Annons:
Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 432 ggr
Frihet07
5/3/08, 10:18 PM

Förrätt i väntan på grillen

Tips på en snabb och enkel förrätt som kan läggas på grillen eller i ugnen. Lägg till eller ta bort som du själv vill:

Fetaost i folie, 4 pers
400 gr fetaost (2 pkt á 200 gr)
4 msk olivolja
1 röd paprika eller en tomat
finhackad eller tunt skivad rödlök
nymalen svartpeppar
4 aluminiumark

Dela varje fetaost i två. Lägg på foliark, strimla paprikan alt tunna skivor tomat och lägg ovanpå. Strösla hackad/skivad rödlök överst och nymald svartpeppar. Häll på olivoljan innan eller när osten är klar.

Vik ihop till paket och lägg på grillen eller i ugn, 200 grader i 10 minuter. Öppna och njut! Toppen som förrätt.

Annons:
[Norum]
5/3/08, 10:28 PM
#1

Kanongott! Jag brukar ha samma blandning, fast jag lägger till squash och ädelost på toppen som får smälta ner över resten… Glad

Frihet07
5/6/08, 8:56 PM
#2

Hittade ytterligare förrätt i väntan på grillen. Koka sparris al dente, linda bacon runt och stek.

Camilana
5/8/08, 4:58 PM
#3

Vi brukar ta citron, lök och vitlök i fetaostpaketet.

Frihet07
5/18/08, 10:22 PM
#4

Mer tips på plockmat från grillen - hämtat ur Icas Buffé maj 2008:

Chilligrillade kronärtskocksbottnar, 2 pers
Spola av 1 brk inlagda kronärtskocksbottnar i durkslag, låt rinna av ordentligt. Rör ihop 50 gr rumsvarmt smör med ½ finhackad röd chilifrukt, 1 finhackad vitlöksklyfta, 2 mskk bladpersilja o ½ tsk flingsalt. Fördela skockorna på rejält dubbelvikt ungsfolie. Klicka på kryddsmöret och vik ihop noga. Lägg på grillen 10-15 min. Gott till fläskkotletter, fläskkarre eller lammfärsbiffar.

Sparris med parmesan o hasselnötter, 4 pers
Bryt ändarna på 16 sparrisar där de går av naturligt. Fördela sparrisarna på 4 dubbelvikta folieark. Ringla över olivolja och lite färskpressad citronjuice. Strö över lite flingsalt, nymalen svartpeppar och några grovhackade rostade hasselnötter. Riv över generöst med parmesan o toppa med en klick smör. Vik ihop noga och lägg på grillen 15-20 min. Gott till majskycklingfilé eller oxfilé.

Det finns mer recept på sid 28-29 i Buffé samt på Icas hemsida, eller vad sägs om Rökta räkor med chipotledipp, Briepaket med portvin och valnötter, Gino på grillen, Ädelostbakad knipplök eller Skärgårdsböckling…

Smaklig grill!

kickelina66
5/18/08, 10:24 PM
#5

Jag gjorde det enkelt för mig i lördags. En tomatiskiva, en skinkskiva lite pesto och mycket västerbottensost. La allt i folie och värmde på grillen. Enkelt och gott.

kaisakavat
5/18/08, 10:25 PM
#6

Här bara haglar det kanon-tips på fantastisk mat. Tacksam!

Annons:
zpider
5/18/08, 10:59 PM
#7

Linda in en bit halloumi i bacon och lägg på grillen eller i ugn….slurrrp

[Karro]
5/18/08, 11:06 PM
#8

kanongott!

Upp till toppen
Annons: