Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Någon som har problem med ögonen?

2008-03-24 14:42 #0 av: kalleankasmormor

Jag är nygammal medlem, som slutade med LCHF-kosten i somras, efter knappt fyra månader, på grund av att jag tyckte att vänsterögat blev grumligare och att synen allmänt försämrades. Jag ökade på intaget med omega-3, eftersom jag läst att överskott av omega-6 kunde ge symptom liknande mina. Ögonen blev faktiskt bättre och har hållit sig okej tills nu, när jag börjat med LCHF igen. Förutom ögonen mår jag bra och har massor av hälsovinster på kosten. Någon annan som känner igen sig på ögonproblematiken? Någon som har något tips?

Anmäl
2008-03-24 15:23 #1 av: magma

Jag känner inte igen mig, har inte haft synproblem. Skönt att du blivit bättre i ögat igen!

Hörde om en läkare som höll ett föredrag, tror det gick på Svt24? Han hade varit kirurg, men tvingats sluta eftersom han fick reumatism i händerna. Nu var lederna fullt rörliga igen, efter att han ätit stora doser av omega3. Jag hörde det inte själv utan fick det återberättat för mig, så jag lämnar in en liten reservation för faktafel...

Du borde kanske fortsätta med ditt tillskott (om du nu äter tillskott), och tänka på att äta fet fisk några gånger i veckan. Omega3 är antiinflammatoriskt och omega6 har den motsatta effekten, kanske det var orsaken till vad som hände? Förhoppningsvis får du fler, mer insatta, svar:)

Anmäl
2008-03-24 15:30 #2 av: greensis

Jag upplevde att synen hade blivit sämre och gick till optikern och kollade. Hon sa att möjligen hade den blivit bättre och att det var därför det kändes suddigt med glasögonen.

Min erfarenhet på lchf är att jag kan få problem med långsyntheten (jag är närsynt), framför allt vid bilkörning vid trötthet, om jag inte äter rejäla doser omega3. Det går tillbaka efter några dagar med full dos. (Jag ser inte att läsa på de blå trafikskyltarna - däremot fixar jag kringvarande trafik. Tror det har med att uppfattande av rörelse funkar, men att stillastående ting är svåra att fokusera på. Men jag har rätt knasiga ögon, det är inte säkert att den historien hjälper)Flört

Anmäl
2008-03-24 15:34 #3 av: kalleankasmormor

Tack för svaren! Tyvärr är inte synen frbättrad enligt optikern - så det är inte glasögonen i sig som är problemet. Omega-3 skall jag fortsätta med i lite högre doser. Funderar på att testa krillolja. Någon som har erfarenhet av det?

Anmäl
2008-03-24 15:42 #4 av: ebet

Synen försämras med åren. Även om resultatet är oförändrad på en undersökning. Glaskroppen skrumpnar ihop bla som ger ganska 'diffusa' problem, man upplever sig se sämre fast det inte går att mäta. Starr kan vara på intågande, det är mycket som händer, precis som i kroppen för övrigt. Slemhinnorna uppför sig annorlunda, ögats torrhet kan ge sämre skärpa.

Har svårt att tro att man kan 'förbättra' synen, däremot kanske med rätt kost förhindra att åldrandet går lika fort.

Men upplever du en förändrig trots oförändrad glasögonstyrka skulle du kanske kolla med en ögonläkare, som kan ge besked om ögats medicinska status

Anmäl
2008-03-24 15:44 #5 av: kalleankasmormor

Jag har gjort det och det är normala förändringar, som jag hade innan jag började med LCHF: Det märkliga är ju att ögonen blir bättre när jag minskar det mättade fettet och att den blir sämre när jag ökar det. Dessutom kommer förändringarna snabbt. Men jag understryker att jag i övrigt mår mycket bra av den höga fettmängden.

Anmäl
2008-03-24 16:07 #6 av: Fricko

Jag upptäckte en morgon efter ca: 6v med LCHF att jag kunde läsa tidningen utan läsglas och det har jag inte kunnat på flera år. Jag sa det till min fru som är skepptisk mot min nya kost men hon var inte imponerad. Jag relaterade det till kosten men sedan kom jag på att jag har också börjat ta torskleverolja som innehåller A-vitamin som har med ögats funktion att göra. Ja, det är mina erafrenheter.

Anmäl
2008-03-24 16:09 #7 av: kalleankasmormor

Mycket intressant! Tack för tipset!

Anmäl
2008-03-24 16:30 #8 av: ebet

Hoppas ni har rätt. Normalförändringar kan betyda väldigt mycket.Annars brukar den typen av ögonförändring (åt svagare plus i styrkan) kunna tyda på att man så småningom kommer att få grå starr. Vilket iochförsig fullt normalt om vi fåt leva tillräckligt länge.

Anmäl
2008-03-24 16:32 #9 av: kalleankasmormor

Fast det är jag nog för ung för. Dessutom finns ingen starr ärftlig i min släkt. Och återigen - varför blir det då bättre när jag ändrar förhållandena mellan omega 3 och omega 6. Om jag hade haft någon sådan problematik borde ju inte omega 3 göra någon skillnad.

Anmäl
2008-03-24 16:34 #10 av: greensis

#4 I mitt fall tror jag inte att det är "synen" som förbättras av höga omega3-doser. Snarare är det de små musklerna runt ögat, de som gör att man kan skifta från kort till långt synavstånd, och därmed reglerar skärpan, som verkar reagera. Det är en marginell förbättring, jag märker inte av den annat än i kombination med bilkörning.

Anmäl
2008-03-24 16:48 #11 av: ebet

Jovisst är det konstigt, vore kul att fortsätta med den 'rätta' omega kombinationen, se vart det hela landar. Starr fö inte ärftligt, utan åldersrelaterad oftast. (vad nu ålder är för ngtGlad)

För själva näthinnan är beroende av bra blodcirkulation. Om det varierar...?

Linser börjar stelna tidigt, men oftast märks inget förrän över 40 och då hjälper det med läsglasögon, för linsen för stel för musklerna att ändra formen på det. Om ngn kunde 'mjuka' upp linsen igen så är det givet för nobelpriset.

Anmäl
2008-03-24 16:55 #12 av: kalleankasmormor

AHA! Jag trodde faktiskt att starr kunde vara ärftligt - även om jag vet att de flesta åldersrelaterade sjukdomar har med kosten att göra. Jag kanske skall förtydliga att det är själva synen som blir sämre med mycket mättat fett- och bättre när jag äter omega 3. Grumligheten i högerögat beror på glaskroppen, enligt ögonläkaren. Starr nämnde han ingenting om. Jag kommer i alla fall att fortsätta med omega 3 - skall pröva med krillolja, som sägs vara mycket bättre i fördelningen omega3/omega 6 så får vi se vad som händer.

Anmäl
2008-03-24 16:57 #13 av: ebet

Hurdå 'sämre'? Suddigare? Förvrängd? Fläckar? Vore intressant om du kunde beskriva det.

Anmäl
2008-03-24 17:01 #14 av: kalleankasmormor

Det känns som om jag ser lite sämre. Jag är närsynt(ganska mycket) och får liksom "rätta till glasögonen" för att se bättre - om du förstår hur jag menar:S Ibland är det lite bättre och ibland lite sämre. Efter att jag slutade med LCHF och ökade på omega 3 blev det bättre och nu när jag startade på nytt blev det sämre igen. Jag funderar därför påom jag kan vara känslig för för mycket omega 6, men det är bara en amatörhypotes...

Anmäl
2008-03-24 17:05 #15 av: ebet

Alla hypoteser är väl bra tills de motbevisas:) Får man fråga hur gammal du är, och är det på långt håll eller på nära håll blir det bättre då?

Anmäl
2008-03-24 17:05 #16 av: kalleankasmormor

46

Anmäl
2008-03-24 17:07 #17 av: ebet

Problemläge förstås. Har du progressiva glasögon?

Anmäl
2008-03-24 17:09 #18 av: kalleankasmormor

Nej, jag har inget behov av det, eftersom jag ser bra både på långt och kort håll, ännu så länge, med glasögon. Mina besvär känns mer tillfälliga och synproblemen, det "suddiga, är både på kort och långt håll när det kommer. Tack och lov är det inte hela tiden - men det oroar mig ändå.

Anmäl
2008-03-24 17:25 #19 av: ebet

Det är just det. Min professionella förklaring skulle vara, om du satt i mitt synundersökningsrum:

Du har fortfarande ganska flexibla omställningar av linsen, mellan långt och nära håll. Men åldersyntheten har börjat, det är en lång process, som sagt börjar runt 40 och som regel stabiliseras kanske runt 60.

Ibland orkar ögat att ställa in sig, ibland inte. Så funkar det tyvärr. När det blir 'tillräckligt jobbigt' då är det dags för läsglasögon. För vissa vid 45, men närsynta brukar kunna 'hålla ut' längre.

Fungerar verkligen att underlätta ibland med omega balansen, så är det naturligtvis intressant. Men jag kan sätta min optikersticka på det att det är en fullt normal åldersförändring Gråter på gång. Vore första gången om du kunde stoppa det tyvärr. Däremot vänta inte för länge om du får problem med att skaffa läsglasögon/progressiva, för behövs det så gör det, man mår bäst om man inte drar ut på tiden i onödan.

Anmäl
2008-03-24 19:03 #20 av: kalleankasmormor

Tack för dina synpunkter. Det är fullt möjligt att du har rätt. Jag skall dock pröva med fettbalansen ett tag så får vi se!

Anmäl
2008-03-24 19:40 #21 av: ebet
Absolut! Det kan vara bra för hela kroppen ju!

Vore kul att få höra senare hur synen utvecklar sig.

Anmäl
2008-03-24 19:41 #22 av: kalleankasmormor

Jajamän!

Anmäl
2008-03-25 23:03 #23 av: ullebull

Jaha, här är tydligen en optiker på Kif. Jag har haft glasögon sedan jag var 7 år, stormtrivs med det men för 14 dagar sedan fick jag uppsöka sjukhuset. Glaskroppsavlossning på vänster öga.

I förrgår kl 20.30 när jag satt här vid datorn beslöjades nästan hela höger öga. Jag vet att man inget kan göra men gud så jobbigt med allt som far framför ögonen.

Jag har nu följt tråden och skall prova med omega 3. Min hjärna vill inte riktigt ställa om sig och bortse från alla slöjorna.

Tack för tipsen, rapporterar om det hjälper.

Anmäl
2008-03-25 23:36 #24 av: Lillulla

Hur mycket omega3 kan man äta då, och vad kan hända om man överdoserar? Jag tar två kapslar om dan och äter lax flera gånger i veckan.

Anmäl
2008-03-26 10:24 #25 av: kalleankasmormor

Det beror nog lite på vilket omega-3 preparat man köper. jag tror det kan skilja ganska mycket mellan dem. Själv har jag ätit eye-Q, men tänker gå över till krillolja - där omega-3 halten är avsevärt mycket högre än i vanliga omega-3 tabletter.

Anmäl
2008-03-26 11:04 #26 av: Gronstedt

Jag har upplevt att de där "maskarna" som simmar omkring i synfältet när man inte fokuserar har blivit betydligt värre. Dock har mina fokuseringsproblem blivit mindre. Jag har hela tiden trott att detta har med min systemiska candida att göra, och att det handlar om en initialförsämring, eftersom den här kosten verkar göra att "regredierar" genom min period av förfall.

Kanske ska prova med O3 igen, slutade med det eftersom jag mådde bra utan.

Anmäl
2008-04-13 18:07 #27 av: kalleankasmormor

Ville bara berätta att jag upplever att synen blivit bättre av krillolja! Inte revolutionerande, men något. Fortfarande har jag så klart kvar problemet med luddet i glaskroppen, men skärpan är bättre! Jag fortsätter äta krillolja så får vi se hur det utvecklas.

Anmäl
2008-04-13 19:17 #28 av: ebet

Kul om det hjälper.

Luddet i glaskroppen har jag aldrig hört att det kunde bli bättre, det är lite cellrester och 'skräp' som syns bra mot snö eller himlen. Så länge luddet rör sig och sjunker när man håller blicken stilla så är det inget farligt, kanske lite störande ibland.

Vill man se de kan man titta mot ljus gm ögonfransarna, man kan till och med skönja cellväggarna och följa rörelsena. Om man inte har ngt roligare för sig. så är det en underhållning.

Anmäl
2008-04-13 19:38 #29 av: MaMaMade

Man kanske skulle ta o testa krillolja. Var får man tag på det...hälsokosten? Som kapslar hoppas jag, annars fixar jag det inte!

Börjar få åldersförändringar helt klart. Är närsynt sedan 10-årsåldern men har nu stora problem m att ställa om ögonen mellan kort o långt håll. Ser inte textremsan på TV:n nästan od. Nattsynen är i stort sett obefintlig.

Har tänkt byta glas i några år nu men går på ögonkliniken för svår skelning på höger öga. "Styrketränade" i någtra månader, gjorde en op, återbesök o konstaterade att kirurgen inte drog åt muskeln ordentligt. Har "styrketränat" m lins igen, nu på väster öga men la av den efter några mån då jag höll på att bli tokig, det blev bara värre.

Vill inte slösa en massa pengar på dyra glas om det blir så att jag måste ha en speciallins (extra dyrt naturligtvis) "inbränd" i glaset el så blir det en till op. Nu försöker jag i första hand få ihop de 300 kr som jag behöver till besöket på ögon.

Anmäl
2008-04-13 19:49 #30 av: kalleankasmormor

#28 Nej, jag tror också att jag får dras med "luddet". Intressant utläggning om att man kan studera sina cellväggar.Mmmmm. Måste jag testa!

#29 Krillolja kan du köpa på nätet - hos bodystore(gymgrossisten t ex. Det är en "extra stark" omega 3 där fördelningen är 15-18 delar omega 3(beroende på tillverkare) och 1 del omega 6. Vanliga omega 3 preparat brukar ha fördelningen 2 delar omega 3 en del omega 6.

Jag hade inte dessa synproblem när jag åt "vanlig kost" och därför misstänker jag att jag fått i mig för mycket omega 6 och att det orsakar ögonproblemen. Det var någon snäll människa som tipsade mig om det. Om det hjälper mot mer "normal" åldersförändring vet jag inte, men det kan ju vara värt att pröva. Hoppas det fungerar för dig!

Anmäl
2008-04-13 20:24 #31 av: ebet

MaMaMade! Jag känner med dig! Vad himla jobbigt det måste vara.

Håller tummarna.

Anmäl
2008-05-03 13:24 #32 av: bryne

Jag har sänkt styrkan på mina läsglasögon från +2,5 till +1,5 på 4 månader om det det beror på omega 3 eller kosten vet jag inte.

Anmäl
2008-05-03 14:42 #33 av: vikingmormor

Den gröna starren finns med ärftlighet. Så har man det i familjen, så bör man undersöka ögontrycket med jämna mellanrum. Trist att förlora delar av synfältet i onödan.

Animalsikt omega-3 är inflammationsdämpande, därav tänkbar positiv effekt vid alla inflammationer, vilket torde innebära de flesta sjukdomar. Motsatsen omega-6 från växtriket blir då inflammationsdrivande. Fördel kött och ägg från djur som ätit artegen föda. Då det är närmast omöjligt att uppnå det ideala målet - relation omega-3/omega-6   1:1-4  så kan jag inte se hur man skulle kunna få i sig för mycket animalsikt omega-3. Men dämpar inflammaion, det gör animalsikt omega-3.

Anmäl
2008-05-03 14:43 #34 av: ebet

Jo, som det har kommit fram så påverkar diabetes/blodsocker styrkan på glasögonen.

Anmäl
2008-05-03 14:50 #35 av: Margareta

Jag har haft glasögon för närsynthet sen jag var 12år och progressionsglas sen 7-8 år. Nuförtiden lägger jag från mig glasögonen ofta - de stämmer inte i styrka. Jag har kontrollerat ögonen och jag har lägre styrka både på närsynthet - läsavstånd och även astigmatismen i vänster öga.

Om det är kosten eller åldern vet jag inte - men jag har ätit så här i över 3 år nu. Innan blev ögonen successivt sämre vid varje kontroll.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-05-03 15:12 #36 av: ebet

Det är ganska vanligt att närsynthet minskar när man börjar bli ålderssynt. Det är tyvärr ganska ofta har man blivit överkorrigerad i ungdomen, man ökat lite för generöst i styrkan.  Kosten har nog den verkan att den stabiliserar blodsokret.

Om astigmatismen har legat 'horisontellt' runt 180 grader, då brukar den minska med åldern då inte ögonlocket trycker lika hårt på ögat. Dvs astigmatismen runt 90 grader brukar öka eller tillkomma av samma orsak. Men om det är den astigmatismen som minskat då vet jag inte riktigt vad det kan bero på.

Anmäl
2008-05-03 23:10 #37 av: Nigi

Testa med någon form av "blåbärs"tabletter. Finns några olika sorter på hälsokostaffärerna. Själv använder jag Oxyvision. Hade problem att fokusera under en längre tid och att över huvud taget se klart. Redan efter några veckor så märkte jag att jag hade lättare att fokusera och såg klart på längre håll.

Anmäl
2013-11-26 19:11 #38 av: Fjällripan

Hej, jag fick glaskroppsavlossning i ett öga för ett år sedan, efter att ha kört med LCHF drygt ett år. Sedan efter några månader kom det även i andra ögat. 

Om det är så som jag hört att LCHF-kost leder till ständig vätskebrist i kroppen så vore det inte så konstigt om glaskroppen också påverkas och skrumpnar i förtid s a s.  

Glaskroppsavlossning är tydligen inget farligt om man håller koll på att det inte plötsligt blir sämre, men inte är det så kul att se dom där "flagorna" fara runt hela tiden. Enligt ögonläkaren så vänjer man sig efter ett tag och då ser/tänker man inte på dem längre. Men det vete fasen, jag tycker inte det stämmer. 

Kan det vara en följd av mathållningen eller är det enbart beroende på närsynthet och ålder (jag är 55+)?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.