Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 14611 ggr
Ella00
2008-05-04 15:20

AKNE - vad bör jag göra mer i kostomlägget?

Jag har nu försökt förbättra kosten några månader och min akne är bättre, MEN långt ifrån bra. Jag har fortfarande en aktiv "blommig" akne i ansiktet och på ryggen som är väldigt "grinig" och reagerar på allt ifrån lite vin till en sen natt…… Dvs mkt känslig. Gråter

 Jag älskar ju sötsaker och min dag brukar se ut så här:

* Frukost: Havregrynsgröt med skivat äpple och russin. Kaffe utan mjölk.

* Lunch: t.ex. korv med quinoa och mycket grönt t.ex. spenat, tomat, avocado, ruccola…..

* Middag: Nån slags köttbit eller stekt fisk med grönsaker och gärna lite mer av quinoan, då jag älskar den… Kanske ajvar eller tapenade i maten…eller guacumole…..

- Mellanmålen består mkt av knäckebröd med smör, russin och nån mörk chokladbit. Även banan.

 Summerat så har jag dragit ner på godiset sen förra året, men jag lyckas tydligen inte helt få bort min akne…..Skrikandes

Till saken hör att jag i grunden har svårt för kött….och jag vet inte hur jag ska kunna leva bara på kött……….??

 Någon mer här med akneproblem?

Har någon läst Cordains nya bok om akne och kost, finns den på svenska? Vart kan den köpas då?

Annons:
Uttelille
2008-05-04 15:26
#1

Min lillasyster hade svår acne och åt tetralysal en ganska lång period. Det hjälpte bra, men gick inte bort helt. Hon använde även duac utvändigt. men den får man inte vistas i sol med.

Nu äter hon p-piller istället, och de hjälper hyfsat bra, men hon har också perioder då det blir sämre.

Hon har dragit ner rejält på kolhydrater, men äter det mesta av allt men små mängder kolhydrater. Om detta har någon påverkan på huden vet jag inte.

Aniara4
2008-05-04 15:41
#2

Tja, du skulle absolut kunna prova LCHF, tycker jag. Som jag förstår det äter du GI nu, med stora mängder kolhydrater. Om du vill kan du prova att lägga in det du äter på en dag i minmat.net, då ser du själv hur mycket det är.

Om du bestämmer dig för att gå över till LCHF är jag rädd att du av ovanstående måste skippa: havregrynsgröten, äpplet, russinen, quinoan, knäckebrödet, russinen igen, och bananen. Och lägga till MYCKET mer fett!!!!!!!

Läs gärna de artiklar och inlägg som riktar sig specifikt till nybörjare, och på Annika Dahlqvists blogg, så förstår du hur stor skillnaden är.

Ingen kan garantera att din akne kommer att bli bättre, men det vore helt klart värt ett försök!

Ella00
2008-05-04 16:36
#3

Hmmmmm…ja, jag måste väl skippa gröten m.m. Hur nu det ska gå…haha!!

Har någon här blivit hjälpt med lchf??

greensis
2008-05-04 17:01
#4

#3 Det flesta här har blivit hjälpta med alla möjliga åkommor - det är ju lite därför vi hänger på Kolhydrater i Fokus.

Det finns en aktiv tråd om hudåkommor - sök på Upprop hudproblem.

Fabricati diem, pvnc!

reamdn
2008-05-04 18:11
#5

Förra hösten blev min akne extremt dålig - varande bölder i ansiktet och över hela ryggen, och jag började även få ärr.

Efter 6 månader på LCHF har jag väl kanske 30% akne kvar i ansiktet, och sällan varar det, utan mest svullna "vanliga" finnar som inte lämnar ärr. Ryggen är helt läkt, vilket jag inte tänkt på utan just precis märkt. Den var förskräcklig förut.

Varför jag fått mycket bättre resultat på ryggen än ansiktet vet jag inte.. kanske för att man aldrig klämmer på ryggen utan huden får vara ifred där.

Och en sak till, släng varenda typ av tvål eller rengöringsmedel/kräm du har. Min hud har blivit EXTREMT mycket bättre sen jag slutade tvätta ansiktet med annat än vatten. Alla typer av tvåler eller kemikalier bara torkar ut huden, får den att producera mer talg vilket gynnar aknebakterierna. Möjligtvis att du kan köra på någon naturlig återfuktare för att minska talgproduktionen i huden men av egen erfarenhet vill jag påstå att det är bäst att låta huden vara.

All typ av "aknemedicin" är precis som all annan medicin, döljer symptomen men gör ingenting åt, eller rent av förvärrar orsaken. Oftast förvärrar alla typer av uttorkande krämer och tvåler orsaken - talgproduktionen. Det är hudens försvar när den blir för torr eller irriterad, att producera talg. Således bör man attackera orsaken - sluta torka ut huden, inte bränna sig i solen (Vistas dock i solen, vitamin D!) istället för att köpa dyra krämer, som bara blir beroendeframkallande.

Sara33
2008-05-04 18:28
#6

Min akne har helt försvunnit efter 2 mån på LCHF.

Jag äter mycket ovanjordgrönsaker, normalt med kött/protein och mycket fett, ost och mjölkprodukter.

 Skillnaden är stor mot förrut då jag åt ungefär som du Ella.

Annons:
Jennix
2008-05-04 18:33
#7

Jag är en av dom som haft hudproblem i flera år men blivit mycket bättre av lågkolhydratkost.

För min del verkar det vara bundet mot socker/godis först och främst…eventuellt vid fruktätande också.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ladiesoul
2008-05-04 18:38
#8

Ett alternativ till gröten FAST du ändå kan äta gröt är:

2st uppvispade äggvitor + 1/2 dl fiberhavregryn + salt + kanel

Detta blir en fluffig, god och proteinberikad gröt :D

Ella00
2008-05-04 22:17
#9

Intressant!!!

Jennix: Finnar bundet till frukt?? Ojoj…..hmmm….

Ladiesoul: Men man fick väl inte äta gröt eller??

Ladiesoul
2008-05-04 22:26
#10

#9 Fick å fick? Man får göra som man vill. Men OM man vill äta gröt är detta ett bra alternativ. Beror å hur mycket kolhydrater du vill äta per dag…

dufva
2008-05-05 00:25
#11

Akne är huddiabetes! Förvånad.

Det är två saker som problemen beror på det ena är hormonförändringar i kroppen det andra är gott om föda (glukos) för bakterierna i de yttre hudlagren

Hormonerna kan/bör  man inte manipulera. Dom är vad dom är under ungdomsåren men den andra pusselbiten kommer du åt med kosten 

Vill du bli av med problemen måste du alltså bli mycket tuffare mot kolhydraterna.

Det är många som blivit helt utläkta på några månader på vår kost

GI biter inte på en fullt utblommad akne då krävs strikt LCHF..

greensis
2008-05-05 00:29
#12

#11 Du skriver det andra är gott om föda (glukos) för bakterierna i de yttre hudlagren

Menar du då att bakterierna lever på eller innuti huden? För jag har lite svårt att se hur kolhydrater in genom munnen kan ge näring till bakterier på huden långt ifrån munnen. Eller menar du att kroppen utsöndrar glukos genom porerna så att bakterierna får föda?

Edit: Jag menade förstås inte att invända mot att LCHF-kost hjälper mot en del hudåkommor. Jag undrade bara över mekanismen.

Fabricati diem, pvnc!

Glennart
2008-05-05 00:42
#13

Jag har blivit av med med svårartade acne nästan helt, den har blivit ännu bättre nu när jag fått lite sol också, bara en del ärr och märken kvar.

Min kost består av kött och fett och lite grönsaker.

Annons:
magma
2008-05-05 00:51
#14

#12: Precis som kolhydrater göder candida i munnen, underlivet, mag/tarmsystemet så borde det rimligtvis kunna gynna candida även på/i huden som ju är kroppens största organ. T.ex så är det ett känt faktum att diabetiker oftare än ickediabetiker lider av fotsvamp, fick jag lära mig häromveckan.

#0: Mjölkprodukter, ost och starka kryddor sägs ju kunna förvärra acne. Att äta så "rent" som möjligt med rena råvaror, kryddor utan en massa tillsatser osv kan förhoppningsvis hjälpa dig, likaså att gå över till LCHF. Lycka till!

greensis
2008-05-05 00:54
#15

#14 Jag tror dig, magma, men jag undrar fortfarande HUR? Och jag trodde akne hängde mer ihop med stafylococker än med candida. Alltid lär man sig något.

Fabricati diem, pvnc!

magma
2008-05-05 01:51
#16

Just det har jag ingen koll på alls, exakt vad i huden som orsakar acne menar jag!Räcka ut tungan Det var bara frågeställningen om hur kolhydraterna/glukosen/candidan tar sig till huden jag reflekterade över.

dufva
2008-05-05 01:53
#17

Visst spekulerar jag lite nu..

Exakt hur det går till vet ingen men det är helt klart kopplat till höga värden (spikar) av blodsocker och insulinvärden.

Säkert spelar också dåliga fetter in i problemställningen med en ökad risk för inflammationer.

Vad som är helt säkert är att där folk inte äter packat med kolhydrater existerar knappt fenomenet med finnar trots att dom har samma hormonomställningar som vi under tonåren

Vad läkarkåren sysslar med här är mest symptombekämpning och ibland gör man det med starka medel som kan ge problem långt fram i tiden 

Vad som också verkar klart är att ju mer finnar man har desto mer drastisk kostomläggning krävs.

Hur man än bär sig åt tar det flera månader att komma till rätta med eländet men kosten fixar det på sikt

Raring
2008-05-05 14:22
#18

Kom att tänka på en sak.

När jag läste fodervetenskap för en massa år sedan fick vi lära oss att linfrön stimulerar talgproduktionen och gör pälsen bättre hos gräsätande husdjur. Överdos gjorde pälsen oljig och kladdig.

Det skulle möjligen kunna gälla även människor. Mycket talg i huden >> lättare få djupliggande finnar? Om du äter mycket linfrön kanske det kan vara läge att prova att vara utan dessa någon månad och se om det gör någon skillnad?

Wildrat
2008-05-05 14:31
#19

Ät antiinflammatorisk mat, fisk och liknande med mycket omega 3 (även tillskott kan vara bra), lite olja som innehåller GLA helst gurkörtfröolja men hampfröolja funkar också, kokosfett.

Ekologisk mat så långt det är möjligt och så går du till hälsokosten och köper en ansiktskräm utan paraffinolja, petroleumolja eller liknande. Weleda har bra produkter även om många luktar starkt av naturliga eteriska oljor. Naturlig tvål och schampo som finns på hälsokosten är inte heller helt fel, Urtekram har bra grejjer.

reamdn
2008-05-05 18:58
#20

Vill återigen trycka på att det inte är någon bra lösning att börja smeta konstiga hopkok eller krämer i nyllet i hopp om en förbättrad akne. Det behandlar INTE orsaken utan symptomen, om ens det, medans huden inte får chans att återställa sin naturliga fuktbalans. Håll borta allt onaturligt från ansiktet och helst resten av kroppen med. Fungerar alldeles utmärkt att tvätta sig med vatten. Tvål i samband med toalettbesök kan ju vara bra för hygienen, dock.

Annons:
Pisan
2008-05-05 19:53
#21

Min acne försvann i stort sett helt när jag började smörja in mig i fejset med aloe vera gel efter att jag tvättat mig i ansiktet med vatten och torkat/peelat med en frottélapp varje kväll. Hade då haft acne enda sedan tonåren och vid mina graviditeter blev det jätteilla, såg ut som en salami i fejset…

Efter att jag börjat med LCHF har min hy blivit jättefin, har aldrig haft så fin hy!

Ella00
2008-05-08 02:27
#22

Många fina tips här!

Raring: Jag älskar alla frön, särskilt solrosfrön och pumpafrön…..men att frön kan ha sån påverkan????? OJOJOJOOOJ!!!!! Detta vill jag veta mer om!!

 Nån som vet??Förvånad

Raring
2008-05-08 10:04
#23

#22 ska se om jag kan hitta någon referens någonstans. Risken finns att jag sålt boken (brukar inte behålla min kurslitteratur).

Men om du vill prova kan du ju dra ner och se om det funkar, istället för att sluta helt. Problemet med acne är att det kan ta rätt lång tid innan man ser skillnad.

Har själv fått ganska otrevliga utbrott sedan jag slutade med p-piller för ett halvår sedan. Men jag vet ju att det beror på det. Har blivit bättre sedan jag började med LCHF, vilket inte var något jag siktade på. Finnarna i ansiktet dämpade sig när jag slutade med choklad och färdigkrossade linfrön (de krossade härsknar i påsen eftersom syre kommer åt insidan där de omättade fetterna finns). De på ryggen vägrar ge med sig. :-/

madmoiselle
2008-06-03 00:39
#24

I mitt fall var det främst spannmålen som ställde till det. Jag märkte en drastisk skillnad när jag tog bort dem! Nu har jag gått över mer och mer till LCHF och acnen är helt bort. Kan även rekommendera omega 3 samt 50g zink/dag under en period. Ren Aloe Vera gel hjälper även till. Men i mitt fall var det främst spannmålen, jag märker med en gång om jag skulle fuska…

Raring
2008-06-03 12:29
#25

#22 Efter lite rotande i bokhyllan hittar jag följande stycke:

"Linfrö

…Det fettrika linfröet har ett mycket gtt inflytande på hästens hårrem och fodersmältning. Proterinhalten är också hög, men det är tveksamt om hästar kan tillgodogöra sig proteinet. Däremot gör linfröets inverkan på fodersmältningen att hästen tillgodogör sig andra fodermedel bättre. Linfrö är ett ekonomiskt och drygt fodermedel. Det måste tillredas, men proceduren är enkel. …"
(ur  Hästhållning i praktiken, s 126, Mats Mellberg, 2000).

Ur mina kursanteckningar hittar jag äver just att linfrö ska vara bra för pälsens glansighet hos häst.

Infon om att överdosering kan ge ökad talgproduktion hittade jag i en bok om möss och deras utfodring, men jag har inte kvar den boken längre och minns inte vad den hette.

Man måste komma ihåg att både hästar och möss har en foderspjälkning som är rätt olik människans. Linfrön passerar ju till största del opåverkade genom vår tarm. 

Ta alltså det jag sagt med en skopa sunt förnuft.

Will
2008-06-03 14:26
#26

#0, Jag har lidit av Rosacea (vuxen acne) i många år. För ca tre år sedan slutade jag med socker och då blev det bättre, men ej bra. Nu har jag ätit LCHF i drygt tre månader och min hud är bättre än på många år. Kan hända att jag får någon finne ibland, men rosacean verkar ha lagt sig (artar sig som små knottror i hela ansiktet plus rodnad, inte som vanliga finnar). Jag åt väldigt mycket frukt innan LCHF, vilket skulle kunna vara en stor bov precis som #7 säger. GI-verkade inte heller vara någon bra lösning, för min hud i alla fall. Kan fortfarande reagera på vin och sena nätter. Sol var ett stort problem för mig förut (typiskt vid Rosacea), men i helgen har jag kunnat njuuuta av solen för första gången på nästan 10 år. CoolSkrattande Obeskrivligt!

Till skillnad från reamdn (#5, #20) så har jag lite positiv erfarenhet av utvärtes preparat. T.ex. Exuviance-serien (finns hos hudterapeuter) dämpar i mitt fall symptomen något, men tar ju inte bort den huvudsakliga orsaken till hudproblemen - inflammationen i kroppen.

Ella00, om du har upplevt en förbättring av huden när du tog bort sockret, så kommer du med stor sannolikhet att uppleva ännu mer förbättring när du skippar resten av kolhydraterna (kolhydrater=sockerkedjor). Värt att prova i alla fall; acne sucks big time!

Emlan
2008-06-03 23:47
#27

Hej!

Jag har haft akne under 10 ár, den försvann med LCHF och att sluta irritera huden (ingen tvál och inga krämer, bara jojobaolja och aloe vera ifall jag är torr och tvättar med kallt vatten), jag bytar kuddfodralet tvá gánger i veckan, klappar mig torr med handduken istället för att riva. Och SLUTADE klämma och tar pá ansiktet sá lite som möjligt. + att jag använder keps eller hatt istället för solkräm.   

 Innan LCHF provade jag mánga olika dieter, innan jag bytade helt át jag ganska likt det du äter nu. Börja med LCHF, du kommer má bättre pa andra sätt sá att du slutar tänka sá mkt pá aknen, det hjälper ocksá en hel del. (jag har fátt bättre kondition, lángsammare ämnesomsättning, gátt upp det jag behövde gá upp och bättre humör)

Annons:
Upp till toppen
Annons: