Annons:
Etiketthälsa
Läst 20462 ggr
Inke
6/17/08, 4:18 PM

Blåmärken???

Jag har fått så många blåmärken på sista tiden, utan att ha lagt märke till att jag slagit mig. Har haft det i tidigare perioder, men sen var det bättre. Någon som vet något.? Någon brist?

Annons:
lkn02001
6/17/08, 4:27 PM
#1

jag har samma problem!

kajsa71
6/17/08, 5:07 PM
#2

Likadant för mig!

Jag fick ett blåmärke på hälen idag. På med Hirudoidsalva så går det bort på några dar.

Men orsaken till att vi får blåmärken vet jag inte. Tidigare har jag hört att man som äldre, dit jag hör, har mindre underhudsfett  som tar emot stötar om man slår i. och då får man lättare blåmärken.

[Norum]
6/17/08, 5:43 PM
#3

Jag har förhöjd apt-tid och då får man lätt blåmärken. Ett enkelt blodprov ger svar på det..

Will
6/17/08, 5:56 PM
#4

Jag har också fått en del mystiska blåmärken… konstigt. Fick lätt blåmärken när jag var liten dock..

IngelaZ
6/17/08, 6:06 PM
#5

Jag får lätt blåmärken, speciellt på sommaren då man är mer utsatt så brukar jag ha fullt med blåmärken på armar och ben men som inte står i proportion till antal stötar jag får.

Folk trodde jag hade blivit misshandlad förra sommaren eftersom någon hade tagit tag lätt i min arm och av det lätta trycket  fick jag blåa fingermärken i huden. Såg ut som att någon klämt till rejält. Hade också halkat i en båt och slagit mig lite och var full med andra blåmärken också… inte konstig att de trodde jag blivit misshandlad Skrattande

kajsa71
6/17/08, 6:26 PM
#6

#3 Skrruttis! Vad är apt-tid?

Annons:
Jennix
6/17/08, 7:18 PM
#7

Om man lätt får blåmärken ska man kolla upp det med läkare! Det kan bero på problem med blodplättar eller andra blodproblem.

Jag får väldigt lätt blåmärken och jag har ITP, vilket har med blodplättar och svårkoagulerat blod att göra.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Norum]
6/17/08, 7:52 PM
#8

*3 En sorts blödarsjukdom. Jag har svårt att sluta blöda när det väl sätter igång. Därför får jag superlätt blåmärken men det går i perioder. Värst är det när man ska ner på opertation eller så.. Då kan det ställa till problem.Men det är inte som blödarsjukan som männen får, detta är en lättare variant. Fast den kan vara nog så besvärlig… Så bäst att kolla uppd et om man märker att man blir mer och mer lik en Smurf! :-)

Inke
6/17/08, 11:13 PM
#9

Vad är Hirudoisalva Kajsa71 och vad gör den. Och var hittar man den?? Smurf, det var kul! Antagligen stöter jag emot något, men så lite att jag inget märker.

shin
6/17/08, 11:33 PM
#10

Har också fått lättare att få blåmärken.Kan man ha brist på  k-vitamin, då man inte äter grönsaker tro?

kajsa71
6/17/08, 11:45 PM
#11

#9 Hirudoid är en kräm som du kan köpa på apoteket och som tränger in i huden och får blåmärken att försvinna. Finns på apoteket receptfritt.

Här är en lång länk till fass med beskrivnng:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=195702190

00019&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Inke
6/18/08, 12:04 AM
#12

Tack Kajsa71, jag ska skaffa en sån burk och gå in på fass och läsa.

Mammeli
6/18/08, 12:10 AM
#13

Hirudoid är en kräm som du kan köpa på apoteket och som är inspireradav blodiglarns sekret! Mysigt va?! Men det fungerar!

Annons:
Wildrat
6/18/08, 12:14 AM
#14

Jag tar astmamedicin varje dag (Pulmicort) och den har blåmärken som biverkning. Inte så roligt…

kajsa71
6/18/08, 1:12 AM
#15

#14! Intressnt! Det var en nyhet för mig att Pulmicort har en sådan biverkan! Jag tar också Pulmicort varje dag för astma. Då kan det var förklaring till att blåmärkena dyker upp då och då utan märkbar anlednng.

blackraven
6/18/08, 1:44 AM
#16

Jag har också upptäckt att jag lätt får blåmärken utan att jag märker att jag slagit emot något. Dock upplever jag inte att jag har svårt för att sluta blöda. Sticker mig flera ggr per dag i fingrarna för blodglukos och de sluter sig som vanligt. Fast man kanske behöver större skada på huden för att märka om man slutar blöda sämre? Oj vilken konstig svenska det blev :P

Inke
6/18/08, 2:22 AM
#17

#14 Jag använder symbicort och spiriva sedan 6 år.Det är väl något liknande. Det kan vara svaret. Om jag skär mig slutar det blöda rätt fort. Man vill ju att det blöder, det rensar.

Wildrat
6/18/08, 7:25 AM
#18

#17 Symbicort har samma biverkning…

Jennix
6/18/08, 9:04 AM
#19

Något intressant jag läste för några år sen nånstans på Internet (sorry, har ingen referens) var, att man misstänkte att vissa anti-depressionsmediciner kunde skapa problem med blod, ITP och liknande…

Jag tyckte det var intressant eftersom mina problem uppkom efter att jag hade ätit Seroxat/Paroxetin i några år tidigare… Men det finns inget bevisat samband, det vara bara en intressant sammankoppling. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Norum]
6/18/08, 9:05 AM
#20

*16 Nej, har man apt-tid så blöder man länge… Hade ett blodkärl i örat som gick sönder för ett par år sen och det blödde i 12 timmar! Satt med vadd i öronen… Det var inte kul men till slut så… Men då är det i dom perioderna som apt-tiden är högre och det är den inte jämt. Ibland är jag faktiskt riktigt normal! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: