Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 16573 ggr
Maia
2008-07-20 22:40

Magnesiumbrist och Coca-Cola

Jag äter magnesium morgon och kväll för att förhindra att jag får benkramper på natten. Normalt sett borde dessa kramper ha gett sig nu efter sex månader på LCHF (utan i stort sett några avsteg). Men det gör de inte, minsann.

Jag tar dessutom en astmamedicin som har benkramper som biverkning, vilket kan inverka. Mitt stora problem är att när jag tränar får jag ännu mer kramp. I benen, under fötterna och i nedre delen av buken. Cykla, som jag älskar, resulterar i vansinneskramp mellan tårna.

Nu har jag insett att jag själv varje dag har dragit i mig en produkt som leder till att jag kissar ut magnesium i stora mängder. Hur pantad får man vara? Vuxna människan!

Coca-Cola – och alltså även Cola Light – innehåller precis som kaffe och svart te fosforsyra. Och detta är ett ämne som driver magnesium och kalcium ur kroppen.

Ja, jag vet att det finns ett stort antal andra orsaker att inte dricka light-drycker och som diskuterats här. Men om vi nu för tillfället bortser från dem har vi här en annan orsak att inte dricka Cola Light – eller kaffe och te – i stora mängder. Vet inte om vi diskuterat den här?

Citat från http://vitaminer.jetshop.se: "Kaffe, te och Coca-cola t ex stimulerar till utsöndring av både kalcium och magnesium i urinen. Alla vätskedrivande medel driver ut mineraler ur kroppen. Fosforsyran som används i vissa coladrycker används även för att avkalka kaffebryggare – fast då med varningstext."

(Klart att det är en annan koncentration i det man avkalkar med, men ändå…)

Citat från http://www.ehdin.com/?id=86: "När vi dricker en Coca Cola förlorar vi cirka 150 mg magnesium. Det beror på att cola-drycken innehåller lika stor mängd av antagonisten fosfor (i form av fosforsyra)."

Så förutom att fosforsyran är dålig för tänderna och skelettet (eftersom den drar ut kalcium ur kroppen) så leder den till att vi kissar ut magnesium. Och vad spelar det då för roll om jag käkar extra tillskott…

Och jag erkänner. Jag e.r.k.ä.n.n.e.r! Jag har druckit massor av coladrycker i lightvariant. Jag får inget som helst sug av det och har gått ner i alla fall. Men jag har också fått kramper som icke är av denna världen. Så… [avbön] nu ska jag testa om avhållsamhet från detta kommer att hjälpa mot magnesiumbristen.

H.u.r d.u.m f.å.r m.a.n v.a.r.a? [Slår huvudet upprepade gånger i väggen!]

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Annons:
piri-piri
2008-07-20 22:45
#1

Ytterligare ett skäl att skippa colan, eller hur. Jag har märkt att om jag stretchar dåligt efter träning = mer kramper. Det är också stor skillnad på vilka magnesiumtabletter man äter.

MimLan
2008-07-20 22:48
#2

Tja.. dum är du ju bara om du fortsätter dricka colan om det är den som ställer till med kramperna. Du var ju inte okunnig med vilje, eller hur?

[Karro]
2008-07-20 22:54
#3

Håller med MimLan!

Men…… det förklarar ännu mer varför sambon min har såna kramper ibland…….

han lever ju på cola……

Maia
2008-07-20 22:58
#4

#1 Ja, det stämmer. Men jag älskar stretch, så där ligger inte problemet för mig. Dessutom kan jag få kramper mitt under träningen. Eller kunde. För nu ska det inte bli så mer.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

parsley
2008-07-21 10:11
#5

Behöver du koffeinet så finns det ju koffeintabletter. Även grönt te kan kännas uppiggande.

Maia
2008-07-21 11:36
#6

#5 Tack för tipset! Abstinensen verkar inte vara så svår att jag ska behöva ta till det.

;-)

Det retliga är att jag inte räknade med att det kunde finnas ytterligare faktorer som påverkade magnesiumupptaget. Frågan är: Finns det fler saker som kan påverka? Jag läste på mjölkfrämjandet att för högt kalciumintag också inverkar:

"Vid en kost med mycket högt innehåll av fosfor minskar magnesiumupptaget. Vid normala till höga intag av kalcium (2 000 mg) tycks dock inte magnesiumbalansen påverkas. Vid intag över 2 500 mg har man visat att magnesiumbalansen kan påverkas." [Källa: http://www.mjolkframjandet.se/

Magnesium behövs för att vi ska kunna ta upp kalcium, men extremt högt kalciumintag (t.ex. med extra tillskott i tablettform) kan också påverka magnesiumbalansen. Om vi alltså äter en kost med mycket ost och en del mjölkprodukter behöver vi nog inte höga doser av kalciumtillskott.

