Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5787 ggr
Nigi
4/18/08, 3:17 PM

Recept från Tara

Lästa Tara igår och Cathrine Schück hade skrivit om LCHF-mat. Tydligen så tycker hon att det är bra med sådan, förutom att hon sysslar med GI-mat. I alla fall så hade hon tre recept, bl a ett Skaldeman-recept.

http://www.tara.se/mat-vin/gi-mat/

Annons:
kalleankasmormor
4/18/08, 5:13 PM
#1

Sånt gillar vi!

MaMaMade
4/19/08, 7:50 PM
#2

http://www.tara.se/mat-vin/gi-mat/

De kanske inser att vi är en växande skara o kan bli presumtiva köpare av tidsskriften. (För det är en tidning el hur?)

catale
4/20/08, 12:09 AM
#3

Läste nyss i nämna tidning, och jag har aldrig sett henne framföra LCHF-budskapet så tydligt förut. Hon skriver att hon tror på dr Annika Dahlqvist och tackar Sten Sture Skaldeman. En faktaruta om LCHF finns i artikeln, och den är i övrigt helt fokuserad på att undvika kolhydrater - inte på GI som hon brukar skriva om.

Vi var väl några som uppmärksammade hennes deltagande på Hälsans dag i november. Det bådade gott, så att säga.

Monsun
4/20/08, 12:54 AM
#4

Plus att hon hänvisade hit också! Vi kanske får se henne som medlem här!

aussiemia
4/20/08, 4:42 AM
#5

Å andra sidan skriver hon följande om en ny kurs hon håller i höst:

'Alla bantare som testat olika metoder vet hur svårt det är att gå ned – och behålla vikten. Det beror på att övervikt i första hand inte handlar om mat utan om självbild, stress och negativa känslor.
För att lyckas måste man därför ta reda på varför man äter fel, och få kontroll över sina känslor.'

Öööhhh…?!

aswedishsmorgasbord.com

aase-andersson
4/20/08, 10:23 AM
#6

#5 det stämmer väl i många fall!! man måste fixa hela människan innfrån och ut inte bara utsidan…

Annons:
Maia
4/20/08, 11:42 AM
#7

#5 Jag håller nog med henne där. Särskilt om man utvecklat ett beroende eller missbruk måste man ta tag i det oberoende av vad man äter. Tröstätande skulle vi kunna ägna oss åt även med LCHF, eller hur? Men det är inte lika förödande och det trappar inte upp matbegäret ch utvecklas till ett missbruk just pga att det inte är beroendeframkallande.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MaMaMade
4/20/08, 12:01 PM
#8

Man *orkar* inte svulla m LCHF-kost…då spricker man ju! Mättar för bra. Glad

Marylojs
4/20/08, 12:30 PM
#9

Mycket roligt, men "Skaldemans Floridasallad"? Receptet kommer ju härifrån…

MaMaMade
4/20/08, 2:31 PM
#10

Mmm, Karins mamma borde ha credit för den.

Karin20
4/20/08, 8:36 PM
#11

Jag har skrivit till Cathrine! 

Hej Cathrine!

Jag kan inte så mycket om copyright och immaterialrätt, men jag är säker på att du frågat Sten Sture Skaldeman om att publicera receptet på Floridasalladen, liksom han frågade mig först för att ha med den i sin bok GI noll. Han har dessutom i sin bok skrivit om bakgrunden till receptet, nämligen att det kommer från min mamma efter en resa till USA och då Florida. Därav namnet. Och jag har också som tack fått en dedikation i min bok.

Jag har haft en fantastisk mamma som tyvärr avlidit i förväg av Alzheimers, vilket man nu diskuterar förmodligen också kan bero på felaktig kost och då för mycket kolhydrater. Min mamma var en person som jag beundrade oerhört, hon var kunnig i allt som hon företog sig, i sin lärargärning, i sin musikalitet med absolut gehör och i sin sociala kompetens. Jag är väl en av rätt så få femtiotalister som inte haft en hemmafru som mamma, utan en kompetent yrkesarbetande kvinna.

Jag blev väldigt glad när jag såg att du publicerade receptet, min mamma blir än mer odödlig, men det vore också trevligt om du berättade varifrån receptet kommer, vilket förutom Sten Sture även andra som publicerat receptet på sina bloggar har gjort.

Ser fram mot att få höra av dig

Hälsningar
Karin Eldh
aka Karin20 på Kolhydrater.ifokus

…som nu ska äta grillade fläskkarré med Floridasallad

//Karin

[Karro]
4/20/08, 8:44 PM
#12

härligt Karin20 :-)

Karin20
4/20/08, 10:43 PM
#13

Svar från Cathrine Schück

Hej Karin, och alla andra på Kolhydrater i fokus ( såg att ditt mejl till mig låg på bloggen)
Självklart, du har helt rätt! Jag borde skrivit tydligare vem som gjort salladen från början. Det ber jag om ursäkt för.
Det kändes dock som budskapet var viktigare än budbäraren. Men självklart ska äras den som äras bör.
För din/er info så har jag kontakt med både Annika D och Litsfeldt, och håller mig i allra högsta grad informerad om LCHF aktiviteter.
Det kommer synas väldigt tydligt i framtiden.  
Jag jobbar som kostrådgivare och viktcoach och har både KBT , LCHF och GI, som redskap i min verksamhet. Som bekant är övervikt ett resultat av både beteende och beroende.

Ser fram emot att se detta på bloggen!

bästa hälsningar, Cathrine

//Karin

Annons:
elize-l
4/20/08, 11:09 PM
#14

Tror ni att Tara kan bli typ "våran" tidning. Saknar verkligen en tidning man kan köpa i butiken med mycket LCHF innehåll =) Böcker i alla ära men en tidning är alltid aktuell liksom.

[Karro]
4/20/08, 11:35 PM
#15

är nog ingen omöjlighet!

Margareta
4/20/08, 11:46 PM
#16

*Vink vink* till Cathrine Schück om Du läser tråden igen.

Karro på bilden ovan är det av våra barn som var med redan när vi startade Spaden. Var det 1989?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Karro]
4/20/08, 11:47 PM
#17

Det kommer i alla fall inte jag ihåg!

Margareta
4/20/08, 11:48 PM
#18

Haha - Du var inte så gammal då Karro

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Karro]
4/20/08, 11:56 PM
#19

nää Cool

cathrineschuck
4/20/08, 11:58 PM
#20

Japp! Jag var där 1989. Sonen, Ian var 1 år. (idag 19)

Tara blir nog inte en LCHF tidskrift. Men kanske blir det ngt form av skrift iaf.

Cathrine

Annons:
Margareta
4/21/08, 12:12 AM
#21

Kul sammanträffande Cathrine och välkommen hit! Jättekul att Du även kommer in och skriver.

Jag har alltid gillat dina kokböcker (de är både vackra och välskrivna) - men har inte alltid kunnat nyttja recepten eftersom jag alltid ägnat mig åt någon form av diet. Montignacboken var ändå ett steg i rätt riktning… jättebra!

En LCHF-kokbok med din prägel blir en fantastisk presentbok för oss som gör vad vi kan för att sprida denna hälsobefrämjande kost.

Min man hälsar och vill i så fall gärna ha med ett recept med Kalixrom, vispgrädde och röd lök - en oslagbar kombination.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

cathrineschuck
4/21/08, 12:18 AM
#22

tack för vänliga rader!

Jag tar tacksamt emot alla tips på LCHF recept.

Jag vill inte ännu gå in på några detaljer men det kan bli bok tillsammans med kända aktörer i denna värld.

Lovar då att uppge alla källor!Glad

Margareta
4/21/08, 12:26 AM
#23

Klart Du skall få tips på recept Cathrine! Vi har jättemånga här som är duktiga kockar.

Mitt tips är att du botaniserar lite i receptgrupperna och då särskilt under den fliken uppe till vänster som heter Artiklar - bläddra sen ner till flikarna som har recept med i rubriken..

Där finns det många riktiga godbitar med bilder så du får en uppfattning om hur det kan se ut. Annars finns det massor av recept utan bilder här till vänster under alla möjliga rubriker!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: