Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Förstoppning

2008-04-09 23:55 #0 av: lime44

Nu har jag hållit på med LCHF-kost i tre veckor och mår alldeles utmärkt, bortsett från att magen verkligen inte fungerar. Förstoppning på ren svenska!

Vad kan man göra för att bli av med det problemet? Jag antar att det finns någon eller några som känner igen det. När jag kollar med minmat.se ser jag att kolhydraterna är <5% och fettet är ca 75%.

Anmäl
2008-04-10 00:16 #1 av: MiaP

Drick mycket vatten, och akut kan du ta lite yoghurt med 1 msk krossat linfrö i.

Anmäl
2008-04-10 00:18 #2 av: Margareta

Jag får också lätt förstoppning om jag inte är väldigt noga.

För mig är det viktigt att %-satserna stämmer vid precis varje mål - annars blir det en propp nånstans på vägen. Det "löser" jag med med antingen kokosfett eller smör i kaffet om inget annat finns att tillgå.

När det varit som värst har jag använt psylliumfrön (loppfrön) som finns att köpa i mataffären och som man löser upp i vatten ungefär som linfrön.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-04-10 00:38 #3 av: lime44

Tack MiaP och Margareta. Jag dricker mycket vatten. Undviker mjölkprodukter, men jag får väl ta lite yoghurt med linfrö eller psyllium. Det finns i skåpet. T o m kaffe har jag druckit (gör inte det annars), men smör i kaffet låter gräsligt. Men, vad gör man inte!

Anmäl
2008-04-10 01:14 #4 av: dufva

Prova tillföra ännu mer fett, gärna kokosfett och kanske kan du prova ett magnesiumtillskott  i form av dolomitkalk som har en bra sammansättning och en milt laxerande effekt..

Anmäl
2008-04-10 01:54 #5 av: LIPO

Alkavital fungerar också bra, en tsk i ett glas vatten före frukost brukar fungera bra.

Är ungefär som samarin att dricka.

Finns i hälsobutiker.

Googla på Alkavital så kan du läsa mer.

Anmäl
2008-04-10 04:11 #6 av: andreas0

Ett par matskedar kokosfett/kokosolja får igång magen för många.

Tänk också på att det är normalt att inte besöka toaletten lika ofta på LCHF, det blir mycket mindre restprodukter då kroppen kan uttnytja det man äter mycket mer effektivt, det är bara förstoppning om du har ont av det.

Anmäl
2008-04-10 11:14 #7 av: Lehane

# 6 De av mina vänner som börjat äta lchf tror alltid att de fått förstoppning - "jag går ju på toa mindre än varannan dag! Och behöver bara sitta några minuter! Tidigare gick varje dag o besöket kunde ta upp till en halvtimme... Jag är förstoppad!"

Då brukar jag säga som skaldeman: Tidigare åt du som ko - alltså sket du som en ko; nu äter du som en räv - alltså skiter du som en räv.

Men om det verkligen är stopp: Ät mer fett, rör på dej mer, men var försiktig med linfrön - de kan förvärra situationen.

Anmäl
2008-04-10 12:03 #8 av: Wildrat

Här finns en förklaring till en del av våra problem, tyvärr har han ingen enkel lösning...

http://www.fibermenace.com/dis/transition.html

http://www.fibermenace.com/dis/flora.html

Anmäl
2008-04-10 13:05 #9 av: anki1

Mitt problem är det motsatta. Jag är för lös. Måste äta Dimor varannan dag, annars går det alldeles åt "pipsvängen". Finns det nån som har något råd om det? Bulkmedel funkar inte, inte heller tarmreglerande medel. silicea har jag provat och jag mådde så dåligt på det att jag fick sluta emd det. Linfrö får jag inte i mej och jag vet inte om sk loppfrön skulle funka heller, vågar inte köpa hem ifall det inte skulle funka och bli stående i skåpet. Det enda som funkar något sånär är just dessa dimor och liknande.

Anmäl
2008-04-10 13:10 #10 av: Uttelille

Om du dricker kaffe så ær ju det vældigt løsgørande før endel. Æven laktosprodukter ær ju endel kænsliga før. Æter du något av detta?

/Tina

Anmäl
2008-04-10 13:22 #11 av: birma

Lehane (#7).
Blev nyfiken. På vilket sätt linfrön kan förvärra obstipation?
Inte hört något om det tidigare.
Eller tänker du på det vanliga med fibrers inverkan i kombination med för lite vätska?
Antagligen inte så enkelt, så blev nyfiken :-)
Undrar också för att jag själv dagligen använder linfrön, egentligen mest för att det det är gott att strö lite på filen eller yoghurten, blivit en vana. Men om det inte är bra (utöver det nämnda, samt toxiska verkan vid överdrivet stora mängder) så undrade jag vad det är?

Anmäl
2008-04-10 13:30 #12 av: lime44

#4 #6 #7 Det får väl bli lite mer fett, även om jag tycker jag äter mycket av den varan redan.

#4 #5 Magnesiumtillskott vill jag inte ta rakt av, det sänker blodtrycket (min erfarenhet). Ska däremot pröva Alkavital, som också innehöll mineral.

Anmäl
2008-04-10 13:39 #13 av: Mervi

Kaffe med grädde på morgonen brukar hjälpa. Och kokosfettet är bra att ta till.

Anmäl
2008-04-12 05:05 #14 av: Frihet07

Hej,

Jag hänger på denna tråd istället för starta någon ny i ämnet.

Lider nu av AKUT förstoppning. Har varit på tjänsteresa i ett par dagar och misstänker för lite rätt fett. Har krystat halva dagen på muggen utan resultat. Har inte haft detta problem tidigare mer än att jag märkt att keso proppar igen och äter det därför inte längre.

Vad göra? Är det apoteket och laxermedel nästa?

Anmäl
2008-04-12 12:06 #15 av: MimLan

Vad betyder akut förstoppning? Plågsamt eller att du bara inte haft någon tarmtömning?

Ta rejält med kokosfett i några baljor med te. Gör ischoklad. (Skrämmande hur 40 gram kokosfett inte märks när det blandas med 10 gram 86% choklad.) 

Anmäl
2008-04-12 12:56 #16 av: Lehane

#7 Har mest anekdotiska bevis i den här frågan, vilket jag vet inte väger tungt, men det finns inte mycket värdefull forskning i ämnet. Teorin om fibrer är en ej underbyggd hypotes.

Jag har jobbat mycket inom äldreomsorgen, förstoppning är en av de vanligaste besvären gamla lider, med hemorojder som en av bieffekterna.

Ofta är det tanter som rekommenderats eller på eget bevåg använder linfrön eller psyllumfrön. Det är nästan alltid dessa som snabbt får förstoppning  eller värre problem, om de redan var förstoppade. Ofta får de först lägga till laktulos. Det hjälper till en början, men snart är problemen tillbaka ofta värre. Till slut måste man använda laxoberaldroppar eller ännu värre microlax, sen är risken stor att microlax det enda som hjälper. Äldre får ofta i sig dåligt med dryck, eftersom de har nedsatt törstkänslighet - så visst vätskan kan vara problemet, men hjälpte mer fibrer och laxerande medel?

Jag har många vegetarianer, veganer och hälsokostivrare i min omgivning - nästan alla har förstoppningsproblem. Om vätskan var problemet, d v s man måste dricka mycket så funkar fibrerna, så borde dessa inte ha problem. I sin vegetariska föda får de mycket vätska och ofta dricker de vatten till mat osv.

Slutligen mig själv. Har ömsom svultit, ömsom hetsätit mig genom livet - men alltid varit noga med mina fibrer mycket linfrön o dyl. Vatten drack jag i mängder p g a myten att man ska dricka litervis... Promernade osv. Förstoppningsproblem.

Idag har jag inga problem. Äter minimalt med fibrer och har inga problem. 

Precis som många här ovanför tror jag att lösningen är fett o lite fibrer!

Anmäl
2008-04-12 13:10 #17 av: MaMaMade

Jag hade problem hela första mån o delvis andra månaden. Jag drog ner på ost samt ägg o när jag började m cocosfett i te o varmchoklad; sammanlagt ca 1½ msk/dag, har jag inga problem längre.

Äter du mkt mejeriprodukter? Kan vara stoppande om man har otur...det är ju så gott! Te är stoppande om man dricker för mkt.

Anmäl
2008-04-12 13:19 #18 av: mommo

Jag var också förstoppad i början, men för mig har det iallafall hjälpt att ta HELA linfrön 1 msk morgon och kväll tillsammans med ett STORT glas vatten. Det där med vattnet är viktigt, annars kan jag tänka mig att effekten kan bli den omvända.

För mig var också förstoppningen ett helt obekant problem när jag började med lchf, och jag var verkligen förstoppad. Om du verkligen har hård mage, skrid till verket för att få den lösare, annars blir det bara etter värreFl&ouml;rt

Anmäl
2008-04-12 13:37 #19 av: Frihet07

Grejen är att jag dricker mycket vatten. Trög mage har jag haft till och från sedan jag lade om kosten, vilket är för 2 månader sedan, och som sagt, keso var orsaken. Men nu är det rent genomjävligt. Har provar microlax men det hjälper inte.

Har varit på tjänsteresa ett par dagar och inte kunnat äta optimalt som jag är van vid, men visste inte att jag var SÅ känslig. Har dock hållit strikt när det gäller kolhydrater. Tack för tipset gällande mejeriprodukter - har en förkärlek till grädde och turkisk yoghurt.

Jag ska införskaffa kokosoljan som många nämner. Det är väl bara attt bita ihop. Nu är jag så öm och har så ont att jag inte vågar gå på toan...

Tack för alla tips!

Anmäl
2008-04-12 14:00 #20 av: Lehane

I väntan på kokosoljan, kan du dricka annan olja... Eller smält smör.

Ett problem du kan ha är att avföring som sitter långt ner i tarmen torkat ihop och blivit hårt... När det väl har blivit så är det svårt att återfukta.

Men om du hade en sån "propp" så borde microlaxet fungera, men ibland måste man köra ett par gånger för att avföringen skall mjukas upp. När du tar microlax bör du helst ligga ner och sedan hålla läkemedlet i dig i ca 10 min...

Jag lider med dej!Ledsen

Anmäl
2008-04-12 14:16 #21 av: mommo

Eller i värsta fall Metalax suppositorie. Från naturkost finns annars jätte effektiva kapslar: Szuztea kapszula Forte, där om inte förr borde man få effekt om det är så att man behöver "lösa upp det allt uppifrån" Lycka tillSkrattande

Anmäl
2008-04-12 15:04 #22 av: Wildrat

Jag rekommenderar alla som har problem med magen och som funderar på att försöka fixa det med fibrer att läsa denna sida...

Där får man förklaringen till det som Lehane i inlägg 16 pratar om.

Anmäl
2008-04-12 15:49 #23 av: Lehane

#22 Jättebra sida! Har du läst boken?

Anmäl
2008-04-12 16:05 #24 av: lime44

Jag måste erkänna att jag gick till apoteket och köpte ett pulver (har glömt namnet, började på M), tog också psylliumfrön, det hjälpte efter 3 dagar. Sedan har det inget hänt. Och jag har varit stenhård med kosten, ligger >70% fett och 2-3% kolhydrater. Dricker mängder med vatten och promenerar. Så mitt bekymmer kvarstår. Köpte Känner verkligen med dig Frihet07. Har köpt Alkavital i hälsokostaffär, som någon här föreslog, men har inte tagit det än. Vill helst få igång en naturlig tarmfunktion.

Anmäl
2008-04-12 16:11 #25 av: Lehane

#24 Lime44: När avföringen blivit så hård att den kan liknas vid cement och lagt sig som en propp långt ner i tarmen, hjälper inte vatten, fett och huskurer...Man måste "spränga" proppen, antingen med microlax eller med verktyg....

Läs länken på #22 - den förklarar allt bättre!

Anmäl
2008-04-12 16:30 #26 av: Wildrat

#23 Nä jag har bara läst sidan. Funderar på att köpa boken men tyvärr har han ju ingen direkt lösning på problemet så frågan är om det är värt pengarna... Visst, information är ju bra men man vill ju bli frisk också.

Anmäl
2008-04-12 16:31 #27 av: Bjorne

När man börjar med LCHF så är det en omställningsperiod för bland annat magen som kan ta en tid innan allt fungerar som vanligt igen. För min del så började det med lös mage. så fort jag åt smör eller annat fett så rann det till. Efter någon månad så vände det till en ganska besvärlig period med förstoppning i stället. Det verkade som om ost var en av bovarna i det dramat.
Efter ytterliggare någon månad så normaliserades magen och har funkat utmärkt sedan dess.

Anmäl
2008-04-12 16:59 #28 av: Frihet07

Tack för rådet! Tryckte i hela förpackningen, fast inte samtidigt:) men det har inte hjälpt. Köpte nu en supp-modell som verkar lösa "proppen" bättre - för det är just det som är problemet. Så nu kommer jag lägga mig ned en stund så det får verka. Är så öm och har så ont att jag även av den orsaken inte törs tömma tarmen. Har fött barn, men detta...

Anmäl
2008-04-12 17:00 #29 av: lime44

# 25 jag har läst länken på #22. Förklaring men ingen "lösning".

# 27 Det låter hoppfullt att det kan ordna sig. Jag ligger lågt med ost (som jag älskar!!) för att se om det hjälper.

Anmäl
2008-04-12 17:07 #30 av: Eremitha

Jag använder Laktulos (receptfritt på apoteket). Det är visserligen sockerarter, men de spjälkas inte i tarmen och tas inte upp som kolhydrater av kroppen. Har haft problem med förstoppning och i hela mitt liv. Peristaltiken (tarmens kapacitet att driva fram och pressa ut sitt innehåll) fungerar mycket dåligt. Fibrer, linfrön osv har ingen effekt på min mage. Inte heller motion eller ökat vätskeintag. Laxermedel av tarmretande typ vill jag inte ta. Med Laktulos har min mage blivit "normalfungerande".

En liten bonus med Laktulos är att om man ändå behöver det går det utmärkt att använda som sötningsmedel på t ex hallon. Hur mycket man tar är så att säga självreglerande - överdosering genererar motsatsen till förstoppningGlad 

Fair Winds and Following Seas!

Anmäl
2008-04-12 17:20 #31 av: lime44

# 30 Tar du Laktulos regelbundet?

Anmäl
2008-04-12 17:30 #32 av: Eremitha

#31 Ja, numera gör jag det. Tidigare blev det kanske ett par gånger i veckan, men då behövdes det dubbel dos och jag hade rejält ont innan proppen lossnade och segade sig ut. Nu har jag prövat mig fram till att 10-15 ml varje kväll gör att magen funkar bra, aldrig stopp, aldrig motsatsen, aldrig ont.

Anmäl
2008-04-12 17:36 #33 av: lime44

Bidrar inte det till att tarmen helt glömmer bort peristaltiken??

Anmäl
2008-04-12 17:40 #34 av: mommo

# 31: Men om det är så att du inte förut har lidit av förstoppning (före lchf) så tror jag inte att det lönar sig att börja regrelbundet ta Laktulos. Det sker ju en viss tillvänjning av det också. Ta det bara vid behov, och ge tarmens normala funktion en chans, jag tror nog att det rättar till sigGlad

Anmäl
2008-04-12 17:43 #35 av: mommo

# 33: Jo det är svårt att vara utan sedan, om du tillvänjer tarmen vid det  en längre tid regelbundet. I värsta fall har du skapat ett nytt problem därFundersam

Anmäl
2008-04-12 18:08 #36 av: Eremitha

#33 #35: Laktulos verkar inte motorikstimulerande på samma sätt som flera andra, kemiskt baserade, laxermedel. Det verkar genom att binda mer vatten kvar i tarmen, och därmed stimulera den naturliga peristaltiken. Tarmens normala funktion försämras inte, och det är alltså ingen risk för att beroende uppstår.

Om man som jag har en tarm med tydligt nedsatt egen förmåga, som inte svarar adekvat på exempelvis linfrön, rörelse eller ökat vätskeintag, är Laktulos ett effektivt och icke skadligt alternativ. Jag är säker på att det inte heller är farligt för någon att använda vid tillfälliga förstoppningsbesvär.  

Kanske man först väljer att pröva andra alternativ, men om det faktiskt inte hjälper så bra är Laktulos värt att pröva. 

Anmäl
2008-04-12 18:10 #37 av: ellwes

lime44,jag hadde också problem första 2 mån.men jag lärde mig efterhand.

Ta två matskjedar olivolja några bitar fetaost och några gröna oliver,varje kväll,sedan inga problem,jag har provat detta i över ett år. Är jag på resa eller dylikt och inte får min kvällsdos så går det fort nåra dagar innan magen är igång ingen.Cool

Anmäl
2008-04-12 18:22 #38 av: MimLan

#36 Har funktionen varit nedsatt även utan fibrer i kosten? Inan du började med LCHF menar jag.

Anmäl
2008-04-13 00:19 #39 av: Frihet07

Hej, Tänkte avsluta med en lägesrapport och för att avsluta mitt "skitsnack". Efter att ha blivit nobbad av närakuten där jag bor (de har bara en toalett!) så fick jag åka till Det Stora Akutsjukhuset. Skrevs in kvart i fem på em och åkte därifrån 21.30! Öm men tömd om jag säger så... fick vattenlavemang.

Ska använda laktulos i par tre dagar då doktorn kände att det fanns kvar i tarmsystemet med risk för ny förstoppning.

Jag är helt slut! Jättehungrig men vågar inte äta ifall magen krånglar och det vill ut. Jag har så ONT! Jag har gjort slut med keson iallfall och kommer dra ned på osten som också är en passion. Kokosolja är beställd.

Tack för att intresseanta tips och råd och diskussioner som ni har skrivit efter mitt inlägg. Nu säger jag bara God Natt!

Anmäl
2008-04-13 00:59 #40 av: greensis

#39 Vad skönt att de fick ut det mesta! Gå och vila och ta hand om dig, det förtjänar du!Glad

Anmäl
2008-04-13 01:17 #41 av: Eremitha

#36 Ja, ända sedan jag var barn. Var inlagd för utredning av förstoppningsproblem när jag var sex år! Alla, och jag menar alla, goda råd om hur man får fart på magen har varit overksamma på mig. Så det måste vara något "signalfel".

Anmäl
2008-04-13 10:39 #42 av: MaMaMade

Fy så jobbigt Eremitha!

Vet ngn om Movicol fungerar likadant som Lactulos?

Anmäl
2008-04-13 11:15 #43 av: Eremitha

#42 Verkningsmekanismen  är i princip densamma för Movicol. Men medan Laktulos består av kristallina sockerarter (som alltså inte tas upp av kroppen), är Movicol tillverkat av polyetylenglykol. Det är ett ämne som också används inom kosmetikaindustrin och träkonservering. Preparatet innehåller också sötningsmedlet acesulfamkalium.

(Apropå "jobbigt": När jag under årens lopp fått magsjuka med utlopp bakvägen, har jag närmast känt mig lättad; äntligen, typ!) 

Anmäl
2008-04-13 11:21 #44 av: MaMaMade

Tack Eremitha! Då ska jag inte förnya Mellis recept på Movicol.

Anmäl
2008-04-13 11:32 #45 av: Eremitha

#44 Nej, det känns ju inte riktigt tilltalande ...

Här får du länk till FASS

Anmäl
2008-04-13 11:45 #46 av: mommo

# 44: Hur har du överhuvudtaget fått ett recept på Movicol åt ett barn?

Anmäl
2008-04-13 11:59 #47 av: MaMaMade

Movicol Junior, av läkare på barnkliniken. Hon har har (haft) stora problem m mkt avföring sällan m massiva magsmärtor som följd...för att inte tala om lilla rumpan när allt vill ut, helst på en ggn, så mkt att det inte går att spola bort på en spolning. Segt o kletigt, fastnar som 17 i toan.

Bättre nu. Ger mindre kolisar, nästan inget socker o mkt smör. De får varm choklad varannan dag som mellis el kvällsmål o då blandar jag i en rejäl tsk cocosfett i.

Anmäl
2008-04-13 12:09 #48 av: mommo

# 47: Oj då, det låter besvärligt. Det är ju så att vissa magar har det sämre än andras, det är bara så jobbigt.

Hoppas att ni hittar någonting som fungerar åt henne, det viktigaste är ju att det inte går för länge (för många dar) mellan toabesöken, för annars blir det ju ännu värre.

Anmäl
2008-04-13 12:15 #49 av: Eremitha

Stackars liten! Hoppas verkligen att ni kommer tillrätta med problemet genom kosten. Att minimera framför allt socker och ge mer fett måste vara en vettig väg att gå!

Och om du vill kan du ju fråga läkaren om inte en liten dosering av Laktulos kan vara värt att pröva.

Anmäl
2008-04-13 12:24 #50 av: MaMaMade

Vi fick Laktulos först, av BVC men det gjorde varken till el ifrån. Försöker hellre reglera kosten men jag har ju en Gube...jobbar iaf på det.

Anmäl
2008-04-13 15:47 #51 av: lime44

#42 Jag vet inte hur Laktulos verkar, men det tog mig tre-fyra dagar (och 8 påsar) innan Movalucol verkade. Men efter att ha läst vad Movalucol innehåller får det bli något annat preparat om det blir nödvändigt.

Anmäl
2008-04-13 15:47 #52 av: SvartKaffe

Om man presenterar det på ett "grymt" sätt för guben kanske det går in... typ att det är hennes hälsa som står på spel för att han glömmer eller är bekväm.

I värsta fall är det ju något som kan sätta sig psykiskt, det gör ont att gå på toa alltså går man inte på toa och så är spiralen igång. 

Anmäl
2008-04-13 16:35 #53 av: anki1

Hmmm, efter att ha läst den här tråden, så måste jag ha en tarm med alldles för bra peristaltik. Jag får gå 4-5 gånger per dag och det kommer på snabbt och kraftigt. Det finns ofta ingen möjlighet att försöka hålla sej nån längre stund. eller så ligger det färdigt allra längst ned vid "utgången" redo att komma ut när jag går av den andra anledningen. Ingen mat har hjälpt utan det enda som jag hittills kommit på funkar är dessa dimor som tycks bromsa upp lite.

Anmäl
2008-04-13 21:18 #54 av: MaMaMade

#53 Har läst om dina problem o säger bara att fy 17! Har nog hellre en trög tarm... Blir det sveda också, som när man har magsjuka o allt bara rinner rakt igenom en på nolltid? I så fall måste du har det för #&%^#!

#51 Ang Laktulos; se #36

Anmäl
2008-04-13 22:15 #55 av: anki1

Ja det blir rätt så irriterat där bak. Använder sk babyservetter för att inte bli så sårig.

Anmäl
2008-04-13 22:22 #56 av: MaMaMade

Lider m dig anki1!

(O alla andra m "bakre problem" förstås, är en ganska så snäll människa...emellanåt! Fl&ouml;rt)

Anmäl
2008-04-14 15:25 #57 av: sarahn

kanske en dum fråga men jag undrar hur man märker att man är förstoppad? Jag går ständigt och oroar mig för att bli det eftersom jag läst nånstans att man blir illamående och kräks när man är förstoppad. stämmer det??

Jag har nämligen spyfobi och kräkas eller må illa är såååå ångestframkallande för mig.

Så jag skulle bli tacksam om någon ville förklara hur det känns i magen och vilka symptom man kan få

Sarah

Anmäl
2008-04-14 15:31 #58 av: sarahn

Kan tillägga att jag ej gjort "nr2" på 6 dagar och det har ALDRIG hänt förut. Gick varje dag innan LCHF. Och sedan jag börjat med denna kost går jag varannan dag på toan.

Anmäl
2008-04-14 16:15 #59 av: Halvdansken

Det har hänt mig ett par gånger när jag käkade fibrer, och jag blev kallsvettig och fick krypningar i hela kroppen. Mådde dåligt, men inte "kräkig".

Men det kan hända att andra har olika symptom.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2008-04-14 17:05 #60 av: Eremitha

#57 Säkert individuellt. För mig brukade det framåt sjätte, sjunde dagen kännas väldigt uppstoppat i buken, jag blev inte hungrig, kände mig trög i kroppen generellt, blev lättare andfådd, var tröttare, samt fick mer värk i leder och muskler. Kunde känna utmed tjocktarmen hur fylld den var.

Anmäl
2008-04-14 17:41 #61 av: Lehane

#58 Sex dagar? Känner du dej nödig för nr 2, men inget kommer?

Anmäl
2008-04-14 17:50 #62 av: Awakening

En vanlig missuppfattning är att förstoppning alltid beror på att avföringen är för hård. Detta är inte sant, snarare fungerar tarmrörelserna bättre med fastare avföring och det motverkar förstoppning att äta vattenlösliga fibrer som finns i frukt och grönsaker och olösliga fibrer som finns i fiberrikt bröd, bönor, bär och fullkornsprodukter i övrigt. LCHF med extremt högt fettandel runt 70-75% gör ofta att avföringen blir mkt lös, detta gör att tarmarna inte kan transportera avföringen optimalt. Detta kan också öka cancerrisken i tjocktarmen. Börja ät fiberrika långsamma kolhydrater, skär ned på fettet till rimliga nivåer istället.  

Anmäl
2008-04-14 17:55 #63 av: Halvdansken

#62. Nu är ju detta en LCHF site, så....

Dui är inte den förste som provar att "omvända" oss, men vad jag vet så fungerar det inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2008-04-14 18:12 #64 av: andreas0

#62, Det finns ingen forskning som tyder på att fett skulle orsaka cancer.

Fibrer gör mer skada än nytta i tarmen.

Anmäl
2008-04-14 19:45 #65 av: mommo

# 58: Se till att få magen att fungera. Det är hög tid. Uppkastningar och illamående beror på att "avföringen så att säga trycker på uppåt". Det börjar alltså vara dåligt om utrymme. Vid extrema fall kan man faktiskt spy opp avföring ( jodå, jag har varit med, dock inte själv spytt avföring). Riktigt så långt gånget är det väl inte för dig ännu, men se till att få nr. 2 gjort snart.

Anmäl
2008-04-14 19:59 #66 av: Ulf-S

#62: Sansamp?

Samma svamliga, felaktiga argumentation är det i alla fall. 

Anmäl
2008-04-14 20:07 #67 av: sarahn

Kanske man ska prova katrinplommonpuré eller blåbär? Vad tror ni?

eller är det bättre att köpa nåt på apoteket?

Anmäl
2008-04-14 20:11 #68 av: mommo

# 67: Hur pass sjuk är du i magen?

Anmäl
2008-04-14 20:57 #69 av: sarahn

#68: är inte sjuk i magen än i alla fall. Men jag är livrädd att det ska bli värre eftersom jag har läst att tillslut kan  man kräkas av förstoppning, och jag har spyfobi (emetofobi) och att kräkas är förenat med döden för mig.

därför är jag så angelägen om att få ordning på magen.

har inte ont eller är uppsvälld, har kunnat krystat ut två små pluttar nu på eftermiddagen

äter väldigt många ägg/dag typ 5-10 st. Undra om äggen och allt fläsk jag äter till kan ha en bidragende orsak till detta.Fundersam

Anmäl
2008-04-14 21:09 #70 av: mommo

# 69: Knappast fläsk, men kanske äggen, vissa reagerar med hård mage på äggen. Och 10 ägg per dag, det låter lite väl mycketFundersam, kan mycket väl vara äggen som spökar om du bajsade varje dag före lchf.

Det finns effektiva kapslar på hälsokosten; Szuztea kapszula forte, dom kan du prova om du inte får igång magen. Lycka tillSkrattande

Anmäl
2008-04-14 21:19 #71 av: sarahn

tack för tipsen!

Anmäl
2008-04-14 21:48 #72 av: Margareta

#62 awakening

Det här är ett forum för oss som valt att äta kolhydratreducerad kost precis tvärsemot det du förespråkar.

Vi vet allt det där Du hävdar - men vi har valt att göra precis motsatt eftersom vi mår bättre av det. Det är ingen som helst idé för dig att fortsätta att argumentera emot oss eftersom vi redan har fattat beslutet.

För den som söker den här typen av argumentation:
Det finns andra forum för det. På det här forumet har vi valt att hoppa över den typen av diskussioner eftersom vi som driver forumet lessnat och startat detta forum som frizon för att slippa.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-04-14 23:03 #73 av: Frihet07

Jag mår bättre utan fullkorn, stora lass med morötter och frukt. Min mage har stillnat och jag vågar sitta på möten och umgås med folk utan att oroa mig för gaser som vill ut när helst det passar. Eller ömsom lös ömsom hård mage. Så jag håller med Margareta - vill man skapa debatt vad gäller LCHF så är man fel ute.

Anmäl
2008-04-14 23:33 #74 av: ginnan

Jag har ätit fibrer i alla former i många år, har alltid predikat för mina barn vikten av att äta fibrer. Har under alla dessa år,     haft problem med magen, känt mej uppblåst, besvärats av magknip och gaser i magen. Det var som magen var rutten ibland. Kunde inte kontrollera när gaserna ville ut och kunde hamna i de mest pinsamma situationer. Efter att ha ätit LCHF i ett halvår, är mina problem som bortblåsta magen är lugn, aldrig magknip eller någon förlupen fjärt. Behöver gå på toa varannan dag, med normal avföring mera hård än lös. Så bort med allt vad fibrer heter för min del.

Anmäl
2008-04-15 15:05 #75 av: Frihet07

Efter allt "skitsnack" har jag beställt en liter kokosolja. Tips önskas om användningsområde och mängd. Fördelar och biverkningar? Allt mottages tacksamt.

Då man säger att "arslet är chefen" så vill man ju ha ett gott förhållande till en fungerande chef...Skrattande

Anmäl
2008-04-15 15:30 #76 av: Wildrat

#75 Stek i det eller ha det i kaffe/the, i sås, dvs överallt där fett passar.

Många får lite problem i början. Man kan få obehag i magen och det kan sticka i halsen men det är bara att börja lugnt och sen öka. Stora doser är också laxerande.

Fettet innehåller laurinsyra som är antiinflammatoriskt, därför är det bra. 

Anmäl
2008-04-16 13:34 #77 av: lime44

#75 Du kan väl berätta hur kokosfettet fungerar för din del. Jag har fortfarande inte gett mig på det utan krånglar med psylliumfrön, och dessutom laktulos just nu. Försökte med olivolja, 2 msk, på kvällen tillsammans med oliver och feta. Att dricka olivolja var förfärligt! Det vill jag helst inte upprepa, och inte hjälpte det. Men det kanske det inte gör efter en gång!

Detta är det absolut värsta problemet med LCHF för mig efter en månad.

Anmäl
2008-04-16 19:02 #78 av: MaMaMade

#43 Ang Movicol Junior så innehåller det inget sötningsmedel.

Övriga komponenter är:

makrogol 3350
natriumklorid
natriumbikarbonat
kaliumklorid

Efter att ha blandats m vatten innehåller den färdiga lösningen:

natrium
klorid
bikarbonat
kalium

Anmäl
2008-04-16 19:03 #79 av: Jennix

OM jag blir hård i magen, vilket inte händer ofta, så äter jag mer kokosfett - då blir det alltid lite "sprutt"! Fundersam

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2008-04-16 19:15 #80 av: Frihet07

Jag har olja som smakar och luktar kokos. Vet inte om det var en miss. Hälsokosten har visst en lukt- och smakfri variant. Kan vara värt att tänka på om man ska steka ägg och inte vill att det ska smaka kokos.

Jag återkommer absolut med "rapport" om hur det fungerar. Ska prova det i kaffet, grytor där kokossmak inte är någon nackdel, i desserter, äggmjölk, en msk vid frukost osv så får jag se vad det blir för effekt. Ska vara rena undermedlet både invärtes och utvärtes.

Anmäl
2008-04-17 01:14 #81 av: magma

Instämmer med Jennix, kaffe med kokosfett i är en riktig propplösare!

Anmäl
2008-04-17 13:41 #82 av: Frihet07

Har nu kokosnötsolja där jag kan (även utvärtes!) Riktigt gott i kaffet med en touch av kokossmak. Tarmen funkar nu, men jag har fortfarande väldigt ont precis innanför ändtarmsöppningen, så det är lite läskigt när det trycker på.

Ännu inga bieffekter som nämnts vid anvädning av kokosoljan.

Anmäl
2008-04-17 13:42 #83 av: Wildrat
#82 Det är inte alla som får biverkningar av kokosfettet. Jag tycker bara att det är bra att informera alla som vill prova att man kan få reaktioner.
Anmäl
2008-04-20 21:46 #84 av: Frihet07

Har inte fått några negativa reaktioner, men inga positiva heller. Har fortfarande problem en vecka efter min traumatiska upplevelse med en MYCKET förstoppad tarm. Anväder kokosoljan där det funkar + mer smör och annat fett.

Men jag jobbar på det...

Anmäl
2008-04-20 21:52 #85 av: mommo

Fungerar magen då, Frihet07?

Anmäl
2008-04-21 00:05 #86 av: lime44

# 84 Vi sitter i samma båt, verkar det som. Jag har också börjat med kokosfett. Tar en msk i kaffet varje morgon och märker inget av det, vare sig positivt eller negativt. Tog en mikrolax i morse. Det blev "lite" resultat. Därefter en dos Laktulos + kokosfett i kaffet. Resultatet under dagen är lite gaser. Det verkar finnas luft i tarmen. Det är en vecka sedan jag var på toaletten på ett normalt sätt. Detta är det som kan få mig att ge upp hela projektet med LCHF!

Anmäl
2008-04-23 21:01 #87 av: Frihet07

Hej igen,

NU verkar magen fatta galoppen, eller om det är jag som fattar. Ingen förstoppning längre, men det känns helt klart annorlunda att gå på toan än när jag åt massa kolhydrater, fibrer och annat som ska vara bra för tarmarna.

Jag har kokosolja i kaffet och jag har smörjt med lite extra smör och bregott, dragit ned på osten och brutit helt med keso.

Dricker gärna ½ dl varm mjölk med en smält smörklick i och lite kanel, istället för ost med smör. Värmer bara i mikron.

Jag och "chefen" kommer bättre överens nu, ett förhållande jag ska vårda - ömt...Fl&ouml;rt

Anmäl
2008-04-25 23:00 #88 av: lime44

# 87 Gratulerar!!!!

Själv kämpar jag utan resultat. (Går heller inte ner i vikt).

Jag tar numera också kokosfett, 1 msk, i kaffet på morgonen. Inte fungerar det som propplösare! När det blir för krisigt tar jag till Laktulos. Det är knappast det hjälper heller. Tar i varje fall 3-4 dagar.

Vad i LCHF-kosten är förstoppande resp lösande?

Mina måltider ser ut ung såhär:

Frukost: äggröra på 3 ägg, 10 gr smör + 1/2 paket bacon. Kaffe m kokosfett, psylliymfrön

Lunch: kött eller fisk, stekt i smör + sås gjord på grädde/majonäs/creme fraiche

Middag: Som lunch- Tar sedan en ostbit på kvällen.

Vad kan jag äta annorlunda?

Tycker heller inte att jag överäter.

Anmäl
2008-04-25 23:04 #89 av: mommo

# 88: Dricker du tillräckligt med vatten tillsammans med fröna? Du kan få motsatt verkan annarsFundersam

Anmäl
2008-04-26 00:15 #90 av: lime44

Dricker mycket vatten, hela dagen.

Glömde att säga att jag också äter avokado då och då. Försöker ligga under 10 gr kolhydrater/dag och tror att jag gör det cokså. Har hållit på

snart 6 veckor med LCHF.

Anmäl
2008-04-26 00:23 #91 av: Lehane

#90 Vikten kan ta tid, innan det rör på sej. För mej lossnade vikt o framför allt måttminskningen när jag uteslöt alla mjölkprodukter utom smör o tog bort alla godkända snacks som nötter o mörk choklad etc.

Det har gått så fort att jag nu lagt in lite ost o grädde i dämpande syfte.

Samma gäller magen. Ost verkar vara lätt förstoppande på mej. Även andra mjölkprodukter har lite den effekten.

Anmäl
2008-04-26 15:35 #92 av: lime44

#91 Snacks äter jag inte. Ska pröva med att utesluta ost ett tag, med viss sorg... Ost tillhör nämligen mina absoluta favoriter i kosten!! Och jag har dragit ner redan.

Anmäl
2008-04-26 18:16 #94 av: Wildrat

Man måste ta ganska mycket kokosfett för att det ska vara laxerande definitivt mer än 1 msk om dagen.

Anmäl
2008-04-26 18:50 #95 av: lime44

Tack till alla som "bryr sig om min tarmfunktion". Fantastiskt med detta forum.

#94 Jag kollade för en stund burken med kokosfett och såg att maxdosen var 3 msk/dag. Då tog jag en kopp kaffe med 1 msk (den andra idag) kokosfett. Dessutom har jag tagit Laktulos tre dagar. Inget resultat! En gaser i magen är det enda jag lägger märke till.

#94 Vad menar du med "ganska mycket"?

Anmäl
2008-04-26 19:17 #96 av: mommo

Obs! Lactulos ger gaser i magen. Om du inte haft problem med magen före lchf, börja inte regelbundet ta det nu, sök andra alternativ istället.

Anmäl
2008-04-26 19:21 #97 av: MimLan

#95 Står det verkligen maxdos på en kokosfett-burk? I andra trådar, samt reklamblad för kokosfettet,  har jag läst att den rekommenderade dosen ur hälsosynpunkt är åtminstone tre matskedar om dagen.

Anmäl
2008-04-26 19:24 #98 av: lime44

# 97 Det står 1-3 msk/dag

# 96 Jag försöker allt! Kan ju inte gå med proppfull mage hur länge som helst, eller hur.

Anmäl
2008-04-26 19:32 #99 av: mommo

# 98: Nej det kan du ju inte. Själv tror jag inte att Lactulos ger tillräcklig effekt för dig om det inte är så att du får igång magen. Hoppas verkligen att det löser sig för dig, jag tror nog att det blir bättre med tiden, men tills dess måste du ju hitta på något. Movicol? Tillfälligt alltså.

Anmäl
2008-04-26 19:43 #100 av: lime44

# 99 Movicol prövade jag för någon vecka sedan. Utan resultat. Tog ett microlax i stället. Men det tömde ju inte tarmen. Jag har väl två veckor i magen!

Anmäl
2008-04-26 19:47 #101 av: mommo

# 99: Mera Movicol då, 1 räcker ingen vart vid riktig förstoppning. Komplettera sedan med någonting typ Metalax supp, Microlax är till för lindrig förstoppning.

Anmäl
2008-04-26 19:50 #102 av: lime44

# 101 Jag tog 8 påsar Movicol. Metalax - är det receptfritt?

Anmäl
2008-04-26 19:52 #103 av: MimLan

#98 Bekymra dig inte om vad som står på burken. Ur hälsopespektiv brukar 3 msk om dagen anges. Givetvis är det inte bra för alla att få i sig hur mycket som helst, för en del får ju just lös mage av det. I din situation skulle jag åtminstone ta 5 msk om dagen. Jag har svårt att se att 1 msk skulle hjälpa dig i någon utsträckning alls.

De som haft förstoppning och labbat med kokosfett får hoppa in här och ange hur mycket de tar.

Anmäl
2008-04-26 19:58 #104 av: mommo
# 102: Ingen aning, jobbar själv på ett sjukhus och där finns ju allting redan tillhands, skulle nog tro att det är receptfritt iallafall. Och har du inte haft igång magen på två veckor så ska du veta att det börjar vara kris nu. Om du redan har tagit så mycket Movicol utan resultat så finns hindret säkert "längre ner", det behöver kanske åtgärdas "nerifrån". I det läget är Microlax ingenting längre, Metalax supp kan hjälpa, det finns även ännu mera verksamma lavemang typ Klyx, men det kan hända att dom är receptbelagda.
Anmäl
2008-04-26 20:01 #105 av: Frihet07

Jag var förstoppade i tre dagar och hamnade på akutet på SÖS. Vill jag ALDRIG mer vara med om. Att inte ha en fungerade mage under en tvåveckorsperiod skulle ta livet av mig. Funkar inte magen, funkar inget...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.