Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5570 ggr
Isagel
6/16/08, 12:18 PM

Omvandling av protein till glukos

Jag funderar en hel del på hur mycket protein man bör få i sig egentligen.

Vi behöver ju få i oss protein för uppbyggnad av kroppens muskler, reparationer mm. Detta behov skiljer sig rimligen inte mellan de som äter kolhydratskost och oss som drar ner på kolhydrater (eller helt utesluter dem).

Däremot har jag läst i många oberoende källor att vissa delar i kroppen (tex delar av hjärnan) behöver glukos för att fungera. Ofta har jag sett siffran 120 g/dag. Givetvis behöver vi inte äta dessa kolhydrater utan kan lugnt låta levern tillverka dem av protein som vi äter.

Vad jag aldrig har sett någonstans och därför undrar är: hur mycket protein går det åt för att tillverka den nödvändiga glukosen dvs hur många gram protein måste jag äta för att tillverka 1 g glukos?

Borde inte rent allmänt det faktum att en LCHF-ätare måste tillverka en del glukos själv leda till att man borde få i sig mer protein än vad "normerna" säger?

Annons:
Pasi
6/16/08, 2:21 PM
#1

Hjärnan kräver mellan 25 och 50g glukos per dag resten drivs av ketoner om det finns tillgängligt.
En del av glukosen tillverkas från glycerolmolekylen som binder ihop fettsyrorna till fett. Mellan 2 och 5E% av fettet som bränns kan därför tillgodose delar av hjärnans glukosbehov.
Resten måste tillverkas av aminosyror och det åtgår ca 1,66g för 1g glukos.

Om det behövs mer protein på LCHF än på tallriksdiet är en svår fråga och skulle kunna variera mellan individer…..men troligen är svaret "nej" ( ett förbehåll - om man har extremt liten energiförbrukning och därför bränner väldigt lite fett varje dag så finns heller inte mycket glyceroler för glukostillverkning….då kan det tänkas att man bör äta mer proteiner).

ErikEdlund
6/17/08, 12:26 PM
#2

En annan synvinkel:

Så länge vårt blodsocker ligger inom det "normala" området så har hjärnan tillgång till allra minst den glukos som behövs.

Man brukar traditionellt hävda att hjärnan "föredrar" glukos som bränsle eftersom förbrukningen ökar på bekostnad av ketoner om BS stiger. Det är, som jag ser det en grov vantolkning. Förhöjt BS är bevisligen skadligt (sockersjukas ögon och fötter!) samtidigt som hjärnan är av bifueltyp (ketoner och glukos), dessutom en konstant och stor energiförbrukare.

När BS stiger tar hjärnan sitt tunga ansvar, överger ketoner som är en "kroppsnära" energikälla med högre verkningsgrad och börjar tröska glukos istället. Det är därför man vid ketondrift är mer koncentrerad och skärpt än vid sockerdrift. (Efter anpassningsperioden, vill säga.)

Bekymra dig inte om mängden glukos, vare sig från sockerkedjor (kolhydrater), aminosyror eller fettsyror. Om inte BS sjunker för lågt så har du alltid minst tillräckligt eller onödigt mycket.

Erik Edlund, MatFrisk Blogg

SvartKaffe
6/17/08, 12:44 PM
#3

Jag har en lite annan fundering som nästan hör ihop med det du frågar om.

Om levern skall omvanda proteinet till glukos så måste man ju ha en fullt frisk lever som dessutom inte är upptagen med annat.

Om levern tex bryter ner alkohol kanske det inte funkar lika optimalt. Är det kanske därför de flesta LCHF:are inte klarar mer än 1-2 glas vin utan att kroppen protesterar??

Hur mycket kolhydrater skulle man behöva äta för att ge hjärnan den mängden glukos den behöver?

ovkyhn
6/17/08, 12:58 PM
#4

Pasi !  kul o läsa dina inlägg igen, välkommen tilbaka i burken.

Isagel
6/17/08, 1:07 PM
#5

#3 Precis det där har jag också funderat på.

Speciellt dagen efter har jag märkt att jag ABSOLUT behöver kolhydrater för att inte säcka ihop.

Wildrat
6/17/08, 2:13 PM
#6

#3 Ungefär 115-120g kolhydrater, under det startar ketosen.

Annons:
andreas0
6/17/08, 2:18 PM
#7

Glöm inte att det inte bara är proteiner som kroppen kan göra glukos av, utan det tillverkas även glukos när kroppen bränner fett.

Upp till toppen
Annons: