Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 22041 ggr
Prometevs
2008-06-01 23:45

Pemmican

Nu har jag ett bra sätt att göra pemmican.

Fettet först, detta är kladdigt men man det är enkelt att göra fett till många omgångar på en gång.:

Välj ut fettbitar som är vita och fina, t ex inälvsfett.

Mal fettet i en köttkvarn för att frigöra fettet från hinnor.

Lägg fettet i en stor gryta och tillsätt vatten, ungefär samma mängd som fettet.

Låt vattnet koka upp och fettet smälta. Låt det hela stå på låg värme under lång tid. Hinnor, blodrester och köttbitar hamnar i vattnet och fettet flyter ovanpå.

 Ta av grytan och låt den stå svalt så att fettet stelnar.

När fettet är stelnat skrapar man först av från ytan de små rester som flytit upp. 

Sen lossar man fettklumpen från väggarna, lyfter upp den och vänder den upp och ner på en tallrik.

Sen skrapar man av grumset från undersidan av klumpen.

Om man vill ha ett superrent fett kan man upprepa proceduren. Hälla på vatten och smälta upp allt en gång till. Man kan också varmhålla fettet ett tag så att grumset hinner sedimentera.

 Nu har du ett klump med rent och fint fett. Detta kan man smälta upp och hälla upp i lagoma portionsförpackningar, t ex 1 dl.

Köttet sen:

Jag använder köttfärs och tar ca 1 kg och breder ut i långpannan.

Sätt ugnen på 70 grader och ha ugnsluckan lite på glänt.

I början måste man röra rätt ofta för att undvika för stora klumpar.

Det tar ca 12 timmar att torka köttfärsen, kanske ännu längre.

Om det är för stora klumpar kanske man måste köra dem i matberedaren med kniven monterat för att pulverisera köttet. Därefter måste köttet torka ytterligare tills dess att det är helt torrt.

När köttfärsen är helt torr häller man ner det i matberedaren med knivarna monterade. Kör köttet i några minuter tills det är pulveriserat.

Man kan smaksätta med lite salt, peppar, enbär, tranbär. Det tillsättar man med köttet innan man kör färsen i beredaren.

Fettet har man satt på värmning innan. Det kommer troligen att räcka med en dl fett, lite beroende på hur fet färsen är.

Häll fettet lite i taget ner i beredaren medan du kör. Konsistensen ska bli lite mer än degig. Ungefär som en pajdeg.

Skeda upp pemmicanen och sätt den i t ex munkformar eller bullformar och låt stelna.

Klar att äta eller spara. Enligt uppgift ska den hålla sig flera år.

Näringsinnehåll får ni räkna ut själva, men det är massivt.

Annons:
Prometevs
2008-06-02 00:01
#1

Och sen smaken, lite lätt knaprig, ungefär som fullkornskorpor.

Brynhilde
2008-06-02 01:56
#2

Jag har tänkt många gånger att prova, men aldrig kommit till skott. Det måste vara bra utflyktsmat. Eller att ha med sej på eventuell sjukhusvistelse, för den maten är oätlig ur LCHF-perspektiv.

Bokmärker ditt recept. Tack så mycket.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Prometevs
2008-06-02 08:44
#3

Ja, det är ju perfekt som utflyktsmat men även för att konservera maten. Den tillagas ju också med låg värme så det mesta näringsinnehållet bör ju finnas kvar.

 Jack London skrev om pemmican i sina romaner och ända sen jag läste dem som liten har jag velat testa.

bluegoose
2008-06-02 11:04
#4

Tack för receptet! Absolut värt att testa! (Hägrande fjällvandringar! Räcka ut tungan)

Prometevs
2008-06-02 17:32
#5

Och för er som inte vet vad Pemmican är:

Pemmican är och betyder indiansk långfärdsmat. En perfekt balans av fett och protein med hög energitäthet som gör den lätt att bära med sig. Det torkade köttet i kombination med fettet gör att hållbarheten blir mycket god, åratal påstås det.

Pemmican kan man leva på i månader utan problem, även om jag kan tänka mig att det blir lite tråkigt.

 Under senare tid användes det av polarfarare, trappers och guldgrävare. Fast idag har man med sig energybars, energidryck och annan skit istället för rejäl mat.

Samerna har sitt torkade renkött och förr hade man också renfett som antingen var rökt eller syrat, gosti, som en viktig del av kosten. Samerna gjorde även ost som röktes och sparades. Sen kaffet kom så skar man ost och/eller torkat renkött i små bitar. Sen hällde man varmt kaffe ovanpå. Mycket gott och mycket enkelt att ta med sig på resa.

reamdn
2008-06-02 17:42
#6

#5, pemmican ska vara ett "complete food". Du kan leva ett helt liv på det och få i dig alla nödvändiga näringsämnen. Förutsättningen är att köttet aldrig värmts upp över 40 grader (torktemperaturen)

Annons:
Prometevs
2008-06-02 18:48
#7

Över 40° har jag nog värmt det men å andra sidan ska jag inte leva hela livet på det. Ca 70° har jag haft ugnen på. Fast det är bra att veta och optimal torkning brukar man ju få utomhus av vårsolen då det både blåser och är torrt i luften.

LowCarbKost
2008-06-02 19:34
#8

Har också velat prova på pemmican. För mig verkar det helt perfekt.  Går det lika bra att använda ghee (klarat smör) som fettkälla?

 Kör ni nötfärs eller? Antar att fläskfärs innehåller för mkt fett för torkning.

Prometevs
2008-06-02 23:18
#9

Ghee vet jag inte riktigt vad det är men jag har testat att värma smör försiktigt och länge, låtit det stelna och sen tagit bort det som hamnar i botten dvs vatten och mjölkrester. Det blir ett ganska hårt fett som smakar svagt som knäck och det tror jag går alldeles utmärkt att använda till Pemmican.

Jag har använt både ren- och älgfärs eftersom jag har tillgång till det men skulle tro att det går lika bra med nötfärs. Fläskfärs går säkert bra det också. Om man finfördelar köttet tillräckligt mycket så att fukten inte kan inneslutas så torkar det så småningom. Och eftersom de flesta inte ska lagra sin Pemmican i åratal så gör det nog inte så mycket att det inte är 100% torrt heller.

Wildrat
2008-06-03 00:00
#10

#9 Det är precis det som ghee är. Ren smörolja…

Brynhilde
2008-06-03 01:02
#11

Prometevs, hur förvarar du pemmicanen när den är färdig? Kyl, frys, skafferi, tättslutande burk, eller vad? Det är väl meningen att det ska hålla sej i rumstemperatur.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Prometevs
2008-06-03 23:20
#12

Jag förvarar den i en plastburk med lock i kylskåpet eller i en plastpåse ute på tur.

Jag roade mig att räkna ut energiinnehållet. Ca 600 kcal per 100 g då kommer ca 70 % från fett och 30 från protein. Iallafall i den blandning jag gjorde senast.

nobban7
2008-09-26 16:55
#13

*påminner mig själv om detta recept*

Annons:
andreas0
2008-09-26 17:05
#14

Man skulle ju kunna fakira genom att bara äta det här egentligen. Hmm. *funderar* Obestämd

nobban7
2008-09-26 17:17
#15

#14 Men det är nog lättare och snabbare att steka på en köttbit

andreas0
2008-09-26 17:26
#16

#15, På kort sikt ja. Men om man gör tillräckligt sånt här för en månad på en gång så behöver man inte lägga så mycket tid på matlagning under dagarna sen. Man kan ju komplettera med ägg för att få lite mer näringsämnen i sig också. Och att mala ner lite lever i pemmicanen är nog inte fel.

Antagligen inget jag kommer att testa, men ändå kul att fundera lite runt. Ska ta och räkna på det när jag kommer hem sen, se vilka siffror man kommer upp i.

nobban7
2008-09-26 18:45
#17

Ja, varför inte? Vissa dagar önskar jag att jag inte behövde laga mat och göra matdosor.
Kan man inte bara blanda färsen med kokosfett?

spkn1
2009-08-04 16:33
#18

En liten rolig anmärkning:

Det kostar mellan ca $5000 och $25000 att skicka upp ett pund (ca 1/2 kilo i rymden). Vad väljer då nasa att skicka med sina astronauter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_food

logiskt?

athell
2010-01-04 21:17
#19

Måste bumpa denna och fråga om det #17 frågar, dvs om det går att göra Pemmican på kokosfett? Eller kanske t.o.m på ister?

JAUS
2010-01-04 22:14
#20

Visst går det! Kokosfett, ister eller talg är alla utmärkta fetter att använda i pemmikan.

Annons:
raphanus
2010-01-04 22:38
#21

Ister går bra. Ghee går också bra.

athell
2010-01-05 00:30
#22

Ghee måste ju vara godast?

MillisB
2010-01-05 00:53
#23

Oj, vilket superpedagogiskt recept! Tack Prometevs. Skrattande

Detta bokmärkes genast!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

DanielS
2010-01-06 00:37
#24

Torkar mitt kött i torkugn Excalibur från UK Juicers

Använder blandning av smörolja och kokosolja som fett.

Kan stoppas i korvskin.

soderen
2010-01-17 19:30
#25

#24

Vilken härlig känsla att gå runt och suga på en tarm. Det skall jag använda mig av nästa gång.

Vill bara säga att det är hur enkelt som helst att göra pemmican.
Jag gjorde 3 olika varianter i höstas.
* fläskfärs med gojibär
* skinka med soltorkade tomater
* lever med persilja

Jag "band ihop" med ghee, tyvärr tog jag lite för mycket salt i.
när jag gjorde med lever så hade jag lärt mig, så den är godast.

Jag har kvar en massa i kylen, och tar med mig när jag skall ut på en längre tur i skog och mark eller till stan.

/Ullabritt

nikkebe
2010-04-23 20:17
#26

Hade tänkt tillverka lite egen pemmican och har redan gjort ghee till ändamålet.

Däremot när man läser andra recept så står det alltid att man ska ha fettfritt kött. Vilka effekter får det om man använder färs istället, som ju är relativt fett?

savonit
2010-10-02 01:41
#27

Längre tork tid?

Annons:
JAUS
2010-10-02 02:24
#28

Äkta pemmikan utan bär del1:

JAUS
2010-10-02 02:25
#29

Del 2:

MillisB
2014-08-02 19:40
#30

En gammal tråd, men mycket bra tips!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

konichiwa
2014-08-03 12:57
#31

Hon använder inte salt eller kryddor, jag tycker det skulle vara godare med mera smak, eller är det inte bra? Någon som provat, kanske har det god smak ändå?

Gur4m1
2014-08-03 14:32
#32

Är förvirrad att fettet skulle göra maten mer hållbar då just fet fisk och fet kött beräknas ha lägre hållbarhet i frysen t.ex? Fett härsknar ju?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Svante S
2015-12-18 05:34
#33

Tack vare att fettet/talgen smälts vid en temperatur en bit över 100 grader (107-121) under relativt lång tid så försvinner allt vatten och då ökar hållbarheten väsentligt.

hemul
2015-12-18 07:12
#34

Det är skillnad på renat fett fritt från protein- och blodrester. Om man smälter ut fettet ur en bit späck så blir man första gången förvånad över hur mycket "knorvar" det simmar omkring i grytan.  Att förvara tillagat kött täckt av fett användes här också för att förlänga hållbarheten.

Jag förstår inte varför man ska krångla med vatten dock. Jag har alltid gjort det med fettet direkt i en tjockbottnad gryta/kastrull. Fett börjar ju smälta ut direkt, så det är inte någon risk att det blir "stekt" om man inte kör på hög värme. Då är det  bara att sila genom ett durkslag så är det klart sen.

Vatten kör jag däremot med till överblivet fett från buljongkok och grytor. Vill inte frysa med fettet, så jag lyfter av fettkaka  och smälter den i en större mängd vatten och låter den stelna igen. Sen gör jag som TS, skrapar av skräpet. Vill man vara riktigt noga kan man upprepa proceduren. Blir väldigt gott stekfett som håller sig länge. Onödigt att slänga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: