har inget med om man ätit socker eller inte att göra, det är till för diabetiker att testa om dom har ett speciellt tillstånd. Är man inte diabetiker så visar glukosdelen på dom alltid negativt.

hoynala
4/21/08, 2:58 PM
#8

Ok. skall testa med stick i fingret senare, skall låna en blodsocker testare… (ett tag efter nästa intag av Sukrin)

hoynala
4/21/08, 6:09 PM
#9

Skall testa mitt blodsocker 2 gånger i kväll, ett test som referens och sedan skall jag prova 2-3 teskedar Sukrin, vänta 10-20 min och ta ett test igen, återkommer med svar… ( med riktig blodsockermätare )

IngelaZ
4/21/08, 6:18 PM
#10

Såg att hälsokostkedjan Life säljer det i norge, kanske man kan be dom ta hem det i sverige. Är ju godkänt i Eu också.

Tilda-T
4/21/08, 6:24 PM
#11

Jag tror inte du har fullt utslag på blodsockret förrän tidigast 1 tim efter förtäring.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

hoynala
4/21/08, 6:35 PM
#12

#11 Inte enligt min mamma som har diabetes… men vi testar även efter en timme också, tre stick i fingret :-(

Rita-S
4/21/08, 6:40 PM
#13

Surkin används i min manns familj av min manns syster, hennes son har ADHD och han blir tokig om han får i sig bara litegrann vanlig socker. Han reagerar inte alls på detta surkin iaf.

Mer vet jag inte om det enn som så, men jag tycker det säger sitt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
hoynala
4/21/08, 9:26 PM
#14

Ok nu har blodsocker test genomförts.

Jag och min sambo har nu genomfört test av Sukrin.
( 3 stick var, men vad gör man inte för forumet :-) )

Jag hade innan test 5,3 och min sambo 6,8.
Vi tog vars 2 matskedar Sukrin och väntade i 30 min
då hade jag 5,2 och min sambo 5,8, och efter 60 min
hade jag 5,1 och min sambo 5,2, inga problem alltså.

( märklig är att blodsocker värdena sjönk istället… )

andreas0
4/22/08, 1:40 AM
#15

Då kanske teorin om att sötningsmedel ger insulinutsöndring stämmer? Insulin sänker ju blodsockret, och sötningsmedlet lär inte höja det eftersom det inte har någon energi, så då kanske det går neråt istället. Det är ju just insulinutsöndringen vi vill undvika, det är den som är dålig för viktminskning.

Enda sättet att veta säkert vore att mäta insulinnivåerna i kroppen. Tyvärr är det svårt att dra någon slutsats av det här testet.

hoynala
4/22/08, 11:09 AM
#16

Hej, fick detta svar från tillverkaren idag.

Jeg ser at du har testet ut blodsukkerresponsen på Sukrin.
Om man vil gjøre en helt nøyaktig test, skal man innta Sukrin på fastende
mage, så man utelukker påvirkning fra tidligere måltider. Her er en studie
som er gjort, og som viser null påvirkning på glukose og insulin:

Serum glucose and insulin levels and erythritol balance after oral
administration of erythritol in healthy subjects.
Läs mer här!

Emmisha
5/6/09, 3:38 PM
#17

Intressan!! låter ju som en toppenbra komplement till hong, socker m.m. vart kan man köpa sukrin? I vanlig mataffär eller måste man gå till typ nån lifebutik? eller beställa på internet?

igilla
5/6/09, 4:08 PM
#18

Jag bad den 27 april 09 den stora affären i Stockholm, Daglivs Klippet, att ta in Sukrin i sortimentet. Den 2 maj fick jag ett mejl från Daglivs: man hade hittat Sukrin och dess distrubitör i Sverige. Det är stor konkurrens om att få in produkter hos Daglivs. Men de skulle jobba på att få in sukrin, även om det var en leverantör som de inte jobbat med förut, då tar det längre tid.

Jag mejlade tillbaka, berättade om AD, KiF (snart 9000 medlemmar) och LCHF förstås, avsikten förstås att få Daglivs att förstå att kundkretsen kan vara stor. Tyvärr hör Daglivs sen något år tillbaka till COOP, förut en av de få livsmedelsaffärerna som inte tillhörde någon kedja, har fiskdisk, ost, kött&charkdisk, alla manuella. Har inte blivit sämre sen COOP blev ägare, men med tanke på hur  COOP behandlar småmejerierna mm har vi uppmanats att klippa Medmerakorten. Kan inte göra det, min närbutik är COOP FORUM, kan inte åka bil 1,4 mil tor för att handla. Hoppas på Daglivs, de har behandlat min begäran mycket snabbt och proffsigt tycker jag!

Smörälskare

Sockerfritt
2/1/10, 12:35 AM
#19

#17 frågade: "Intressan!! låter ju som en toppenbra komplement till hong, socker m.m. vart kan man köpa sukrin? I vanlig mataffär eller måste man gå till typ nån lifebutik? eller beställa på internet?"

Som ny info: Sukrin hittas faktist nu i Sverige även på http://www.sockerfri.com

igilla
2/1/10, 1:16 AM
#20

Daglivs/Klippet har sen några månader tillbaka Sukrin i sitt sortiment! Rätt så dyrt, men jag använder inte så mycket, jätteskönt att kunna köpa det i en vanlig affär, slippa skicka efter på nätet. Och framför allt: Det lönar sig att förklara varför man ber om att en viss vara ska tas in! Mandelmjölet som de numera också har tycker jag däremot är ALLDELES FÖR DYRT, mixar i stavmixertillsatsen själv, blir inte lika finmalt, men det gör ingenting i de sk Pones(en) (hur böja?), tycker bara att det är gott med den litet mer grovmalda mandeln!

Smörälskare

Annons:
[shimpo]
3/26/10, 6:46 PM
#21

Någon som vet något ställe i Göteborg/Kungälvsområdet, där det går att köpa Sukrin?

[shimpo]
4/14/10, 7:34 PM
#22

Jag bakar jättegoda chokladkakor med sukrin, men jag känner mej lite "uppfrätt" i munnen, om nu någon förstår känslan.

Fast jag kanske äter för många åt gången….Skrattande

Loysanlouise
8/8/10, 10:36 PM
#23

Surkin finns att köpa hos hälsokostbutiken Leva Sunt på Wieselgrensplatsen. Finns även en webbutik http://levasunt.nu

Direktlänk: http://www.levasunt.nu/Shop/Product.asp?Product_Id=949&startpage=1

dumlis
8/8/10, 11:26 PM
#24

Jag brukar handla på LCHF butiken, (85 kr), billig enhetsfrakt oavsett hur mycke man handlar. Gillar florsocker sukrinet bäst (79kr), för det löser upp sig bättre när man bakar. 

 Såg att Leva sunts webbshop inte uppger fraktkostnaden men att de skickar med posten = blir dyrt på tyngre saker!

Upp till toppen
Annons: