Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Viktnedgång med medicin?

2008-04-01 18:50 #0 av: Doc

Någon som provat medicin för hjälp med viktnedgång? I kombination med eller utan LCHF? I så fall är jag nyfiken på att höra vad du har för erfarenheter...

Jag skrev ihop en artikel om effekt och biverkningar av de som finns, kan läsas här.

Anmäl
2008-04-01 18:56 #1 av: Stella1

Jag åt reductil i tre månader förra våren. Tappade matlusten helt och även lusten till allt annat. Efter några veckor där jag var som handlingsförlamad slutade jag, så viktigt är det inte att gå ner i vikt för mig. Jag gick ner fyra kilo på tre månader, men jag tror att viktminskningen avstannade eftersom jag tappade matlusten helt och nästan inte åt alls. Jag tror att jag låg på 500-700 kalorier om dagen ett tag, usch.

Edit: Jag åt inte LCHF-kost under tiden och efter att jag slutat med tabletterna gick jag upp till ursprungsvikten på två månader.

Anmäl
2008-04-01 19:07 #2 av: DaMum

Jag fick Xenical för c:a 10 år sedan av husläkaren.

Först sket jag som en hel indianstam och gick ner 10 kg. Sen började jag tappa håret och må pyton, så jag slutade med tabletterna.

Kort därefter fick jag prova Reductil. De gjorde mig helt avtrubbad och totalt ointresserad av mat. Ointresserad av det mesta skulle jag vilja påstå. Kände mig som i ett vacuum. Jag slutade med dem också.

För ett par år sedan fick min yngsta dotter (då 8 år) Reductil utskrivet. Hon har ADHD, Asperger och Tourette. Hon blev också som en zombie, och fick även ökad ångest. Jag satte ut medicinen på eget bevåg, och det ångrar jag inte.

Kram! 

Anmäl
2008-04-01 19:11 #3 av: MimLan

Åt Acomplia i 2 månader för lite mer än ett år sedan. Utan LCHF. Den första veckan var det ok, enda effekten var att allt sug/behov försvann, vare sig det gällde mat eller inte. Portionerna krympte rejält för det var inte helt lätt att äta utan någon lust eller hunger. Därefter kom biverkningen ångest. Den slog till stenhårt. Vilket ledde till att jag inte kunde äta för ångesten sade stopp, det vände i munnen. Det humöret varvades med sug efter massivt med fett och kolhydrater, te.x. (köttbullar med) gräddås och potatismos. Något jag inte åt normalt sett. Sammantaget var det en flopp som ställde till systemet än mer än var till någon hjälp. Otäck sak. Slipper man biverkningar är det nog till hjälp för de som inte gör så mycket annat än småäter i tid och otid. Jag hade inte det problemet.

Anmäl
2008-04-01 19:54 #4 av: Record

Blev ordinerad Reductil för flera år sedan , efter 10 tabletter förstod jag vad det var frågan om , omtöcknad som jag blev slutade jag direkt och vill inte rekomendera dessa till någon annan (men  jag har säkert 50 st kvar för mina ovänner )

Nästa dunderkur är väl Xenical som fungerar fint om man inte äter fet mat , gick ner några kilo men inget bestående.

Eftersom jag även slutade med dessa dyra piller  har jag märkt att de bromsar min viktnedgång med min nuvarande kost som naturligtvis är LCHF.

Det är den bästa kosten som jag provat med i två månader nu.Vilket medfört att jag minskat mitt intag av diabetesmediciner  med två tredjedelar.de som är mest ledsna nu är nog den fabrikant som sponsrar min medicin...

Anmäl
2008-04-01 19:57 #5 av: Karin20

Jag som "provat allt" har naturligtvis provat "meducin". Jag fick Xenical under ett halvår och gick inte ned ett hekto. Så fettskrämd som jag var fanns det inte något fett att bli av med.

Min läkare föreslog då Reductil som skulle motverka småätande och minska aptiten, men jag avstod. Har faktiskt aldrig småätit eller behövde minska aptiten, levde på svältkost.

När jag fick min diabetesdiagnos och ville/behövde gå ned i vikt, nu blev det absolut nödvändigt (iofs tidigare också), pratade hon om Accomplia, men visste för lite (augusti 2005) och tänkte återkomma senare. Senare = jag gick ned i vikt ändå och med LCHF ännu mera. Vi har inte pratat något mer om Accomplia. 

//Karin

Anmäl
2008-04-02 13:29 #6 av: umbra55

Jag har ätit Xenecal (innan LCHF). Gick inte ner nåt nämnvärt- kanske för att jag aldrig åt fett? Det fungerar ju som fett-antabus.

Provade Reductil ett bra tag. Det fungerade okej, men när perioden var slut gick jag upp igen. Hade ju inte lärt mig nåt, utan matovanorna var intakta s a s.

Acomplia har jag inte testat, men vet  att en del får ett sanslöst illamående av dem. Bara det gör mig tveksam.
Bästa hittills är LCHF! Basta

Anmäl
2008-04-02 14:37 #7 av: molana

Jag fick Acomplia utskrivet till mig på våren 2007 för hjälp att sluta röka och minska i vikt.Gick bra att sluta röka och vikten gick ner med.Men jag åt ju LCHF under den tiden.Men jag fick problem med smärta i bröstet och blev darrig och knäsvag när jag utförde mitt jobb att dela ut post.

Vid kontakt med läkare så frågade jag om det var den medecinen som gjorde mig sådan och det var det sa läkaren.Så efter 3 månader slutade jag med den medecinen.Fick sedan veta att jag har ålders diabetes och började röka igen.(Fy vad dum man är)

Nu i förra veckan var jag på hjärt undersökning.Har ett blåsljud på hjärtat.Fick besked att vänster klaff ger det ljudet.Han skickar  en remiss för undersökning av krans kärlen.

Nu undrar jag om det var Acomplian som gjorde att det blev så här ?

Nu måste jag sluta röka igen om det ska bytas klaff.Det är ju en stor operation.

Men jag kör vidare med den här kosten.  Skrattande  

Anmäl
2008-04-02 16:25 #8 av: Inke

Fick xenikal för länge sen. Det var nog rätt nytt. Först skulle jag själv gå ner några kilon . Sen fick jag medicinen. Men jag märkte att jag åt mer fett för att medicinen skulle ha någon verkan. Och det var ju dumt. Så jag slutade. Och gav tabletterna till doktorn. De var ju väldigt dyra så kunde han ge till nån annan.

Anmäl
2008-04-02 16:34 #9 av: Aniara4

Jag var intresserad av Xenical för ungefär 10 år sen, men när jag fick veta att jag först måste gå ner ett antal kilo på egen hand svarade jag att kunde jag det skulle jag väl inte behöva nån himla medicin heller, då var det ju bara att fortsätta på samma sätt sen! D'uh! Skrikandes

Men jag fick en tjock broschyr där det mest stod en massa klämkäcka råd om att man ska äta mycket grönsaker (som jag är allergisk mot...) och att vatten är en finfin måltidsdryck, men det fanns också en energitabell och sidor för matregistrering, så dem använde jag och gick ner 10kg på ett halvår. Kilona kom tillbaka med ränta, förstås, men lite klokare blev jag nog trots allt av att tvingas titta lite närmare på näringsinnehållet i saker och ting.

Fast medicinen sket jag i. 

Anmäl
2008-04-02 17:11 #10 av: magma
Åt Xenical för ungefär 14 år sedan. Gick väl ned 8-10 kg av ca 20-25 kilos övervikt under den perioden, men jag gick ju samtidigt på VV. Så jag tror snarare det var kosten och inte medicinen som gjorde nytta- jag åt ju redan i det närmaste fettfritt! Allt detta gick jag upp och mer därtill åren efter jag slutade med Xenical.
Anmäl
2008-04-03 21:46 #11 av: Margareta

Jag åt Xenical och gick parallellt i en obesitasgrupp på VC - detta var när de kom ut på marknaden. Jag gick inte ner i vikt och det hände inget särskilt i toan eftersom jag åt fettfritt.

Jag minns att jag ibland hade dem som "dagen-efter-piller" när jag fuskat och fått i mig för mkt fett i något festligare sammanhang.

Jag har även ätit Reductil - utan att gå ner i vikt - minns inte ens om jag påverkades alls av dem.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.