Om man är kvinna i 45-årsåldern och uppåt ska man förstå kolla upp sina kalciumnivåer så att man inte riskerar att drabbas av osteoporos.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Annons:
Pasi
2008-07-21 12:24
#7

Benskörhet (osteoporos) beror nog sällan/aldrig på kalciumbrist!
Snarare på kortisol (stress, metabolt syndrom), som både bryter ner proteinstrukturen i skelettet* och ökar nivån av insulin, samt D-vitaminbrist……möjligen även till viss del på magnesiumbrist pga den nya trenden att äta grovt bröd med mycket fibrer. Åtminstone min åsikt!:-)

*Apropå det - Studier visar att äldre människor som äter mycket protein har lägre frekvens av benskörhet än de som äter lite. Samband med minskad nedbrytning av kroppseget protein!? Flört

Maia
2008-07-21 12:56
#8

#7 Magnesiumbrist (som också hjälper till med inlagringen av kalcium) kan ju som du säger bero på stress så det hela hänger nog ihop. Åtminstone min åsikt ;-) (hehe). Men det är ju inte heller någon idé att proppa i sig massa extra kalcium, som många kvinnor gör, om man kissar ut den mineral som ska hjälpa kroppen att ta upp kalcium.

Jag tror inte det finns någon särskild benskörhet i min familj, så jag har hittills inte funderat på att kolla skelettet. Men nu tänker jag använda det och benkramperna som ursäkt att få kollat hur jag ligger till fysiskt :-D.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Wildrat
2008-07-21 13:24
#9

Zink hämmar också upptaget av magnesium så ta inte tabletter med zink i samtidigt som magnesiumtabletterna.

Jennix
2008-07-21 19:57
#10

Intressant! Jag visste inte detta om Cola o magnesium…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Flobi
2008-08-10 03:27
#11

Maia det var ju jättebra att du kom på vad som orsakade kramperna. Toppen!

Själv är jag inte förtjust i lightdrycker och i synnerhet inte coca-cola. Men, jag har läst att kolsyra stör matsmältningen så det är väl anledningen till att jag inte dricker sådant.

Själv började jag med magnesium den här veckan. Köpte 500 mg men läste sedan att män ska ha ca 350 mg och kvinnor runt 300 mg. Det blev alldeles för mycket med 500 mg för mig. Det slutade med att jag fick diarré och hade hjärtklappning halva natten. Så nu ska jag köpa 250 mg nästa gång. Dessa kapslar jag har nu öppnar jag och tar hälften av granulatet i en msk yoghurt. Då går det lätt att få ner. Frågan är bara om det ska lösas upp i magsäcken eller i tarmen. Vet du något om detta Maia? Det gick bra med halva dosen och kramperna i tårna och vaderna är borta. Ingen hjärtklappning eller diarré blev det heller så jag antar att halva dosen är bra för min del.

Kram från Flobi Cool

Lottar8
2008-08-10 10:55
#12

Detta var riktigt intressant!

Jag har haft cola light som min stora last i kanske 2 år.Varken röker, dricker eller snusar nåt så jag har känt at det är "ok" om man jämför med det…

Har slutat med det o dricker kanske ca 5 dl/2ggr i veckan nu. Förut kanske 5-10 dl/dag.

Ialla fall, vissa nätter när jag har druckit cola på kvällen har jag haft JÄTTEONT i njurarna(tror det är njurarna)!!!Framme o bak i övre delen av ryggen på höger o vänster sida.

"Anfall"som har varat 3-6 timmar o har gjort så ont att jag inte kan vara kvar i sängen.

Har sagt det till läkare o de har sagt att det inte kan vara det! Men jag är helt säker på det!

Så nu är jag glad att jag har börjat med detta, för nu slutar jag ju helt med colan.

Helt sjukt eg att ösa i sig sånt farligtFörvånad så man får SÅ ont, o ändå göra det om o om igen.

Cola är SKIT(men ack så gott)Tungan ute

Tilda-T
2008-08-10 11:08
#13

Låt det gå några veckor utan och provsmaka igen med andra smakpreferenser som kommer som ett brev på posten om du äter lchf , du kommer säkert inte tycka att det är gott med dessa kemikalier efter ett tag!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
Lottar8
2008-08-10 11:19
#14

"13 Vad härligt att tycka Cola är äckligtSkrattande Då hade jag blivit jätteglad!!

Maia
2008-08-10 12:43
#15

#11 Jag har ingen aning om var de tas upp, Flobi. Obestämd Hoppas någon annan kan ge dig besked.

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Miyu
2008-08-10 13:05
#16

Fast cola light är ju lungt om man kompletterar med magnesium/kalciumtabletter?

Det är iaf bra vid sötsug istället för att goffa i sig massa kolhydrater istället. Om man accepterar suget och inte försöker bli av med det, dvs.

Pasi
2008-08-10 13:07
#17

Jag tror att de flesta salter tas upp i tjocktarmen.Glad
Men är ändå inte helt säker då magnesiumtillskott verkar få effekt redan innan det nåt så långt….iallafall på mig.

Maia
2008-08-10 13:45
#18

#17 Pasi, en fundering. Du skriver att Mg-tillskott verkar få effekt redan innan det når tjocktarmen.

Ett par gånger när jag har haft mycket rejäla kramper – sådana som inte släpper och som är totalt invalidiserande för stunden – varit med att vattendrickande hjälper krampen att släppa. Om någon kommer med vatten och jag får klunka i mig detta så släpper krampen.

Placebo? Slappnar man av i musklerna när man dricker? Vad säger ni?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

clajo
2008-08-10 14:05
#19

Vad bra att du kom på var kramperna kom ifrån Maia! Själv tror jag inte att det är nödvändigt att äta magnesiumtillskott varenda dag bara för att man äter lchf. (Om man inte klunkar cola då…)

Det är väl mest i början, när kroppen tömmer glukogenlagret och dess tillknytna vatten som då sköljer ur mineraler, bl.a magnesium, som det behövs?

Man kan säkert ta magnesium ändå utan att det är farligt, men jag tror inte att det är absolut nödvändigt att äta varje dag.

Eller?

Margareta
2008-08-10 14:13
#20

När jag väntade mitt tredje barn och blev rekommenderad magnesium mot foglossningsvärk var dosen för gravida 400mg på Apotekets burkar. Idag äter jag 2*400mg utan att få problem med magen. Däremot köper jag aldrig på Apoteket längre eftersom de har så många tillsatser i sina tabletter.

Jag får ont i korsryggen och värk/kryp i benen utan mg. Det senare kallas för "restless legs" tror jag.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Idun07
2008-08-10 14:31
#21

Magnesuimkapslar hjälpte mig inte ett dugg mot kramper och bensprattel på nätterna. Men när jag höjde Omega-3 dosen från 1 kapsel till 4 st så var kramperna pust väck.

Om jag festar på nötter får jag genast stickningar och kramper igen, då tar jag ett par Omega-3 kapslar extra så brukar det gå bra.

På mig verkar det vara Omega-3 brist som är den tyngsta orsaken till dessa problem, och som jag under flera år fick ta dagliga B-12 injektioner för att lindra. Det vara inte bara lite kramp, utan rena helvetet, och med nervskador som kändes som öppna brännsår på benen. Speciellt på min "sovsida". Maken fick ständigt massera mina ben för att jag skulle få en liten stunds ro, och för att inte sparka honom ur sängen… Skäms

Till slut var jag så dålig så jag hade mkt svårt att gå, strax över 40 år gammal!

Numera får jag bara problem pga min egen skuld, när jag frestas av det jag vet att jag inte borde stoppa i mig, och får då betala priset… Skrikandes

Annars går jag lätt i rask takt, även uppför backar, utan smärtor. Glad

Flobi
2008-08-10 22:28
#22

Vad härligt att läsa Idun07 att du har blivit bättre så du kan gå igen. Tänk att kosten ska ha så stor betydelse för vårt välbefinnande. Själv går jag och hoppas och önskar att mina allergier, astma, fibromyalgi mm ska gå över.

På fredag nästa vecka ska jag på en ny allergitest och det ska bli intressant att höra om det är något som förändrats. Imorgon är det en månad sedan jag började äta LCHF kost. Har inte fuskat något bortsett från vin en gång hos syrran. Annars har jag hållit mig från allt vad kolhydrater och raffinerat socker heter.

Kram från Flobi Cool

Pasi
2008-08-11 09:51
#23

Maia - Kanske är det effekten av vatten jag känt av, vem vet!?Skrattande

Clajo - Jag håller med.
Man måste definitivt inte äta magnesiumtillskott bara för att man äter LCHF, men får man kramper, oavsett kost, så kan man gott ta tillskott.
Fick själv mycket kramper i början…speciellt då jag ätit mycket ost (kalcium).
Men det var en period (senaste 14 mån) då jag inte fick kramper ens vid storostätardagar, och då åt jag inget tillskott. Men nu de senaste 6 veckorna återkom kramper (ingen aning om varför) så jag köpte tillskott.
Lite magnesiumtillskott får ofta till följd att blodtrycket sänks lite eftersom den glatta muskulaturen i ådror slappnar av (lär minska hjärtkärlsjukdomar), men kan lika gärna handla om att magnesiumbrist ger högre Blodtryck. Kan kanske därför vara bra som tillskott även vid stress och liknande.

Upp till toppen
Annons: