Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

fick skörbjugg!

2008-04-21 17:03 #0 av: systerj

har ätit den här kosten i mildare variant i ca 3 år, men nyligen efter ett par veckor när jag inte ätit några grönsaker fick jag jättetorr hud, blodsprängda ögon, magsår, knäppande leder, munsår och blödande tandkött.. fick omedelbart införa stora mängder grönsaker (ffa paprika) och redan efter ett dygn kunde man se avsevärda förbättringar. huden är fortfarande som pansar, men på bättringsvägen. provade ett par dagar utan grönsaker, men med c-vitamintillskott, och symtomen återuppstod nästan direkt. så jag tänker aldrig mer lita på vitaminer i tablettform, det kan jag lova. nåväl, ville bara utfärda en liten varning till alla. det kan alltså hända, oavsett vad som populärt skrivs om inuiterna här..

å, just det, magen är givetvis i totalkollaps. ska försöka hålla mig till tomat och jordgubbar som jag tolererar lite bättre. 

Anmäl
2008-04-21 17:08 #1 av: greensis

Stackars dig! Låter klokt att tillsätta lite c-vitaminkällor i kosten. Hur märkte du magsåret?

Anmäl
2008-04-21 17:09 #2 av: Jennix

Oavsett om det är skörbjugg eller inte så låter det hemskt tråkigt för dig att du mått dåligt. Hoppas du hittar en kost som passar dig bättre nu då.

Själv har jag ätit strikt utan grönsaker i månader utan att få besvär, så där ser man hur individuellt man kan reagera på mat. Glad LCHF i stort har jag ätit i flera år och har hittills inte haft några problem med kosten, förutom då jag avviker från den med socker och spannmål.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-04-21 17:25 #3 av: andreas0

systerj, Inuiterna får i sig vitamin c från inälvsmat som innehåller en del sådant. Äter man strikt LCHF utan inälvsmat så har man ingen källa av vitamin C, så det är nog klokt att äta antintgen inälvsmat eller, som du valde att göra, någon c-vitamin rik grönsak. Jag litar inte heller på vitaminer i tablettform.

Hoppas dina symptom försvinner snabbt igen.

Anmäl
2008-04-21 17:27 #4 av: Johanna-Soderlund

Intressant. C-vitamin-tillskott har knappt något stöd från forskning, troligtvis beror det på att C-vitamin samverkar med andra ämnen som finns i frukt och grönsaker.

C-vitaminbehovet är väldigt olika för olika personer. Det behövs mer C-vitamin om man har högt blodsocker.

Anmäl
2008-04-21 17:49 #5 av: Doc

Spännande, hoppas du kryar på dig snart.

Du är den första jag hört talas om, men såklart är det möjligt. Jag lägger en länk till denna tråden i mitt FAQ.

Anmäl
2008-04-21 18:03 #6 av: miagumman

# 3 Jag uppfattade det som om hon ätit en mild variant lchf och ändå fick skörbjugg....!  Fy vad hemskt!!

Krya på dig systerj!

Anmäl
2008-04-21 18:14 #7 av: Ulf-S

Jag vill absolut inte förminska din upplevelse, systerj, men ibland misstänker jag att skörbjugg är mycket vanligare än man kan tro...

Jag känner t.ex. en kille som har blödande tandkött i perioder och han äter rätt dåligt, som så många andra. Mycket bröd och röror som hommous, massor av kaffe, fruktkräm, apelsinjuice ur tetra... Teoretiskt sett får han i sig C-vitamin från fruktkrämerna och apelsinjuicen, men de är ju berikade och innehåller inget naturligt oförstört C-vitamin!

De enda riktiga C-vitaminerna han får i sig kommer från något salladsblad eller någon tomatskiva enstaka gånger... 

Anmäl
2008-04-21 18:52 #8 av: Lehane

Men varför körde du strikt fakir om du inte vill gå ner i vikt? Och som Andreas påpekar, skall man leva på enbart kött måste man äta inälvor, främst lever, annars blir det c-brist....

Anmäl
2008-04-21 20:09 #9 av: Jennix

#3  Så man kan få skörbjugg på några veckor om man äter fakir utan inälvsmat? *nyfiken*

Jag trodde det tog längre tid än så att få skörbjugg...

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-04-21 20:17 #10 av: systerj

jag försökte inte köra någon fakir eller så, utan bara att jag inte tycker att grönsaker är så särskilt spännande, samt att jag reagerar med usel mage på många av dem.. har som sagt hållt på i många år, och blev riktigt förvånad när det blev så här. har aldrig märkt av något tidigare!

inälvsmat är bra, det vet jag, men varje dag..? är det NÅGON som klarar av det? som tur är har jag räknat ut att det räcker med 2 tomater och en kopp jordgubbar för att täcka dagsbehovet av c-vitamin. det borde jag och min mage kunna klara av.

ja, ulf, det är precis så jag har gått och tänkt den här tiden. varför jag och inte alla andra som lever på mackor med ost och pasta med falukorv? det är jätteskumt..  

well well, tack för ert stöd! 

Anmäl
2008-04-21 20:41 #11 av: andreas0

#9, varifrån fick du siffran 3 veckor?

#10, om någon äter inälvsmat varje dag? Tja, jag gör det.Räcka ut tungan

Men man behöver inte äta det varje dag, 2 gånger i veckan räcker antagligen, om man inte har väldigt kraftig förbrukning av vitamin c (t.ex. på grund av rökning, stress, osv).

Sedan behöver man inte komma upp i RDI för att undvika skörbjugg-det räcker med en tredjedel av RDI  utan problem (eller till och med så lågt som en sjättedel, men man kan väl lika gärna vara på den säkra sidan), fast det kanske kan vara bra för dig att ta lite mer än så under en period nu så kroppen återhämtar sig snabbt.

Anmäl
2008-04-21 20:44 #12 av: Mervi

Margaretas kycklinglevermousse kan man ta en matsked om dagen , det tror jag skulle räcka bra. Jag äter inte lever varje dag men försöker äta det ganska ofta, gott är det också och billig mat.

Äter även broccoli, paprika osv. så lite får jag där också.

Har ätit LCHF sedan juli 2005, snart 3 år. 

Anmäl
2008-04-21 20:48 #13 av: andreas0

#12, definitionen på en matsked är 15 milliliter, om vi säger 15 gram varav hälften är kycklinglever så blir det altså 7.5g kycklinglever om dagen. Det är väl långt ifrån tillräckligt, om ens mål är att täcka vitamin C behovet?

En rejäl portion lever till middag någon dag emellanåt däremot kan jag mycket väl tänka mig att det täcker flera dagars behov utan problem.

Anmäl
2008-04-21 20:54 #14 av: Jennix

#11  Nej, några veckor skrev jag. Inte 3, 3an var till inlägg nr 3. Flört

Anmäl
2008-04-22 11:38 #15 av: Clara41

Jag hade TBC som 4-5-åring (på 1940-talet) och efter det räknades jag som klen och fick vistas på sommarkolonier (i Dalarna) för klena barn. Där serverades närande mat och frisk luft.

Under en av dessa vistelser fick jag skörbjugg - på kvällarna låg jag och lyfte på tandköttet med tungan och hade inte en aning om vad det kunde vara. Vid hemkosten till Stockholm i augusti blev det naturligtvis ilfart till sjukhus och då konstaterades diagnosen skörbjugg.

Tandköttet penslades med jod under minst en veckas tid och min diet blev blåbärssoppa. Familjen plockade alltid bär och svamp när det var säsong, så där fanns ett rejält lager med blåbär. Jag var inte så gammal och detta är vad jag kommer ihåg. Tänderna klarade sig bra och mina tandläkare har alltid undrat över min historia, blir ibland betraktad som "stollig tant"

Jag har också i efterhand undrat många gånger om inte jodbehandlingen har något att göra med min krånglande sköldkörtel.

Anmäl
2008-04-22 11:45 #16 av: Wildrat

#15 Inte särskilt närande mat om du fick skörbjugg. Kommer du ihåg vad ni fick att äta?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.