Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5509 ggr
Vuxen
2008-05-27 22:59

Johannesbrödsmjöl?

Idag var jag i en hälsokostaffär för att inhandla

kalcium/kalium. Expediten slog i sina brochyrer

för en annan kund hade efterfrågat "johannesbrödsmjöl".

Hörde att hon sa att det hörde ihop med LCHF.

Affären kunde inte ge några svar. Kan någon här

reda ut detta? Är själv nyfiken.

Annons:
Ians
2008-05-27 23:05
#1

Används som kakao substitut innom hälsokost svängen. Här är lite info

Exotiska frukter

Johannesbröd

Ceratonia siliqua
Johannesbröd kommer ursprungligen från östra delen av Medelhavsområdet, varifrån de spridits till de omkringliggande länderna. Fröna från johannesbrödträdet har använts av araberna som vikter. Ett frö väger 0,2 gram, vilket motsvarar en karat. Enheten karat betyder kärna på arabiska.

Johannesbröd kallas ofta carob på engelska. Frukten är en lång, platt balja med tjock, läderartad överhud. Under den finns ett mjukt, sött lager som innehåller upp till 50 procent socker. Baljan innehåller 10-16 frön.

Johannesbröd läggs i varmt vatten ett par timmar innan de ska användas. Baljorna är då lätta att riva på rivjärn. Rivet johannesbröd kan användas i desserter och kakor. Hela johannesbröd kan ätas som godis eller tuggummi. Inom industrin mals fröna till ett pulver. Detta kan till viss del ersätta kakao.
Förvaras i sval eller skafferi, +12-16°.

Import hela året från Medelhavsländerna.

Gojkan
2008-05-27 23:06
#2

 johannesbrödsmjöl, arom. kJ 858 | kcal 205 | Protein 4,9 g | Kolhydrater 26,2 g | Fett 8,9

beautifulthing
2008-05-27 23:25
#3

Jag har haft det hemma och de var ingen höjdare direkt… Kakao är MYCKET godare och när man äter LC dessutom nyttigare med högre fetthalt och färre kolhydrater. De används (vad jag vet bara) i bakning istället för kakao.

Upp till toppen
Annons: