Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5965 ggr
frodig
2008-06-11 18:10

Digererbar eller inte

Är det någon som vet om den mängd kolhydrater som anges på  livsmedelsförpackningarna är enbart s.k. digererbara - alltså smältbara - eller inte?

I livsmedelsverkets säger man inget om det, men i den finska, Fineli, anger man mängden smältbara..

Betyder det att våra livsmedel har siffror som innehåller både dom smältbara och icke smältbara, eller?? Fundersam

Annons:
Wildrat
2008-06-11 18:35
#1

Jag tror att det blandas friskt fastän de inte ska göra det, annars skulle siffrorna inte skilja så mycket.

andreas0
2008-06-11 19:46
#2

#0, Siffrorna som anges som kolhydrater på svenska förpackningar ska vara endast smältbara.

Samma även i livsmedelsverkets databas. Dom icke smältbara kallas för fibrer i livsmedelsverkets databas.

frodig
2008-06-11 22:44
#3

Okej, Va bra!

tack för att du delar med dig av dina kunskaper andreas0,

då behöver jag inte fundera på det mer, och det där med fibrer har jag ju sett i livsmedelsverkets databas…

Det är så himla bra med alla kunskaper som finns samlade här på forumetGlad

frodig
2008-06-12 13:59
#4

#1, Wildrat, vill bara tillägga till dig att jag också tänkte som dig förut, att det kanske blandades friskt…

reamdn
2008-06-12 14:05
#5

Man får dock täkna på hur många produkter som egentligen är importerade - många har ju bara svenska "etiketter". Dom översätts nog rakt av från originalspråket - utan att konvertera enheter eller tänka på olika definitioner av näringsämnen. Så även om det är till synes helt svenskt kan det mycket väl vara fibrer medräknade. Nötter t.ex. är nästan alltid importerade - fast det är svenskt tryck på påsen. Nötter är ju just något sådant som skiljer väldigt ofta också.

frodig
2008-06-12 14:08
#6

Det har du rätt i, ska kolla på Livsmedelsverket om det finns några regler för det…

Annons:
Wildrat
2008-06-12 14:42
#7

Även om det finns regler är det nog många som inte följer dem.

frodig
2008-06-16 16:34
#8

Fick svar idag från Livsmedelsverket, och som andreas0 skrev:

"Fibrer ska skiljas från andra kolhydrater i näringsvärdesdeklarationen. Detta gäller inom hela EU, och så ska det också vara på produkter som importeras till EU från länder utanför EU. Det är tillverkaren/importören som har ansvaret för att se till att produkterna uppfyller EU:s krav.

Näringsvärdesdeklarationen ska vara på svenska för produkter som säljs i Sverige".

Då kan man ju alltid påpeka det i affärerna där man handlar (om man orkar Fot i munnnen)

andreas0
2008-06-16 17:47
#9

#8, Det kom ju en ny lag för några år sen där dom bestämde att det måste finnas svenska deklarationer på allt. Jag blev arg över det då för det stoppade en affär i närheten från att importera billig tysk cola. Idag är jag glad över det, för det fick mig att minska på coladrickandet något.

frodig
2008-06-16 17:51
#10

Skrattande ja, inget ont som inte har nått gott med sig, brukar man ju säga,

eller man är ju inte sämre än man kan ändra sig… Oskyldig

Du gav mig ett gott skratt iallafall Glad , tack för det!

Upp till toppen
Annons: