Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Större mage av LCHF???

2008-05-17 00:54 #0 av: Katrrrin

Jag och mina närmaste har nu ätit enligt lchf sedan i januari. Jag mår toppen, gått ner i vikt, blivit nästan helt av med min migrän samt somnar in som ett litet barn på kvällarna. Min sambo och pappa har gått ner i vikt och är väldigt nöjda med att aldrig bli sådär hetshungrig...min mamma dock...hon har gått upp några kilo och alla kilona har satt sig på hennes redan lite smårunda mage. Hon känner sig jätteledsen över att inte kunna säga "hurra" för denna kost när vi andra gör det. Hon äter precis som vi andra och jag kan inte förstå hur hon kan lägga på sig fett på magen. Innan har hon ätit "klassiskt" nyttig mat och alltid varit slank överallt förrutom en liten bulle på magen...men nu är den definitivt större...Någon som känner igen fenomenet eller har tips på vad hon kan göra. Äter kokt ägg och yogurt på morgonen, ägg och bacon till lunch, kött/fisk + sallad + sås till middag och någon bit mörk choklad + kaffe per dag.

Anmäl
2008-05-17 01:14 #1 av: Margareta

Hon kanske inte tål något av det hon äter nu - som hon inte ätit lika mycket av innan. Ägg tex har jag själv börjat fundera över sen jag fick veta att jag faktikst inte tål dem.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-05-17 01:32 #2 av: Katrrrin

#1 Hur märker du att du inte tål dem?? Mammas mage är inte uppsvullen utan det är fettvalkarna som blivit större...

Anmäl
2008-05-17 01:45 #3 av: reamdn

Min åsikt?

Yoghurt, choklad, (ev. om hög konsumtion: kaffe).

Alldeles för mycket kolhydrater. 

Anmäl
2008-05-17 02:00 #4 av: dahlith
Kan hålla med reamdn
Men....
jag minns själv att min mage efter några veckor med denna kost, pekade rakt ut.
Minns att jag skrev något inlägg om att jag kände mig som om jag var i 7:de månaden.
Det tog nog ett par veckor sen försvann den känslan. Varför vet jag inte. Jag har ju fortfarande magen kvar, men den är inte lika enormt uppsvullen som den var då ett tag. känns inte som om jag är höggravid längre.
Mitt tips är att du forsätter som vanligt och bara ser tiden an.
Anmäl
2008-05-17 02:05 #5 av: Uttelille

Den känslan känner jag igen!

När jag började hade jag inte gaser, men magen var ändå lite svullen, men det försvann en vacker dag.

Anmäl
2008-05-17 02:07 #6 av: LillaMe

Det verkar som om det finns en liten grupp människor som går upp i vikt av den här kosten och mer specifikt verkar dessa personer lägga fettet runt magen. Detta är iaf min observation efter daglig läsning på detta forum i 8 månader.

Jag hör själv till de personer som hoppade på den här kosten för att tappa några sista kilon (är i stort sett normalviktig). Jag har gått upp ca 3 kilo (sist jag vägde mig) och det känns som om magen blivit större. Hur man ska hantera detta  eller vad det beror på kan jag inte svara på. Själv har jag fortfarande inte kommit på riktigt hur jag ska äta, men jag lutar mot att en lite högre andel kolhydrater och en lite mindre andel fett.

Anmäl
2008-05-17 02:09 #7 av: Uttelille

#6 Det stämmer på mig också. Jag har gått upp på magen. Det är mycket irriterande.Fundersam

Anmäl
2008-05-17 02:15 #8 av: LillaMe

Jag kan tillägga att en högre andel protein i förhållande till fett kan fungera också, utan att nödvändigtvis höja kolhydratandelen. Det är bara att prova sig fram. Detta gäller för människor som är redan är normalviktiga eller nära sin idealvikt(t.ex. enligt Skaldeman).

Anmäl
2008-05-17 02:17 #9 av: Uttelille

Vadå i förhållande till fett? Menar du att man "kan" äta mer protein? Nu är jag trög härRäcka ut tungan

Anmäl
2008-05-17 02:50 #10 av: LillaMe

Jag talar om andelar i energiprocent, var nog lite otydlig. En ganska normal rekommendation i LCHF-kretsen brukar vara 20 E% protein, 75 E% fett och ca 5 E% kolhydrater. Man kan gott öka proteinmängden till ca 30 E% och minska fettmängden därefter (t.ex. 60 E%). Är man inte extremt kolhydratkänslig så kanske man klarar en kolhydratmängd på upp till 10 E%. Nu är ju energiprocenten beroende av mängderna mat man äter, så detta ska endast ses som riktgivande värden. Talar man i gram så kanske man siktar på 1,5-2 g protein per kilo kroppsvikt mot kanske 1 g per kilo kroppsvikt om man har en högre fettandel.

Som jag har förstått det så är det inte farligt eller skadligt med en lite högre mängd protein i kosten så länge man inte har problem med njurarna/gallan. Jag tror att många kan äta mer protein än de tror, men man ska såklart inte äta bara protein. Hoppas det blev lite klarare nu.

Anmäl
2008-05-17 08:40 #11 av: ikna

Kan det inte vara så att en del människor lagrar fettet runt organen i stället? Jag blev också större runt magen och gick inte ner i vikt, men inte upp hellre. För några veckor sedan ökade jag kolhydratintaget med gröt till frukost och gick ner 5 av önskade 6 kg. Men är fortfarande något större runt magen. Det märks också på att magen inte 'sjunker' in och bildar en håla, när jag ligger på rygg.

Anmäl
2008-05-17 09:26 #12 av: reamdn

Av egen erfarenhet:

De som går upp i vikt på lite kolhydrater bör undvika dom helt.

Anmäl
2008-05-17 10:37 #13 av: Margareta

Katrrin - jag har tagit blodprov som säger att jag inte tål ägg. Jag har svårt att gå ner i vikt (fettvalkar) och magen är värst (svårast) att bli av med.

Från och med idag kommer jag att äta en LCHF-kost - som utesluter allt det jag inte tål, för att se om det hjälper.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2008-05-17 10:53 #14 av: Eremitha

Lycka till, Margareta! Det var en lång lista ... även om mycket av det är sånt du redan uteslutit pga att det inte är lchf.

Fair Winds and Following Seas!

Anmäl
2013-04-18 07:53 #15 av: Ammelina

Jag har ätit lchf i 12 veckor och gått ner 5 kg. men har blivit 1 cm större om magen? Undrar också vad det kan bero på? Kan det vara grädde, använder det i kaffet som jag dricker ca 2-3 gånger om dagen. Äter även en frukt ibland.. Annars blir det lchf müsli 0,5 dl med grekisk yoghurt, bacon och ägg. kött/fisk/fågel med grönsak. Tog upp det med min läkare vid ett tillfälle, han sa att man kan få fettbildningar i tamarna av lchf, vet inte om det kan stämma? Orolig blir man, när magen putar ut trots viktnedgången....

Anmäl
2013-04-18 09:30 #16 av: majsan332

Jag tänker lite på detta med åldern. Under klimakteriet händer det mkt i kroppen som gör att den inte så gärna vill lämna ifrån sig kilon. Jag har själv det problemet. Börja motionera regelbundet ska jag göra för att se om det kan hjälpa.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.